Historisch Archief 1877-1940
1884
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
SAINT SAÊNS «N HASSXHBT.
«nu iiiiiiiiiiiiHiiiiiiiuiiiiniiiiiiiuniiiiiiiniiiiiiiHiiiiiiiiiiiiii'iiiii
bij sprekende feiten in het bizonder, zooaïs
de dagbladschrüver dag aan dag in zün
eigen blad ten aajuden van andere wonde
plekken in de maatschappij doet en met
snooes doet en wat de,vakvereeniging ten
aanzien van de pen zelve aou kunnen doen
in week- en maandbladen, in vlugschriften,
in openbare bijeenkomsten, enz. \
De vakTeieeniging zou hét publiek kun
nen waarschuwen tegen het bedrog, waar
aan menig dagbhdschrüver gedwongen
wordt neh medeplichtig te maken.
J" Zij had welwillende maar onwetende
dagbladondernemers kunnen inlichten, die
ondernemers waar noodigtotelkaarbrengen
«n tal yan andere dingen doen, die te dezer
plaatse beter verzwegen blijven.
r De oorzaak van die werkeloosheid van.
de vakvwreenïging ook ten aanzien yan
hetgeen zij had kannen doen, is toe te
sohrgven aan de apathie, die zich machte
loos voelendenparalyseert,aan den zedelijken
teruggang ook yan de individuen, levende
in de onzedelijke toestanden, die ik voor
«en ^gering deel schetste.
De broodvzees vervolgt hen en ik zal
niet zeggen/dat die vrees ijdel is totin
hun vakvereeniging. Men durft zich niet te
aiten. In de diicnssiën, daar gevoerd, hoort
men ongeveer het tegenovergestelde van
wat men vernemen kan uit den mond van
journalisten in vertrouwelijk gesprek- Hun,
die zich opwierpen, de kat de oei aan te
bindan, werd wel vertrouwen gegeven,
maar toen züdit vertrouwen schonden,
?durfde men het toch niet terug te nemen:
zy waren toen dadelijk onder de bijzondere
hoede van de broodheeren.
Maar zooals gezegd: hoe veel en velerlei
nuttig werk door de yakyereeniging
onnpodig wordt nagelaten: de groote verbetering
kan van haar alleen niet komen omdat
immers de leden yan die vereeniging de
eenige groep in .de maatschappij vormen,
die economisch ten eenenmale weerloos is.
Tot verbetering, tot blijvende en
radieb. 12 Hei 1842, over). 13 Ang. 1912.
iiiliiimilillifMllMiiiiiiuiiMiiiiiiiiiiiiiiiitimiiiitiiiimiitliiiiliniiMilliii
oale verbetering van den toestand kan de
yakvereeniging ten hoogste doen wat eigen
lijk ook elk dagbladschrijver 'op eigen ge
legenheid kan doen, doch dan zonder het
noodige gezag: hulp vragen. Hulp vragen
niet alleen aan het publiek in den, zin van
.openbare meening". Daarmee handelde ,ik
hierboven al af.
De dagbladschrüyers zouden bovendien
hulp en daadwerkelijke hulp kunnen inroe
pen, ja eisenen, van allen, die het geestelijk
en zedelijk welzijn van het volk behar
tigen, van allen, die zich hetzelfde ideale
doel stellen, dat ook het doel moet zijn
van een goede dagbladpers, maar dat deze
in haar tegenwoordigen toestand niet be
reiken, zelfs niet najagen kan.
Ziedaar den natuurlijken overgang tot
wat ik in alle bescheidenheid en behou
dens betere meening zon willen aanwijzen
als .the way out".
Men stelle zich eens voor, wat er ge
schieden zou als het staatsgezag heden ten
dage de vrijheid van drukpers ging af
schaffen, of maar eenigszins beknotten, b.v.
het oude Ned. Indische drukpersreglement
voor ons land ging invoeren (en uitvoeren!)
"Welnu, dau hoorde men het land daveren
van de protesten, van noord en zuid, van
oost tot west stond alles op stelten.
Schouder aan schouder stonden de hoofd
mannen van de drie vrijzinnige partijen
mét die van de socialistische, de anarchis
tische en zelfs de Christelyk-Historische
partij om het onheil af te wenden en was
het eenmaal geschied, den ouden toestand
weer te herstellen.
Bij tienduizenden zouden er brochures
worden verspreid, in elke zaal zou men
vergaderen, door alle straten van elke stad
trokken optochten.
Men zou het werk niet overlaten aan de
politici.
Geen geleerd genootschap, geen kunste
naarskring zou bijeenkomen zonder bij motie
of adres voor de persvrijheid te getuigen.
MASSKKET AAS DB FIAKO, DOOR Sxu.
Illlllllllllllllll Mll Illlll UMI Illllllllll HUI III
Comités zonden allerwegen worden ge
vormd, men zou een levée en masse zien
van heel het beschaafde deel der natie,
waarbij die tegen de lex-Heinze bij onze
naburen nog niets was.
Nu wil ik even zeggen tot al die per
sonen en colleges, welke zich met handen
tand zouden verzetten tegen de vernietiging
der persvrijheid:
ER IS IN ONS LAND OP DIT OOOENBLIK
GEEN PERSVRIJHEID.
De dagbladpers is gebonden door zwaar
dere keten, dan de meest absolutistische
regeering die vermogen zou te smeden.
In geen land bestaat eenoverheidscensunr,
die zoozeer de vrije uiting van den
dagbladsohrijver versmoort als de zedelijke en
maatschappelijke toestaod,waarin het Neder
landsen dagbladbedrijf geraakt is.
Ik zeg dit in volkomen kalmte, müvrij
wetende van elke overdrijving en den aller
minsten hartstocht.
Het volgt trouwens logisch uit hetgeen
in de Februari-Maart-artikelen is gezegd
ten aanzien van den heerschenden toestand,
die voor ieder gegadigde te bestudeeren is.
Dien toestand acht ik dus de moeite van
de bestudeering en de moeite van ver
betering waard door allen, die tegen politieke
verkorting der persvrijheid zonden opkomen
met name door alle leiders van de vrijzin
nige partijen, welke zooveel jaren lang zich
gaven aan de bescherming van het volks
onderwijs zonder dat züwonder genoeg!
ooit gedacht hebben aan het veel grooter
vrijzinnig belang van een onafhankelijke
volkspers, die t hans ten eenenmale ontbreekt.
Yerder meen ik, dat ieder, die voor de
Nederlandsche volkskracht voelt, de zaak
aangaat, allen, die zich moeite geven yoor
openbare boekerijen, allen letterkundigen
genootschappen, den bestuursleden van vrij
zinnige kerkgenootschappen, allen
Nederlandschen schrijvers en vooral allen redactiën
van week- en maandbladen.
En wat wil ik nu van hen P Niets
?niiinilinHiiiiiiiinniftiiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlfltlllMlllltlllllllflIlllllllltnilllllllllllllllllllltlllllllllHIIIIIIIIMIIllllllllllinlIIIIHIlllllllMIHIJIIIMIII
ESN OPBNLUCHT-THBATBB UIT DE 18DB~EKÜW.
Openlncht-Bchouwburg, geheel uit geknipte witte beuke-hagen samengesteld, i.g. Thé&tre de Charmilles",
dateerend nit de 18de eeuw en behoorend bij het kasteel van de familie Van den Hecke de Lembeke
t*. Leenwergem bjj Sottegem. Op de bovtnste afbeelding coulissen en doorgangen voor de acteurs. In het
medaillon de plattegrond van den schouwburg. Op de beneden-afbeelding de parterre en de loges.
buitengewoons, niet»excentriek!, niets
niedagewesenes.
Ik wil in de eerste plaats dat deze lieden
ten aanzien van de dagbladpers doen, wat
b.v. de' Vereeniging Volksonderwijs op haar
gebied deed, het Nederlandsch
Tooneelverbond op het zijne: de toestanden in de
dagbladpers in ons land, te beginnen b
de voornaamste steden, bestudeeren en als
men dan tot mijne slotsom is gekomen
in geval yan andere slotsom gaat men
eenvoudig naar huis de oprichting be
verderen van bladen met gewaarborgd vrije
redactie, onafhankelijk van directeur of
eigenaar (en waarbij natuurlijk ook niet
alle macht is gegeven aan den van de
directie af hankelijken hoofdredacteur).
Dit zou niets nieuws zijn, noch in strijd
met de industrie-vrijheid.
Stelt niet de fabrikant van levensmiddelen
zich vrijwillig en in eigen belang onder
controle van scheikundigen?
Dezelfde reden, die hem daartoe noopt,
zou ook den uitgever van een dagblad
kunnen brengen tot het aanvaarden van
zulke controle: de kooper kan over de
zuiverheid van het blad, dat is de onaf*
hankelijkheid van den schrijver, evenmin
oordeelen als over de chemische zuiverheid
van zün levensmiddelen, de fabrikant roept
dus in eigen belang het getuigenis in van
een tussohen hem en den kooper onpar
tijdige, die wél oordeelen kan en daartoe
in de gelegenheid wordt gesteld.
Nu maak ik müwel niet de illusie, dat
veel thans bestaande dagbladondernemingen
haar vrijheid, steeds genoten, zoo gaarne
zullen prijs geven.
Zelfs al gelukt het, den ondernemers
uiteen te zetten dat dit in hun financieel
belang zon zijn, is het hebben van macht
vooral van macht over menschen en nog
meer vooral" over menschen, die men zün
meerderen weet in intellect en beschaving,
te aantrekkelijk.
Maar ik denk müin den aanvang de
oprichting van nieuwe bladen onder auspi
ciën van zedelijke lichamen gevormd door
achtenswaardige personen van naam en
invloed, wien het alleen en uitsluitend om
een vrije onafhankelijke pers in het belang
des lands moet te doen zijn, personen, vrij
van Eamerzetel- en ridderordenhonger.
Zulke bladen zouden zóver boven de
tegenwoordige staan, dat züreeds na een
paar jaar het hart van het publiek zouden
hebben gewonnen en belangrijke winst
zouden afwerpen.
Dergelijke bladen kunstmatig in het
leven te houden zou natuurlijk in strijd
zün met mijn stelsel.
Maar ik heb er ook financieel de beste
verwachtingen van.
Zulke bladen zouden niet hebben te
vreezen voqr verdringing door den eersten
den besten mededinger, die wat goedkooper
is of een tombola houdt.
De dagbladschrüver, die inderdaad tot
het publiek, tot het volk vooral, spreekt,
die het geestelijk voedsel, denkensstof brengt,
wordt niet zoo spoedig van zün troon ge
stoeten. De lieden, die zich zoo angstig
tusschen hem en zün publiek plaatsen, voelen
dat ook wel.
Trekt de menschen eens af van hun
getapten predikant, als ge kunt!
Trekt hen af van hun populairen schrijver,
van den gevierden tooneelspeler, van den
redenaar, aan wien ze gewoon zijn en die
hun aandacht eenmaal heeft!
Ziet eens hoeveel ongevallen verzekeringen,
gekleurde prentjes daartoe noodig zün!
Welnu, precies datzelfde geldt reeds nu
voor de weinige dagbladschrijvers, die in
weerwil van de ontzaglijke bezwaren,) die
mijn lezers kennen, het oor en het hart
van het publiek konden bereiken.
Ook zühebben een trouwen aanhang en
een financieele onderneming, op dien trouw
gegrondvest, zou een zeer, zeer soliede zijn.
Er zijn veel meer dagbladschrijvers, welke
dien weg kennen, alleen zü, die den weg
kennen, hebben het recht, zich dagblad
schrijvers te noemen er is geen reden
om aan te nemen, dat züin Nederland in
geringer verhouding tot de bevolking zouden
zyn. dan in andere landen. Overal, waar
men hun de vrijheid laat, waar men hun
de maatschappelijke onafhankelijkheid be
reidt, zullen zükomen en zullen zij hun
beschavend, veredelend, verheffend hand
werk tot heil van land en maatschappij,
van volk en menschdom uitoefenen.
Niets anders hebben zij noodig dan de
vrijheid, al het verkeerde herstelt zich dan
van zelf volgens de wetten, die overal
elders gelden. Waarom zouden züplotseling
krachteloos worden voor deze werkers, voor
deze tak van nijverheid?
Ik heb zooveel vertrouwen in het slagen,
in het financieel slagen, van bladen met
volkomen gewaarborgde vrijheid van redac
tie, dat ik van hun bestaan verwacht, dat
de niet-vrije zouden verdwijnen om plaats
te maken voor andere vrije bladen en de
mededinging zou gaan onder dezelfde om
standigheden, dezelfde voorwaarden als
elders en dezelfde louterende gevolgen zou
hebben.
De dagbladonderneming met de beste
schrijvers zou het rijkst worden, de staat
kundige meening, die door de meeste en
de beste vrije dagbladschrijvers, vrij in hun
studie van de maatschappelijke verschijn
selen, vrij in het weergeven van wat zij
vonden, wordt aangehangen en verdedigd,
zou ook de meeste aanhangers krijgen in
het land.
Zooals het ook behoort. *)
Ieder die vertrouwen heeft in de zedelijke
en geestelijke kracht van zijn beginselen,
heeft den plicht jegens zün land, te helpen
aan de vrijmaking van de pers.
Ieder die gelooft aan zyn eigen goed recht,
heeft jegens zich zelf den plicht, daartoe
mee te werken.
Weet men voor het herstel van de vrijheid
van de pers een anderen weg, dan den door
mügewezenen, men sla dien beteren weg in.
Maar men zoeke hem, züdie geroepen
zün, het volk zedelijk en geestelijk vooruit te
brengen, mogen dezen hun eersten plicht
jegens de gemeenschap niet verwaarloozen.
M. MORESCO.
*) Reeds de omstandigheid, dat thans 90
procent van de dagbladlectunr van de par
tyen der minderheid afkomstig is, bewast de
volkomen machteloosheid der hedendaageche
Nederlandsche pers op de denkwijze, op het
geestelijk leven des volks.
WlLHlLM WUNDT,
beroemd ftloscof en psycholoog, pro
fessor te Leiprig, werd 16 Ang. j.l.
, 80 jaar oud.
IIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIflIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Hfit Fttarisflu.
I. Het Futurisme is een groepeering, of
zuiverder «jj het geiegd, een opeenhoopwf.
Het bevat allerlei elementen, die zich niet
tot een eenheid kónden noch kunnen
groepeeren. Het bevat de talentvolle ontevrede
nen (ontevreden met den tegenwoordigen
stand der kunst); het bevat, als alle andere
opeenhoopingen, elementen, die niets bezitten
dan hun overtuiging en geen kunnen of geen
kunst; het telt winstbejagers en dwazen
onder zjjn aanhangers en self bevat het,
onbewust Ijjkt het mi) eer dan bewust, een
modern gevoel; een gevoel, dat naar uiting
tast onder allerlei namen, en dat zijn Ware
uiting nog niet vond en vinden zal T Het
Futurisme zoo ge het, onafhankeljjk van zgn
manifesten, beschouwen kunt, is een neiging
t«t het herstellen van het mosaiekachtige
in het kunstwerk. Het is een soeken" op
nieuw naar het decoratieve; in den besten
zin van het woord dat decoratieve genomen.
Het volgt daarin het innerlijke van den Mjd
die wil tyathetiseeren, en sierkunst worden,
en sierknnst ijjn. Maar op dei* onbewustheid
staat allerlei uitbundigheid, als op een schoon
palimpsest allerlei zwierigheid. In zyn zucht
tot beweging", zet het een
Neo-impressionisme en impressionisme voort. Als afkeer
van het naakt is het kinderlijk, en verwart
het goed met het kwade. In cjjn meest over
dreven stellingen ziet het niet in, dat, naast
een geheel van klenrvlekken, een schilderij
ook is een serie klenrvlekken, die gedachte
verbindingen moet kunnen wekken. In zijn
elkaar-beïnvloeden" van alles is het rolver
een product van dezen tijd, die een in- ea
over- en door mekaar spelen van allerlei
erkent, en het geheel der waereld tot een
bewegingsvel evenwicht verklaart. Het Futu
risme, dat constructief wil zijn, is, in zyn
voorreden tot süne kunst, lyrisch, maar
verbandloos- lyrisch. Er is een roes in zijn woor
den, een roes in sommig werk, en het gaat
daardoor te keer tegen dingen, waartegen
het niet te keer moest gaan. Het heeft te
weinig van het zacht-aanschietend kristal.
II. Het Futurisme is modern in een zin,
die niets? met de kunst te maken heeft. Het
tracht rich voor ieders oegen te stellen door
de macht van een groote en snelle verbrei
ding dier dingen, die bet waarheid echt.
Het gebruikt, meen ik te voelen, de k/acht
van het kapitaal. Het is modern, omdat het
wetenschappelijke waarheid gebruikt, maar
het is niet modern, omdat het deze weten
schappelijke waarheden, naar wat ge in s|jn
manifesten vindt, niet beheerscht. Maar om
dit alles en om alles, wat het tot nu toe
deed, wierd het mij niet belangrijk. Om iets
anders. Het constateert, met alle andere te
genstrevers tegen het voorlaatste dat 't mo
derne schilderij" gevaar loopt.
Welk gevaar? Tweeërlei.
Een richting in de knust is nitgepnt en
vermoeid. Andere treden daartegen op. Tegen
het impressionisme en het
neo-impressionisme (hier te lande weinig gevonden) rees
een nieuwe romantiek (die zich in de letter
kunde eerder openbaarde) en die zich niet
stellig genoeg op voldoende kennis dikwijls
stut. Tegen het moderne schilderij stijgen
allerlei uitingen omhoog die meer het deco
ratieve naar voren brengen als in lang ge
beurde. In zeker opricht is dit winst. Déze
decoratieve neigingen dragen allerlei naam
en vertoonen zich onder allerlei wezen. Ze
ijjn niet nieuw; of allernieuwst Pnvis de
C ha vannes vertoont het decoratieve element;
op een andere wij se, Gangnin soms, soms
van Gogh; op een derde wijze Cézanne en
wat met deze samenhangt; het cnbisme is,
zoo ge het eenvondig-weg beschouwt, een
spel van kleur en van lijnen, dat zeer het
decoratieve eveneens zoekt; het futurisme
is alleen verdienstelijk soms, wanneer ge het
als mozaïek beziet (soms is het alleen van
de moderne snelheid bezeten). Boland Holst
wendt zich weer in andere richting naar het
versierende; Thorn Prikker voelt 't lineair;
soms met een mogelijkheid naar eec te wei
nig streng ornament.
Dit zijn de gevaren voor het schilderij"
zooals we het kennen. De romantiek ontkent
alleen de tegenwoordige richting, niet het
einddoel de anderen, die ik n opsomde
gaan tegen het einddoel (het schilderij) en
zijn soms alleen daardoor merkwaardig, daar
door belangstelling waard, doordat se het
decoratieve, het versierende" sterker naar
voren brengen.
III. Wat doet deze tentoonstelling van het
Futurisme hier in ons land zien?
PLABSCHAEBT.
De Bieiwe Maal TUI &«m.
De kunsthandel der firma Van Gogh is
overgebracht van de Keizersgracht naar het
Rokin, stille zijde. De nieuwe inrichting is
een aanmerkelijke verbetering. Als men de
brug, van 't Spui afkomende, overgaat trekt
het huis niet de aandacht door een uitstal
kast als by andere kunsthandelaars. Daar
mee is het karakter van een winkel geheel
afwezig, en het lijkt me wel te prQzen, dat
het aantrekkingsmiddel van de (misplaatste)