De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1913 5 januari pagina 8

5 januari 1913 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 5 Jan. '13. No. 1854 zijn we eigelijk, allemaal, die 'n beetje met de vleugels klapperen. Hij zag op, en zag haar onderzoekend aan. Zoo zijn tenminste de meesten, ja wel haast allen, Prau Gemma Waarom noemt u mij, Frau Gemma? De kant maakt u het haar donkerder dan het is. Weet u wel, dat u zoo op Gemma Bellincioni lijfct ?... Een mooi compliment! Laat u mij uitspreken. Ik dacht aan Bellincioni zooals ze er dertig jaar geleden moet hebben uitgezien. Dat gaat beter. Maar 'n echte vriend zegt alleen, wat noodig is, en niet iets, wat ons in onze kleine vrouwelijke zwakheden stijft. De bediende trad binnen om te zeggen, dat het rijtuig voor was. Laat even wachten. Edgar Bernt was opgestaan. Blijf zitten, zei ze. Ik heb al dikwijls genoeg de Manon gehoord en de eerste akte is vervelend. Wat hebt u vandaag gedaan ? Ik was buiten in het bosch, zei hij, weer zitten gaand. Het jonge voorjaar was overal te bespeuren. Er heerschte een van die stemmingen, waarin het groene mos aan den stam en de dunne uitlpopers aan de takken een liefdesvoorvoelen in ons wekken. De gewoonste dingen worden er mooi en dichterlijk door, en wat het minst scheen, wordt 'n openbaring. Ik stond aan 'n vijver, de geelachtige weiden en de kale boomen trilden in z'n donker oppervlak. Het trof me als iets zeldzaams, dat de vijver die dingen zoo getrouw weerspiegelde. U lacht misschien, maar dan begrijpt u de smart niet, die bij een groote-stads-mensch zoovaak door het gevoel voor de natuur heen geweven zit. In een dier weiden kronkelde zich 'n beekje. Op de plaats waar het zich in de rivier stort, borrelden duizenden luchtbellen op, steeds maar door: ze barstten en er kwamen steeds weer nieuwe, haastig, dicht gedrongen naast elkaar, uit de diepte op als uit 'n onuit puttelijke bron. Dat was alles als 'n klein wonder, dat me ontroerde. Ik mag uwe indrukken gaarne hooren, omdat ze wel zuiver zijn, merkte zij op. Maar u verliest u zelf in lyriek. U zijt nog jong, vol lust tot daden; u mist een drang, die u dwingen zou te doen ... een moeten! U begrijpt mijn kunst niet, zei Bernt gekwetst. Ik voel 'n plicht, zei ze heftig. Ik kan u niet zoo weg zien droomen. Weeks is er al genoeg gedaan. Wat wij vrouwen in u opwekken kunnen, dat zullen we niet ver zuimen, wij dragen k 'n verantwoorde lijkheid ! Een drang, zegt u! Alsof honger de eenige drijfkracht tot werken ware ! Wie die ontbering niet kent, die moet zich een zielsnood scheppen. Die heeft ieder noodig, die wat groots wil bereiken! En gelooft u dan, vroeg hij geprikkeld, dat ik die zielsnood, zooals u het noemt, niet kent. Misschien wel zooveel, om zoo'n mei kever in actie te brengen, dat ze 'n beetje met z'n blikken vleugels slaat. Zijt gij dan 'n uurwerk ? Zijt ge dan geen man, die het in z'n macht heeft, zijn weg zélf te maken ? De leedlijdenden, wien de hoenders het brood wegpikken, worden goddank langza merhand voltallig. Kijk eens naar m'n man. Hij is uw vriend. Waarom lukt het hem dan, RELIEFSTEMPEL - ATELIER In v/fa tiekaarten MENU'S. BALBOEKJES, enz. Atelier B. van Mantgem SINGEL 562 hoek Vijzelstr. N, V, DE WONING Keizersgracht 478 MEUBELEN, KARPETTEN tte. (Ontwtrp W. PENAAT). LAMPEN, KRONEN ttc. (Ontwerp JAN EISENLOEFFEL). AMSTERDAM. P. C. PAERELS, VOOK MODERNE MEUBILEERING Amsterdam. BOKIN 128. TEL. 4541. VOOR INRICHTINGEN IN OUDHOLLANDSCH EN ANDERE 8TIJLEN /fagazijn Oud-Holland", BOKIN 130. " TEL. 4541. VORMEN. Een Handboek voor Dames. BEWBBKT DOOK JOHANNA VAN WOUDE. Itt ii«mtt « nUetipte huttMk to RifMtto. In prachtband ?2.60. In satijn ?2.90. Uitgave van Van Holkema & Warendorf, Amat. zich van den grond op te heffen en van den eenen bloeienden bloesem, naar den anderen te vliegen als 'n chte meikever in de geluksmaand ? Hij heeft 'n heel ander karakter, zei Edgar Bernt. Ik hou juist van hem, omdat hij mijn tegenvoeter is. Hij is als de rivier buiten, die tot iets dient; ik ben als de waterspiegel, die het beeld weerkaatste Weerkaats 't dan waar het interessant is en doe 'n greep in het volle menschenleven ! En waar is het dan interessant; bij ons misschien ? vroeg hij moe. En waarom niet bij ons ? vroeg zij er tegen in ? In deze chaos van meeningen en partijklieken? riep hij bitter uit: waar de kleine belangen van elk voor zich, al het hoogere streven dooddrukken? Waar stugge rem mende krachten van allerlei soort hardnek kig heel het blije slagen tegenwerken ? Waar niets in vooruit komt, en 'n eeuwig laveeren, op-de-teenen-gaan, en onderduiken, alle geestdrift en beweging vernietigt ? In dit land van opgewonden meikevers, die alleen 'n beetje met de blikken vleugels kleppen, opdat het tenminste 'n beetje op iets levends zou lijken en welker stumperig mechanisme afloopt en verflauwt, lang voordat iets werkelijks ontstaan is ? Daar is nu de chte mysantroop van onzen tijd! riep zij verstoord uit. n gij wilt 'n modern mensch zijn ? Pak toch wat aan, als u dat niet aanstaat! Als u wat wezen zult, zal ook uwe omgeving wat worden! Dacht u dat anders de menigte uit uitgezochte geesten bestaan zou ? Wat hier in het land in n jaar wordt bereikt, is zoo veel en zoo groot vaak, dat er in niet eene goddelijke comedie plaats genoeg voor zijn zou! Of waren er in Florence misschien geen partij-klieken, geen geweldda digheden, geen onrecht, geen strijd, geen wetsverkrachting, geen laster of listen of wraak ? Kijk de dingen grót aan, inplaats van klein, vrij, inplaats van met oogkleppen, vol kracht van daden in plaats van passief, dan spiegelt zich de Eeuwigheid in dit waterglas even zoo goed als in 'n ander...! Wat alles wat groot kan zijn, ont breekt, zei hij, zou ik ze daar moeten vinden ? Is dat wel mogelijk ? Het hoofd in de hand gesteund zag zij hem van terzijde spottend lachend aan. Een beetje lastig is grootheid wél in ieder geval. Weet u, wat daartoe noodig is? Men moet van iets afstand kunnen doen. Men moet klaarstaan, iets te kunnen missen, dat ons lief is. Alleen op die manier komt iets groots tot stand. Dat juist echter wilt u niet.... Dat wil niemand, zei hij koel, zelfs u niet.... Ze was opgestaan. Plotseling stond ze met ontblootte schouders bij den haard en liet met uitgestrekte hand haar kanten sluier in het vuur glijden.... Wat doet u daar! riep hij verschrikt uit. De kostbare stof zag men als in smart zich wringen, een vlam sloeg er hoog uit op, een oogenblik lichtten de teere bloemen en ranken als in den rooden gloed gedrukt op, toen was alles tot asch vergaan. Hij wankelde een schrede op haar toe, met gevouwen handen, geestloos, ontzet en meegesleept. Het liefst was hij voor haar op de knieën gezonken, maar het spottend bewuste glimlachje om haar lippen, hield hem daarvan terug. Zwijgend stonden zij tegenover elkaar. Eindelijk nam Frau Lyda hare lange witte handschoenen van 'n gu ridon en begon deze aan te trekken. Het is eigenlijk waanzin geweest, zei ze lichtweg, terwijl ze langzaam het zachte witte leer over de slanke vingers streek. En het blijft waanzin, als u er geen zin aan te geven weet!. . . De deur ging open, en haar man trad binnen. Ik wilde je in de loge opzoeken, riep hij haar toe, maar die was leeg! Er scheelt toch niets aan? Vergeving! zei ze op hem toesnellend, zooals je ziet, was Edgar Bernt hier, en hebben we den tijd verpraat. Dan is het goed, zei hij opgeruimd, terwijl hij Bernt de hand toestak. Voor het tweede bedrijf komen we zeker nog op tijd, als het je nu convenieert. Misschien doet dan Edgar ons wel het genoegen aan, mee te gaan. Nee, dank je, zeide deze. Ik ben met 'n groot werk bezig, dat heel m'n aandacht beslist vraagt ---** Nu dan, adieu en tot ziens, zei Frau Lyda, terwijl ze lachend hem toeknikte. En terwijl ze Edgar Bernt vór liet gaan, nam zij heel innig tegen haar echtgenoot geleund zijn arm en verliet met hem het vertrek. * Arme de Waal Malefijt! Arme de Waal Malefijt! Toen je benoemd werd, wat hoonde de pers jej Ik zelf, ik maakte een hatelijk versje, Arme de Waal Malefijt! Weet je nog, hoe je voor Kuyper geweend hebt, Snikkende, dat je 't zoo erg niet gemeend hebt? Arme de Waal Malefijt! Duymaer zegt, dat je vór 't concubinaat bent, Voor de losbandigheid van den soldaat bent, Arme de Waal Malefijt! En van den Biesen roept: Hand'laar in opium!!" Schandegeldü" Enzoovoort. Ach, hoe ont loop j' 'm ? Arme de Waal Malefijt! Nu van den Berg weer. Dien ga je niet vér genoeg: Jij bent niet an-ti-re-vo-lu-tion-nair genoeg! Arme de Waal Malefijt! 't Zijn niet je vijanden, die je bekwebben, Neen, van je vrienden, man, moet jij het hebben, Arme de Waal Malefijt! Wat heeft de hoogheid je eig'lijk gegeven ? . Was je maar rustig in Vreeland gebleven! Arme de Waal Malefijt! CHARIVARIUS. ?B * * Tooneel-verzuchting O, mijn tooneel, mijn geliefde theater! Waar moet het heen? Waar moet het heen?... Eerst Scharten-Antink,[die schreven een flater. En die verdween, en die verdween. Daarna kwamjFerdinand Huyck op de planken: Redelijk werk, redelijk werk, Maar om uitbundig de schrijfster te danken, Dat is te sterk, dat is te sterk. Riemsdijk schrijft slechts is het niet te betreuren ? Voor het publiek, het grove publiek. 't Drama de Sphinx" had hij moeten ver scheuren, Zegt de critiek. O, die critiek! Ook Suze Roobol, haar werk dat beklijft niet, 't Is wat te zwaar, 't is wat te zwaar! Heijermans kon als hij wou, maar hij schrijft niet. Deed hij het maar! Deed hij het maar!... O, mijn tooneel, mijn geliefde theater! Waar moet het heen ? Waar moet het heen ? Komt er geen schrijver meer? Nu niet, of later? Komt er niet een? Komt er niet een?... Laten we dan maar weer stukken vertalen, Net als Chrispijn, net als Chrispijn. Daaraan alleen is nog eer te behalen, Dat zal het zijn, dat zal het zijn. Honderd Cafétjes" alleen in Frascati, Wat een succes! Wat een succes! Leve Chrispijn, hoor, van harte, daar gaat-ie! Nooit op de flesch ! Nooit op de flesch!... Maar mijn tooneel, mijn geliefde theater! Waar moet het heen ? Waar moet het heen ? Komt er geen schrijver meer? Nu niet, of later? Komt er niet n? Komt er niet n?... CHARIVARIUS. * * * Charivari De gevaren der beeldspraak. Ik kan mij wel begrijpen, dat de geachte afgevaardigde uit Groningen zoo denkt, omdat die geachte afgevaardigde zich beweegt in de lijn van zijn ge dachten, en nu is in den regel de lijn van de gedachten van dien geachten afgevaardigde de rechte lijn, maar soms een wel wat te smalle lijn." (Min. Heemskerk, Hand. p. 1471.) Men kan niet onder valsche leuze bijeen houden, wat principieel, en met de historie in de hand, tegenover elkaar staat." (De Vad.) Wil men niet de kans loopen op deze wijze het directeurschap te zien vast roesten in handen, waaruit men het moeilijk los kan maken," enz. (N. Ct.) Het is zoo, dat de Turken niet uit hun kanonnen haalden wat er in zat." (Tel.) * Onze aandacht werd getrokken door de afbeelding van een buste met den naam HUBERT'S CUYPERS in het voetstuk, in De Week. Het onderschrift, dat ons eenigszins verraste, luidt: Borstbeeld van Jozef Cuypers door Torn Dupuis." Brengt dit Toon Dupuis niet op een denkbeeld? Als hij nu eens een buste maakte van Piet Cuypers? Hij kan erdaningraveeren, als dit op aesthetische gronden wenschelijk wordt geacht, b.v. JACOB'S CUYPERS of J'COBUS of zelfs J'c'B'S, al naar verkiezing. iimlitiiMiiiimiMMiiimi niiiiiiiiiiiiiiu HET SUCCES C HANGT in OC HRSTE PLAATS AFWtN « VRAAG OP IU IN HAnun KOMT VAN HET PUBLIEK l WAARVOOR ZE BESfEMD 151 HIERMEDE 13 TEVEI1S UIT. l OCMAAKT WEUUMCRN VAN RECLAME Mtn BEZIGEÏ1 IU. l IN ELI\ GEVAL non EEN RECLAME.ZAIZU l iriDEROAAD AAn HET DOEL BUMTWOORDEn ORGinEELl zun; a orr HET GEVAL DAM a oon HEI nooromi f BEREIKT EH nfT SUCCU VCR2EKC80. HET VAKTUOSUtRIFT OE,MODERnE RECLAME" /IS EEtl BETROUWBARE GIDS OP OEM MOlllUnETI JRCCLAMEWIS.En KOST SLECHTS f 3.00.PCBJHAR. | SCRUF noa HEDCH AAN : JAM DE WIT. RECLAMETEtHMIrtER. UTRECHT TEL. 2351.1 BINNENHUIS KUNST ONDER REDACTIE VAN S.VAN R N CRANCO OPAANVWAAG UITGAAF VAN 'T BINNENHUIS RAADHUISSTRAAT-AM STERDAM HARRIJ HEIJER RESTORER OF OLD PAIHTIH6S. Bussuiu, Holland. Gebr. Douwes Speciale Ateliers VOOB HBT Verdoeken en Restaureeren van Schilderijen. te*ert f 9O4. WaiTHoesstr. 7* b/dOudebmggteeg. Amstard. Moderne Schilderijen. Aquarellen en Teekeningen Kunsthandel C. M. van Gogh, IROIKIZIfcT 115 AMSTERDAM. 'hljt-t. M 5OKUf15T KEIZERSGRACHT 592 H;N.5PIEGEL5TRAAT KUNSTVOORWERPEN SCHILDERIJEN AMTIQUITEITEIÏ nEUBELEn,AARDEWERK R.ELIOn&Ci v. Antieke Kasten, Antieke Schpijfbapeaax (MET GARANTIE) zér voord^eHg bij J. G. FONTEIN, AMERSFOORT. Deze symphonie men veroorlovc ons het woord dat hier door geen ander te vervangen is overdondert." (N. R. Ct.) Foei, N. R. Ct.! Waar moet dat heen ? Is er dan geen enkel blad meer in Nederland dat het decorum weet te bewaren? * Mevrouw Noordewier heeft'fdit^gezongen op een wijze, waarvoor wij de grootste woorden zouden willen bezi gen." (N. R. Ct.) Pas op, pas op ! Houd het binnen, geachte confrère, en denk aan je waardigheid! (Men begrijpt, in verband met 't boven staande, dat hem minstens 't woord: Teditivelkater!" op de lippen heeft gebrand.) * Boert in het Parlement. De Minister v. B. Z.: Wilt u dien staatsman dank zeggen dat hij zooveel waarde aan mijn oordeel hecht ? (G e1 a c h). (Tel.) t Boert in het Parlement (maar niet zoo bedoeld.) De Minister van B. Z.: Ik ben over tuigd, dat het hoofdorgaan van de antirevolutionnaire partij en de leider van de anti-revolutionnaire partij, dr. Kuyper, zeer veel hebben bijgedragen tot ver heldering van de politieke inzichten onder het Nederlandsche volk, en daar door tevens zeer veel tot de verbreiding van en het geven van diepere kennis omtrent de waarheid in het staatkundig leven." (Hand. bl. 1474.) * Nog meer post-mortem sterfgevallen' en vrijstellingen. Van de vermiste 7 man zijn er 2 gevonden. Eén was overleden; depoginj gingen om hem in het leven terug te brengen, zijn mislukt." (U. D.) Aan de loting nemen deel alle voor de lichting ingeschreven personen, met uitzondering van hen, die vór den aan vang der loting voorde gemeente blijken te zijn overleden." (Militievoet.) * Uit den aard der zaak zal dit nooit dikwijls voorkomen." (Prof. Bonman, Versl. Ver. Chr. Verzorging v. Krank zinnigen.) Uit den aard der zaak. Zulke dingen komen trouwens gewoonlijk zelden dikwijls, soms nog vaker nooit altijd voor. * De' gruwelen van den oorlog. Er zijn strenge bevelen gegeven tot besmetting van de plek, waar omstreeks 30,000 vluchtelingen verblijf houden." (U. D.) * Tegen den avond was men den brand meester. Omstreeks 10 uur toen de groote krachten aanwezig waren, rukten de pad vinders in. Oorzaak onbekend." (N.v.d.D.) Een rammeling? Die jongens kunnen wel eens erg in den weg loopen. * Rheumatiek-thee. Van Apotheker Wilhelm te Oostenrijk." (Adv. O.H. Ct.) Dit is natuurlijk niet het Europeesche Oostenrijk. Het ligt waarschijnlijk ergens te Amerika. VIJZELSTRAAT 18. - TEL. 4068. Oude en Moderne Schilderijen. E. UI. JAARSIKEA'S Ventileerende Haarten Men lette op dit fobriebsmerli. DIVAN, geheel gereed (kleed onnoodig), franco leder Station In Nederland - Gld. 16.- VOSKUYL & VAN DER LOOS Complete Meubileering KEIZERSGRACHT 450 ki] h«t Molenpad, AMSTERDAM. - Tilefm 6940. Traagt Catalogus onzer Complete Menbilewlngen a 450,485, 715 en 975 Gld., «u. D. OBERINK & Co., AMSTERDAM KERKSTRAAT 88-104 TELEFOON No. 4472 TOEPASSING DER ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED TECHNISCH BUREAU v/h MOEKS «fc BECK, Importeurs van Brandvrg materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen, Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerdergen, Stal len, enz. Monsters en nieuwe prospectus-prflscourant worden op aanvraag gratis toegezonden.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl