De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1912 22 september pagina 9

22 september 1912 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 1839 DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. ftacieele en oecooomisclie Met, Er is bijkans geen indastrie, geen grootbedrjjf van welken aard ook, of men ver neemt daarin van eene levendigheid, een opbloei, welke den indruk wekken, dat er nauw verband moet bestaan tnsechen al deie verschijnselen, al mogen die soms schijnbaar geen den minsten samenhang vertoonen. Wy konden in den loop der laatste weken de aamdacht vestigen op de enorme toe neming in de bedrijvigheid der metaal industrie der Vereenigde Staten, waarmede trouwens die in Dnltschland samengaat. Wij merkten op hoe het scheepvaartbe drijf eene periode van bnitengawonen bloei doormaakt, hoe- de petroleirm-industrie, het ontginningB- zoowel als het fabrieksbedrjjf al evenzeer een tjjdpeik van hocbconjunctuur" schijnt nader te komen, waarmede o.a. de op richting van tal van nieuwe ondernemingen verband houdt. Da voortdurende uitbreiding, welke de consumptie van petroleum in den vorm van stookolie ondervindt, is hieraan natuurlijk niet vreemd. Bit nieuwe gebruik van een wereldartikel als petroleum is, verMkert dea af set al neemt ook de productie hand over hand toe. Dat wil zeggen, een afzet zonder daarmede gepaard gaande prijs daling van beteekenif. Deze zooveel gunstigere positie van de petroleum op de wereldmarkt is op verschil lende wijzen merkbaar geworden fn heeft o.m. niet nagelaten aan de continentale beursen eene zeer willige stemming voor aandeelen van petroleum-andernemingen op te wekteen; de enorme koersrjjziBg in de aandeelen der Naphta productions Gasellschaft heeft wellicht ten deele haren grond in bovenbedoelde omstandigheid. Want vooral ook in Rusland zy'n in den j ongaten tg'd de hekken verhangen; terwijl n.l. vroeger petroleum en bare residuen werden uitgevoerd, zijn thans de prijzen door toename van het verbruik zoodanig gestegen, dat er geene aanleiding meer beslaat om te exporteeren, daar alles door het land zelve wordt geconsumeerd. Niet onwaarschijnlijk houdt ook de plotse linge oplevering in de noodlijdende Russische petroleum-waarden welke ten onzent worden genoteerd, hiermede verband. En om terug te komen op de staal-industrie in de Vereenlgde Staten,-hierin voorziet men ook voor 1918 een voortduren der reeds t u zoo bij uitstek bevredigende constellatie. Slechts twee factoren, wil men, zonden te dien opzichte remmend kunnen werken, n.l. een misoogst en een verlaging der invoer rechten op staalartikelen. Voorloopig echter is van beiden niets te vreezen en reeds nu verkeert deze industrie ia een weienlQke boom"-periode. De uitvoer is grooter dan in het boom"jaar 1907, alle ondernemingen arbeiden met hare grootste capaciteit, terwijl half bruikbare arbeiders in dienst worden genomen om in het te kort aan werkkrachten te voorsiea. Vooral de bestellingen der spoorwegen overladen de fabrieken met werk. Sedert 1907 namelijk hebben deze zich met het oog op de verminderende netto's zoo spaarzaam mogelijk van nieuw materiaal voorzien en dit wreekt zich thans, daar zich o.a. büde oogstbeweging door gebrek aan wagens belemmerende omstandigheden voordoen. Zoo würeeds eerder meededeelden zijn de inkomsten der spoorwegen in de laatste maanden weer vrij aanzienlijk gestegen, waarvan partij is getrokken om de aanvulling der wagenparken ernstig ter hand te nemen; bo76ndien honden ook de railsbestellit gen voortdurend aan. Dan worden reeds groote orders genoteerd voor scheepsbonw-materiaal in verband met de a.8. opening van het Paiamakanaal. Hoe belangrijk de wagen-bestellingen van de spoorwegen zijn, blijkt wel hieruit, dat in 1911 115OOG wagors en 2850 locomotieven werden gebouwd en thans opdracht is gege ven voor den bouw van reeds ca. 220.000 wagons en 4700 locomotieven. Dit alles wijst voldoende op eim-egea Gesctaft". Doch in de New-Yorksche markt kwam zulks nog altijd niet tot uitdrukking. Wel hadden met name de Steels deze week een ferme houding, bleek ook over 't geheel een ietwat betere stemming in de markt te z\jn gekomen, namen ook de omzetten flink toe, doch tot belangrijke koers verhoogingen kwam het niet. Van de geringe koersverbeteringen werd hier onmiddellijk gebruik gemaakt om te realiseèren, w« eruit gevoeglijk mag worden afgeleid, dat de aanhoudend weifelende tendenz in Wallstreet hier suggestief werkt. Ten onzent bepaalt de belangstelling zich dan ook in de eerste plaats tot de locale waarden, ofschoon ten opzichte hiervan niet De Twentsche Baukvereeniging B. W. Blijdenstein & 0°. Kapitaal f 15.664.183,50 | Reserven f 5.795.316,88 HOOFDKANTOOR: (Spuistraat 188/144. BIJKANTOREN (voor wier verbintenissen DE TWENTSCHE BANKVEREENIGINQ, B. W. BLIJDENSTEIN & Co. ten volle aansprakelijk is): AMSTERDAM, Prins Hendrikkade 139. LONDEN, B. W. BLIJDENSTEIN & Co., 55/58, Treadneedle Street. ENSCHEDE, B. W. BLIJDENSTEIN Jr. A&MELO, LEDEBOER & Co. Rekening-Courant met Rentevergoeding. Il- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenland, Vreemde Munt, Coupon». ÏBOMseerlng op Binnen- en Buitenland. Reliwlssels. Circulaire Credletbrleven, geldig over de geheele wereld. Il- en Verkoop Effecten. Sluiten van Prolongatie. Uitzetten van Gelden op Prolongatie met bewaring van het onderpand bij de Twentsche Trust MIJ. Bewaring van Waarden. Safe Deposito. Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen. Voorschotten op Fondsen en Goederen. Kredieten aan kandelaren en Industrleelen bij hare afdeeling CREDIETVEREENIGING, hetzij tegen borgstelling, crediethypotheek of andere zekerheid, hetzij in blanco. Rente voor DEPOSITO'S. Een dag opzegging (bedragen tot ?50.000,?zonder voorafgaande opzegging) . 2 H pCt. TIen Dagen opzegging . , 3 Een maand vast. ... X pCt. beneden den gemiddelden prolongatie-koers. Drie Maanden opzegging .3 *) Zee Maanden , 3X M Een Jaar > 4 *) *) Van den dag der opzegging af wordt M pCt. minder rente vergoed. De INCASSO-BANK, verhuurt aan bjj haar geïntroduceerde persenen Safe-Loketten m de Brand- en InbraafcvrQe Kelder»van haar Hoofdkantoor Heerengracht 633?537 en van haar Bjjkantoor 9Beurs voor den Diamanthandel", Weesperplein. Reglementen zjjn. te haren kantoren verkrijgbaar. THE BR1TISH, FOREIGN AND COLOHIAL CORPORATION L?, KAPITAAL ...... /'2,406,000.-. AnSTERDAtt, Heerengracht 455, Tel.: Noord 3501= Tel.-Adres: BRIFOKCOL AMSTERDAM. Hoofdkantoor : 57, Bishopsgate, LONDON, E. C. Bijkantoren : PARIJS en BASEL. LEGT ZICH SPECIAAL TOB OP DEN HANDEL IN SOLIDE BELEGGINGSWAARDEN, EN STELT HAP.E IN HET BIJZONDER DAiRTOE INGERICHTE AFDEE LING STATISTIEK." GRATIS TER BESCHIKKING HARER CLIËNTEN, VERSTREKT ADVIEZEN VOOR BELEGGING EN VOORDEELIGEN RUIL VAN FONDS RN. VOERT ORHER8 UIT TOT A A V- EN VERKOOP VAN EFFECTEN OP ALLE BINNEN- EN BUITENLANDSCHS BEÜSZEN. BEL 1ST ZICH MET HET VERZILVEREN VAN COUPONS. WEEK- en M A ANDLIJ STEM worden op aanvraag regel matig franco en gratis toegezonden, alsmede de brochures PRACT1SCHE WENKEN VOOR JIETHODISCHE GELDBE LEGGING" en ONZE BELEGGINGSDIENST". A LEVEMSVERZEKERING 'BAMK AMSTERDAM" Diftfcurou «! IlLnsniTS « OUBl- JLLBONHll^Ag-Dic aAAOJÖJS meer dezelfde levendigheid kan worden ge constateerd als nog voor kort. Van Tabakswaarden onderscheidden zich bv. slechts een paar soorten door verdere koersverheffing, nl. oude Deli's en Medan'a; vooral laatstgenoemde bleven iterk gevraagd. Toch konden geen van beiden het behaalde avans behouden en brokkelden in den loop der week ook de overige soorten min of meer af, waarna echter weer eenig herstel volgde. De taxatie-prijzen voor de tweede inrchrjjving wijzen zonder uitzondering op mindersoortige kwaliteiten, welke thans aan de markt komen ; vermoedelijk was dit niet zonder invloed op het koersverloop. Petrolenm-aandeelen verheugden zich over 't geheel genomen in eene vaste stemming : scheep vaar t -waar den waarop wij vroeger de aandacht vestigden, hebben sedert dien een belangrijk avans gemaakt; tot staving laten wij hieronder de koersen van 5 en 19 Sept. volgen : HollandEcbe Stoomboot My. Java-China- Japanlijn Kon. Holl. Lloyd Ned. Stoomboot Mg. Paketvaart Ned. Scheepvaart Unie Rottardamsche Lloyd Stoomvaart Mij. Nederland Holland Amenkaljjn 108 X 100% 92 119J4 157 K 150 140 S 148^ 185 >i 112 101 128 X 162 M 152 K 143 195 Ook Rnbber-aandeelen trekken niet meer de belangstelling, waarvan sjj gedurende eenige weken het object waren, de koersen bleven zich echter meerendeels nagenoeg op hetzelfde reeda ingenomen peil bewegen. Cultuur- waarden hadden een kalm verloop. Vaa mijnwaarden behaalden Singkep Tin aandeelen een verder koersavans van beteekenis, tengevolge waarvan een record-prya van 250 pCt. werd behaald. Van Tram-aandeelen waren Madoera's ge vraagd op de zeer gunstige ontvangst-cijfers. Een evenement in Bankaandeelen was de plotselinge daling tot 100 pCt. in aandeelen Ontvang- en Betaalkas tengevolge van de oplichting, waarvan deze kassiersiastelling de dupe is geworden. Aangezien het vermoedelijk geheel als ver loren te beschouwen bedrag ruim 2 ton be loopt, zal van eene dividendnitkeering over 1912 wel geen sprake zijn. Het slot was op stennkoopen 105 pCt. Da geldmarkt is over 't algemeen nog weinig vaster geworden; slechts aan de Berlijnsche beurs wordt voor teimijngelden 6 a 7 pCt. betaald. Hier bleef zich de prolongatierente op c*. 4 V»pCt. handhaven. '20 Sept. v. D. M. P.S. Op de heden gehouden inschrijving van Sumatra Tabak konden enkele partijen van Deli Maatschappij en Senembah nog ruim 90 cents bedingen. Stemming ter beurze stil; pref. Pernvian's opnieuw belangrijk hooger. Het spoorwegnet der wereld. In de A.rchives der chemins de fer" worden belankwekkende opgaven verstrekt omtrent Rentevergoeding a deposito. Met ingang van heden wordt de rente vergoeding vastgesteld als volgt: Met n dag opzegging . . . . 2>i pCt. (Bedragen tot ? 20.000 zijn terstond betaalbaar). Met 10 dagen opzegging .... 3 pCt. Voor een jaar flxe ...... 4 Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving volgens reglement. SAFE DEPOSIT-INRICHTING, geopend: op werkdagen van 8Ji tot 5 uur. beursvacantiedagen 8 M 4 Loketten van ?2.50 per maand (?10.?per jaar) en hooger te huur voor büde Directie bekende of geïntroduceerde personen. Amsterdam, 6 December 1911. De Iloiiandsche Voorschotbank, HAABLEM, JAN8V7EG 42. Bijkantoren: Amsterdam, Damrak 99. Rotterdam, Wjjnhaven 129a. 's-Graveniiage,Ged.Btirgw.38. Maastricht, Breedestraat 24. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag -aet esa ciinimum van ? BOO en verkoopt 4X pCt. Schuldbrieven in stukken van ? 1000, ? 500, ? 100 en ? 50. Rdtl Hypotheekbank v. Neder!, Vclteekend Maatsch. Kapitaal ?5.000.000. Beseïve / 581.928.67. Qaeft geld op eerste hypotheek iccdei ?rocrnitbetaUng van rente. Inlichtingen to bekomen ten kantore der Bank, Gedempte Blei-havea 25, of b«] Iiare Agontea. Da Directie ? b. HCVBE, M/.W.v. BoasBM, Mï.E.W. Algemeene Credietvereeniging gevestigd te Utrecht^ verstrekt ere lieten op billijke voorwaarden. Geeft Schuldbrieven uit rentende 4ÜoCt. in Btukken van /1OOO, /5OO en /1OO. Koers van uitgifte 1OO pCt. De Directie, C0KN8. LOEFF. de ont wikkeling van het wereld-spoorwegnet, waaruit duidelijk blijkt, welke belangrijke uitbreiding de aanleg van spoorwegen in de laatste jaren heeft ondergaan. Da eerste spoorwegen voor passagiers- en goederenvervoer, nl. van Liverpool naar Manchester, dagteekent van het jaar 1830. De grootste uitbreiding onderging het spoorwegnet in het tijdvak 1880?1890, nl. 214.900 kilometer, daarop volgde 1890?1900 met slechts 172.800, doch het volgende 10-jarig tijdvak leverde weder een uitbreiding van 239.900 k.m. op. Hiervan komt het leeuwenaandeel aan Amerika, en wel voornamelijk aan de Ver. Staten van Noord-Amerika, maar de zeer booge cijfers van het tijdvak 1880?1890, toen in Noord-Amerika een groot aantal nieuwe lijnen werden aangelegd, zijn daarna niet weder bereikt en zullen waarschijnlijk ook niet meer bereikt worden. In die 10 jaren werden in Amerika nl. 156.700 k.m. nieuwe spoorwegen gebouwd, waarvan alleen in de Ver. Staten van NoordAmerika 117,700 k.m,, welke cijfers in 190U 1910 slechts 124,200, resp. 77.1CO k.m. waren. lm de Yer. S:aten werd na den eersten uitgebreiden aanleg meer werk gemaakt van de uitbreiding en verbetering, hier en daar ook wijziging in de richting der bestaande lijnen, dan van den boa w van geheel nieuwe, hoewel vooral in het Western in dit opzicht nog vele leemten bestaan. Ook in Canada is dit het geval, al is men in de laatste twee jaren aldaar meer er op bedacht, afgelegen gedeelten terwille van de productiviteit van den bodem gemakkelijker toegankelijk te maken. Tegenover deze beperking in den aanleg van nieuwe lijnen in Noprd-Amerika, staat echter een belangrijke uitbreiding van het spoorwegnet in eenige Zaid-Amerikaaosche landen in den lateren tijd, met name in Argentinië en Brasilia. In de laatste 10 jaren hebben de spoor wegen in Azië en Afrika echter een naar verhouding belangrijke uitbreiding onder gaan. In Az'ë nl. werden van 1870 tot 1880 slechts 8100 k.m., in 1000?1910 echter 41.600 k.m. spoorweglijnen gebouwd, terwijl Japan en China den teruggang op dit gebied inhaalden, nadat van 1800 tot 1900 Rusland in het Aziatische gedeelte der ruku op den voorgrond was getreden. Voor Afrika zijn de vorderingen in dit opzicht nog meer opvallend: van 1880?1890 weiden 4800 k.m., van 1900?1910 3X maal zooveel, nl. 16.800 k.m. nieuwe spoorwegen gebouwd, waarbij voornamelijk EngelecUen en Belgen en later ook de D«itschers waren geïnteresseerd. De voornaamste aanleiding hiertoe was het streven, van de kusten toegang tot het binnenland van dit werelddeel te verkrijgen; tegelijkertijd werd voortgegaan met den bouw van de groote overlandlijn, die van Egypte naar de Kaap de Goede Hoop zal voeren, in verband waarmede een aantal zijlijnen zyn ontworpen, die geleidelijk gereed komen. In Europa en Australië is in de laatste tientallen jaren een tamelijk gelijkmatig tempo in den spoorwegbonw waar te nemen. Het spoorwegnet, dat de bewoonde aarde doorsnijdt-, wordt geleidelijk dichter, maar de genoemde cijfers geven nog geen jaist denkbeeld van de feitelijke uitbreiding van dit middel van verkeer, daar zij alleen be trekking hebben op de voornaamste hoofd en zijlijnen van de meest beteekenende landen. De spoorwegen bür,, die voornamelijk het plaatselijk verkeer bevorderen, nl. de klei nere lijnen, de electrische tramwegen, cein tuurbanen enz. zijn in deze opgaven niet benrepen. Yoor Balgië bijv. is geen rekening gehou den met de totale lengte van de chemins de fer vicinaux", die voor een gedeelte althans de verbinding tot stand brengen tnsschen de grootere spoorwegljjnea, terwijl wat de Ver. Staten van Noord-Amerika betreft de vele electrisehe interurban" of overIsnd railwaya" en voor Duitschland het groote aantal kleinere spoorwegen niet in aanmerking zijn genomen. Daarmede rekening houdende, had het spoorwegnet der wereld in het laatst van 1909 een totale lengte van een millioen k.m. overschreden en bedroeg einde 1910:1,030,014 k.m., d. i. ongeveer 25 maal den omtrek der aarde. Amerika is het aan spoorwegen rijkste werelddeel. Het hetf t een net, ter lengte van ruim 526,350 k.m., waarvan met inbegrip van 676 k.m. in Alaska ruim 388,000 k.m. in de Ver. Staten van Noord-Amerika, of ongeveer 54,000 k.m. meer dan Europa, dat einde 1910 een spoorwegnet van 333,848 k.m. be^at. In Azië waren toen 101.916, in Afrika j 36.854 en in Australië 31.014 k.m. spoorweg. iiiHniinmiiiliin D. M. PIMJEMTJSL, MAKELAAR in Effecten. (Lid van de Vereeniging voor den Effectenhandel te Amsterdam.) Telefoon Interc. Noord: No. 5363 Beura, Kamers NOS. 7?8. Na kantoortijd: Telef.Iiiterc. Zuid No. 444. Telegram-adres: Pimentel-Beurs-Amst. Uitvoering van beleggings- en Speculatieorders op alle Binnenen Buitenlandsche Beurzen. REKENINfi-COURANT. ? PREMIE-AFFAIRES. - PROLONGATIE. Alle gewenschte inlichtingen worden op aanvraag gaarne mondeling, schriftelijk, telefonisch of telegrafisch verschaft. LABOUCHERE OYENS 4 Ce.'s BAÜK AMSTERDAM SPUISTRAAT 173 SAFE-DEPOS6T geopend van balt ta©n tot vtjt nor IAC4A1NU SOTQEL 213 Lcketten met trommels van f 1.?p. maand, f6.?per jaar en Loketten met verstelbare geheime-combinatie. Loketten met 2 verschillend werkende sloten. S©SAFE-INRICHTING kan door belangstellenden &öKantooruren bezichtigd worden. Residentie Hypotheekbank^ gevestigd te 's-UZravenhage. Directie! K. E. ABBINQ. D. VAN OORD T. Verkrgghaar : 4 en 4i/s pCt. HYPOTHEEKBRIEVEN tegen beurfkoerlA Hoofdkantoor SCHI1SDAM. Maatschappelijk Kapitaal ? l.OOO.OÜO.-, Directie: Totaal verzekerd kapitaal ruim o mim?.»g..a.B. t Ongevallen-, alle Ziekten- en Ongevallen-Verzekeringen. Levensverzekering met en zonder Geneeskundig Onderzoek. Prospect! op aanvraag gratis. Actieve Agenten en Hoofdagenten gevraagd. Cl T TT T '"P -L-J U J. J. De nnn-urn, Heerengracht 179, (geb. Associatie-Cassa), AMSTERDAM. Kapitaal ?1,000,000. Reservefonds. . . 1,108,895,20. De Rentevergoeding voor gelden & Deposito. Met l dag opzegging (bedragen tot ? 5000 direct te ontvangen) . 8>ipCt. 10 dagen opzegging .... 3 Voor l maand fixe 3 2 en 3 maanden fixe . . . 3 V" l jaar fixe 3V, Prolongatie-conditie (tot beperkte bedragen) X pCt. onder den Prolongatiekoerg. Amsterdam, Juli 1912 Znider Hypotheekbank te tiretla. 4J/2 pCt. PANDBR1EVEN in stnkken van ?1000.?, f 500 «n ?100. Koers van uitgifte 100 H pCt. Koers van uitloting 100 M pCt. Directie : E.J.M.DnBKUIJNen Mr.AUG.L.HEIJBBOEK 'S-GRAVENHAGE. Verkrijgbaar: l"aiiclbrieven. Koers van uitgifte IOOV2 pCt. Koers van.uitloting SOOYspCt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl