Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
12 Jan. '13. No. 1855
BOTHA, HERTZOG,
in verband met de ministeriëele moeilijk
heden in Zuid-Afrika.
heerscht daar niet alleen, maar is er geheel
doel bij. Die werken vooral van den
laatste stuiten af om de kille gladheid
van een fouteloos kundige uitvoering, gelijk
vroegere Engelsche staalgravures. In een
slootje met wilgen aan den kant, bijv.
is noch water noch ijs uitgedrukt.
Ook bij Graadt van Roggen is de inspanning
op de techniek wel een gewichtig deel van zijn
werk, maar niet het uitgaande doel. Er zijn
bij hem ook meer haperingen, omdat de
kunstintentie er waarachtiger is.
Het werk van Etienne Bosch is het tegen
overgestelde van Witsen, het zou meer
overeenkomst toonen met Bauer, die tot zijn
voordeel echter, niet in de nabijheid is. Het
zou dan kunnen schijnen, dat het fantaseeren
op gezichten uit verre streken en steden, bij
Etienne Bosch meer een speculatie is op de
uitkomsten van technische bewerking. Aan
de etsjes van Etha Fles zou ik de voorkeur
geven.
Ook de litho is hier in verscheidenheid.
Uit de serie portretten door Veth, eertijds
voor het Weekblad en de Kroniek op steen
geteekend, is wel een der voortreffelijkste
exemplaren het in rood gedrukte portret
van Jac. van Looy, een litho die in haar
geserreerde en toch gulle uitvoering, ook
hier uitblinkt. Daarnaast moet uit de inzen
ding in 't bijzonder gewezen worden op het
fijnzinnig portretje van Gabriël en de straf
belijnde kop in profiel van een ouden man,
die herinneringen wekt aan sommige oude
Italianen.
De vertegenwoordiging van Haverman
geeft minder aanleiding tot" bijzondere
aanteekeningen. De portretten, en zelfs de wat
Carrière-achtige voorstellingen van moeder
met kind, dragen alle een doorloopend
stempel van vaardigheid.
Hart Nibbrig en Roland Holst zijn in aan
leg aan elkaar zeer tegenovergesteld. De
eerste is burgerlijker. Deze kwalificatie moet
hier echter niet in ongunstigen zin verstaan
worden meer als vertrouwelijk, intiem te
"begrijpen. Het meest kenschetsend lijken
me hier de litho's in kleur, die met de voor
stelling van de vierjaargetijden, een kalender
uit 1908 versieren. Vooral de Winter en het
Voorjaar zijn in hun simpelheid, als een
kinderlijke vertelling vol innigheid, van een
haast gemoedelijke romantiek.
Achter het werk van Holst die vroegere
litho's raadt men meer den rudit, een
geest, die littérair geneigd en ruimer in
zichtelijk is.
Daar is een deftigheid van houding aan
de figuren (al stellen ze landlieden voor)
en een verfijndheid in de conceptie, hier
in Holland wel ongemeen; maar men voelt
er de invloedwerking van buitenlandsche
meesters, van |Engelsche wellicht het
meest. De neiging tot samenvattende uitbeel
ding, tot decoratieve kunst, is wel uit zijn aard.
Toch komt me op de tooneel-affiche's de
BERN ARD DE VRIES
KUNSTHANDEL =====
N. SPIEGELSTRAAT EH
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
~ Encadrementen
KUNSTHANDEL,
ARNHEM.
TELEFOON 1345.
'SciïMdervfvn,
Gravures,
SEncadrementcn*
Lucifer nog voor te malerisch gezeichnet"
te zijn, terwijl daarentegen de Marsyas, als
geheel van opvatting wel zuiver en ook
goed getypeerd, toch in alle massale
vormduidingen niet klemmend genoeg is.
Van Hoytema is natuurlijk ruim vertegen
woordigd. Dat zijn werk in versierenden
zin, hem het gunstigst doet uitkomen, kan
blijken uit zijn meer naturalistisch opgevatte
teekening van eenige apen in hun kooi. Hij
is een aanzienlijke en zeer te waardeeren ver
schijning in de hollandsche kunst, niet alleen
om den eigenen kant van zijn streven, dat zoo
gelukkig tot ontwikkeling is gekomen wie
maakte hier wandplaten, afzonderlijk of toe
gepast, die zoo zeer een lust voor de oogen
zijn maar wat een kostelijks er uit de
techniek van het teekenen-op-steen te puren
valt, heeft hij wel, meer dan een ander wel
licht bij ons, aangetoond.
Van Konijnenburg's groote litho is het
product van een voornaam intellect en gees
telijke bezonnenheid. Technisch Iaat hij er
mee zien hoe er bij het steenteekenen kan
geciseleerd worden. Het is dan om deze
precieuse kwaliteiten van factuur en geest een
werk van beteekenis, maar mij toch nog te
zeer... een edel maakwerk.
De prenten van Hahn, zijn monumentale
portretcharges, allerlei ander uit zijn graphisch
werk, vindt men hier bijeen. Het is genoeg
zaam bekend en, met recht, door velen ge
waardeerd. Als illustrator zou in 't algemeen
op te merken zijn, dat hij te zeertafereelen
maakt met een picturale werking. Maar
daarbij, dat ze soms verrassend, zelfs
imponeerend van visie zijn.
Onder de boekverluchters is hier te wijzen
op Edw. Koning met zijn prentjes op de
kleine Johannes".
Als ik nu nog noem enkele etsen van
Van der Hoef en Broeksmit, de litho's van
Moulijn meen ik in de vlucht het meest
bezienswaardige op deze ongewone tentoon
stelling aangeduid te hebben gehouden. Tot
uitvoeriger bespreking was hier zeker wel
stof geweest, maar gaandeweg zag ik de
plaatsruimte inkrimpen. Een enkele opmer
king, vragenderwijs aan de inrichters dezer
tentoonstelling tot slot: Is er overal wel
genoegzame zorg besteed aan dien belang
rijken kant bij grafische kunstwerken, de
keuze van de beste drukken?
Dit leek me soms twijfelachtig.
W. STEENHOFI-'
Tooneelcauserieën
DE SPHINX
Geen beminnelijker gentiluomo dan il
cavaliere Antonio da Riemsdijk, steeds op
de hoogte van het Italiaansch, tenminste van
de Italiaansche eigennamen, die hem voor
zijn ongeboren Nederlandsche tooneelfiguren
te pas komen.
Ik heb nog nooit iets bijgewoond als de
opvoering van dezen mijnen vriend Antonio's
nieuwste stuk De Sphinx", hetwelk het
eerste (en laatste) tooneelwerk is wat ik,
maar 'dan geheel in 't Italiaansch, zou
willen zien opvoeren, aan de boorden van
den Arnostroom of bij den gelen Tiber
(Tibur, Tiboris, Tibori, Tiborem) onder 't
ruischen der zilveren olijfloovers, bij een
maannacht, en vele lange terrassen van mij
af, zoodat slechts de schimmige gedaanten
der commedianti en een onverstaanbaar ge
fluister van hunne stemmen mijn blik en
oor bereikten.
Wat moet dat met dit stuk hier in den
Hollandschen schouwburg?! Men zegt, dat
Edoardo Verkade de plaat gepoetst heeft,
en dat de voortreffelijke artistieke leider"
van De Sphinx ergens in den Helder te
Wapenfroept (tegen het Italiaansche gevaar?)
Wat den inhoud van het tooneelspel
(spettacolo) betreft leze men wat een
gedoctoreerde recensent Mr. Dr. Vaillant, in het
orgaan van het Tooneelverbond Het
Tooneel" zegt:
De heer van Riemsdijk heeft voor zijn
nieuw tooneelspel De Sphinx" een
dankbaar thema gekomen. De compo
nist Pietro Gignoni heeft een vrouw die
geruimen tijd lijdende is aan de oogen
en ten slotte geheel blind wordt. Een
zuster van haar komt helpen in het
huishouden, en allengs ontstaat tusschen
deze frissche, krachtige, levenslustige
vrouw en den jongen musicus een
wederzijdsche genegenheid, die de blinde
vrouw niet ontgaat en die haar veront
rust. Totdat zij op zekeren dag, nog wel
den jaardag van haar man, hem betrapt
als de zuster, Hester, in zijn armen valt
dan gaat zij stil de trap af die van de
estrade naar de zee leidt, en verdrinkt
zich. Hester ziet het, doch verzwijgt het
vreeselijke voor Pietro.
Maar tusschen hen is thans de schim
van de afgestorvene, en Hester verlaat
het huis, Pietro wanhopig alleen latend.
Toch vindt hij nog een steun, den armen
gebochelden organist Rosni, die bij
hem terugkomt en (om?) hem, den
grooten misicus, wiens inspiratie ge
vloden schijnt door al de vreeselijke
gebeurtenissen, weer te brengen tot den
arbeid die weder een mensch van hem
zal maken.
Dit is in enkele woorden het drama.
Het had anders kunnen zijn. Ware het
aangevangen na den zelfmoord van Anna,
dan zou het een parallel van
Rosmersholm zijn geworden....
Ik heb een zin cursief doen drukken. Ik
ben het met dien zin n.l. van harte eens.
De parallel van Rosmersholm ...
Aan den wand van de woonkamer der
Gignoni's hing eene Mona Lisa. Pietro heeft
mij met haar in kennis gebracht, want tot
heden had Zij mij nooit meer gegund dan
Haar glimlach op een afstand. Het was aan
Haar (door da Vinci vergeten) voeten dat
ik een gesprek mocht hebben over da
Riemsdijks nieuwe schepping.
Zij intusschen, la Gioconda, plukte aan
aan het naalden-loover van een
denneboompje op een rotsje ...
Ik zeide dan tot den tuoneelknecht en den
geletterden electricien, die beiden wel naar
mij wilden luisteren: Vindt gij, heeren, niet
dat men deze dame, Mona Lisa heette zij
in Florence, en Ibsen en Shakespeare en de
antieke Sfinx moest met rust laten, als er
zoo iets eenvoudigs te vertellen valt als hier
door Dr. Vaillant zoo meesterlijk verteld is?
Vindt u beiden, die meer van uw leven
tooneel gezien hebt, ook niet, dat van gén
karakter in dit tooneelspel ook maar twee
lijnen overeind staan, en dat het niet vol
doende is alles aan de spelers over te laten
en, vergeef mij dat ik u scheen te vergeten,
aan de werklieden achter de coulissen?
Vindt u niet (merk op hoe ik in gloed stak)
dat Else van Duyn, als een onheilspellende
priesteres, en dat de ronde Hester, met haar
mollige armpjes als vetgegeten palinkjes (en
haar charme en talent), en dat de Bouwmees
ters het stuk gemaakt" hebben ?
Ik keek op naar Mona Lisa. Nooit was ze
bekoorlijker, nooit raadselachtiger.
Ik waardeer wel wat, ging ik koppig
verder, mij tot mijn twee toehoorders wen
dend, die ademloos luisterden, maar niet
op hun gemak waren. Ik herinner u aan
die passage daar straks aan het slot, dat
de gebochelde musicus zijn leed klaagt:
Weet je wat de grootste vijanden zijn,"
zegt hij dan, van menschen met lichaams
gebreken ? Dat zijn de stekende oogen van
zijn medemenschen, die het eerst op zijn
gebrek kijken, die dat eerst met hun oogen
meten, zódat wij, de mismaakten, 't zien",
of iets van dien aard. . . gevoelig nietwaar
heeren, is zoo'n passage. Ge voelt, dat de
auteur een lief mensch moet wezen, die
behoefte heeft zich zoo goed hij kan in te
denken in kleine misdeelden. . . . Maar overi
gens, weet het ?
Mijnheer de baron, zeiden deze twee man
nen, die ik langzamerhand tot mijn vriendeu,
gemaakt heb en wier opinie mij altijd belang
inboezemt, u kan niet denken wat een goeie
man die mijnheer Riemsdijk is, en zijn
stuk is toch heusch wel mooi !
Nu lachte pok Mona Lisa met blikken vol
teederheid, zódat ik verrast opkeek van
mijn toehoorders. Antonio da Riemsdijk,"
zei Mona Lisa is mijn vriend !"
Zelfs zij dus !
Het zijn zonderlinge tijden, maar uiterst
beminnelijke, doch ook gevaarlijke, waarin
deibekoring van den vriendelijken glimlach
van een zoo voortreffelijk mensch als Jhr.
A. W. G. van Riemsdijk (de vader van de
Sphinx) de waarheid dercritiek verduistert. . .
Een zondagskind, deze Antonio, een zonne
koning als prille knaap gedacht, bemind en
geaduleerd, en in de roze watten gedragen. . .
Men schildert hem nieuwe decors, schatten
aan verf en vinding, men brengt hem goede
tooneelspelers en -speelsters, die wat hij, de
jonge prins, nog niet stamelen kan, uit
beelden met diepen ernst en zelfs wijdschen
hartstocht, men voert hem Verkade tegemoet,
den verfijnden schikker en schifter van
schoonheid op het tooneel, en kinderkens,
geheele zangerige koren, brengt hem zelfs
van de Haarlemsche bloemenvelden de trein,
stemme-bloemen-strooiertjes !
En wat wordt er aldus om-schilderd, om
speeld, om-zongen, om-schikt, om-streeld ?
De menschen meenen dat het heet het
interessante tooneelwerk van den bekenden
tooneelschrijver Jhr. A. W. G. van Riemsdijk",
maar zij weten het niet, want dat bestaat
niet, en het is iets anders dat gekoesterd
wordt, iets dat ons (en der menschheid)
veel liever is: het is de beminnelijke glim
lach van des levens, en des tooneellevens,
zonnekoninkjc. . . zondagskind.
Wees niet boos op mij, Jhr. Antonio ! Gij
hebt gevaarlijker vrienden dan hij die zich,
con molto rispetto, teekent
HONORÉVlCOMTE DE LA BAIGN01RE
Charivari
De gevaren der beeldspraak.
Mijnheer de voorzitter ! Ons parle
ment is krank. Het is de bacil der
volkssouvereiniteit, die aan zijn welzijn
knaagt". (Brummelkamp, Hand. p. 1430).
De voorzitter overwege nog eens
ernstig of het geneesmiddel, aangeboden
om uit de impasse te raken, niet nog
erger is dan de kwaal". (De Vad.)
Met zijn sierlijke losse streek doet
hij de gebonden passages als een
snelvlietende stroom voorthollen". (H. D.)
Daar wortelt het nalaten van het
opiumgebruik in de volkszeden". (Min.
de Waal Malefijt, Hand. I, 183.)
Volgens Hand. I, 188, sprak de Minister
van Koloniën van de inlandsche
Gouvernementsscholen op het platte land." De term,
die ons eenigszins verraste, is Z. E. onge
twijfeld te binnengeschoten bij de herinnering
aan den tijd, toen hij in Indië op het platte
land woonde en met de inlandsche boeren
meisjes een spelletje stuivertje
verwisselendeed, in een kersenboomgaard.
*
Degenen, die rn de eerste plaats tot
medewerking geroepen zijn, ?ijn zij, bij
wie mond- en klauwzeer is uitgebroken";
(Min. Talma, Hand. I, 174.)
Tot medewerking geroepen ? Stop de arme
kerels in bed, en roep er dadelijk den vee
arts bij!
*
Boert in het Parlement.
De Minister van Waterstaat:
Van de Ned. Vereeniging zal ik vandaag
geen kwaad zeggen. Zij ligt op
apengapen !" (G e l a c h). (N. R. Ct.)
*
De Vries zou nog met een herlezing
van Hamlet's raad aan de tooneelspelers
zijn voordeel kunnen doen. Jul. Brongers
zette door een deel van dien raad op
te volgen den Vader van 't Karthuizer
klooster leven bij. Ook Van der Hilst
deed dit met Diederich van Haarlem".
(Ml.)
Wat deed nu Van der Hilst met Diederich
van Haarlem ? vraagt een getrouw lezer van
het Hbl. ons. Na een oogenblik peinzens
wij begrijpen de tooneelverslagen van het
Hbl. nooit dadelijk zagen wij de druk
fout, levend. Zoo wordt alles duidelijk:
Diederich van Haarlem werd k fevend
begraven.
*
Met genoegen zagen wij mej. Klaassen
twee reien toebedeeld. Met genoegen,
omdat hiermee voor twee vijfden is
voldaan aan onzen wensch, alle reien
in n hand te stellen. De overige drie
vijfden hopen we te zien volgen."
(Hbl.)
Waarom zulke Tekeningetjes niet korter.
en in cijfers uitgedrukt? B.v.: zoo:
l Mej. Klaassen 2 reien.
l wensch = x reien, l hand.
-/.-, wensch
Voldaan
Hbl.
Gelieve te doen volgen 3/i wensch.
*
De firma Meijer, in witte wollen goederen,
te Amsterdam, schrijft in een wintercata
logus : Daar het mij gebleken is, dat vele
fijne witte wollen goederen door wasschen
worden bedorven, belast ik mij met het
wasschen."
Dat doen wij ook," schrijft ons een andere
firma in witte wollen goederen, in vertrou
wen. Al jaren. En met succes. Maar we
zetten niet in onze prijscouranten waarom."
*
Na afloop kermis d'étéen schitterrend
vuurwerk." (U. D.)
Je hoort 't ze zeggen.
* * *
Tentoonstellingen en Veilingen
IN DEN KUNSTHANDEL VAN H. W. VAN
DELDEN, AMSTERDAM, Rokin 126, is 3 jan.
j.l. eene tentoonstelling geopend van schil
derijen van Jan van B eer s, te Parijs
vervaardigd.
IN ARTI ET AMICITIAE, AMSTERDAM, Rokin,
wordt vanaf Zondag tot begin van Februari,
geopend een tentoonstelling van schilderijen
van E. R. D. Schaap en G. Wester
man n en beeldhouwwerk van G e o r g i n e
Schwartze.
* * *
Gent
UUZH dlge
gebouran
Be/giS.-'a-Gr&venBteen,den schoonstenRomaanschen
burg ran hot land, twee
B&gijnJtlOVen, met muren omringde
ttadekas, Sint-Baafa, d»rijkst
rersierde kerk ra/»Be/g/e', mat de
Aanbidding van het
Lam G-Ods, het onovertroffen
meesterstuk der Van Eyck's, de Bouw
tallen ran do Romaanse/ie
SintBaafaabdij, talrijke Gothisch*
kerken, gildehnizen en
oudeburgezswoningen met
heer/i/ke gerelt, tchi/deraahtige
kaaien en buurten.
wrvriHtu»M[ HAHGT in t>e EERSTE PUATS MVA
K VRAAG OP U IN HATIOtn KOMT VAM HET PU8UEK
WAARVOOR :EB£5TEMt> B. HIERMEDE 15 TEVEnS UIT.
GEMAAKT WCIKEÜVORM VAn RECLAME MEfl BEZI6EH ZAL
IM ELK GEVAL WET tin RECLAME.ZAIZU
IMDf RO»AO AM1 HET BOEI BUnTWOORDE.il ORilltlll
ZUn; U DIT MET GEVAL DAM IS COH HET HOOFDDOEL
BEREIKT EH HÏT SUCCES VERZEKERD.
MET VAKTUOSCHtïlFT Ot?MODERME 3ECUME"
15 EEH BETROUWBARE GIDS OP DEM MOEILUKEN
RECLAMEWES. En KOST HECHT! F.3.00.PER JAAR.
5CR'JF HOG MEDEN AAn:
JAM DE WIT.
BECLAMETECHHmER.
UTRECHT TEL. Z35I.
itmiiUMimitiHiiiii
T BINNENHUIS
INRICHTINGTOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
OER WONING
DE PHOEIMÏX
DIRECTEUREN
JAC VAN DEN B05CH
EN W GIEBEN
GE.D COMMISS7
R BEF? LAGE EN LSIMONS
Vefefoön 3978.
RAADHUISSTRAAT A8-5Q AMSTERDAM
O"TWIUÏPtl« VOOR. RJE4HJI>«E. [ï.1
«uvtw rwwat? u «.l ?,'
AMEUBLEMENTEN
*Model£aTyers
Gebr, Douwes
Speciale Ateliers
VOOB HET
Verdoeken en Restaureeren van
Schilderijen.
&evettiff4 teAert 19O3.
Yannoesstr. 7i b/d Ondebrngsteeg, Amsterd.
HARRIJ HEIJER
RESTORER OF
OLD PAINTINGS.
Bussuiii, Holland.
N, V, DE WONIN8
Keizersgracht 4.78
MEUBELEN, KARFFTTEN etc.
(Ontwerp W. PENAAT).
LAMPEN, KRONEN etc.
(Ontwerp 1AN EISENLOEFFEL).
AMSTERDAM.
VIJZELSTRAAT 18. - TEL. 4068.
Oude en Moderne Schilderijen.
m. JAARSIHA'S
Veiiiileerende HaaNe».
Men lette c p d; t
KINHEIM"
BEVERWIJK.
ZEE WEG 104,
T A PIJTEN, l O O P E R S, D1VANKLEEDEN, ENZ,,
GEHthL MtT DE HAND VERVAARDIGD VOLGENS OOSTERSCHE
TECHNIEK EN VERSIERING, DESGEWENSCHT VOLGENS GEGEVEN
ONTWERP EN KLEUR,
Levering aan het Vredespaleis.
KUNSTHANDEL
VAN DELDEN
Rokin 126
t/o de Nederlandsche Bank
AMSTERDAM.
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
dunt
fi^fgf
-^yu^
Luxe-Papier
RELIEFSTEMPEL - ATELIER
in vitatiekaartcn
MENU'S. BALBOEKJES, enz.
Atelier B. va n Mantgem
SINGEL 662 hoek Vijielstr.