Historisch Archief 1877-1940
f"
r
No. 1852 22 Dee. '12.
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
historicus gebleken. Hjj beeft eerat naar eene
hervorming der Kerk verlangd, toen ervoor
gestreden, en slet on op dezen stryd terug
ala op eene voor goed vervlogen periode.
Zoo heeft hy dan ook de innerlijke dry f veeren,
het enthousiasme, en 't wezen van 't mo
dernisme kunnen weergeven als geen ander.,
L. H. GRONDIJS.
IinetiUe-fiooftsM,
Amsterdamtch a-Capella koor.
De uitvoeringen voleen elkaar op in trage,
eindeloose verveling. Welk een verechil met
't vorig j aar l Wy schenen toen in den schoonen
brand te staan, van de zon die onderging in
Weeoen, den dood van Mahler, en de ont
roering om dit overlijden is de vage, smar
telijke voorbereiding geweest van het
mysteriense enthousiasme, dat het muziekleven een
tydlang doortrilde. Nu voelt men zich wat
kil; die Psyche vluchtte weer en liet ons
eenzaam, met een vrachtelooze liefde.
Deze opmerking wordt niet met voorbe
dachten rade gemaakt naar aanleiding van
het eerste concert dat Averkamp dezen herfat
gaf, hoewel ik niet verbergen kan, dat er van
een zoo eminente persoonlijkheid meer in
vloed moest uitstralen op dezen tak van
mnsiek-beoefening. Waarom installeert hy
zijne uitvoeringen in de Ronde Lu t her sofa e
Kerk, dezen onmuiikalen kelder? Waarom
laat hjj ons niet de gelegenheid om de on
geëvenaarde kunst der middeneeawers nog
eenmaal te eeren met ons enthousiasme?
Want wél gloeit in Paleatrina's mis Lauda
Sion" de zomerhitte van deze onvergeiykelyk
bezielde, opgetogen melodie, waarmee men
in 't zuiden de velden en groene bosschen
doortcbalt.
Geluk ik de totale verirereldlyklng dier
kunst beter vind dan de halve kerkelykheid,
gelijk ik weosch dat Averkamp zijne concerten
vermenigvuldigt, zoo dunkt het mjj voor de
juiste waardeering van de antieke knust der
tijdgenoot en van da Yinci, Raphael, en del
Sar t o gunstiger haar af te zonderen tot baar
luisterrijke eeuw, haar geest niet te mengen
en te storen met het timbre der volgende
zwakkere periode. Reeds meermalen be
schreef ik deze twee tijdperken en hun
onderscheid, dat voornamelijk berust op het
veelvoud der payches, het gelijktijdig uit
zingen eener menigte individualiteiten en
passies by de Renaissancisten, de beperking
tot de eenheid en bet stille Ie'en bij den
achttiende-eenwer. Wanneer stelt Averkamp
eens een programma samen uit madrigalen
van Marenzio, Gesnaldo di Venoea, en stuk
ken die hy zelf uit Italiaacsche archieven
zal samenlezen (en uitgeven!)? Daar schuilt
meer ziel, meer modernen klank (enkele zyn
gedrukt) en meer historisch belang dan
in de eerbiedwaardige maar onderwetsche,
genoeg bekende en al te weinig yarieerende
motetten en cantaten van Bach. Averkamp
kan aldus ijjn hoorders en de muziekge
schiedenis kostbare diensten betuigen.
Requiem van Verdi.
Het Romaansche verdwijnt hoe langer hoe
meer uit onze concertzalen. De Duitscher,
schuilend achter Wegeer, dien hij niet be
greep en verkeerd uitlegde, bekampte en
verdreef alle Lity'nsehe schoonheid, passie,
bekoorlijkheid, phantasie, zon, plastiek,
meditatie, welke vervangen werden door het
phlegma der brute kracht das Maximum
der Barbaren" en eerst de symphonie over
rompelde, toen de opera, alles vandaliseerend,
melodie, kleur, enthousiasme, alles
vergranwend, uit naam van Wagner, wien men ten
slotte (het is te paradoxaal!) den
verstarrenden en almachtigen invloed van Brahms
zon willen toerekenen.
Onze ooren zyn moe vaniReger, Bichard
Stransf, Scriabine, Schönberg, Brahms,
Schumann, en anderen, die dezelfde aesthetiek
vertegenwoordigen, hoewel in verschillende
lijn werkend, een onaf aienbaren kommer van
logge ptyches en logge kunst, meesters zonder
twyfel in de techniek hunner muziek doch
jammerlijke dilettanten in kennis en uit
beelding van het schoone. En zoo kon het
Requiem van Verdi, dezen dilettant, verge
leken met bovengenoemden, in den Tonsatz",
maar meester in weergave van de schoon
heid, een geluk worden en een opflakkering
van oude vreugde.
Men kan de hoofdstemming van Verdi's
Requiem vereenzelvigen met de
Gregoriaai sche Ijjkmis en in de muziek de opvatting
terugvinden: .In tiefer, heiterer Ruue will
ich den Augenblick erwarten, der mich ruft.
Ich will sterben wie ein jonger Dichter,"
(Novalis) het is muziek sentant la mort et
les roses" (Barre?) het zwaard is hier tot
bedélenden tooverstaf geworden en de asch
der aardsche rozen de grond der hemeleche.
Verdi was romanticus en schreef zijn Dies
irae en den Tuba mirnm spargens sonnm
als een woesten roep, de eenige trouwens,
die weerklinkt in dit werk, waar de dood
melodisch zingt, stil en mild is, geheimzinnig,
zacht en verlokkend als de nacht. Hoe kan
men dit werk theatraal noemen l Is de muziek
dan gevonnist in deze gryze eeuw om hard,
kond en apaiisch te gebaren, wil zij geprezen
worden? Verdi vond voor den Libera animas
eene slanke, klare en diepe melodie; zal dit
den componist eer verweten worden dan
een Angelico, die op zy'n Laatste Oordeelen
(dit beteekent een Requiem immers in de
mnsiek) de blijdschap meer uitbeeldt dan
de schrik, de rijen der zaligen liever schildert
dan eene verdoemenis? Alle Menschen werden
Gott sehen" was de meening van Mahler.
En waarom zon het Sibylly nsche Liber scriptus
proferetnr niet liefelijk mogen klinken voor
wie geloof, hoop en liefde nog niet gestorven
zijn?
Er bestaan in de muzieklitteratour slechts
weinige werken van zoo simpele factuur en
maesterschap als Verdi's Requiem, een
voudiger en concreter op vele plaatsen dan
Mozart. Men treft er geen miniatuur aan,
nergens een vermoeden van polyphonie,
nergens eene instrumentatie in modernen
zin: het zoeken van coloriet. Niettemin
ontbreken deze kunst noch de perspectieven
der emotie noch het symbool der ziel. Dit
is het geheim der Italiaansche cantilene, hare
tallooze, verrassende wentelingen en honderd
voudige mogelijkheden van expressie; het
geheim van zyn genie, die verborgen veelheid
van detail-werk. Hoe luguber klinken de holle
octaven van alt en sopraan in den Agnns
Dei I boe schamel en innig de qnint-paralellen
van Oro snpplexl Welk een wonderlijke
inval om dat troogtvolle, droevige violen-trekje
(de keeriyde van een Wagneriaansch motief;
of Wagner ook Italiaansche elementen had 1)
uit bet begin van den Rtquiem by '6 slot
van den Libera te doen herhalen door de
sopraansoliste l En deze techniek is toereikend
voor alle momenten van het doodendrama,
voor de hymne Te decet, voor exclamaties
van Hostias et preces (hoe is hier de zuidelijke
Hraatroep vergoddelijkt 1) voor dennitzinnigen,
heiligen hartstocht van Salva me fons pietatis,
waar hy de intensiteit en wildheid van Mahlers
smeekbeden evenaart of aanvoelt! en de
even opechemerende pastorale Inter ores
locum praesta: deze Italiaan was geniaal!
Maar' waardeert men deze naïeve melodieën,
deze naieve en sublieme middenetuwsche
visies een kramer, die voor God zgne
offers en gebeden (hostias et preces) uitgalmt
zulke mystiek en levensftroote allegorie?
Willem Mengelberg heeft het Requiem
gedirigeerd met byionderen gloed en toe
genegenheid, wat by zyn Latynech tempera
ment niet behoeft te verwonderen. Hy kan
verzinken in eene melodie, gelijk dat geen
zijner execntanten vermag, martiale passages
doorsidderen en schokken en alle affecten
opveeren tot hun opperste waarde en uit
drukking. Zijn koor (Toonkunst) was in de beste
condities, afgezien van eenige schnchterheden
der alten. Van zyne solisten muntte in de eerste
plaats uit Gerard Zalsman door gevoelige artis
ticiteit. Hy hief den Libera animas aan zonder
accent en byna neuriënd, een buitengewone
gedachte. Zalsman was ook zeer goed by stem.
mevr. de Haan Manifarges zong als mezzo
sopraan de lage gedeelten harer party
schitterend, de hooge moeilijk en minder
sonoor. Men had deze party dubbel moeten
bezetten. Ik kan mevr. Noordewier roemen,
terwyl tenor, dr. M. Bomer, meermalen de
zuiverheid van het soloquarteit in gevaar
bracht. Hy bedoelt het goed maar zyn stem
weigert, wat in Dnitschland veelvuldig voor
komt; ze is schraal en hard, in het
kopregister zelfs wezenloos. Tot applandisseeren
scheen men op deze uitvoering niet gezind.
De Hollander houdt van stemming" en ver
staat daaronder alles wat van opgetogenheid
afwijkt. De minnaars van het enthousiasme
konden zich ergeren aan een onbeschaamde
stemmingsvolle" stilzwifgecdheid, tot ca den
lyrisch mijmerenden, processioneelen Agnus
Dei, waar de klank, gedurig breeder golft
naar het licht, een bewonderaar losbrak en
door enkele onstuimigen nagevolgd.... ge
smoord werd in gesis.
MATTHIJS VERMEULEN.
Bencuten.
EEN KOSTBAAR CLICHÉ. Tot de meest zeld
zame postzegels behooren die van Mauritius
van 1847 ter waarde van l penny (rood) en
2 pence (blauw), waarvan slechts 24 stuks
bekend zyn, welke alle in handen van verzame
laars zy'p. Komt er eens een exemplaar van aan
de markt, dan wordt daarvoor een hooge pry's
betaald. Zoo betaalde de koning van Enge
land in 1904 voor een ongestemoeld ex. van
de blauwe Manritinszegel byna 18000 gulden,
terwijl een jaar vroeger een ex. van de roode
en de blauwe zegel, welke zich nog op den
briefomslag bevonden, in Frankrijk met
32000 gulden betaald werden.
Het cliché, dat voor de vervaardiging
van deze zeldzame zegels gadiend heeft, is
tbanf, tot groote verwondering van alle ver
zamelaars, in Engeland teruggevonden. Blijk
baar is het door een der hoogere ambtenaren
als aandenken aan de eerste postzegel van
het eiland Mauritius bewaard. Na zyn dood
kwam het clichéin het bezit van zijn zoon,
die het lange jaren bewaarde, maar het
na aan een Londensche postzegelhandelaar
heeft verkocht. Deze heeft het weer over
gedaan aan een Engelsch verzamelaar, zoodat
het weer in privébezit is.
Men wil trachten het clichévoor het
Britsch Museum aan te koapen waardoor dan
het gevaar voor de verzamelaars, dat nog
eens een herdruk der zegels het licht zou
zien, geweken ware.
Moni Tan TfitaMtei,
Groot Nederland, Dec. 1912. A. Roland
Holst, Verzen. Louis Couperus, Herakles
(TI). Herman C. J. Boelvink, Frenleken
(Komedie in drie bedrijven). Louis Carbin,
Een wrang verhaaltje. Frans Coer.en,
Dramatische kunst. Hendrik van der Wal
en Edmond van Off el, Literatuur (Boekbe
sprekingen.
Ome Kunst, No. 12: Dr. C. Hofstede de
Groot. Nieuw-ontdekte Rembrandte. Corn.
v. d. Slnys, Sierkunst: M. J. Hack.
Kunstberichten, enz.
Bet Theotophiseh Pad, No. 4 : Titelplaat:
Réja Yoga Orkest. Ariomardes, De Ont
dekkingen op Kreta en haar Beteekenis.
W. G. R., De Antbropogenie der Oude Ger
manen, I. X., En «el en Demon, en?,
nu ni i H i IMP iiiiiiiniiiiiii UMI
40 cents per regeL
BOUWT TËTUNSPEET.
Inlichtingen by het bouwbureau DE
VELUWE", aldaar.
PrimaAnthraciet,Gascokes,
Brechcokes enz.
FimHJi
Ljjnbaansgr. 296. - Telef. N. 4276.
M 17 7 A Pension MIRAMARE,
"???*^« 89 Promenade des
Anglais. Aan /ce.
Zeer aanbevolen. Billijke prijzen.
Men spreekt Duitsch, Engelsch en
Fransch.
Wintersport Pontresina. Schlosshotel Enderlïn.
Voornaam Hotel Isten Rang.
Prospectus gratis. Internationaal Verkeersbureau Kaadnuiasttaat 16, Amsterdam.
N. V. EERSTE UHBBL. FABRIEK TAH ASBESTCEMENTPLATES
flartinit".
MAETINITPLATEN zgn:
brand-, trek- en ___ i __
krimpvrfl. ^t^ARTlNjX
Vraagrt prijzen ea monsters.
ADRES:
C'ruqiusweg 113, Amsterdam.
't Is 'n stedent, als ik 't goed begrepen
heb," zei toen weer zijn vrouw, en in
ieder geval heit-ie geld."
Zoo!" zei haar man, zich meer en meer
schikkend in de reeds uitgemaakte zaak.
En toen eindelijk begrijpend dat hij er toch
buiten bleef, en tegelijk aan zijn laatste
ergernis lucht gevend, gromde hij:
Weinou, laat ze dan trouwen en zich
rijk maken met d'r schele heremiet l"
En nog denzelfden dag had de eerste
ontmoeting plaats tusschen de familie van
Eika en haar heer.
't Was in de kraamkamer van het zieken
huis. In 'n ledikant lag Eika, nog wat
flauwtjes en witjes*, naast haar bed, op 'n
stoel, zat de heer, en Eika's moeder verscheen
op den drempel.
Zoodra Eika haar zag, stiet zij haar aan
staande aan, en zei zachtjes: dat is me
moeder."
De jonge man stond nu haastig op, raapte
zijn hoed op, die op den grond lag, maakte
een wellevende buiging, en bleef toen
onhandig staan.
Eika s moeder kneep in dien tijd hare
lippen tot een dun, preutsch lachje tezamen
en stak ze zoover vooruit, dat het leek of
z\j hem zoenen wilde.
Dag weheirl" zeide zij toen. Is uwes
daar ook!"
Haar stem liep, terwijl zij sprak, een halve
octaaf de hoogte in, totdat zij schel en
valsch was, en toen sprak zij op denzelf
den toon voort tegen haar dochter.
Soo kind, hoe maak jij het ?" En op
deze vraag dadelijk zelf al een bemoedigend
antwoord gevend, zeide zij: ach ja, hè,
zooals 't gaat. Maar daar sal je mettertijd
wel van opknappen "
Eika zelf luisterde naar al die woorden,
zonder eenig teeken van bevreemding over
dezen nieuwen toestand.
Ga zitten, moeder," zei ze.
Wel ja, 'k sal maar gaan sitte. De stoele
stane d'r voor l"
Da's aardig van u, dat uwes me dochter
zoo opsoekt," ging zij voort tot den heer.
Jawel," zei deze, die er de aardigheid
blijkbaar niet van inzag.
D'r sijne d'r anders genoeg, die 'n
raeissie dan maar soo late sitte." En toen het
geval zelf besprekend, en op nieewarigen
toon reeds verontschuldigend, ging zij voort:
Ach ja, wat gebeuren most, most gebeuren,
en nou 't eenmaal soover is, kan 'n mensen
niet anders doen, dan 'r sich maar bij neer
leggen."
'k Heb 'n aardig huissie voor uwes ge
zien," zeide zij, plotseling van onderwerp
veranderend.
O ja!" zei de heer, die begreep dat nu
het oogenblik was gekomen, om zich voor
zulke dingen te interesseeren.
Ja," ging zij voort, 'n aardig huissie
met drie kamers. Achter 'n huiskamer, en
an de straat 'n groote voorkamer, en
daartusschen 'n mooie alkoof, en dan nog 'n
kamertje ampart, als u eris slapers heb. Of
u zou ook 'n slaapkamer motte wille hebbe."
Och mensch, hou toch op, je lijkt wel
mal!" viel Eika nu uit, doch de heer legde
sussend de hand op haar arm en kalmeerde
haar wat.
Waarom sou ik dat niet magge segge!
'n Ouwer mot toch ommers opkomme voor
'n kind, want wie zal het anders doen!"
keef nu moeder terug, daarbij met een blik
van verstandhouding zich op de wereld
wijsheid van den heer beroepend. En deze
knikte maar weer vaagjes toestemmend,
daarmee kalmpjas bevestigend, dat niemand
anders, ook hij niet, de man was om dat
te doen.
En dan heb ik soo gedoch," ging moeder
nu volijverig voort, dat je nou maar
Mientje van den schoenmaker most nemen,
om het werk voor je te doen. Want je ken
nou natuurlijk niet meer zelf wasschen en
de trappen dweilen." En tegelijk peilden
haar oogjes slimmig in die van den heer,
om te zien of de wasch en het trappen
laten doen wel in het bereik zijner beurs was
gelegen.
Maar toen kwam Eika log.
Ik zou ja lekker bedanken, om Mientje
van den schoenmaker te nemen," zeide zij,
en terwijl de heer, die reeds blijde was, te
vernemen, dat geen goede bekende, die
kind van een schoenmaker was, in hun
echtelijk huis de vriendschap als dienstbode
zou voortzetten, haar hooptol onsympathiek
aankeek, zette Rika haar bezwaren uiteen.
Verheel je!" zeide ze, en ze gebaarde
diep beleedigd: dat kind draagt gelakte
laarzen, en 'n pluuse mantel! Als je d'r
ziet zou je heel wat van d'r denken, en
A^at is nou 'n schoenmaker!"
' Wel, neem dan Annetje zoolang," pleitte
Eik a's moeder verder.
Dat is me andere dochter" legde zij uit
aan den heer. 't Is nog wel maar 'n kind,
maar ze is al wat handig."
En terwijl voor den geest van den heer,
door wiens hoofd nu vele gedachten warden,
het beeld verrees van een morsig,
zonnebloemharig wurm, dat met hare vingers
haar neus doorwroette, somde baarmoeder
haar deugden pp.
En dan blijft het geld tegelijk in de
famielje," zoo besloot zij, haar stem tot een
vertrouwelijk gefluister doende dalen. Want
wat heeft "het nou noodig dat 'n vreemd
dat loon geniet, zoolang eigen er nog van
kan profiteeren."
Een paar maanden later, op 'n Zaterdag,
verhuisde Eika's familie, en den Zondag
daarop kwam Eika met haar heer, Eika
thans duwend een kinderwagen, waarin het
kind, om hare ouders te bezoeken. Al dien
tijd was de verstandhouding met de
familie, wier schoonzoo_n de heer in dien
tijd geworden was, er niet op verbeterd, en
ook thans scheen de verbroedering nog niet
volkomen te zijn, want er heerschte een
ruziestemming tusschen de jonge lieden om
dit bezoek, en de heer, die bovendien 'n
tikje dronken was, maakte zich zoo onaan
genaam mogelijk. Er was een groote ver
veling in zijne wezenlo9S glanzende
dronkemansoogen. Af en toe, wanneer hij tegen
Eika uitviel, schitterde er een schel, venijnig
lichtja in, en verbrak de opkomende ergernis
het effan glazige dronkemauswaas. Maar
was de drift weer bedaard, dan vertroebelden
zij weer tot den omneveMen, 81 rak ken blik,
die zijn behagelijkste stemming uitdrukte.
Zij liepen aan den huizenkant der straat.
De trottoirs waren daags te voren geschrobt,
en op de straatkeien lag nog een modderig,
dun randje vuil, dat evenwijdig met de stoe
pen was neergeslibt, en dat precies aanwees,
boa ver de iiver der schrobbende vrouwen
was gegaan. Daarachter, midden op de straat,
lagen neergesmeten proppen papier, die
voortgerold waren zoolang zij nog gang
hadden, en stukken sinaasappelschil, die met
een wijden worp over de straat waren ge
keild, en die daar nu lagen uitgestrooid, als
zaad, door een zaaier gezaaid, en die met
den ouderen, in den modder vertreden afval
het vuil uitmaakten waarvan geen enkele
vrouw zich iets aantrok, daar het voor
niemands deur lag, en van niemand dus gezegd
kon worden, dat hu het had neergeworpen.
En al dezen verwaarloosden rommel, die
voor hem een voorproefje was van de have
loosheid, welke hem straks wachtte, over
zag de heer met zijn glazigen,
wezenloozen blik.
En ik zeg je, ze wonen d'r nog," zeide
hij, met hakkelieen jenevernadruk. En toen
plotseling eventjes wankelend, botste hij
tegen een deurpost.
Je kletst," zei Eika eenvoudig, al van
jongs-af gewend aan zulke tooneelen. De
ramen benne ommers al leeg."
Dat zijn de gordijnen van je moeder,"
zei de heer, oogknippend tegen de zwarte,
leege raamgaten. Die hebben immers altijd
dat kleurtje."
Je zal de kleur van je moeder d'r hemp
bedoelen", antwoordde Eika giftig.
Ga dan maar mee, dan zal je zien wie
gelijk heeft," hield koppig-valsch de heer
aan.
Je zei je zin hebben," zei Eika, en van
drift hobbelde zij den wagen, waarin de
kleine lag, zoo hevig over de steenon,
dat door de schokken haar bibberige hoed
ging glijden en scheef over haar voorhoofd
hing.
Saggerijn!" schold Eika, woedend haar
hoed beduwend.
Maar de heer luisterde niet meer, en met
beverige vingers de sigaar, die bij rookte,
tusscben de lippen werkend, plakte hij 'n
vinger op de electrische schel.
Er verliepen nu eenige seconden.
Zie js nou dat je zanikt," zei Eika.
Ik zie nik?," zei de heer, en weer plofte
zijn vinger op de schel.
Door dit wachtende staan begon de
wankele heer echter wat los op de beenen
te worden, en toen er nog niet werd open
gedaan, leunde hij met den rug tegen de
deur en bearon een stevige ruzie.
Ik zeg je dat ze zich zoek houwen, en
als ze toch weg zijn, dan is dat met opzet
gedaan," zeide hij.
Hij praatte nu zoo hard, dat de menschen
opmerkzaam begonnen te worden,en enkelen
reeds bleven staan. Van den overkant kwam
een meisje, dat aldoor op een stoep had
gezeten, nu raet een ruk overnind, en liep
op een drafje op hem toe. Zij bleef vlak
voor hem staan, gaapte hem een oogenblik
in het gezicht, en riep toen zoo hard zij
maar kon: O, Jet, die vent is dronken!"
Ga dan toch mee, de menschen kijken
QELADNAY BELLEVILLE
AUTOMOBIELEN.
???fd-Acott r«or Hedorlaat*
J. LEONARD LAN6,
114,
AMSTERDA
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
Perrier-Jouet
Epernay.
Concessionnaires,
Sauter & Polis,Maastricht.
Verkrijgbaar te Amsterdam bij:
ATT Tinw MARPTTT?»Kalverstraat.
AU BON MARCHE Reguiiersbreestraat.
J. G. HERBERMAN, Damrak.
JACOBSON & MANUS, Kalverstraat.
H. MEYER, hofl., Koningsplein.
ADR. SCHAKEL, hofl., Heiligenweg.
SCHADE & OLDENKOTT, Nieuwendyk.
WED. INDIE:
Heeren Kleeding Mag. M. DE KONING,
Batavia.
Winkel-My EIGEN HULP", Batavia.
W. 8AVELKOTJL, Soerabaja.
Verdere adressen verstrekken wij gaarne.
IIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIJI
naar ons," zei Eika, en met een ruk deed
zij al reeds den kinderwagen koeren.
Laten ze kijken!" tergde de heer, en
weer duwde hij zijn vinger op de schel.
En toen vloog eindelijk de deur open, en
da heer tuimelde achterover in het portaal.
Oejj!" blèrden de kinderen op straat.
Wie is daar?" riep een fijn
meisjesstemmetje op twee_-hoog.
Dat is 'n schooiersstreek!" riep de heer,
en de kinderen antwoordden met een schal
lend gelach.
De heer scharrelde nu overeind en begon
met zijn vuisten de deuken uit zijn hoed
te stompen. Zijn boord was bij den val naar
boven geschoven en zat nu halverwege
zijn nek.
Houwe jullie je snaters," schreeuwde hij
tegen de kinderen, en toen begonnen deze
te dansen, zoodat hij omringd werd door
een golvende haag van gezichten.
Op dit oogenblik stond plotseling Eika's
vader voor hem.
Hij zag er netjes gekamd en geschoren
uit ea hij deed alsof hij niets van het standje
bemerkte. Hij sprak heel bedaard, en zoo
fatsoenlijk, als een onderdanig werkman
tot zijn patroon, en hij was zoo verlegen,
dat hij hem niet dorst aan te zien, maar
bijna dwars voor den heer ging staan, zoo
dat het leek of hij tot een ander sprak.
Mot u misschien bij mijn wezeP" zeide
hij, en toen tegen Eika doorpratend zeide
hij gemoedelijk-grappig: je moeder waeht
je al met de aff-kaat."
Nu kwam ook Eika er weer bij.
Ga nou mee," zeide zij.
Jullie kenne,..." begon de heer, maar
toen hij Eika zag, die door haar angst nu
rozig bloosde, en vriendel'jk vragende oogen
had, zweeg hij stil, en zag haar zoo verliefd
aan, als, zag hij haar voor den eersten keer.
Ja," zeide hij, dronkemansteeder en
gewillig, mot ik gaan ?"
Toen nam vader hem zacht bij den arm,
en ongemerkt hem wat voortduwend, begon
hij al vast te loopen.
Wees u nou de wijste en ga mee,"
zeide hij.
Nu begon ook Eika weer haar wagen te
duwen, en achter hen hosten de kinderen
mee. En met zijn glazige oogen wezenloos
glimlachend tegen zijn vrouw, stapte de
heer voort in hun midden.