Historisch Archief 1877-1940
IB.febr, '13;?,No. 4860
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
AMSTERDAM
VI/ZELSTRAAT-SG s;8 GO
HEERENGR4
INRICHTING TOT HET M EUBILEEREN-EN VER.SIER.EN-DER LU O N IMG
BOUWT TE NUNSPEET.
Inlichtingen bjj het boawborean
VELUWE", aldaar.
DE
PrimaAnthraciet,Gascokes,
Brechcokes enz.
Lflnbaansgr. 896. . Telef. N. 4376.
DELAUNAY BELLEVILLE
AUTOMOBIELEN.
Hoofd-Agent voor Nederland:
J. LEONARD LANG,
114 Stadhouderskade,
AMSTERDAM.
?iniHliHiftiiimitliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
en opfrissching en zuivering, welke hun
.vrijheid van bewegen verzekeren moeten, is
'?het allemaal niks gedaan."
... D e n H a a g, 5 Febr. L. SIMONS.
Het bovenstaande drukt ook vrijwel mijn
meening uit nur mit ein bischen andren
Wörte."
: ' JOSINE A. SIMONS?MEES.
. * * *
De groote moeilijkheid een kunstinstelling
als de K. V. H. N. T. te beheeren, wil mij
altijd toeschijnen: het bewaren van de juiste
proportie der artistieke en zakelijke belangen.
Is de leiding te uitsluitend kunstzinnig, dan
wordt door groote financieele verliezen het
voqrtbestaan der onderneming bedreigd; is
de leiding te uitsluitend commercieel, dan
worden voor directe financieele voordeelen
meestal te groote artistieke noodzakelijk
heden opgeofferd en verliest de onderneming
daardoor de belangstelling en in waarheid
haar reden van bestaan.
Dat de K. V. H. N. T. uitstekend zakelijk
wordt bestuurd en welk een gunstige econo
mische basis zij moet bezitten, bewijst haar
voortbestaan niettegenstaande zij volgens
oordeel der pers en een groot deel van het
publiek geen goed meer schijnt te kunnen
doen.
Ik acht een artistieke stijging bij de K.
V. H. N. T. alleen dan mogelijk, wanneer
het Beheer den moed heeft, en dezen moed
mag de oningewijde niet onderschatten, de
artistieke macht in hun midden te verster
ken, door dat deel van het bewind geheel
over'te laten aan den litterairen adviseur en
de regisseurs.
Het te kort aan begrip n.l. merkbaar bij vrij
wel iedere opvoering van de K. V. H. N. T.
moet volgens mij zijn ontstaan door gebrek
aan voldoende begaafdheid van den regisseur
of gebrek aan voldoende macht, waardoor
hij niet in staat was, zijn bedoelingen te
doen uitvoeren.
' Op 't oogenblik heeft de regisseur bij de
K. V. H. N. T. hoogstens een stem in de
rolverdeeling, die door de leden van den
Raad van Beheer wordt gemaakt. Dit recht
komt den regisseur echter uitsluitend toe, aan
wien de litteraire adviseur van tévoren kan
mededeelen wat hij vór alles door het stuk
UMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIflIIIIIIIIIIIIIIIIIIMHIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
vragen, niks anders dan: Meester ik wou
Stijntje trouwen? Meester zou vragen of
hij gek was. Toch zou ie niet veel meer
kunnen zeggen, hij was geen prater, dat
wist ie.
Daar hoorde-n-ie gerammel aan het slot van
de deur, waar voor hij stil stond. Weg moest
ie; vooruit er zat niks anders op, dan 't zoo
te wagen, al z'n zoeken naar een goed begin
gaf toch niks.
Met lange, loome passen ging hij de enkele
huizen voorbij, toen schoof hij meesters
ramen langs. Er inkijken durfde-n-ie
heelemaal niet. En voor Jaap besefte, dat 't ge
beurde, hoorde hij de belringel hard uitluiën
in de gang. Nou zat-ie er aan vast. Weer
liefkoosde z'n roode zakdoek den bonzenden
kop, en nog vór de laatste gloeiende punt in
z'n broekzak verdwenen was, ging de deur
open en stapte Jaap pardoes 't huis in. Op
de mat bleef-ie staan, de zwarte pet secuur
om de kloppende slapen.
Nou Jèpik, jij hier?" vroeg Guurte, nog
een oude schoolkameraad van hem.
'k Mos meester effe spreke!" Toen hij
meester zei, ging z'n hand omhoog en lichtte
hij onderdanig de pet van z'n borstelig haar.
Möj-je altemet nog es rekene leere ?"
spotte Guurte en dribbelde naar de eerste
gangdeur, die zij na een klop en een
jawel"van-binnen, opende.
Meester, hier 's Jèp Kooiman."
Kooiman ?" vroeg meesters krakende stem
en Jaap, draaiend op de mat, hoorde aan 't
geluid dat hij niet welkom was. 't Beetje,
wat hij overdacht had, was nergens te vinden
in z'n kop. Hij voelde niets dan eqn klop
pende zwaarte.
'k Zal dadelijk effen komen," hoorde hij
meesters stem zeggen. Guurte sloot de deur.
Hè-je 't noord Jèpik ?"
O je," zei Jaap langzaam, terwijl Guurte
'door de achtergang verdween. Onbeweeglijk
bjeef ie, staan op de mat, bang om eenig
geluid te maken, alleen z'n pet gleed rus
teloos door z'n vingers. Hoe lang hij er
gewacht had, wist ;hij niet. Ineens ging de
deur open, de deur waar hij angstig telkens
naar gekeken had en meester in
hemdsBadplaats in
ZuidTirol. Heerlijk
klimaat. Seiioen
September?Jnni
1911/12 31,602 badgasten. Stedelijke Kor- en
Badinrichting. Zanderinstitnat.
Kondwaterinrichting. Koolsnnr- en alle geneeskundige
baden. Zwembasein. Inhallatiee. Radinno
Emanatorinm. Dmlven-, Mineraalwater-,
terrein- en openlucht ligknren. Kanalisatie.
4 hoogebronwaterleidingen. Theater. Sport
terrein. Concerten. 20 Hotels Ie Bang. Sana
toria. Talrijke pensions en villa's voor vreem
delingen. Prospectus gratis bjj de
Knrvorstehnng.
De volgende Hotels van den len
Rang ssyn van allen comfort volgens den
oieaweren tjjd voorzien, geven gelegenheid
voor pensionverblrjf en zenden op aanvraag
een prospectus. De cijfers zjjn het aantal
bedden. Grand Hotel und Meraner Hof 330
Fran Emma 260, Erzhersog Johann 220, Falast
220, Bristol 190, Kaiserhof 180,
Habsbnrgerhof 140, Park 140, 8»voy 130, Tirolerhof 116,
Aders 90, Minerva 85, Erzberzog Rainer 80,
Austria und Villa Imperial 70, Hasafurther
06, Bavaria 66.
wenscht uitgedrukt. Worden daarna nog zoo
als nu ernstige vergissingen gemaakt in de
rolverdeeling, dan blijkt de regisseur reeds
daardoor onbevoegd. Immers juisten kijk op
de speeleischen van een stuk en op de
capaciteiten der acteurs en actrices, de juiste
taxatie daarvan, is voor den regisseur een
eerste vereischte. Zou hij partijdig zijn, en
persoonlijke belangen boven de artistieke
stellen, dan zal men hem dienen te ontslaan
of de onbillijk bevoordeelden niet
reëngageeren of bij den anderen regisseur indeelen.
Bij doubleerende gezelschappen is het
zakelijk onmogelijk den regisseur geheele
vrijheid te geven van rolverdeeling. In
dat geval moet dan echter het eene op
te voeren stuk zoo goed mogelijk worden
verdeeld door een der regisseurs, en daarna
voor de overgebleven artiesten in overleg
met den anderen regisseur een tweede
teropvoering-aangenomen stuk worden gekozen,
dat met de nog beschikbare krachten goed
te bezetten is.
Door den regisseur, die krachtens zijn
vakkennis weet, hoe een bedoeling aan
schouwelijk te maken, zal dan het begrip
van den htterairen adviseur en het zijne in
de voorstellingen komen. Ook eenheid zal
er dan zijn, omdat het stuk als 't ware
reeds in proportie is, door de juiste
ver.houding der capaciteiten van de
medespelenden ten opzichte van elke rol afzonderlijk.
Genoeg repeteeren doet het overige.
Meer smaak dan de K. V. H. N. T. tot
heden ten toon spreidde, behoeft geen groote
financieele offers te kosten. Het is doorgaans
eerder een kwestie van innerlijke beschaving
en phantasie van den regisseur, dan van
nieuw en duur. Mist de regisseur oog voor
kleur, dan kan hij op dit punt worden bij
gestaan.
Meer frischheid zouden de voorstellingen
kunnen verkrijgen, door bij vacatures in
overleg met de regisseurs een bepaald soort
krachten te engageeren. Waar de rolverdee
ling bovendien in handen van den regisseur
zou zijn, ontstaat er dan wellicht een grootere
rivaliteit tusschen de artiesten onderling,
die uitstekend zal kunnen werken. Tegen
woordig lijkt het vaak, als bepaalde een
soort noodlot wie de rollen zullen vervullen.
Daardoor heerscht er geen rivaliteit onder
mouwen, bril op den dikken neus en pijpend,
kwam haastig de gang in.
Wel Kooiman ?" vroeg hij kort en Jaap,
die vaag voelde dat-ie toch op de mat niet
om Stijntje kon vragen, begon: ,,'k Had
meester grèg efkens spreke wille."
Ga je gang maar," noodigde meester met
iets van een er-graag-gauw-afzijn in z'n
geluid.
Binnen !" was al wat Jaap vinden kon.
Je kan wel een oogenblik binnenkomen,
maar ik ben juist aan 't corrigeeren, moet je
eerst effen wachten."
Met korte stapjes slipte meester de kamer
in; Jaap er traag en zwaar achteraan.
Daar, neem die stoel, over een paar
minuten ben ik klaar."
Zwijgend ging Jaap zitten, plakte z'n pet
van de eene knie op de andere en durfde
eindelijk eens rondkijken door de ruime
kamer. Hij vond alles precies als vroeger,
toen meester hem Woensdagsmiddags hield
om strafwerk af te maken. Buiten zag hij
een paar menschen voorbij de ramen schuiven
in de helle zon en hij voelde benauwend z'n
gevangen zijn. Dan wierp ie een schuine blik
op meester die in denzelfden ouden stoel,
met hetzelfde blauwe potlood van vroeger,
in denzelfden stapel schriften zatte verbeteren
en aan te krassen.
Weet jij 't nog Kooiman?" vroeg meester
plotseling, z'n hoofd weggedoken in een
blauwe rookwolk, weet jij 't nog van dat
schaap, dat tien gulden kostte en de helft
van z'n prijs?"
Ja wel meester," zei Jaap schrikkend.
Hoeveel dan?" kommandeerde kort-aan,
de harde stem en meesters glimmende oogen
zagen hem door de groote brilglazen spottend
aan.
Jaaps pet ging van links naar rechls, hij
zelf lachte zuurtjes en z'n pet ging van
rechts naar links.
Dat dient een goeje boer toch te weten!"
vond meester.
Jaap dacht zijn doodvonnis te hooren,
voelde hoe hij een dauw kreeg van 't eigen
wijze mannetje achter z'n stapel schriften.
De jongens zijn tegenwoordig knapper
LUG-ANO
Hotel Bristol.
(ITALIAANSCHB MEREN). Schoonste
Winter- en Voorj aars verblijfplaats. 1ste kl.
Hotel, prachtig gelegon, met gr. Panorama.
Kamers vanaf fr 4 . Pension vanaf fr. 9.?.
Eig.: C. OAMENZIND. Prosp gr. en fr.
Intern. Verkeersbur. Raadhuisstr. 16, Amst.
N. V. EERSTÏ EDEBL. FABRIEK TAN ASBESTCEMESTPLiTEN
M art In
11".MARTINITPLATEN zgn:
brand-, trek- en
krimpvrfl.
Vraag:* prijzen en monsters.
ADRES:
Crnqlnsweg 113, Amsterdam.
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
Perrier-Jouet
Epernay.
Concessionnaires,
Sauter & Polis, Maastricht.
de leden, hoogstens afgunst, die neerdrukt
en den schijn veroorzaakt van zelfgenoeg
zaamheid, waarover wordt geklaagd.
Volgens mij zou bij een juiste wijze van
werken een zoo machtig lichaam als de
K.ÏV. H. N. T. is, in een paar jaar over een
degelijk klassiek reportoire moeten kunnen
beschikken, zooals ieder officieel theater in
het buitenland. Een klassiek repertoire be
duidt een groot gemak voor het maken van
nieuw repertoire, omdat men voorstellingen
heeft, waarop men steeds kan terug vallen,
zoodat het uitbrengen van nieuwe stukken
niet geforceerd behoeft te gaan.
Door onjuist inzicht zijn alle klassieke
werken de laatste jaren gevallen, niettegen
staande de enkele uitstekende en vele zeer
goede spelers aan de K. V. H. N. T. verbon
den, en voldeden de oudste voorstellingen
niet meer aan den veranderden smaak van
het jongere geslacht.
KDUARD VERKADE.
*~* *
Mijn wenschen betreffende het tooneel
gaan zóver dat ook de beste schouwburg
directie ze vooreerst wel niet zal inhalen.
Ik ben namelijk van meening dat zoolang
het tooneel niet in dienst staat van de dicht
kunst, en de dichtkunst in dienst van het
tooneel, en beiden samen in dienst van een
hoogste kultuurbelang, er van een tooneel
eigenlijk geen sprake is. Er bestaan dan
alleen inrichtingen van publieke vermake
lijkheid, bij welke poëzie en literatuur in
meer of in minder goede handen kunnen
zijn, maar waar noch zij, noch de
tooneelspeelkunst de taak vervullen, die hun be
hoorde te worden opgelegd.
ALBERT VERWEY
& i* o"
Muziek in de Hoofdstad
Max Schillings heeft ook de provincie
bereisd met zijn programma, zoodat men de
serie uitvoeringen niet gaarne verzwijgt,
daar deze componist eene beroemheid geniet
van het publiek en de muzikanten. Terwijl
Arnold Schönberg uitgelachen is door de
laffe menigte, en, gelijk de heer van Müligen
aanmerkt in Caecilia, door het orchest be
groet werd met een demonstratieve koelte,
dan jij, d'r is er maar een enkele die vijftien
schrijft," sarde meester, terwijl hij doorging
met corrigeeren.
't Zèl wel wèr weuze, as u 't zeit."
Het streepen en krassen duurde voort.
Jaap zat roerloos, dankbaar dat ie tenminste
z'n stem had laten hooren. Hij probeerde te
denken hoe 't straks aan te pakken, maar
er was niets dan een suizende chaos in z'n
hoofd. De stilte benauwde-hem, hij hoorde
meesters pijp zachtjes pruttelen en het getik
van de schoorsteenklok. Dan weer zag hij
snel de silhouet van een wagen voorbij gaan
achter de witte, neerhangende vitrages.
Wat heb je op je hart, Kooiman?" vroeg
meester eindelijk, terwijl hij zuchtend de
schriften een eindje van zich af schoof.
Nog vór Jaap een antwoord bedenken
kon, zag hij op z'n horloge: Deksels al
over drieën, vertel gauw op !"
Jaap voelde dat ie wat zeggen .moest en
terwijl de pet uit z'n vingers viel, zei-d-ie,
zenuwachtig lachend: aars kostelijk weertje
vendaag meester!"
Daar ben je me toch zeker niet voor
komen lastig vallen ?"
Meester was opgestaan, had 't potlood
tusschen de schriften gelegd en deze dicht
geklapt onder den arm genomen. Het parelde
Jaap op den neus, want hij begreep, dat ie
eigenlijk 't beste deed heen te gaan.
Nee, niet allèenig daarvoor!" zei-d-ie om
tijd te winnen. Hij streek de grove hand
over het voorhoofd. Meester was bij hem
komen staan, trok gretig aan z'n goudsche.
,,'k Heb niet veel tijd Kooiman, je moet
me niet kwalijk nemen.'"
O, neen, da doen 'k niet." Hij voelde
zich als een kleine jongen weer; net als
vroeger tegenover de meester, die zooveel
knapper was en alles wist.
Het was hem net als toen niet mogelijk
z'n gedachten bij elkaar te houden, als ie
voor de klas moest komen en meesters vragen
beantwoorden, 't Was hem of hij juist als
in die hatelijke oogenblikken het gegichei
van de jongens achter 'm weer hoorde.
Stijntje zelf was wég, uit z'n denken, hij
wist niet te zeggen waarvoor hij kwam,
Illllllllll IIIIIIIIHIIIItlMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
heeft men den representant van het
middelmatigste Duitschland overstelpt met
welwillendheden, gelijk de analphabeten der
aesthetici onlangs het boerenbedrog van
Scriabine onder hunne hoede namen. Wij
hebben bovendien het genoegen gehad kennis
te maken met G. Brettani, explicateur, Felix
Berber-Credner (welk een gelukkige
onomatopee van schapengeluid), vioolvirtuoos, en
Pirol, merkwaardig gevederden zanger
noemt hem Schillings, aan wien de auteur
het vioolconcert opdroeg. Niet de lamentaties
van Broeder Medardus, noch de
sentimentaliteiten van Jung Olaf, maar de
dubbelslaande tong van Pirol trok het meest onze
aandacht.
Een symbool van Mahler, de vogelslag,
welke deze geniale kunstenaar, die niets
oppervlakkig deed, in alle intonaties, populaire
en mystieke, heeft uitgewerkt, wordt hier
door Schillings aangewend als basis van
van een viool-concert, als programmatisch
fondament van een stuk, dat in den souden
vorm staat van alle viool-concerten en zelfs
tracht te eindigen met een Hongaarschen
rondo. De arrogantie, om eene muziek welke
niet de minste verwantschap bezit met de
kunst van Malher, dat geusurpeerd symbool
te geven, valt des te meer op, daar't coloriet
geenszins verschilt met de weeke tint der
beide declamatoria, met den burgerlijken stijl
van den geheelen Schillings, wijl de exegese
van den auteur buitengewoon dilettantisch
is en evenmin in onzen tijd thuis hoort als
de balladen van Ernst von Wildenbruch,
versificatie, sentiment en visie van een
hymeneeën-dichter uit de Jordaan. In 't eerste
deel dan klinkt de roep" dreigend, hard en
vindt tot de harten der menschen geen toe
gang; in 't tweede deel zacht en stillend
uit de verte, ??nacht droomen mensch
en natuur zijn een; in 't derde: vreugdeen
humor als winst van diepe ervaringen, de
roep" staalt ten strijde! Deze omschrijving
is nagenoeg letterlijk; welk een gebrek aan
diepe ervaringen, welke een tekort aan phan
tasie, welk cliché! Laten we geen woorden
meer verspillen aan deze apocalyps, waarin
zelfs een cadens voor viool niet ontbreekt
en Felix Berber?Credner hulde brengen,
omdat hij zijne ongeëvenaard lange en moei
lijke partij, waar bijna alles passage-werk
IIHUIIMIMIIIIlmll
voelde alleen het stuwen in hem van iets
te moeten.
Je schijnt er niet uit te kennen komen,"
ongeduldigde meester, terwijl hij Jaap van
boven tot onder opnam. Het bloed spoot
Jaap naar de wangen... O je, hoor, der
nie van." Meteen bukte zich z'n lichaam en
niet wetend wat anders te doen, grabbelde
hij z'n pet onder de stoel vandaan: Der
nie van" herhaalde-n-ie nog eens: ,,'k wou
maar es wete, of meester nog een mudje
rrepels bruike kon?!"
Aardappels ?" vroeg meester verwonderd,
Aardappels opdoen in Augustus?"
Er sloeg een schok door Jaaps lichaam ;
z'n vingers betastten de kwaliteit van z'n
pet: Ze ben oud, maar puur goed, krek as
meester ze had heb van 't winter; me zatte
d'r dik in en nou wou moeder 'n mudje
zoo hier en daar voor 'n kooppie van de
hand doen!"
't Werd even stil; Jaap keek beteuterd
meester aan en zag dat ie verwonderd was
alsof ie 't niet geloóven wilde.
En 't nieuwe goed is niet veul den van
't jaar," pleitte Jaap onwillekeurig: Vijf en
twintig cent onder wat meester lest betaald
heb, wil moeder ze wegdoen."
Meester deed nadenkend een paar halen
aan z'n pijp.
Ik zou zeggen: néKooiman, maar 't
huishouën is mijn zaak niet. 'k Zal ereis
effen vragen wat m'n vrouw er van denkt."
Het draaide Jaap alles voor de oogen;
hij had wel zoo achter meester aan de deur
uit willen loopen, de straat op. Hij zag
meesters schaduw langs hem gaan, rook
even de prikkelende tabaksgeur. Meester
opende de deur, ging half in de gang staan
en krakend klonk 't naar achter: Vrouw!
Vrouw!!"
Jaap hoorde de deur aan het eind van
de gang open gaan en inevrouws nijdige
woorden:
Wat nou weer?" gevolgd dooreen glissend
sloffen langs de houten vloer.
Hier 's Kooiman," vertelde meester of je
een kwartje onder de prijs nog een mud
aardappels hebben moet... dezelfde als deze
r,nnniUTiE«OER STUK DATKRIMPT
UHKttll 11C-WORDT TtRUWEIÏOMEH
FABRIKAnTEH VftlTON ZONEN flMSTEROAM
Verkrijgbaar te Amsterdam bjj:
AU BON MARCHE"
J. G. HEBBERMAN, Damrak.
JACOBSON & MANU8, Kalveretraat
H. MEYER, hofl., Koningsplein.
ADR. SCHAKEL, hofl., Heiligenweg.
SCHADE & OLDENKOTT. Nienwendjjk.
NB». INDIE:
Heeren Kleeding Mag. M. DE KONING,
Batavia.
Winkel-Mi) EIGEN HULP", Batavia.
W. SAVELKOUL, Soerabaja.
Verdere adressen verstrekken wjj gaarne.
IIIIIIIIMIIIIIMIItlllllllllMMIIIIIinlIUIIIIIIIII
is, uit het hoofd heeft kunnen leeren. Zijne
overige eigenschappen assimileeren zich te
goed met de hedendaagsche richting van
het automatische en kunstmatige, dan dat
ik hem een groot violist zou noemen, van
het ras der Isaya's b.v., dat wij in onze
germaniseerende eenzijdigheid geheel uit het
oog verliezen voor een aantal geringe talenten.
Wat den heer G. Brettan betreft, heeft
zijne stem drie of vier accenten? En ge
bruikt hij ze eens of tweemaal per avond
op 't goede oogenblik ? Van welke gene
ratie is hij ? Sprak men hem nooit van
natuur en waarheid? Wie leerde hem eiken
versregel verdeelen over twee accenten,
altijd op de verkeerde plaats, altijd het on
juiste woord in relief brengend, altijd manoeu
vreerend met de goedkoopste reaiistiek en
de lijzigste sentimentaliteit? Dat kwam niet
ten voordeele van Jung Olaf" en Das
Hexenlied", welke al zeer overzichtelijk en
gemakkelijk geïllustreerd zijn door
Schillings, in unisono trouwens met den text.
Dat beiden echter nog bestaanbaar zijn in
de concertzaal, terwijl we in de opera een
Bellincioni, eene Duncan vereeren, bevreemdt
mij niet weinig.
*
Als Evert Cornelis niet de kalme maar
sanguinische en hartstochtelijke muziek van
Moussorgsky, (suite uit de opera Chowantsky)
en de Rhapsodie espagnole van Maurice
Ravel op zijn programma had genomen, zou
ik mij noch het Memento Mori" van zeke
ren Max Vogricht, noch 't optreden met dit
stuk van Sam Swaap herinneren, welke
beiden een zeer soporifiek effect maakten
op de stemming. De musen schijnen een
soort voorkeur te hebben voor Sam Swaap,
die dit door geen enkele hoedanigheid ver
dient (hooren wij daarenboven niet genoeg
violisten dezen winter?) en voor de slechte
composities. Memento Mori" is een onge
woon minderwaardig stuk, een andere ver
sie van Das Hexenlied", speelt in een
trappistenklooster der Libysche woestijn,
waar een jonge monnik worstelt met den
dood en de laatste bekoringen van het
leven in een zetting (n. b!) voor viool-solo
en orchest. Het is zeker de ironie van den
Geest, dat zoovele geniale meesters, Gluck,
Mozart, Beethoven, Wagner, Mahler, de
winter?"
Da's niet duur," klonk nu de stem uit het
corpulente lichaam op de toon van iemand
die zich voor een koopje graag laat storen ...
moesten we doen, vin ik. De nieuwe bennen
prijzig en die van Kooiman waren best ook !"
Nu verscheen ze in de deuropening, die
juist wijd genoeg was om haar gewichtige
zwaarte door te laten. Jaap stond nog altijd
met de willige hoofdbedekking in zijn vingers
te draaien en knikte even toen meesters
vrouw dag Jaap" groette.
Hoe is 't met moeder?" vroeg ze snel
en ratelde, nog vór Jaap er een antwoord
had kunnen tusschen krijgen: as ze net
zoo goed binnen as van't winter, kan je ze
morgen komme brengen, en dan voor n
gulden vijf en zeventig!"
O ze benne puur goed, 't benne krek
eendere as u had heb."
Da's dan afgesproken," zei mevrouw
tevreden en met een zegje moeder gen-dag"
retireerde haar corpulentie zich in de ruimte
van de gang.
,,'k Zal je effen uitlaten" hoorde Jaap
meesters besliste stem. Hij wist niet hoe hij
't had; z'n pet streek liefkoozend langs z'n
brandend voorhoofd. Hij wilde wat zeggen
maar alleen een zenuwzucht snapte van z'n
onwillige lippen. Hij hoorde meester al 't
slot van de buitendeur afschuiven, zag plots
het helle licht de gang ingolven en ineens
begrijpend dat-ie nou weg moest, haastte hij
zich, gehoorzamend als een kleine jongen,
de kamer uit, het licht in, door de half open
deur de straat op.
Denk er om Kooiman, ze moeten goed
wezen, adieu!"
Na 't laatste geluid van meester, hoorde
hij de deur toeslaan. In een roes jachtte hij
haastig, langs de propere huisjes, vroolijk
gerijd in de hooge namiddagzon, de richting
in van waar hij kwam.
De kop schudde stadig neen" tusschen z'n
breede schouders, tot hij eindelijk een uitweg
vond voor z'n nijpende wanhoop: wel
verdomd ... we hèwwe geen rrepel in
huus!"
Calgarij Canada 1912.