Historisch Archief 1877-1940
DE AM STERDAM M EU WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1829
Weg door het koran de Bildongs-Anstalt".
Drie dagen gast bfl
Jaqnes-Dalcroze.
Nog even eene verfrissching in een
theehuis, waar het ellendig gekwezel
yan een jammerlijk strijkje mij weer
spoedig verjoeg, een ratelend bakje met
een hinkend paard, dan plotseling de
express-trein met een vaart van 80 EM.
per uur; midden in den nacht, aan een
verlaten station even het in slaperige
verdwaasdheid opdoemen en wegdoezelen
van een bekend gelaat, dan weder het
doontormen langs velden en steden,
stationsrnmoer, een schokkende auto,
een gonzende eleetrisohe wagen zie
daar, niet waar, een paar elementen van
de wanhopig-verwarde tempowisselingen
des hedeadaagschen levens, die het met
dat al mogelijk maken, om binnen een
etmaal van de rhythmus-looze Haagsohe
Poten" verplaatst te worden naar den
stillen boschweg buiten Dresden, die
daar leidt naar den tempel van den
Rhythmus der toekomst!
Reeds na een dertigtal schreden onder
de geurige dennen kwam de Rhythmus,
de geest en de ziel van het dorp Hellerau,
?mij in levenden Ijjve tegemoet: een
knaapje van vijf of zes jaar, in een zwart
tricot, blootshoofds, barvoets, met naakte
armen, liep er te trippelen en sloeg met
den linkerarm de 2/4 maat. Daar ging
ook zqn rechterhand omhoog en wel
verbazend; die maakte in denzelfden tqd
drie kwarten! Verdwaasd stond ik den
jongen aan te kijken, wiens armen, als
uit het verband gerukte molenwieken,
door elkaar warrelden tot hu mij om
mijn verbazing aangaapte, en met een
hoonlach er van door ging.
ledere Dalorozien weet en nu weet
ik het ook dat ik mij niet onnoozeler
had kunnen gedragen, wanneer een spel
lend kind mij had doen verstommen.
De weg naar boven, naar de
BUdnngsanstalt" leidt door het communistische
dorp, dat de Deutsche Werkstatte für
Handwerkskunst" voor hare arbeiders
stichtte. Voor zoover mijn leekenoog
vermocht te eordeelen, heeft de moderne
Duitsche bouwkunst (Riemerschmid,
Tessenow), hier een schoonheid bereikt,
die ik geenszins had durven verwach
ten. In schilderachtige groepeeringen
liggen de witte woningen met de fraaie
roode daken, vol bloemen in tuinen en
aan vensters, tegen de met bosschen
begroeide heuvelen, ea boven gekomen,
ziet men daar de Daloroze-school met
hare bijgebouwen (reeds in dit blad
afgebeeld) voor zich liggen in een strenge
rust en landeljjken eenvoud, die bekorend
werken.
Van wat Dalcroze wil en doet, van
den bouw der school op de heuvelen
van Hellerau, zijn de lezers van dit blad
reeds door den heer Troelstra op de
hoogte gebracht. Velen ook zullen een
en ander weten van de proeven zijner
methode, die Dalcroze en anderen hier
te lande hebban gegeven. Toch geloof
ik niet, dat men door die uitvoeringen,
met enkele leerlingen, een juisten blik
op het werk van Dalcroze krijgt en alle
lectuur van de vele, vaak
hoogdravendlyrisch gestemde geschriften over de
methode kan ons hoogstens een denk
beeld, nimmer een helder begrip bij
brengen van hetgeen daar in Hellerau
wordt verricht.
Men moet Dalcroze gadeslaan in zijne
eigene school, te midden van zijne groote
scharen, men moet daar, in die rustige
zaal, op de monumentaal opgebouwde
trappen, in het geniaal uitgevonden dif
fuse licht, de rhythmisohe gymnastiek
door groete groepen van honderd en
meer leerlingen zien uitvoeren, om tot
het besef te komen van het buitengewone,
dat deze man nu reeds tot stand heeft
gebracht.
Ik ging er, als rechtgeaard Hollander,
met de noodige dosis sceptisch wan
trouwen heen, woonde er een geheelen
cyclus van 3 avonden en eene openbare
les bij, en keerde, gelrjk zoovelen,, als
enthousiast weder!
Elke avond opende met eene "serie
oefeningen in de rhythmisohe gymnastiek.
Dalcroze zat aan het
klavier en speelde
rhythmisohe
aceoorden. Dan kwamen uit
de zijdeuren de lange
reeksen leerlingen:
meisjes en knapen,
j on gelingen, volwassen
mannen met snorren
en kale kruinen, de
Hellerau'sche arbei
derskinderen, allen ge
zond en levenslustig,
gespierd en lenig, t
Leek even een circus,
zooals zjj blootvoetig
en -armig aantraden,
in kringen mareheer
den, bij geleidelijke
versnelling van het
tempo in looppas, in
galop overgingen. Het
werd een lust voor
het intellect, te zien
hoe iedere verwisse
ling van tempo, van maat, vaurhythme
onfeilbaar door die honderden in fraaie
been- en armbewegingen werd gevolgd.
Men kreeg den indruk van het
Spartaansch gymnasion, als zij zich op de
trappen opstelden en daar plastische
Gestenübungen" uitvoerden.
Daleroze, dit weet men, wil door de
Slastiek van het lichaam de muziek uit
telden, en zoodoende zijnen leerlingen
een inzicht en helder begrip van het
innerlijk wezen, de rhythmisehe struc
tuur der muziek geven. Al wie, met
muzikakn zin begaafd, die oefeningen
opmerkzaam hebben gevolgd, zullen
met mij ontwaard hebben, hoe ver
bluffend suggestief de methode werkt.
Ik noem slechts de uitbeelding van
het praeludium en fuga in e-moll van
Mendelssohn, door het (verborgen) orkest
gespeeld. Eene zoekende en lokkende
figuur volgde de cadansen van het voor
spel, bij den iuzet van het eerste thema
verscheen een lange rij, hand aan hand,
büdien van het tweede een andere rij
enz., en deze slanke ketens, ieder nauw
keurig het rhythme zqner eigen stem
in verkleiningen, vergrootingen, omkee
ringen, enz. volgende, wondden zich om
en door elkaar in de sierlijkste lijnen en
figuren. Hier zag ik dan in werkelijk
heid voor oogen wat mij zoo vaak bij
het hooren van muziek voor den geest
zweeft: een wonderlijk spel van golvende
lijnen. En dit alles is in volmaakte
geknischtheid, schoon en edel I
Dalcroze .verzint" geen figuren bij
muziek, hij dost de rhythmen in de lede
maten varen, en zoo ontstaan figuren.
Hq' brengt ons in een onmiddellijk reëel
contact met de muziek, en stelt zich
zoodoende lijnrecht tegenover alle smach
tende dweepzucht. In een zqner geschrif
ten zegt hij:
lob. weiss, es giebt eine Auffassung,
die gewisse Eunstwerke von solchem
Studium ausgeschlossen wissen will, die
da meint, die höchsten Offenbarungen
der Kunst Beien keine Studienobjekte.
Solcher Heroenkultus scheint mir eine
doppelte Gefahr in sioh zu schliessen. Er
befördert ein gewisses sentimentales, im
Grande unwahres Verhültnis zur Mnsik,
wahrend alle unsere Studiën daranf
abzielen, die Mensohen in ein reales,
positives Verhaltnis zurMusik zu bringen,
und es isoliert diese Werke nnd tut
ihnen und ihren Soböpfern damitniohts
gntes, deun sie werden ein Gegenstand
Ier Verehrung, statt des Erlebens."
Zoo is het dan toch maar, en het
doet goed, zulk een gezond woord te
hooren in een tijd, waar men gevaar
loopt om zijn geest en ziel voor goed te
zien bederven door vaag-religieuse,
verwaterd-philosophisehe, nevelig-muzikaal
aesthetisohe speculaties in de vierde di
mensie! Tegenover de bovenzinnelijke"
beteekenis der muziek stelt hij wat men
zou kunnen noemen de bmnenzinnelqke",
de mathematisoh-positieve schrander
heid, het logische iizicht, het wakkere
intellect!
Past hij nu zijne principes toe op
Plaatselijke groepenoefening.
Pension der Dalcroie-leerlingen.
lllltlllllltllllllllllllllllllllMIIIIMIIIIIIIIIIIIIMlHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIinillltllllllllllMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMtllllllllllMIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIinillinillllltll
Hoe n wnw te Mioneapolis 12.000
leasde, in nnr bracht,
t-Tjjdeng de laatste Conventie der
republikeinsche partij in de Vereenigde Staten,
heeft een jonge vrouw (een actrice) een
demonstratie gehouden voor de candidatuur
van Roosevelt. 'Het volgende verhaal, over
genomen uit The Sun, New-York, wijst er
op, dat zy blijkbaar met voorbedachten rade
is opgetreden.
Een van de meest spannende en schok
kende tooneelen, waarvan ooit onze groote
politieke bijeenkomsten getuige waren, werd
veroorzaakt door een vrouw. Ze was jong,
onervaren en geheel onbekend. En toch joeg
zij büeen gehoor van 12000 personen zoo
hevig het enthousiasme aan, dat het uitbrak
in een woeste demonstratie, die alle records
op dat gebied sloeg.
Op den ochtend van 11 Juni 1892 zou de
naam van Mrs. Carson Lake geen enkele
beteekenis gehad hebben voor het
Amerikaansche volk, zoo het hem al ooit gehoord
had. Den volgenden morgen stond hij gedrukt
Straat in Helleran.
muziek van meer poëtischen inhoud, dan
ziet men, hoe door het samenstel van
de wetenschappelijk ontworpen lichaams
bewegingen als van zelf eene buiten
gewone schoonheid ontstaat. Bij dans
muziek worden de gemarkeerde gestes
vanzelf tot dansbewegingen, zonder dat
de methodische gespierdheid der gebaren
tot slap-gelei-achtige gratie" wordt.
En toch wordt, juist door die innerlijke
kracht, de hoogste gratie bereikt. Men
kan dan ook niet spreken van dansen"
in den banalen zin van bal" of ballet"
doch eer van eene tot hoogere schoon
heid ontbloeide gymnastiek.
Treffende voorbeelden hiervan gaf hij
in eeitige pantomimes: Kriegstanz",
Madchentanze", Aufblühen" (de zin
gende bloemen, waarvan de heer
Troelstra reeds eene afbeelding gaf),
Echo", naar de oude mythe. In dit
laatste troffen de fraai-gestyleerde groe
pen der dansende, roepende, luisterende
nymphen en de uitbeelding der tot loeren
Hauch" verkwijnende Echo, door eene
der trouwste leerlingen, die daarbij van
groot artistiek talent blijk gaf.
Het ligt hier niet op mijn weg, uiteen
te zetten, in hoeverre dit stukje werkelijk
als eene dramatische bewerking der oude
mythe mag gelden; Dalcroze gaf het
slechts als eane proeve, hoe volgens zijne
methode zulk eene plastische voorstel
ling mogelijk is. Noch zal ik zijne muziek
aan een kritisch onderzoek onderwerpen.
Zij is, natuurlijk, rbythmisch fraai gescha
keerd, warm van melodie en orkestklank.
"Werkelijk verbluffend werkten de
proeven van zijn solfège-onderricht. Zijne
leerlingen zqn in het absolute gehoor
volmaakt geschoold, zingen zonder eenige
moeite in koor alle mogelijke toonaarden,
intervallen, accoorden. Eene
allerzonderlingst geconstrueerde phrase, door
Schillings op het bord geschreven, vol
rhythmische en melodische verrassingen, werd
door allen tezamen prima vista, na ne
herhaling uit het hoofd gezongen.
Hellerausche dreumessen, die ons tot het
IIIIIIIHIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIimilllMHIIIIIIIIIIIHIIIIIMHMIIIIIIIIIMHIIIIIHIII
in duizenden kranten, die hem over 't
geheele land bekend maakten. In de hoofd
artikels op de voorpagina's nam hij meer
plaats in, dan die van den candidaat voor
den presidentszetel. In een oogenblik?of,
om precies te zijn, in zes en twintig achter
eenvolgende oogenblikken maakte de
kleine Mrs. Lake zich zelf beroemd.
De republikeinsche Nationale Conventie
kwam dat jaar te Minneapolis bijeen, met
een goede, gezonde politieke strijd in 't
vooruitzicht. Gedurende zijn bestuur had
Harrison in zijn party meer vijanden
gemiddel reiken, zelfbewuste knapen, sier
lijke meiskes met lange haren, dirigeer
den rhythmisehe improvisaties, dwongen
en beheerschten het koor met een
Schwung en suggestie, dat den aan
wezigen musici de oogen uit het hoofd
puilden. Wie er niet bij was, kan het
bqna niet gelooven.
Het slot van de drie avonden werd
gevormd door eene uitvoering van de
2e acte van Glncks Orphens. Dóar heeft
Daloroze schitterend getoond, tot welk
eene ontwikkeling in schoonheid ook
op dramatisch gebied zijne methode in
staat is. Alle andere Hellerau'sche vin
dingen werkten hierbij op de gelukkigste
wijze samen: Vooreerst het diffuse licht,
ontsproten aan de honderden gloeilampen
achter het doek, waarmede wanden en
zoldering der geheele zaal bespannen zq'n
en dat alle schakeeringen der bewegingen
(dus ook der muziek) nauwkeurig volgt.
En dan de ensoneering: monumentale
trappen, hoog oploopend naar den achter
grond, en een d wars trap, tot in den
linker bovenhoek: de
weg naar de boven
wereld. Op die trap
pen en ervoor lag het
groote koor: furiën en
schimmen. Het voor
spel werd tot een on
gelooflijk phantaetisch,
levend beeld in den
wanhopigen strqd der
schimmen, die, smach
tend naar het licht,
door de furiën terug
gedreven en gegeeseld
werden. In wilde ra
zernij renden zij over
de trappen heen en
weer en in schijnbare
ongebondenheid wer
den zij toch allen be
dwongen en bestuurd
door die eene, groote,
mysterieuze macht:
den rhythmus van
Glucks fuga! Daar
tokkelt de harp en met n slag staan de
honderden roerloos, met van schrik hoog
geheven armen. Boven, in het licht ver
schijnt Orpheus. Hoerend schton zong
Emmi Leisner uit Berlijn de smeekzangen
van den Dionysos-priester die, door de
diepste smart gelouterd, Apolo's lier deel
achtig werd. Donderend klonk telken
male het Nein" der furiën. En het wordt
in tweezang en gebaren een heftige strijd,
totdat eindelijk de smachtende schimmen
het cordon der furiën doorbroken heb
ben, en Orpheus, die allen door zqn
gezang verteederd heeft, naar nog lager
regionen geleiden, om er zijne Eurydike
te zoeken.
Het was onvergelijkelijk van schoon
heid en dramatische suggestie. Bitte
wir machen kein Theater, nur
rhythmische Gymnastik" werd mij na afloop
uitdrukkelijk verzekerd. Waarom zou ik
die menschen niet gelooven ? Maar waar
om zou ik verzwijgen, dat ik nimmer in
opera of theater zulk eene ontroering
heb onder ronden? En na die uitvoering
driemaal met steeds stijgende spanning
te hebben bijgewoond, is het mij duidelijk
geworden, hoe Dalcroze door zijne vinding
van de plastische uitbeelding van den
muzikalen rhythmus inderdaad eene
geniale vinding heeft gedaan.
Welk een wonder van discipline hier
werd bereikt, kan men beseffan als men
weet, dat alles, spel en zang, geschiedde,
zonder dat n enkele der honderden
den dirigent kon zien, zonder dat ver
borgen opgestelde souffleurs of regisseurs
het spel leidden. Zulk een nog nimmer
bereikt resultaat kon slechts worden
verkregen door het diepa inzicht in het
karakter der muziek, de eenige kunst,
die door hare strenge wetten van
tijdindeeling bq machte is, om tegelijkertijd
de grootst mogelijke beweeglijkheid en
de absolute orde in eene menschenmenigte
te scheppen, zoo althans die menschen
door studie en intellect in staat zqn, om
die macht werkelijk in zich op te nemen
en te verwerken!
Al hetgeen ik u vertelde, is het resul*
taat van n jaar werken. Deze uitvoe
ringen waren geen künstlerische
Leistungen", maar een bescheiden schoolfeest.
Mag men dan niet met spanning tegemoet
zien, wat de volgende jaren zullen bren
gen? Dalcroze sprak mij vaa zijn plan,
om volgend jaar den geheelen Orpheus
te geven. Reeds nv zou ik daarop de
aandacht willen vestigen. Wie belang
stelt in muziek, in plastiek, in theater,
en in combinaties van deze elementen,
hij ga er heen, want er valt wónder-veel
te leeren!
Door den rhythmus in den mensch
tot bewustheid te brengen, heeft Dalcroze
geheel nieuwe krachten gewekt, en die
tevens gebreideld en gestileerd. Het
is daar op die heuvelen sympathiek:
er wordt daar niet ins Blaue hinein"
aan kunst gedaan", er wordt daav
gedacht, gestudeerd, hard gewerkt. Er
heerscht daar inderdaad een musische
geest, een atmospheer van gelouterde
schoonheid en ik moest er even denken
aan den Mousagetes die immers, zooals
de mythe leert, de levenslustigeMaenaden
temde, totdat zij Muzen werden, al
wil ik nu Monsieur Jaques" geenszins
tot een Apollo verheffen, noch zijne
door-en-door beschaafde en ingetogen
leerlingen met de extatische Maenaden
vergelijken I....
De gonzende Electrische No. 7", de
schokkende auto, het stationsrumoer, de
express, de velden en steden, nog eens
(als laatste luxe op het snoepreüje) het
zeulende bakje en... wederom de
rhythmuslooze Haagsche Poten"!
Hier zit ik en zoek naar eene methode,
om de veelomvattende hersengymnastiek
des modernen levens met een orde-schep
penden Rhythmus te breidelen en te
regelen. In ieder geval: zonder muziek
gaat het niet, neen, waarlijk niet!
BALTHAZAR VERHAGEN.
Interieur van het pension.
maakt dan ooit, maar desondanks was hij,
toen de Conventie bijeenkwam, nog dévoor
naamste candidaat. De oppositie tegen hem
was hardnekkig en omvangrijk genoeg om
hem te verslaan, wanneer ze slechts
eensfezind was geweest. Maar tusschen een half
ozijn mogelijke tegen-candidaten was de
naam van Blaine de eenige, die de aan
dacht trok.
Acht jaren vroeger was Blaine iemand
om bij te zweren. Niets van dien aard in
de laatste jaren kan vergeleken worden bij
de bewondering haast stijgende tot
veriiiMmiiiiiiiiiiHMiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiMimiiimiiiiiiiitMiiiiiiitiiimiiiiiiiiiit
afgoding waarmee honderden, duizenden
Amerikaansche mannen en vrouwen Blaine
naar de oogen zagen, toen hij het toppunt
van zyn populariteit had bereikt. Het was
een sentiment, geheel verschillend van de
joviale en hartelijke voorliefde, betuigd ten
opzichte van Theodore Roosevelt in een
zeker stadium van zijn carrière. Het volk
placht Teddy toe te juichen met een
gemeenzamen lach, doch hun aanhankelijkheid
jegens de plumed knight," zooals Blaine
genoemd werd, was zoo diep en oprecht,
dat mannen zoowel als vrouwen gewoon