Historisch Archief 1877-1940
i f*
DE AMSTERDAMMER WEEEBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1813
x'
Muram Ainctelkrinj", op den boek van den Ondeiflds-Voorburgwal
en Heintjehoekiteet te Amsterdam.
De Amfltelkring.
& 'fcwjHÏBin" deze week te Am
sterdam de werklieden op den Dam om te
kakken en téhouwen nabrj de plaatse waar
Amsterdam 'door Ijet leggen van een Dam
in den Amstel en het "bouwen van
sluixen een aanbfegliuaam, en bij nacht trok
ken vrome katholieken uit de aelonde
?tad, ingezetenen.van Volendain, Haar
lem, Haarleinmetmeer, Amstelveen en
Sloten, stil TOOT rich uit biddend, op den
Dan blijvend staan om -'s Hemels gunst
?Ter de Koningin af te smeeken, door
de oudsie stad?wdeelten, dezelfde waar
eens in hét middeleenwsche, het nog
katholieke Amsterdam, de Processie in
pracht Q praal, .mot zaligen «n gebeden,
het zwaaien jan .net wierookvat, optrok
ter viering Ten «hét Mirakel, niet ten
het Bejiitof, Manu»,
rijke en pleohtigeprocessie, tot da jaren
kwamen der Reformatie en het Roomsoh
autaar met kracht dit alle kerken werd
geschopt, de beelden vernield en schier
su wat oud en heilig was beschouwd,
verloren ging, den Roomsen-katholieken
festoord werden in hun eeredienat
en alle paepsohe stoutichheit'' geweerd,
deenoods met geweld. In die voor de
katholieken bedrukte tjjden kwamen «ij
in het geheim zaam en. hielden in ge
wone huizen, in schuilkerkjes, hun gods
dienstoefening, vreeaend en bevend ieder
oogenblik door den schout en zijne rakkers
te zullen worden verrast.
Vele Van die kerkjes zijn er te Amster
dam' geweest, een der oudste was dat
voorbij de Niezel, nabij de oudste kerk
der stad, de oude of St. Nicolaaskerk,
genoemd naar Amsterdam's bescherm
heilige. Dit huis staande en gelegen op
den O udezijds-voorburg wal en den hoek
van de Heintjeahoeksteeg, naar den.
geveleteen 't Haantje", later, .grillig
genoag, 't Hert" genoemd, bestaat
nog, en heeft van buiten en van bin
nen alle kenmerken van zeer oud te
zqn. In de eerste tijden der geloofs
vervolging kwamen de Katholieken er
saam in een afgeschut gedeelte Van den
zolder, met een primitief altaartje dat
bij. een inval onmiddellijk kon verdwij
nen. In volksmond werd die
schuilkerk daarom genoemd: Onslieve Heer
er". Met de jar«n Jegde zich de
fsh^Ude begalinge»voor
jd0Kathoi»werden milder, tot ten laatste
ieder vrij wéird om op zijn manier zalig
te worden. Al die wisselingen vertoonen
.zich in de gechiedenis van Ons lieve
Heer, op solder" tot -^ en de
Protestantsche eigenaars van ouds l hebben
daartoe medegewerkt de vergader
plaats op zolder naar lager verlegd,
tot een kerkje werd ingericht, tot heden
in wezen gehouden. Het is een kerkje
in miniatuur, waar het mooie spreek
gestoelte wegens gebrek aan ruimte
door een kunstig mechanisme gemakke
lijk weg- en vooruitgeschoven kan wor
den. Er hangen nog de oude olielampen
Kijkje in het boveoKedeelte van het museum De Amstelkring". Ter weerszoden
der bybelsche voorstelling een Katholieke aanspreker uit de vorige eenw.
.
irH0ns Lieve Heer op Solder", de geheime vergaderplaats der Katbolieken der
Sint Nicolaasparochie, in het bnis op den hoek van den Ondeiijds-Voorbmrgwal
en Heintjehoeksteeg.
f w t
v, h.
Minderbroej^rdersklooster. .
, Schraagbeeldje.
er is nog het'mooie
altaar en het fraaie
orgel. De kerk is zoo
klein, dat men er
bijna op elkanders
schoot zat en de
oüvronwtjes, de we
duwen van het hofje
aan de overzijde der
gracht, er op een
plekje dicht bij elkaar
zaten, tot zij korselig
geworden omdat men
haar plaats het
Bohapenhok" noem
de, van den pastoor
een andere plaats
kregen en dór den
toegang in de steeg
naar de kerk moch
ten opgaan.
Het kerkje: Qua
lieve Heer op solde*"
was langzamerhand
voor de Sint
Nicolaas-parocbianen al
te klein geworden,
zoodat een groote
kerk gebiedend
geeischt werd. Door
liefdevolle samen-.
werking kwamen de Monnik af komstig
benoodigde gelden
bijeen, kenden hui
zen in de Oude
Te&rtuinen, bij de
Slijpsteene»voorbij den Zeedijk, thans
Prins Hendrikkade, genoemd, ? gekocht
en afgebroken en op het vrijgekomen
terrein ean nieuwe' groote kerk gebouwd
worden, naar teekening en plan-van den
onlangs overleden bouwmeester Bleys;
een kerk, dié" zich wonderwel met de
huizen er om heen'samen voegt en
samenklemrt.
Dat is nu 25 jaar geleden. In Februari
hebben de geeste
lijken en parochi
anen de stichting
en opening dier
kerk plechtig her
dacht. In de maand
April zullen de
Katholieken een
anderen, hiermee
samenhangende ge
denkdag hsbben.
Dan zal het 25 jaar
geleden zijn, dat
,De Amstelkring"
net oude
schuilhoekje Ocs lieve
Heer op solder",
ook i' genoemd de
KadUVt Haantje"
ofHKtw&g 't
Haanaankocht en
id van het
ter het
itte tot een
Daar is al
bracht wat
op '.het Katholiek
Amsterdam en de
gestifiedenis der
katholieken in Am
sterdam betrekking
heeft. Daar leeft
men eeuwen terug,
daar zwijgt de'geest
8 teen en beeldje en
steenen preekstoel
van Pater Brngmafl.
der eeuw, ei getuigt
slechts de geest der
_;' eeuwen. Daar wordt
bewaard als kostelijk kleinood een klein
fraai ablutie-kelkjfi in de middeleeuwen
door de priesters in de Oudekerk gebruikt,
een der weinige geredde voorwerpen;
daar liggen bij de munten ook de
noodmunten geslagen uit het zilveren Sint
Nicolaasbeeld der oude kerk, toen het er
in Amsterdam benauwd en benard uit
zag; daar proöken twee zeer oude in
hout gesneden beeldjes, vrij zeker ook
gered uit de Oude kerk; daar heeft men
een steen preekstoeltje met pater Brug
man in steen er op, die zoo welsprekend
ken kallen en heugenis houdt ook door
zijn predicaties in het
Minderbroederklooster, op den naburigen
OudezjjdsAchterburgwal, ja men heeft er zelfs
het beeldje van een Minderbroeder een
Franciscaner monnik dat eens op het
hoekhuis der gracht en der Monnikenstraat
stond, aan welke het den laam gaf
even als de verdwenen koestal van
het Minderbroederklooster anleiding tot
naamgeving gaf aan de straat op haar
fondamenten verrezen; daar heeft
men nog oude, kasuifelen en kappen",
die zwaar staan van rood goud; daar
heeft man grafzerken, gevonden in het
klooster der Oude Nomen
(Kloveniersburgwal tusachen Doelenstraat en O
manhuispoort), het oudste
gedenktee'ken; daar heeft men de zerk, opge
graven bühet wegbreken der grondslagen
van een huis naast de Bank van leening
onder welke naar men beweert, ge
heime gavgen van het Sint
Barbaraklooster zijn; een steen, waarin staat
gebijteld: Hier leyt begraven Meester
Wouter Jonge Jacobszoen priester uit
jaar ome»Heren M.CCC.LXXX (1480)
opten seêten doch in Martio. Bid voor
ziel,1' verder het merk van den pries
ter en de attributen zijner waardigheid:
de heilige hostie met den kelk; daar
heeft men het portret van den laatsten
pastoor der Oude Kerk, een schilderij
vroeger hapgend beven zijn graf in de kerk
te Emmerik en er door den heer Moes,
Directeur van 'sBjjks Prentenkabinet
ontdekt, met dit onderschrift: Hier
leyt begraven die eencaerdighe tieere
Mr. JACOBBUYCK van Amstelredam,
in syn leven pastoor aldaar vande owde
Kereke ende jaere 1578 pastoor van dese
kerok ende kanonick
in de Mwnsterkereke.
Hy starff op den
achtsten September
1599".
En verder al be
wonderend en met
eerbied voor de ge
schiedenis in het oude
sehuilkerkje rond
ziende, ontwaart het
o«g: een Heilige
Barbara-beeldje nit
gebakken klei, ge
vonden in de fundee
ring van een huis
in de Kal verstraat,
afkomstig uit een
der kloosters in
vroegeran tijd aldaar,
een 17e eeuwsch
huisaltaar, uit een
huis op de Oude
Schans; een 17e
eeuwsoh gesneden
eikenhouten Madon
nabeeldje met het
kinieke Jezus, nit
het Begynhof;
reproducties der Mi
rakelschilderijen;
Poorter af komstig brieven van Vondel
steenen brood, waar
van het verhaal gaat, dat dit brood, bij
een hevigen hongersnood in 1315, in
steen zou zijn veranderd om de hard
vochtige vrouw te straffen, die geweigerd
had er een stuk van aan hare
gebrekkelqke zuster te geven.
Alles op te noemen wat in den
Amstelkring verzameld is, waarop de custos
Janssen niet moede wordt te wijzen: de
beelden, de gouden, zilveren en ivoren
reliquiëo, de handschriften, de schilderijen,
de beeldhouwwerken, al wat betrekking
heeft op A. J. Alberdingk Thijm, de
kloosters, de kerken, de godshuizen, het
gaat niet. Slechts zij nog gewezen op
de deur en het boompje van de pas
verdwenen kerk: Het Boompje," en op
de nis uit de Nieuwezijdskapel, en op
de prachtige 17de eeuwsche kamer.
Het museum van den Amstelkring
bevat schatten voor de geschiedenis der
katholieken in Amsterdam, het bewaart
al de stomme getuigen, die, uit katholiek
oogpunt gestrekt hebben tot
Amstelredam's Eer ende Opkomen''.
J. H. RÖSSING.
AziatiKfae lust in bet etjlsetti iirapii**
tam te Leiden.
IV.
Japansche kleurendrukken, 4e serie,
gedurende de maanden Februari, Maart
en April.
Bnncho, Utamaro. Twee wandschermen
nit de 18e eeuw der Kanoschool.
Gelyk in tijden der Vedas by de offeranden
de goden in heilige persoonlijkheid aanwe
zig waren hoewel slechts zichtbaar voor
de intuitive blik der ingewijden onzichtbaar
voor het zintnigeiyk oog der grove menigte,
zoo is de schoonheid altijd tegenwoeidig
in de groote kunstwerken van alle tijden en
landen maar voor het zintnigeljjk oog
alleen ontsluiert zij rich niet.
Ia onzen haastigeo, geldjagenden tyd ia
zeer klein het aantal der met intuitiven blik
begaafden en zelf t vele kunsten aars, ten mimte
velen die zich zoo noemen en zoo genoemd
worden, dalen af tot het standpunt der menigte
en vleien haar oog door nabootsing van
het oppervlakkige en geestlooze beeld dat
zQ zich ? van de natuur vormt, of trachten
haar aandacht te trekken door schreeuwende
klenr-combinaties en wild
dooreenwrieiaelende lijnen.
Laten wjj hen niet te hard vallen, de kunst
is- koop waar geworden en de aandacht der
koop era most worden getrokken, van koopen
die geen tyd en geen rmt hebben om lang
zaam de ontroering, door de aangeraakte
schoonheid gewekt, in zich te beleven.
Het Rembrandt-plakaat met de
sigarenzak jee-letters", namens het officleele
knnstenaanlicbaam het bestuur der
Vierjaariyksche", aan de Nederlandsche Natie geschonken,
verklaart veel.
Hopen we dus, dat de directie van het
mnsemm te Leiden onversaagd op den inge
slagen weg zal voortgaan, onbekommerd om
de onverschilligheid niet alleen van het
groote publiek, waarvan niets anders te
ver? wachten is maar ook van vele kunstenaars,
wier belangstelling slechts voor een klein
deel is gericht op datgene wat alleen en
geheel ban ziel zon moeten vervallen: de
schoonheid.
Ipjritnuai Btmehö, die met negen prenten
vertegenwoordigd is, bltykt een zeer groot en
voornaam meester te ZJJD, die ia hoogheid
van opvatting naast de groote primitieven
kan staan.
De eerste prent hoewel wat bont
gediukt toont reeds bewonderenwaardige
gevoeligheid van Ijjnencompositie.
De dame op no. 3 door een acteur voor
gesteld met het voorname grasgroene kleed
en de fij o genuanceerde beweging, is eender
allermooiste prenten van de geheele collectie.
Gevoelig sjjn ook de vier vrouwenkoppen
op waaiers, waarbij te bewonderen is de
smaakvolle wgse waarop ia klenrloose
blinddrnk de karakters der auteursnamen naast
de fijuor zijn geplaatst, zoodat het anders
doode vlak wordt versierd, zonder dat da
versiering de aandacht afleidt van hoofdfiguur.
II.
Teekeniitff van Pittér vcm dtr Hem. '?'
Louis Bonwmsester in de rol van Lodewyk XL