Historisch Archief 1877-1940
?-v
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1802
i
i1/
AANKONDIGING ONZER
-HOLLANDSCHE MEDIAEVAL
EEN NIEUWE BOËK-LETTER DOOR
ONS TE. SNIJDEN EN TE GIETEN IN
X CORPSEN NAAR TEEKENING VAN
S. H. DE ROOS
NIEUWJAAR MCMXII
LETTERGIETERIJ AMSTERDAM'
VOORHEEN N.TETTERODE
~) eermalen is door allen, wien de ontwikkeling
l en bloei der Nederlandsche boekdrukkunst ter
Ij harte gaat, de wensch uitgesproken een eigen
l/ letter te bezitten, ontworpen door een Neder
lander, in aansluiting aan de beweging, die de
-M, overige nijvere kunsten, nu een goede tiental
jaren geleden, uit den dommel der karakterlooze stijl-imitatie
heeft geschud. Dit verlangen is ons vaak ter oorc gekomen en
het is niet onze onwil om deze beweging te steunen, dat wij
eerst heden in deze voorloopige proef, met een dergelijke letter
ontworpen door onzen medewerker S. H. de Roos voor den
dag komen. Wat wij sedert de laatste jaren u voor nieuws
brachten bewijst zulks voldoende. Hoezeer ook doordrongen
van 't rechtmatige verlangen naar een letter die n Hollandsch,
n modern, bovenal gemakkelijk leesbaar zoude zijn, achten
wij, en onze medewerker niet minder, dat overijling onze be
doelingen al zeer slecht zou dienen. Want dit stond wel voorop,
dat niet slechts iets anders, maar vooral iets beters dan de nu
bestaande typen gewenscht werd, vrij van het onzen volksaard
tegenstaande buitenissige, dat de in zoo groot aantal en ver
scheidenheid in den handel gebrachte lettersoorten der laatste
jaren het stempel van oorspronkelijkheid moest verschaffen
en tevens de bestaansmogelijkheid tegenover elkander reden
trachtte te geven.
In overeenstemming met de eischen die onze tijd met ont
wikkelder kunstverlangens stelt aan gebruik en schoonheid,
trachtte onze medewerker dus een betere letter te ontwerpen.
De leesbaarheid mocht niet geschaad door een mooien vorm,
de mooie vorm van het enkele type mocht niet verkregen ten
koste van den totaal-indruk eener bladzijde. Deze moet een
rustige en welgevulde verdeeling van zwart op wit geven, zoo
als dat, reeds bij de oudste drukkers, voor het kenmerk der
voortreffelijkheid van een schrift heeft gegolden.
Bij het vaststellen van den vorm der letterteekens, ging de
ontwerper er niet van uit, met behulp eener constructie dien te
bepalen. Het lijnenschema dat bij grootere letterteekeningen
en monumentale inscriptiën welhaast onvermijdelijk is voor de
zuivere bepaling der verhoudingen, staat een vrijere vorm
geving in den weg. Schrijvende zijn de lettervormen ontstaan
en aldus zullen ze tot een voor onzen tijd geëigenden vorm
gebracht moeten worden, en dan zal niet de enkele, maar de in
onderling verband geschreven letter tot grondslag hebben te
dienen. Tevens zijn zoodoende beter de optisch storende te
kortkomingen, ontstaan door het naast elkaar plaatsen van
slechts ten deele den rechthoekigenvorm vullende letters, als A,
L, V, W en anderen, tot een minimum terug te brengen. Het
wit tusschen de letters toch draagt in niet geringe mate bij tot
het rus tig, gelijkmatig aspect van geschreven of gedrukt schrift,
en het helpt om de letter op zich zelf fraai te doen uitkomen.
Door dit schrijvend vaststellen van den vorm, werd ook de
onderkastletter meer in overeenstemming gebracht met het
monumentale karakter de Romeinsche kapitalen eigen. Een
sierlijker vorm der schraveeringen was daarvan het gevolg,
welke slechts in de daardoor verlevendigde groote corpsen
naar voren treedt, zoodat de duidelijkheid der kleinere corpsen
niet ten nadeele wordt beïnvloed.
In hoeverre onze letter aan alle meermalen geuite eischen
voldoet, is uit deze voorloopige proef van de dessendiaan
slechts gedeeltelijk op te maken. Toch vleien wij ons, dat de
ontwerper, die reeds eenige jaren de ontwikkeling der letter
soorten, hunne bruikbaarheid en deugden en gebreken heeft
getoetst aan zijne moderne inzichten, geslaagd is de moeilijk
heden tot oplossing te brengen.
In de eerste plaats meenden wij de boekdrukkers, onze afne
mers, en vervolgens de uitgevers, wien tezamen de ontwik
keling onzer boeknijverheid tot een hooger peil in hoofdzaak
is overgelaten, reeds nu met de als Hollandsche Mediaeval
gedoopte romein-letter bekend te moeten maken. Maar ook
het boekenlezend en -minnend publiek, en vooral hen wier
streven er op gericht is de kunst meer en beter plaats Ce gunnen
in het dagelijksch leven, dezen allen wordt een aandachtige
beschouwing onzer nieuwe letter aanbevolen.
LETTERGIETERIJ AMSTERDAM"
V.H. N.TETTERODE, AMSTERDAM-ROTTERDAM
Siyp" van drie proefpagina'e, gezet uit corps 10 (deseendiaan), de eerste moderne Hollandsche boekletter, genaami: Hollandsche Mediaeval, door 8. H. de Boos.
De eerste moderne tollaidsclie
Weinig lezers van boeken zelfs lezers,
die de vormschoonheid van een boek
kunn«n waardeeren zal het bekend zijn, dat
onder de nieuwere boekletters, waarmede
ook van de Nederlandsche publikaties in
de laatste jaren de beste meer en meer
gedrukt worden, er tot op heden geen enkele
oorspronkelijke Nederlandsche bestond. Dat
i»zoo een van die feiten waar zelden iemand,
die er niet bepaald mede te maken heeft,
bü«til staat en toch is het niet onwaar
schijnlijk, dat velen diergenen, die er niet
van op de hoogte waren, onbewust er de
bezwaren van hebben onderbonden. Ieder
beminnaar van een goed stuk drukwerk
om van de vak beoefenaren nog maar te
swijgen moet het bekend zijn met welke
moeilijkheden het tot-stand-brengen van
een stuk zetwerk gepaard gaat, dat tege
lijkertijd een modern karakter zal hebben
te dragen en uitdrukking te geven aan
zekere moeilijk te omschreven eischen, die
een gevoelig-OEtwikkelJ Nederlander aan
eenigen kuist vorm, hier aan het aspect
van een bladspiegel zal stellen.
Met hoeveel hoogachting, ja bewondering,
wij datgene beschouwen, dat na Morris'
levenwekkende daden, in Engeland, Ame
rika en in den laatsten tijd ook in
Duitschland op het gebied der boekkunst is gedaan
en bereikt kritiekloos aanvaarden
kunnen w\j 't niet; en waar we ons met
geïmporteerde buitenlandsche resultaten
hebben t e Treden te stellen, blijft dat toch
maar een behelpen. Is het niet zoo, dat de
Nederlandsche geest in zijn beste bescha
ving toch nog iets anders, zeg niet iets
beters, eischt en voortbrengt, dan wat de
bijzonderste en meest geachte buitei
landscbe produktie geven kan ? Een engelsch
boek of een duitsch boek zijn toch voor een
fijnzinnig hollander, die de boekschoonbeid
bemint, nog niet het ideaal. Zal hem dan
een hbllandsch boek, gedrukt met de aller
beste amerikaansche of duitsche typen, niet,
zacht weg gezegd, een weinig een onding
toeschijnen ? Wie echter in dezen tij i van
velerlei overgang het redelijke zoekt, zal be
grijpelijkerwijze iederen daad van voortgang,
ieder getuigenis van juister inzicht door het
verleden kende, toejuichen. De Grasset-letter,
de letters van F. H. Emcke en die van den
Amerikaan Kimball (de z.g. Cheltenham),
om nu eenige dar populairste en in ons
land meest bekende typen van modern
buitenlandscb. werk te noemen, hebben
daarom ook ten onzent hun rechtmatige
waardeering gevonden. Dat, met name van
de Grasset en de Cheltenham, door hol
landsche drukkers gretig is gebruik gemaakt
van die typen, kan niet anders dan met
groote voldoening worden geconstateerd.
Waar het een uitgebreide en kostbare
productie betreft, gaat, om economische
redenen, in dit kleine land de ontwikkeling
van een zuiver beginsel tot een schoone
daad veel langzamer dan ineen groot land,
waar altijïde voorwaarden tot vernieuwing
gunstiger zijn. Maar met te profiteeren
van wat het buitenland brengt, brengen
wüons eigen werk nog niet verder en zoo
valt er op het gebied der boekkunst nog
iets anders te verlangen dan de verwisse
ling van slechte iypen door betere. Wij
hebben niet alleen goed materiaal, maar
vooral goed nederlandsch materiaal noodig.
In den boekhandel jaren lang den
toonaangever der beschaafde wereld, in de zeven
tiende eeuw door Engeland benijd om zijn
lettersehar, is Nederland geheel af hankelijk
geworden en gebleven van het buitenland.
Wanneer zal hierin verandering komen?"
vraegt J. W. Enschedéreeds in 1902. ?)
Er moesten nog bijna tien jaar voorbij
gaan voor deze verzuchting, waarmee de
bekende bibliophiel de meening van velen
formuleerde, door een daad zou worden
beantwoord.
Fabiikanten noch kunstenaars valt hier
een verwijt te doen waar uiterst lang
zaam zich wijiigende economische ver
houdingen de eertten gedurende langen tijd
als het ware aan handen en voeten bonden,
kan van de t weeden getuigd worden, dat de
beschaving en het inzicht om een goed
en een hollandsch boek tot stand te bren
gen, wat betreft het letterwerk, de versie
ring en den band, bij hen niet ontbreken.
Het feit, dat wij nederlanders meermalen
een goeden graphischen aanleg bezitten en
er bij ons ook zin voor klaar-gebouwde
architektoniek aanwezig is, moge deze
meening versterken. Trouwens men he<ft
maar te denken aan Der Einderens
Grijsbrecht, aan de door S. H. de Roos bezorgde
uitgave van Kunst en Maatschappij, aan
die van de Verzen en Sonnetten van
Henriette van der Schalk door E. N. Roland
Holst, aan DysselhofFs La Jeunesse
inaltérable en la Yie dorée, aan de laatste
Kloos uitgave van Nieuwenhuys, a«n de
Bazel's b a wonderen s waardige houtsneden
en men begrijpt hoeveel begaving voor de
bcekkunst er in dit kleine land schuilt.
Maar deze begaving heeft zich, in
flagranten strijd met den eigenlijken zin des boeks
DE BOEKDRUK IS EEN DER
belangrijkste hulpmiddelen van de
Afdruk van een zincografL chéverkleining naar een der voorloopige proef teekeningen,
om een indrnk te geven hoe ongeveer een grootere sourt zal worden.
RIDDER DE BEAUVOIR.
Naar het Fransch, van HONOEÉDE BALZAO.
Kort na den 18den Brumaire bal in
Uretagne en in de Veniée een opstand pkate.
De eerste csneul, verlangend om zoo snel
mogelijk Frankrijk tot den vrede te brengen,
onderhandelde met de voornaamste hoofden
ervan, en paste de strengste
geweldmaatregelen toe; maar tegelijkertijd dat hij met zijn
fijnen.Ital aanschen spenrzin militaire plannen
smeedde, stelde bij alle machiavelUtifche
middelen der politie, toen in banden *an
Fonclé, aan 't werk. K iets van dat alles
was overbodig om den oorlog, die in het
Watten was nitgebroken, te onderdrukker.
Een jonge man, tot de familie de Maill
behoorende, werd toentertijd doorde Chouans
van Bretagne naar Sanmer gezonden, om
sommige personen nit die stad en hare om
streken in relatie te brengen met de hoofden
van den royalistiachen opstand. Maar de
Parijsche politie, die van deze reis op de
hoogte werd gebracht, had hare agenten ai
gesouden om op den jongen boodschapper
bg ijj n aankomst te Saumur terstond de bat d
te leggen. Inderdaad j werd dan ook de afgezant
den dag van zijn aan wal gaan gearresteerd;
want hij k*am met een e e vip, en was ver
kleed als matroos. Maar op zijn qui vive,
als hij was, had hij alle kansen voor zijn
onderneming berekend; zijn paspoort, zijn
papieren waren zoo goed in orde, dat de
lieden die gekomen waren om hem t e arres
teer en, vreesden ieh veigist te hebben.
Ridder de Beanvoir, want dit was zijn naam,
had zijn rol wel o.erdacht; hij beriep
zich op zijn ze o genaamde familie, baa'de
zjjn va'sche woonplaats aan, en onderging
zyn verhoor met zoovee', zekerheid, dat hu
in vrijheid gesteld zou zijn, als niet de
spionnen een soort blind geloof hadden ge
had in de door hen ontvangen inlichtingen
die helaas maar al te juist waren. In h a n
twyM verkozen deze speurhonden der politie
een daad va a willekeur te begaan, boven
het loslaten van een man aan wiens vangst
de minister zulk een groot belang scheen
te hechten. In dezen tijd van vrijheid be
kommerden de vertegenwoordigers van het
openbare geiag zich weinig om wat wij
heden ten dage de wettigheid noemen.
De ridder werd dus in voorloopige hech
tenis genomen, totdat de hooge autoriteiten
een beslui', hem betreffende, genomen zouden
hebben. Dit vonnis van hooger, op liet niet
lang op zich wachten. De politie beval dat
men den gevangene zeer streng bewaken zou,
ondanks zjjn ontkenningen. Ridder de Bean
voir, werd toen volgens nieuwe bevelen
moeten bepalen bij vrij kostbare uitzonde
ringsvoortbrengselen, juist omdat het ware
hollandsohe boekmateriaal, de hollandsche
letter en het hollandsche zetornament, tot
voor kort ontbrak.
* *
*
Na dit alles mag het duidelijk geacht
worden van welk een bij zondere beteekenis
voor ons graphische ambacht de verschij
ning van de eerste nederlandsche boek
letter is, die nu door de eenige der
twee nederlandsche lettergieterijen (de
andere is die van de zeer bekende
Haarlemsche Firma Enschedéen Zonen), die
zich op modern gebied beweegt, wordt
aangekondigd.
Onze typographie heeft aan deze firma,
de lettergierij Amsterdam" voorheen
N. Tetterode, reeds het een en ander te
danken: zij toch heeft eenige der beste
buitenlandsche typen, hetzij in origineel,
hetzij in zorgvuldig hervormde varianten
onder het bereik van den nederlandsehen
drukker gebracht. Maar belangrijker nog
is de oorspronkelijke arbeid, die zij dorst
ondernemen in verbinding met haar kunst
vaardigen medewerker S. H. de Roos.
Noemen wij als het opmerkelijkste
zetmateriaal, dat naar de ontwerpen van dezen
bekwamen ornamentist werd g sneden en
gegoten, de onder de namen Hollandsch
ornament, A matei- randen en
Bilderdijkprnament in den handel gebrachte siermotieven
en later het prachtig ornamentale
XieuwJavaansch.
Eindelijk meende daze firma de tijd ge
komen, dat te verwachten zou zijn, dat de
zoo uitermate kostbare aanmaak van een
oorapronkelijken hollandsehen letter vol
doende door niet alleen ideële waardeering
van de zijde des nublieks zou worden tege
moet getreden. En wie eenigszins op de
hoogte is van wat er omgaat in het druk
kersvak en weet hoe het gehalte van het
gewone alledaagsche drukwerk ia de laatste
jiren gestegen is, zal deze meening kunnen
dpelen. Inderdaad zijn de beginselen van
j uiste vakbeoef uning blijkbaar zoo aan 't door
dringen, dat de kwestie v»n de invoering
van bij die beginselen aansluitende werkstof
gelukkig niet meer als indindueele lief
hebberij van hopggezinde kunstenaars mag
worden beschouwd, maar meer en meer als
een gewoon practische levenseiach wordt
ondervonder».
Hollandsche mediaeval" heeft do Roos
zijn letter genoemd, waarvan hierboven een
proeve, gedrukt met letters van de reeds
gegoten dessendiaan, wordt gegeven. Bij
het beschouwen dier proeve is het
onmiddelliik opvallend hoe bij dezo letter als
hoofdeigenschap zich het eenvoudig-zake
lijke openbaart. Dit is wel in het minst
een letter die voor den beluste op het
uitmiddelpuntige, op het geraffineerde en
persoonlijke een bekoring hebben kan
wat onder andere omstandigheden, gelijk
die zich een vijftien jaar geleden voordeden,
overgebracht laar het kasteel de i'fiacarpe"
(?van de gevaarlijke helling") welks naam
de ligging voldoende aanceaft. Djze vesting,
bovenop zeer hooge rotsen gebouwd, heeft
afgronden tot gracht; men kan die van alle
kanten slechts benaderen langs steile en
gevaarlijke hellicgen; zooa's in alle oude
kaateelen, bevond zic'i \ r den hoofdin
gang een ophaalbrug en was het beschermd
doir een breeden grechtmaur.
Da commandant van deje gevangenis, die
bijzonder in zy'n schik was dat hij een man
van distinctie moest bewaken, wiens ma
nieren zeer aangenaam waren, die een
citstekend spreker was en ontwikkeld scheen
te zrjn, zeldzame eigenschappen voor dien
tijd, ontving den ridder als een weldaad
der Vooriienigheid; hy stelde hem voor om
in de Eacarpe" te verblijven op zijn eere
woord, zoodat zij samen de verveling konden
bastryden. De gevangene deed niets liever
dan dat. Beauroir was een eerlijk edel
man, maar ongelukkigerwijze had hrj ook
een bizonder moni uiterlyk. Hij had fijne
trekken, een fermen oogopslag, hij sprak
makkelijk en was buitengewoon sterk, lenig,
goed gevormd, ondernemen^, het gevaar
zoekend, zooals hij was, zou hjj een uitslekend
partijleider geweest ayr; zoo moeten zij zijn.
De commandant gaf zijn gevangene de
gerief el ij ka t e kamers die bübezat, noodigde
hem aan zrjn tafel en had in den beginne
voor het uitzonderingsboek het
bevoorkeurde zou zijn geweest, moet juist, nu
het kunstvolle beginsel een praktisch be
ginsel blijkt te zijn, uit den booze worden
geacht. Deza letter mist al datgene wat
haar onmiddellijk als artistieke uiting be
koring zou geven dat is haar roem
en haar beteekenis. Een specimen ervan
apart gezien: een leek zou hst haast voor
een courantentype houden! maar ziet nu
het volle en tegelijk fijne aspect van een
bladzijde, de rust en de kracht, die er van
uitgaat en ge moat wel gaan aannemen,
dat ieier der eenvoudige letters die de
bladzij Ie samenstellen, wel iet s zeer bijzon
ders aan zich moeten hebben.
Dit bijioadere is juist het ontbreken van
alle bijionderheden, van alles wat gewild
en gezocht zou zijn, dat bijzondere is het
algemeene van den lettervorm. Een duide
lijke, een zuivere, een rustig leesbare letter is
dit: een schoone, niet een artistieke letter.
Zonder opsmuk heeft zij de eenvoudige
schoonheid van elk gewoon, noodzakelijk
ding, schoonheid, dat niets anders is dan
uitdrukkings- volheid. Kunstvolheid en natuur
lijkheid zijn hier in elkaar opgegaan en
daarmede ia een grooten voorsprong behaald
op de vele door artiesten ontworpen en al
te opvalletd van hun herkomst getuigende
typen. De ontwerper van een letter, als
van elk ander gebruiksvoorwerp, moet een
kunstenaar zijn, die zonder zich in de vir
tuositeit van het technische te verliezen,
geheel heef e op te gaan in het ambacht
elijke. Maar bij de meeste artiesten, die
grafische ontwerpen maken is het er zoo
mee gesteld, dat zij te weinig zich zelf
kunnen verloochenen ter wille van en dienst
baar maken aan de eenige bedoeling van
een stuk drukwerk: klare en daardoor
rustig-weldadige leesmogelijkheid. De letter
mag, om zoo te zeggen, toch niet onder
hun handen uitkomen of het moet duidelijk
blijkbaar zijn, dat een kunstenaar ze ont
wierp. Zoo hebben we vele letters gekre
gen, die op zich zelf gezien heele precieuze
ornamentale vondsten beduiden, maar die
te zamen een rammelige, stakerige alinea
geven en een bladspiegel vol onregelmatig
wit en zwart.
Daarmee is niet gezegd, dat men, om
deze feilen te ontgaan, minder artiest zou
moeten z\jn. Integendeel, ik meen wel te
mogen zeggen, dat wie aan dergelijke
gebreken ontkomt een fijner, bezonnener
ornamentist moet zijn.
Met perfekte technische kennis en een
prachtig alzijdig overleg alleen ware niet
een letter als deze te maken.
Bindt de traditie om te beginnen den
ontwerper aan de bepaalde, onafwijsbare
normaalvormen der karakters, schrijven
giet- e ? zettechniek hem vaste hoofdmaten
voor, dan verplicht zijn eigen overleg hem
nog zich te houden aan de uitkomsten, die
een dikwijls langdurige en moeitevolle be
studeering van de eischen der leesbaarheid
niets dan !of toor den Vendtër. De com
mandant was Corsicaan en getrouwd; hrj
vond het misschien wat moeielijk om zrjn
mooie en lieve vrouw te verstoppen; hoe
't ook zy, hrj was jaloe: sch in zrjn hoedanig
heid van Corgicaan en een nogal stumperig
militair. Beau^oir behaagde aan de dame,
bij van zijn kaït vond haar zeer naar zrjn
zin; migecfien beminden zij elkaar, inde
gevangenis groeit de liefde zoo fnel. Begingen
zy eeni^e onvoorzichtigheid? Overschreed
het ge?oe', dat züvoor elkaar koesterden,
de grenzen van die oppervlakkige galan
tene, die b;jna een van onze plichten
tegenover de vrouwen is? Bsauvoir beeft
z:ch nooit openlijk uitgelaten over dit nogal
duistere punt van zijn geschiedenis; maar
zeker ia het, dat de commandant zich ge
rechtigd voelde op zrjn gevangene bijzonder
strergs maatregelen toe te paseen. In den
kerker geworpen, werd Beauvoir gevoed met
zwart brood, gelaafd met water, en werd hy ge
ketend, volgens het altijd eendere programma
van amnsementen, dat den gevangenen wordt
bereid. De cel die zich onder het terras
bevond, was gewelfd en van hardsteen op
getrokken , de muren wai en van et n wanhopige
dikte, de toren zag uit op den afgrond, Toen
de arme Beiuvoir zich overtuigd had van de
onmogelijkheid eener vlucht, verviel hij in
die droomen, de tege'ykertrjd de wanhoop
en de ttoost der ge Fangenen uitmaken. Hij
hem bracht. Wil hij dan niet van het let
tertype uitgaan, maar dat vormen naar de
voorwaarden, die een gave, gevulde blad
spiegel stelt, dan mag duidelijk zijn welk
een edel ornamentschrijver een man moet
wezen, die al die voorwaarden bevredigend,
een onopvallend schoon karakter schept. Ik
zou een slechte apologie leveren voor den
arbeid van de Roos, wanneer ik die, in
vergelijking met buitenlandsch modern
werk, onvoorwaardelijk als het allerbeste
zou prijzen. Toch mag ik niet nalaten er
op te wijzen hoe hij twee nadeelen te boven
kwam, die aan het meeste van genoamd
werk storen : eenerzijds overwon hij de al
te opzettelijke vormverfraaiingszuchr, gelijk
sommige duitsche en fransche letters, die
vertoonec ; anderzijds ontging hij in zijn
streven naar bruikbaarheid het nuchtere,
dat het Amerikaansche type toch onge
twijfeld op den duur onsympathiek maakt.
ZonJer verdere vergelijking met andere
lettere, die ons ongetwijfeld te ver zouden
voeren, is het overigens bezwaarlijk over
het eigenaardige van deze letter vormen een
meer dan algemeene apreciatie te geven
en het is hier zoomin de plaats als schrijver
dezes de man is om over technische vraag
punten uit te weiden.
Het blijve dan bij deze algemeene apre
ciatie, die, naar ik hoop, niet alleen gedeeld
zal worden om het verheugende feit, dat
door het verschijnen van deze eerste neder
landsche boekletter onze kunstnijverheid
weer naar een nieuwe zijde haar arbeids
gebied h lijkt uitgebreid to hebben, maar
ook omdat deze eerste poging reeds een
harmonisch bereiken beteekent.
WALTER VAN OUDENHOVEN.
*) i. W. Eo'-cheï'é, De Boek'ettcr in Neder
land. A aster da m, Ipenbuur ea vai
Dit ie l erzaal yan Zuivere Eeie
v.
101. Alles i bedoeld. En alles moet
diener. Het schepsel is middel in da
zelfbedoelinz Goda.
102. God ia Vader. En Moeder de Na'uur.
Maar Vader' en 'moedei' verzwelgen al hunne
kinderen.
103. Geloof c men aan zijne persionlylje
onsb rfelrjkheid, dan gevoelt mes, d<*t men
niet... volmaakt is.
101. Hat doel der natuur is bare zelf
vergeestelijking. Maar geen e gees'.eljj ie helder
heid zonder ze
hield zich besig met kleinigheden, welke
belangrijke zaken worden, hij telde de uren
en de dagen, hrj doorliep de leerschool van
het ge var gene zijn", trok zich in zichzelf
!evug, en leerde lucht en zon waardeeren;
toen, na eei dag of veertien, kreeg Mj die
vreaselijke ziekte, de vrij heidskoorts, welke
gevar genen brengt tot sublieme onder*
nemingen, welker verwonderlijke re'nltaten
ons ortgeloofelijk voorkomen, ofschoon ze
werkelyk gebeurd zijn en die de doktoren
waarschijnlijk aan ongekende krachten toe
zouden schrij 'en, de wanhoop hunner
pbysiologische analyse, mysteries van den
menechelysenwil, waarvsndediepte, de wetenschap be
angstigt. Beau roir werd d :or verdriet verteerd,
want slechts de dood kon hem vrijmaken.
Op een morgen bleef de gevangenbewaarder
die hem zijn eten moest brengen in plaats
van heen 1e gaan na hem zij t schrale portie
te hebbeu toebedeeld, met gekruiste armen
voor hem staan, en keek hem
opeenbisondere wij ie aan. Het gesprek ttnechen hen
beperkte zich meestal tot weinig belangrijks
en nooit werd het door den bewaker begon
nen. Het verbaas ie den ridder dus wel toen
de man hein zei:
Mynheer, u hebt zek.r uw bsdoeüns;
met u mijnheer Lebrun of bnr:rr Le>;uata
laten noemen. Dat gaat mij niat a:,r, 't is
mijn zaak niet om uy naam ca t« ga M. Of
u' nu Petrus of Piulua heet, diit is m