De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1912 29 december pagina 8

29 december 1912 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

8 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOO E N EDE BL AND. 29 Dec. '12. No. 1853 fc. B|j d' aanvang van het nienwe jaar bied ik mijn beate wenschen Aan allen, die mij dierbaar lijn aan bladen en aan menschen. En 'k voeg daarbjj een woord van dank, zónlt het hart geweld! Want hebben zij niet, wekelijks, mij trouw in staat gesteld, Tot ultimo December van den eersten Januari, Om telkens nieuwe stof te vinden voor de Oharivari? Ik dank u, sprekers, redenaar?, in zee van woorden ploeterend, U, Dnitsche commis-voyageurs, gebroken Hollandsen koeterend, En gij, die dat bargoenech herhaalt, gij hand'laars, bakkers, smids, Hoogleeraars, dokters, musici, en schrijvers in de Gids. Vertellers van een ongeluk met dieren of vehikels, En redacteurs en stellers van bezonken hoofdartikel?, Ik dank n, en ik smeek u, schrijft nog meen'gen langen zin, En weeat zoo vriend'lyk en vergeet aan 't einde het begin. Of uit vw geestdrift en uw geest, het zal me zeer verheugen, Ia kromme vergelijkingen, of beelden die niet deugen. Ministers, kamerleden, spreekt, verslikt n oratorisch, Maakt wetten in d' n eigen stijl, verschrjjft n in memories. Reporters van de Minzaamheid, Aigrett', 't gris-perle Kleed, Van roode Loopers, van spontaan gf juich en jnbelkreet, Prijst 's Prinsen monk'len, Juliaantje'a Hoedje, Haar Japonnetje, En HoogstDerZelVer Handje-Wuif schrijft van 't Oranje-Zonnetje. Ik dank ook n, (rij snaakichten van de snaakachen, o, gij zettere, GÜ, die zoo schalka te spelen weet, met teekena en met letters. Ik dank n all', en 'k wensen n toe me dunkt 't ia nog al veel Dat gij van 't geen ge mij toewenscht, moogt krijgen 't tegendeel. CHAWVABIÜS. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiniiii altijd opnieuw dichterlijkheid genoeg om dingen waar het verstand tegen tekeer gaat, te doen vergeten. De 3 Oud en versleten" hebben hun onderwerp in een voorstelling, die hij vol van geslaagde, sobere kracht zou voordragen in zjjn schilderwerk. Blank zijn i en 6: Twee kinderen met een scheepje spelend" en Meifjes leunende op een ecbop"; het Varkenekol" heef c hij beter geaquarelleerd dan geëtsf. En zoo vinden we ten slotte de eerste 3 zijner etsen, die als probeersels" te bezien blijven. III. Hnbert stelt het begin der etsen van Israëta omstreks 1870. Dit is vermoedelijk juist Ze zijn dus ontstaan van af den tijd dat de schilder een persoonlijkheid van beteekenis werd. Za volgen zyn schilderwerk op een eigenaardige wijze in venobering. Zij zijn tevens getuigen van het juist inricht, het scherp verstand van Israël?. En dit was niet gering naast zijn romantisch ge voel als by alle romantici. Terwijl hij in zjfn schilderwerk eenvoudiger werd en vloeien der van atmospheer, terwijl de schilderyen worden tot n lichtwemelen, waaruit de voorwerpen zedig stollen (tiet te veel schei den zy zich afl), terwijl hij het ?evai", doordat de licht vloed alleen veel wezen uit drukte, minder versieren moet, neigt hij, welbegrijpend, in zijn etsen, eveneens soberder zich tot een groot eenvoudig lijnenspel, dat de meer doorwerkte vroegere etsen voor altijd zal overtreffen. De grootste kunstwaarde zul len alty'd zjjn laatste bezitten; onder de vroegere zjjn.er.velen, die,omdat ze van laraëls zijn enkier belangstelling verdienen. En beBERNARD DE VRIES KUNSTHANDEL ===== N. SPIEGELSTRAAT 03 Tel. interc. 9739, AMSTERDAM Moderne Schilderijen - Aqua rellen - Groote collectie Etsen - Platen - Kunstvoorwerpen -??Encadrementen GERBRAWilS' KUNSTHANDEL, ARNHEM. TELEFOON 1345. Schilderijen, Etsen,' Gravures, iSncadrementen. Luxe-Papier RELIEFSTEMPEL-ATELIER Invitatiekaartcn MENU'S, BALBOEKJES, enz. Atelier B. vaTMantgem SINGEL 562 hoek Vijzelstr. HET SUCCES C HtnET in m EEIUIE ntai u M VRAAG Of ZU IN HAHCtM KOMT VAtlHETPUOUtK WAARVOOII ZE BEiKMO O t HIERMEDE 15 TEVETIi UU. l GEMAAKT WEUUimm VAN REUAHE ntn KZKJIH ZAL l IN ELK GEVAL MOET een RECLAME.ZAIZU l INDERMAD «AH HET COF.l BCAnTWOOnDCn Cfi Zun; 11 DIT MET GEVAl'Wm TS OOK HET HOOrWXHL BEREIKT en tier SUCCES VERZEKERD. HET VAKTUOSCHniFT 0!,MODERnE RECLAME" 7li EE« BETROUWElAIiE GIDS OP OEM MOEILUKEM l /RECLAMEWE5.EH KOST SLECHTS F3.00,PEBJAIR.| SCRUF ma HEoen AAM : JAM DE WIT. SECLAMETEtMMinER. ' UTRECHT TEL. 235!. l hooien de etsen van Israëls tot de groote uitingen van deze sommigen bekorende manier van gevoelens voor-dragen ? Enkla lyn te prijzen, te midden van de andere uit denielfden tijd; met recht sterk te waardeeren. De overige ZJJB soms historisch van belang. Weinige overtreffen (T) Millet geen enkle heeft den onophondeiyken Toover van Bambrandt's voorstellingen. Pl/ASSCHAÏfiT. Kniiisli. Kandinsky vertoont alle kenmerken van Het Tegenwoordige." Liever gebruik ik deze benaming dan het woord Het Moderne". In het Moderne zie ik gaarne de vrucht, het voldragen Tegenwoordige. Het Tegen* oordige ia een aanleiding, een weg naar het Moderne; het ia dat laatste in aanleg. En het past geen kritiiua meer om niet naar de oor zaken en naar den grond van dit Tegen woordige te zoekec. Het verschijnsel is niet enkelvoudig; de verschijning is een veelvoudige. Met den vinger is op ieder werk aan te toonen dat, bewust of onbewust, het moderne, het Decoratieve in den grooten zin, zal zyn. Dit volgt vanzelve ook uit andere dingen, die op te merken zy'n. De zucht tot philoaophie en de studie ervan zijn een andere verschijning, geaproten uit denzelfden grond. Z\j bewijzen dat het verlangen ontstaat naar samenvatting onder algemeene gezichtspunten van de vele verzamelde feiten. Het constrneeren van vele wetten in de natuurkundige S~1 ~ _- y. tuit i/a talrijktte merkwaardige gebou wen mn België' t' Bateen,den sehoonstenRomuanschen burg ran het land, twee Begijnhoven, met muren omringde ttedekes, Sint-Baafa, de rijkst rarsfercfu kerk ran België, met de Aanbidding van bet Lam Ooda, het onovertroffen meesterstuk der Van Eyok's, de Bouw vallen ran de Romaansohe SintBaafsabdij, talrijke Gothische kerken, gildehuizen en oude burgers-woningen met heerlijke gereis, schilderachtige kaaien en buurten. MEUBILEERING M». ? HOLLAND" MEUBELT ARTISTIEK UW WONING OF VILLA VOOR = F 500. I 650.- j = 775.?= I 875.- i I 1100.- I = EN HOOGER i STOFFEERT ARTISTIEK UW WONING OF VILLA VOOR = F 250.?E I 290.?i I 425.- l I 550.- l l 675.- I § EN HOOGER = VRAAGT PRIJSCOURANTEN AMSTERDAM, N.Z. VOORBURGWAL 274 ?/? NIEUWS v. d. DA6. TEL. 9974. KUNSTHANDEL VAN DELDEN Rokin 126 t/o de Tederlandsche Bank AMSTERDAM. Moderne Schilderijen en Aquarellen. TefltooiistelliiiE. wetenschappen toont aan wat mogelijk ia, Met dese pogingen most een poging in de schilderkunst eveneens optreden. De tncht tot tynthese, het verlangen naar het algemeene overzicht, het ttamyatten velerlei-ineen ia wat ge ia de schilderkunst het deco ratieve zeker kunt benoemen. Dit decoratieve sit op alle eigenaardig»wij«en waarop het tegenwoordig zich voordoet, in het werk van Kandlnsky en van anderen. Het werk vertoont ten tweede het ver langen naar het nieuwe in de entroering, het zoeken naar de verloren naïviteit; het wil wat ik gaarne de Verwondering noem. Het heeft een tijd lang velen toegeleken of deze verwondering gansch dood was. Ver minderd by vroegere perioden leek zy mjj Mker. Toch ia de e stupefactie 200 volstrekt noodzakelijk voor iedre goede kunst, 200 zeer een inhaerent deel van haar, dat zonder haar, iedre niting het daemoniache mist. Z\j is het daemonische wellicht zelve, of zuiverder ly gezegd: zq is degenr, die het daemoniscbe wekt. De ontroering van te veel kunstenaars is zoo zeer uiterlijk geweest dat, wat y voortbracht niet lang en haast niemand ver zadigen kon. De ontroering was niet alleen niet geworden tot rijkste beionnenheid, tot haar eindpunt; ik zou haast schrjj ven in chemischen zin, tot haar toestand als zont", maar de ontroering zelre, die nit de verste lagen glorieus naar boven welt, de ipringbron der diepile gronden was er niet. Allerlei pogingen zjjn gedaan om haar aan te boren. De per soonlijkheid heeft iedien schok ervaien, dien zij met moeite dragen kon, om opnieuw de Echo9ne slaapster stupefactie' uit baar omdoornd kasteel te halen voor den Prins die haar zocht. Er is wat bereikt en soms vertoont Kandinsky er iets van. Een derde vraag is: wat vertoont zijn laatste werk? Het decoratieve is onbewnst erin. Erin is tevens een allerechrilst opzweepen van depertoonlijkheid. De kleur hoewel decoratief over het vlak, onbewnst, geplaatst en op alle helle mogelijke wijzen voorgedragen, vertoont het beven van gewond vleesch. Er is snelheid in en komeetachtigheid ; zonneschijven lijkt zij soms die nit een diep licht aan de randen uitstralen. Toch is deze poging niets dan overgang en kan niets dan overgang zijn. Wat haar ontbreekt, is het overzicht- gevende, züis niet overzienbaar. De vormen zy'n te weinig gestold; het geheel is te weinig kristal" geworden. Zeker isjhet daimonifche erin tastbaar met de oogen, maar een perzisch kleed in zjjn kleine bebloemde onregelma tigheden by zooveel rust-gevende regelma tigheden is een iets, dat bij hetzelfde wat Kandinsky bezit, andere dingen in zich bergt, die de schilder mist en op den duur niet missen kan. Ij de poging van Kandinsky, met zoovele anderen, ten slotte eenvoudig verwerpelijk? Zaker is zütegenwoordig veeltijds een pic turaal apasma, maar om ne reden is zij T BINNENHUIS INRICHTINGTOT MEUBELEERING EN VERSIERING DER WONING DIRECTEUREN JAC VAN DEN B05CH EN W GIEBEN GE.O-COMMISS~ h RBËRUAOE EN L5IMON5 RAADHUISSTRAAT 48-5Q AMSTERDAM HARRIJ HEIJER RESTORER OF ! OLD PAIHTINGS. Bnssuiii, Holland. N, V, DE WONINB Keizersgracht 478 MEUBELEN, KARPETTEN flte. (Ontwerp W. PENAAT). LAMPEN, KRONEN «te. (Ontwerp JAN EISENLOEFFEL). AMSTERDAM. w_ airjLietie en \j-~r TI-J ? *?/>?? Ityief}. Uitvoerige z/ryscourar)ter)-Jöeqrooürjg qratis C3 && reeds niet lach-wekkend meer: omdat «ij de zekerheid geeft, dat met raivere bedoeling naar ieta gepoogd wordt. Betwist kan veel in dit werk worden, evenals in Kandinsky's boek das Geistige in der kunst." Alles is in hem nog niet gescheiden door het Licht", de stem van den Heraut heeft deze niting nog niet geordend ia de goeden ter rechter, ter linker de onnutten en nutteloozen. Het werk is een der vele oprechte pogingen naar wat gezocht wordt. Deze pogingen s^n zeker niet vrij van het verkeerde, dat in veel, wat achter ons is, open en baar was. De weg ook van Kacdinsky kan in menig opzicht als de juiste betwist worden. Bit alles is mogelijk. De overmaat van het persoonlijke in 't werk is geen deugd. Het werk is wellicht mu zikaal maar dan in den verkeerden zin; wolk achtig. Het vertoont eckter daarin weer de zucht naar het onstcffeljjke, in dat verwol ken ... die juist is. Maar by het steeds nader bezien, en scherper keuren, is het gekristal liseerde" er niet in voldoende mate aanwezig. Tevens is het getal der vormen in het aller laatste werk voor een rijkdom aan gedachtenassociaties te klein. Zonder zin is dit werk echter en sonder psyche is het werk zeker niet. En dat is een hoedanigheid, wellicht twee. PLASSCHAERT. (MyarL b, $«nfecOfe«fe ftftct Sommigen, die vroeger, nood gedron gen, samengingen, volgen thans een eigen weg". (U. v. A. Begr. Binn. Z) De tegenwoordige omvorming van het straf begrip". (Mr. Wichmann, Ac. protftchr.) Omdat wij, in een ander stuk, aartrekkelpa vonden in dit artikel". (Sf. B. Ct.) Hu heeft er zich altyd voor geïnte resseerd, en heel bijzonder wel voor das Paradies and die Pari". (H. D.) Hopelijk zal de 2de Kamer er spoedig in slagen". (O. H. Ct.) * Nog wat Engeltch krijt, 'Geef ona althana crediet voor iets'' zegt de landheer tot z\jn jachtopziener, die antwoordt: 'Dat doe ik, sir William, maar er zijn dingen die niet ongedaan gemaakt kunnen worden'." (Tel.) Vandaag ia Sawa Loento als de voor spiegeling van wat die streek na eenigen tijd zjjn zal". (N. R. Ct.) Zij hadden dan ook hunne keuze ge maakt". (Tijd.) In theorie is die scheiding een zeer strenge". (N. B. C t.) De gevaren der beeldipraak. Dit is de ne zqde van de medaille, maar onafscheidelijk daarvan isdefc'.iaduwzijde : zes millioen I Zes maal zooveel ?wart als wit." (Prof. v. Hamel i/h. Hbl) Op het slagveld der praktijk draait de socioloog Aalbene z'n dierbare moties en wetsontwerpen den nek om. (Ent. Ct.) Eilers spant de geheele justitie voor zijn zegekar om de goedgeloovigen zand in de oogen te strooien." (Maandbl. t/d. Kwaiz.) De pen ziet er tegen op om een juist beeld te schetsen van dien jammer." ((7. Z>.) Wjj vonden in ome brievenbus de volgende kennisgevicg van de administratie der Pojterijen: Om in het binnenlandach verkeer voor l cent te kunnen worden verzonden, mag op prentbrief kaarten, behalve het adres, niet anders worden geschreven dan de naam, de woonplaats en het beroep van den af zender." Het kan wel zoo. Als de menschen 't maar begrijpen, dat is 't voornaamste. * Onze woning wordt dagelijks overstroomd door Proefnummers", Uitnoodigingen tot abbonnement" en dergelijke papieren. Men begrqpt wat wij er mee dom. Nu weer dit: De Bouwgid», Maandschrift voor Hm»en, Haard." 't Ligt er al in. * Botrt in het Parlement. De Minister van L. H. en N. Bovendien men moet toch weten water met deze woorden bedoeld wordt, wat is een nest, wat is aai f De heer Duys: Boer, vrouw, heer. aas. (Gelach). * Een en vier zjfh te machtig tegenover twee en drie. Hieruit leze men niet een onartistiek willen overheerEchen der heeren Leydensdoiff en Canivez.'Y^v'.K.C'.) Za moeten ook maar klaar zy'n, die muiiekverslagen. En meestal denzelfden avond nog. Het leven wordt de menschen in Zwammerdam niet gemakkelijk gemaakt. Het is verboden", zoo luidt art. 27 eeier politie verordening dier gemeente, glas, doornen of andere voorwerpen, welke rjjwielbanden kunnen beschadigen, op den openbaren weg te werpen of te laten liggen." * v. Milligen'a muziekgeschiedenis mag in geen bibliotheek van een muiiekliefhebber ontbreken." (N. v. d. D.) De mntiekliefhebber weet nu wat hy te Echryven heeft: Ik bezit (het juiste getal in tevulkn) bibliotheken. Zend mjj dus p. o. (het zelfde getal) exemplaren v. Milligen's muziekgeschiedenis". * Phantastitche verlangens. Rinkel liep den geheelen wedstrijd naar zy'n vorm te zoeken." (O. D.) Gaarne had sy* gezien dat niet alleen zij ter vergadering sprak of was, maar alle vronwar." (Ï7. D.) VIJZELSTRAAT 18. - TEL. 4068. < Oude en Moderne Schilderijen. De kantoren van H. J. DE JONGE en the Kyl Fyre Ltd. worden op l Januari verplaatst naar Prins Hendrikkade 128. Kuustgfalerij De Protector Directie J. D. Brinkmann ZTJIÜBLA.AK TOa ROTTERDAM: Gedurende December Expositie van een Keurcollectie Origineele Fransche Kleur Etsen Hollandsche en Dnitsche Graphische Kunst. E. m. JAARSMA'S Ventileerende Haarden. TTTTTTT Men lette op dit fabriehsmerh. T71 onrvratiPBn VOOR OBCL^ME rrri Gebr. Douwes Speciale Ateliers VOOB HBT Verdoeken en Restaureeren van Schilderijen. Gevettigtt teAert 19O5. Warmoesstr. 78b/dOudebrHggteeg,i.mgterd. BEVERWIJK. KINHEIM" ZEEWEG 104, TAPIJTEN, LOOPERS, DIVANKLEEDEN, ENZ,, GE HEEL MET DE HAND VERVAARDIGD VOLGENS OOSTERSCHE TECHNIEK EN VERSIERING. DESGEWENSCHT VOLGENS GEGEVEN ONTWERP EN KLEUR, Levering aan het Vredespaleis.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl