Historisch Archief 1877-1940
Nö. 1852 22 Dec. '12.
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Gerart Hanptrmann, wien de Nobelprijs voor Literatuur dit jaar toeviel, met vronw ea zoon op «ijn buitengoed.
liiitiiiiiiiiiliiiiiiimiiiiimiiii
gemerkt voorbijgaan. Men cal zich den
robusten streek en de geheimen van zijn
spel, dat hem in staat stelt, een viool te
vereenvoudigen, herinneren.
Het concert heeft plaats Maandag 23
December ia den Foyer van het Concert
gebouw. Gootjes speelt eene sonate van
Handel, de Chaconne van Bach, suite van
Vienxteraps en de sonate van Gnillanme
JLekea. Bvert Cornells begeleidt.
MATTHIJS VÏBMBTJLBH.
DB KHBSTVIBRING, OOBBPBOKQ VAK HET
MlDDILBEtrWiCHE DRAMA.
Dr. E. J. Haslinghau* wijst in lyne onlangs
aangekondigde studie: Da duivel in het
drama der middeleeuwen" bij de behandeling
van 'i Duivels intrede op het tooneel", als
anderen op 's Duivels beteekenis voor de
kerstspeleo.
Op de vraag: waarom heeft God den duivel
?CflIlmmilfflIIMIImlIIIIHIIMIIMIMIIMItmlItltMIMlmlIlUIMIIIIIlmlIIMII
ETLNSCHAPPEliJKE
LXXII.
eiieine licitsimaleii.
K Toen ik eena gedurende langeren tyd in staat
was gesteld kennis te maken met de werk
zaamheden, die, omvangrijker en talrijker dan
men wel de»kt, den tyd in beslag nemen van
?de licht wachters, die een vuurtoren bewonen
en versorgen, leerde ik ook nadere bijzonder
heden over bet wisselen van lichtseinen.
'sNachte als alle dageignaal»ystemen door
onzichtbaarheid onbruikbaar geworden zjjn,
kan men van rohip naar den vasten wal,
«f omgekeerd, of van Echip tot seüip elkaar
Fig. 1. LICHT TEBüGKAATêiNG, Komt de licht
straal A. tegen de spiegel CD, dan kaatst hy
terug volgen»de straal B, zódat de hoek van
inval gelijk i»aan de hoek van terugkaatsing
(beide gemeten ten opzichte van de normaal).
Een\tlraal E zal volgent F ttrugkaalsen, ent.
aangenaam (in vredestijd) of nuttig (in oorlogs
tijd) bezighouden door met zoeklicht te gaan
werken. Met behulp van een gebogen spiegel,
in welks brandpunt een sterke lichtbron
staat, zendt men een bundel evenwijdige
lichtstralen uit, die op verren afstand een
zeer groote lichtsterkte behouden. De meeste
menschen denken, dat deze zoeklichten alleen
gebruikt worden, zooals hun naam doet ver
wachten, als middel cm een eventueele vyand
op te zoeken en goed zichtbaar te maken.
Men heeft zich misschien wel eens afgevraagd,
waarom dan soms zulke vreemde bewegingen
mat deze lichtbundels gemaakt worden, maar
?de oplossing hiervan is, dat men deze licht
bundels kan gebruiken voor het geren van
lichtsignalen. Met lange en korte flikkeringen
heeft men, evenals by het Morse-stelsel van
strepen en punten in de telegrafie, een
alphabet gemaakt, zoo dat de waarnemer de ge
seinde letters dadelijk kan optèekenen. Men
kan natuurlijk alle woorden voluit dicteeren"
op deie wijze, maar gewoonlijk seint men
Fig. 2. TüRDOKAATSmO VAN BEN LICHTSTRAAL
TBG«N TWEE SPIEGELS DIE EEN KECHTEN HOEK
HUT BLKAAR MAKEN. Na de dubbele
terugkaatling, eertt tegen de spiegel EF en dan tegen
FG loopt de teruggekaatste lichtstraal (O)
evenv>yd\g aan de invallende lichtstraal A.
llllllllllllllflIIIIIIIIIIMIIIIIIIIMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllll
geschapen, schoon hij wist, dat deze slecht
zon zjjn?" heef c Godfried Viteibo in zijn
Chronicon Uni versale" dit antwoord gegeven:
ter verfraaiing van sijn werk, want zooals
de schilder zwarte kleur aanwendt om het
wit klaarder te doen uitkomen, zoo blinken
de rechtvaardigen te schooner door de
trouweloosheid der zondigen."
Zou men in Godfried's geest van des Schep
pers kunstgreep" kunnen spreken, dit woord
was ten opzichte van een analoog verschijn
sel in de ontwikkeling van het oudste gees
telijke, het liturgische drama, minder
toepa-seiyk. Het stro ren naar contrastwerking
dit is het bedoelde verschijnsel was bier
immers, althans in den aanvang, onbewust.
Allengs en als ongemerkt werden in de
Paasch- en Kerstofficia, waaruit het geestelijk
drama ging groeien, elementen opgenomen,
welke als een donkeren achtergrond vormend,
de heilsgebeurtenissen te heller deden stralen.
Nu is het opmerkelijk, maar verklaarbaar,
dat wie naar den oorsprong van het
Middeleenwecbe drama speurt, van zelf naar de
Eerstviering geleid wordt. Opmerkelijk
omdat men het er vrij algemeen over eens
enkele letters, die met behulp van een code
boek ons in staat stellen snel lange verhalen
over te seinen. Er is een internationaal
c«deboek, dat gebruikt wordt in normale, dus
vredeg-omstandiaheden. Zoodra echter de
oorlogstoestand optreedt, werkt de oorlogs
vloot met een geheim code-boek, zoodat de
vijand wel de lettergeinen kan oplezen maar
de verklaring ervan niet opzoeken kan.
In theorie is natuurlijk dit systeem zeer
fraai en werkelijk geheim, maar zoodra de
vijand een of meer code-boeken door
spionnage gestolen (of wil men zeggen geleend)
heeft, is elk geheim een publiek geheim.
Vandaar dat het hiervolgend systeem van
geheime lichtsignalen-wisseling van belang
is. Om het te kunnen verklaren moet ik even
een eigenschap der lichtstralen nader be
spreken. Wanneer een lichtstraal, zooals
steeds zich voortplantend in een rechte lijn,
tegen een spiegel aankomt, gedraagt de straal
zich op dezelfde wijze als een biljartbal die
tegen de band van het billart stoot, d. w. s.
hij wordt op een zeer speciale manier terug
gekaatst, volgens een bepaalde wet. Als CD
de spiegel voorstelt en A de aankomende
lichtstraal zal deze teruggekaatst worden
volgens de straal B (fiz. 1). De richting
hiervan wordt bepaald door de wet dat de
hotk van inval gelijk is aan de hoek van terug
kaatsing, d. w. z. trekt men de normaal (d. i.
de loodliji) op de spiegel dan is de hoek
tuaschen deze normaal en de invallende
straal A gelijk aan de hoek tnsscben de
normaal en de teruggekaatste straal B (een
billart bal gedraagt zich e venzoo!). Met de
D
ZOEKLICHT-STRAAL
TERUGKEERENOE - STRAAL
HmilllUHIIIIIIIimillllllltlMIIIIIHIIIIIIIIIIIIIuillll
is, dat het Paascbofficium onder is dan dat
van Kerstmis en Diiekoningen, verklaarbaar
omdat het een gevolg is van het juiste
besef, dat het chte drama eerst is, waar
zich een botsing, een eoufl et voordoet. Dit
nu geschiedt het vroegst bij de Kerstviering
door de invoering der Herodes- en weldra
ook der Joden-figuren. Dese botsing kreeg
nog voller beteekenis, doordien de Kersttijd
en de Twaalf Nachten de oeriode vormden,
waarin de groote tegenstelling tnsschen Kerk
en Heidendom zich het duidelijkst open
baarde, den tyd, dat naar de oude
volksroorstellingen het heidensche pandemonium over
de aarde rondspookte.
Van de verschillende kerstspelen is het
Middel-Nederlandsche: de tweede blijdschap
van Maria" niet een van de minste.
In de zeven bllscbappen van Maria" be
handelt dit tweede de geboorte van Jezus:
Dierst was: hoe God liet nederdalen
Gabriël, nut reynen gedachte,
Om ons te loasene ut er qnalen,
Die haer de salige bootschap brachte.
-TERUGKEERENDE-STRAAL NA
Fig. 3. LOOP DEB LICHTSTRALEN ALS DE SPIEGELS
KANTELEN. Scaan de spiegels in den stand ABC,
dan zal de invallende straal en de teruggekaatste
loepen volgens l, l, 1, 1. Kantelen de spiegels
naar den stand BDF (gestippeld) dan tal dezelfde
invallende straal l teruggekaatst worden volgene
l, 2, 2, dus in beide gevallen evenwijdig aan de
invallende straal.
invalshoek verandert de terugkaatsingshoek
in deielfde mate; valt dus de lichtstraal
steiler in (E) dan wordt hij ook steiler terug
gekaatst (F) eni. Valt de teruggekaatste
lichtstraal nog eens op een tweede spiegel,
dan wordt hij, dezelfde wet gehoorzamend
nogmaals teruggekaatst. Neemt men twee
spiegels die een rechte hoek met elkaar
maken (fi/. 2) E F en F G en teekent men
een willekeurige invallende lichtstraal A, dan
zal deze na de dubbele terufjkaatsingjjrecie
evvnteijdig aan A B teruggekaatst worden, dus
volgens C D. Twijfelt men aan de waarheid
hiervan dan behoeft men zelf maar een
aantal stralen te teekenen en volgens de
terngkaatsingswet de teruggekaatste stralen
te teekenen, dan zal men zien dat het steeds
uitkomt zooals ik hier opgegeven heb.
Laat men het spiegeldnbbeltal draaien om
het punt F dan blijkt het dat de in vallende
en de teruggekaatste straal nog steeds even
wydig aan ekaar loopen. Dit volgt uit de
teekening zelf die men hiervan maken kan.
In fig. 3 is een dergelijke teekening uitge
voerd. Eerst staat het spiegalstelsel in den
stand AS C; de invallende lichtstraal l wordt
dan dubbelternggekaatat over de punten l
en loopt terug evenwijdig aan de in vallende
straal. Kantelt men echter bet spiegelstelsel
iets voorover zoodat het den gestippelden
stand D B F inneemt dan zal dezelfde in
vallende straal l teruggekaatst worden vol
gens 2 en men ziet uit de figuren dadelijk
dat deze terugloopende straal 2 nog steeds
e ven wydig loopt met de invallende straal l,
en alleen maar iets verschoven is, vergeleken
met de eerste teruggekaatste straal. Hoe men
het spiegelstelsel ook houdt, steeds zal dus de
teruggekaatste straal erenwydig loopen met
de invallende straal, en dus, als de spiegels
betrekkeiyk klein zyn vrijwel terugkomen in
het punt waar de lichtstralen vandaan ge
komen zyn, eigeniyk een klein eindje er
naast. Nu gelden deze beschouwingen alleen
als de spiegels voor of achterover kantelen
maar niet als zy links of rechts kantelen.
Men kan echter ook de invloed van deze
kanteling ongedaan maken door nog een
derde spiegel aan te brengen, die loodrecht
staat op beide anderen. De figuur der
lichtstralenbanen zon hiervan echter al te inge
wikkeld worden om kort weer te geven.
Heeft men drie van dergelijke spiegels en
valt hier ergens een lichtstraal op, dan zal
dus (en dit is voor ons de hoofdsaak I) de
teruggekaatste straal, hoe de spiegel ook schom
melt en beweegt, steeds weer tvenwijdig loopen
aan de invallende lichtstraal.
Na de toepassing van deze theorie.
Men heeft een drietal spiegels gefa
briceerd, die nauwkeurig rechte hoe
ken met elkaar maken. Het is niet
zoo bijzonder gemakkelijk om dit
technisch volmaakt uit te voeren,
maar een resultaat, dat dicht by de
g ideaal-toestand ligt-, is wel te verkrij
gen. Men heeft, om redenen, die te
uit roerig zyn om hier alle beschreven
te worden, de drie spiegels als de
zy vlakken gekozen vau een stuk glas,
dat als 't ware een hoek is, van een
kubus afgesneden; in fig. 4 heb ik
dit stuk glas geteekend en de kubus,
waarvan dit stuk een hoek is, met
stippellijnen voltooid. Worden de zij
vlakken ABC, A B D en A D C ver
zilverd, dan heeft men drie spiegels
die onderling rechte hoeken maken.
Deze spiegel kan nu opgehangen of
gedragen worden op welke wijze men
ook wil. Stel, zooals fi?. 5 aangeeft,
dat de spiegel hangt aan de masttop
van een oorlogsschip. Indien men nu
aan wal een zoeklicht opstelt, en,
zooals geteekend is, hiermee een licht
bundel stuurt naar het echip, dan zullen
enkele dezer stralen, die de spiegel treffen,
evenwijdig aan hun heenweg terugkeeren,
hoe of de spiegels ook met het schip
meeschommelen. Deze terugkeerende lichtstraal
Fig. 4. DE DRIEDUBBELE SPIEGELS ABCD,
die alt e«n stuk bescnouwd kunnen worden van de
verder gestippelde kubus.
Donder «at: hoe Hij in Keratnachte
Van haer, als mensce, wordt geboren,
Tot vramen*) den menscelicken gedachte,
Als moeder ende maegt, in svianta toren.
Men «iet: de vianl", d.i. de duivel, wordt
er door in toorn ontstoken; hij zal zijn werk
beginnen: zwart tegen wit.
\
JASBLKA, POOLGCH KEESTSPBL.
Een Poolsch marionnettenspe), het Kerst
feest-theater, houdt tot heden in eere een
oudvaderlijk gebruik, een herinnering; aan de
ondate en primitiefste tijden van het Poolsche
tooneel.
Het Kerstfeest-theater, een houten ge
timmerte van een anderhalven meter breed
en ruim een paar meter hoog, is gescheiden,
evenals menig Middeleeuwsch theater in
andere landen, in drie deelen. Het bovenste
verbeeldt den hemel, het middelste de aarde,
en het onderste de hel.
Op de Kerstdagen wordt in de Poolsche
dorpen door drie of vier vrome mannen dit
houten getimmerte rond gedragen, gevolgd
door een sleep van kinderen en nieuws
gierigen, arm en rijk.
De mannen gaan in de woningen der
voornamen met dit theater binnen en
vertoonen daarop met poppen al wat voorviel
na de geboorte van Jesue. Het kindeke
Jezus ligt er in een kribbe. De eenvoudige
herders uit het veld komen het aanbidden;
dat doen ook de wijzen uit het Oosten, die
bovendien cfiaren wierook en goud. Later
dagen Poolse ae edelen en Poolsche soldaten
op, zelfs in den uniform van dezen tijd. De
toeschouwers zien alles als uit een heel ver
verleden, het is mysterie voor hen. Wanneer de
vertooners heel oude Poolsche Kerstliederen
zingen, herhalen allen-, die de vertooning
bewonen, enkele legelf. De muziek der
Kerstzangen is zeer oud, zij ia uit de dagen van
het Heidendom en door de Kristenen voor
hunne godsdienstige liederen overgenomen.
Dit Kerstspel van het Poolsche landvolk
heet: J a s e l k a.
GYSBBEGHT VAN ABMSTEL EEN KBESTSPEL.
Ook Gyabreght van Aemstel behoort tot
de Kwstspelen". Vondel's treurspelen zijn
een voortzetting en ontwikkeling der Middel
een irache Mysteriespelen. Het is een stelling
gaarne door Professor Dr. Jan te Winkel opge
worpen, waarvoor hy het bewijs niet schuldig
blüfc.
Vondei's Gysbreght", in hoofdzaak
Historiespel, heeft veel van het Mysterie-, meer bepaald
nog van het Kerst-spel behouden; het vormt
er den breeden achtergrond van. De hande
ling valt voor op het Kerstfeest; uit het
Kathnizerklooster stijgt de Kerstzang der
vrome broeders op; de Amsterdamsche Maag
den nooden Gyabreght en de zijnen ter
*) Tot heil van het menschelijk geslacht.
kerke te gaan om den engelenzang te hooren
en er het grootste feest van 't jaar, het Kerst
feest, Gods geboorttfeest", mede te helpen
vieren. Dan gaan de edelingen in blijde
stemming ter kerke om op het hooge
feest" den eerstgeboren heiland te groeten,
te knielen voor het kindeke Jezus, liggende
in een kribbe. Allen zijn in pronk- en
Kerstnacbtskleeren" ter kerke gegaan, waar
ook Badeloch had hopen te komen, ware
zij. niet door zorgen overmand in een stoel
aan 't mijmeren en droomen geraakt. Heel
Amsterdam is in den Kerstnacht ter kerke,
de priesters zijn er gekleed in de kostbaarste
kasnifdlen en kappen, die stijf staan van
paarlen en rood goud. Alle kloosters vieren
Gods vroo y'ke geboort", de zangen der
nonnen hoort men uit de kloosters naar
buiten klinker, de schoonste uit het
Clariisenklooster: o, Kerstnacht schooner dan de
dagen." Heel de stad is in kerken en kloos
ters en viert er in den heiligen Kerstnacht
het mysterie van de menschwording Gods.
Dat wist de vijand. Daarom koos hy den
Kerstnacht, als niemand in zijn woning,
niemand gewapend was, om de stad te over
vallen. De Kerstnacht diende voor zjjn
verraderswerk. Hij viel in de stad en spaarde
klooster noch godshuis. De Kerstnacht lag
in stukken l"
Het Kerstfeest, het vredefeest, vormt als
Mysterie-, als Kerst-epel dus den achtergrond
van den Gysbreght. Daarom had Vondel
er op den tweeden Kerstdag van 1837 den
Schouwburg mede willen openen. Dit werd
door de predikanten verijdeld. Zjj hadden
vernomen, misschien gelezen, hoe het Katho
lieke Amsterdam het treurspel speelt in
de Middeleen wen er het Kerstfeest in
sou vieren.
Het Katholieke element in Gysbreght"
stuitte de predikanten te Amsterdam tegen
e borst. Zij gingen daarom naar de Burge
meesters, die hen in hun kamer in het
torentje van het stadhuis ontving. Daar
klaagden zy dat Vondel in zijn spel, waar
mede de schouwburg zon geopend worden,
de beeldendiemt en het antaar, eens geschopt
uit alle kerken, weer in eere «sou brengen en
er bevorderen de snperstitiën van de paperjje
als misse ende andere ceremoniën." Burge
meester Dr. G, Schaep suste de woede een
weinig en merkte op, dat hetgene sonde moge
passeeren veel meer tonde streeken tot
bespottinge van het pansdom als tot onteeringe
van de Christelijke religie." De predikanten
waren het er niet mede eens en hielden vol
dat het teenemael daerop liep om het
Panedom smakelyck te maecken." Zij ver
zochten daarom Bnrgemeesteren de
vertooniog van Gysbregnt te verbieden. De
Bnrgemeesteren gaven kleine hope". Iets
deien ze. Zy stelden de vertooning, die op
den tweeden Kerstdag van 1637 was bepaald,
e enige dagen uit, misschien ook wel om den
angst die in stad was om den hoogen
wateriimiiMiiiifiiiiiiHMumiHiiimuimiiiiMiiiMmiiiiiiiiiiMMHiiiiiiiiiiiiiiiiii
ZOEKLICHT
FijT. 5. SlGNALEEREN MET DE DRIEDUBBELE SPIEGBL.
Het zoeklicht op den wal zendt een iterke lichtbundel naar het ichip. Deze bundel
treft ook de spiegel, aan de mast hangend, en wordt voor een deel er door terug
gekaatst, evenwijdig aan den invallende lichtstraal, dus naar den waarnemer die bij
X stout, naast het zoeklicht. Hoe het schip ook beweegt, de stralen worden sleedt
naar het zoeklicht teruggezonden.
is als een iets dikker lijn geteekend en hy
komt by het kruisje terecht, opzij van het
zoeklicht. Indien nu by dit kruisje een waar
nemer staat die esn kykertje op het schip
richt, ziet hy door het kijker! j e de terug
keerende lichtstraal, en indien op het schip
de spiegel telkens bedekt en weer vrijgelaten
wordt, kan men een serie lichtflikkeringen
te voorschynroepen, die waargenomen worden
door den waarnemer, die naast het zoeklicht
staat.
Daar deze terngkeerende lichtstraal alleen
waarneembaar is door den man naast het
zoeklicht, maar niet voor andere menschen
daar de zwakke terugkeerende straal geheel
overstraald wordt door de heengaande sterke
lichtbundel, hebben we hier een middel om
geheime signalen te wisselen. Het is
natuurabsoluut noodzakelijk om den zoeklichtbnndel
op het schip gericht te honden, daar anders
geen licht teruggekaatst wordt, maar er zullen
omstandigheden denkbaar zijn, waarin het
vertoonen van den onbewegeiyken helderen
lichtbundel den vijand toch geen voordeel
geeft-, terwijl de signalen-wisseling voor ons
zelf van groot belang is. Fig. 6 geeft een
afbeelding van het zoeklicht dat da licht
bundel uitzendt, terwijl de waarnemer door
een kleine Zeiss-triëderkyker, die opzy vau
het zoeklicht is vastgemaakt, de terugge
kaatste lichtstraal waarneemt. De bruikbaar
heid van het toestel wordt alleen
dan voldoende als de afwerking
zoo nauwkeurig is «lat de terug
gaande straal practisch even
wijdig loopt aan de heengaande
straal. Men heeft het slijpen en
polijsten der spiegelvlakken zoo
volmaakt gedaan, dat de beide
stralen over een afstand van
3.5 kilometer nog minder dan 3
decimeter van elkaar uiteenwijken.
Deze graad van nauwkeurigheid
is ruim voldoende voor een goed
practisch resultaat. Iedereen die
verder dan een halve meter opzy
van het zoeklicht afstaat, kan de
terngkeerende straal niet op
vangen. Gebruikt men een
electrisch zoeklicht, dan kan men
op een afstand van 30 kilometer
een zichtbare terngkeerende straal
krijgen; op een afstand van een
vy'ftal kilometer is de heengaande
bundel al zoo uiteengespreid,
dat iemand, die niet onmiddellijk
in de bundel staat, er niets meer
van ziet, maar toch gaan nog
lichtstralen verder, treffen den
spiegel en worden teruggekaatst
naar den lichtbron. Het kan na
tuurlijk toevallig zógebeuren,
dat de vijand ook juist in de lijn
der terugkeerende lichtstraal is,
maar daar deze slechts een dikte
heeft van de spiegelmiddellyn
(d. i. 1.5 d.M.) is het hoogst on
waarschijnlijk dat dit feit zich
zal voordoen. Om terug te seinen
moet natuurlijk (in dit geval van fig. 6)
het oorlogsschip zijn zoeklicht gebruiken en
de zoeklichtpost op de wal fijn spiegelstelsel.
Het toestel kan ook overdag gebruikt wor
den, in welk geval het van groot voordeel is,
dat de heengaande lichtbundel geheel on
zichtbaar is; het zien der teruggezonden
seinen is dan mogelijk tot op een afstand
van ruim 5 kilometer. Daar het toestel
draagbaar is, kan het gemakkelijk meege
voerd worden en daar de stand er niet op aan
komt, kan bijv. een ruiter, die aan het ver
kennen is, z\jn bevindingen seinen, door de
spiegel die aan het zadel hangt telkens te
bedekken en open te laten, als hy maar in
de lichtbundel is die naar hem heengezonden
wordt. Of hij galoppeert of stilstaat, steeds
zal de terngkeerende straal getrouw loopen
naar het punt waar het licht afgezonden
is. Ook bij de luchtscheepvaart is het toe
stel zeer bruikbaar, terwijl juist het mee
nemen van een zoeklicht-aparaat in een
ballon gevaar oplevert wegens de kans, dat
de ontwikkelde hitte het gas doet ontbranden.
De spiegel daarentegen kan veilig meegeno
men worden en alle berichten kunnen hier
mee naar de aarde verzonden worden als
slechts de zoeklichtbnndel op de ballon ge
richt ip.
P. VAN OLST.
Opzij vun
waardoor
lichtstraal,
de
Fig. 6. ZOEKLICHT.
het zoeklicht zit etn Zeist-kijker bevestigd,
de waarnemer bezig is de teruggekaatste
die dit zoeklicht heengezonden had naar
spiegel in de verte, te obierveeren.