Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
2 Maart '13. No. 1862:
mogelijke muziek te zoeken. Ten opzichte
der decors, costumeering en dictie maakte
men immers ook eenige vorderingen op de
(zeventiende eeuw, waarschijnlijk zeer
essentieele veranderingen en het geeft blijk van
gevaarlijke bijziendheid, als men de muziek
dezen vooruitgang niet toestaat, wat
ondertusschen in litteraire milieus de gewoonte
is, waar men enkel ooren heeft voor de
muzikaliteit der phrase. Op dit punt kunnen
onze bevooroordeelde Vondel-vereerders nog
heel wat leeren van het buitenland, waar
b. v. Matinee Maeterlinck aan Debussy de
volle vrijheid gaf om in den tekst van
Pellëas et Mëlisande te veranderen wat hij
goed vond, te schrappen wat hem overbodig
leek of niet beviel in het drama!
De reproductie der muziek is onder
Diepenbrocks expressieve leiding een meesterstuk
geworden. Het valt niet te loochenen, dat
te Amsterdam door het wegblijven van
Gerard Hekking (om welke redenen werd
niet bekend gemaakt) de paitij der
violoncellen (even gewichtig als die der violen)
haar besten vertegenwoordiger verloor en in
de polyphonie van het kleine orchest zeer
wankel stond. Dit hoorde men in het korte
naspel der eerste rei, waar het gepassioneerde
en extatische uitzingen miste, in de rei der
Edelingen, waar de violoncellen met een
wonderbare fiorituur het vreugdevolle thema
naroepen en ten laatste in Broeder Peters
gebed, dezen keer zonder het devote en
ontroerde spreken, zonder de angstbeving
dezer, hoogopwelvende melodie. Aan zulke
toevalligheden staat men bloot, als men
polypTionie schrijft, van welke iedere stem
een ziel draagt.
Dat onwillekeurig deze uitvoering verge
leken! wordt met die van het muziekfeest
duide! men mij niet euvel, want ik voeg er
bij, dat de juist aangehaalde tekorten zeer
relatief zijn en niet opgemerkt konden worden
door :\vie zich de eerste hevige impressies
niet herinnert. Aan die indrukken houd ik
echter des te liever vast, omdat de overige
gedeelten veel agressiever klonken en
betooverender dan den vorigen zomer. De
slaatsie van Qijsbreghts uittocht was een
andere dan onder Mengelbergs leiding, het
thema van den Te Deum Laudamus wentelde
breederen klaarder uit het ruischende orchest,
de houtblazers kregen een menschelijker
sonoriteit, de melodie een duidelijker en
leniger cadans. En het geniale slot van dit
fresco. Welk een plastiek in dien tamtam
slag, waarin de vlammen schijnen te loeien
van de brandende stad, welk een crescendo
in de vergrooting van schrikgeluiden: eerst
het bekkengehamer, dan de tamtamslag, een
visionaire ondergang, boven welke de
Gregoriaansche melodie onbewogen zweeft
en doorzingt.
De tweede rei van klarissen: Nu gun,
o God, op zijne bede" scheen te haperen
en het octaven-gezang van Zalsman en de
sopranen maakte minder indruk omdat men de
Nonnen niet hoorde. Zahman echter droeg
den solo met meer spontaniteit voor dan
zijn gesproken rol, waarin men reeds het
recitatief bespeurde van Royaards' manier.
De rei van Edelingen was magnifiek. Onder
Mengelberg's leiding kreeg deze muziek een
Wagneriaanse!) karakteristiek, welke zij van
nature niet bezit en het bevredigde ons niet
weinig dit onder de voordracht van den
auteur te zien verdwijnen. Welk een gloed,
welke innigheid en welke verteederingen!
Wat men gaarne beweert van componisten,
dat zij de verzen verrijken met stemmingen,
die de dichter niet kon verwezenlijken met
het woord, mag gezegd worden bij deze
reien. Want zoo schoone liefdeen goedheid,
eensklaps doorbrekend uit het gejubel:
Een stal van ezelen en ossen
Den Schepper nauw'lijks herberg geeft,"
ligt niet in de macht der poëzie en zulk een
medelijden en samenkrimpen van vereering
kan alleen de muziek uitspreken.
Deze muziek zelf trouwens, van af de
ouverture met hare dramatische contrasten
en soevereine synthese tot het laatste flak
kerend accoord, is onuitsprekelijk. Alleen
om de felle lichtgolven der violen op de
schaduwende tinten der houtblazers zou
deze partituur reeds merkwaardig zijn, af
gezien van de prachtige behandeling der
harp, de aanwending der viola als solo
instrument met eene nieuwe kleur (zij trad
dezen keer voortreffelijk naar voren) van
de alt- en tenor-partijen der reien, de chro
matiek de melodische rijkdom etc. Aan de
vertolkers dezer schoonheden, in de eerste
plaats de kunstenaars en zangeressen van
het vocale gedeelte, hulde.
Zoo het succes voor de volgende voor
stellingen de noodzakelijkste factor is, dan
valt er aan eene herhaling van den Gijsbreght
met de muziek van Diepenbrock niet te
twijfelen. Laten we inderdaad hopen, dat
Royaards zijne uitnemende pogingen voort
zet en zulke helderziendheid ,op muzikaal
gebied behoudt.
MATTHIJS VERMEULEN
* * *
Charivari
Scherpe tegenstellingen
Zij drongen in de kelders en plunder
den de zolders." (U. D.)
Het jongste hofbal onderscheidde zich
ditmaal in enkele opzichten van andere
jaren." (N. v. d. Dj
Het verlies van menschenlevens be
staat uit een man en zes matrozen."
(U. D.)
Het doel dezer kookvereeniging is
een goed middagmaal verkrijgbaar te
stellen, niet alleen in bussen, maar ook
in een gezellige omgeving." (U D.)
Het juiste woord op de juiste plaats.
Aan hem komt de eer toe van den
eersten aanstoot gegeveven te hebben
tot het ontwerpen eener nieuwe theorie
van het wezen der hysterie." (Dr. van
Renterghem, Freud en zijn school).
Hij is tegenwoordig curator van de
zeer vet bezoldigde Providale Hypo
theekbank." (N. R. Ct)
Donderdag bracht de koning een
bezoek in de Vlaamsche taal." (U. D.)
Publiek was er aanvankelijk niet veel,
maar eerlang groeiden de toeschouwers
dermate aan..." (N. R. Ct.)
De dronken man kwam aan het bureau
aan. Hij mafte van ochtend nog." (O.H.C.)
Hij heeft met Britsche juistheid de
vingers op het gevaar gelegd." (U. DJ
De Koninklijke trein zal hierna op
een dood spoor worden gebracht, ten
einde de Prinses in de gelegenheid te
stellen zich ter ruste te begeven. "(N.R.C.)
Men weet nu, dat een bericht als het
volgende geen kans op plaatsing in de N.R.C.
heeft :
' Torentje, torentje bussekruit '
daar moest 't Prinsesje niets van hebben.
Taartjes en borstplaat, ja, dat was naar
't mondje ! Maar toen zij naar haar bedje
moest gebracht worden, toen had je dat
tegengestribbel eens moeten zien !"
Men vervatte het in de volgende bewoor
dingen :
H. K. H. heeft op het voorstel, dat
Zij Zich eenige lichte geestelijke en
lichamelijke ontspanning zoude gunnen,
bestaande in het plaatsen en verplaatsen
van Hoogstderzelver handjes tusschen
die eener Hofdame, onder het uitspreken
van zekere populaire versregelen, af wij
zend beschikt. Het eerbiedig tot Haar
gericht verzoek Haar eenige lichte
ververschingen, kostbaar roomgebak en fijne
si'ikerwerken, te mogen aanbieden, werd
minzaamst aanvaard. H. K. H. gaf voorts
als Haar voornemen te kennen, het
ve'rzoek, of het Haar mocht behagen, Zich
ter ruste te begevei;, in nadere over
weging te nemen."
*
De vijfde dag," schrijft het Hbl., en wij
nemen het bericht op gezag van dat blad
zonder voorbehoud over, de vijfde dag
eindigde met het vallen van den nacht."
De jongeling vroeg den kluizenaar:
Wat moet ik doen om beter te worden?
De grijsaard antwoordde onmiddellijk
niets." (N. v. d. D.)
Het moet je maar zoo onmiddellijk te
binnen schieten.
*
De gevaren der beeldspraak.
Schamen moest hij zich, deze auto
bestuurder! De verbrijzelde schedels en
beenen van juffrouwen lapt hij aan zijn
laars." (Tel.)
Alles moest gedrongen worden in
het keurslijf van zijn wet, behalve dan
het spoorwegpersoneel." (De Vad.)
Wanneer we zeggen, dat dit boekje
in een lang gevoelde behoefte voorziet,
gebruiken we een van die geijkte uit
drukkingen, die in dit geval echter den
spijker op den kop slaan." (Stand.)
Niet ieder is het gegeven, de
wereldkaart te wijzigen; maar wij kunnen er
allen aan medewerken om den bloeds
omloop van ons nationale beeld te
vergrooten." (Tel.)
Deze brieven zijn in het Qrieksche
volk blijven voortleven." (U.D.)
Hij beet op zijn tanden; hij beet den
knoop door van eene eerlijke veront
waardiging, die in zijn hersens tegen
zijn eigen laagheid opschoot." (Teirlinck)
IIMIIIIIMIIIIItllllllllllUllllMllllllllllllMMlllllliiillllllllllllllMllllllllllllEIMIIIIIIIIIIIMIMIIIIMIIIIIMIIIIfl III Illllllltllllllllllllllllll
De naam FONGERS
is een waarborg voor kwaliteit.
Eigen filialen: Amsterdam (met rijschool). rVassaukade ROO; Arnhem (met rijschool), Bakkerstraat 5; Den Haag (met rijschool),
Spui 45 en Reinkerutraat 121; Groningen (met tij.chooi), htereweg 85; Leiden, Breestraat 86; Middelburg (met rijschool), Lange Delft 19;
Rotterdam (met rijschool), West-Nieuwland 16; Utrecht, Neude 12.
f^g?" -^ivjr
Luxe-Papier
RELIEFSTEMPEL-ATELIER
Invitatickaartcn
MENU'S. BALBOEKJES, enz.
Atelier B. van Mantgem
SINGEL 662 hoek Vijzelstr.
Magazijn Ond-Holland"
Directie P. C. PAERELS
Rokin J3O, Amsterdam
4G41
Voorhandfn een groote voor
raad origineel antique
meubelen, klokken en andere
voorwerpen, tegen zeer lage
prijzen (met garantie voor
echtheid). In imitatie-voor
werpen een groote keuze in
alle prijzen.
HET SUCCES
VWTUMUIRtFT DCJIOMFmE RECUME
iS tn BETROW/DARE GIDS OP DEM MÜEIUiriEH
MEWEfi.Cn ROST SLECHTS f.l.QQ.PIS JIUB
Moderne Schilderijen.
Aquarellen en Teekeningen
KnDSthandelG.N.vanGogh,
115
AM S T E R D A M.
Antieke Kasten,
Antieke Schppüpeanx
(MET GARANTIE)
zér voordeel i g bij
J. G. FONTEIN,
AMERSFOORT.
N. V. DE WON1KG
Keizersgracht 478
MEUBELEN, KARPETTEN etc.
(Ontwerp W. PENAAT).
LAMPEN, KRONEN, etc.
(Ontwerp JAN EISENLOEFFEL).
AMSTERDAM.
\ EELLER & MACDONALD. !
= Ei,Ki:riiO-ii-:niMstn IU'KEUI =
iduul. 'J tl. iiilerc.271. i
HARRIJ HEIJER
RESTORER OF
OLD PAINTINGS.
ISiissiinr, Holland.
5OKUri5T
KEIZERSGRACHT 592
M.SPIEGELSTRAAT
KUMSTVOORWERPEM
SCHILDERDEN
ANTIQUITEITEN
ntUBELrin.AARDEWERK
R.ELIOM&Ci
MEUBILEERING MU.
? HOLLAND"
MEUBELT ARTISTIEK
UW WONING OF VILLA VOOR
l F 500.?,
l 650.- |
l 775.- i
I 875.- f
liOO.- §
i EN HOOGER l
STOFFEERT ARTISTIEK
UW WONING OF VILLA VOOR
I F 250.
l 290.- f
l 425.- l
I H 550.- f
i u 675-- l
I EN HOOGER f
_ VRAAGT PRIJSCOURANTEN
AMSTERDAM, N. l. VOORBURGWAL 274
?;« NUUWS v. C DAft. _ TEL. «S74.
WONmciNRlCHTINCEN
~.
gTELEPHOON-<3384.|
ROTTERDA/VV
GEHEEL*
NEDERLRND.
VIJZELSTRAAT 18. - TEL 4068.
j Oude en Moderne Schilderijen
~~~t E. HE. JAARSttlA'S
Yentileerende Haardei.
Men lette op dit iabrie&smerJt
D. OBERINK & Co., AMSTERDAM
KERKSTRAAT 88-104 TELEFOON No. 4472
TOEPASSING DER ELECTRICITEIT OP ELK GEBIED
DIVAN, geneel gereed (kleed
onnoodig), frauco ieder Station
in Nederland
- Gld.
16.VOSKUYL & VAN DER LOOS
Complete Meubileer ing
KEIZERSGRACHT 450 M btt Moleopad, AMSTERDAM. Ttkfeu 8146.
Catalogus onn r Complet* Meablli>er1n?en i 450, 485, 716 en 976 «ld.,
BINNENHUIS
KUNST
ONDER REDACTie
VAN 5.VAN P
UITGAAF VAN 'T BINNENHUIS
RAADHUISSTRAAT-AMSTERDAM
VORMEN.
Een Handboek voor
BKWKBKT DOOB
JOHANNA VAN WOUDE.
let nirawüte en volledigste harikook der
In pracht band ?2.50. In eatyn ?2.00,
Uitgave van Van Holkema & Warendorf, Ar; isr
AMSTERDAM
BOnCDRUKCLJCHÉ'S
voon
ZUJART en KLEUREN
5TEMPEL5vo«5ANDEN
VAN ZANTEN,
Oost s P? dij k 134 - Ilotferdam.
NIODERKE SCHILDERIJEN EN AQ'IARELLEN.
S.T. TECHNISCH BIIRF4U v/h
BL.UEHEX 1> AALu
Importeurs van
* «k BKCK,
Brandvrg materiaal voor plafonds, vrgstaande wanden,
trapbeschietingen, enz. in Kei ken, Scholen, Kantoorgebouwen,
Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, JBóerderjjen, Stal
len, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant worden op
aanvraag gratis toegezonden.