Historisch Archief 1877-1940
'8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1809
De Kvntt in het Lettboek voor het eertte
Leerjaar, door J. W. OBKHAKD. Ui) g.
Maitü. Ontwikkeling", 'a Gravenhage.
Wanneer wij een illnttratie mooi vinder,
is die conclusie de som van een groot aantal,
meejt onbewuste, overweginger, waartoe een
fonds ran algemeen weten en van speciale
vakkennis, gecombineerd melde geoefend beid
en ontvankelijkheid van ons gevoel, ons in
staat stelt. Terwijl wij dar, verdergevorder
den in de knust van plaatkijker, ons verlus
tigen in de souplesse en elegantie van een
figuurbelrjning of de vlotheid van compositie,
onbewn .t vergelijkend met ons ideaal hiervan
of met wat wij door redeneering of lectuur
als zoodanig beschouwen, staan kin leren
er met een geheel ander aanvoelen tegenover,
is het niet de schoonheid die hen roert,
doch de benadering van hun jong
werkelijkheidabegrip, f een zekere kleurigheid.
Het ligt dus voor de hand, dat onze per
soonlijke kunstopvatting ona dwars zit, dat
we die eerst behooren te elimineeren, voor
we kunnen vaststellen wat kinderen in een
illustratie waai deer er. Want, wanneer se in
een prentje niets waardeeren, er geen aan
knooping vinden voor hun primitief denken,
dan doet de schoonheid ervan hun nietf.
Had de heer Qerhard zich op dat objec
tieve standpunt geplaatst, ware hij in dit
goval meer paedagoog (liever psycholoog)
dan wonld-bc-kufiBtkeaner geweest, uitgaande
bovendien van het illustratief leekenen als
aparte kunit, dan zou zijn conclusie voor
onra Nederlandsche illustrators gunstiger
geweest E.
De Echrqver was in zijn vergelijking niet
oprecht, niet onpartijdig, hij laadt op zich
den schijn van modieuse preferentie voor de
Duitschers. Want de reproducties uit Fim
en Mien, die mede de minderwaardigheid
der Neder landeche kinder- illustratie moeten
bewijzen, zijn al.bijzonder slecht gekozen;
ik zon er soo honderd kunnen geven, die
oneindig beter zijn l
Zgn die Dnitschers (de heer Gerhaid is
voornamelijk gecharmeerd van Adolf
Hengeler en Karl Mühlmeistei) nu zooveel ver
kieslijker voor ons kind dan Bie Cramer, Jan
Sloyters, Jetses, Louis Raemaekers, e. a.?
Met hun grove, karikatuurachtige factuur,
hun cynisme ?
Onder de prentjes, die de schrijver repro
duceert, zijn inderdaad karakteristieke, doch
Verkleind. Illustratie uit: Münchener Fibel.
juist die karakteristiek kunnen kinderen niet
waardeeren. De humor van de hond en
de kat uit Münchener Fibel is een kostelijke
parodie, doch een kind van zes, zeven jaar
heeft nog geen fonds van min of meer
cynisch bekeken levensdingen, waaraan het
de meerdere of mindere geslaagdheid van
een parodie kan toetsen. Het ziet op zijn
best iets grof-komisch, doch voor het aan
voelen van hut kind is er b.v. in die kat
een leemte. Vragen als: Meester (juffrouw)
waar is de poes se snor?" En se bek?"
n ie heb gaatjes in se kop l" zonden dat
doen blijken.
En inderdaad: die zwarte vlek is geen kat I
Dat wij toch een kat zien, komt doordat we
den teekenaar tegemoet komen, doch dat
kan een kind niet.
De manier" der Duitschers geeft door de
spaarzame aanduiding en eenzijdige over
drijving verwarring bij het kind, dat in een
stadium van haast studeerend waarnemen
is, in details leert zien en die dus ook wil
terugvinden op zijn prentje*. En daarvoor
zijn de meeste der misschien tammere, doch
ook niet zoo grove en emakelooze, Hollandeche
plaatjes, die de heer Gerhard in den ban
doet, uitermate geschikt, terwijl we henach
niet bang behoeven te zijn, dat byv. Jetses
'n gevaar is voor de schoonheidaopvoeding
van het kind.
Wat moet 'n kind denken van 'n vignet
achtig plaatje uit Chemnitzer Fibel, als
hiernevens gereproduceerd, 't Is zonder actie,
zonder geest, 'n vlak, dood prentje. Wat
begrijpt 'n kind van zes, zeven jaar nu in
hemelsnaam van die randjes wit langs de
hoeven der koe en om het hondje? Het
Verkleind. Illustratie uit: Chemnitzer Fibel.
kind, dat in de wereld om zich heen met
zooveel toewijding speurt naar w e r k e l ij
kh e i d. Wat een verwarring, wat een foute
begrippen l
Ik sta geheel aan de zijde van hen, die
van schoonheid in opvoeding een zegenen
den invloed verwachten. Doch dien invloed
moeten we niet forceeren door het kind
groote-menschen-schoonheid te doen begrij
pen of het die op te dringen; we mosten
de omgeving van het kind vermoeien, er
meer kleur, toon en diepte in brengen. En
de boeken, die het in handen krijgt, moeten
aan hooge eischen, ook van schoonheid,
voldoen, doch de allereerste ekch is, dat
die schoonheid het kind niet belemmert
van zijn prentje kinderlijk te genieten. En
daarom is het pleidooi voor de grove
DnitEche karikatuur-kunst eigenlijk een farce!
HBSSBL JONGSMA.
De helft m de (Msftorj)".
Bijzondere menschen worden in alle krin
gen geboren. Jacob Bnys Jacobsz., die 20
Maart 1912 zijnen tachtigsten verjaardag
viert, werd door aanleg en omstandigheden
een buitengewoon man. Heel de gestalte van
den gewezen veerschipper op de Vlielander
Hori, welke betrekking door hem tot xyn
een en zeventigste jaar werd waargenomen,
en de fijn besneden groote kop duiden op
voornaamheid van intellect. Als schipbreu
kelingen in gezaar verkeerden, dacht hij
nimmer aan eigen persoon, maar was dan
steeds op de gevaarlijke post. Raeds op
veertien jarigen leeftijd hielp hu z^nen vader
in Februari 1846 bg de redding van twee man
(kapitein en stuurman) van het Duitsche
BINNENHUIS
KUN
ONDER REDACTIE
VAN S.VAN R
VERSCHUNT 6 MALEN
PER JAAR WORDT GRATIS
EN FRANCQ OP AANVRAAG
:. TOEGEZONDEN
UITGAAF VAN 'T BINNENHUIS
RAADHUISSTRAAT-AMSTERDAM
kofschip Bemedia". Zoo was ik er altijd
büen onder," «preekt Bnys, den omden 1$ d
herdenkend. Maar hoe belangrijk was destijds
op onze kust de kleine vaart, welke na 1857
door de groote stoom Trachtte iepen meer en
meer te niet giny. De omstandigheden vormen
den mensch; de vele ongelukken, waaraan
de icheepjes der kleine vaart blootgesteld
waren, maakten Boys tot den grooten redder,
waarvoor hij ook nu nog bij zoovelen in
groote achting' staat.
Onder de vele reddingen worden enkele
aangestipt: Febr. 1858 van het schip Ever",
tehuis behoorend te Emden, drie man
zwemmende gered; 19 Dec. 1869 bij vreeselyk
weer van het Dnitcchedriemastschip Agnes"
negentien van de een en zeventig koppen
gered, waarvoor hem eene geldelijke belooning
door de Noord- en Zuid-Hollandeche
Beddingmaatschappij en de groote bronzen medaille
werd geschonken; 28 Sept 1853 van het
Dnitsche barkgchip Liverpool' een man
gered; 21 Sept. 1853 van het Duitsche kof
schip Nanija" vijf man gered, bij welke
redding de kapitein verdronk. Voor deze
beide laatste reddingen zijn Boys zeer
vereerende getuigschriften van de Noord- en
Zaid-Hollandsche Beddingmaatschappij uit
gereikt. Door genoemde maatschappij is aan
den edelen menschen»riend;de groote gouden
medaille van verdienste toegekend ter eere
van z\jn zil reren jubileum als lid van k et
plaatselijk bestuur dier maatschappij (op de
keerzijde: hulde aan Jb. Buy s, lid van het
plaatielijk comité1880?1905). In Januaii
1903 is hem door H. M. de Koningin de
orde van Broeder van den Nederlandsch en
Leeuw toegekend. De gewezen burgemeester
van Texel schonk Boys een mooi etui, waarop
onder glazen stelp de vier ordeteekens woiden
bewaaid, ook dat uit 1846 va a den koning
van Hannorer, Ernst August. Hoewel bijna
geheel blind, valt ook nu Suya' rijzige,
breede gestalte en het bijzondere van zijn
persoon aan een ieder op, die voor on ge
meen e karaktereigenschappen waardeering
gevoelt.
J. fc. S.
Gelezen aren,
Het verleden is niet achter ons, zooals
men meent, maar vór ons. De schaduw van
hetgeen voorbij is valt ?ór ons: wat dood
is teekent zich nog vór ons af, zooals 's
avonds bij zonsondergang de dingen die men
meent voorbij te z\jn hun schaduwen werpen
in de verte, over lanen, over uw gansene
toekomst, over vlakten, heggen, valleien, en
de bergen beroeren met zachte n vleugelslag.
*
Vrouwelijke schilders verliezen de beval
ligheid, die zij op haar doek brengen; schrijf.
sters den goeden smaak, dien zij in haar werken
nitdrnkken; tooneelspeelsters den ernst, die
aij uitbeelden. Het is als een wraak der
natuur.
*
Op vijftienjarigen leeftijd lispelen vrouwen
hare liefde, op twintig jarigen leeftijd zuchten
zij ze, op dertigjarigen ademen zij ze met
hevig aeid uit, op haar vijfendertigste
Echreenwen zij ze, en op haar veertigste j aar blaten
z\j ze.
*
De man merkt niet of zyn dochters acht
tien of twintig jaar zyn; haar moeders be
stellen haar eerste lange rokken bij de naaister,
en de moeder is het, die in den grond van
de zaak, niet gewaar wordt, dat zij ze drager.
(Uit L'Illuslratio»), HBNBY BATAILLB.
ClariTari,
Nog een aantal hooge hofbeambten
volgen, en de pages, die den sleep diagen
der groote hermelynen mantelg, welke
het Koningspaar om heeft." (U. D.)
Hieruit kan men-zich een begrip vormen
omtrent de lengte van den sleep.
De zetten van zwart wijzen op een
behoorlijken climax in negatieven zin."
(N. B. CV.)
Zoo lazen wij onlangs van iemand, die
zyn been had gebroken, doordat hij van den
grond was opgestaan in negatieven zin.
Meer bermenschen.
De luitenants ter zee Garnier en
Bignon hebben het onmogelijke gedaan
om de ramp te voorkomen." (Hbl.)
Meer tegenttellingen.
De projectie in kleuren zon zoo zeker
veel gemakkelijker en minder bruikbaar
worden." (Lux.)
De bijen en het bygeloef." (Hbl.)
Deze boom heeft zeker 3, doch mogelijk
4 eeuwen medegemaakt." (O. D.)
Een. bewaarplaats voor vlcetch.
Door verbranding is het vleesch in
de retorten der gasfabriek onbruikbaar
gemaakt." (Rolt. Nieuwtbl)
De mogelijkheid is niet uitgesloten
dat brandende asch ergens is neerge
vallen." (L. Dagbl.)
Dit wijst op een nuttig gebruik dat men
van de as ch zon kannen maken als een zeer
goedkoope, zichzelf voortdurend aanvullende
brandstof.
Men had Dickens' zoon zoo gaarne
het middelpunt doen zyn eener fijne
festiviteit." (Wereldkroniek).
Er was al een beslist prima taart besteld.
iiiiHiiiiiiiiiiiiimiiiJiiiiiiiiiiiiiiitiii
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT 45
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
? Encadrementen ?
GEBRS. KOCH
KALVERSTRAAT 158
ETSEN
VAM riODERME MEESTERS
IN ALLE PRIJZEN
T BINNENHUIS
INRICHTINGTOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN DEN BOSCH
EN W. GIEBEN
GED:COMMISS?
H.P BERLAGE EN L.5IMON5
RAADHUISSTRAAT 48-5Q AMSTERDAM
E. n. JAARSMA
Ventileerende Haarden.
lette op dit fabriekamerk.
D. OBERINK & Co., AMSTERDAM
KERKSTRAAT 88-104 TELEFOON No. 4472
TOEPASSING DER ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED
EERSTE AMSTERDAMSCHE CHAUFFEURSSCHOOL
Grondig theoretisch en practisch onderricht ter opleiding
tot CHA.TJFFEUR onder leiding van bekwame Instructeurs.
Prospect! enz. wordt op aanvraag toegezonden.
Alb. Cuypstr. 224, Amst. Directie WENTINK & PLAS.
Deze Inrichting van onderwijs, de grootste en oudste van Amsterdam,
heeft zjjn groot succes voornamelijk te danken aan de zware eischen,
welke voor het diploma gesteld worden.
BtT" Tal van tevredenheidsbetuigingen van H.H. Automobieleigenar
ter inzage.
KUNSTHANDEL
WED, G, DORENS & ZN,
ROKIN 56. AMSTERDAM.
TENTOONSTELLING
VAN
AQUARELLEN
EN
TEEKENINGEN
DOOR
WALLY MOES.
COPENHAA6SCH PORCELEIN.
KUNSTHANDEL,
ARNHEM.
TELEFOON ;
Schilderijen, Etsen,
Gravures,
JEncadrementen.
KUNSTHANDEL
VAN DELDEN
Rokin 126
t/o de Nederlandsche Bank
AMSTERDAM.
Tentoonstelling van wer
ken van Moderne
Binnenen Buitenl. Meesters.
FEBRUARI en MAART.
Alle werkdagen van 10-4 u ur
WONINCWRICHTINCEN
LEVERING
DOOR GEHEELS
S NEDERLRND.
7*4, crknjs terdam.
&efefoor> 97Ö.
Locposiüe varj <JVlodeiKan)ers
enJModerne
Moderne Schilderijen,
en
Kunsthandel C .M. van Gogh,
Keizersgracht 453,
AMSTERDAM.
Tsu5725
lI<Clb3iü!HS!5S VOOR.
._ _ . _ > l« KOPBR. BW ZIMK.
orrrwaBPBn VOOR. RBCWME nrri
i «won TWUHI»uua^jj
SCHOONMAKEN/VERDOEKEN
REGENEREEREN-ËN VERNIS
SEN VAN OUDE SCHILDERIJEN
KANTOOR-KÈRK5TR. 393'ADAM i
TELEFOON 4930-000 i
Kennisgevingen voor
Verloving en Ondertrouw
Invitatlën, Programma's
l Dankbetuigingen, Mena's
Ltatcpapler en Corr. Kaarten
| Artistiek Stempelwerk
BOEI- gi STEENDRUKttffiJ
|B. van Mantgem
H«n«r«rmreler P*'
Slngt! 562. toet VjaMrut. «mst