Historisch Archief 1877-1940
No. 1827
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Hulde aan den tenorzanger P. de Charonnes Vrugt.
(Twee portretten van hem, een op jonger en een, op onder leeftijd).
vannes Vrugt, de toen reeds ongeëven
aarde in populariteit, die zonder slag of
stoot de reputatie van een groot zanger
won (eenigszins ten onrechte), dank zij
zijn krachtige, prachtige tenorstem, en
een zekere bravour van zingen, die hem
voaral bij de goede burger-gemeente een
gemakkelijk succes bezorgde. Hij was
nochtans een slecht muzikant, en de
eritiek _ wees hem ook ter gelegenheid
va»dit feest, op zijn onryth arische.
zenuwachtige attaques, en zijn voort
durend haasten.
Feestdirigent was J. 8. van Bree,
ditmaal dus eei geboren Nederlander,
en een goed en degelijk musicus, hoewel
het hier in Nederland chronisch
heerschende chauvinisme hem als componist
lllllllllllltlllllUIIIIIIUIIIIIIIIIIIIMIHIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinilllllllMIMMI
ETENSCHAPPEliJKE
LXI.
De KinemacQlor,
In het laatst van 1909 heb ik in deze
rubriek een toestel beschreven waarmee
stereoscopische \inematographische beelden
geprojecteerd konden worden, in natuurlijke
kleuren. Dat systeem was afkomstig van
Frieie- Green. Ter vervanging der zwart-wit
opname, die gekleurd worden en het groote
publiek ten onrechte in verrukking brengen,
volgde Friete-Oreen een anderen weg. Zjjn
methode is in hoofzaak de volgende: tegelijk
met de lichtgevoelige film waarop de foto's
gemaakt worden passeert een tweede film,
dicht tejen de voorzijde der eerste film aan
gedrukt, de lens. Deze tweede film bestaat
uit opeenvolgende roode, blauwe en groene
deelen, die ieier zoo groot zijn als n film
foto. Het gevolg is dat de opeenvolgende
foto's onderling ongelijk zijn; op n foto
die alleen door de doorgelaten roode stralen
gemaakt is, volgt een tweede die alleen door
de doorgelaten blauwe stralen gemaakt is
en dan een derde, gemaakt door groene stralen
alleen, waarop weer een roode" opname
volgt, enz. Bij het proj meteoren laat men
wederom de beide films iegelijk de
projectielamp passeeren, zorgende dat de roode
filmstukjes juist op de opnamen liggen die by'
rood licht gemaakt zijn, enz. Op het
projectiedoek verschijnen dan achter elkaar een foto,
die alles vertoont wat rood was in de wer
kelijkheid, dan een foto die al het blauwe
vertoont, dan een die al het groene vertoont.
Ons oog kan de snel volgende beelden niet
Fig. 2. DBHL VAN, BLOBMENFILM (vergroot).
R i»de opmune die door het roode deel van
het licht gemaakt i»; de andere il bij het
klauwgroene deel van het licht gemaakt. Wat in R
zwart i»en in de andere opname inrit (b.v. het
rechter-ondertte deel der bloemgroep} wordt op
het doek rood. Zie verder bijgaand artikel.
op een te hoog voetstuk stelde. Aan hem
was de compositie opgedragen van een
feestcuverture met koor, en hij liet zijn
zangers jubelen:
Toonen, die het hart ontgloeien,
Mogen van uw lippen vloeien
Bij het plechtig vreugdefeest.
L«at geen leed den boezem prangen,
Spant de snaren, stemt de zangen,
Opgetogen, blij van geest.
Hij schijnt dit niet geheel conventioneel
gedaan te hebben, want de eritiek
opperde het bezwaar, dat zijn werk niet
statig en breed genoeg was, en te veel
i»den Opera-comique-toon" verviel.
Dit zou wellicht kunnen bewijzen, dat
hq natuurlijk en frisch geschreven had,
en niet geofferd aan de holle pathos,
uit elkaar honden en ziet een combinatie
van alle drie, en wel in de natuurlijke kleuren.
Zooals men na kan gaan, zijn er dus drie
opnamen telkens gekomen in de plaats van
n opname in de zwart-wit-films. Er moet
dan ook drie maal sneller geprojecteerd
worden, de film moet drie maal langer zijn,
dan bjj de vroegere kinemafilms.
De Kinemacolor, die Amsterdam alweer
verlaten heeft, dank zy de uiterst geringe
belangstelling van het publiek, dat meer
houdt van drakenfilms in onnatuurlijke kleu
ren, berust op een andere systeem, dat uit
gedacht is door Albert Smith en dat toegepast
wordt door de Drban Bioscope Co. in Londen.
Dit systeem is veel eenvoudiger dan het
hier boren beschreven van Green, en geeft
toch zeer fraaie resultaten, die zelfs by de
dikwijls vertoonde en daardoor nog al ge
sleten films te apprecieeren zijn. Voor dat ik
het systeem beecnrqf, moet ik eenige opmer
kingen over ons oog vooraf laten gaan. Met een
glasprisma kan men wit licht (b.v. het gewone
zonlicht) ontleden in de regenboogkleuren of
spectrum. Brengt men, met een lens of een
ander hulpmiddel deze kleuren weer by
elkaar in n punt dan vormen zij samen
weer wit licht. Onderschept men van den
bundel gekleurde stralen een deel, dan vormen
de o verblijvenden samen geen wit licht meer
maar gekleurd, dat als 't ware uit de rest
der niet-onderschepte stralen is gecombineerd.
Onderschept men de roode kleur dan vormt
de rest der kleuren «amen een blanwgroene
kleur. DIT rood en DIT blauwgroen heeten
complementaire kleuren, omdat zij samen
het geheele spectrum bevatten en dus elkaar
aanvullen kunnen tot wit licht.
Een tweede opmerking betreft ons eigen
oog. Wanneer een lichtstraal op ons netvlies
gevallen is en er een lichtindruk gegeven heeft,
is na het verdwijnen der lichtstraal de licht
indrnk zelf niet dadelijk verdwenen maar
blijft nog eenigen tijd (ongeveer n zevende
deel van een seconde) bestaan, d. w. z. wy
zien een of ander beeld nog een zevende
seconde nadat het eigenlijk al verdwenen is.
Indien nu een aantal lichtindrukken aan
ons netvlies gegeven worden, die elkaar met
zeer korte tnsachenpoozen opvolgen, liefst
nog korter dan een zevende seconde, dan
meenen wij een onafgebroken
gebeurtenissenserie waar te nemen. Hierop berust de gewone
kinematograaf, waarbij een film met opeen
volgende opnamen snel langs de projectielecs
bewogen wordt. Daar de even blijvende
lichtindruk, het nabeeld, in die V' seconde
steeds zwakker wordt, zou een film, die slechts
zeven beelden per seconde projecteerde wel
den indruk geven van een doorloopend ge
beuren, maar met zeven maal wisselende
helderheid, omdat eennieuwe heldere indruk
aansloot bij een verzwakte vorige indruk.
Daarom worden by de gewone kinematograaf
20 opnamen per seconde geprojecteerd.
Nu kunnen wy de Kinemacolor van Smith
nader bespreken.
Terw\jl b.v, Friese-Green-systeem met drie
kleuren werkt, die samen wit kunnen geven,
werkt Smith slechts met twee kleuren, n.l.
rood en blauwgroen, die zógekozen* zjjn dat
zy samen wit geven. Dit geeft natuurlijk een
groote vereenvoudiging daar het eene systeem
drie opnamen noodig heeft tegen twee in
het andere, wat een besparing geeft van een
derde der heele filmlengte. Maar ook de
die tot de mode behoorde van den tijd.
Terder vermeldde het programma een
psalm van Naumann, Allegro eener
symphonie van J. W. Wilms, Hymnen
voor koor van L. von Beethoven,
Symphonie van L. Maurer (de keuze van
dit werk werd nogal gewraakt), de
ouverture Oberon van C. M. von Weber,
een cantate De slag bij Tiemwpoort"
van J. Gr. Bertelman, en het slotkoor
uit de Messias van Handel.
Bertelman's Slag bij Nieuwpoort" was
het hoofdwerk, waarop veler verlangen
zich spitste, en dat, naar men meende,
met deze groote koor- en orkest-massa
bizonder tot zijn recht zou komen, beter
dan bq de eerste opvoering ter gelegenheid
van het vijftigjarig feest der maatschappij
Felix Meritis", waarvoor het gecom
poneerd werd. Van Bree was een leerling
van Bertelman, «n ondernam dus ver
moedelijk de uitvoering met bizondere
voorliefde. Voor den toon, waarin de
tekst van dit werk door H. H. Klrjn
geschreven was, getuige het eerste koor,
dat op de volgende wraakgierige en
bloeddorstige wijze inzet:
Broeders, komt, ontrolt uw vanen I
Wet uw slagzwaard l blaakt van moed!
Straft d'ontmenschte Kastieljanen!
En verdelgt dat ruig gebroed!
Zuivert van hun vloek dit strand!
Bedt het worstlend vaderland!
Men verznime niet op te merken, dat
in dit gedicht achter eiken regel «en
uitroepteeken staat, een blijk van vlammend
enthousiasme, dat zoo kort na den opstand
van 1830 zijn uitwerking niet missen kon.
Een daverend applaus beloonde de uit
voering van dit romantische werk met
tromgeroffel en knaleffect, en ook de
eritiek had er veel lof voor.
Over het algemeen was ook dit muziek
feest een belangrijk succes, aan toe
hoorders ontbrak het niet, aan lofspraken
op de medewerkers evenmin, en Van
Bree werd door den koning geridderd.
Intusschen eindigde het ten slotte nog
met een droerigen dissonant, want een
der vurigste en geestdriftigste bestuurs
leden van de afdeeling, de heer van
S winden, die al zijn tijd en werkkracht
had opgeofferd, om het te doen slagen, werd
ernstig ziek, en stieif zeer kort daarna.
En aldus was het verloop van het
eerste groote Nederlandsche muziekfeest
te Amsterdam gehouden. Het volgende
in 1840 was opnieuw te Amsterdam, en
een geheele reeks van andere in alle
plaatsen des rijks volgde. Ze zullen echter
amper de stemming van geestdrift en
jonge kracht bereikt hebben, die van
deze eerste feesten uitging, met spanning
verbeid, en met hart en ziel gevierd, en
zeer vruchtbaar voor de ontwikkeling
van ons muziekwezen, dat er een niet
gering gedeelte van zijn tegenwoordigen
bloei aan dankt.
IIMIIIIIIIIIMIIIIIIIIinilllllllItUltlllltllltllllMUIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
KINEMACOLOR
KIM'MACOLOR
P\IIM
Fig. 1. NAAMFILM (vergroot). I en III zijn
rooA-licht-opnamen, II en IV
blauwgroen-lichtopnamen. Zie verder bijgaand artikel.
manier waarop de opeenvolgende opnamen
gemaakt worden, beurtelings bij een der
kleuren is veel vereenvoudigd. In plaats van
de tweede film uit gekleurde stukken bestaande
die tegelijk met de echte film langs de lens
loopt, draait Smith voor zijn lens bij de
opname snel een schijf rond, die uit een
doorschijnende roode en een blanwgroene
helft bestaat, zoodat van de lichtstralen die
het voorwerp naar de lens zendt, nu eens
alleen de roode stralen doorgelaten worden
en dan weer alleen de blauwgroene stralen.
Regelt men het draaien van deze kleurschyf
zoo, dat telkens by een nieuwe opname op
de gevoelige film, de twee klenrscbijfhelften
in e! kaar a plaats zijn gekomen dan krijgt
men op de film achtereenvolgens foto's die
alleen gemaakt zij n door alles wat rood is
of door alles wat blanwgroen is. Een wit
lichaam zal dns, daar wit uit rood en blauw
groen bestaat, op beide opeenvolgende op
namen der film zichtbaar zijn, eens dankzij
zijn roode stralen en eens dankzij zijn blanw
groene stralen. Daarentegen zal een rood
voorwerp alleen op n der opnamen zicht
baar zijn, maar niet op de volgende, omdat
het roode voorwerp geen blauwgroene stralen
uitzendt, die het blanwgroene deel der
kleurschijf konden passeeren, maar alleen roode
die door dit blaawgroene schijf gedeelte tegen
gehouden worden.
Dit betreft alles het opnemen der film,
waarbij ook van groot belang is dat de film
uit de vertooning van Dr. F. v. Eeden's: Lloba" op Zondag 31 Juni op Duin- en
Kraidberg, landgoed van den heer J. T. Cremer ta Santpoort.
Natuurtooneel voor Lioba op Duin- en Kraidberg.
nu iiiniii u MIN iiiiiim n mul MUI MUM in mm limmimmmm miimmmmmnumimmn
(Mian.
Vrachten schaarsch. Vooruitzichten
op oogst weinig bemoedigend. Kool over
vloedig. U|en flauw." (Handeltber. N. Ct.)
Dit is, zooals men ziet, uit de handels
berichten en niet uit een kamerverslag.
HERHAALDE WAAKSCHÜWINOBN.
1. Tegen het gebruik van vreemde termen,
Dj minister beschouwt dien moord
op het grootbedrjjf eenvoudig als
qiantiténégligeable." (De Vod.)
zógeprepareerd wordt dat ny voor alle kleuren
gevoelig is, dus een dergelijk verschil vertoont
met een gewone film als een
pancbromatische gevoelige plaat met een gewone
gevoelige plaat. Het gevolg is dat alle kleu
ren een indruk op de film kuanen maken,
wat t>üeen gewone film niet het geval is,
waarbij rood zwart wordt en paars als wit
verschijnt.
Nu de projectie der film. De negatieffilm
die bij de opname verkregen is, wordt afge
drukt tot een positieffilm, die als een serie
lantaarn plaatjes de projectielantaarn passeeren
moet. Maar na zorgt men dat by het pro
jecteeren weer de projecteerende lichtstraal
de bovenbeschreven kieurenectiyf moet pas
seeren die ronddraaiiende zich zósnel be
weegt dat doorgelaten rood licht juist de
opname projecteert die bij rood licht gemaakt
is en doorgelaten blanwgroen licht de vol
gende opname projecteert, die big blanwgroen
licht gemaakt is, enz. Op het doek verschijnen
dus achter elkaar roode en blauwgroene
beelden in geweldige snelle opvolging.
Het roode beeld blijft even in ons oog
beataan en wordt overdekt door het volgende
blauwgroene beeld, en deze twee samen zien
wy als n geheel in natuurlijke kleuren. Een
voorwerp dat alleen in het roode beeld zit
en in het andere ontbreekt zien wij rood;
een dat alleen in het blanwgroene beeld zit
zien we blauwgrosn. Wat in beide ontbreekt
is zwart voor ons oog; wat in beide voor
komt is wit voor ons oog. De andere kleuren
ontstaan door menging van verschillende
porties rood en blauwgroen, doordat op
beide opnamen het voorwerp een zwakkere
of sterkere indruk gemaakt heeft.?Omdat twee
opnamen eigenlijk gelijk zijn aan n met wit
licht moeten er om geen
helderheidswisselingen te geven twee maal meer opnamen per
seconde geprojecteerd worden dus ongeveer
veertig per seconde. Daar de kleurschyf veel
licht opslorpt van de projecteerende licht bron,
moet deze veel sterker zyn dan anders en de
Kinemacolor gebruikt koolspitsenlicht met
een sterkte van 8000 normaalkaarsen, d. i.
ongeveer tweemaal sterker dan gewoonlijk.
Daardoor zijn de beelden volttrekt niet
lichtzwakker dan anders.
Het grooter aantal projecties per seconde
eischt een veel vlugger loopende motor, maar
geeft het groote voordeel dat geen vlinder"
voor het apparaat noodig is, waardoor by' een
gewone kinematograaf telkens de lichtstraal
even onderbroken wordt, als een nieuwe film
opname de plaats van de voorafgaande inneemt.
Beweegt men de hand met uitgespreide
vingers snel voor de oogen heen en weer,
als men naar het scherm kijkt, dan ziet men
de roode en blanwgroene kleuren van elkaar
gescheiden omdat de snel bewogen hand als
een soort momentslniter werkt, die nog snel
ler gaat dan bet projecteeren der beelden.
Ook zeer dicht by het projectie scherm staande
kan men de opeenvolgende roode en blanw
groene beelden nog van elkaar onderscheiden.
Hoe verderaf, hoe beter dus voor den toe
schouwer.
De diepte of perspectief die de beelden
duidelijk vertoonen, meende ik te moeten
verklaren door het verplaatsen van het toe
stel tijdens de opname, zoodat de afge
beelde voorwerpen des te meer zich verplaat
sen des te dichter zy by het toestel stonden.
Volgens den technischen leider der
kineWelk eea rumoer in caau heeft de
benoeming van Prof. Noordzij ver wekt I"
(N. Kerkbode.) ;
In de gallerie werd het déjenner
gereserveerd." (U. D.)
Spreker ontkent voorts, dat de repu
tatie, die in bet laatste gedeelte van den
opleidingstijd noodig is, ten nadeele van
het onderwijs zou zijn; integendeel,
herbaling is een zegen voor het onderwijs."
(O. H. Ct.)
2. Tegen roekelooze beeldspraak.
De heer Van Ontheven schrijft in
Foi et Vie. over Koningin Wilhelmina
mm miiiimiiiiiiiimmmimiiiiiiimiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,
macolor zonde de kleuren zelf de oorzaak
zijn van de perspectief die wij zien, hetgeen
niet onmogelijk is daar paarden in snelle
galop naderend in een flikkering van rood
en groen verdwijnen ah zij al te dicht naderen.
Ter toelichting moge de bijgevoegde
filmstukken dienen. In fig. l is een deel der
naam-film afgebeeld (wat op de afbeeldingen
zwart is, is in werkelijkheid doorschijnend;
wat wit is, is in werkelijkheid ondoor
schijnend). De stukken I en III bevatten
de naam, de stukken II en IV niet. Bij da
opname is de naam n.l. rood verlicht ge
weest. Dus op de blauwgroene opname
verec o een geen lichtindrnk der letters. Bij het
projecteeren passeert rood licht de letters
van I: het volgende blauwgroene licht stuit
tegen het ondoorschijnende stuk II, dan weer
rood door III enz. Vandaar dat de naam rood
op het doek komt. Stond de naam op alle
opnamen even helder doorschijnend, dan zou
op het doek de naam in het wit verschijnen.
Fig. 2 geeft twee opeenvolgende opnamen
uit een bloenenölm. In 4e bovenste
(blauwgroene) is het rechter ondergedeelte
der bloemengroep wit en is de onderste (roode)
opname veel donkerder. Het blanwgroene
licht passeert in dit gedeelte de bovenste foto
byna niet; het roode licht de onderste foto
wel; dus de bloem zien we op het doek rood.
Dito de meest links gelegen bloem in beide
opnamen.In fig 3 is het niet moeilijk te zien dat
in de bovenste (roode) opname de fachsia's een
verschillende indruk gemaakt hebben als op
de onderste opname, zoodat de doorgelaten
roode of blaawgroene kleurporties zeer ver
schillend zullen zijn.
Ten slotte: draait men de film op verkeerde
manier af, zoodat groen licht de rood-licht
opname passeert en rood licht de blanwgroene
opname, dan ziet men in plaats van een roode
tnlp met groene bladen een groene tulp met
roode bladen, enz.
Het eenige wat te betreuren is, dat gezien
de Amsterdatnsche ervaringen, de wetenschap
nog niet concvrreeren kan met
draken-verlekkingen.
P. VAN OIST.
Fig. 3. DBKI, VAN BLOBMBÜTFILH (vergroot.)
De fuchria's hebben in de rood-licht-opname (R)
een heel anderen indruk gemaakt dan in de
blauwgroen-lieht-opname. Zie verder bijgaand artikel.