Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
15 Dec. '12. No. 1851
expoueren Fraulei»Berg en de heer Sohwars.
Het werk run de»twee vertoont looreel
overeenkomst gevolg wMrachJiJnljjk van
langdurige samenwerking dat het opper
vlakkig goden van n zelfde hand geprodu
ceerd kan Bchjjnen. Het sjjn meert Btadietjea,
blijkbaar naat de natuur in het sonnige Zuiden,
waaronder verschillende «eer aangenaam om
te alen, om een gelukkig treffen van wat
ik, in gosden iln, den modernen kleurnoot
ion willen noemen. Bij nader aanschouwen
kwam het me voor, dat toch onder de
insending van Franlein Bsrg de meest
petillante proeven van kleur-en lichtuitdrckking
voorkomen. Het gezamenlijke werk maakt
echter in z|jn hittige kleurigheid een lustigen,
frisschen indruk met meer rjjkheid aan nuancen
dan de serie van Knap op de
Lncas-tenteonstelling.
De Ezpressionnisten zijn te vinden in de
naast-gelegen grootere zaal.
Expressionnisme als we, dit woord in
het Hollandsch overzettende, trachten te
verstaan beteakent het ongeveer:
uitdrukkingsmacht en das moeten de expressionnisten
schildere zQn, die het er bovenal op aanleggen
hun werk nltdrnkkingavol te doen zjjn. Daar
deze hoedanigheid nu wel b|] iedere kunst
uiting te verwachten is, en er hier niet op
eenigerleiwy ze in' t bij zonder een uitdrukkings
vorm waar te nemen valt, mogen we aan
nemen dat de«e groep die allereerste eisch
voor het kunstwerk tegenover zooveel loosheid
in het tegenwoordig kunstbedrijf uitdrukkelijk
voorop stelt.
Jegens iedere manifestatie die voorgeeft
een meening of een overtuiging kenbaar te
maken, past een oplettende houding. Waarom
zonden we dan niet met welwillendheid
dit nieuwe isme" onder de vele reeds be
staande categorieën opnemen?
Het is toch dood-natuurlek, dat,- nu her
haaldelijk nieuwe uitlichten worden ont
dekt of meenen ontdekt te zj]n er ook
telkens andere groepen zich vormen, die
weer ter aanduiding van de soort, een eigene
benaming; behoeven.
Wat de Expressionniaten intusachen van
Futuristen en Cabisten o ader scheid t, wil
m|j echter uit deie tentoonstelling nog
niet recht duidelijk z|jn. Want b|j de
exposanten zelf zonden weer onderling zeer
afwijkende strevingen op te merken zijn
en dus verschillende sektenamen gevon
den moeten worden. Er «|jn hier ook
weer veel rarigheden, dingen, die, als we se
alleen naar het arbeidsgehalte beoordeelen,
zelfs niet een minimum-waarde inhouden,
die overbluffend zijn van brutale pretentie
en die zonden doen meenen, dat de kunst
productie van eenwen-lange geslachten, als
ijdel maakwerk, een onvruchtbare t|jd' en
energie-verbruik beduidt. Ja, zelfs vele van
de allermodernste uitingen maken den indruk,
dat het schilderen niet anders is dan een doek
luk-raak, op sehiel|jkste w|jse, met verf
overkladden, en?daar in een schilderij de teekenin g
toch aanwezig moet z|jn begeleid door de
meest plomp verloren vormdniding. Deze
onsmakeiykheden vindt men hier ook, vooral
in het werk van Bloch en Barljuk.
Ieder handwerkman zjj h\j dan ook
kunstenaar kent de liefde voor het aan
z|jn vak eigene materiaal, het werktuig. Het
is hem een prikkel tot den arbeidslust.
De schilder houdt van zijn verf om haar
smijdigheid, toetst met wellust de veerkracht
van z|jn penseelen, omdat h|j daarmee het
kleurleven op zjjn schilderijen zal verwekt en.
In de hanteering van de werkmlddelen kent
b.v. de schilder een bijzonder zingenot boven
den schrijver; de technische handeling is bij
hem een integreerend deel van zijn arbeid.
(Zoo zou op ander terrein weer een essen
tieel onderscheid in de verlnstiging kunnen
aangeduid worden tnsschen het biljart en
het schaakspel). Schilders als de genoemde
en vele andere onder de modernen, schijnen
die verliefdheid voor hun materiaal maar
weinig te kennen. Misschien ook dat zy,
deels uit zwakhoofdige meeningeo, deels uit
gemis aan bekwaamheid, voor vooruitstre
vende teekenen honden een rauwe kleur en
een vergrofde teekening, daarmee gevend
een ciowneske parodie op de natuur.
Zoo is het ook by deze tentoonstelling
van xpressionniaten weer zaak zijn zinnen
goed bij elkaar te honden en uit de ver
schijnselen van een nieuwen aangroei het
onkruid uit te onderkennen.
Er is er echter n, die vér uitsteekt boven
alle anderen, wiens werken niet alleen als
ontwikkeling*verschijnsel merkwaardig xijn,
maar ook als kunst met volle teugen kunnen ge
noten worden. Het is Kandinsky. Ik zon
wenechen, dat er niet anders dan zijn werk
bier aanwezig was; 't liefst de collectie onlangs
in Botter dam b|j Oldenieel geëxposeerd.
Ik kan hierbij niet verzwijgen, dat een,
in wat speelechen schrijftrant gestelde jour
nalistieke bespreking van een onzer meest
respectable auteurs in de N. S. me toen
pijnlijk aandeed. De ergerniseen over licht
vaardige, en ter plaatse onbevoegde, beoor
deelingen van zulk eene z|jde, moesten ons
bespaard kunnen blijven. Ik voor mij verklaar
deze v|jf schilderijen, ondanks hun zonder
lingheid zeer mooi te vinden. Zooveel moois
vind ik er in, dat de bedenkingen die ik tegen
.deze kunstsoort wel kan opperen, me voor
't oogenblik zeer wysneuaig of bedilachtig
zonden voorkomen. Ik prefereer het
yoorloopig me door de vlucht van deze
nitzeggingen te laten meevoeren, want ik voel me
hier nu eens geheel buiten den sfeer van
zooveel kuustgeknutsei onder de modernen.
Waar dat moois dan in gelegen is ?... Ik
kan hierop alleen nog maar het negatieve
antwoord geven, dat deze een groot schilder
is en wil trachten dat de volgende week
nader uit te duiden, terwijl dan ook nog
enkele andere van deze vreemdelingen be
sproken kunnen worden. Ka z|j volstaan,
aan hen, die van de aanwezigheid dezer
Expressionnisten nog onkundig waren en die
gaarne uitkijken naar den horizon, een bezoek
aan de zalen in het gebouw de Boos, dringend
aan te bevelen.
W. STBBKHOFF.
oieiaiazijHei en irclitectnnr.
Vlak onder het artikel van den heer J.
Gratama, in het vorig no., betreffende het
modemagazijn Hirscb, staan afgebeeld drie
traveeën, betrekking hebbend op dezen
bouw, met toelichting. Dit gedeelte behoort
niet by het artikel, zooals troawens bleek
uit het stuk zelf van den heer Gratama en
uit een typographieche afscheiding. Daar men
evenwel zyn artikel en deze daartoe niet
behoorende illustraties vereenzelvigd [heeft,
(da te groote nabunrschap heeft schuld gehad),
zy hier verklaard, dat zij onafhankelijk van
elkaar ontstonden.
Clarirari.
ifct
De Dnitsche Krimineele Statistiek
beteekent slechts ongeveer K van alle
veroordeelingen." (Veril. Ver. Chr.
Fertorging «. Krankzinnigen).
H|j had een cryptogram achtergelaten,
en wel in de eerste editie van de ge
zamenlijke Shakespeare'sche werken."
(Gidt.)
Dit gaf hem aanleiding z|jn
tweednidigen geest te toonen." (Tel.)
Ten a t ad hui ie lagen heden de vol
gende ingekomen stukken voor." (U. D.)
Voor iedere huisvrouw is het van
groot belang dezen uitschenk te bezoe
ken." (Adv. O. H. Ct.)
Prof. v. Hamel Jr. schrijft in het HU. over
Kafferland en de Kaffers o.a.:
Nog kunnen de ethnologen 't liefst
er nog niet over eens worden, of de
Kaffer liefde kent, uit liefde huwt,
dan wel zijne vrouwen uitsluitend koopt
(10 runderen is de prijs), omdat zij dan
't werk zullen doen, en hij luieren.
Het is juist eigenaardig, dat deze puzzle
van den kafferaard door den Afrikaander
zoo weinig wordt gesteld. Door de op
lossing daarvan alleen toch zóz|j er
is zal eerst een waarlijk geruststellend
licht kunnen komen te vallen op den
somberen schrik, die van uit die natu
rellen-wereld aan Znid-Afrika tegemoet
treedt: het kaffervraagituL"
De stijl heeft een zeer locale tint.
«
De wonderen der techniek.
Onder het zingen van het Wilhelmus
zette de trein zich weer in be weging." (Tel.)
*
Toen ging hu over naar de
DeliMaatschappU, welker pouchingman h|j
geweest is, om den zoo karakteristieken
Engelschen term te gebrniken."( HetLeven.)
En daarbij zoo toepasselijk: tobacco-poucti,
Deli-Maatschappij f Het is dan cok in hooge
mate te betreuren dat de term niet bestaat.
ACHIMED FUAD PACHA,
Egyptische prins, een der voornaamste
pretendenten van den Albaneeschen
troon. Het persbureau, dat ons de foto
zond, teekende er bij aan, dat deze den
Prins te zien geeft in zijne vertrekken
te Weenen, vervult met toekomstige
heerschersdroomen."
iiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiniiiiititMiini'
Verdi heeft zich in dit werk gegeven
zooals hij was; hy heeft niet hooger
gegrepen dan hy kon." (N. B. Ct.)
Heel verstandig. Hy beeft bijtijds ge
merkt, dat hy niet hooger kon grijpen
dan hy kon.
*
Een der vaste rubrieken in de
Hollandsche Revue heet:
BELANGRIJKE OMDERWIEPBN."
Charivarins geef c in overweging in 't
vervolg de andere weg te laten.
BERN ARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT Q3
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
~~ Encadrementen1
KUNSTHANDEL
WED, G. DORENS & ZN,
ROKIN 56.
AMSTERDAM.
ETSEN
KLEURETSEN
KLEURDRUKKEN
PHOT06RAVUREN
COPENHAAGSCHPORGELEIN
RELIEFSTEMPEL-ATELIER
Invitatiehaartcn
MENU'S, BALBOEKJES, enz.
Atelier B. V3ÏÏ M 3 II 106111
SINGEL S62 hoek Vijzelstr.
VORMEN.
Ken Handboek voor Dames.
BEWERKT DOOR
JOHANNA VAN WOUDE.
lat liMwiti u TtllMUggto kuikuk ier Btifittto.
In prachtband ?2.50. In satijn ?2.90.
Uitgave van Van Holkema& Wareudorf, Amat.
merkwaarZH dige gebou
wen nn Be/g
ie:'s-GravenBteen,den schoonsisnRomaanschen
burg van het land, t»eo
Begijnhoven, met muren omringde
stedekes, Sint-Baafs, de rijkst
versierde kerk nn België', met do
Aanbidding van het
Lam G-ods, het onovertroffen
meesterstuk der Van Eyok's, de Bouw
vallen van de Romaansche Sint"
Baafaabdij, talrijke Gothischo
kerken, gildehuizen en
oude burgers woningen met
heerlijke gevels, schilderachtige
kaaien en buurten.
HARRIJ HEIJER
RESTORER OF
OLD PAINTINGS.
Bussuiii, Holland.
N, V, DE WONIN8
Keizersgracht 478
MEUBELEN, KARPETTEN rtc.
(Ontwerp W. PENAAT).
LAMPEN, KRONEN etc.
(Ontwerp JAN EISENLOEFFEL).
AMSTERDAM.
P. C. PflERELS
ROKIN 128-130
AMSTERDAM - TELEFOON 4541
IN MflQflZIJN OUD-HOLLRND"
Groote voorraad voorwerpen
geschikt voor
Kerstmisgeschenken als:
KOPERWERK, TIN, GLAS- en
AARDEWERK
KLEINE MEUBELEN enz. enz.
Antique en Imitatie
EPHOEMX
S)
fleféfoon 3 97ö7
AMEUBLEMENTEN
expositie vat]
irj ^r)Üet(e er>
courariten. egrooüog qruüs.
05
KUNSTHANDEL,
ARNHEM.
TELEFOON 1345.
Bïncadrementen*
"KUNSTHANDEL
C. M. VAN GOGH.
ROKIN 115, AMSTERDAM.
TENTOONSTELLING DER NAGELATEN WERKEN VAN
=± JOHAN COHEN GOSSCHALK. =
VIJZELSTRAAT 18. - TEL. 4068.
Oude en Moderne Schilderijen,
BEVERWIJK.
KINHEIM"
ZEEWEG 104.
TAPIJTEN, L O O P E R S, DIVANKLEEDEN, ENZ,, GE
HEEL MET DE HAND VERVAARDIGD VOLGENS OOSTERSCHE
TECHNIEK EN VERSIERING, DESGEWENSCHT VOLGENS GEGEVEN
ONTWERP EN KLEUR,
Levering aan het Vredespaleis.
Kuustg-alerijj De Protector
Directie J. D. Brinkmann
ZUIDBLA.A.IC TOa
Gedurende December Expositie
van een Keurcollectie Origineele Fransche Kleur Etsen
Hollandsche en Dnitsche Graphische Kunst.
m. JAARSKEA'S
Tentileerende Haarden,
Men lette op dit fabtiekamerh.
HET SUCCES
VORM VAD
ELK GEVAL TOET
*yn; tïDIT HET EVAL DASS :s cor; MET
BEREIKT EH I12T SUCCES Vil=:£!<EHC.
MET VAKT-JDSCHfilFT 0£,MQDERME RECLAME'
15 EEM BETROUWBARE GIDS OP OEN MO£1LUI\EH
CLAMEWEG.E.H KOST SLECHTS f 3.0C.PER JAAR
ÏUB NOG Msoen AAM:
JAM D E WIT.
flECLAMETEtHHlKER,
'( UTRECHT TEL. Z35I.
Gebr. Douwes
Speciale Ateliers
VOOB HET
van
Verdoeken en Restaureeren
Schilderijen.
Gevestigd tedert 18O5.
Warmoesstr. 78 b/d Ondebrngsteeg, loutert
T BINNENHUIS
INRICHTINGTOT
MEUBELEERING
EN VER5IERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VANDEN BOSCH
EN w GIEBEN
GEQ COMMIS57
HPBERLAGEENL5IMONS
RAADHUISSTRAAT AS-5Q AMSTERDAM
KUNSTHANDEL
VAN DELDEN
Rokin 126
t/o de Nederlandsche Bank
AMSTERDAM.
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
- Permanente Tentooiistelliii.