Historisch Archief 1877-1940
9 Febr. '13. No. 1859
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Jhr. J. C. C. DEN BEER POORTUGAEL f
gep. Luit.-generaal, Lid van den Raad van
State, Oud-Minister van Oorlog
IMIIIIIIIIIIIIHIIIIMIIHIIIIIIIIIIIItlimilltllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHIIII
veel melk? Zijn dat de portretten, die ons
de ijle of snelle schaduwen doen zien, die
de wimpers- waaien over den bovenwang ?
Zijn dit de portretten der kinderen, waarvan
ge het haar als stroo-gele ringen om de vin
gers u windt, en is hier te vinden de huid
dier wezens, in kleur benaderd, of beter, her
leefd, waarin allergeschakeerdst spel van
aèren blauw paarsch trekt door blauwende
witten ? Want ook dit is vergeten: de
schilder ziet, als alles, het schoon der kin
deren als kleur" en daar-in wordt het psy
chologisch wezen uitgedrukt; de schilder
maakt licht-gedichten, zooals een dichter
klank (woord) -gedichten maakt! En alle
moederlijke verlangens en liefdes kunnen
geen schilderij scheppen van voldoende
schoonheid van verwen en dan van psycho
logie voldoende, zoo niet de geest van-, wie
schildert zich moet" uiten eerst in die
serieën verscheidenheden, die graden van
licht en donker zijn, of geharmoniseerde uit
werkingen van licht-variteiten!
PLASSCHAERT
De geheven Hand des Zwijgers
Lang heb ik hem gehaat, den groenigen
Zwijger op het Plein.
Niet omdat hij 't is. Hoe zou ik kunnen
haten, omdat hij 't is de beeltenis, noest
in het hard metaal gehouwen, des mans van
wien mi] vele meesteren met kunstiglijk
verholen verveling leerden, dat hij het is
aan wien ik danken moet de vrij- en vele
andere heden, die ik met mate en overleg
natuurlijk mag genieten ter verlichting en
veraangenaming des dagelijkschen levens,
dat immers zonder die uit het beleid en de
dapperheid des Zwijgers gesproten heden,
niets zou zijn dan een sombere weg van
de wieg naar het graf ?
Het is dus niet den man die ik in de
beeltenis heb gehaat. Ja, zelfs is 't de beel
tenis niet, de groenig bronzen, die zoo
miiiiiitimtiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiimiiiMMiHiii
ETLNSCHAPPEÜJKE
LXXVI
Het lanceeren van vliegmachines
vanaf schepen
Een katapult is aan de meeste lezers
(misschien slechts aan een deel der lezeressen)
bekend als een straatjongens-aanvalswapen,
bestaande uit een tweetandige vork met aan
de tanden bevestigde elastieken, die samen
hartstochtelijk een gevoelen in mij wekte.
Integendeel, ik had die beeltenis kunnen
beminnen met al het vuur der eerste liefde
eens Prinzipiënreiters. Want de symboliek
is mij dierbare levensbehoefte, en waar
schuilt schoener, welsprekender symboliek
dan in het stomme, groen verweerde bronzen
beeld des Zwijgers?
Zoo is het dus ook niet de beeltenis die
ik heb gehaat, niet althans de beeltenis an
und für sich.
Neen, wat ik haatte, wat mij ergerde,
wat mij was als een nimmer aflatend,
plannen verstorend en pretbedervend ge
weten, wat mij vervolgde, hanteerde
inderdaad! als het, met en behalve het
koelgebiedend oog, de ijzeren hand inder
daad ! zijns vriends den dichter deed,
de gart van mijn Sinterklaas, de pannekoek
in mijn treurspel (dat eerlang zal ver
schijnen, zou Querido zeggen), het geraspte
broodje in mijn blijspel (dito), dat was
noch de Zwijger zelf, noch de beeltenis,
noch de groene kleur van die beeltenis,
het was de hand, de geheven hand met
vermanend opgestoken vinger.
O, die vinger!
Het pad mijns dagelijkschen levens leidt
nu eenmaal over het Plein. Daaraan is geen
ontkomen. Morning, noon and night moet
ik bewandelen het Plein, móet ik gaan langs
het beeld, het groene beeld des Zwijgers,
langs de geheven hand, den vermanend op
gestoken vinger.
Het is mijn noodlot eiken dag, niet ns,
maar vele malen en herhaaldelijk, te zien
den Zwijger, zijn beeld (het groene), de
hand, den vinger.
Die vinger is mij dikwijls geweest groot
als de vinger Qod's in het bundeltje gras
sprietjes des kolonialen Paradijsdichters,
zógroot, dat ik geen beeld meer zag, hoe
groen het ook zij, geen Zwijger meer, geen
roemrijk verleden, geen vrij- en andere
heden, aan dat roemrijk verleden ontsproten,
dat ik niets zag dan den vinger, in welks
schaduw gansch het beeld, de Zwijger, het
Plein, het verleden, ja sterker, het heden en
de toekomst verdwenen, den vinger, die
werd tot de groote, onontkoombare ver
maning, het niet te ontwijken geweten.
Wanneer ik 's morgens wat laat was opge
staan, en dies wat laat het Plein overstak,
dan, want in een stad zóvol ambtenaren
is zelfs een groenig bronzen Zwijger man
van de klok dan bestrafte mij dreigend
de vinger van de geheven hand.
Wanneer ik 's avonds wat laat want in
een stad waar de café's om half een sluiten.
is 't al vroeg laat huiswaarts keerde, en
laat dus langs het beeld ging, dan dan,
groenigde somber-bleek in het koude maan
licht de vinger.
Wanneer ik 's middags verdiept was in
aanbidding voor vele, die aanbidding ten
volle waardige, meiskes want in een stad
zóvol ambtenaren (heb ik dat niet al eens
gezegd?) zijn veel mooie meiskes, dan
werd mijn blik afgeleid van al dat lieflijks
naar den koel dreigenden vinger.
Wanneer ik maar neen, laat ik niet deze
kolommen ontwijden door de niet al te
devote biecht mijner zonden, die vele zijn,
laat ik slechts verklaren, en moge het
ten bewijs strekken, dat ik toch nog niet
een ganschelijk verstokt zondaar ben laat
ik verklaren, dat ik nooit het Plein kon be
wandelen zonder dat de vinger der hand
komen bij een leertje, waarin een steentje
of grove hagelkorrel of iets dergelijks wordt
gelegd, dat na het uittrekken en loslaten
der elastieken onzen eigen duim pijnlijk aan
doet, als wij er pas mee oefenen, maar dat
met een flinke vaart den vijand bereikt als
wij wel geoefend zijn. Alhoewel katten er
nauw verband mee houden, als een herhaal
delijk voorkomend eindpunt der kogelbaan,
is de naam van het werktuig toch niet van
dat dier af te leiden zooals velen meenen,
maar het moet herinneringen wakker roepen
uit een tijd, dat de Romeinen ermee werkten
als met een belegeringswerktuig. Eerst dus
een middel om de wereld te helpen ver
overen, later verzonken tot een straatjongens
niveau, is de katapult weer in eere hersteld
op de Amerikaansche vloot als een middel
des beelds des Zwijgers uit het roemrijk
verleden mij dreigde, vermaande, verbood,
gé-bood, enfin, mij allerlei onpleizierigs deed.
i Zoodat het Plein mij werd een purgatorio,
' waarin ik werd gereinigd tot de schoonheid
die noodig is ter vervulling van den
heerlijken dagelijkschen arbeid van berichtjes
j knippen en opplakken, of van aanhooren en
i ijveriglijk op papier brengen van veel dingen,
die ik graag belangrijk zou noemen.
En nu is het wel heel goed en schoon om
het leven door te wandelen in gereinigden
staat, maar het is niet leuk en buitengewoon
l vervelend. De schoonheden der zonde
i zelfs die der pekelzonden zijn te geestig
j en te aanlokkelijk dan dat men ze zich zou
j willen laten ontnemen door den opgeheven
i bronzen vinger van welken zwijger ook.
Ik heb mij dan ook verzet tegen dien vinger,
ik heb mij aan zijn somberen invloed ontwor
steld, ik heb hem uitgelachen, ik heb hem gene
geerd, ik heb hem niet-gezien. En zoo goed
j slaagde ik daarin, dat ik hem ten slotte
| werkelijk niet meer zag, dat ik het heele
beeld niet meer zag. Dit laatste was voor
waarde van slagen. Want zie je het beeld,
dan ook zie je, noodlottig, den vinger, omdat
die vinger is het wezen, de ziel, de
quintessens van het beeld.
Maar het gelukte mij het beeld niet meer
te zien; ik kon zelfs het Plein oversteken
zonder dat verheven gedachten aan al- of
niet bronzen Zwijgers, of aan roemrijke
verledens verstoorden mijn luchtige
vroolijkheid, geïnspireerd door des Pleins
geestiggratievolle levende stoffeering.
Zoover was ik, zóver ben ik nu. Ik heb
mijn bronzen, groenverweerde geweten tot
dieper zwijgen dan het zwijgen des Zwijgers
gebracht. Ik kan staan op het Plein, in
klaren namiddag, met mijn gezicht naar het
beeld, en ganschelijk niet vrij van de zonde,
vrij van begeerte, die keurende woog,
zonder dat het beeld, ja, zonder dat deszelfs
vinger 't mij ook maar in het minst lastig
maakt. Ik zie het beeld niet meer. Het beeld
is met het Plein vergroeid nu voor mij, het
is er n mee geworden, het is als ware't"
in 's Pleins grond verzonken.
Maar helaas, helaas! Daar heeft mij al
wat vroed is in den Haag 't is niet veel,
45 op ik-weet-niet-hoeveel in een
oogenblik van zondig zelfvergeten tusschen veel
schouw-burgerlijke bezadigdheid, daar heeft
me de Raad met een R besloten, om
het beeld op het Plein te omringen van een
bloembed, waar graniums en rozen en bleek
blauwe viooltjes en tulpen en clematis, en
al wat er geurt en kleurt, zullen breken
's Pleins grijze deftigheid, en door die bre
king zullen trekken weer mijn aandacht naar
het beeld.
Hoe zal ik ooit een dier wandelende rozen
op het Plein kunnen wijzen op haar ge
lijkenis met de rozen die daar groeien rond
het beeld", zonder dat beeld zelf te zien'
en zijn gestrekten, vermanenden vinger ?
Ach, inein Ruh ist hin, nu zij bloemen
zullen gaan zetten rondom het beeld dat ik
met moeite had geleerd niet meer te zien, het
beeld van den Zwijger met zijn vermanenden
vinger aan de geheven hand!
T. LANDR
Fig. l. CHAMBERS' KATAPULT VOOR HET LANCEEREN VAN VLIEGMACHINES.
A van boven gezien, B van terzijde gezien, l motor voor gecomprimeerde lucht,
2 katrollen, enz. voor het overbrengen der zuigerbeweging op kabel 3, die
over katrol 5 en katrol 9 naar den wagen 8 loopt, die over rails 4 kan gaan
en de drijfkamer 7 draagt van de vliegmachine 6. De katapult is getcekend
boven op een gcschuttoren, waarvan de kanonnen ook nog zichtbaar zijn.
W is de cylinder met voorraad samengeperste lucht, die door de buisleiding
11 naar den motor gevoerd wordt.
om vliegmachines te lanceeren van het
dek der oorlogschepen. Een paar jaar geleden
zijn de proefnemingen begonnen om de
vliegmachines ook op de oorlogsmarine in
te voeren. De eerste proefnemingen gaven
resultaten die veel bedenkelijke gezichten
deden trekken aan de marine-autoriteiten.
Het lakte wel onder vrij gunstige omstan
digheden een vliegmachine van een scheeps
dek de lucht in te krijgen, maar daarvoor
was dan noodig een geweldige stellage met
een enorme houten vloer erop, om de vlieg
machine de ruimte te verschaffen voor de
aanloop, die het toestel noodig heeft om
voldoende vaart te ontwikkelen en te stijgen.
In vredestijd is zoo'n stellage heel aardig,
maar in oorlogstijd zijn er natuurlijk ernstige
bezwaren tegen, om de helft van een scheeps
dek te bedekken met een plankier en
bijbehooren, dat iedereen en alles in den weg
staat en niet in een vloek en een zucht
opgeborgen en desnoods weer opgeslagen
is. Een flinke stap vooruit werd gemaakt
door lenn Curtiss' hydro-aeroplane, die ik
reeds in vroegere artikels genoemd heb, en
die door allerlei afbeeldingen al reeds een
zekere populariteit begint te verkrijgen. Het
is een normale vliegmachine, die echter niet
op een chassis met wielen rust, maar op
een of meer kleine lichte schuitjes:
drijfkarners /ouden wij hen kunnen noemen, zoo
gebouwd dat zij met hun scherpe voorzijde
geen al te hinderlijker! tegenstand van de lucht
ondervinden bij het vliegen, maar toch vol
doende groot om het heele toestel op het water
drijvende te houden. Deze machines heeft
Curtiss geleidelijk verbeterd totdat het zeer
goed mogelijk was om met deze
vliegmachinc neer te dalen aan lei van het oor
logsschip, dus in betrekkelijk kalm water,
om vervolgens opgepikt te worden en aan
boord gehe'schen met een Hertje. Maar om
van het dek af te komen bij het begin van
den tocht, was en bleef een moeilijkheid.
Chambers heeft echter alle moeilijkheden
aangepakt en als resultaat van zijn onder
zoek maakte hij een half jaar geleden een
toestel, dat bestond uit een cylinder met
zuiger, waarachter gecomprimeerde lucht
werd toegelaten. De zuiger bracht de kabel
in beweging, die de vliegmachine voorttrok,
die op een platte wagen voortgetrokken
werd over rails van een 12 tal meters. Met
een luchtdruk van een twintigtal
atmospheren werd de zuiger in beweging gebracht,
en op de betrekkelijk korte rails werd reeds
voldoende vaart aan de vliegmachine gege
ven om haar omhoog te doen gaan. Maareen
groot bezwaar was, dat de kracht plotseling
optrad, zoodat de vliegmachinejeen geweldige
schok kreeg. Door ongtinstigen wind ging de
vliegmachine wel omhoog, maar hij kantelde
en viel in het water. De lanceer-schok bleek
echter de onderdeden der vliegmachine niet
beschadigd te hebben. Toch heeft Chambers
zijn proeven voortgezet om ook deze schok
buiten werking te stellen en als resultaat
heeft hij een zeer practische
lanceer-inrichting verkregen, die op de hierbij gevoegde
figuren afgebeeld is. \
De beweegkracht is weer gecomprimeerde
lucht, die aan boord van oorlogsschepen
toch steeds in voorraad is, voor het lan
ceeren van torpedo's of voor andere
doelHoe een minister zijn dag besteedt
VERGETEN PROZA VAN RAYMOND POINCAR
. BENOEMD PRESIDENT VAN DE FRANSCHE
REPUBLIEK
Zoowel voor als na 1865 hebben wij veel
ministeries gehad; misschien hebben we wel
een weinig minder wat men noemt regeeringen
gehad, en ik vraag me in waarheid af, wanneer
en hoe de ministers meesters kunnen zijn in het
regeeren. Sedert den tijd, dat J. J. Weiss zoo
juist en met zooveel geest beschreef, hoe een
minister zijn dag besteedt, heeft men die
hooge gevangenen van den Staat niet veel
mér vrijen tijd geschonken. Zij houden, zegt
men, drie keer per week ministerraad en het
is zonder twijfel, dat zij in die officieele
bijeenkomsten de algemeene politiek en de
zaken van groot algemeen belang behandelen.
Het is onmogelijk, dat ze geen verheven
begrip hebben van de missie, die hun is
toevertrouwd door het toeval der politieke
combinaties. Zij zijn hoog genoeg geplaatst
om een overzicht te hebben; doch, tegelij
kertijd, dicht genoeg bij de democratie om
haar stem te vernemen. Vraag eens aan den
officier, die het regimentsvaandel draagt,
of hij niet, als zijn hand de stok omvat, in
zich verzamelen voelt een soort van collec
tieve waarde en vermenigvuldigde moed.
De ministers weten, dat zij de supreme
vertegenwoordigers zijn van den nationalen
wil; zij zullen klaarblijkelijk, iederen keer dat
ze elkander in vergadering ontmoeten, ge
zamenlijk onderzoeken wat hun voorouders
gewichtige zaken noemden, en, met de in
nerlijke kracht van een gemeenschappelijke
gedachte, de buitenlandsche en
binnenlandsche daden van het Fransche gouvernement
besturen.... Vergis u niet. Met de groote zaken
zullen zij zich morgen bezig houden, maar
vandaag zijn er tal van kleine aangelegen
heden te regelen.
De een of andere afgevaardigde, onte
vreden over een voordracht tot benoeming
van een ontvanger, zal in den namiddag
interpelleeren; het is noodig, dat de inci
denten, die het gevolg kunnen zijn van de
debatten en de voorgestelde moties van
orde, onder de oogen worden gezien. Een
andere afgevaardigde verlangt voor een be
schermeling een presidentszetel van een
gerechtshof, maar een lid van den Senaat
solliciteert voor een anderen candidaat.
Ernstig conflict. Aan wie voldoening te
geven? De senator is van beproefde trouw;
de députéis onzeker. Men delibereert,
en, zooals het behoort, de afgevaardigde
draagt de overwinning weg. Het slaat tien
uur, half elf, elf uur. De minister van
Buitenlandsche Zaken heeft belangrijke
mededeelingen ontvangen, die hij wenscht te
bspreken in den Ministerraad; de minister
van Financiën heeft groote hervormingen
beraamd, die een langdurige bestudeering
eisenen. Wat nu te doen. Het is laat; de
minister van Binnenlandsche Zaken wordt
verwacht door de journalisten, die gekomen
zijn om inlichtingen. Hij moet vertrekken.
Per slot van rekening, is de minister van
Buitenlandsche Zaken zelf niet de persoon,
die het best weet, welke partij hij moet
opnemen? En is de minister van Financiën
door zijn functies niet het meest competent
in financieele zaken? Het beste is zeker hen
hun gang te laten gaan. Men zal op een
anderen dag over de algemeene politiek
IHIIIIM1IIII11III
einden. Samengeperst in een betrekkelijk
kleinen cylinder (fiig J bij 10), ligt de noodige
lucht op het dek, in de buurt van de kata
pult, die zoo beknopt is, dat hij zelfs op
den top van een geschuttoren geïnstalleerd
kan worden, zooals in fig. 2 is afgebeeld.
Hij kan ook gemakkelijk naar elk willekeurig
deel vaa het schip verhaald worden en de
zeer eenvoudige constructie maakt het mo
gelijk het toestel vlug af te breken en op
te bergen ais het geschut er last van zou
kunnen krijgen. Aan de hand van fig. l, zal
ik de onderdeelen beschrijven: ff is de vlieg
machine waarvan het schuitje of drijfkamer
7 rust op een platte wagen 8, die door een
kabel 3 voortgetrokken kan worden over de
rails 4. Deze kabel loopt over de katrol 9
en gaat onder de rails door naar de katrol
5, waar de kabel nog eens ombuigt en terecht
komt bij een stelsel katrollen en hefboomen 2,
die bewogen worden door de zuigerstang van
de motor l, die met gecomprimeerde lucht
werkt, afkomstig uit 10, door middel van
de toevoerbuis //. De zuigerslaglengte is
ongeveer een meter en de ontwikkelde
kracht doet het wagentje met de vlieg
machine in anderhalve seconde de railslengte
doorloopen. De schok, die bij de eerste
spreken, een anderenMag zal men zich be
moeien met Frankrijk.
Dat is de uitvoerende Ymacht; de, wet
gevende macht vertoont zich aldus:
De zitting is geopend; de president kondigt
het onderwerp aan, dat op de agenda
staat. De agenda vermeldt: de begrooting.
Hij kondigt tevergeefs aan. De Kamer
antwoordt met een inval. Een fantastische
gedachte is met groot vleugelgeruisch door
de hersens van het parlement gegaan: een
afgevaardigde heeft het woord gevraagd.
Dat is zijn récht. Hij dient een voorstel
van wet in. Dat is zijn recht. Hij eischt
verklaring dat het ontwerp dringend is en
verlangt onmiddellijke bespreking. Dat is
zijn recht. Hij leest de motieven voor. Dat
is zijn recht. De regeering wordt uitgenoodigd
van advies te dienen. Zij weet niet waarover
het gaat. De stemming is begonnen. De af
gevaardigden loopen naar hun plaatsen:
Wat is er te doen ? Waarover wordt
gestemd ?
De stemming is afgeloopen; de voorzitter
maakt den uitslag bekend en begint weer
aan de vergeten begrooting: eindelijk vindt
zijn stem een zwakke weerklank in het
parlement.
Op het Hoofdstuk, waarin men den vorigen
dag is blijven steken, zijn vier amendementen
ingediend, waarvan twee aan het begin
der zitting. Noch de regeering, noch de
begrootingscommissie is voorbereid. Men
redetwist en twist; men stemt. De uitgaven
zijn vermeerderd met een millioen. Regee
ring en begrootingscommissie zullen er wel
in voorzien. Desnoods nemen ze hun toe
vlucht tot een van die goochelarijen met
cijfers, die hun in staat stellen op papier
het financieel evenwicht te herstellen, totdat
de Senaat er in slaagt hen tot de werkelijk
heid terug te brengen, 's Avonds, wanneer
de zitting is opgeheven, zonder dat meerdere
millioenen zijn toegestaan, slaken commissie
en regeering een zucht van verlichting.
Het meest is echter de regeering opge
lucht. Zij heeft geen slechten dag gehad,
want er vond geen enkele interpellatie plaats.
Maar morgen zal het gevecht scherper
zijn: de agenda vermeldt de zestigste inter
pellatie tot de regeering gericht sedert zes
maanden. De toegangsbewijzen voor de.
tribune zijn goud waard. Op de lijst van
sprekers staan niets dan onbekende namen;
maar men weet dat die namen dienen om
andere te verbergen en dat alle leiders van
fracties zich voornemen om het woord te
voeren. Er zal een groot parlementair steek
spel plaats vinden. ledere partij zal haar
programma ontvouwen in schitterend mooi
Fransch, elke groep zal haar reden van
bestaan aantoonen en spreken van haar
methode, haar ideaal; het zal de ontmoeting
i zijn van de talrijke overtuigingen en de
, verscheiden sentimenten, die in het land
l omgaan zonder de diepe eenheid in gevaar
te brengen. Helaas, het is de samenkomst
van de eerzucht, de hebzucht en de rancune;
het is de koorts en de krankzinnigheid van een
openbare vergadering; het is het feest van de
stoutmoedige middelmatigheden en de onder
worpen rouw van de fijnere geesten. Boven
mate gelukkig ministerie, wanneer het, aan
't eind der zitting, niet schaamteloos is in
den steek gelaten door zijn teugellooze
meerderheid.
Het heeft weerstand geboden, nochtans;
het heeft overwonnen; en nu moet de
overimiMMiiiliiiiiiii
Fig. 2. CHAMBERS' KATAPULT, MET VLIEGMACHINE,
OPGESTELD OP DF. VOORSTE GESCHUTTOREN VAN
EEN OORLOGSSCHIP. Voor de vliegmachine zijn de
rails zichtbaar, die midden boven de kanonnen ein
digen. Links voor de vliegmachine is de motor der
katapnlt zichtbaar, terwijl de cylinder voor samenge
perste lucht links achter de vliegmachine op het dek ligt.
proeven gevaar opleverde is geheel ver
dwenen; de wagen begint met een kalme
gang, om hoe langer hoe grooter snelheid
te bereiken. Dit is verkregen door de lucht
toevoer uit den luchtcylinder automatisch te
laten toenemen vanaf een betrekkelijk lage
waarde, zoodat niet onmiddellijk de volle
kracht werkt. Heeft het wagentje met steeds
toenemende vaart het einde van de rails
bereikt, dan valt het eenvoudig naar beneden.
terwijl de vliegmachine die er los opstond
de lucht inzweeft en verder zijn eigen gan
getje gaat. Eindigen de rails buiten boord
dan rolt het wagentje in zee, maar kan dan
door den eraan bevestigen kabel gemakkelijk
weer binnen gehaald worden.
Bij de proeven op de werf was de bodem
van de drijfkamer der vliegmachine slechts
een zestal decimeter boven het watervlak,
toen de katapult in werking werd gesteld;
veel ruimte had de vliegmachine dus niet
om nog even omlaag te zweven, maar toch
gelukte de proef best: er was niet de minste
neiging om omlaag te gaan. De
windcondities waren wel zeer gunstig, maar er was
toch geen reden om te twijfelen aan de goede
werking als de katapuit aan boord van een
schip werd opgesteld. De bedoeling is
om nog een verandering aan te
brengen. Staat n.l. de vliegma
chine los op den wagen dan kan
het gebeuren, dat zij reeds de
lucht ingaat als de wagen nog
maar een deel van zijn weg heeft
afgelegd, en dat is nu wel fraai,
maar secuur is beter", dus als
de wagen nog meer vaart aan
de vliegmachine kan geven, dan
is dit te prefereeren. Daarom
wordt de vliegmachine met een
beugel bevestigd aan den wagen.
Als nu het einde van de rails
bereikt is. wordt daar door een een
voudige inrichting een paal los
geslagen, de beugel gaat los en
de vliegmachine gaat ongestoord
verder, terwijl de wagen valt.
Het voordeel is dus, dat tot het
laatste oogenblik toe de vliegma
chine geniet van elke vaartver
meerdering van het wagentje.
Ook deze verbetering is bij proef
nemingen bruikbaar bevonden.
Chambers is vast overtuigd, dat
door deze katapult het gebruik
van vliegmachines voor oor
logsdoeleinden zeer vergroot zal
worden. Het verkennen van vij
andelijke havens, het versterken
van een blokkade, het zoeken
van onderzeebooten, zal ermee
mogelijk zijn, terwijl de vlieg
machines als vlug communicatie
middel met den vasten wal of met
bevelhebbers van andere
smaldeelen groote diensten kunnen
bewijzen. En tegen den tijd,
dat wij van onze daken
afvliegen, is zoo'n katapult ook zeer
bruikbaar als de schoorsteenen
het platte dak erg klein maken!
P. VAN OLST.