Historisch Archief 1877-1940
Na. 1844
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
MB. G. VISBBMKG,
?president der Javggche Bank, benoemd
president van de Nederlandsche Bank,
adviseur der Chlneesche Regeering Toor
de regeling van de Mant.
vaste Mjn in de dialoog en voorliet zy zich
in de eerste tooneelen met materiaal, dat later
wordt opgenomen, bewerkt, herhaald, ver
meerderd, gelijk het thema in een muziekstuk.
Se handeling is levendig genoeg en waar
zy eigenlijk slechts twee personen raakt, heb
ik mji aan deze twee gehouden, er slechts
?én bijpersoon, de keukenmeid, bg inhalende.
Voor het overige laat ik over en achter het
geheel de ongelukkige g nest van den vader
heerechen. Ik heb dat gedaan, omdat ik meen
te hebben opgemerkt, dat voor de menschen
van desen tijd het psychologische verloop
het meeste belang inboezemt en onze weet
gierige Kielen niet tevreden zijn met te den
?dat iets geschiedt, doch ook willen weten hos
het in zy»werk gaat. Wij willen zelf de
draden, da machinerie, zien, zelf de doos met
den dubbelen bodem onderzoeken, willen het
naadje van de kous weten en in de kaarten
kijken om te zien van welke klenr ty zjjn.
Ik heb daarbij da monografijche romans
der gebroeders Goncourt voor oogen gehad,
?die my van de moderne litera'.nnr het beate
bevallen.
Wat het technische in de compositie aan
gaat, ben ik oy wijze van proef van het
indeelen in bedrijven afgeweken. Ik heb dit
gedaan wyi ik veronderstel dat onze af
nemende verbeeldingskracht door pausen
gestoord ion kannen worden, daar de toe
schouwer dan tijd vindt tot nflrxie en zich
zoodoende aan den suggestieven invloed van
den auteur-magnetiseur onttrekt. Mg n stuk
duurt vermoedelijk anderhalf uur, en wanneer
men een redevoering, een predikatie of con
gres-voorlezing even lang of nog langer kan
aanbooren, stel Ik mg voor, dat een
tooneeletuk van anderhalf uur niet «al vermoeien.
Raeds in!872nebik in?DeOnvreedsame"een
van mtyn eerste dramatische pogingen, desen
geconcantreerden vorm beproefd, alhoewel
met gering succes. Het stuk was geschreven
in vijf bedrijven en lag kant en klaar toen
ik eerst bemerkte welk een verbrokkelende,
onrustige uitwerking het had. Het werd
verbrand, en uit de asch herrees a enkel
ETENSCHAPPEUJKE
LXIX.
Een oïfterüronticte gatfilA
P Elke kolenmijn, zelfs de best verzorgde,
ia een bedreiger van menschenlevens, en by
dreigem blijft het lang niet allyd. Wel heeft
men de kans op ongelukken voortdurend
kleiner trachten te maken, maar nul is
dese kans nooit geworden; verre daarvan
zelfs! Onlangs heeft men de resultaten ge
lezen van een prijsvraag, uitgeschreven om
«en practische en toch secure
veiligheidslamp voor mijn-werk te verkrijgen, en men
behoeft er niet aan te twijfelen of de bekroonde
lamp is uitermate bruikbaar en hy zal het ge ?
vaarljjke myngas, dat de oorzaak is van vele
ontploffingen in de mijnen, een deel van
zyn gevaarlijkheid ontnemen, evenals dit
reeds het geval was met de beroemde
veiligheidslamp van Davy. Maar geheel verdwijnen
zullen de mjjngasontploffingen niet, want er
«ijn nog wel andere redenen die het myngas
tot ontploffing brengen, behalve een onvoor
zichtig geopende lamp. Veel beter ware het
als het mijn werk zelf geheel o rerbodig werd
gemaakt, doordat een midiel gevonden werd,
zonder handenarbeid de steenkool boven te
krijgen. De bekende Engelsche geleerda Sir
William Rimsey heeft zyn gedachten laten
gaan over deze vraag en het is niet te ver
bazen dat hij een geniale oplossing gevonden
heef f, die t egel y'k pleit voor zijn
mensenlievendbeid. .Ho redeneerde ongeveer als
volgt. De opgegraven steenkool wordt door
ons gebruikt om machineovens te stoken;
de vrijkomende warmte stelt door
stoomontwikkeling de machine in staat arbeid te
verrichten. Uit is a weg, maar het is niet
de voordeeligste, daar bij de steenkoolverbran
ding volstrekt niet alle warmte terug te vinden
is in den verrichten arbeid. De verhouding van
hetgeen de machine oplevert aan arbeid en de
hoeveelheid arbeid die wy krijgen konden a.\a
alle steenkool warm t e opgevangen en in arbeid
omgezet kon worden, noemen wij het nuttig
effect der machine. Dat nuttig effect is bij
een gemiddelde stoommachine hoogstens een
pereent of vyftien. Veel voorieeliger wordt
deze handelwijze indien men eerst in de
gasfabriek de steenkool, door verhitting in
gesloten ruimten, verandert in allerlei andere
stcfien waarvan het gewone lichtgai een der
vele is. Dit lichtgas kan men met lucht ver
mengen en dit mengsel is ontplofbaar. De
kracht van deze ontploffing kan gebruikt
worden om een zuiger vooruit te stooten;
dat gebeurt, zooals men weet, by een
gatmotor, die natnurlyk even goed arbeid ver
richten kan als een stoommachine waarbij
de stoomdruk den zuiger voornitstoot. Het
groot bedryf van vyftig bladzyden druks,
dat in den tyd van een nor gespeeld werd. De
vorm is dus niet nieuw, maar schynt toch
myn eigendom te z(jn en heeft door de
verandering van smaak wellicht kans opgang
te maken. Het ligt in myn bedoeling in de
toekomst het publiek zoo opgeroed te krijgen
dat het een n-bedrijvig stuk dat een heelen
avond duurt, kan by wonen. Doch dit
vereischt eerst voorbereid te worden. Om
intnsschen het publiek en den acteurs rust
punten te verschaffen, zonder de toeschouwers
uit de illusie te laten komen, heb ik ge
bruik gemaakt van drie kunstvormen, die
alle tot de dramatiek behooren, r>.'. de
monoloeg, de pantomime en het ballet, die
oorspronkelijk met de antieke tragedie samen.
hingen. De monodie, het treurlied, wordt nu
monoloog, en het koor ballet.
De monoloog is door ome realisten in den
ban gedaan, als zynde onwaarBchynlyk,doch
wanneer ik hem motiveer, maak ik hem
waarschyniyk en kan hem dan met voordeel toe
passen. Het ia toch Immers wel waarschijnlijk
dat een sprejker in z'n esntje over den vloer
heen en weer loopt en overluid zyn rede
voering leest, waarschijnlijk dat een auteur
hardop z|jn rol zegt, dat een meisje met
haar kat praat, een moeder met baar
kind babbelt, een oude vryster met haar
papagaai snatert en slapers in hun droom
spreken. En om den acteur eens gelegenheid
te geven tot zelfstandig werk en een
oogenblik van de voorschriften des antears onaf
hankelijk te zyn, is het goed dat de mono
loog niet geheel uitgewerkt, doch slechts
aangeduid wordt. Want aangezien hetervry
weinig op aankomt wat in den droom ge
sproken, wat tegen den papegaai of de kat
gezegd wordt, omdat het op de handeling
geen invloed heeft, kan een begaafd acteur,
die in de stemming is, dat wellicht beter
impro fiseeren dan de auteur, die van te
voren niet kan berekenen hoe veel en hoe
lang gepraat zal kunnen worden, zonder dat
het publiek uit de illusie ontwaakt.
Zooals bekend verondersteld mag worden,
is het Italiaansche theater bjj bepaalde too
neelen weer tot de improvisatie teruggekeerd,
doch naar plannen van den auteur, en heeft
daarmede -dichtende acteurs voortgebracht,
hetgeen een schrede voorwaarts kan zyn of
een nieuw, opkomend soort kunst, wanneer
er tenminste sprake kan zyn van scheppende
kunst.
Daar, waar de monoloog zon beginnen
onwaarscnyniyk te worden, heb ik tot de panto
mime myn toevlucht genomen en daar ver
leen ik den acrenr nog meer vrijheid tot
dichten, en zelfstaudig eer behalen. Om
intnsschen het publiek niet al te zeer op de
proef te stellen, heb ik de musiek, wel ge
motiveerd immers door het 8t. Jansbal, ge
durende het stille spel haar
zinsbegoochelende macht laten uitoefenen, enikversoek
den kapelmeester in de keus van het muziek
stuk behoedzaam te werk te gaan, zoodat niet
door reminiEcansen uit de hedeadaageche
operettes of dans wijzen, of uit al te plaat
selijke volks ieunen, verkeerde stemmingen
wordan opgewekt.
Het ballec, dat ik ingelascht heb, zon niet
door een i.g. volksoploop vervangen hebben
kunnen worden, wijl een volksoploop altijd
slecht gespeeld wordt en een aantal
knorrepotten dan van de gelegenheid gebruik
willen maken om grappig te doen en aldus
de illusie verbreken. Daar het volk zyn
kwaadaardigbeden niet improviseert, doch
gebinik maakt van gereed materiaal, hetwelk
een dubbele beteekenis kan krijgen, heb ik
niet zelf het spot lied vervaardigd, doch
gebiuik gemaakt van een minder bekend
danibljjkt zelfs dat het nuttig tffc.cc by deze
motoren hooger is dan by stoommachines.
Het zon dus voordeeliger zyn (als 't altjjd
mogelyk was) gasmotoren te gebruiken; het
zon ongeveer twea maal voordeeliger nitko
men. Ramsay zegt nu zeer terecht: waarom
moeten wy eerst de steenkool uitgraven en
dan pas in de ovens verbranden? Ia het niet
veel praktischer on»de steenkoollagen in
brand te steken als zy nog onder den grond
liggen. Wy behoeven dan alleen maar te
zorgen dat de ontledingsproducten, o. a.
het lichtgas, opgevangen worden en door
buizen naar de fabriek geleld, waar
gasmotoreii gedreven worden met behulp van het
gewonnen gas. Rimsay heeft hierbij gedacht
aan het procédédat Dij zontmynen gebruikt
wordt; men pompt water in de myn, laat
het daarin een poos staan, zoodat het zont
opgelost wordt, om ver 'olgens de sterke
pekel weer omhoog te pompen.
In de figuur is aangegeven hoe Raouay
zich de geneele installatie denkt. Eerst moet
een boorgat gemaakt worden om de
ateenkoollaag te bereiken. De middellijn van dit
boorgat behoeft niet grooter te zyn dan een
halve meter; een buis van 1.5 dM. middel l ij n
wordt hierin aangebracht om het boorgat
waterviy te honden. Binnen deze buis zouden
twee kleinere buizen aan te brengen zyn,
de kleinere voor het nitpompen van water,
de andere voor het omlaagpersen van lucht,
stoom of kleine hoeveelheden water om
tegelyk met de steenkool te verbranden. De
steenkoollaag moet dan aangestoken worden,
wat gebeuren kan door een electrische
geleiddraad neer te laten, die later weer opge
haald kan worden als de steenkool brandt. De
gassen die door de verbranding en ontleding
van de steankool ontst aan zyn, ontsnappen door
de hoofdouls (waarin de kleinere buizen not
ruimte genoeg overlaten). Deze gassen worden
gevoerd naar de scrnbbers (voor in de figuur
geteekend) waar hei lichtgas gezuiverd wordt,
om vervolgens vandaar gezuiverd te stroomen
naar den grooten/ gashouder die rechts
geteekend is. Van uit dezen gashouder loopt de
afvoarbnis naar de links achteraan
geteekende fabriek waar gasmotoren door hetgaa
gedreven worden. Een deel dezer machlneriën
moet zelf de lucht samenpersen die de myn
ingeblazen kan worden, door een ook in de
figuur geteekende kleinere buis, evenals de
stoom die door een andere kleinere bnia
aangevoerd wordt naar de myn.
Daar natuurlijk niet al tyd de arbeid, die
de machines verrichten dadelijk te gebruiken
ia op de plaats waar de myn toevallig ligt,
wii Kaïasey de gasmotoren gebruiken om
electriciteit op te wekken die vervolgens
door een draadleiding (in de figuur ook
geteekend op den achtergrond) vervoerd kan
worden waarheen men wil, om elders weer
gebruikt te worden voor verlichting of voor
het op haar beart weer in beweging brengen
van machines, die arbeid kunnen verrichten.
Dit laatste gedeelte van zyn plan is natnurlyk
eren goed uitvoerbaar als het gebruik dat
men van watervallen maakt om electriciteit
liedje, dat ik ia den omtrek van Stokholm
zelf heb opgeteekead. D»woorden kloppen,
zy het o*k niet op 'a haar, toch ongeveer,
maar dat is ook de bedoeling, want het
arglistige (zwakke) in den slaaf laat geen
directen aanval toe. Dus geen babbelende
grappenmakers i»een ernstige handeling,
geen grof gegrjjns in een situatie die het
deksel dicht doet op de lykkist van een
geslacht.
Wat nu de decors betreft, heb ik het
onsymmetrische, afjiebrokene geleend van het
impressionisme en verbeeld ik mij daar
mede ten opzichte van het opwekken der
illusie te hebben gewonnen; want doordat
men niet het heele vertrek en ameuble
ment ziet, wordt er gelegenheid geboden om
te vermoeden, d.w.«. de phantasie zet zich
in beweging en completeert. Ook win ik er
dit mee dat ik aan het lastige heengaan door
deuren ontkom, temeer daar tooneeldeuren
toch meestal van linnen zyn en by de minste
aanraking tchndden en niet eens vermogen
de woede van een tooraigen huisvader uit
te drukken, wanneer hy na een slecht mid
dagmaal heen gaat en de deur dicht smakt
oodat het heele huls dreunt". (Op het
tooneel schudt het alleen) E venzoo heb ik
n§y slechts by n enkele decoiatie bepaald,
niet alleen om de personen te laten samen
groeien met het milieu, doch ook om met
de decoratie-luxe te breken. Wanneer men
echter slechts n decoratie heeft, kan men
ook verlangen dat men haar krijgt getrouw
naar de natuur. Toch is er niets moeilijker
dan een vertrek te bekomen dat er ongeveer
als een vertrek uitziet, hoe handig de schilder
ook zyn mag in het maken van een
vuurspu wenden berg of een Waterval. Dat de muren
van linnen zyn, het zy zoo, doch het is nu
toch eimdelyk wel tijd om er niet langer
kasten met keuken gereedschap op te schil
deren. Wy hebben aan het tooneel zoo
veel andere conventioneele dingen dat wy
zonden meenen er voor gespaard te mogen
blyven, onze verbeelding te overspannen met
het gelooven aan geschilderde braadpannen.
De decoratie op den achtergrond en de
tafel heb ik schuin gazet, zoodat de acteurs,
wanneer zy aan tafel tegenover elkaar zitten,
en face en half en profil spelen. In de opera
Aïla" heb ik een schuin gezette achtergrond
gezien, die het oog ongekende perspectieven
bood en die scheen daar volstrekt niet neer
gezet te zijn uit afkeer tegen de vermeaiende
rechte lijn.
Een andere, wellicht niet overbodige,
nieuwigheid zon zyn het wegnemen van het
voetlicht. Deze beneden-verlichting, beweert
men, heeft ten doel de acteurs in het gezicht
dikker te maken. Maar ik vraag: waarom
moeten alle acteurs in het gezicht dik- «ijn?
WiEcht dit benedenlicht niet een aantal fijne
trekken uit in de onderste gedeelten van net
gelaat, voornameiyk by de kaken, vervalecht
het niet den vorm van den neus en werpt het
niet schaduwen boven de oogen? En indien
dit niet zoo ware, dan is a ding toch zeker :
dat de oogen van den acteur gepijnigd worden,
zoodat het beteekenisvolle spel der blikken
verloren gaat, want het voetlicht treft het
netvlies juist op de plaatsen, die andera beschut
zyn i uitgezonderd by de zeelieden, die de zon
In het water moeten zien schynen) en daarom
ziet men zelden ander oogenspel dan blikken
terzydelof omhoog, zoodat het oogwit te zien
komt. Wellicht kan «ten aan dezelfde oorzaak
in het bizonder ook toeschrijven het ver
moeiend knippen met de oogleden, dat vele
actrices doen. En wanneer iemand op het
tooneel met de oogen wil spreken, blyft hem
slechts de onbehaaglijke uitweg, om rechtuit
naar het publiek te kijken, waarmede hy dan
op te wekken, die reeds vele honderden
kilometers ver vervoerd wordt eer zy weer
gebruikt wordt in de fabrieken. De te af
stand is stellig nog wel te vergrooten; elk
jaar worden verderdragende stroom!eidingen
aangebracht.?Hat gas, dat uit de myn opstygt,
zal natuurlyk ook wel op andere manier te
verbruiken zyn dan in gasnaotoren, b.v. door
het gas door (misleidingen over nog grooter
afstanden te vervoeren en dan pas te ge
bruiken, als tenminste de buisleiding niet
al te kostbaar wordt. Het voordeeliget zal
echter het opwekken en vervoeren van elec
triciteit blyken te zyn.
De groote moeilijkheid ia de juiste circu
latie van stoom en lucht onderin de myn,
maar Ramaar heeft de beschikking over
een waardelooze steenkoollaag gekregen,
waarop hy zyn practische proeven verrichten
wil, waarbg ^et beste blijken ial welke de
moeilijkheden zyn, die echter in Rameay's
hersenen een gevreesde vijand zullen vinden.
Het feit, dat een steenkoollaag die eigenlyk
waardeloos is, nog door Ramaay gebruikt
kan worden, wijst reeds op het balang van
Ramsay's plan. Want als dit gelukt, is niet
alleen de arbeid in de mijnen voor een groot
deel overbodig geworden, maar ook is de
mogelijkheid geopend om ateenkoollagen, die
niet voldoende dik zyn om bewerkt te worden,
op de gewone wüse, toch nuttig te gebiniken.
Terwijl nu een laag bijna een meter dik moet
zyn om rendabel bewerkt te kunnen worden,
zouden in 't vervolg lagen van een paar
decimeter dik, en op groote diepte gelegen
nog zeer goed te gebruiken zyn. Voor ons
land, waar de Bteenkoollagen dikwyls diep
liggen en niet altijd de vereischte dikte
hebben, zon het gelukken van Ramsay's
proeven dus stellig van belang ijn. Het
exploiteeren der steenkoollagen op de
ouderwetsche wy'ie zal voorloopig niet overbodig
worden door deze plannen, al gelukken zy,
omdat voor de Btoomschepen toch steeds
steenkool (tenminste voorloopig) noodig zal
zyn of een andere vorm van brandstof.
Allicht zullen eigenaars van kolenmijnen
er eerst wat tegen opzien hun besittingen
in brand te steken; ook zullen er bei waren
gemaakt worden tegen de grondverzakkingen
die het gevolg zullen zyn van de weggebrande
lager, maar Rameay wijst er op, dat dit
laatste toch reeda gebeurt in
zoutmyndutrlcten, zonder dat de menrchen zich er
erg druk over maken. Ramsay hoopt op deze
wijze de productiekosten zoo te verlager, dat
de kosten van het arbeidsvermogen, dat men
verkrijgt, gereduceerd worden tot een vijfde,
misschien wel een tiende van de bestaande
prys. Het belang voor de geheele samenleving
Behoeft nu niet gereleveerd te worden; het
electrisch maken van elk bedryf zou er het
welkome gevolg van zyn.
Ram SB y speculeert nog op een ander
resultaat. Korten tyd geleden heeft hy geschat
hoe lang de menschheld nog toe kon met
de vermoedelijk beschikbare
sieenkoolvoorraad die nog onder den grond ligt. Hy
voorspelde toep, dat na honderd vyf en
D« OSDBRHANDBLAABS VAN DBN TüEKSCH ITAUAANSCHBN VBBDB VAN I/AU8ANNK".
Van links naar rechts: Bertolini (Italië), Naby Bey (Tnrky*), Garbasio
Secretarie, Fasinato (Italië), Fahriddin B?y (Tnrkye), Volpi (Italië).
iiitiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiMiiniiiiiiiiiiiiiiiitii
buiten zijn medespelenden contact zoekt,
en dat te recht of te onrecht kennissen
groeten" wordt genoemd.
Zou niet volioende sterk zijlicht (met
parabolen of iets van dien aard) den auteur
behulpzaam kunnen zijn bij het versterken
der mimiek met het krachtigste middel van
het gelaat, het spel der oogen?
Den acteur zóver te krijgen dat hij voor
en niet met het publiek speelt, waag ik niet
te hopen, ofschoon het mijn wensch zon zyn.
Ik verlang niet gedurende een geheel be
langrijk tooneel den rug van den acteur te
zien, doch ik wensch uitdrukkelijk dat be
slissende tooneelen niet gelijk duetten bij
het Bonfllttushokje gegeven worden met de
bedoeling om beapplantiseerd te worden, doch
ik wil dat zij gespeeld worden op de aan
gegeven plaats. Geen revoluties dus, doch
slechts kleine modificaties, want om van het
tooneel een vertrek te maken, waarvan de
vierde muur weg is, zoodat een aantal
meubelen het publiek den rug toekeeren,
zal voorloopig nog wel blijken van storenden
invloed te zijn.
Wanneer ik het nu nog over het grimeeren
wil hebber, waag ik niet te hopen doer de
dames te worden gehoord, die liever mooi
willen Z(jn dan vraarseby'oliji. Doch de acteur
overlegge eens by zich zelf, of het wel
voordeelig voor hem is om bij het grimeeren zijn
gelaat een abstracte uitdrukking te geven, die
daar bluft zitten gelijk een masker. Stel n een
heer voor, dia met roet ean scherpe, toornige
trek tusschen zjjn oogen teekent, en nemen
wy aan dat hy met dat aanhoudend grimmige
uiterlijk genoodzaakt wordt bij een repliek
te lacben. Hoe vervaarlijk zon zulk een grimas
niet zijn l En boa zal de losbol, die blank en
glad ii als een biljartbal, het voorhoofd
kunnen rimpelen wanneer de oude heer
toornig wordt?
In een modern p ycholonisch drama, waarin
da fijnste aandoeningen der ziel meer door
het gelaat bahooren weerspiegeld te worden
dan door gebaren en getier, zal het wel het
beste zyn om het met sterk zylicht op een
klein tooneel te probeeren, en met acteurs
zonder blanketsel (?Scbminke") of tenminste
met een minimum daarvan.
Zonden wjj vo >rts ba f rijd kunnen worden
van het zichtbare orkest met zyn storende
lampenlicht e»naar het publiek gekeerde
gezichten; zonden wij het parket iÓopge
hoogd kunnen krijgen, dat het oog van den
toeschouwer hooger ligt dan de kniefchyf
van den acteur; zouden wij gedaan kannen
krtfgen dat de arant-scènes (de ossenoogen),
met hun giebelende middagmalers, afgeschaft
worden, en bovendien de zaal gedurende de
voorstelling in volkomen duister ie, doch
vcor alles een klein tooneel en een kleine
zaal, dan zou misschien een nieuwe dramatiek
opkomen, en een theater weer een inrichting
worden tot vermaak en verlustiging der
ontwikkelden. In afwachting van dat theater
dienen wjj wel op voorraad te schrijven en
het repertoire voor te bereiden dat komen zal.
Ik heb een poging gedaan I Is zy mislukt,
dan is het nog tyd genoeg de poging te
herhalen.
Wg staan in 'c teeken der mathematische
vormen.... En dat niet als een
Giap-vanVandaair, maar veeleer als een reeds
honderdjaiig feit. Napoleon'<i levensstijl was essen
tieel cuoistiecb.... Onder hem dan ook
ontwikkelde zich die cerebrale liefde voor
rechtiycigheld en strakke cbkeling, diekoude,
maar kristalklare paleis- en meubel-architec
tuur, welke we nou noemen : Empire". Niet
uit zich zelf al n, niet waarlijk «ponlaan
schiep de tyd-van-toen dit even streng als
wereldsch aty'l-formaliim». Men had terug
ges r epen naar 't ver Verleden van Rome.
Want dddr, door de Romeinen der Oudheid,.
warenonvergankelykemonnmenten opgericht,
na eens van znirer-logische rondheid, als
't Calosseum of 't Pantheon, dan weer van
vlaktec-beheerecbende strak-lenigheid: de
Aquaducten, of eindelijk van rechthoekigen
parallelepipedum vorm, zooals de Basilika's
geweest zijp. Heel het Ramei&scbe volk,
streng, jnridiach, verstandelijk, en niét spon
taan, niét mystiacb, nies menachelyk groot,
htt Rimeinsche volk had de mathematica
in 't hart.
Het was geen gril toen Napoleon zich 't
Rotneinsche keizerrijk vórhte d als een ver
lig. 1. SIB WILLIAM RAMSAY'S PLAN.
De sttenkoollaag wordt aangeitoken en verbrand, ondtr eventueel gewenichlen toevoer van
t toom of lucht door de smalle buizen, die door de hoofdbui»omlaag loopen. Door de
overige ruimte der hoofdbui) gaat het gevormde ga»omhang, wordt getuiverd in de
scrubbi,rs (linkt), en gevoerd naar den gashouder (recht») vanwaar de veorraad geleid wordt
naar de fabriek (link»achteraan) waar het ga»gebruikt wordt om ga*moioren te drijven,
die electriciieit opwekken, die vervolgen»ovir honggpanningleidina naar verre plaatsen
vervoerd kan worden om voor verlichting. Tut drijven van fabrieken, beweeg kracht van
treinen e. d. gebiwkt te worden. Een deel der machines bij de mijn levertn den btnoodigden
«toom en de samengepertte lucht, die naar de mijn gevoerd worden.
zeventig jaar de Engelscbe steenkool voorraad
op zon zyn. Kan men echter, door bet uit
voeren van zy'n plannen allerlei onder
grond? che voorraden nog gebruiken, dia nu
waardeloos of onbereikbaar zyn, dan zon
zeker deze naderende steenkool-looze periode
een heel eind verder in de toekomst ver
schoven worden.
De spanning, waarin men de verdere resul
taten van Ramsay's onderzoekingen af wacht,
is dus alleszins gerechtvaardigd.
P. VAN OUT.