Historisch Archief 1877-1940
J8.09
DE AMSTERDAMMEll WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
HET AÏFICHE voos DB VIEEJAABLIJKSCHE TENTOONSTELLING TE AMSTERDAM.
Op het eigenlyk affiche zijn de letters, in verhouding met Rembrandts teekening,
nog iets grooter dan op deze reprodactie en daardoor nog hindelyker. Overigens
deze afbeelding, die 80 of 100 maal minder oppervlakte in teemt dan het
kolossale affiche, hiermede volkomen identiek.
ia
Het affiche voor de
vierjaarljjksche.
Zoo hangt het thans te kijk in de
vestibule van het Stedelijk Museum!
Noch de protesten in de pers, zoonin
als die van de Yereeniging voor
Ambachts- en Nijverheidskunst, en van de
Schildersvereeniging Sint Lucas, hebben
de commissie ten halve kunnen doen
keeren. Zoo zijn zij dan ook ten heele
gedwaald, en aan het schamel product
mogen wij der heeren onwijs beleid
ironisch erkennen.
Dat 't affiche slechter nog uitgevallen
is, dan zelfa bij den averechtsehen opzet
te verwachten viel, is niet te loochenen.
Een weinigje respect slechts voor
Rembrandt's kunst had het comitéalthans
moeten weerhouden, den tekst liefst dwars
door en vlak naast dévergroote repro
ductie te strooien.
Een strak kader om den tekst, een
tweede strak kader om Rembrandt's
reproductie, drukletter en vrije teeke
ning aldus gescheiden zooals 't behoort,
dit ware toch wel een allersimpelste en
allereerste eisoh geweest, maar zelfs dit
luttel besef bleken de heeren der com
missie niet te bezitten.
Wanneer dit affiche aldus iets affi
cheert" dan is 't de verwarde zin en
de troebele smaak van hen die dit billet
aldus lieten samen flansen.
Rekent men daarbij nog, dat het
programma der vierjaarlijksche uitdruk
kelijk copieën uitsluit, en deze expositie
thans wordt aangekondigd door een
mechanische copie, dan overziet men heel
het schutterig beleid in deze.
Gewichtiger nochtans dan de misluk
king van welk affiche ook, is het feit,dat een
commissie, benoemd door de overheid
ETtNSCHAPPEUJKE
LUI.
E«n transatlantische tocht ia
E enigen tijd geleien heb ik in de ie rubriek
den bestuurbaren ballon beschreven, waarmee
Wellman beproefd heeft den Atlantischen
Oceaan over te steken. Hoe fraai de theorie
ook was, de praktijk bleek minder aanlokke
lijk te zijn, wamt ten deel e door het buiten
werking treden van een der motoren, en ten
deele door de hiermee samenhangende eigen
schappen der lange staart van benzinebnssen
die onder aan den ballon hing, mislukte de
tocht grandioos.
Daarna heb ik nog eens een plan beschre
ven, van Brnckner, die ook in een bestuur
baren ballon den Oceaan over wilde steken,
maar veel zuidelijker dan Wellmaa, waardoor
het noodig zon worden de ballon tegen de
groote daghitte en hare gevolgen te be
schermen door e m ingenieus water-sf
roeigyateem, boven op den ballon. Tot nu toe
is deze tocht echter nog niet ondernomen
al is de ballon reeds lang gereed en plechtig
gedoopt.
Het eerste plan is ten minste nog uitge
voerd, al mislukte het; het tweede plan is
tenminste voor een deel verwezenlijkt, al is
de uitvoering nog niet beproefd; nu bespreek
ik een derde plan, dat nog maar een plan
is, zonder verder ieti erbij. Maar het heeft
toch recht op onze aandacht, al was 't alleen
maar om te laten zien hoe een ongeloof
waardige mogelijkheid in enkele jaren tot
een geloofwaardige mogelijkheid is geworden.
Aangemoedigd door het succes dat Glenn
H. Curtiss heeft met zijn water-vliegmachine,
heeft; de Amerikaansche vlieger J. V. Martin
het plan gesmeed om dit model vliegmachice
te gebruiken voor een reis van Amerika naar
Europa. Zjoals men weet heeft Cnrtiss'
watervliegmachine een normalen vliegmachinebonw
met motor, zweefvlakken, staurinrichtingen
e. a., maar in plaats van het landingsgestel,
zooals de technici dit nuttig apparaat uit
schelden, met wielen te voorzien, zijn deze
wielen vervangen door waterdichte, lichte
maar stevig* schuitjes, waarop de geheele
vliegmaehine gedragen wordt, op het water
rustend. Voor een reis, waarbij de bodem
vooral uit water bestaat, is dus een
watervliegmachine een aangewezen toestel. Gemak
kelijk opvliegend en gemakkelijk neerdalend
op het watervlak behoeft het niet te vreezen...
dan woelige, zee. Op rustig water is het toestel
met groot succes gebruikt.
en samengesteld voor een goed d«el uit
menschep van het vak, dat een dergelijke
commissie bij haar eerste daad reeds
begint met te miskennen het groote en
zuivere werkbeginiel waar alle plastische
kunst op steunen moet.
Ik bedoel het groote werkbeginsel dat
de nheid van ontwerper en uitvoerder
voorop stelt.
Het is de kracht van de schilderij
kunst en mede de oorzaak van haar bloei,
dat, waar bij zoovele kunstambachten
die achoone eenheid verbroken werd,
zij in de schilderijkunst althans besten
digd bleef, en het ware daarom zeker
allereerst de taak der schilders geweest
zorg te dragen dat dit alles omvattend
werkbeginsel gehandhaafd bleef, oreral
waar zij dit ii hun macht hadden, zooals
thans hier in zake het affiche het geval was.
Zoovele schoone ambachten vervielen
tot nietig gepruts door die noodlottige
scheiding van ontwerper en uitvoerder,
en heel de levensvolle schoonheid die
weleer alle dingen van het dagelijkech
gebruik tot kunstvoorwerpen maakte, wij
kennen haar helaas slechts uit het verleden,
het heden toont ons haar niet meer.
Dit schoonste samengaan van gevoel,
rede en beheersen t werkmanschap, wij
erkennen het tot in de nietigste voor
werpen van dagelijksch gebruik uit alle
vorige bloeitijdperken van [kunst, het
kleinste potje, het eenvoudigste weefsel
was niet alleen de vrucht van dit werk
beginsel, maar was daardoor een voorbeeld
tevens hoe tot in de geringste voorwerpen,
die ons leven omgeven, de droom en de
toover der schoonheid aanwezig kan zijn,
dit ontroerend spel va»geest en stof.
De tegenwoordige maatschappelijke
ontwikkeling gaat dwars tegen dit zuiver
werkbeginsel in, zij juist scheidt intellect
en arbeid al wijder van elkaar en door
die scheiding gaan de levens van dui
zenden menschen voorbij, zonder dat zij,
al ware 't slechts nmaal, de zoetheid
geproefd hadden van den arbeid die op
dit edel werkbeginsel steunt.
Hoevele voortreffelijke kunstenaars
hebben in de laatste halve eeuw niet
gestreden voor het behoud er van, al
hun gaven en kracht ten offer brengend
om iets van die schoonheid en het geluk,
dat er de vruchten van zijn, vast te
houden en te beveiligen tegen der tijden
zwaren drang.
En hebben wij dan niet tot roeping
den arbeid van die groote kunstenaars
voort te zetten naar onze beste krachten,
en geen werk nietig te achten waar
slechts iets van die schoone nheid in
herwonnen kan worden P
Wanneer dan thans de overheid bij
uitzondering zich eens met kunst inlaat,
dan mogen wij toch verwachten dat zij
zich zal laten voorlichten dór personen
die niet lomp en dom dit klaar en edel
werkbeginsel zullen ontkennen en ver
treden, een werkbeginsel dat niet maar
is een hersenschim van enkelen, maar
dat den grondslag uitmaakt voor iederen
kunstbloei.
Dit zij dit echter naliet, is een erger
lijke miskenning van de zuivere en
sterke bedoelingen die bewust en levend
zijn in de harten en daden van zoovelen
der besten van thans.
Philip Scheidemann,
hoofdredacteur van een
soc. dem. orgaan,
eerste vice-president
van den Rijksdag.
Johannes Kaempf,
vrijzinnige volksparty,
president van den
Rijksdag.
En de heer Dake, de voorzitter van het
comité, hij, en hjj alleen gaf antwoord
op al de protesten, en gromde verstolen
in De Telegraaf zooiets van allemaal
wangunst dat ze er geen opdrachtje voor
kregen" en allen die in die protesten
niets meer en beters hebben gezien dan
wat gekrenkt eigenbelang, zij mogen ver
heugd zijn zich op n zelfde plat gedachte
plan te weten met dezen groven streber,
voor wien de kunst geen andere
beteekenis heeft dan dat zij een middel slechts
is waaruit even goed een positie" te
kloppen is, als uit welk amder bedrijf ook.
R. N. ROLAND HOLST.
Hyaciiihe Loyson.
De beteekenis van den veelgesmaden Fère
Hyacinthe Loyson is ons nog eens voorden
geest gebracht, toen aan zrjn sterfelijk over
schot de laatste menschelyke eerbetuigingen
zijn bewezen. Wat hy, eens Frankrijk'e grootste
katholieke prediker, kanaelredenaar der Notre
Dame, en opvolger van Licordaire, heeft
opgeofferd, omdat hjj het vertrouwen niet
wilde schenden, dat zyn getrouwen in hem
stelden, de by zonder e aanbiedingen van
twee pausen, om hem in de Moederkerk
terug te voeren en alle eerbewijzen, waar
onder de doffe laster en de ijverige haat ten
laatste verscholen zouden gaan dat alles
verdwijnt bij de opwekkende geestelijke kracht
en de extatische geestdrift, die op memchen
van de meest onderscheiden secten van zijn
woord en voorbeeld zijn uitgegaan.
Een vriend van den overledene schrijft
ons; het was een profeet en een heilige,
zij 't dan ook niet ean dier heiligen, welke
de kerk canoniseert."
Ia de chapelle ardente in het sterfhuis
hebben behalve de vrienden en getrouwen
ook tegenstanders geknield, Henri Brisson,
voorzitter van de Fransche Kamer der Af
gevaardigden, die Fère Hyacinthe uit naam
der Morale indépendante had bestreden,
heeft, in den vroegen morgen voor de opening
der Kamer, zwijgend de knie gebogen voor
den grooten 'katholieken' idealist.
De lijkdienst was door de Anglikaansche
en P/otestantsche Kerken georganiseerd in
den Temple de l'Oratoire du Lonvre. Sprekers
waren: de Anglikaansche bisschop Ormsby,
de predikanten Roberty en Charles Wagner.
Daarna kwam een aangrijpend oogenblik,
dat de apostel zich niet schooner kon ge
droomd hebben. Alle geestelijken en vrienden
van den overledene hadden tich in het koor
tegenover de preekstoel vereenigd: Bisschop
Ormsby, Reverend Hiatt van de
AtneriDr. Heinrich Dove,
Geb. Jnstizrat,
vrijzinnige volkspartij,
tweede vicf-president
van den Rijksdag.
iimiiliiiiimiiiMiiiMiiiiMiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiMiiiiMi
kaanach-Presbyteriaansche Kerk, Reverend
Allen van de Wesleyaanache Kerk, Priester
Vassilakia van de Grieksch-Orthodoxe Kerk,
rabbijn L. G. Lévy, Habd el Hakim, ver
tegenwoordiger der Mahomedanen, verder
alle predikanten te Parijs en vier Katholieke
priesters, de abbés Hontin, Claraz, Forcioli
en Bousquet. Al de 20 geestelijken vereenigden
zich om den predikant Boberi y, en temidden
van het indrukwekkende zwijgen van het
gehoor, klonk als met a stem plechtig het
Onze Vader.
Het was alsof in het aangezicht van den
dood, voor de grootheid van dit sterke leven,
en bij den eenvond van dit ideaal, alle twis
ten verstomden, en de sinds eenwen geschei
den religie'd, op eenmaal den ritus hervonden
hadden, die de wel is der eenige troostrijke
godagedachten, en de spontaanste geestelijke
daad van den zuiveren en vredigen menscb.
Maar hoe groot moet de nagedachtenis zijn
geweest van de:en man, dat zij allen, ge
scheiden door de dingen van het verstand,
elkander terugronden in den laatsten zoeten
geur, opgestegen van deze gedoofde vlam?
L. H. GBONDIJS.
Fig. 1. MAETIN'S VLIEGMACHINE VOOR EEN
TRANSA1LANTJSCHEN TOCHT.
Fig. 2. LENGTEDOORSNEDE (bovtn) EN PLATTE-GBOND (onder) VAN DEN
VLIEGMACHINE KOMP.
Onder den bestuurder is de hut met bed. Van deze hut naar de machinekamer,
voor in den romp, loopt een gang. Aan weerszijden hiervan liggen de benzine en
olie-reeeivoirs. Alle vijf motoren zijn uit de machinekamer gemakkelijk te bereiken.
Breedte 33 Meier, diepte 3.5 M.; gewicht 3600 K.6.,
wiarvan 2200 K.O brandstof'en bestuurders. Fijf motoren
ieder van 50 P.K. drijven twee schroeven. Onder de
zweefulakkin liggen de twee drijvers, die desnoods als
reddingboot kunnen gebruikt worden.
Da speciale moeilijkheid bij den
transatlantischen tocht ligt in het dragen van het groote
gewicht aan olie en benzine, voldoende voor
het werken der machines gedurende den tyd
dat de vliegmachine de reis maakt, die, al gaat
zij van de dichtst bij elkaar geleden punten,
n.l. van New Foundland (St. Jobn) naar de
lersche kust, nog een 3000 K.M. bedraagt.
Men kan twee uitersten an machine-typen
bedenken die bruikbaar zonden zy'n, n.), een
zeer snelle machine, die door het bekorten
der reis, ook de beuzin e-voorraad kleiner
kan doen zy'n, of esn langzame machine met
een groot draagoppervlak, dieper paardekracht
meer draagvermogen heeft dan een snelle,
lichter gebouwde machine. Martin gelooft
aan den gulden middenweg en wil een
machine hebbes, waarvan de motoren een
snelheid kunnen geven van 85 K.M. per
uur. Deze snelheid, die te combineeren is
met een draag rlakte, die zeer zware last
gemakkelijk dragen kan. zou de reis doen
aflaopen BINNEN TWEE DAGE».
Onze tig. geeft net toestel te zier, zooals
Martin het ontworpea heeft, en
zooals het, hopen we, eens boven
de Atlantische golven zal zweven.
Fig. 2 geeft een teekening van
het voorste gedeelte van den
romp, in lengte-doorsnede en in
plattegrond.
De breedte der zweef vlakken ia 33 Meter;
de diepte van het geheele toestel 3.6 M.
Vijf gewone motoren, van 50 paardekracht
ieder, drijzen de vliegmachine voort, gekop
peld aan twee schroeven. Deze motoren
zouden de 85 K.M. vaart kannen geven,
8600 K.g. dragend, waarvan 2200 K.g. zon
kannen bestaan uit nuttige ballast, r.l. twee
vliegenier?, een machinist en de noodige
benzine voor anderhalve dag vliegen by
kalm weer. Terwyl bij het begin der reis
alle vyf de motoren werken, aullen, naar
mate de benzine verbruikt en dus de
last lichter wordt, n, later twee, zelfa ten
slotte drie motoren stop gezet kunnen worden.
Op deze wijze zon brandstof bespaard
kunnen worden, totdat het begon te span
nen. Zelfs met twee motoren hoopt Martin
de vliegmachine dus zwevende te kunnen
honden.
De romp van den tweedekker is geheel
bekleed en bevat, zooals n>. 2 aangeeft de
benzine en olie-reservoirs, 166 geplaatst dat
er tusschen een doorloop van twee derde
Meter breedte overbly'ft, die de hut met
slaapgelegenheid, dadelijk onder den bestuur
der gelegen, verbindt met de machinekamer
voor in den romp. De motoren liggen aan
weerszijden der doorgang, zoodat de machinist
alle motoren even gemakkelijk bereiken kan.
Elke motor kan uitgeschakeld worden, zoodat
het schoonmaken van onderdeeien gedurende
de reis even gemakkelijk zal gaan, als wan
neer het heele toestel rustig staat. Desnoods
kan de vliegenier die geen dienst heeft, bij
ernstige gebreken, een behulpzame hand
bieden.
Kenners der Gnomc-motoren zonden zich
echter verbazen als gedurende 36 uur de
machines niet zonder fout zonden blijden
loopen; wij, leeken, echter zeggen, er is alle
reien te vermoeden dat, als 't er op aan
komt, een machine weigeren zal, dia by een
proef dagen achtereen zou doorloopen. De
geheele vliegmachine is zoo gebouwd dat de
weerstand zoo gering mogelyk is. Met Glenn
Cnrtiss overlegde Martin den gewenschten
vorm der drijvers, (waarop het toestel in het
water kan drijven). Het beste leek niet een
groote midden-dry ver, maar twee zijdelings
geplaatste drijvers, sterk, licht en róge
bouwd dat elke drijver als reddingboei kan
gebruikt worden nadat de bovenbouw der
vliegmachine gemakkelijk ervan los gemaakt
is. Terwyl ik my voor kan stellen dat
menAlois, grart YOÜAdirentM. f
Alois, graaf Lexa von Aehrenthal,
in leren voorzitter van den minister
raad voor Oastenjyk en Hongarije, en
minister van buiteulaxdeche zaken.
schen zich in de vliegmachine wagen zullen,
lijkt mi) die reddingboot-geschiedenis gelijk
waardig met Mnnchhausen die zichzelf met
paard en al uit het water tilde bij zijn
eigen haar.
Als het noodig is, kan het toestel midden
in den oceaan neerdalen in betrekkelijk kalm
water, zonder al te groote kans op onge
lukken, es, als de go Mag niet al te kort
is, kan het toestel ook weerde lucht in gaan.
De bedoeling is om op groote hoogte te
vliegen, nl. ongeveer 1600 M. hoog, omdat
daar allicht geen hinder ondervonden wordt
van onverwachte windstooten en mist; de
richting is <Jai gemakkelijker te bepalen
terwyl de horizon zóuitgestrekt is, dat
gedurende den tocht, die g ootendeels langs
den gewonen scheepvaartweg yemaakt wordt,
er allicht geen oogenblik voorbijgaat, waarin
niet een of ander schip in zicht is, welks
koers een mooi conti lemiddel voor den
vliegenier kan zijn. Door zijn grootte zal de
vliegmachine voldoende opvallen om door
de schepen waargenomen te worden zoodat
drsadloos-telegrafisch de belangstellende
landrotten op de hoogte gehouden kunnen
worden.
Gedurende Juli en Augusiu? geeft de
weerkaart van den N. Atlantisch en Oceaan een
bepaalde westelijke beweging der hoogere
luchtlagen aan, zoodat ia dien tijd de wind
de motoren zeer zon helpen. Da tocht zou
ondernomen moeten worden bij volle maan,
terwyl de reis by 8f. John bij het aanbreken
van den dag begonnen moet worden.
Ma-tin heeft de opinie gevraagd van prof.
Willson der Har vard-Universiteit, een
speciiliteit op zeevaartkundig gebied en tegelijk goed
op de hoogte ran de luchtvaart. Deze heeft;
de mogelijkheid van den tocht erkend mits de
vliegmachine goed is, het weer gunstig, en de
tocht wel bij New-Foundland begint, maar
spoedig de scheepvaartweg opgezocht wordt
om tulp te hebben bvj ongevallen. De grootste
moeilijkheid zal het koers-kiezen en het
bepalen der snelheid zya, wat op een schip
pp rerschillende wijzen gebeuren kan, maar
in een vliegmachine veel bezwaren oplevert.
Weet men echter op welke hoogte men zich
bevindt (te bepalen door een betrouwbare
barometer) en houdt meo een of ander plek
van let wateroppervlak in hft oog, b.v. een
strook kalm water of zoo iet?, dan kan men
uit de schijnbare verplaatsing van deze plek
in een bepaald tijdsverloop de snelheid der
vliegmachine berekenen. Onmogelijk is't ook
niet dat met behulp van een lange logly'n
de snelheid berekend wordt op dezelfde wijze
als by een schip. Door verschillende een
voudige toes ellen 'u rok het bepalen der
richting geen onmogelijkheid. Wij zullen
verder afwachten of Martin's plannen wer
kelijk op zullen gaan".
P. VAN OLST.