De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1912 25 augustus pagina 8

25 augustus 1912 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1835 IIOKLA.Y de nieuwe Sultan van Marokko. juiiiiiiil immuun iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin iiiiiiiiiinmiii dit het program) en blijkt eer van een letter kundige te zijn, dan van een schilder. Maar ge moet niet alle schildere schatten naar hvn woorden, noch naar hmn geschriften of schrijverijen. Hun werkelijkheid zit in een «ader iets. Hun leren en de schoonheid daar uit vindt de meest innige of meest zuivere realiseering in wat se in kleuren combineren en in lijnen samenstellen. En er is in, sommige werken van deze uitbundige, zuidelijke, stout moedige, onwetende, weetgierige, zoekende en bewerende Futuristen een decoratieven sin te bespeuren, die het gegevene u als aangenaam voor de oogen stelt en sommigen moet verrassen, die fel, van theoretiechen tegenstand, ter bezichtiging gingen. Want op sommige schilderyen versterken of vernietigen de kleuren zich, zich combi neerend of zich alterneerend; op sommige dezer werken zoeken de lijnen in hun spel door zwierige cirkeling en door 't wimper achtige uitspreiden van figuren, als van pauwen en als van kalkoenen die hun staarten schuddend ontplooien en klemr zjjn n lijnen spel, zich te verzamelen tot een kostbaar einddoel. Wanneer ge de begrafenis van den anarchist Galli" als zoodanig kunt lezen, dan is het een werk, dat een geest, tnkopaventunr, niet onverschillig laat en het is een werk (van Caria) dat grootendeels te aan vaarden is. Alleen in deze dingen die zoozere aangelegd ajjn op richting en warreling van beweging en waarin alles aan dit eeneis onder geschikt gemaakt, hindeit, wat zelden hindert, de te groote objectieve realiteit van een figuur hier en daar. Ge zondt de voorstellingen alle abstracter gebonden willen hebben, om de eenheid bewaard te zien. Zoo zijn in de Kevolntie" een aantal elementen te aanvaar den, maar de oplossingen door dezen schilder, schijnbaar abstracter, zijn minder lenig-vr dan het werk van Carra. Maar n Carra n Boccioni n Beverini, zijn schilders, die vreemd zich-gebarend en wellicht heethoofdig ge kweekt door Marinetti, toch wat vermogen. In alle dwaasheden en uit alle poses" kunt ge dit vinden en uitvinden. In de Pac-pandans" in Monico van Beverini en in Lachen" bij Boccioni, zijn eigenschappen van een schilder te vinden. Te erkennen blijft dat Boccioni zeer lichtzinnig met de hoofden der menachen omgaat (er is een heer, links voor aan op het schilderij, wiens hoofd een voudig van zijn romp genomen lijkt van uit xjja kraagje, als een theekop van een schoteltje); te erkennen is, en telkens opnieuw, dat Severlni in zijn dans in Monico een schilderij maakte dat meer op een warrigen regen van confetti gelijkt dan op eedle eenheid die te zoeken ie. Dit alles is zeekre waarheid. Maar in desen tijd, die stuurloos niet alleen in de Futuristen blijkt, maar even goed in de laatre nakomers b.v. van de Haagsche school, moet de kritikns niet op zoek gaan iederen dag" naar het vol ledige, maar naar dat wat aanwijzingen ver toont en mogelijkheden ondanks alles in zich heeft. En het is niet te ontkennen dat, hoewel ze vol van dwaasheid kunnen zijn en vol van een aansteller^ die den grooten meestentijds vreemd is, dat de drie genoemde schilders plastischen zin bezitten, die ze meer versteken, en onder opgezweepte" verbeel dingen schokkend verbergen, dan bun noodig is. Het is dan ook mogelijk dat ze langs, en onafhankelijk van het Fmtnrisme zich tot schilders van decoratie ren zin en wensch ontwikkelen. Dit zijn de dingen, die ge zoo ge te waardeeren zoekt, vinden kunt. Wat vindt ge nog meer op deze tentoonstelling? Verwarring. Soms mit het decoratieve element zich in ornamentachtige vormen op een schilderij, dat tevens allerlei stelligheden verwaarloost. Een van de meest merkwaardige onhandig heden ia het gedartel met horizontalen en vertikalen; een van de dwaaste verlangens is het standpunt zoeken in n buiten een bewegend voorwerp, en de indrukken te willen schilderen, die van uit deze onwijs heid ontstaan.... Het Futurisme is dus een dwaasheid en een verlangen, een afkeer, een onbewustheid en een lyrische uitbundigheid, een zucht tot de groote versiering, en een warreling van allerlei elementen in onrustige snelheid. Het F«t«risme bezit in zijn werken de kracht die iedre overtuiging altijd vertoont, maar het heeft te veel tegenstrijdigheid in zich dan dat het deze allen ooit tot een schoonheid zon kunnen vereenigen. Het Futurisme moet veel uitstooten, wil het n zijn. Het Futurisme zal, in den klankvollen zin, rein geworden zijn naam ver liezen en een der vele hulpmiddelen blijken te zijn, die bonwen hielpen of zeker toch tastten naar dat, wat nog onderaardsch maar on weerstaanbaar zich opwaarts beweegt: Stijl. PLASSCHAKBT. Een Cnscience-roitïaaz, Cyriel Bttvsse heeft in dit Weekblad als zijne meening gegeven, dat Conscience in Vlaanderen heden ten dage voornamelijk wordt gekend door de kinderen en door de ondere lieden. Hij vroeg aan dezen en genen in den kom der dorpen: of ze Conscience kenden of gekend hadden, en kwam tot de slotsom: De jongeren, neen, die lazen, die kenden Conscience niet meer..." J. H. Bössing, onder den indruk der geest driftige Antwerpache Conscience-feesten, ia blijkens zijn artikel in ons vorig Weekbladnummer van een niet geheel overeenkomstig gevoelen. In zijn algemeenheid blijkt dit gevoelen van onzen Amsterdamsehen mede werker nu gedeeld te worden deor de redactie van het liberale Genteche Weekblad Het Volksbelang", redacteuren Ad. Hoste en Ad. Herckenrath, die zeggen: Cyriel Boysse schijnt uitsluitend te spreken over de achterlijke dorpen van ons arm verkwezeld Vlaanderen (omgeving van Gent), waar de volksboekerijen zoo goed als onbe kend zijn. Het zon goed zijn in alle Vlaamsche gewesten een dergelijk onderzoek in te stellen ter gelegenheid der Conscience-feesten." Om 't voorbeeld te geven deelt de redactie dan mede, wat haar op haar eersten navraag geantwoord is door de boekbewaarders van het Willemsfonds, die jaarlijks duizenden boeken aan lezers en lezeressen uit den arbeidersstand en uit de kleine burgerij uitleenen." De slotsom uit de antwoorden, die de Gentsche .boekbewaarders" hebben ingezonden, is deze, dat Conscience's romans nog altijd de meeatgelezen Vlaameche werken zign; dat wel veel wordt gevraagd naar de boeken van mevr. Conrtmans, Virginie Loveling, Zetternam, Van Lennep, Ciemer, Sleeckx, Melati van Java, Von Eschtrntk, Werner, Heimbnrg, Jules Verne, maar dat geen enkel van die schrijvers den bijval geniet van Consclence. Op de vraag: door wie wordt Conscience het meest gelezen, luidde het antwoord der bibliothecarissen : Door beginnelingen in het lezen: als kinderen, minder ontwikkelden of bejaarde lieden van den ouden stempel." Maar ook hebben, vervolgen zij, bijna alle ontwikkelde personen hem vroeger gelezen, en zij zeggen wel, als ze niet goed weten wat te lezen, geef mij nog eens een roman van Conscience. Tot zoover Het Volksbelang". Ons dunkt, dat de uitslag van deze rondvraag zoowel wettigt het vermoeden van J. H. Rotting, dat Conscience nog zeer veel gelezen wordt, als de meen ing van Cyriel Bnysse, dat dit geschiedt voornamelijk door de kinderen en de oudere lieden. De redactie van het Gentsche weekblad doet een dringenden oproep" tot onze vrienden van Brussel, Antwerpen, Brugge, Leuven, Kortrijk, Venrne, Oostende, Hasselt, Tongeren enz. en verder van onze Vlaamsche dorpen, om een dergelijk onderzoek, ieder in zon omgeving, in te stellen." Wij sullen den uitslag van deze rondvraag, indien wij haar gepubliceerd vinden, in het kort mededeelen. On* gehtugentireepje. Een opgewekt bazuingeschal zal weer klinken, wanneer de eerste bezoekers per spoorweg bet mooie dorp zullen inwandelen." (Hbl.) De regeering heeft zich in beginsel bereid verklaard om de totstandkoming der lijnen te willen bevorderen." (U. D.) Voorzichtigheid, die nationale deugd. Hiermede, meen ik aan het einde van mijn inleidend woord te zijn ge komen." (On* belang}. Naar wy meenen te gelooven zy'nde T BINNENHUIS INRICHTING TOT MEUBELEERING ENYERSIERING DER WONING DIRECTEUREN JAC VAN DEN BOSCH EN W. GIEBEM GEO COMMISS? M R SERLAGE EN L SIMONS RAADHUISSTRAAT 48-50 AMSTERDAM Gebr. Douwes Speciale Ateliers VOOB HET Verdoeken en Restaureeren van Schilderijen. etevettiga teder* ISO f. WarmoegRtr. 7ftb/dOudebrBg8teeg,liagter4, groote Duitsche lijnen nog dikwijls over de vast gestelde grens gegaan." (17. D). HERHAALDE WAAB*CHUWTNGKN. Tegtn het gebruik van vreemde woorden. De stafmuziek luisterde het feest met een matinee op." (Ü.D.) Het publiek eischt heden ten dage veel meer hygiënische gezondheidsmaat regelen." (Kath. Wbl) De voogdijraden stonden in deze ge vallen voor een dilemna." (De Wereld), Kelner of Staart gevraagd." (Ad*. N.R.GI.) * Het juiste woord op de juiste plaats. De keizer nam plaats op een gestoelte gedekt door een verhemelte." (Ü.D.) Heden heeft by Sehmiedefeld een personentrein een vol lading bezette janpleizier overreden." (Ü.D.) Hq droeg hem op een onderzoek in te stellen naar den achteruitgang der geboorten in Pruisen". (17. D.) Nu vine een geregeld re roUer geschut aan". (£7. D.) Haricots Vertg. De maatschappij Oosterinin", opzichter W. Zwemmer, O f er veen, levert dagelijks versche Hari cots Vertg." (Adv. N. R. Ct.) Heel netjes gezegd. Maar hoe burgerlijk ia daarbij de naam van de maatschappij l En bepaald plat klinkt die van den opzichter W. Zwemmer H BERNARD DE VRIES KUNSTHANDEL ===== N. SPIEGELSTRAAT Q3 Tel. interc. 9739, AMSTERDAM Moderne Schilderijen - Aqua rellen - Groote collectie Etsen -Platen - Kunstvoorwerpen =i?Encadrementen KUNSTHANDEL WED. G, DORENS & ZN, ROKI!I 56- _ AMSTERDAM. MEI?SEPTEMBER TENTOONSTELLING VAN ETSEN, LITHOGRAPHIEEN EN HOUTSNEDEN, Het neer uitgebreide werk van alle bultenlandsche graphltche kunstenaars op de Vierjaarlijkse!»tentoonstelling slechts door enkele werken vertegenwoordigd, o.a.: BAERTSOEN. LARSSON. BRANGWIJN. LUNOIS. BOUTET DE MONVEL STEINLEN. CHAHINE. VEBER. LEGROS. ZORN. Dagelijks geopend van 10?6 uur. TOEGANG VRIJ. EPOEISIX AMEUBLEMENTEN ' .mo del kanjers MEUBILEERING M'J. - HOLLAND" MEUBELT ARTISTIEK UW WONING OF VILLA VOOR F 500.?i I 650.- I l 775.- f I 875.- I l 1100.- l l EN HOOGER = STOFFEERT ARTISTIEK UW WONING OF VILLA VOOR E F 250.?E I 290.- f I .?425.- I I 550.- § I 675.E EN HOOGER . § VRAAGT PRIJSCOURANTEN AMSTERDAM, N.Z. VOORBURGWAL 274 o/n NIEUWS v. d. DAG. TEL. 5974. B E V E R W IJ K, KINHEIM" ZEEWEG 104. WERKPLAATS VOOR HET GEHEEL EN UITSLUITEND MET DE HAND VERVAARDIGEN VAN TAPIJTEN, LOOPERS, DIVAN KLEEDEN, KUSSENS. ENZ,, IN ALLE MATEN, VOLGENS OOSTERSCHE TECHNIEK EN VERSIERING, DESGEWENSCHT NAAR ANDERE GEGEVEN ONTWERPEN EN KLEUREN, Deze inrichting ontving een belangrijke opdracht voor het Vredespaleis. EERSTE AMSTERDAMSCHE CHAUFFEURSSCHOOL Grondig theoretisch en practisch onderricht ter opleiding tot CHAUFFEUR onder leiding van bekwame Instructeurs. Prospect! enz. wordt op aanvraag toegezonden. Alb. Cnypstr. 224, Amst. Telef.iZ. 2812. Directie: WENTIlfK A PLAS. Deze Inrichting van onderwijs, de grootste en oudste van Amsterdam, heeft zijn groot succes voornamelijk te danken aan de zware eischen, welke voor het diploma gesteld worden. BV Tal van tevredenheidsbetuigingen van H.H. Automobieleigenaren ter inzage. MODERNE EN OUDE KUNSTHANDEL. VIJZELSTRAAT 18. M. WOLFF. **""* E M. JAARSMA ft Ventileerende Haardei, lette op dit fabrfekamerk. . . -^ A+fr Moderne Schilderijen. Aquarellen en Teekeningen Kunsthandel C. M. van Gogh, 115 AMSTERDAM. TBU5725 CLJCHE.SVOOR .. BW ZII1K. VOOR. RJBCUHME rrïi VORMEN. Een Handboek voor Dames. BEWEBKT DOOK JOHANNA VAN WOUDE. let ni«iw8ti ei Ttlltiigttt huiktek «er EtiiMtU. In prachtband ?2.50. In satyn ?2.90. uitgave van Van Holkema & Warendorf, Amst SPREKEND. ARTISTIEK. Peinture-Bogaerts GOEDKOOP. DUURZAAM. < - GERBRANUS' I! KUNSTHANDEL, ARNHEM. TELEFOON 1345. Gravures, JSnctnlrementen. | WDWmaiNRICHTJNOEM g v -. iROTTERDA/VV LB/ERING DOOR GEHEEL NEDERLRND. N.V.DEWOHIN8 Keizersgracht 478 MEUBELEN, KARPETTEN etc. (Ontwerp W. PENAAT). LAMPEN, KRONEN etc. (Ontwerp JAN EISENLOEFFEL). AMSTERDAM. KUNSTHANDEL VAN DELDEN Rokin 126 t/o de Nederlandsche Bank AMSTEBDAM. Moderne Schilderijen en Aquarellen. SCHOONMAKEN .VERDOEKEN «,E;N VAM OUDE SCHIL ' K ANÏOOR--K ERK3 T R .^Q.'ó' AT>AM TR.FFCON 4030-900 .'

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl