Historisch Archief 1877-1940
1805
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
P, Gsettoep Dz t
Gab. 16 Febr. 1848. O verl. 20 Jan. 1912.
Wijlen F. Goedkoop Dz.,
Directenrlogenienr der HaarlemEche werf:
Conrad", o.a. bekend door de groote
leveranties over de heele wereld van
baggermachines.
?iililiiiiimiiiiiiiiiitiiiuuiiiiliiiiiiiiitilliiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiitit
tegenwoordige stadsadvocaat) Stricker, Zaal
en E. Mendes da Costa behoorden. Het a
ndeelenkapitaal bestond nit ? 750,000 (in
aandeelen van ?250) en bovendien uit een
obligatielening a ? 400,000. Rond f 1,350.000. *)
Eerste directenren waren de eeren
Raffanovish en Hnmbert.
Het gebonw werd door
eenBalgischecoitbinatie gebouwd, waarvan Dnmont de archi
tect en Chambon de beeldhouwer-decorateur
waa; belden Brusselaar?.
Twaalf honderd zitplaatsen was de schouw
burg ryir.
Den eersten tijd stroomde het publiek (waarbij
vele vreemdelingen die de tentoonstelling
bezochten) naar dit wonder toe, waar men
de eerste reusachtige balletten (120 dame;)
te zien kreeg.
Later echter werd het bezoek al minder
en minder; waarbij tevens de baten ver
zwonden die in den eersten tyd gemaakt
werden. En steeds ging het voort in dalende
lijn; tot, al spoedig, de miiè-e begon, die tot
een zoo groote debujle, en eindelijk tot de
huidige ruïie zon voerer.
Eerst moest de Frausche directeur (Hu na
toert) ver d wij i en; spoedig door den andere
gavolgd. Daarna werd de Groot tot onder
directeur benoemd, en werd, onder leiding
van La Faënte als musicus, de Hollandsche
opera er in 'i leren geroepen.
Als eerste opvoering ging de Fanat van
Gonnod met kolossaal snccep.
Deze operacombinatie werd de school voor
vele onzer .groote latere artisten, waaronder
Henri Alberte, Pauwels en Orelio.
Vergeten wij hierbij n^t de onder directie
van Van Hamme, gegeven Franache opera'd,
welke .uitvoeringen eveneens veel succes
oogstten.
*) Naar men weet, kocht de stad dernïae
voor ?126.000.
iitimiiiiimimMiiitiHtimiiiitttMiiiimiMiijmiiiMHtiiiMiiiiMiimiiium
ETLNSWAPPEÜJKE
M
LicMsneltóiil en m iets.
Het is een algemeen waarneembaar en
daarom ook algemeen bekend fat dat geluid
een zekeren tijd noodig heef E om een afstand
te doorloopen. Wie op grooteren afstand heeft
zien heien of houthakken of schieten, weet
dat de slag van het heiblok, de bijl of het
schot een merkbaren tijd later komt dan men
blok of bql riet neerkomen of de vlam van
het schot ziet. De verklaring is voor de hand
liggend: het geluid heeft tyd noodig om tot
ons te komen. Weet men den afstand en
weet men bet tijdverachil tusschen zien
«n hooren, dan kan men uitrekenen
welken weg het gelnid in n seconde door
loopen kan. Men vindt daarvoor ruim 330
meter. Minder bekend, want minder gemak
kelijk waarneembaar is het feit, dat ook het
licht niet met oneindige snelheid voort vliegt.
Het licht dat door deze krant op 'c oogenblik
naar uw oog teruggekaatst wordt, bereikt
uw oog niet op hetzelfde oogenblik dat het
van het papier vertrekt, maar een oogenblik
later, al is 't dan ook een onmeetbaar kort
oogenblik. Ik zal hier niet alle methoden
bespreken, die gediend hebben ter bepaling
der lichtsnelheid. Slechts n wil ik kort
aangeven, omdat deze het gemakkelijkst
beToch leidden deze instellingen, wegens de
te hooge kosten, een sleepend bestaan; zoo
dat, eindelyk in '90 of '97 het gebouw bij
execvtièmoest verkocht worden.
Tot overmaat van ramp kwam hier nog
b(j, dat de schouwburg zelf inwemdig z
slecht gebonwd was, dat hy op een goeden
dag door de brandweer em zeer terecht!
afgekeurd moest worden. De bovengalerijen
namelqk waren door gebrek aan voldoende
uitgangen trouwens reeds van den beginne af
levensgevaarlijk. Waarbij nog kwam, dat de
constructieve nitvceriig van het inwendige
zoo slecht waa, dat telkens stukken van het
vele ornamentale beeldhouwwerk naar bene
den kwamen tuimelen.
Deze schouwburg is, by elkaar genomen,
20 jaar in gebruik geweest. En daarna
fungeerde zy een tiental jaren als rnïie.
Veel rommel" werd er gedurende de laatste
eeuw gebouwd. Doch dit gebonw overtreft in
ondegelykheid van constructie den slecht sten
revolntieboBw verre.... Dit kamt omdat
Hollanders voor eigen talent weinig of geen
respect hebber. Als er iets bizondera gebeuren
moet, hier in ons land, moeten namelijk
altyd vreemdelingen geroepen worden I...
(Dit ook in 't voorbijgaan aan 't adres der
met hun nieuwe echoawburgplannen op 't
moment zoo flodderende Hagenaars!)
De heer Bickhofi, de fotograaf, die de
hierbij gereproduceerd»opname van den
vroegeren toestand in 1882, daa nog vór de
opening van den Parkschonwburg, fotogra
feerde, deelde mij mee, dat, terwijl hij bezig
was te fotografeeren, reeds enkele gedeelten
van lijsten en ornamenten naar beneden
kwamen l
De kern dar kolommen en gaanderijen van
het gebouw bestaat namelijk uit ijzer en hout.
Da versieringen echter zijn van gegoten gips,
dat met doken en ijzerdraad aan die kernen
verbonden is. Daze gipsbeklesding nu is gaan
krimpen en scheuren, reeds onmiddellijk na
het aanbrengen ervan; en dit had, natuurlijk,
het bakende gevolg. Het interieur waa dus
reeda vór zijn geboirte tot ver7al" gereed,
De buiten-architectuur van dit gebouw is
afschuwwekkend, en was dit reeda van den
beginne af. Op het gebied van theaterbon w
zag ik ter wereld nergens iets wanstaltigere.
En toch gelyk reeds opgemerkt werd
verborg die afschuwelijke schil een, in vele op
zichten, aantrekkelyken kern. Want, ondanks
de slechte, voor het oog on waarneembare,
uitvoering ervan, ging van het interieur
groote bekoring uit. Door zijn mooie, warme,
ingehouden tonen, zyn doffa schildering van
oui, donker, diep, slechts hier endaaré?en
tintelend goud, en zijn vele fantastische
Oostergche versierselen, maakte deze schouw
burg een onyergetely ken indruk op ieder,
voor echoane indrukken ontvankelijk gemoed.
'n Eenvoudige natuur waande zich in dezen
schouwburg als in dan hemel; ean minder
eenvoudig gemoed, meende te verkeeren in
iets als een romantisch toorerpaleis. En ook
nu nog in zyn diep verval behield het
inw3ndige iets van zyn bekoring. Wanneer
men thans langs de vervallen foyers en gale
rijen wandelt, en dpor de vele verbrokkelde
kolommen en bogen ean blik werpt in de
groote zaai, dan is het werkeiyk voor 'n
oogeablik, of men te midden der ruïnen van
'a Oud-Oosterach paleis of tempel ronddoolt.
Ten slotte zy nog 'n merkwaardig staaltje
van Balgisch vernuft" vermeld, vertoond
bq' de inrichting van dit merkwaardig bouw
werk :
Toen ik de voorname daelen der versiering
bestaande uit verschillende geieten
Boeddha" i»n»in i lini HUI i nu n
grijpbaar ie. De zon straalt naar alle zij den
licht nit. Dat licht valt op de planeten, dia
om de zon loopen in byna cirkelvormige
banen. Tot daze planeten behooren o.a. de
Aarde en de grootste van allen: Jupittr.
In flg. l is de zon aangegeven met eromheen
da banen van de Aarde A en Jupiter J.
Beide planeten werpen, evenals elk ander
verlicht voorwerp, een schaduw achter zicb,
die in onze figuur alleen voor Jupiter
geteekend is, als een zwart kegeltje, recht van
de zon afgericht. Om Jupiter heen loopen
in kleinere kringen eenaantal manen (zooals
wy er n hebben) en van deze allen is
slechts de binnenste in onze figuur aange
geven (S). Dit maantje ia zichtbaar doordat
het, evenals onze maan, zonlicht terugkaatst
naar ois. Komt 8 op zyn weg om Jupiter
heen, terecht in den schadnwkegel van Jnpitér
dan wordt S verduisterd, omdat het zonlicht
tijdelijk onderschept is, zoodat er ook niets
terug te kaatsen is. Vanuit de aarde kan
men deze verduisteringen van Jnpiter's maan
met den ky'ker gemakkelijk waarnemen.
Teekent men de tijdstippen der verduiste
ringen op, dan kan men het tijdsverschil
van twee opeen 70! gen de verduisteringen ala
den omlorjpstyd van Jnpiters maan beschou
wen. Uit vele honderdan waarnemingen is
deze omloopsïyd vastgesteld op ongeveer een
en drie kwart day. Uit nauwkeurige metingen
bleek verder dat, wanneer de aarde in A'
staat (ff g. 1) dua naar Jnpitér toe loopt, het tijds
verloop tuss«hen twee verduisteringen 14
seconden kleiner is dan de gemiddelde
maanomloopsty d. Staat de aarde in As, dan kloppen
waarneming en berekening precies met
elkaar. Staat de aarde in As, zoodat zy zich
van Jupiter af beweegt dan is het tijdsver
loop tnsschen twee
verdsisteringen 14 seconden
langer dan den gemiddelden
duur. Kortweg: by Ai ziet
VEKAHDFRIM6
-BIJM5TERDAMbC HE-POORT- Pi_AN WEISSMAN'
VERAMDERIMC-'Bn-PE-AMSTEIvnAMSCHf-FOORT-OnTW. DUMOhT
VOORGESTELDE VERANDERINGEN BIJ DB ^MSTSROAMSCIIE POORT" TE HAARLEM.
Tegenwoordig moet ieder, die Haarlem van den Ameterdamsohen kant nadert, nog steeds zyn weg nemen over een nanwe
brug en door de Poort, die aan het feit dat zij naar Amsterdam gekeerd staat, haar naam ontleent. U!een wie met de
electrieche tram gaat, wijkt over ean noodbrng ter linkerzijde van de poort af. By het grooter worden van het verkeer
wenscht het Haarlemach Gemeentebestuur den tegenwoordigen nood-toestand gewijzigd. Van Burgemeester en Wethouders
ging een ontwerp nit, maar ook van verscheidene architecten. Behalve Weissman laten ze allen de tegenwoordig door de
tram bereden linkerzijde vrjj blijven. Weissman bezigt de poort als poort, na haar het poort-karakter, door haar midden op
een plein te denken, te hebben ontnomen. Lasschuit hinkt op twea gedachten, en de poort hinkt mede. Het plan van
B. en W. ly'kt ona het meest doordacht, dat van Dumont de elegantste oplossing. Kaar wij staan open voor anderer oordeel.
Wy ontleenden bovenst lande scbetsteekeningen aan het Bouwkundig Weekblad.
MniiiimniiiimiiiiiiiuimiiiuiHiilimiimi iiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii
figuren, olifantskoppen, enz. eens goed
opnaaa, zei ik tot me zelf: dat werk kan
door die menschen onmogelijk gemaakt zyn ;
ze moeten die dingen hebben af gegoten! En
ik dacht toen onmiddellijk aan het Musée
du Cinqnantenaire" te Brussel, waar zich
verschillende fraaie Oostersche fragmenten
bavinden.
M-kar wat vernam ik nu later van eender
vroegere bestuursleden van dan Parkschouw
burg, aan wien ik de kennis van vele der'
bovenstaande bijzonderheden dank? Myn
veronderstelling was wel juist geweest, doch
alleen ten opzichte van het af gieten. De
Belgen hadden echter om dit te kunnen doen
niet eens zoo ver gezocht als ik veronder
stelde! Zy hadden dese afgietsels uit de
bekende Oostersche verzamelingen van Artis"
verkregen; dus van vlak bij de deur! de
origineelen waren hun daartoe welwillend
door het Bestuur van dit Genootschap ter
beschikking gesteld ....
H. J. M. WALENKAMP.
TeitooD&tellinii Dit o mmttm Preyer
in Arti.
Een ware tentoonstelling om er zich in
te verlustigen en te midden vin het gewoel
in onze dagen wat op adem te komen.
men de verduisteringen telkens iets te
vroeg gebeuren, by As ziet men ze tel
kens iets te laat gebeuren. De verklaring
is deze: bij Ai (loopen zij de licht
stralen die van Jupitér (en ' zij D maan)
komen, tegemoet, zoodat het lic h t een kort er
weg behoeft af te leggen bij de tweede ver
duistering dan bij de eerste. Het licht komt
daardoor 14 seconden eerder bij ons aan.
Immers, als trams om de 4 minuten
rijden zullen wij, juist een tram missend,
en naar de voorafgaande halte loopend, binnen
de 4 minuten de volgende tram ontmoeten.
B'j Aa zijn wübij beide verduisteringen
even ver van Jupiter, dus de tweede ver
duistering komt precies op tyd, even als de
tram, als wy bij de halte bijjren staan.
Van As zijn wij tusschen de twee verduiste
ringen verder van Jnpitér weg gegaan, das
het licht moet by de tweede verduistering
nog een extra stak afleggen om ona te achter
halen en doet over dat stuk 14 seconden.
In ons tram-voorbeeld loopen wy naar de
volgende halte, dan duurt het langer dan vier
minaten eer de volgende tram by' ons is.
Nu weten wy ,dat de aarde per seconde 30 K.M.
aflegt; wüweten dus ook hoever of de aarde
tnsachen twee verduisteringen in, langs haar
baan is opgeschoten, n.l, IK (dajr) X 24 (au')
X 60 (minuten) X 60 («cande») X 30 K.M.
Dezen afstand doorloopt het Heat blijkbaar
in 14 seconden. Dus in n seconde doorloopt
het licht YK van de berekende aard-wande
ling, en deze berekening geeft ± 300,000 K.M.
Deze uitkomst is langs verschillende andere
waarnemings wegen ook bereikt.
Nu wij de lichtsnelheid kennen, kunnen
wy de vraag stellen: wat zouden wy' zien als
alle lichtbronnen in het heelal plotseling
tegelijk uitgedoofd werden, zon, sterren, ens.
Onderstel, dat dit gebeurde op een of andere
dag te 12 ure precies. De eerste oogenblikken
zonden wy niet g bijzonders zien gebeuren.
Fig. 1. BEFAUKG DIK LICHTSNELHEID DOOR MIDDEL
<»BH TMBDÜISTBBJKGEN VAN JuFITÏR's HAMEN. Z i»de
zon, waaromheen de aardbaan en Jvpiterbaan getrokken zijn.
A.1, A*, A*: dt aarde in drie tlanden; J. Jupiter, S een
zijner manen. Achter Jupiter is zijn ichaduwkegel
geleekend. Dt pijlen geven de richting vm den aardomloop
.aan. Voor A»verklaring: zie bijgaand artikel.
Fig. 2. DB ZON, LICHT UITZBNDESD NAAB DB AARDB. De punten A en
C, die vanuit de aarde gezien, op den rand der zonneschijf liggen, zijn de
halve zons-m'ddellijn verder van de aarde verwijderd dan het punt B dat
vanuil de aarde gezien, juist op het midden der zonnetchijf ligt. Lichtstralen
nit A tn C moeten dus een langer weg doarloopen om de aarde te bereiken
dan strakn uit BP.
Deze uitroep zy na niet verstaan als een
teeken van twyfelzin tegenover de jongere
bewegingen, die in een gansch andere rich
ting gaan dan de strevingen der vorige
generatie. Want hoe grondiger ik de werken
van deze grootheden nit een vorige generatie
waardeer, hoe meer het-me duidelijk wordt,
dat zy een boodschap geheel hebben vol
bracht, en hunne actie niet kon worden
voortgezet; zij self bleken er veelal nauwelijks
toe bij machte in de eindperiode van hun
loopbaan.
Wél geeft het een gevoel van mistroostig
heid, dat de jongeren van het heden niet
als hunne voorgangers gezamenlijk uitkomen
op een tentoonstelling, die n feestelijkheid
is voor de oogen. Maar ook dit verschijnsel
van disharmonie en half-waaeenheid ligt in
den Tyd, aan de vet legging vanden gang der
ontwikkeling, gelijk ook een trein schok
kend en slingerend voDitraart by het pas
seeren van wissels.
Da 19e eeuw was de eeuw der muziek.
Muzikaliteit is het grondwezen van de schil
derkunst, die nu al tot het verleden behoort,
hier vertegenwoordigd door het schier vol
tallig corps der hollandsche grootmeesters.
Want in vollen zin hebben zij bezongen het
hollandsche lani in de heimelijke
zinsbetoovering der atmosferische waden. In verschil
lende nuancen, klinkt hui lied tóch op den
zelfden grondtoon, en het preludium kunnen
we reeds vernemen zij het nog in een
oude toonzetting uit de werken van Bil
de rs. En by allen klinkt het geluid vol en
mild, want zij vertegenwoordigen het tijdvak
der spontane uitjaiching van vrijheid uit
langdurige beklemming.
Bosboom, Jacob en Willem Maria, Mauve
en Jozef Israëls, zijn hier aanwezig met veel
van hun luisterrijk werk. Weiesenbruch had
er bij genoemd moeten worder, al is zijn
vertegenwoordiging minder ruim dan die der
anderen.
Bosboom en Jacob Marie, de zwierigste en
de statigste, tusschen da anderen. Want het
gevoel van plechtigheid in de kerken van
Bosbooa uitgedrukt, is er ook in de
stedebeelden met de rijsing der huizengedaanten,
van Jacob Maria.
Het mysterieuze van doomende
sehemerboeken in de ruimten der kerkgebouwen by
den eerste, is uit een gelijke sensatie als de
onbestemdhfii van verzwevende tinten ia
de wijde landstreken onder hooga
luchtenin-baroering, bij den laatste.
Mauve is voor stiller, wat weemoedig
gestemde, ontroeringen meer vatbaar, tot
verincigder aanschouwing van het
hollandsche landschap gaarne geneigd. En naar zijn
geaardheid om eerder het intieme dan het
wydsche in de landelijkheid t e zien, schildert
hij büvoorkeur tafereelen van zoete vredig
heid: een herder met zy'n scb.apenb.eir over
licht nog ongeveer
^ = 500 sec.
Alles bleef zooals het wap. Maar ruim 8 min.
over 12 zoa de zon snel verdwijnen. Toen
n.l. de zon om 12 uur precies uitdoofde, werd
op dit moment de laatste lichtstraal naar ons
afgezonden. Maar deze straal moet den afstand
van zan tot aarde nog dootloopen. Deze
afstand is ongeveer 150 millioen K.M. en
zelfs met zyn reusachtige snelheid heeft het
150,000.000
"8ÖO
noodu, dus ruim 8 minuten om dezen af
stand te doorloopen, zoodat wij pas 8 minuten
na 12 het verdwijnen der zon bemerken.
De meeste menschen zullen denken, dat
in het onderstelde geval de zon plotseling
totaal verdween te 12 u. 8 min. Maar niets
is minder waar. Fig. 2 kan aangeven waar
om deze verwachtingen onjuist zijn. Daar is
de zon geteekend, lichtstralen zendend in de
richting der pijlen, naar de aarde. Daar de
zon een bol is, volgt daaruit vanzeif dat een
punt B op de zon, vanuit de aarde gezien,
midden op de zonneschijf, dichter bij de aarde
gelegen is dan de punten A en C, die van
uit de aarde gezien, op de randen der zonne
schijf liggen. Uit de figuur blij k t verder
duidelijk, dat dit punt B juist den afstand
M B (de halve middellün van de zon) dichter
bij de aarde ligt dan A of C. Een lichtstraal
door A of C uitgezonden zal dus een langeren
weg naar de aarde moeten doorloopen dan
een straal uit B. Wanneer dus de zon
plotseling . uitdooft zal de laatste straal uit
B ons al bereikt hebben als de laatste straal
uit A of C nog een eindje te loopen heeft.
De eindje, juist de halve zoc-middellyn, ia
ruim 700.000 KM. en ds laatate straal uit
A of C komt dua 700.000/300.000 onga reer
2.3 seconde later büons dan uit B.
Wat wij dus zien is dat eerst het midden
der zonneschijf zwart wordt; dit zwarte deel
breidt zich snel uit om na 2,3 seconde de
heele zonneschijf verslonden te hebben.
Fig. 3 geeft dit verschijnsel weer. Eerst is
slechts een klein deel, midden op de zon
zwart, een seconde later is de toestand der
middelste teekening bereikt, na 2 seconden
de derde toestand; na 23 sec. is alles zwart.
Veronderstellend
dat juist bij deze
vreemde gebeurte
nis de maan vol
was, dan zouden
de laatste zonne
stralen de aarde
voorbijvliegend, de
maan bereiken en
vandaar weer naar
ons teruggekaatst
worden. Voor dat
heen en weer loo
pen naar de maan
heeft het licht bij
na 3 seconden
aoodig, dus 3 secon
den nadat wüde
zon zagen verdwij
nen, zien onze
tegenvoeters, dia op dat oogenblik van
de volle maan genoten, dit hemellicht
uitdooven. En verder zagen wij alleen nog
eterrelicht.
Toch zyn deze eterren, naar onze veron
derstelling, tegelijk met de zon uitgedoofd.
Wy zullen hen echter nog lang blijven zien
in onveranierden toestand. Pas na een vier
tal jaren zal er een vrij helder sterretje
verdwijnen, dat voor ons Amsterdammers
toch nooit boven den horizon verscheen.
Daarop volgen hier en daar andere sterren;
na tiem jaar zal b.v. de zeer heldere Sirins
verdwijnen, de helderste van al o n ze s ter r en,
enz. enz. Dit beteekent allemaal dat deze
vaste sterren zóver ran ons verwijderd zyn,
dat de laatste lichtstraal dia zy voor hun
sterven uitgezonden hebben, zelfs met de
bovenbeschreven enorme snelheid
voortschietend, nog jaren noodig heeft om dien
afstand te doorloopen. Daarom zonden wy
nog vele jaren lang een onveranderde of
weinig veranderde sterrenhemel genieten.
Zslfs zou ons menschenleven te kort zijn om
het verdwijnen van alle sterren te zien. Er
zijn er stellig by die vel 3 tientallen lichtjaren van
ons verwijderd zyn (jen lichtjaar is de afstand
door het licht in een jaar doorloopen, dua
± 365 X 24 X 60 X 60 X 300.000 K.M.),
en ongetwijfeld kan dit aantal jaren tot een
lichteeuw aangroeien en zelfs tot meerdere
lichteen wen. Een der bekendste nevel vlekken
(in het sterrebeeld Andromeda) is volgens
prof. Very zelfs zestien lichteen wen van ons
verwijderd. Dazen afstand als eenheid gebrui
kend, onder den naam vaneen Andromede",
meet by zelfs den afstand der zwakste
nevelvlekken van hetzelfde type en vindt daarvoor
625 Andromeden of een millioen lichtjaren.
Er zijn onderzoekers die deze schattingen
nog Benige malen zouden willen vergrooten
op zeer goede gronden. Maar wat zeker vast
staat: wy zouden het veronderstelde
uitdooven van het heelal niet in zijn geheel zien.
P. VAN OLST.
Fig. 3. HOB wu DB zon ZOUDEN ZIE»VBRDWIJHBN. VertndefSteld ii
dat de ton om 12 uur plotseling uitdoofde. A geeft aan hoe wij de zon zien
zouden ruim 8 minuten na 12; B een seconde later dan A ; C twee seconden
later dan A.