Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1847
HAYEN «w AMSTERDAM
SCHAAL l A33.50O
\^5EÏÏ£ENTÉBUIKStOOT
VERKtflNINGvoorde AMSTERDAMMER
Wbl.voor Ned.,naar een Kaart van de
GEMEENTE AMSTERDAM
De haven van Amsterdam in de 171e eeuw.
Bchreierstoren.
Kantoor van
den havenmeester.
Werf van de Nederlandeche Scheepsbouwmaatschappij.
Handelekade met pakhais van het B!anwhcedenvecm.
De Haveninrichtingen, van
Amsterdam.
Da behandeling der begrooting van
Amsterdam, zooals die jaarlijks plaats
heeft, wjjst er niet op, dat zij een
koopen handelsstad betreft; over vele onder
werpen, zelfs Tan ondergeschikt belang,
wordt in den breede en op 't peuterigst
geredekaveld, maar,... wat belangrijks
wordt en is er gezegd over de hoofdzaak,
het bestaanswezen van Amsterdam, over
de haven en de haveninrichtingen, over
al wat den handel, de koopmanschap en
de zeevaart betreft ? De leemte in den
AmBterdamschen gemeenteraad: de slechte
vertegenwoordiging van handel en zee
vaart, komt bij
de behandeling
der begrooting
sterk nit. De
mannen, die deze
voorstaan en van
alles op de hoogte
zijn, weten wat
voldoende is, en
wat niet, en
daarom voorzie
ning eischt, ont
breken in den
Raad. En toch
leeft Amsterdam
bij de navigatie
en de commercie,
ex heeft het Kolentip.
daarop alle aan
dacht te vestigen. Het heeft daarvoor
mannen noodig met kennis, met ruimen
en vér zienden blik. Te meer daar de
strijd grooter en grooter wordt.
Vernnedelijk zijn de meeste leden van
den Kaai evenals het rnearendeel der
ingezetenen met de belang an van de
haven en haveninrichting niet of onvol
doende op de hoogte. Daarom is het
een goed denkbeeld om met de
Scheapvaarttentopnstelling in 1913 motorbooten
ter beschikking te stellen tot
bezichtiginr van de haven. Andere steden,
als Rotterdam, Antwerpen, Hamburg,
enz., hebben het voordeel, dat de haven
niet als afgesloten ligt, waar de
hamdelsen scheep vaartbeweging voor ieder zicht
baar zijn, zooals vroeger te Amsterdam
ook het geval was.
Van het in-dienst brengen der motor
booten ter bezichtiging der haven, kan
veel goeds
ver, wacht worden.
Dan kan ieder
door eigen
aansehouwirg zien
hoe belangrijk
de haven en ha
veninrichtingen
van Amsterdam
zijn, eu hoe
krachtig het po
gen is om met
andere groote
steden te kunnen
en te blij «en
wedijveren, en
dat de otters
voor gestadige
verbetering en
voortdurende uitbreiding niet
vergeefsch zijn.
Amsterdam is niet meer de stad, die
den wereldhandel beheeischt, er werpen
in de haven niet als in de 17de eeuw
2000 schepen het anker uit. M?n wete
echter, dat Amsterdam als handels- en
koopstad nog altijd mede vooraan staat, en
bedenke dat de schepen van thans... zoo
veel meer toanea-inhoud hebb.-n! Eén
enkele mailboot van tegenwoordig staat
gelijk met ean geheele 17de eeuwsche
retour vloot.
Het bekend worden met de haven zal
allen het bewijs leveren van den
reusachtigen vooruitgang van Amsterdam op
handelsgebied. Strijd en moeite heeft
het de stad gekost om het diep verval
in het begin dezer eeuw weer te boven
ta komen. Koning Willem I hetfc
wel veel gedaan om hindel- en scheep
vaart te doen herleven en tot
(kortstondigen) bloei te brengen, het baatte
echter weinig. Eerst de opening van het
Noordzee-Kanaal heefteen waarlij k nieuw
leven gebracht, hoe langzaam dan ook.
De thans zoo rijke en bloeiende
stoomvaartmaatschappij Nederland zou, na
vier jaren te hebben bestaan, waarschijn
lijk ontbonden zijn of aan het sukkelen
geraakt, als Prins Hendrik der Nederlan
den, de oom van Koning Willem III, niet
krachtig was bijgesprongen en honderd
duizenden ter beschikking had guateld.
Het is de moeite waard om in 't kort
na te gaan, wat op havengebied de kracht
is geweest, die tot den opbloei van Am
sterdam geleid heeft.
Allereerst zij dan genoemd: het Noord
zee-Kanaal, het grootste der Wereld.
Sedert de opening er van, l November
1876, werd n ingeklaard te Amsterdam :
in 1877 1540 schepen met een inhoud
van nog geen 21/o millioen M:5.; in
1911 2360 schepen met
een inhoud van ruim 10
millioen. 1)
Het Noordzee-kanaal
maakte voor Amsterdam
een groote en wel inge
richte haven noodzake
lijk. De Handelswereld
heeft daarvoor steeds ge
ijverd en op alle uitbrei
ding en verbetering aan
gedrongen, zoodat de
haven aan alle eisenen
kan voldoen.
Dit Havengebied strekt
ziek uit over 9 K.M. van
de Petroleum-Haven (ten
westen van Amsterdam;
men zie onze kaart) tot
aan het Gemeentelijk
Handels Entrepot geheel
in 't oosten, en heeft
de volgende centra:
Petroleum-Haven, Hout
haven, Handels-, Y-, en
Ertskade,
Spoorwegbassin ei> Gemeentelijk Han
dels Entrepot.
DE PETROLEUMHAVEN.
Hoefijzervormig "ont
worpen, lang 910 M.
heaft een oppervlakte
van 28 H.A.
Deze haven werd in
1890 voor een gedeelts
langs de Westzijde het
eerst geëxploiteerd door
de Amsterdamsche Petro
leum-Haven Maatschap
pij, terwijl in 1891 de
American Petroleum
Gompany, de bekende
trust van Rockefeller,
een gedeelte van de Oostzijde, door
verleende concessie van den Gemeen
teraad in beslag nam. Bij het overnemen
door de Gemeente Amsterdam op l Oot.
1895 van dat gedeelte, door de
Amaterda-nsche Petroleum Haven Maatschappij
geëxploiteerd, waren er 6 tanks aanwe
zig met een gezimenlijk inhoud s vermogen
van plm. 20,000,000 liters; vervolgens
is er door de Gemeente geleidelijk, op
aanvraag, bijgebouwd geworden en het
Gemeentelijk Petroleum Entrepot kan
zich dit jaar dan ook verheugen in het
bezit van 17 tanks met een inhoud van
plm. 55,000,000 liters.
DE HOUTHAVEN.
Zij sluit zich aan bij de Petroleum
Haven en bestaat uit 3 Havens, ligplaats
aanbiedende voor 33 zeeschepen. De
Havens zijn omringd door 160,000 M2.,
d. w. z. 16 hectare, opslag ruimte. Voor
balken zijn er vlotbavens met een opper
vlakte van 385,000 M-. Jaarlijks lossen
hier o. a. 200 zeeschepen. De aanvoer van
balken is dikwijls zoo groot, dat er ruimte
te kort is en het Wester-Kanaal, beneden
de oude Houthaven, voor balkhaven moet
worden aangewezen.
DE HANDELS-, Y- EN ERTSKADE.
Het oudste deel der haven is wel de
Handelskade. Zij heeft een lengte van
bijkans twee kilometers 2), voor een
langzamen wandelaar een half uur gaans.
De aan de Zuidzijde liggende binnen
haven een kadeleegte van 1200 Meter.
Aan den kop der Handelskade is een
80 tons s t oomkraan, d. w. z. een kraan,
die 80,000 kilo lichten kan, benevens een
30 tons Hydraulische Kraan. Langs de
kade bevinden zich 31 verplaatsbare
Hydraulische Portaalkranen, dwergjes,
vergeleken bij de twee vorige, want zij
bezitten slechts van 750 tot 7COO Kg.
hef vermogen. De tegenwoordige Ykade,
die maar iets korter is dan de Handels
kade, n.l. 1800 M. lang, was oorspron
kelijk Golfbreker. Aan beide zijden zijn
door de Gemeente loodsen gebouwd met
?en totaal oppervlak van ruim 25,000 M'J.
Voorts heeft de Stoomvaart Maatschappij
Nederland" hier hare eigen loodsen met
ook nog een respectabeler vloeropper
vlakte 3).
Het Oostelijk deel dezer kade is ver
huurd aan de Kon. Ned.
StoombootMaatschappij, die met ? haar vloot van
44 schepen, varende op de Middelandsche
en de Oostzee, een ruimte noodig heeft
van pi. m. 13 000 X
De Ertskade, geheel in 't oosten ge
legen, is de kleinste onder de kaden. Zij
meet 310 Meter en bevat maar een paar
Hydraulische kranen (6) elk met een
hefvermogen van 3000 Kg.
De zich hier bevindende Hydraulische
Kolentip is het eigendom der Holl.
Ijzeren Spoorweg Maatschappij. Per uur
kunnen hiermee gemiddeld 10 wagons
met een bruto gewicht van 30,000 Ko.
overgestort worden in een zeeschip.
HET SPOORWEG-BASSIN.
Het spoorweg-bassin, hoofdzakelijk
les tem d voor overlading van steenkolen,
Petroleumhaven.