De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1912 3 maart pagina 8

3 maart 1912 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

I: 8 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1810 Wie een F O N G E R S koopt, ontvangt waar voor zijn geld. De constructie der FONG-ERS-rywielen is eenvoudig en degelijk. Vorm en afmetingen zyn zoodanig, dat, mede door het gebruik van geschikt materiaal, een zeer groote soliditeit wordt verkregen, waaraan de PONGBRS-rijwielen hun bekenden langen levensduur voor een groot deel te danken hebben. Eigen filialen: Amsterdam (met rijschool), Nassaukade 500; Arnhem (met rijschool), Bakkerstraat 5; Den Haag (met rijschool), Spui 45 en Reinkenstraat 121; Groningen (met rjjschool) Heereweg 85; Leiden, Breestraat 86; Middelburg (met rijschool), Lange Delft 19; Rotterdam, West Nieuwland 16; Utrecht, Neude 12. en in hun afkeer van den dag, beurtelings lic h afvragen of het de nachtegaal ii dien «e nóg hooren, of den leen wrik reeds, die naar boren dringt in den vroegen morgen. Ze soeken een tafreel" nit de geschiedenis der Ouden: den pottenbakker nit Pompei'of de A.efyptenaars treurend bjj een lijk; of ze zoeken het uit de nieuwere geschiedenis: den droeven overtocht over de Bereüna. Elgentlflk zy'n dit verkapte" weetgragen, en grage historici. Ze sjjn voor den schilder van hun keuze niet gemakkelijk. Vosmaer was tornt een van de*e. Ze controleeren. Ze gaan het wambula na; of het in juiste plooien valt, en ze zien of het schoeisel wol om den voet zit; of ket sterrenbeeld waar-nasr de ge liefden zien dat is van een zuidelijken hemel. ZB willen onderwijs en willen gaarne onder wezen worden. Alma Tadema is dikwqls hun heil. Hjj weet soms meer dan zjj, en Is als arcfaaioloog betrouwbaar. Eigen t lijk zyn BJJ stille daders der arcbaiologle, die een eenigssins fantaBtiachen muts zich opzetten, en een klein" hnwejfjk (tooals een vriendin van. mjj een losse verkeering" noemt) aioten met 4e kunst, en met den kunstenaar. Ze zeeken vermeerdering van kennis, waaruit volgt dat ze een zoo objectief mogelijk gede tailleerd schilderjj verkleien. Za zyn de loftuitende voorstanders van eene schilderij, die niet'nauwkeurig it uit liefde, maar uit vlijt. Ze kunnen geleerd zjjn, wellicht; ze zien het sohilderjj niet, «n achter het werk eien ze den levenden mensen nooit. Ze zijn compl icerende geesten, maar geen scheppende. Het rniRchcn en het druischen van een kunstwerk is hun vreemd. Ze bonwen het scailderjj op alt de kleinigheden, in plaats van daze af te leiden nit het geheel; ie zien geen geest, maar stof; ze voelen geen dwang van ontzoerden en ontroeren; ze Vinden een door hen gewaardeerde bezigheid, die uitgedrukt i»in verf en door klenrer. Ze zien geen schilder. Wat is een schilder; waarom zien ze dien kntstenaar n'.et? Da v|jfde groep ziet den schilder zooals hy gezien moet worden, en moet worden ondervonden. De vijfde groep weet wat kleur" i?. Kleur en kleuren zyn voor de personen van deze groep levende wezens die zich schikken tot schoonheid, of tot een uiting van hartstocht. Ze begrijpen, ongeveer of geheel, gedeeltelijk of ganacb, dat een schilder ia iemand, wiens zelf en wiens ontrosringen zich omzetten in kleur of kleuren groepeeringen. Ze vermoeden of weten, welke steelsche genietingen er voor den kunstenar waren, toen hy zacht rood vond op syn doek tegen zedig-parelend grijs, of toen hy diepte van een lucht kon zetten tegen het geel van den avend. Ze begrijpen wat den teekenaar bering, toen h|j die lyn trekken kon, die den stand van een vrouw ving in snelle gol vingen; en hoe de weeke.en fletsche lijnen van den mond, neergezet in zwoele bochten, hem dankbaar moesten maken. De vijfde groep begrijpt het symbool, en interpreteert de vei tolking der gevoelens, den menscb; waar van het schilderij soms het voor eemwig schoone weerkaatsel is. De vijfde groep weet wat lyrisch licht-spel is, en statige lijnen constructie. Ze begrijpt de eenvoudige macht van Titiaan, en den eenvoud der eenzaamheid bij Weissenbrnch. Ze ziet in, waarom Matthjjs Maris weeïge vormen koos tot hij deze, te ruim, verdroomde; en ze bedacht zich niet lang toen ze in den schau w'gen schemer de oogen van Iiraëlb' menschen zag denken, en leven, en nit zien. Do vijfde groep kent het schilderij, en koopt het nit liefde en bezit het met genegenheid. Zy is de stille ver zamelaarster. Ze kent het stilleven op de ^verlatenheid in zy'n kiene, en den veldslag daardoor dat de figuren schoon botsend tot rust wierden, omdat de kleuren als vlekken tot rust wierden. De vyfde groep heeft den kunsthandelaar alleen van roode om zy'n uitstalling en hoeveelheid verworven werken, niet voor zy'n' raad. Za speculeert niet om geld, ze koopt alleen de schoonheid, dat veilig en vreemd bezit... Deze groep is zeldiaam. Ze oordeelt zonder eenzijdigheid, hoewel ze zeker onderscheidt. Ze heeft geen eerbied voor een officieelen naam; of een roem, vervaardigd in de kunst handels; ze eert vergel enen, en ze zoekt toekomstigen; ze heef c piëteit, en voorzorg. Meent niet, die dit leest, dat ge deze schoonheid-gragen in iedre straat ontmoet. Ze z|jn ook niet altijd by." Za weten niet praecies waar alles hangt." Maar ze weten juist en zuiver by het zien wat alles ia. Ze zy'n jachthonden ter schoonheid; racera, wedloopera ten praal. Ze verliezen geen spoor. Ze reageeren op het prachtige, als het cnrcuma nitduidt in de scheikunde. Ze vinden, voor de anderen vermoeden, en ze zijn moedig jaren lang geweest, voor dat gij begint te vreezen: School ginds iets, en zag ik het niet? Ze zijn niet prat op hun oordeel, en ze staan niet vaat in de schoenen der feiten." Ze weten n feit; daarop itaan ze scherp, als gij uitglijdt. Ze zoeken u niet, myne lezers; gaarne mochten ze wellicht n ganach my den maar gy miatet ze ongaarne. Zy zy'n eenzame genietere van veel, en gij zyt haastig eerst, als zij het doel reeds bereikten. PLASSCHABRT. CiiariTari, Uit een 'leading' in het N. v. d. D.: Interessant is voor u, o lezer, of voor mij, wat nwe of mijie belangstelling wekt, of uwe of mjjne aandacht boeit, uwe of mijne sieuwsgierigheid, weetgie righeid of leergierigheid gaande houdt Voorwaar, niet minder verschillend dan de jongeling en de grijsaard in hunne gansche levensbeschouwing, zy'n in hunne opvatting van het interessante de twintig jarige en de zestigjarige menecb,... Het begrip van interessant" laat zich geen BINNENHUIS KUNST ONDER REDACTIE VAN S.AN R .. TOEGEZONDEN , UITGAAF VAN 'T BINNENHUIS RA ADH U155TRAAT- AM STERDAM Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll vaste maat aanleggen.... Of om het nog eens bondiger te zeggen: Wat voor mij interessant is, behoeft nog niet interes sant te zijn voor u, o lezer." Bijvoorbeeld dit. De gestolen a at o werd door de dieven in den steek gelaten, zonder eenige orders achter te laten." (ff. K. Ct.). Zy zullen het nu aan hun eigen noncha lance te wqten hebben, ah de politie hen den wagen niet nazendt. * Be B»lünsche universiteit benoemde den heer Kampf eershalve tot doctor in de rechten wegens zijne litteraire ver diensten op het gebied van bank- en beursweze»." (U. D.), Bekend is zjjn epos Das Bankdisconto," en zijne sonnetten, getiteld Die Steelt." Een nieuwe orde. Ds. wenechte hem toe dat hjj nu de voornaamste belooning zal erlangen: dat hij gedecoreerd zal worden met het Krnis van Onzen Heer Jezus Christus." * Mengelberg deed het oikest zich ver heffen ..." (N. v. d. D.) Wy hebben het meermalen gezien; het is veel indrukwekkender dan de bekende toer met de Trakener hengsten bij Carré; men heeft hier niet dat hinderlijke brieschen, en het slaan met de voorpooten. Het koffertje bleek te bevatten het lÜkje van een kind van omstreeks 6 maanden, welk kind vermoedelijk ge leefd heeft." (N. R. Ct) Het is zeer waarschijnlijk. * Het stemgeluid van den Heer Ferf. De Heer Ferf heeft in zijn optreden niets van dat onbescheidene, praedonderante..." (0. H. Ct.) Der langen Bede knrzer Sinn de avond moristisch volkacencert geslaagd heeten kan." (U. D.) Dit is een van die gevallen, waarin we de lange Bede prefereeren. Mos! ran Tijdschriften. Den Gulden Winckel, No. 2: Simon B. Stokvis, Charles Diakens, 1812?1912. Boekenschoaw. enz. De Natuur, afl. 2: A. Schwan, Da gel ij kstroomstoommachine. J. v. d. Breggen, Over den afvoer van hnisvuil nit woningen. Mim«sa, de duivelsviach of de Cameleon van de zee. Dr. A. J. C. Snijders, De houtskool en bare beteekenia voor de nijver heid L enz. De Navorscber afl. I: Dr. F. W. Grosheide en A. Eikelenboom, De geschiedenis van Anna Doornbosch, de oranjegezinde vroed vrouw. Dr. G. C. van Walsem, De krank zinnigheid (?) van Karel den Stoute. W. P. J. Overmeer, Volks- en straatliedjes in 1813?1815. enz. P. C. PAERELS, VOOR MODERNE MEÜBILEERING Amsterdam. ROKIN 128. TEL. 4541. VOOR INRICHTINGEN IN OUDHOLLANDSCH EN ANDERE STIJLEN Magazijn Oud-flolland", ROKIN 130. TEL. 4541. AttTIQUlTEiTEIl AvAriDETH, LAREHH1H BINNENHUIS KUNST ONDER REDACTIE VAN S.VAN R UITGAAF VAN 'T BINNENHUIS RAADHUISSTRAAT-AM STERDAM KUNSTHANDEL WED, G, DORENS & ZN, ROKIN 56. AMSTERDAM. SCHILDERIJEN EN AQUARELLEN, COPESHAA6SCH PORCELEIN. 8EBRI KOCH IALVERSTRAAT 158 ETSEN V AH MODERNE MEESTERS II ALLE PRIJZEN FIANQA1LLES, DEMARIAGE ET DE NAISSANCE. Atelier B. van Mantgem Graveur cl e la Cour Singel 562, coin ijzelstr., Amst Imprimerie de premier ordre. C ARTES DE VISITE. ij TIMBRAGE ARTISTIQUE WONIfWfflRlCHTmCEN -. llOTTERDAA\| LÏVERING DOOR GEHEEL; NEDERLRND. DIVAN, geheel gereed (kleed onnoodig), franco ieder Station in Nederland - Gld. 16.VOSKUYL & VAN DER LOOS Complete TdeubileeringKEIZERSGRACHT 450 bij het Molenpad, AMSTERDAM. Telefoon 6940. Yraagt Catalogus onzer Complete Menbilecringen a 450, 485, 715 en 975 Gld., enz. E. m. JAARSIHAS Ventileereode Haarden. lette op dit fa,briekamerk. If.Y. TECHNISCH BUREAU v/Ii MOEJTS & BECK, BLOEMENDAAL. Importeurs van Haringpatstaal. Brandvrg materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden, trapbeschietingen, enz. in Eerken, Scholen, Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerderijen, Stal len, enz. Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant worden op aanvraag gratis toegezonden. Alg. Kunst- en Kunstnijverheidshandel SIEFtKUNST". NIEUWE SPIEGELSTEAAT 32. STADHOUDERSKADE 64. Kunstvoorwerpen. Schilderijen. Antiquiteiten: Meubelen, Aardewerk. R. EL.ION & Co. ^^?-i-V-l-.^J^^O_^V^_^-J--VO-''^-J^'0*-L-V^JU*^^ DE PHOETVIXi ereogracfit ^-/S vrafï74, crfcivóierèam. \ efefoon 3970. JOS. ZANDERS, V E W I, O. «^ KI JN5TIN RICHÏI Nöi SCHOON M AKEN ;yeRDO KANTOOR-KËRK^TR. 393 '? ADAM' TELEFOON 4Q3o-soo AMEUBLEMENTEIS! l Cxpositie van <Jn-o'delxaryeró\ io c$ntieke er) Jlflodert, ti/lerr. (Jitvoerige zJrijs \ couranten- Megrooting ara tb. \ Eere-Diploma's op papier of perkament, toepasselijk geïllus treerd, artistiek uitgevoerd. GEBE. GBEVESTSTUK, Ho f c nllifir a f't n en TeeKenaars, Eokin 122 bfl het Spui, A'dam. HTHC GRAPHICil ÏÏH- -ARTS ? ?¥ OnBERISPEUJK ZEER5HEL BILLIJK UTRECHT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl