Historisch Archief 1877-1940
No. 1839
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
ftacieele en oecooomisclie Met,
Er is bijkans geen indastrie, geen
grootbedrjjf van welken aard ook, of men ver
neemt daarin van eene levendigheid, een
opbloei, welke den indruk wekken, dat er
nauw verband moet bestaan tnsechen al deie
verschijnselen, al mogen die soms schijnbaar
geen den minsten samenhang vertoonen.
Wy konden in den loop der laatste weken
de aamdacht vestigen op de enorme toe
neming in de bedrijvigheid der metaal
industrie der Vereenigde Staten, waarmede
trouwens die in Dnltschland samengaat.
Wij merkten op hoe het scheepvaartbe
drijf eene periode van bnitengawonen bloei
doormaakt, hoe- de petroleirm-industrie, het
ontginningB- zoowel als het fabrieksbedrjjf al
evenzeer een tjjdpeik van hocbconjunctuur"
schijnt nader te komen, waarmede o.a. de op
richting van tal van nieuwe ondernemingen
verband houdt. Da voortdurende uitbreiding,
welke de consumptie van petroleum in den
vorm van stookolie ondervindt, is hieraan
natuurlijk niet vreemd. Bit nieuwe gebruik
van een wereldartikel als petroleum is,
verMkert dea af set al neemt ook de productie
hand over hand toe. Dat wil zeggen, een
afzet zonder daarmede gepaard gaande prijs
daling van beteekenif.
Deze zooveel gunstigere positie van de
petroleum op de wereldmarkt is op verschil
lende wijzen merkbaar geworden fn heeft
o.m. niet nagelaten aan de continentale
beursen eene zeer willige stemming voor
aandeelen van petroleum-andernemingen op
te wekteen; de enorme koersrjjziBg in de
aandeelen der Naphta productions
Gasellschaft heeft wellicht ten deele haren grond
in bovenbedoelde omstandigheid.
Want vooral ook in Rusland zy'n in den
j ongaten tg'd de hekken verhangen; terwijl
n.l. vroeger petroleum en bare residuen
werden uitgevoerd, zijn thans de prijzen door
toename van het verbruik zoodanig gestegen,
dat er geene aanleiding meer beslaat om te
exporteeren, daar alles door het land zelve
wordt geconsumeerd.
Niet onwaarschijnlijk houdt ook de plotse
linge oplevering in de noodlijdende Russische
petroleum-waarden welke ten onzent worden
genoteerd, hiermede verband.
En om terug te komen op de staal-industrie
in de Vereenlgde Staten,-hierin voorziet men
ook voor 1918 een voortduren der reeds t u
zoo bij uitstek bevredigende constellatie.
Slechts twee factoren, wil men, zonden te
dien opzichte remmend kunnen werken, n.l.
een misoogst en een verlaging der invoer
rechten op staalartikelen.
Voorloopig echter is van beiden niets te
vreezen en reeds nu verkeert deze industrie
ia een weienlQke boom"-periode.
De uitvoer is grooter dan in het
boom"jaar 1907, alle ondernemingen arbeiden met
hare grootste capaciteit, terwijl half bruikbare
arbeiders in dienst worden genomen om in
het te kort aan werkkrachten te voorsiea.
Vooral de bestellingen der spoorwegen
overladen de fabrieken met werk.
Sedert 1907 namelijk hebben deze zich
met het oog op de verminderende netto's
zoo spaarzaam mogelijk van nieuw materiaal
voorzien en dit wreekt zich thans, daar
zich o.a. büde oogstbeweging door gebrek
aan wagens belemmerende omstandigheden
voordoen.
Zoo würeeds eerder meededeelden zijn de
inkomsten der spoorwegen in de laatste
maanden weer vrij aanzienlijk gestegen,
waarvan partij is getrokken om de aanvulling
der wagenparken ernstig ter hand te nemen;
bo76ndien honden ook de railsbestellit gen
voortdurend aan.
Dan worden reeds groote orders genoteerd
voor scheepsbonw-materiaal in verband met
de a.8. opening van het Paiamakanaal. Hoe
belangrijk de wagen-bestellingen van de
spoorwegen zijn, blijkt wel hieruit, dat in
1911 115OOG wagors en 2850 locomotieven
werden gebouwd en thans opdracht is gege
ven voor den bouw van reeds ca. 220.000
wagons en 4700 locomotieven.
Dit alles wijst voldoende op eim-egea
Gesctaft".
Doch in de New-Yorksche markt kwam
zulks nog altijd niet tot uitdrukking.
Wel hadden met name de Steels deze week
een ferme houding, bleek ook over 't geheel
een ietwat betere stemming in de markt te
z\jn gekomen, namen ook de omzetten flink
toe, doch tot belangrijke koers verhoogingen
kwam het niet.
Van de geringe koersverbeteringen werd
hier onmiddellijk gebruik gemaakt om te
realiseèren, w« eruit gevoeglijk mag worden
afgeleid, dat de aanhoudend weifelende
tendenz in Wallstreet hier suggestief werkt.
Ten onzent bepaalt de belangstelling zich
dan ook in de eerste plaats tot de locale
waarden, ofschoon ten opzichte hiervan niet
De Twentsche Baukvereeniging
B. W. Blijdenstein & 0°.
Kapitaal f 15.664.183,50 | Reserven f 5.795.316,88
HOOFDKANTOOR: (Spuistraat 188/144.
BIJKANTOREN (voor wier verbintenissen DE TWENTSCHE
BANKVEREENIGINQ, B. W. BLIJDENSTEIN & Co. ten volle aansprakelijk is):
AMSTERDAM, Prins Hendrikkade 139.
LONDEN, B. W. BLIJDENSTEIN & Co., 55/58, Treadneedle Street.
ENSCHEDE, B. W. BLIJDENSTEIN Jr.
A&MELO, LEDEBOER & Co.
Rekening-Courant met Rentevergoeding.
Il- en Verkoop Wissels op Binnen- en Buitenland, Vreemde Munt, Coupon».
ÏBOMseerlng op Binnen- en Buitenland.
Reliwlssels. Circulaire Credletbrleven, geldig over de geheele wereld.
Il- en Verkoop Effecten. Sluiten van Prolongatie.
Uitzetten van Gelden op Prolongatie met bewaring van het onderpand bij de Twentsche Trust MIJ.
Bewaring van Waarden. Safe Deposito.
Verzekering tegen verlies bij uitloting van fondsen.
Voorschotten op Fondsen en Goederen.
Kredieten aan kandelaren en Industrleelen bij hare afdeeling CREDIETVEREENIGING, hetzij tegen
borgstelling, crediethypotheek of andere zekerheid, hetzij in blanco.
Rente voor DEPOSITO'S.
Een dag opzegging (bedragen tot ?50.000,?zonder voorafgaande opzegging) . 2 H pCt.
TIen Dagen opzegging . , 3
Een maand vast. ... X pCt. beneden den gemiddelden prolongatie-koers.
Drie Maanden opzegging .3 *)
Zee Maanden , 3X M
Een Jaar > 4 *)
*) Van den dag der opzegging af wordt M pCt. minder rente vergoed.
De INCASSO-BANK, verhuurt aan bjj haar geïntroduceerde persenen
Safe-Loketten m de Brand- en InbraafcvrQe Kelder»van haar
Hoofdkantoor Heerengracht 633?537 en van haar Bjjkantoor 9Beurs voor
den Diamanthandel", Weesperplein.
Reglementen zjjn. te haren kantoren verkrijgbaar.
THE BR1TISH, FOREIGN AND COLOHIAL
CORPORATION L?,
KAPITAAL ...... /'2,406,000.-.
AnSTERDAtt, Heerengracht 455,
Tel.: Noord 3501= Tel.-Adres: BRIFOKCOL AMSTERDAM.
Hoofdkantoor : 57, Bishopsgate, LONDON, E. C.
Bijkantoren : PARIJS en BASEL.
LEGT ZICH SPECIAAL TOB OP DEN HANDEL IN
SOLIDE BELEGGINGSWAARDEN,
EN STELT HAP.E IN HET BIJZONDER DAiRTOE INGERICHTE AFDEE
LING STATISTIEK." GRATIS TER BESCHIKKING HARER CLIËNTEN,
VERSTREKT ADVIEZEN VOOR BELEGGING EN VOORDEELIGEN
RUIL VAN FONDS RN.
VOERT ORHER8 UIT TOT A A V- EN VERKOOP VAN EFFECTEN OP
ALLE BINNEN- EN BUITENLANDSCHS BEÜSZEN. BEL 1ST ZICH MET HET
VERZILVEREN VAN COUPONS.
WEEK- en M A ANDLIJ STEM worden op aanvraag regel
matig franco en gratis toegezonden, alsmede de brochures
PRACT1SCHE WENKEN VOOR JIETHODISCHE GELDBE
LEGGING" en ONZE BELEGGINGSDIENST".
A LEVEMSVERZEKERING 'BAMK
AMSTERDAM"
Diftfcurou «! IlLnsniTS « OUBl- JLLBONHll^Ag-Dic aAAOJÖJS
meer dezelfde levendigheid kan worden ge
constateerd als nog voor kort.
Van Tabakswaarden onderscheidden zich
bv. slechts een paar soorten door verdere
koersverheffing, nl. oude Deli's en Medan'a;
vooral laatstgenoemde bleven iterk gevraagd.
Toch konden geen van beiden het behaalde
avans behouden en brokkelden in den loop
der week ook de overige soorten min of
meer af, waarna echter weer eenig herstel
volgde.
De taxatie-prijzen voor de tweede
inrchrjjving wijzen zonder uitzondering op
mindersoortige kwaliteiten, welke thans aan de
markt komen ; vermoedelijk was dit niet
zonder invloed op het koersverloop.
Petrolenm-aandeelen verheugden zich over
't geheel genomen in eene vaste stemming :
scheep vaar t -waar den waarop wij vroeger de
aandacht vestigden, hebben sedert dien een
belangrijk avans gemaakt; tot staving laten
wij hieronder de koersen van
5 en 19 Sept.
volgen :
HollandEcbe Stoomboot My.
Java-China- Japanlijn
Kon. Holl. Lloyd
Ned. Stoomboot Mg.
Paketvaart
Ned. Scheepvaart Unie
Rottardamsche Lloyd
Stoomvaart Mij. Nederland
Holland Amenkaljjn
108 X
100%
92
119J4
157 K
150
140 S
148^
185 >i
112
101
128 X
162 M
152 K
143
195
Ook Rnbber-aandeelen trekken niet meer
de belangstelling, waarvan sjj gedurende
eenige weken het object waren, de koersen
bleven zich echter meerendeels nagenoeg op
hetzelfde reeda ingenomen peil bewegen.
Cultuur- waarden hadden een kalm verloop.
Vaa mijnwaarden behaalden Singkep Tin
aandeelen een verder koersavans van
beteekenis, tengevolge waarvan een record-prya
van 250 pCt. werd behaald.
Van Tram-aandeelen waren Madoera's ge
vraagd op de zeer gunstige ontvangst-cijfers.
Een evenement in Bankaandeelen was de
plotselinge daling tot 100 pCt. in aandeelen
Ontvang- en Betaalkas tengevolge van de
oplichting, waarvan deze kassiersiastelling
de dupe is geworden.
Aangezien het vermoedelijk geheel als ver
loren te beschouwen bedrag ruim 2 ton be
loopt, zal van eene dividendnitkeering over
1912 wel geen sprake zijn.
Het slot was op stennkoopen 105 pCt.
Da geldmarkt is over 't algemeen nog
weinig vaster geworden; slechts aan de
Berlijnsche beurs wordt voor teimijngelden 6 a
7 pCt. betaald.
Hier bleef zich de prolongatierente op c*.
4 V»pCt. handhaven.
'20 Sept. v. D. M.
P.S. Op de heden gehouden inschrijving
van Sumatra Tabak konden enkele partijen
van Deli Maatschappij en Senembah nog
ruim 90 cents bedingen. Stemming ter beurze
stil; pref. Pernvian's opnieuw belangrijk
hooger.
Het spoorwegnet der wereld.
In de A.rchives der chemins de fer" worden
belankwekkende opgaven verstrekt omtrent
Rentevergoeding a deposito.
Met ingang van heden wordt de rente
vergoeding vastgesteld als volgt:
Met n dag opzegging . . . . 2>i pCt.
(Bedragen tot ? 20.000 zijn terstond betaalbaar).
Met 10 dagen opzegging .... 3 pCt.
Voor een jaar flxe ...... 4
Voor andere termijnen op nader overeen
te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving volgens
reglement.
SAFE DEPOSIT-INRICHTING,
geopend:
op werkdagen van 8Ji tot 5 uur.
beursvacantiedagen 8 M 4
Loketten van ?2.50 per maand (?10.?per
jaar) en hooger te huur voor büde Directie
bekende of geïntroduceerde personen.
Amsterdam, 6 December 1911.
De Iloiiandsche Voorschotbank,
HAABLEM, JAN8V7EG 42.
Bijkantoren: Amsterdam, Damrak 99.
Rotterdam, Wjjnhaven 129a.
's-Graveniiage,Ged.Btirgw.38.
Maastricht, Breedestraat 24.
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
-aet esa ciinimum van ? BOO en verkoopt
4X pCt. Schuldbrieven in stukken van
? 1000, ? 500, ? 100 en ? 50.
Rdtl Hypotheekbank v. Neder!,
Vclteekend Maatsch. Kapitaal ?5.000.000.
Beseïve / 581.928.67.
Qaeft geld op eerste hypotheek iccdei
?rocrnitbetaUng van rente. Inlichtingen to
bekomen ten kantore der Bank, Gedempte
Blei-havea 25, of b«] Iiare Agontea.
Da Directie ?
b. HCVBE, M/.W.v. BoasBM, Mï.E.W.
Algemeene Credietvereeniging
gevestigd te Utrecht^
verstrekt ere lieten op billijke voorwaarden.
Geeft Schuldbrieven uit rentende 4ÜoCt.
in Btukken van /1OOO, /5OO en /1OO.
Koers van uitgifte 1OO pCt.
De Directie,
C0KN8. LOEFF.
de ont wikkeling van het wereld-spoorwegnet,
waaruit duidelijk blijkt, welke belangrijke
uitbreiding de aanleg van spoorwegen in de
laatste jaren heeft ondergaan.
Da eerste spoorwegen voor passagiers- en
goederenvervoer, nl. van Liverpool naar
Manchester, dagteekent van het jaar 1830.
De grootste uitbreiding onderging het
spoorwegnet in het tijdvak 1880?1890, nl.
214.900 kilometer, daarop volgde 1890?1900
met slechts 172.800, doch het volgende 10-jarig
tijdvak leverde weder een uitbreiding van
239.900 k.m. op.
Hiervan komt het leeuwenaandeel aan
Amerika, en wel voornamelijk aan de Ver.
Staten van Noord-Amerika, maar de zeer
booge cijfers van het tijdvak 1880?1890, toen
in Noord-Amerika een groot aantal nieuwe
lijnen werden aangelegd, zijn daarna niet
weder bereikt en zullen waarschijnlijk ook
niet meer bereikt worden.
In die 10 jaren werden in Amerika nl.
156.700 k.m. nieuwe spoorwegen gebouwd,
waarvan alleen in de Ver. Staten van
NoordAmerika 117,700 k.m,, welke cijfers in 190U
1910 slechts 124,200, resp. 77.1CO k.m. waren.
lm de Yer. S:aten werd na den eersten
uitgebreiden aanleg meer werk gemaakt van
de uitbreiding en verbetering, hier en daar
ook wijziging in de richting der bestaande
lijnen, dan van den boa w van geheel nieuwe,
hoewel vooral in het Western in dit opzicht
nog vele leemten bestaan. Ook in Canada
is dit het geval, al is men in de laatste twee
jaren aldaar meer er op bedacht, afgelegen
gedeelten terwille van de productiviteit
van den bodem gemakkelijker toegankelijk
te maken.
Tegenover deze beperking in den aanleg
van nieuwe lijnen in Noprd-Amerika, staat
echter een belangrijke uitbreiding van het
spoorwegnet in eenige Zaid-Amerikaaosche
landen in den lateren tijd, met name in
Argentinië en Brasilia.
In de laatste 10 jaren hebben de spoor
wegen in Azië en Afrika echter een naar
verhouding belangrijke uitbreiding onder
gaan. In Az'ë nl. werden van 1870 tot 1880
slechts 8100 k.m., in 1000?1910 echter
41.600 k.m. spoorweglijnen gebouwd, terwijl
Japan en China den teruggang op dit gebied
inhaalden, nadat van 1800 tot 1900 Rusland
in het Aziatische gedeelte der ruku op den
voorgrond was getreden.
Voor Afrika zijn de vorderingen in dit
opzicht nog meer opvallend: van 1880?1890
weiden 4800 k.m., van 1900?1910 3X maal
zooveel, nl. 16.800 k.m. nieuwe spoorwegen
gebouwd, waarbij voornamelijk EngelecUen
en Belgen en later ook de D«itschers waren
geïnteresseerd.
De voornaamste aanleiding hiertoe was
het streven, van de kusten toegang tot het
binnenland van dit werelddeel te verkrijgen;
tegelijkertijd werd voortgegaan met den bouw
van de groote overlandlijn, die van Egypte
naar de Kaap de Goede Hoop zal voeren,
in verband waarmede een aantal zijlijnen
zyn ontworpen, die geleidelijk gereed komen.
In Europa en Australië is in de laatste
tientallen jaren een tamelijk gelijkmatig
tempo in den spoorwegbonw waar te nemen.
Het spoorwegnet, dat de bewoonde aarde
doorsnijdt-, wordt geleidelijk dichter, maar
de genoemde cijfers geven nog geen jaist
denkbeeld van de feitelijke uitbreiding van
dit middel van verkeer, daar zij alleen be
trekking hebben op de voornaamste hoofd
en zijlijnen van de meest beteekenende landen.
De spoorwegen bür,, die voornamelijk het
plaatselijk verkeer bevorderen, nl. de klei
nere lijnen, de electrische tramwegen, cein
tuurbanen enz. zijn in deze opgaven niet
benrepen.
Yoor Balgië bijv. is geen rekening gehou
den met de totale lengte van de chemins
de fer vicinaux", die voor een gedeelte althans
de verbinding tot stand brengen tnsschen de
grootere spoorwegljjnea, terwijl wat de
Ver. Staten van Noord-Amerika betreft
de vele electrisehe interurban" of
overIsnd railwaya" en voor Duitschland het
groote aantal kleinere spoorwegen niet in
aanmerking zijn genomen.
Daarmede rekening houdende, had het
spoorwegnet der wereld in het laatst van
1909 een totale lengte van een millioen k.m.
overschreden en bedroeg einde 1910:1,030,014
k.m., d. i. ongeveer 25 maal den omtrek
der aarde.
Amerika is het aan spoorwegen rijkste
werelddeel. Het hetf t een net, ter lengte van
ruim 526,350 k.m., waarvan met inbegrip
van 676 k.m. in Alaska ruim 388,000 k.m.
in de Ver. Staten van Noord-Amerika, of
ongeveer 54,000 k.m. meer dan Europa, dat
einde 1910 een spoorwegnet van 333,848 k.m.
be^at.
In Azië waren toen 101.916, in Afrika
j 36.854 en in Australië 31.014 k.m. spoorweg.
iiiHniinmiiiliin
D. M. PIMJEMTJSL,
MAKELAAR
in Effecten.
(Lid van de Vereeniging voor den Effectenhandel te Amsterdam.)
Telefoon Interc. Noord: No. 5363 Beura, Kamers NOS. 7?8.
Na kantoortijd: Telef.Iiiterc. Zuid No. 444. Telegram-adres: Pimentel-Beurs-Amst.
Uitvoering van beleggings- en Speculatieorders op alle
Binnenen Buitenlandsche Beurzen.
REKENINfi-COURANT. ? PREMIE-AFFAIRES. - PROLONGATIE.
Alle gewenschte inlichtingen worden op aanvraag gaarne mondeling, schriftelijk,
telefonisch of telegrafisch verschaft.
LABOUCHERE OYENS 4 Ce.'s BAÜK
AMSTERDAM SPUISTRAAT 173
SAFE-DEPOS6T
geopend van balt ta©n tot vtjt nor
IAC4A1NU SOTQEL 213
Lcketten met trommels van f 1.?p. maand, f6.?per jaar en
Loketten met verstelbare geheime-combinatie.
Loketten met 2 verschillend werkende sloten.
S©SAFE-INRICHTING kan door belangstellenden
&öKantooruren bezichtigd worden.
Residentie Hypotheekbank^
gevestigd te 's-UZravenhage.
Directie! K. E. ABBINQ. D. VAN OORD T.
Verkrgghaar : 4 en 4i/s pCt. HYPOTHEEKBRIEVEN tegen beurfkoerlA
Hoofdkantoor
SCHI1SDAM.
Maatschappelijk Kapitaal
? l.OOO.OÜO.-,
Directie:
Totaal verzekerd kapitaal ruim
o mim?.»g..a.B. t
Ongevallen-, alle Ziekten- en Ongevallen-Verzekeringen.
Levensverzekering met en zonder Geneeskundig Onderzoek.
Prospect! op aanvraag gratis.
Actieve Agenten en Hoofdagenten gevraagd.
Cl T TT T '"P
-L-J U J. J.
De nnn-urn,
Heerengracht 179, (geb. Associatie-Cassa),
AMSTERDAM.
Kapitaal ?1,000,000.
Reservefonds. . . 1,108,895,20.
De Rentevergoeding voor gelden & Deposito.
Met l dag opzegging (bedragen
tot ? 5000 direct te ontvangen) . 8>ipCt.
10 dagen opzegging .... 3
Voor l maand fixe 3
2 en 3 maanden fixe . . . 3 V"
l jaar fixe 3V,
Prolongatie-conditie (tot beperkte bedragen)
X pCt. onder den Prolongatiekoerg.
Amsterdam, Juli 1912
Znider Hypotheekbank
te tiretla.
4J/2 pCt. PANDBR1EVEN
in stnkken van ?1000.?, f 500 «n ?100.
Koers van uitgifte 100 H pCt. Koers van
uitloting 100 M pCt. Directie :
E.J.M.DnBKUIJNen Mr.AUG.L.HEIJBBOEK
'S-GRAVENHAGE.
Verkrijgbaar:
l"aiiclbrieven.
Koers van uitgifte IOOV2 pCt.
Koers van.uitloting SOOYspCt.