Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
26 Jan. '13. No. 1857
een getal met twee cijfers werd aangeduid.
Door 't getal, dat aan een letter beant
woordde te trappen, kon het paard dus de
gewenste letter te kennen geven, en uit de
op een ander bord achtereenvolgens opge
schreven letters kwamen de woorden ge
leidelijk voor den dag.
Volgens PFUNOST nu kende het paard bij
zijn enorme Leistungen" noch lezen noch
cijferen, maar wachtte hij slechts telkens
een teken af, namelik een bewust of ook
onbewust gegeven ontspanningsbeweginkje
(bij v. Osten volgens Pfungst '/s millimeter
groot!), om te weten, dat hij met trappen
op moest houden. Daarin enkel bestond voor
Hans dus 't enigste wat hij te doen had;
alles was dus van de kant van VON OSTEN
onbewuste en te goeder trouw uitgevoer
de signaal-beweging, ongeveer als bij dres
suur.
Ik kan er niet uitvoerig bij stilstaan, hoe
een soortgelijke werkelike en bewuste dres
suur bij de hond Nora van de kunstschilder
Rendich PFUNGST op deze gedachte had
gebracht; welk denkbeeld hij bevestigd
meende te zien, toen proeven met een vol
doend grote oogklep voorlopig aan alle
juiste antwoorden van Hans een eind maakten.
Voor datgene wat PFUNGST zelf inder
daad met Hans bereikt heeft, schijnt inder
daad zijn theorie wel te gelden; maar
dddr was in werkelikheid dressuur op deze
kleine tekens aan de gang; en dat deze
theorie noch van toepassing is op wat
bij Hans tijdens z'n beroemdheid vooraf was
gegaan, noch ook bij de tot heden bij hem
en andere paarden voortgezette proeven van
KRALL, dat is nu juist datgene, waarvoor het
bewijs ruimschoots geleverd is.
Allereerst zij vermeld, dat na vol
doende wennen aan de bij eerste toepassing
zo hinderlike en voor een zenuwachtig dier
als Hans zo verontrustende oogklep van niet
geringe omvang deze oogklep geen bezwaar
meer opleverde; de antwoorden kwamen even
goed, ook als er van waarnemen van de
vrager geen sprake kon zijn.
Ook aan de billike eis van PFUNGST, dat
bij yoorkeur die gevallen bewijzend zouden
zijn, waarbij antwoorden gegeven werden,
welke aan geen der aanwezigen bekend
waren, is, trots de ontkenning van PFUNGST,
volkomen voldaan. Men leze daaromtrent
het zo belangrijke hoofdstuk in KRALL'S
boek over de zogenaamde unwissentliche
Versuche".
Buitendien zijn twee verschijnselen hier
met nadruk te noemen, door tal van ernstige
waarnemers en tans ook door mij
persoonlik gekonstateerd : er komen geheel
juiste antwoorden, ook als zich niemand in
de leerruimte bij het antwoordende paard
bevindt!
Ja, de jonge leerling Berto, die de getallen
tot honderd door kloppen met de hand op
de rug, rechts de eenheden, links de tien
tallen, in weinig weken geleerd heeft, 't geen
ik zelf gelegenheid had met volstrekte zeker
heid te konstateren, deze Berto is ... absoluut
blind!
Buitendien zijn de talloze spontane uitingen
van de paard-leerlingen Muhamed en Zarif
(Hans eet tans het genadebrood), die woorden
en zinnen betreffen, die niemand van te
voren vermoeden kan, toch ook niets anders,
dan uitingen in den geest van unwissent
liche Versuche".
En dan mag voorzeker daartoe als een
uit velen wel gerekend worden, wat langs
telefoniese weg b.v. aldus bereikt wordt:
K-ARL KRALL verzoekt telefonies aan dr.
SCHOELLER, die zich in de stal bij de paarden
bevindt, Muhamed bij de telefoon te brengen :
hij vraagt 't paard dan iets, zonder dat dr. S.
het kan horen. Muhamed trapt daarop ofn
ist warm". Dr. S. vraagt daarop telefonies
aan Krall wat hij gezegd heeft: deze ant
woordt : Pao sa"en of en warm".
Nu is Pao de intieme naam van de paarden
voor dr. SCHOELLER. Pao sagen" wordt niet
getrapt, maar ten uitvoer gelegd! En van
ofen warm" wordt de eigen zinsnede: ofen
(foneties geschreven ofn) ist warm" gemaakt!
Waar is hier enige mogelikheid voor de
verklaringswijze van PFUNGST?
Waarlik, het wordt ook in wetenschappelike
kringen meer dan tijd, dat men het zo een
zijdige en onbillike oordeel van de berlijnse
wetenschappelike Kommissie herziet, dat men
de trouwe en belangeloze werker en baan
breker VON OSTEN in ere herstelt, en dat
men in hoger mate, dan tans nog op te
merken valt, achting en volle belangstelling
gaat tonen voor het kranige werk van KARL
KRALL te Elberfeld.
Amsterdam 21 Jan. 1913 J. VAN REES
* * *
Schimmenspel
Amsterdam is een waereldsch instituut rijker
geworden. Het is nog maar een plantje, en
het moet nog groeien, maar het is reeds
aardig om er naar te zien; de ChatNoir is n.l.
bij ons in wording, en reeds openbaart zich aan
den zoo Hollandschen Singel te Amsterdam
het meest eigenlijke van die Fransche vin
ding. Ko Doncker, de typische Hollandsche
boerter, als teekenaar een Wayangstylist
(zoo men zich aldus mag uitdrukken), heeft
de Wereldhistorie gesneden uit karton en
Hollandsche verzen, deze laatste echt als Hol
landsche peperkoek en even naïef en kruidig.
De Hunnen
Gaat er heen gij, die het Amsterdamsche (d. i.
Nederlandsche) leven veelzijdiger wenscht.
Dit is een onderneming, die gesteund mag
worden, net zoo goed als het Koninklijk
Tooneel, waarvan men kwaad zegt. In de
eerezaal van Odéon is een groen stellaadjen
opgericht, waarin een venster van door
zichtig doek (?), en hiertegen spelen, op inne
mend onbeholpen manier, de wereldtooneelen
(met hun licht- en schaduwzijden) zich af, van
den voormaligen piketanthroop
endendiosaurus, via de Hunnen (die hier zonder dandysme
zijn afgebeeld) en Clovis, de goede Clovis,
naar Madame de Pompadour (wier portret
ik u geef) en naar de geisha's der Neder
landsche liefdedroomen (een rose maannacht
is betooverend).
Ko Doncker is bezig met een ondernemen
van Schoone Kunst. De Wetenschap
herkendet gij reeds in zijn arbeid als
wereldhistoricus. Maar de Schoone Kunst: die is
er inderdaad. Het léft daar achter dat
zonnig-doorzichtige venster, het zijn geen
doode poppen, en hun naief, enkel vooruit
bewegen, met stijve" ledematen zou men
zeggen, is een levend bewegen van levende
gestalten. Dat komt omdat de hand van een
echt kunstenaar ze heeft doen worden. Want
nimmer blijft dat verborgen! Kunst is
schepping, zelfs in karton.
Als hij met mijn scherp mes, een eigen
ruwe, warrelige schets volgend,' het karton
Pompadour
snijdt, ziet men Doncker in dezelfde opwin
ding, welke alle kunstenaars kenmerkt op
het oogenblik dat zij der materie vorm geven.
Het is te wenschen, dat dit schimmenspel
van Ko Docnker zooveel toeloop wekt het
is er op 't oogenblik reeds aardig vol
dat men weldra tot iets mocht komen, dat
geheel kan heeten een Hollandsche Chat Noir.
Daar zou dan Speenhof bij moeten wezen.
En vele jonge dichters behoorden er dan om
de kleine estrade te zweven, die thans hun
eenzaam leed moeten klagen aan de slapende
kraaien in het Vondelpark bij maannachten,
die niet komen willen.
DE LA BAIGNOIRE
* * *
Sophocles Tantièmes
Eenigen tijd geleden liet Raymond Duncan
in het Chatelet-Théatre de Electra" van
Sophocles in het Grieksch opvoeren. Tot
zijn groote verbazing heeft de Sociétë des
auteurs" voor die opvoeringen tantièmes van
hem geeischt. De eisch om tantièmes te
geven voor een dramaschrijver, die al 2300
jaar geleden gestorven is, schijnt eenigszins
ongewoon, daar men bezwaarlijk kan ver
onderstellen, dat de Société" in dezen in
het belang van de erfgenamen van den
ouden Griekschen auteur hare aanspraken
doet gelden. Een medewerker van Paris
Journal" vervoegde zich daarom aan het
bureau van de Société", waar men hem de
volgende opheldering gaf. Inderdaad heffen
wij tantièmes van deze opvoeringen in het
Grieksch, doch niet meer dan 2 pCt. der
ontvangsten, hoewel wij volgens ons con
tract met het Théatre Chatelet recht zouden
hebben op 10 pCt. Op de vraag van den
journalist, ten wiens behoeve die schatting
geheven werd, daar Sophocles reeds 450 jaar
v. C. gestorven is, antwoordde de vertegen
woordiger van de Société", dat dit wel
juist was, en dat ook de erfgenamen niet
bekend waren, maar dat dit nog geen reden
was om geen tantièmes te heffen. Het was
hier een kwestie van vak-belangen.
Wanneer men namelijk van de
vrijgeworden werken geen aandeel eischt, dan
zouden de directies waarschijnlijk spoedig
er de voorkeur aan geven, enkel stukken
van vroegere schrijvers te geven. Daarom
maken wij met alle schouwburgdirecties
contracten, die ons het recht geven, ook
van oude en zelfs van de alleroudste
tooneelschrijvers tantièmes te eischen. Een
directie, die dit niet wenscht te doen, krijgt
ook geen n i e u w e stukken van ons, en
moet dan maar zien, hoe zij er met Sophocles,
Molière, Shakespeare etc. komt".
WA
*
Charivari
De gevaren der beeldspraak.
De*.voorzitter van het Dagelijksch
Bestuur der Instelling voor Journa
listen", sprak vooraf een kort woord.
Spr. hoopt, dat als de journalisten van
hier zullen gaan, zij een andere manier
zullen hebben geleerd om de dingen te
bewerken en te zien, zoodat daardoor
hun werk op hooger, breeder, dieper
peil komt." (Hbl.)
De heer Ter Laan heeft gisteren in
de Kamer die tactiek al verraden: hij
wou er aan beginnen, maar de Voor
zitter riep hem met ijzeren hand tot de
orde." (Nieuwe Haarl. Ct.)
Bandeloos waren de meesters en
menige bladzijde hunner geschiedenis
is gedrenkt in onschuldig bloed."
(U. D.)
De vertegenwoordiging zorge, dat de
toegestane gelden enkel en alleen voor
de landsverdediging worden gebruikt,
zonder onnoodige franje." (De Vad.)
*
LEVENSDRUPPELEN.
(Wij vinden in Op de Hoogte, Het N. v. d. D.,
en andere bladen geregeld korte, zinrijke
spreuken. Ook ons schieten dergelijke
gezegden niet zelden te binnen; wij stel
len ons voor, er een wekelijksch rubriekje
van aan te leggen. Mogen zij onzen lezers
tot stut zijn op het levenspad).
1. Het leven is voor velen niet,
wat het had kunnen zijn, indien het anders
geweest ware.
2. Schenk geen geloof aan de be
weringen van hem, van wien gij weet
dat hij onwaarheid spreekt.
3. Men bouwt wél huizen op een
rots, maar niet op den bodem der zee;
zóis het ook met de hoop.
4. Het is niemand gegeven met
zekerheid de toekomst te voorspellen,
maar de dag van gisteren is voorbij.
5. Het is niet alles goud, wat er
blinkt; maar alles wat er blinkt, is daarom
nog geen goud.
6. De lelie groeit op-, niet neder
waarts. Waarom zoudt gij dan uw naaste
het zijne misgunnen?
*
Verrassende mededeelingen.
De bepalingen worden daar uit den
post onvoorzien" betaald, zoo is 't ook
met de bisschoppen". (U.D.).
Ten aanzien van de uitvoering van
de militiewet zegt hij, dat het aantal
straffen niet zoo laag zou zijn, wanneer
de landweermannen maar behoorlijk de
bepalingen zouden naleven". (U.D.).
Het tweede gedeelte wordt aange
nomen met 2 tegen 8 stemmen". (U.D.).
Gewenscht is te Haamstede:
Een kleermaker of dergelijks, die goed
kan scheeren". (Z.Z. Bode).
*
Onze vriendin, de bekende bejaarde dame,
verdient er tegenwoordig een duitje bij, door
als particulier .secretaresse op te treden bij
mannen van beteekenis, en hunne stukken
voor de pers op te stellen:
Maar ik troost me er mede, dat zij
hun eigen oordeel (en waarom zouden
zij dat niet doen ?) wel boven het mijne
zullen stellen en heb ik dus niet te
vreezen de algemeene tevredenheid ver
stoord te hebben." (C. L. Dake i:h Hbl.)
Maar verschrikkelijk is voor mij dan
ook de gedachte, dat er nog zóvelen
zijn, die datzelfde ook zoo zeer voor hun
kinderen wenschen, en het toch niet be
komen kunnen, en steun ik van ganscher
harte elke beweging, die er op gericht
is daarin verbetering te brengen." (A,
van Wijnbergen i\h Kath. Schoolbl.)
De wonderen der natuur.
Eenige jaren geleden reeds, toen er
juist eenige nieuwe koopmanszonnen
aan de kimmen verrezen waren, hebben
wij er op gewezen." (N. R. Ct)
Wij strijden niet voor het celibaat;
wij zullen in het huwelijk zijn
alskoningen, beiden, man en.vrouw." (U.D.)r
*
Boert in het Parlement.
Minister Heemskerk: De geachte af
gevaardigde uit Helmond heeft den wensen
uitgesproken, dat er een Drankwet zou
komen, die zich aan het volle leven
aansloot. Er waren leden, die boosaardig
fluisterden, dat men bij een Drankwet
eerder denkt aan volle fleskens. ..."
(Gelach)
*
Streng recht.
Heden is aangehouden mej. M. A. S...
verdacht van abortus". (N.R.Ct).
De brievenbesteller werd ontslagen
en had zich deswegen voorde rechtbank
te Maastricht te verantwoorden". (U. D.)
?
De opbrengst over de eerste twaalf
maanden van 1912 bedroeg ?189,981,240
tegen ?184,151,113 over de eerste twaalf
maanden van 1911". (Vad.)
Een belangrijk accres. We tebben allen
moed op de tweede.
*
Voor onze bruine broeders.
J. dame, groot, bruin, onaf h.,
120,000en later nog 120,000, wenscht prompt
Huwelijk". (Adv. N. v. d. D.)
* * *
Inhoud van Tijdschriften
Elseviers Geul. Maandschrift, Jan. 1913:
Buitentekstplaat: De Herder", reproductie
naar een schilderij van Pieter Breughel, de
Oude. Pol de Mont, De Genesfs van
de Kunst van Pieter Breughel de Oude
(geïll.) Dr. C. Catherina van de
Graft, Driekoningen (geïll.) S. Kalff, Een
Alkmaarsche weesjongen (geïll.) j. G.
Sinia, Een Boegineesche bergkampong (geïll.)
P. Otten, Zingen is het allerschoonset
(gedicht). Helene Swarth, Winterboom
(gedicht). Sam. Goudsmit, De Losser
(naverteld uit het Duitsch). J. Everts, De
gordel van smaragd. Henriëtte de Beaufort,
Uit Friesland van voorheen. Constant van
Wessem, De dood van een kleinen jongen.
H. R., en Dirk Coster, Boekbespreking.
R. W. P. Jr., Co Breman's muurschilde
ringen in het trappenhuis van het gebouw
der levensverzekeringsmaatschappij Utrecht.
C. V., Louis Moe in den kunsthandel B.
de Vries, Amsterdam. A. Z., Toorop bij
Unger en Van Mens te Rotterdam.
De Beweging, Jan. 1913: Albert Verwey,
Drie gedichten. G. E. G. Meuleman,
Snorre's Edda (vertaling). AndréJolles,
Idylle. Albert Verwey, De richting van
de hedendaagsche poëzie. Aart van der
Leeuw, Gedichten. P. N. van Eyck, Nieuwe
gedichten. Dr. M. H. J. Schoenmaekers,
Overdenkingen. G. Burger, Politieke feiten
en richtingen. A. V., Boekbeoordeelingën.
Groot-Nederland, Jan. 1913: Willem
Elsschot, De Villa des Roses", (I) Louis
Couperius, Herakles, (Vil) Hendrik van der
Wal, Het Zegefeest, (drama in een bedrijf,
in verzen) Willem Kalma, Aan den IJkant.
Frans Coenen, Dramatisch Overzicht (de
Misanthroop, Do Toren van Nesle.) J. L.
Walen en Hendrik van der Wal, Literatuur,
(boekbespreking).
BERN ARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT Q3
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
~~ Encadrementen ?
J KUNSTHANDEL,
AENHEM.
TELEFOON 1345.
8chiM<>rij en, Etsen,'
\ Gravure*,
, MSncadrementen.
78O T&I.5725
I CLICHÉS VOOR HW/IR-TC
F.fH DRIRKLEURENDRUK,
, in KOPBR. &<?< ZIHH.
OOTWBOPBN vooa HECM/ME, rrïi
l OTttfl TWaaiT UUB.I «J
KUNSTHANDEL
VAN DELDEN
Rokin 126
t/o de ITederlandsche Bank
AMSTERDAM.
Moderne Schilderijen
en Aquarellen.
S~1 _ __ U. luit d* talrijkste
merkwaardige gebou
wen rui België :'
aBteen,den schoonstenRomaanschon
burg run het land, twee
Begijnboven, mot muren omringde
ttedekes, Sint-Baafa, do rijkst
versierd»kerk nn België', met de
Aanbidding van bet
Lam GrOds, het onovertroffen
meesterstuk der Van Eyok's, de
Bouwtallen van de Romaansche Sint'
Baafsabdij, talrijke Gothische
kerken, gildebuizen en
oude burger aivoningen met
heer/i/ke gevels, schilderachtige
kaaien en buurten.
DE PHOE1VIX
aoft ^6;
t', crunjóerdarr).
hörj 3 970.
AMEUBLEMENTEN
Cxpositie van jffodel^anjer
io: ctëvüeke en ^Moderne.
Stijfen* ^liivoerige
z/ryscouranten. 'Jb^grooüog qratb.
'HET SUCCES
'-Al; f *,ï-Mi-':.-ri..H? (r, r; CERJTE f'UWTS AFWN
'c: '?;,"?> er iu IN HAMOEN KOMT uv^::fTntuiEK l
V%AHVDOR ZE SESTEMD 15, K.EfïIiStS ;J rr/EHS UIT. [
6EMAAKT WELKEn'.tKtn VA n RECLAME «n BtZIKH ZAL |
IM EL^ GEVAL «ET E^ r;.UA«i.ZAi
1MDERPAAO AAT K/.^ OCEL BCA'r'^.lX.ftPErt ORGII
Zün; IS DIT MET GEVAL DAN 13 OOK Hr HOOFDDCtL |
BEREIKT EM MH 5UCCE5 VER2EKEBP.
.M..T VAim!OE*>f^(FT DE^MODERME RECUME" l
^ E(1 BETROL'V/Q^Re GJD5 OP DEM MOEIL'JftEh l
RECIAMEWEB, E,"i ;tC5T S1ECHT3 F3.00.PEfi1 JAAR. |
7UF nos HEDfn A/;ni
JAH DE WIT.
!?ECU>nETEtim!HEn.
'(UTRECHT TEL. 2351. l
Gebr. Douwes
Speciale Ateliers
VOOB HBT
Verdoeken en Restaureeren van
Schilderijen.
Gevf*tigtt sedert M9OA.
Wwmoesstr. 78b/dOudebruj?steeg,AHiater<l.
T BINNENHUIS
INRICHTING TOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN DEN BOSCH
EN W GIEBEN
GED
COMMISSM P BERLAGE EN UStMQNS
RAADHUISSTRAAT 48-5Q AMSTERDAM
HARRIJ HEIJER
RESTORER OF
OLD PAIHTIH6S.
Bnssniu, Holland^
VIJZELSTRAAT 18. - TEL. 4068.
Oude en Moderne Schilderijen.
m. JAARsmA s
Ventileerende Haarden.
- Men lette op dit fabrietusxnerk.
BEVERWIJK.
i)
KINHEIM"
ZEEWEG 104.
TAPIJTEN, L Q O P E R S, DIVANKLEEDEN, ENZ., GE
HEEL MET DE HAND VERVAARDIGD VOLGENS OOSTERSCHE
TECHNIEK EN VERSIERING, DESGEWENSCHT VOLGENS GEGEVEN
ONTWERP EN KLEUR.
Levering aan het Vredespaleis.
N, V, DE WONINB
Keizersgracht 478
MEUBELEN, KARPETTEN ttc.
(Ontwtrp W. PENAAT).
LAMPEN, KRONEN ttc.
(Ontwerp JAN HSENLOEFFEL).
AMSTERDAM.
RELIEFSTEMPEL- ATELIER
Invitallekaarton
MENU'S. BALBOEKJES, enz.
Atelier B. van Manlgem
SINGEL 662 hoek Vijzelstr.