Historisch Archief 1877-1940
-J f *>£" -l
?£>**..*?.'
DEAMSTERDAMMER WE EK B LA D VOOR NEDERLAND.
No. 1801
0. m ie f all Pene t
' GüSTAAF VAM Dl WALL PlMIB,
op 34jar*gen leeftijd overleden:'bekend
om. ign naar mysticisme neigende schil
derkunst; oalang* nog toegetreden tot
de «roef der Kunstenaren van de Idee.
Behal e als schilder werd brj gewaar
deerd als tierkonstenaar: versierde vele
botken, hield zich met batikken beög
en ontwierp nog Mort geleden de decors
voor Judas lecarioth van Dr. Walch,
vertoond door de Neder!.
TooneelVereeniging".
«nilllllHIIHUIMIIIHIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Alexaader Salkirk terugbracht, die Defoe's
Bobiason worden zon) niet met de werke
lijkheid klopt (127). Van de zeden der be
wenen van het eiland On we» ent gevaar
vertelt hij openhartiger dan de andere bericht
gevers (171) gelijk wühem menig
teekenachtiK trekje danker. Hier is b.', op St.
Sebastiaan die paap, van geboorte een
' Uytersman, die zijn moedertaal bijna ver
geten hadt... diep in deaeventigb jaaren...
arjnde een frater onder de St. Friscaanen
orde" (7) n die n«, het oude, verre vader
land gedenkend zijne vroegere landgenooten
voorthelpt. Ia Bonman's taal treft ons een
enkele maal een thans anders gebruikt woord:
de lekker van 't snykerriet was heel
zoet" (142).
Laat oas mogen besluiten met omen dank
aan baron Mulert en het Zeenwsch Genoot
schap voor dese uitgave op een gebied onzer
historie, waarvan altjjd zoo groote bekoring
uitgaat al gedenken wij, dat het voor
de inboorlingen zelven gelukkiger geweest
ware. zoo men ce nimmer ontdekt had.
Lei d e n, 29 Nov. 1011. L. KNAPPERT.
InM in (e Hooflstai,
De Symphonieèn van Anton Brnckner ver
schijnen zoo telden op de programma's van
het Concertgebouw dat men, als een dergelijk
monumentaal meesterstuk gespeeld wordt,
den rterken wensch voelt om te verhalen
van den bi,na vergetene. Doch dit blijft
gevaarlflk, aoolang men weinig nota neemt van
agne muziek en hem das niet bemint, omdat
er nooit een kunstenaar leefde, zelfs Bach
kan hier niet bij Bruckner vergeleken
vereen, in wiens bestaan het dagelijksche
en h«t eeuwige zoo in elkaar verzonken.
, ., Geïsoleerde gegevens t tem men in onzen hoog
l dravenden tijd wellicht niet tot tympathie;
bij bewonderde Richard Wagner slaafs en
«b een kind; voor andere kunsten en weten
schappen dan de muziek bad hij niet het
- aUergeringste begrip noch affiniteit; hij deed
ff " ia, een drukke straat te Weenen een voetval
*" voor een kapelmeester, die de helft der Zesde
?'? symphonie bad uitgevoerd; toen hij den
?t ouderdom reeds naderde liet hrj
zijnbewon-: dereuwaardig werk, waaraan hij met
onge/ loonrjke scrupules arbeidde, nog door
leer-"' lingengeuren en herzien; srja ptyaionomie
r' herinnert aan een forschen boerekop, en later
' gelakt hij het vercchronkeld type der
kerk?:; bedelaars of ottd-mannenhuiE-figuren; eer
Jf viel hem zelden te beurt en verschillende
>; «jjner composities hoorde hij nooit; hij, de
" . hartstochtelijke, heeft zelfs kunnen leven
zonder de aardsche liefde.
; Veel van dit alles behoort tot het teer
? verouderde idee van genialiteit, uit de tijden
.. ? dat de maker lange jaren bezeten was en
vermagerde door het werk, toen het détail
even overwogen en voltooid moest zijn als
het. geheel.
Er zullen ook nog wel vele artikelen en
vele biographiiën komen voordat men een
duidelijk inzicht krijgt op den zonderlingen
geest van dezen handwerksman, die dicht
bij den waanzin stond tegen zijn dood, en
* misschien nog vele jaren zullen voorbij gaan,
eer men dien geconcentreerden gloed en
onzegbare expressie kan omvatten en ten
; volle ontvangen, want Brnckner compo
neerde weinig en heel langzaam (aan't eerste
.- deel der onvoltooide Negende werkte hrj 3
jaren I) en gelijk het schijnt alsof onafzien
bare tradities vergaard lagen in de ziel van
dezen mensch, zoo vergaarde hij onmetelijke
smart en vreugde, en culmineerde
deeindelijke «iting met een vermetelheid welke in
,/ de muziekgeschiedenis ongekend en onge
venaard wat. Woorden van liefde en ver
eering vind ik .niet genoeg sinds hij me
wenkt als een god; hij gaf een sentiment
dat waarschijnlijk nog eene eeuw krachtig
; . aal uitstralen (200 is de ingeborenheid der
meestere) en als Brnckner ondoorgrondelijk
voor me is, ik zal hem zijn grootheid niet
t-. verwijten, maar gedachtig aan een spreuk
van Schopenhauer, trachten tot hem op te
/ klimmen.
Over de vierde symphonie (de
Romanti, sche), uitgevoerd onder leiding van Evert
Cornelis, wil ik slechts opmerken hoe weinig
Wagneriaansch" se ia in haar thematiek en
? temperament. Beeds Rudelf Louis wees er op
in sSne mooie Bruckner-biographie, zes jaar
geleden verschenen, dat Brucknera
aanhan'' kelgkheid tot den dramatiker geenszins leidde
tot navolging, voor welke hem zijn daimoon
' ?nwillens behoedde. Het idee fixe van den
beeordeeler betreffende Brnckners
Wagnerorehest" mocht ook verlaten worden, den
componist zeker niet meer tot verwijt dienen.
Wat is het Wagner-orchest zonder (uien T een
Berlio*-orch«8tlnzijn kennis van het vak over
treft hij niet alleen Wagner (de instrumentatie
nitgeaonderd) lijn muzikaal weten gaat dat
-ven elke Bogen tiende-eenwer te boven, ook
de roemrijke kundigheid van César Franck;
van doimatiek echter geea spoor, osadat
artisticiteit hem dogma gold. Hij was
alleraünat een reactionair, «elft niet als
hjjdubbelfaga's schreef; daarvoor kende hij 'f leven
ea de mensehen te weinig. Verder behoort
alle waardeering tot de imponderabilia en
zoolang het geen gewoonte is in
deconcertaaal de schoonheid te zoeken, zalBruckners
muziek 't meerendeel der hoorders afschrik
ken daar elk zijner melodie n een nieuwe visie
geeft, wat dwingt tot een visioen. Zie slechts
het zachte hoorn-hoofdthema van het eerste
deel:
f- ?}
Ls k |, tn j
l?Vr~
O j
1
p ? ' v
dergelijke plastiek is rnimtelooa en monn"
mentaal; sse is ook bovenmate karakteristiek,
origineel en machtig geaccentueerd. Zoodanige
oermelodieën, onwrikbare, vindt deze kun
stenaar immer en in grondelooze verschei
denheid. Wanneer Evert Cornelis eene her
haling geeft van deie eymphonie, of eene
andere van Brnckner op het programma
brengt (het is in de pers van verschillende
kanten tegelijk gevraagd en laat men ook
eens voldoes aan snik verzoek") dan hoop
ik een klaarder beeld te «togen schetsen
van den gigantische verschijning, waartoe
me cok de jongste biographie van den
kuratenaar (door Max G Sflinger bij Piper in
Mfinchen) aanleiding ie.
Zonder mijn diepaten eerbied uitgesproken
te hebben voor Messchaert mag ik niet
eindigen. Men vraagt Mengelberg tevergeefs
eene symphonie van Mahler, hu heeft ten
minste de findertotenlieder herhaald en den
grooten meester geëerd met den
onvergeIrjkelijken zanger. Men zag in vele oogen
tranen, en soms was de roering werkelijk ta
sterk en te menschelijk. Men behoefde e
venwel niet te denken ain den pas gestorven
kunstenaar, noch aan 't onderwerp der verzen,
want stijgt de muziek niet tot het opperste
wat .in eens menechen bereik staat, waar ze
troosten wil en blij klinken : Der Tag ist
set on! O seid nicht bang l"? In de extase
dezer melodie ligt een zoo matelooze liefde,
dat men huivert van hare taa). Maar al ging
Mengelberg, het orchest en Mesechaert zelf
onder in de abstractie van den hoorder en
arjn aanbidding, we weten wien we zalke
emotie danker. Heil Messchaert, die deze
geestdrift wekte.
MATTHIJS VERMEULEN.
(Mrari,
Het Vod. ia niet tevreden met de tegen
woordige plaats van de duinen: De eenige
weg, die tot een goede oplossing van deze
qnestie kan leiden", schrijft het blad, is de
overbrenging van de duinen naar het depar
tement van Landbouw, waar zij in goede
handen souden zijn?"
*
Meer scherpe ttgenttellingen.
De signatuur van Henriëte Ronner
is valsch; immers de schilderes teekent
haar voornaam met een r" en niet met
r". (U. D)
De hoofdredactie bestaat uit een pre
dikant, een leeraar en eendominee."(U.D.)
Een portretje, dat Judith Leyster
maakte van v. d. Vinne doet ons op het
eerste gezicht denken aan een slappe
Halp." (N.R.Ct.)
Ons daarentegen doet het denken aan
een stijven nek.
, «
De ware tattbaarheid. De voorzitter van
het toneelgezelschap Jan van Seers" sprak,
volgens het U.D., ongeveer als volgt tot den
eere-voorzitter: Dat u deze hulde ten u wen
huize hebt willen ontvangen is voor ons een
tastbaar bewijU dat ons streven door u wordt
gewaardeerd."
*
Hondsdolheid bij alle vee komt alleen
voor in de provincie Limburg." (Ntd.
Landbouw Weekbl.)
In de andere provincies alleen bij honden.
Men moet niet alle jachtberichten gelooven;
ze zijn dikwijls onjuist, zoo ook het volgende:
Op de den 13den Nov. gehouden
drtjfjacht op het landgoed Het Kolland"
werden met 9 geweren, waaronder zich
Z.K.H. Prins Hendrik bevond, in 4X uur
862 stuks wild geschoten." (Ned. Jagers en
Hondenip.)
*
Er is bevestiging ontvangen [van de
geruchten der vermoording van vreem
delingen te Siantve, van Zweedeche
zendelingen." (Ü.D.)
Het blijkt toch niet waar te zijp. Wij heb
ben voor ons liggen het bericht van de
tegenspraak van de bevestiging van de ge
ruchten van de vermoording van de vreem
delingen van de Zweedsche Zendelingen.
Nieuwe iUarei.
Het Boek der Sonnetten. Nederlandsche Son
netten van de Zestiende Eauw tot JACQUES
PBBK uitgekozen, van een inleiding en van
aanteekeningen voorzien, door A. T. A. HBIJ.
*INO. Bevattende 600 fraaie sonnetten, 364
pag. Prijs ing. ? 1.90, geb. ?2.50. 'o Gravenhage,
L. A. Dickhoff Jr.
M. SCHÜEMAKN, Imprettiom et Souvenirs, 63
pag. Amsterdam, Menlenhcfi & Co.
MAKIE COEBLLI, Het eeuwige Leven. Een
roman van liefde. Geautoriseerde Nederl.
uitgave, bewerkt door J. P. WBSSBLINK-VAN
EOSSÜM, 420 pag. Amsterdam, L. J. Veen.
L. VAN DBIJSSBL, Elfde bundel verzamelde
opitellen, 262 pag., f 2.90 ing. Amsterdam,
Scaeitema & Holkema'i Boekhandel.
LODII COUPBKUS, De. cwaluwen neergestreken.
(Modern Bibliotheek, No. 3) 221 pag. Prijs
geb. f 0.90. Amsterdam, Van Eolkema &
Warendorf.
HBKEI VAN WEBMBSKBBKEN, De Auenhoeve,
192 pag. Rotterdam, Niigh de Van Ditmar'a
Uitf. Mij.
FBANS COBNEN, Charkt Dickent en de
Romantiek (geïllustreerd). Wereldbibliotheek,
No. 160,127 pag. Amsterdam, Mij. voor Goede
en Goedkoope Lectuur.
Mr. S. MULLER Fz, Oude Huigen te Utrecht.
Met afbeeldingen, door C. DB HOOGH Ez.
Portefeuille met 48 platen en begeleidende
text. Prijs /8. utrecht, A. Oostkoek.
Mmandkalender 1912, vervaardigd door WILLA
POLBNAAK, uitgegeven te Amsterdam, door W.
Vwraluys.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 45
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
Encadrementen ?
GEBRS. KOCH
KALVERSTRAAT 158
ETSEN
VAK MODERNE HEESTERS
IN ALLE PRIJZEN
AfïTIQUITElTEn
AvAnDETH ,
LAREfl M H
Moderne Schilderijen,
Kunsthandel C. H. van Gogh,
Keizersgracht 453,
A M S TE R D A M.
-.M
ROTÏERDAA\I
FRANCO LB/ERÏNtf
«DOOR GEHEEL
I'NEDERLRND;
cm:
KUNSTHANDEL
WED. G, DORENS & ZN,
BOKIN 56. AMSTERDAM,
ORIBINEELE ETSEN.
KLEÜR-ETSEH. =;
= KLEUR-DRUKKEN.
COPEBHAASSCH PORCELEIS.
'T WOONHUYS Vijzelstraat 56-58-60
AMSTERDAM.
Mr. F. J. ZEEOEBS.
Betimmerde Heerenkamer uitgevoerd in Cuba Mahonie oiré.
Thans ter bezichtiging in onze Magazijnen.
Eerst bekroonde ontwerp in de Woonhuys"prijsvraag.
H.H. Automobilisten!
Vertrouwbare en goede Chauffeurs zfln bat
behoud yan Uw wagen. Wij hebben momenteel nog
eenigen beschikbaar, kalme en voorzichtige rijders.
Reeds velen tot groote tevredenheid geplaatst.
DE EERSTE tMSTERDAMSCHE CMOFrfUBSSCHOtL,
M Cuypstraai 224, Amttordam. Directie WEWTIHK * PLAS
D. OBERINK & Co., AMSTERDAM
KERKSTRAAT 88-104 TELEFOON No. 4472
TOEPASSING DER ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED
E. HE. JAARSOTA S
Ventileerende Haarden.
Men lette op dit fabriekaraerk.
KANTOOR-KÊRKflR. 393 > ADAM
TELEFOON 4Q30-900
Kennisgevingen voor
Verloving en Ondertrouw
Invttatlün, Programma's
Dankbetuigingen, Menu's
Lozcpapicr en Corr. Kaarten
Attlitiek
BOEK. t< STEENDRtlK<cf,M
B. van Mantgem
582. toet Vinlstmt, Amst.
COnPLEETE
MEUBILEERHSG.
VAN
PRUSCOURANTEM
DE PHOENIX"
6INNENHUI5
MEUBELS
RAADMUI55TRAAT4S-50
AM5TERDAM
a «
Kunsthandel
verplaatst van Damrak 93
naar
Rokin 126
tegenover de Nederl. Bank/
AMSTERDAM.
KUNSTHANDEL,
ARNHEM.
TELEFOON 1345.
, Etsen,
Gravures,
EncmlremetUen.