Historisch Archief 1877-1940
«r
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1826
Jean J&oqnes Bonssean.
De Fransohe Kamer heeft 30,000 francs
toegestaan v»or het eeuwfeest van Jean
Jaoqnea Rousseau. Dit was voor een deel
een politieke manifestatie. Hoe zal
afgenen van oratorische steekspelen,
zooals dat, juist naar aanleiding van die
toegestane som, in de Chunbre des
Dépntés vertoond door de heeren
Mauriee Barrès, Guist'hau en Viviani,
een modern beschaafd Fransohman eigen
lijk zijn oordeel uitdrukken over Rous
sean P Hq zon, meen ik, het. volgende
zeegen:
Er zijn twee soorten van schrijvers:
zij die direct op de volgende geslachten
werken door wat zij op het papier brach
ten ; en die andere, die indirect invloed
uitoefenen door hun denkbeelden. Tot
deze kategorie behoort Rousseau. Hoeveel
overtuigde demokraten hebben zelfs
in Frankrijk het. Contrat Social ge
lezen P Hoeveel opvoeders den Emile f
Hoeveel Socialisten het Essai sur r ori
gine de Finégalité? Zelfs de Nouvelle
Héloïse is ala geheel dood: het boek
leeft nog slechts in paragrafen van
handboeken over 'literatuurgesoliiedenis
en in bloemlezingen, door enkele onster
felijke bladzijden. Van alle boeken van
Rousseau is zij o autobiografie, de Confes
sions, dat -hetwelk nog het meeste leven
heeft behouden.
Naar eene gravure uit Rousseau'g Emile".
Dezelfde beschaafde Franschman zou,
aldus voortgaande, er bij kunnen voegen
dat wat men van Rousseau's privaat leven
weet uit de Confessions eu buiten die
Confessions om, in vele opzichten een
weinig verfrisschenden indruk maakt
en men soms geneigd is de Fransche
.grande dame" der achttiende eeuw gelijk
te geven, die, na eerst Rousseau te heb
ben bewonderd, hem later in haar cor
respondentie beschreef als eet animal
immonde".
E a toch is die man?zou onze Fransch
man verder zeggen ondanks die jam
merlijke episoden voor een deel, men
lette wel, met wonderlijke oprechtheid
door hem' zei ven aan het licht gebracht,
algemeen bekend en beroemd; die
boeken, die haast niemand gelezen heeft,
ieder kent ze bq naam. En zijn invloed
is blijvend; terwijl in Europa het Contrat
Social in net vergeetboek raakte, werd
het vertaald, gelerien, bewonderd door de
Radioalen en Republikeinen van China....
Rousseau is een van de intellectueele
vaders der Chineesehe Revolutie!
Door dien invloed staat Ronsseau zeker
niet alleen. Voortgezet historisch onder
zoek zal, meen ik, in het licht stellen,
dat de negentiende eeuw, die zich op
haar oorspronkelijkheid zooveel liet voor
staan, inderdaad veel minder origineel
was dan zij geloofde, en dat de denk
beelden die zij verkondigde in waarheid
dagteekenden van de achttiende eeuw en
voor een goed deel waren ontstaan in
Frankrijk.
De intellectueele werking der zoo dik
wijls voor futiel en lichtzinnig uitge
maakte Fransche achttiende eeuw is
onberekenbaar geweest; de'ideeën, die
toen ontstonden, vervullen nog de hoofden
en harten, voor zoover die niet worden
medegealeept door reactionaire stroo
mingen. Liberalisme en radicale
Damokratie, Socialisme en Anarchisme, Posi
tivisme en Evolutieleer, Sociologie en
Utopie, dat alles wordt historisch onbe
grijpelijk als men de Fransche achttiende
eeuw wegdenkt.
Er is in dat Frankrijk van Lodewqk
XV?XVI een liberale richting, vertegen
woordigd door Montesquiem, Voltaire,
Baanmarchais; een zuiver-wetenschappe
lijke, die van Fontenelle, Diderot,
d'Alembert, Condorcet; een socialistische, ver
tegenwoordigd door meer excentrieke
koppen, Morelly, Mably, Linguet....
Roussean vertegenwoordigt een andere
richting, als mes. zulk een chaotisch
streven een richting kan noemen; de
mannen, met wie hij het meest overeen
stemt, zouden nog de toenmalige socialisten
zijn, matr hij overtreft hen door de veel
zijdigheid van zijn werk en tevens door
iets hefcigs en fanatisch dat samenhangt
met geheel zijn wezen.
Rousseau was, kan men zeggen, de
man van het Absolute, en dit maakt hem
zoo geducht: hij wil den mensen absoluut
gelukkig maken, absoluut vrij, absoluut
deugdzaam, en daardoor werkt hij, mid
dellijk of onmiddellijk, op individueale,
hartstochtelijke geesten, zoowel als op de
massa, die k een neiging: heeft tot abso
lute theorieëa en zich moeilijk warm maakt
voor wat relatief eu betrekkelijk is. Bij
dat streven vreesde hij niet zich voort
durend tegen te spreken en werkzaam
te zijn in de meest verschillende rich
tingen, gelijk genoeg blijkt uit de tegen
strijdige verwijten die hem naar het
hoof! worden geworpen. Dezer dagen
werd hij in de Fransche Ka«ner door
Manrice Bar re 3 zelf eenmaal intellec
tueel Anarchist, thans voorstander van
Katholicisme en traditie, beschuldigd
van anarchistische neigingen; andere
schrijvers hebben hem, met evenveel
De laatste woordenfran J. J. Rousseau. Naar gravure Moreau Ie Jeune.
nllllllMIIMIIIIIIMMIIIinilllMIHIUHIIMIIIMHIHMMHHIIIHIMMIIHIIHIIIlMlllllMMIIIIIIl)
Dalcroze-Schulfeste" in
Hellerau.
it'; Men mag wel aannemen, dat de meeste
lezers van dit weekblad den naam
JaquesDalcroze wel eens hebben gehoord, ver
bonden met zijn vinding: de rythmische
gymnastiek. Verscheidene zullen bq een
of [meer zijner uitvoeringen in ons land
tegenwoordig zijn geweest, waar hij deze
zqne methode demonstreerde met eenige
der beste leerlingen.
L_ Ik zeide: methode, maar dat is zoo'n
dood woord. En het. past eigenlijk heel
slecht voor iets, dat zoo levend en veel
zijdig is als de rythmische gymnastiek,
en, vooral: zoo overtuigend .na
tuurlijk.
Iedereen, die eens zoo'n
Dalcroze-uit voorin g heeft bijgewoond,
al heeft hij misschien niet alles
direct kunnen verwerken, moet
het vanzelf sprekende dezer zich
naar de muziek bewegende licha
men zijn opgevallen.
Laat ik trachten, u nader met deze
Jean Jacqnes Ronsseau.
O»b.: 28 Jnli 1712?G«et. 3 Juli 778.
ijn van recht, afgeschilderd om
zijn Contrat Social als een vergoder
van tiranniek, absoluut staatsgezag en
hem verantwoordelijk gesteld voor het
bloedvergieten van het Schrikbewind.
Dezelfde man, .die een kunstenaar was
met de pen en een kunstenaar wilde zijn
in de muziek, die in den loop van zijn
zwervend leven in zijn hoofd veel weten
schap wist bjj een te brengen, verklaart
den oorlog aan alle wetenschap en kunst
Om nu niet te spreken van de tegen
spraak tusschen Rousseau's persoonlijk
gedrag en de theorieën die hij verkondigt.
Maar juist door deze tegenstrijdigheden
is hq zoo vruchtbaar geweest, heeft hq'
in zooveel richtingen gewerkt.
Er is in Rousseau een theoreticus over
kunst en tooneel, een theoreticus over
opvoedkunde vooral, die brak met de
routine en de noodwendigheid inzag aan
de paedagogie een wqegeerigen grondslag
te geven; en ook een godsdienstig wijs
geer van zeer bepaalde richting, die, in
zijn Vicaire Savoyard, de verre
voorpanger werd van het spiritualisme" van
V. Cousin en door zijn beroep op het
geweten de onmiddellijke voorganger
van Kant. Maar tevens is bij de radicale
demokriat: door zijn Contrat Social, nu
afgezien vau alle wetenschappelijke waar
de of onwaarde vau het boek, is hij de
theoreticus geweest van de beweging
van den derden stand in 1789, gelijk
later Karl Marx door zijn Kapitaal de
theoreticus werd van de beweging van
den vierden stand, na 1870. ?
Maar die demokraat heeft tevens socia
listische sympathieën: zjju Discours sur
Tinégalitégaf aan de vage socialistische
denkbeelden van zijn tijd een meer vasten
vorm door een beroep op de rechtvaar
digheid en de noodwendige gelijkheid,
door de hypothese van een primitief
communisme; zówerd Rousseau de
wegbereider van Lamennais, van
Proudhon, om enkel Fransche namen te noemen.
Rousseau, evenwel, bepaalt er zich
uiet toe, de maatschappelijke orde te
hervormen: menigmaal verklaart hij den
oorlog aan alle maatschappelijke orde,
aan de geheele beschaving zooals die
thans bestaat en predikt terugkeer tot
den natuurstaat''. Dit denkbeeld is niet
nieuw; zij, die in Gomperz' Griechische
Denker het zoo levende hoofdstuk over
de Cynici gelezen hebben, weten, dat het
opklimt tot de Grieksche wijsbegeerte,
maar Rousseau is er, voor de moderne
wereld, de voornaamste vertegenwoor
diger van. Is men eenmaal zoover, dan
is men op weg een absolute Individua
list en Anarchist te worden en in dit
opzicht heeft Maurice Barrès qui s'y
connait?niet geheel ongelijk, wanneer hij
Jean Jacques een voorganger van de Anar
chisten noemt. Rousseau preiikt Anar
chisme, niet door een bepaald geschrift,
een bepaalde bladzijde, maar door geheel
zijn richting, door geheel zijn levensloop.
Met meer recht nog kan men hem den
wegbereider noemen van het individua
lisme der Romantiek. E a een voorlooper
van het Romantisme was hij ook door
den vorm: zijn nu eens oratorisch, dan
weder dichterlijk proza opent, daar zijn
allen het over eens, een nieuw hoofdstuk
in de geschiedenis der Fransohe letter
kunde.
Over den invloed van Roussean in de
verschillende Enropeesohe landen zon
men boeken kunnen schrijven. Frankrijk
staat natuurlijk bovenaan. Onder het
groote publiek werden zijn denkbeelden
verbreid door Bernardin de Saint-Pierre;
op de Romantici werkte hq door be
middeling van Chateaubriand, die zich
in zq'n eerste boek, 'het Essai sur les
Bevolutions, nog geheel een discipel toont
van Rousseau. (Het is evenwel geheel
onhistorisch, gelijk P. Lisserre doet, het
geheele Fransche Romantisme terug te
brengen tot Rousseau en tot
Ronsseanalleen: dergelijke groote bewegingen zijn
nimmer het werk .van a man. Zelfs de
tranen stortende sentimentaliteit der
achttiende eeuw is ouder dan Rousseau:
zij gaat terug tot Yonng).
In Engeland is de invloed van ,the
self tormenting sophist, wild Rousstau'
zooals Byron zeide, grooter geweest dan
men wel gelooft; Byron-zelf onderging
dien invloed evenals Sielley, evenals
vór hen radicaal gestemde Eogelscben
van omstreeks 1790, die later (voorbeeld,
Southey) dikwijls behoudend en reactio
nair werden, maar wier denkbeelden do ar
Byron en Shelley weder worden opge
vat. Groot was d<v wérkuig van den
citoyen de Genere" iu Duitschland:
wat de mannen van den Sturm und
Drang" aan Voltaire verweten, w»s zijn
strqd tegen Rousseau, zoo goed als zijn
strqd tegen Shakespeare. E a op de twee
groote figuren, die uit dat gewoel voor
den dag komen, had Rousseau invloed:
op Schiller vooral door zijn depkbaelden
(9 Rousseau, der aus Christen Menschen
macht"), op Goathe vooral door zijn vorm.
De stgl van Ilcusseau droeg blijkbaar
bjj tot de vormiBs. van Goethe, zoowel
door zijn dichterleken gloed als door zijn
plasticiteit; want nieuwe tegenstrijdig
heid in dien zonderlingen mau dezelfda
schrijver, die soms zoo duldeloos lang
dradig en declameerend kan zijn, weet
ook, als hij wil, met wonderbare macht
ons beelden en groepen voor oogen te
tooveren: menige bladzijde van de Nou
velle Heloïse en vooral van de Confes
sions bewijst het. Ia onsterfelijke episoden
van Werther, van Wilhelm Meister toont
Goethe, dat hij den Geneefdchen meester
die kunst had afgezien.
In Rusland is Tolstoïin zijn jonge
jaren, zeggen tijdgrenootsn, een openlijk
bewonderaar van Rousseau in veel op
zichten als een herboren Jean Jarques
te beschouwen. De wijsgeer Tolstoïziet
er soms uit als een citoyea deGanève,"
gecostumeerd als Russische moejik.
Wat nu eindelijk Nederland batreft,
Dr. Colenbrander, die vau den Patriot
ten t ij d en zijn politieke litteratuur speciale
studie maakte, kwam tot het resultaat
dat de Nederlandsche demokraten van
dien tijd hun denkbeelden veeleer ont
leenden aau Engelsche en Amerikaansche
schrijvers dan aan Fransche: die waren
hun te radicaal. Maar er zullen er toch
wel geweest, zijn die dachten als die
Abraham Vereul, door een kritieus dien
ik niet behoef te noemen (Litterarische
Fantasten VI, 60) uit de vergetelheid te
voorschijn gehaald en die in Rouaseau
.den grooten leermeester der volken"
zagen. In het litterarisch maakt
Bilderdjjk, uit de verte gezien, den indruk van
een kerkelijk geloovigen en reactionairen
RouBseau. En welke Nederlander denkt
als Jean Jacques wordt genoemd, niet
aanstonds aan MultatuliP Was er enkel
gelijksoortigheid van natuur of ook invloed
van Roussean op D. Dekker, direct of
indirect P Was die invloed indirect, hoe
had die plaats, door de romantiek of
door dien zonderlingen Eugène Sue, een
Rousseau zonder genialiteit en zonder
diepe overtuiging en die toch,.in de jaren
vór 1848,, de menschen door zijn sociale
romans zoo wist te pakken P"
Om tot Rousseau terug te keeren, de
Franschman, die wq aan den aanhef lieten
spreken, zou kunnen besluiten met de
opmerking dat Jean Jacques op dit
oogenblik meer kans heeft gewaardeerd te
worden dan een veertig jaar geleden, toen
het realisme alvermogend scheen. Het
spiritualisme" wordt weder gepredikt in
het College de Franoa door den wijsgeer
Bergson, en da Demokraten, voor zoover
zq tevens Socialisten zijn. zien in dien
burger van Ganè?e" beslist esn voor
ganger. Da krachtige verdediging van
Rousseau, in de Kamer uitgeaproken door
Naar eene gravure uit Ronaaeau's Emile".
den socialist Viviani, in antwoord op
den aanval van Maurice Barrès, laat op
dit punt geen twijfel bestaan.
Parij s.
G. BUSKEN HUET.
P.S. Personen die zich voor Rousseau
en zijn invloed interesseeren kan ik nog
juist verwijzen naar eeu artikel, zeer goed
gedocumenteerd, van L. Cahen, in het
pas verschenen nummer van 15 Juni der
Revue de Paris, over Rousseau en de
Fransche Revolutie.
Komst van J. J. Riasseau in de Eyjeesche valden. Naar grarnre Moreaa Ie Jeune.
iitniMiiiilliiiiiiimiimiiiiitlitiiti
DalcrozB-ontdekking bekend te maken.
Da keru er van is muziek; zouder
muziek geen rythmische gymnastiek.
Uitsluitend opgebouwd op de muziek,
de eenige macht, die orde eu leven tegelijk
iu onze bewegingen kan brengen, moet
aan deze studie
noadzikelijkerwijze worden toegevoegd:
gehooroefeningen, solfège-lessen, waar ook
op rationeele wijze het
Tonbewusztsein" wordt ontwikkeld.
De muziek zal slechts dan hare
ordenende uitwerking op onze be
wegingen kunnen hebben, (d.w.z.
in klank-sterkte en -duur), wanneer
wij klank en rythme in alle hare
nuances zuiver opvatten, in ons opnemen,
en getrouw vermogen weer te geven.
Hiertoe moet men in het bezit zq'n van
een harmonisch ontwikkeld zenuw
systeem, eu wie dit t iet reeds van nature
heeft, moet het do ar bijzondere oefeningen
trachten te ontwikkelen; oefenirgen, die
de spieren eraan wennen, onmiddellijk
de bevelen der zenu ween tra op te volgen,
onafhankelijk van elkander de ver
schillende ledematen te doen handelen,
en daardoor onezelve tot meester over
ons organisme maken.
De school van Dalcroze te Helleran bjj Dresden.
Zingende bloemen.
Ean nommer van het programma voor de schoolfeesten.
f Het schoolgebouw met eene van de woonhuizen.