Historisch Archief 1877-1940
TPI
K
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD YOOR NEDERLAND.
No. 1827
Katholiek te zijn, als alles waar is, wat
de leer van den H. Alphonsus de
Liguorio daarover behelst. Het komt
ons voor, dat het schaamtegevoel van
dien lezer toch wel een beetje sterk
ontwikkeld is. Het beste antwoord, dat
wy dien angstigen lezers kannen geven
is wel, dat de leervandeH.Alphqnsus
de Liguori geheel en al dezelfde is als
die der Katholieke Kerk. En welke is
die leer? Men neme maar even het
vragenboekje:
263. Wat is liegen ?
Liegen is iets zeggen, wat men weet
of meent, dat niet waar is.
264. Is liegen altijd zonde?
Ja, liegen is altijd zonde.
265. Wanneer is liegen doodzonde ?
. Liegen is doodzonde, als deor de
leugen iemand groot kwaad toe
gebracht wordt.
Dat is de leer der H. Kerk en dus
ook die van den H. Alph. de Liguori.
"We zonden nog verder kannen vragen:
Waarom is liegen altijd verboden?
Omdat
a. God heeft ons het spraakvermogen
gegeven, om daarmede onze ge
dachten uit te drukken. Wanneer
men het das tot het tegenover
gestelde doel aanwendt, misbruikt
men die gave.
b. De menschelijke samenleving vor
dert, dat men elkander vertrouwen
kan; dit zon onmogelijk zijn,wan
neer de lengen geoorloofd was
(J. F. De Groot, Kath. Godsdienst
onderwijs, pag. 279).
Men ziet dos: de eenvoudigste Chris
telijke leering geeft antwoord op de
gewichtigste vragen en bevat eene ge
loofsleer, waarover wij ons volstrekt
niet behoeven te schamen, ook zelfs
de meest ontwikkelden onder ons niet.
Zijn sommige Theploganten in
hunne wetenschappelijke werken soms
van deze eenvoudige beginselen schijn
baar afgeweken of schijnen hunne
beweringen daarmede in strijd, dan blijft
dat voor hmnne rekening en steunt
slechts op hun persoonlijk gezag; de leer
der Kath. Kerk verandert daardoor niet.
Na het mij te hebben voorgelezen:
Hij: Wil je wel gelooven, dat 't mij be
gint te duizelen. Ik zou geneigd zyn te
«eggen, dat deze citaten van De Tijd vloeken
met de meeningen, die je mij toen duidelijk
genoeg in Aertnys en de Liguori hebt laten
zien l Hoe kan ik dat rijmen ?
Ik: Je zult al hebben opgemerkt, dat
het stukje in De Tijd geen antwoord is op
mijn artikelen, en evenmin op de ontstelde
vragen van zijne brievenschrüvende abonné's.
Want ik heb niet het vragenboekje geci
teerd, en evenmin Pater J. F. de Groot S. J.,
maar de Liguori. Bovendien zijn mijn aan
vallen gericht op de leer der mentale
restricties, en niet op die van den leugen...
Hij: Mag ik even onderbreken? Mij als
katholieke leek gaat in de eerste plaats de
vraag ter harte, wat de Kerk als zoodanig
leert, en pas in de tweede, wat zooals
De Tijd-terecht zegt?sommige t heolog an
ten hebben geleerd.
Ik: Je kunt juist in dit geval niet het
scherpe .onderscheid maken tusschen' het
gezag der Kerk, en het persoonlijk gezag
van den H. Alphonsus de Liguori. Immers
terwijl de vragenbeekjes uitgaan van den
bisschop voor zijne diocese, en terwijl de
heer J. F. de Groot een particulier persoon
is, wiens boek zonder gezag is, doch door
het imprimatur enkel voor den katholieken
kooper den waarborg bevat, dat het niets
bevat strijdig met de katholieke leer,
terwijl deze boekjes dus juist niet het
minste kerkelijke gezag hebben, hebben de
?werken van den H. Liguori dit in de aller
hoogste mate. Een commissie van theologen
heeft met het oog op de zaligverklaring,
fan 1797?1803 alle zijne werken doorzocht.
Haar oordeel, dat er niets in stond, dat voor
censuur vatbaar was (nihil censura dignum)
is door Pius YII op den 15en Mei 1803
geratifieerd.
De Tfjdredactie is dan ook in 't geheel
niet op de hoogte, wanneer ze zegt, dat de
Lignori alleen voor den geleerde bestemd
is. Na die beslissing heeft Gregorius XVI
in de bul der heiligspreking uitdrukkelijk
gezegd: Het «'s heel bijzonder merkwaardig,
dat zijne werken ofschoon hij een zeer
vruchtbaar schrijver was, toch door DE
GBLOOVIGEN zonder den minsten aanstoot kun
nen worden gelezen (inoffenso prorsus pede
Een flirtjeiMe m een nHmetoHerwijzeres
DOOR
CHEISTINE HOEKSTRA.
IV.
Het was Vrijdagavond. Miss Starton
kleedde zich in een aardige, moeseline japon
en trok haar balschoenen aan, in de hoop
enige dansen te kunnen genieten, als een
of ander welwillend persoon haar bij het
spelen wilde aflossen.
Al gauw na haar aankomst in het stad
huis, waar het bal gegeven werd, sloeg de
Londense de tonen aan van een vrolike
wals. en onder de vele paren, die haar, tot
verbiindendstoe,in groten getale snel voorbij
gleden, merkte haar scheroe blik terstond
Harold Chairly en Nellie Laafden op, om,
voor zover als de piano en het spel het
toelieten, hen, deze gehele dans door, niet
meer nit het oog te verliezen.
Miss Starton speelde, met uitzondering
van slechts korte rustpozen, onophoudelik
door tot tien uur. Gelukkig werden toen
de verversingen rondgediend, en de post
meester, die al vier van de acht nummers
met Nellie Leafdea gedanst had, haastte
zich nu om zich bij de pianiste
verdienstelik te maken door haar te overstelpen
met aanbiedingen van limonade, sandwi
ches, jelly, koek, koffie en tee, waarvan
Miss Starton evenwel na een kieskeurig
beschouwen met haar scherpe ogen, beur
muizesnuitje in z'n spitse plooi getrokken,
slechts een sandwich en een kop koffie nam,
onder de opmerking, dat ze iets hartigs
en voedzaams behoefde en er met deze een
voudige verversingen waarschijnlik nog het
minst geknoeid was.
Mr. Chairly zette zich onderwijl naast de
perourri), zooals na een zorgvuldig onderzoek
ervan is gebleken" Het boek vanGury,een
compendium van de Liguori's moraal, is dan
ook in Dnitsche vertaling (van Wesselaok
verschenen, opdat het," zopals de vertaler
zegt met geringere moeite zou kunnen
worden gelezen" Eindelijk is de H. Al
phensus door zijne verheffing tot doctor
ecclesiae op een lijn gesteld met de aller
grootste lichten der Kerk, met den H.
Augustinus, den H. Bernhardus, den H.
Thomas Aq, e. a. Je weet trouwens wel,
dat aan den H. Alphonsus van boven af
hetzelfde gezag wordt toegekend in theo
logisch-mpreele quaesties als aan den H.
Thomas ia wijsgeerige zaken, en dat
beteekent wat!
Hij: Maar daarom kan er toch moeilijk
contradictie zijn tussohen de officieele moraal
van de Liguori en de leeringen in de meer
eenvoudige werken voor het
catechismusonderricht ?
Ik: Er is ook geen contradictie: het
boekje van J. F. de Groot telt nog geen
300 paginaas en kan dus niet geheel vol
ledig zijn. Aan de leer der mentale restric
tie is alleen geen plaats gegeven.
Hij: Maar staat nu bijv. omgekeerd de
veroordeeling van den leugen ook in de
groetere leerboeken?
Ik: Zeker; zie maar Aertnys III 522,
Voluntas fateum enuntiandi mendac
essentiam constituit." Het wezen van den lengen
bestaat in den wil, om een onjuistheid te
zeggen." En verder: de wil om den naaste
te bedriegen behoort er toe, opdat er van een
lengen sprake kan zijn." En heel mooi is:
Wanneer iemand den wil heeft iets onjuist
te zeggen, dan liegt hij in werkelijkheid,
zelfs al is het (toevallig) waar wat hij zegt."
Nu vind ik alleen, dat het criterium voor
het verschil tusschen een dagelijkse hè-'en
een doodzonde niet moest zijn gelegen in
de gevolgen der zonde. Kun je je geen ge
vallen denken, waarin de leugen buitenge
woon slecht is, al is de schade voor den
naaste daarin moeilijk aan te wijzen?
Hij: Ja, en ik ben van meening, dat er
theologen gekomen zgn tot die 'rare' voor
schriften omtrent dubbelzinnige antwoorden
en mentale restrictie's voor overspelige
vrouwen, alleen omdat zij de schade voor
den man, die, de waarheid niet te hooren
kreeg, niet konden narekenen.
Ik: Dat is ook mijne meening. Maar let
eens op: onmiddellijk op het hoofdstuk over
den leugen volgt in Aertnys dat over de
mentale restrictie. Nu laat ik je hier zien
dat Aertnys bij de veroordeeling van den
leugen alleen geschriften citeert, die wij
beiden vereeren, nl. de Heilige Schrift, en
de Opera van Augustinus en Thomas Aq.
In het volgende hoofdstuk over de res
tricties daarentegen citeert Aertnys opeens
bovenal de Liguori, en dan natuurlijk Jezus
Christus, zooals je je herinnert. En gaan we
nu eens kijken in de Liguori zelf, dan vinden
wij ten slotte bij hem de allerberuchtste
auteurs geciteerd als Sanchez, bisschop
Caramuel, Escobar, Leisius, Diana, Patritius
Sporer etc. etc., schrijvers, die eens bij de
meeste Katholieken en ook te Rome den
naam hebben gehad, advokaten voor ware
schavnitenstreken te zijn. Het verbod van
den leugen is gegrond op het gezonde
o.a. aan S. Augustinus ontleende beginsel:
er mag geen tegenstrijdigheid zijn tusschen
den inhoud onzer gedachten en den zin der
woorden, waarin wij die uitdrukken, immers
dat zou zijn: misbruik maken van Gods
heerlijke gave van het spraakvermogen.
Nu voel je wel, waar het heen gaat. Bewonder
den subtielen gedachtengang: De zin der
woorden mag niet strijden met wat wüwillen
zeggen, maar de zin der woorden staat niet
vast. Hij haagt van het verband af. Een
woord kan b v. twee beteekenissen hebben.
Ook kan ik bijv. de meer gebruikelijke be
teekenis van een woord beperken door een
geestelijk voorbehoud. De beteekenis van het
woord is dan gewoonweg veranderd, en ik
moet nu enkel, om niet in de zande van het
liegen te vervallen, zorg dragen, dat deze
veranderde beteekenis met mijne gedachten
overeenstemt. Niets rationeelst dan dit!
In Aertnys III, 526 zie je:
Restrictiomentalis est, quando verba distrahunter a
propia significatione per aliquam
restrietionem mentalem interius conceptam,
subintelligendo nempe aliquid, quod voce non
exprimitur." De vertaling: Men heeft een
mentale restrictie, wanneer de woorden hun
eigenlijke beteekenis verliezen door een of
ander innerlijk opgevat geestelijk voorbe
houd door er nl. iets bij te denken, wat niet
erbij wordt gezegd.'j
cyniese dame neer, vroeg haar heel teer of
ze niet moe was en of ze al iemand gevon
den had om haar bij 't spelen af te lossen:
zij zou zich anders te veel afmatten en dat
wilde hij niet, hij was deze avond
verantwoordelik voor haar. Hij kon ongelukkig
niet spelen, anders zou hij haar zeker met
plezier enige tijd aflossen.
Maar ik zal mijn best er voor doen, dat
er straks iemand anders een tijdje voor u
speelt," zo vervolgde hij, en als het mij
gelukt, zou ik u graag om een dans vragen,
indien u 't mij toestaat; want ik ben er
zeker van, dat u even bevallig zult dansen,"
en hij keek bewonderend naar haar kleine,
nette voetjes, als u mooi kunt musiceren.
Nu, ta-ta, ik ga iemand vragen
dechristelike naastenliefde ten uwe behoefte te be
trachten."
Mr. Chairly had, niettegenstaande zijn
ijverige pogingen, evenwel geen sukses,
zodat Miss Starten verplicht was, haast
onafgebroken door te spelen. Ten laatste
keek ze iedere vijf minuten op haar hor
loge, bevestigd aan een leren bandje, dat
om haar linkerpols sloot, om te zien of het
nog geen tijd was om op te houden. Ze
was moe van het onophoudelik spelen, ver
bitterd op die vrolike egoïsten en jaloers
op Nellie Leafden, die aan alle dansen deel
nam en dat zo dikwels met Mr. Chairly
als partner.
Eindelik was het twee uur. Men was
bezig de Lancers" te dansen: daar sloeg
Miss Starton enige zware akkoorden aan
en hield plotseling op, voor dat de dans
nog half ten einde was. Van alle kanten
gingen er toen stemmen op, die riepen,
schreeuwden of gilden van oh, Miss
Starton!" En daarop sloot) ziet om de
pianiste een kring van de meeste aanwezige
dames en heren heen, die soebatte: Oh,
Miss Starton, please finish playing this one.
We want to go on with the Lancers so
badlyl Just finish thip, do, Miss Starton."
De muziekonderwijzeres stond kalm op
Ziehier een VOORBEELD: Vraagt de rechter
jou als getuige in een geding, waarbij Je
kunt meenen, dat hij op onrechtmatige wijze
ondervraagt, of waarin je de eenige getuige
bent, of je iets van de misdaad weet, dan
mag je natuurlijk niet zeggen: ik weet er
niets van af" wanneer je wel iets weet.
Want dat zon een lengen, en in dit geval
zelfs een meineed zijn.
Maar de beteekenis van het woord niets
staat niet onherroepelijk vast. Zij hangt af,
van den zin, dien het woord voor jou heeft.
Denk je nu bij het woord niets: NIETS, WAT
IK zou BEHOEVEN TE GETUIGEN, dan heeft het
een andere beteekenis gekregen. En nu kun
je gerust zweren: je weet er mefe van af."
Het is geen leugen en geen meineed, want
er is geene tegenstrijdigheid meer tussohen
je gedachten en de woordbeteekenis. Dit
alles op gezag van den H. Alphonsus,
Aertnys, Gury etc. etc. kortom in de
Seminariemoraal.
Wanneer dus waar mocht zijn, wat
Dt Tijd zegt, nl. dat de leer van den H.
Alphonsus de Liguori geheel dezelfde is als
die der Katholieke Kerk...
Hij: dat kan ik niet aannemen!
Ik: .... dan mag jij dus als katholiek
geen leugen zeggen, maar je mag wel, wan
neer de rechter je vraagt, of je met den
beschuldigde, gesproken hebt, antwoorden,
dat dit niet zoo is (al is het wel zoo), als
je er maar bij denkt: over samenwerking
tot de misdaad (Ligu. IV, 160). Jij moogt
niet liegen, maar wanneer je huwelijks
beloften hebt gedaan, die je niet behoeft
te houden (bijv. wanneer het meisje van
rijk ondertusschen arm is geworden), dan
mag je de belofte ontkennen, mits er bij
denkende: waardoor ik gebonden zou zijn
(Aertnys III 528, 5°, c). Dat zijn ook geen
leugens, dat zijn restrictiones mentales.
Hij: En wat denk je dan wel, dat de
reden is, waarom deze fraaie leer niet in
de Groot en in den Katechismus is opge
nomen ?
Ik: Maar, goeie vriend, behalve het
plaatsgebrek dan: er zou onder katholieken
bij ons een storm van verontwaardiging
over opsteken. Een geestelijke, die zoo iets
openlijk doceerde, zou door jelui zelf ge
boycot worden. Er zyn uitteraard talrijke
geestelijken, bij wie de gezonde moreele
natuur zich, meer of minder bewust verzet
tegen al die aangeleerde beginselen.
Hij: Daarvan ben ik overtuigd. Maar
daarom vind ik 't niet minder schandelijk,
dat büvelen onzer arme jongens op de
seminaries het gevoel voor recht en de fijne
moreele takt tot den grond bedorven worden.
Ik: Ik geloof, dat het gevaar vooral
daarom zoo groot is, wijl zij op een zoo
jeugdigen leeftijd onder die leiding komen,
en de suggestieve kracht van dat
opvoedingssysteea»zoo ontzagwekkend groot is.
Hij: Maar is er nooit door geestelijken
tegen de Liguori's leer geprotesteerd ?
Ik: Zeker, ik zou zeggen: natuurlijk!
In het begin van de 19e eeuw is de Liguori's
moraaltheologie door een aantal Fransche
bisschoppen in hunne diocesen verboden,
zoowel voor de geestelijken als voor de
seminaries. Door den invloed van kardinaal
Gousset is het gebruik van die
ongeloofelijke moraal in Frankrijk geforceerd. De
abbéJ. J. Laborde schreef tegen den laatste
o. a. : Indien zijne (de L.'s) leer juist is,
dan is de smalle weg van het Evangelie
verbreed, of liever verlatfn, en de breede
weg, die ten verderve voert, den Christenen
aanbevolen." Katholieke bisschoppelijke
bladen in noordelijke landen hebben her
haaldelijk verklaard, dat de L's moraal niet
voor de zedelijke behoeften der noordelijke
volken, Haar voor die der Italianen ge
schreven was(!) Deze uitvlucht hielp niet meer
nadat de heilige bisschop van Santa Agatade'
Goti in 1871 tot kerkleeraar benoemd was!!
De Tijd bijv. zou dit argument niet meer
kunnen gebruiken: ik zou antwoorden, dat
deze vreemdsoortige 'Italiaansuhe' neigingen
(waarvan kardinaal Kewman sprak in zijn
strijd met Kingsley) zeker niet door de
Kerk behoorden te worden aangemoedigd.
Hij: Maar beteekent de uitroeping van
S. Alphonsus tot kerkleeraar wel, dat al
die schandelijke opvattingen in de practijk
behooren te worden toegepast ?
Ik: Er is een officieele uitspraak. In
Frankrijk had een aantal geestelijken b u
den Aartsbisschop van Bosanron, Kardinaal
de Rohan-Chabot terecht geklaagd
over de moraaltheologie van de Liguori
als te laxistisch, gevaarlijk voor de ziel, en
strijdig met de gezonde moraal. De bisschop
richtte in 1831 OD raad van Gousset de
en zei bits, I have been engaged to play
till two o'clock, It is two o'clok now, so
there is an end of it. Why should I oblige
you people, after your inconsiderate
treatment of me ? Grood bye, I hope you'll enjpy
yourself," eindigde ze spottend en verliet
de zaal.
Mr. Chairly volgde haar en vroeg verlof
haar naar huis te mogen brengen.
Het spijt mij erg, dat u zo schier onaf
gebroken moest spelen, zonder dat u een
maal in de gelegenheid was te kunnen
dansen. Ik kan u verzekeren, dat ik geen
idee had de aanleidende oorzaak te zullen
wezen van zo'n onaangename avond voor
u, toen ik u vroeg de dansmuziek te spelen.
Ik ben dus in zekere zin te blameren."
M'n goeie man," zei ze hoog en scherp,
u kunt het natuurlik niet helpen, en
bovendien," vervolgde ze, cynies lachend,
beschouw ik deze avond volstrekt niet als
verloren of bedorven; want ten eerste heb
ik de goede Boomsburgers van hun beste
zijde leeren kennen, en ten tweede heb ik
mij vermaakt met die smaakvolle japonnen
en dat bevallige dansen van een aantal
zogenaamde dames."
Ach, ja, u zult u zeker hier wel vol
strekt niet thuis voelen. Geleof mij, ik kan
met u sympathiseren," zei de postmeester,
beklagend, ofschoon hij anders altijd be
weerde, dat Transvaal een puik land was
en de Boeren uitstekende kerels waren.
Miss Starton stortte nu haar hart uit,
en Mr. Chairly troostte haar en sprak haar
op zijn vleiende, zachte toon moed in.
Het gesprek werd dan ook dra heel intiem
en teer, zodat de postmeester, toen ze bij
Mrs. Smits huisdeur aangekomen waren,
snel een vluchtige kus op de wang van
de dame durfde drukken, hetgeen haar een
half-gesmoorde kreet van: Sir!" ontlokte.
Oh, I hope you are not angry," smeekte
de Engelsman vleiend, we were growing
such friends. Say, you forgive me, pleaee do!"
Good night, Mr. Chairly. 'Jhanks for
volgende vragen tot de Sacra
Poenitentiaria (zpoals je weet het opperste tribunaal
der Curia Romana voor alle quaesties, die
het geweten betreffen):
lo. Mag een professor der theologie de
meeningen, die de zalige Alphonsus de
Liguori in zijne moraaltheologie voordraagt,
geheel veilig (tuto) volgen en ze doceeren?
2o. Mag een biechtvader worden lastig
gevallen, die alle meeningen van den Zaligen
Alphonsus de L. in de biechtstoelpractijk
volgt, alleen op dezen grond: dat de Heilige
Stoel in diens werken niets gevonden heeft,
dat voor censuur vatbaar zijn zou? etc"
Het antwoord der Sacra Poenitentiaria
d.d. 5 Juli 1831, en door Gregorius XVI
den 22en Juli bevestigd, luidde:
Op No. 1: JA, zonder dat hierdoor die
genen berispt zouden worden, die de meenin
gen van andere geapprobetrde auteurs volgen.
Op No.2: NEEN, in aanmerking genomen
de beteekenis, welke de voor de heüig spreking
vereischte approbatie van de geschriften der
dienaren Gods naar de bedoeling van den
H. Stoel heeft.
De leer van S. Alphonsus beheerscht dan
ook alle R. K. Seminarie's. De compendia dier
moraal van de Redemptoristen Neyraguet,
Scavini, Clemens Mare, Aertnys en van
Frassinetti, Sala en het meest verbreide
boek van Gury S. J., verder van Gousset,
Martinet, Kenrick, E. Muller, K. Martin
etc. etc., die zich nauw aan die moraal
aansluiten, worden over de heele wereld
gebruikt. Men kan zeggen dat de Liguori's
systeem alle andere verdrongen heeft.
Hij: 't Is buitengewoon kras. Vooral
omdat de uitspraak der Sacra Poenitentiavia
zoo uitdrukkelijk zegt, dat ook andere auteur s
dan de Liguori mogen worden geraadpleegd!
En hebben de regeeringen nooit ingegrepen,
om de verspreiding te verhinderen van zulke
dwaalleeringen ?
Ik: Ken je de Zwitsersche quaestie ?
Neen ? Het ging over Gury S. J. 's handboek,
waar eveneens heel wat rare streken instaan,
alles volgens de leer yan den H. Alphonsus.
Debatten over talrijke infame passages
waren gevoerd in verschillende parlementen.
In 1869 publiceerde A. Keiler een scherpe
kritiek op Gury, opgedragen aan de over
heid in het bisdom Bakel. De bisschop,
Lachat, verdedigde Gury niet (hoe zou men
Gury, Aertnys, etc. kunnen verdedigen!)
doch wees er alleen op, dat het boek
(evenals Aertnys) in zeer veel Enropeesche
Seminaries werd gebruikt, en hij wees (zon
der argumenten alweer) op de arrogantie
van dien nen man, die zoo brutaal was,
zich vooruit te dringen als rechter over het
aanzien der Kerk van Jezus Christus en
over hen allen, aan wie Jezus Christus de
bewaring en de propagatie van zijn heilige
leer, en de zorg voor het heil der onster
felijke zielen had opgedragen, etc."
De vertegenwoordigers der zeven kantons
besloten daarop eenparig, van den bisschop
te eischen, dat het in 1860 ingevoerde leer
boek terstond van de Seminaries zou worden
verwijderd, en de bisschop heeft moeten
toegeven l
Hij: Prachtig; maar aan zooiets behoe
ven wij in Nederland nu niet te denken.
Zouden al die geestelijken zich rustig
voelen in zoo'n ellendig moraalsysteem ?
Ik: Denk eens aan de suggestie, die er
van al die pauselijke beslissingen moet
uitgaan. Van tijd tot tijd protesteert nog
een abbéof een curato, maar het impri
matur krijgt hu niet en hij wordt terstond
hard op zijn nummer gezet. Ik geloof, dat
het te onzent alleen toe te schrijven is aan
een geheime instemming met mijn betoog
quoad rem dat tal van geestelijken niet
protesteeren, en aan vrees voor schandaal,
dat ze niet openlijk instemmen.
Hij: Dan moeten de leeken handelen;
het voorstel van den heer Brands Douglas
heeft mijn sympathie.
Ik: Pas op, mijn beste vriend, dat is al
een vleug, van wat o. a. door den huidigen
paus in zijn 'Paseendi gregis' laïcisme
genoemd is.
NASCHRIFT. De Tijd is zoo vriendelijk
geweest, de rectificatie van een fout mogelijk
te maken. In mijn artikel in de Groene van
16 Juni leze men voor:
Bij het proces dat voorafging aan zijne
heiligverklaring.
Bij het proces, door drie achtereenvolgende
pausen, zonder resultaat, ingesteld om
Innocentius XI zalig en daarna heilig te ver
klaren^ etc.
Het ongehoorde feit. dat een herhaald
IIIIIIIIIMMIIIIIII
bringing me home," antwoordde de muziek
onderwijzeres met plagende kalmte en wipte
naar binnen.
In haar slaapkamer gekomen, ging ze
even voor haar spiegel staan en onderzocht
haar gezicht: wat gloeiden haar wangen!
De schitterende ogen neergeslagen, streelde
ze zacht de plek, waar hij gezoend had en
prevelde, What a naughty man hèis....
and how very selly am I."
V
De Woensdagmiddag daarop begaf Miss
Starton zich naar de bibliotheek. Het was
vijf uur en omdat het winter was en reeds
een beetje donker, verwachtte ze bijna niet
meer, nog iemand in de boekerij aan te
treffen. Ze schrikte liehtelik, toen ze, bij
het binnentreden van de bibliotheek, Mr.
Chairly zag zitten. Toen hij bemerkte, dat
zij het was, stond hij dadelik op en begon
zenuwachtig een praatje over het weer,
daar h\j niet wist en weten wou of zij al
of niet boos op hem was om die
kusgeschiedenis. Enigszins verbaasd, maar ook niet
weinig gestreeld, merkte hij, dat ze als
gewoonük tegen hem was en blijkbaar deed
als of zij die zoen vergeten had. Nu, dan
houd ik me maar zo onschuldig als een
pasgeboren kind," dacht hij.
Miss Starton ging nu naar de boekenkast
om er een boek uit te zoeken, waarbij Mr.
Chairly niet naliet haar galant te helpen.
Al gauw had ze deze keer een boek naar
haar zin; het was evenwel bitter koud in
de bibliotheek, zodat de pianiste huiverde,
en daarom stelde de postmeester voor een
flinke wandeling te doen, ten einde warm
te worden.
Maar het is al laat," zei Miss Starton,
we kunnen niet ver meer lopen."
Dat hoeft ook niet, als we maar vlug
stappen, zullen we wel gauw warm worden."
Na enige tijd zwijgend voortgelopen te
hebben, zei hij somber, Ik heb gisteren
een brief van Mrs. Chairly ontvangen,
langdurig proces om een paus, aan wien de
kerk de veroordeeling van de kern der
lasistische casuïstiek heeft te danken, (waarop
ook nu weer de Tijd zich moest' beroepen)
niettegenstaande de ijverige zorgen van
Benedictns XIV, Clemens XI en Clemens
XII, en den door niets gestoorden reuk van
heiligheid, waarin Innocentius XI geleefd
heeft en is gestorven, op niets is moeten
uitloopen, is te wijten behalve aan
Frankrijks tegenwerking, aan het gekuip der door
de bewuste veroordeeling in het gedrang
gekomen Jezuïeten.
De Tijd doet het in 't eenigszins onhandig
geschreven stukje voorkomen, alsof hij aan
't heele proces niet gelooft. Ziehier eenige
argumenten van den advocatus diaboli:
Inn: XI had den bisschop Pavillon van
Alet geprezen om een brief, waarin deze
het Jansenisme een spooksel had genoemd.
Hij had den Bisschop van Pamiers na zijn
dood geprezen. Hij had Dr. Arnauld meer
malen van zijn welwillenheid blijk gegeven,
zoodat 1682 't gerucht opkwam, dat Arnauld
Kardinaal zou worden etc. etc.
Wanneer zal de Tijdredactie eens de acht
a negen rectificaties aanbrengen, waarop
zijne meer ontwikkelde abonnés en mijne
lezers zoolang zullen blijven wachten, als
hun geloof aam de eerlijkheid dier redactie
stand houdt?
***
De Maasbode van 23 Juni laat haar licht"
schijnen.
De lezers van de Groene begrijpen voor
90 pCt. niets yan deze stukken. Alle be
weringen daaruit zijn al lang weerlegd, in
Duitschland en in Nederland. De heer L.
Klawez heeft in een kerkelijk goedgekeurde
Brochure de leer van de Liguori recht
gedaan. (Wij hebben direct deze brochure
besteld en noodigen bij deze den heer
Klawez uit onzen medewerker te woo_rd te
staan in dit weekblad). De schrijver in de
Amsterdammer is natuurlijk een Apostaat".
Wat wij streng afkeuren en ernstig
laken is, dat deze ex-priester of ex-seminarist
in dit z.g. neutraal' weekblad zijn theolo
gische kennis uitstalt louter en alleen om
zijn Moederkerk die hij natuurlijk reeds
lang den rug heeft toegekeerd, te bespotten
en te beleedigen.
Daartegen ga ons krachtig protest!
En wij vertrouwen dan ook, dat geen
Katholiek nog langer in zijn huis zal dulden
eea blad, 't welk zijn kolommen openstelt
voor 't lage geschrijf van dezen apostaat.
Negeert dien afvalligen schrijver; negeert
het blad, dat zonder blikken of blozen zijn
voor ons katholieken krenkende artikelen
opneemt!
Ziedaar de beste houding, welke wij
tegenover dat geschrijf kunnen aannemen!"
Tegenover dergelijke bestrijders baat
slechts n middel: ze uit den weg te gaan!
De strijdmiddelen, welke deze heeren ge
bruiken, zijn ons te vies! Zij vallen u niet
aan met het edele rapier, doch werpen u
met slijk of ander vuil, gelijk een onbe
schofte kwajongen uit een achterbuurt.
Hun, die meer bijzonderheden wenschen
te weten omtrent de leer van den H.
Alphonsus over het geestelijk voorbehoud,
raden wij met aandrang aan, het hierboven
aangehaalde, kerkelijk goedgekeurde
brochuurtje eens aandachtig te lezen.
En wij binden het onzen geloofsgenooten
nogmaals op het hart, zich toch vooral niet
te laten verleiden door het verlokkelijke
neutrale" etiquet der Groene", maar van
stonde af aan, zonder pardon uit hun huis
en omgeving te verbannen een blad, 't welk
zonder schroom artikelen «pneemt van een
anonymus, uit wiens geschrijf duidelijk blijkt,
met welk een haat hij bezield is tegen de
Kerk, wier kind hij eenmaal was."
De schrijver der deskundigen artikelen,
die aldus door de Maasbode beantwoord"!
wordt, is noch ex-priester, noch ex semi
narist noch apostaat. Wij meenen te mogen
zeggen, dat hij in de Roomsch Katholieke
Kerk buitengewoon veel bewondert en ver
eert (net zooals wij). Maar als de Maasbode
een deel mocht worden geacht van de R. K.
Kerk, dan is het waar, dat wij dat gedeelte
noch bewonderen noch vereeren. RED.
cïiunst en
Gijsbredt jan instel,
Eerste avond van het Neder J. Muziekfeest.
Opvoering door de N. V. Het Tooneel".
Men kan zich, in dezen onzen tijd, geen
tooneelvoorstelling denken waarbij niet, om
waarin zij beweert, dat ik zeker niet' meer
van haar houd, daar ik haar niet genoeg
schrijf, en dat, ah ik doorga met haar zo
te verwaarlozen, ze zich genoodzaakt zal
zien, scheiding aan te vragen. Nu, ik weet
heel goed, dat ze dat nooit doen zal; want
wat zou ze zonder mij beginnen; maar toch
hindert het mij, dat ze altijd zo klaagt en
zeurt en zou ik graag vrpliker brieven van
huis willen krijgen," eindigde hij wrevelig
en sprekend als een verongelijkt kind. Een
poosje daarna vervolgde hij, een beetje
minder ontstemd en met een poging tot
opgewektheid :
Zoals u zeker wel bemerkt, Migs Starton,
ontbreekt er ook heel wat aan mijn geluk
en is u niet de enige, die door uw omgeving
niet begrepen wordt en door onsympathieke
mensen omringd zijt. U ziet in mij dus
een lotgenoot en daarom zult u mij toch
ook wel toelaten uw vriend te zijn, niet
waar?" En onder het uiten van de laatste
woorden keek hij haar verliefd in de ogen.
Blozend en verlegen antwoordde de mu
ziekonderwijzeres zacht: Zeker Mr. Chairly,"
en koket liet ze er op volgen: als u zich
tenminste goed gedraagt!"
Ik zal heel zoet en fatsoenlik zijn," zei
hij vrolik en nam haar hand, al strelend,
in de zijne, als u slechts belooft mij niet
meer zo deftig Mr. Chairly" te betitelen,
maar mij eenvoudig en hartelik bij de naam
noemt: indien u Harold zegt."
Toegestaan. En nu moet ik u zeker ver
oorloven mij Enid te noemen, niet waar ?"
Hij lachte. Veroorloof mij onze vriend
schapsband te bevestigen met een zoen,"
en zijn arm om haar middel slaande, voegde
hij de daad bij 't woord, wat zij, onder
slechts flauw protest, toeliet.
O!" riep Miss Starton plotseling ver
schrikt uit, hoe donker is het al! Hoe laat
is het wel, Mr. Chairly?"
Ge bent onze overeenkomst vergeten,
Enid," zei de postmeester lachend.
Nu, Harold dan," antwoordde de dame