De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1913 16 maart pagina 8

16 maart 1913 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND W Maart '13. Nó: 1864 van Anatolië uit zijn verbond met een ge schaakte Londensche typewrite-juffrouw, en hoe gemelde Nina, door den broeder van Jësson naar de Canarische eilanden ontvoerd en daar diplomatiek bemind, toen in een tragischen maannacht verlaten, op de zesde tage van het hotel De Tuin der Duizend Arabesken" zes vorsten met ieder (gemiddeld) zes millioen reis in hun beurs (/ 15.000 per vorst) uit onzegbare melancholie de deur wees, , om met Derck, haar pleegkind, in een stulp op de rotsen bij goede Arabische koffie in het zwart gekleed te droomen van het verre Engeland ... (Wat dunkt Jhr. van Riemsdijk hiervan ?) Een Fransch auteur zou hebben gemaakt, dat na moeilijke, ingewikkelde scrupulen ridderlijk te hebben overwonnen en na ge duelleerd te hebben met een nieuwsgierig journalist, die in zijn plotselinge afreis een clericale manoeuvre zag Jesson's broe der de lieve wilde Nina-temde in een klein, klein derderangs hotelletje, kamperfoelie-omrankt, aan de Fransche kust, waar de gelieven van liefde verteerden, gedurende twee volle weken. Een Hollandsen auteur zou, als hij eerst den heer Roelvink geraadpleegd had, Nina steken in een costuum van den crinoline tijd, haar, als hij daarna Heyermans geraadpleegd had, doen uitschelden door een zeer burgerlijk-denkenden fami|ie-raad, waarvan de vrouwen baard hebben op de kin ' haar, als hij .vervolgens Emants in den arm had genomen, een broederij hebben doen opzetten van zenuwzieke kippen in een gardencity, haar, als hij Brandt van Doorne daarna gevraagd had den knoop door te hakken, doen scheiden van Jësson en regel matig huwen met den officier, die, als de beminde van Jesson's eerste vrouw, den kleinen Derck zijn zoon kon noemen, waarna officier, Nina en Derck (3e klasse H. B. S.) zeer gelukkig hadden kunnen leven te Portsmouth b.v. Maar de Engelsche auteur Pinero maakt van het drama dit: Het parlementslid Jësson (dor en bros als een pijpesteel) is met zijn gansche aangetrouwde familie vol van plech tigheid over de edele nagedachtenis van zijn eerste echtgenoote (hun lieve dochter en zus ter) die hem (buiten zijn weten een officiers)zoon schonk, en die hij tijdens haar ziekte buiten haar weten verwisselde met de wilde en mooie gouvernante (?ik heb er spijt van" zegt hij later, na die gouvernante zoo aan genaam mogelijk te hebben getrouwd voor de wet); en nu die, niet geheel brave maar wel buitengewoon doode volksvertegen woordiger zijn jonge tweede opbruisende vrouw aan den rand van de wanhoop brengt, waar ze zich uit wil redden door de open baring, aan de afzichtelijk brave famielje, van het geheim liefdeleven harer edele voor gangster, nu komt de gentleman-broeder, die duidelijk Pinero's sympathie heeft, zorgt^ dat er vooral niets uitlekt, scheurt met' gentlemanlike koelheid den huisvriend officier van Derck, zijn kind, af, brengt zoethoutdrogen Jësson en levensvurige Nina bij. elkaar met een speech op plicht en trouw en een toespeling op het geloof, vertrekt (zelf het hart vol liefde-verdriet?) uit dit geordende huis" en laat de twee niet-voor-elkaar-geschapenen met de ge bakken peren zitten en ons met de voldoening, dat aan de uiterlijke braafheid der Engelsche society voldaan is. Voldaan is door het droogste, dorste, passez moi Ie mot: huichelachtigste, maar k correctste slot, dat te vinden was in Engeland en nergens elders en dat bovendien niet waar is, want ieder weet, dat Pinero eer een slecht psycholoog moet zijn, dan dat Nina en Jësson ooit konden trouwen en a fortiori getrouwd blijven. Zooals het aan 't Engelsche schouwburgpubliek echter voornamelijk erom te'doen is te komen kijken naar een of andere ge vierde actrice (wegens verloving met een belangrijken, achter zijn ooren nog niet droogen earl in alle weekbladen afgebeeld) en een smart Englishman als jeune premier te bewonderen in een tooneelstuk, dat zooal niet High Church, dan toch High Life en behoorlijk eindigt, zoo is het de ijverige taak van vele, aan hun society verkochte En gelsche tooneelschrijvers voor die mooikoude ladies van de planken en die statigonbeteekenende jonge gentlemen, z.g. acteurs, schitter-stukken te schrijven. Dit His house in order" is er een van, en misschien nog wel de Hemel weet het een van de betere, al hangt het uiteen als een ingezakt buffet. Niet 'n ontroering immers van schoone inhouds-architectuur werd er mede gezocht, maar slechts de kans aan de elegante, ijs koude, grillige beauties der schouwburgen zichzelf te kunnen vertoonen en, voor zoover dat in haar microscopisch klein vermogen is, zichzelf te kunnen uitspelen. Men kan eigenlijk net zoo goed (of beter) naar een tentoonstelling van fijne Russische hazewinden gaan. De rest van 't stuk is dan ook alles maar bijwerk, bestaat immers om dat ne doel: een paar bepaalde personen te laten kijken. Een taai-philistreuzen schoonvader, hier zeer goed getypeerd door den heer Van Kerckhoven, en een gansche schoonfamielje van bazige, plattelandsche carricaturen, moppigonmogelijk in het verband, heeft Pinero, dan ook enkel met dat ne doel voor oogen, in zijn verbeelding-arme wereld doen ver schijnen. Mevrouw Enny Vrede is zeer bewonderd als de bekoorlijke Nfna. Zij gaf inderdaad de koud-grillige, opbruisende gratie van de interessante" lady: iets van een sierlijk sproeiende fontein van koel water. Haar gestalte ging als die van een tastbaar ge worden zilten rukwind over het tooneel. Zij leek ook een golf aan het strand in October. Hare hoekige armen waren de zwengels eener dunne renaissance-statiepomp. Zij is genoemd de interessantste actrice die wij hebben. Daar mee is op overtuigende wijze gezegd, dat ze dit zeker worden kan, als er maar eenige andere actrices spoedig doodgaan. Vórdat we in Nederland dien cataclysmus echter beleven, achten wij haar in elk geval zeer schoon, maar op de planken onzeker: en wij betreuren, dat aan haar spel in Nina" niet meer evenwicht werd bijgebracht en logische overgangen, waaruit immers, als ieder spier stelsel, ieder kunstwerk is opgebouwd. Het spel van Nina was, bij al zijne bekoring, toch wel opvallend het tegendeel van ge spierd" ! Zegt ze niet midden in't stuk gis teren was ik een deemoedig kind, maar nu ben ik een volwassen vrouw", en had ge er eigenlijk wel iets van gemerkt ? Toch moet men voor de opvoering van zulk een society"-play, ook al krijgt men er de driedaagschékoorts van, dankbaar zijn, als dergelijke opvoeringen tenminste leerzame uitzonderingen blijven. Dankbaar, want het is goed den Engelschen geest ook van den anderen, den minderwaardigen dan den Shawschen kant, te laten zien. HONORÉDE LA BAIGNOIRE * C * Charivari DEUTSCHLAND, DEUTSCHLAND, BER ALLES ! Lucie de Gérardue schrijft in de N. R.'Ct.: De mode! Moffen! Veel moffen in tule met bont, in tule met bloemen, in tule met kant. Moffen op concerten, moffen in den schouwburg, moffen op afternoon-teas." * Wat helpt het, of wij waarschuwen tegen de gevaren der beeldspraak ? De N. R. C. schrijft: Wij nemen daarom de moeite niet meer de vesting te be stormen ; zij zal ons vanzelf in den schoot vallen, tegelijk met den vrede." En Mr. C. P. van Rossem in de inleiding zijner Historische Causeries-: Uit deze wonderrijke erfenis van de achttiende en negentiende eeuw heb ik eenige losse grepen gedaan, en met eenige gezaghebbende historici in de hand (voor de details) heb ik langzamerhand deze schetsen opgebouwd." In het Predikbeurtenblad vonden wij de volgende advertentie: .,Te koop aangeboden een Doopsgez. Aanneemsluier." Zou men misschien willen ruilen? Wij bezitten eene nog in zeer ? goeden staat zijnde, afgescheiden parapluie. # Onze Schokhoek. Uit de N. R. Ct.: Lord Knollys, de particuliere-secretaris van den Koning van Engeland, zal eer lang zijn functie neerleggen." Gisternacht is te Ochten het huis van de Gebr. Jövner, handelaars ih steenkolen en klompen, afgebrand. Een 80 kippen en 2 varkens zijn in de vlammen omge komen. Verder is er voor een groote waarde aan huisraad, steenkolen en klompen verloren gegaan. Het verbrande was slechts gedeeltelijk verzekerd." iiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiitiiiiiiffiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiii SLUITING l APRIL a.s. uitverkoop. Wegens het verlaten van het perceel Doelenstraat 8, Amsterdam, worden vanaf Maandag tot sensationeele verminderde prijzen den kostbaren en prachtvollen voorraad alleen echte Perzische- en Smyrnatapijten (in diverse maten tot 8 Meter lang), waarbij: Tebriz-Af ghanistan. Bockhare Shiraz Hamadan Belontsjisthan enz. Afgepaste Perzische loopers. Zijde- en anti que Perzische kleedjes. Perzische kleeden voor tafels, vestibule'», serre's en?. Curiositeiten in Perzische tapijtkunst. Uren tot verkoop van 01/2 tot .2. Firma ISTRUEWN, Impoiters, Doelenstraat 8, Amsterdam. VIJZELSTRAAT 18. - TEL. 4068. j Oude en Moderne Schilderijen. H.T. TECHNISCH BUREAU v/h HOEKS & BECK, BLOEHLE1WAAL. Importeurs van Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande wanden, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen, Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woonhuizen, Boerderijen, Stal len, enz. Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant worden op aanvraag gratis toegezonden. HARRIJ HEIJER BESTORER OF * OLD PAIHTIHBS. Bussuiu, Holland. Antieke Kasten, Antieke Schrpureanx (MET GARANTIE) zér voordeeligf bij |. G. FONTEIN, AMERSFOORT. E. RE. JAARSOTAS Ventileerende Haarden. Men lette op dit fabrieksmerk. IQOO DE EERSTE IQI3 INRICHTING TOT MET MEUBELEEREN EN VERSIEREN DER WONING IS ;.T BINNENHUIS" RAADHUISSTRAAT 48-50 L'JN 3 AMSTERDAM LUN 14 I EELLER & MACDONALD. I l ELECTKO-TECHNISCH BtJKEAU E l Over?en-Bloemendaul. Tel. Interc. 271. ZMiiiiMMMiiiimiiiiiHtiiiiiMiimimiMiiiMMtiiiHimimmii 111111111111 = D. OBERINK & Co., AMSTERDAM KERKSTRAAT 88-104 TELEFOON No. 4472 TOEPiSSIHG DERELECTRICITEIT OP ELK GEBIED N. V. DE WONING Keizersgracht 478 MEUBELEN, KARPETTEN etc. (Ontwerp W. PENAAT). LAMPEN, KRONEN, etc. (Ontwerp JAN EISENLOEFFEL). AMSTERDAM. fo^gfi -^vzr Luxe-Papier RELIEFSTEMPEL - ATELIER In vitatiekaarten MENU'S, BALBOEKJES, enz. Atelier B. vanMantgem SINGEL 562 hoek Vijzelstr. 5IERKUri5T KEIZERSGRACHT 592 XM.&IEGEL5TRAAT KUNSTVOORWERPEN SCHILDERIJEN ANTIQUITEITEN ntUBELEfl.AARDEWERK R.ELIOIUC? Verschenen: Kunst-Haüdweven Geïllustreerde Handleiding ten gebruike van school en huis voor het aanleeren der technieken van Kunst- en Spoelweven op den handweefstoel, DOOB ELIS. M. ROGGE en LOUISE H. WILDT. Prijs, gecart. f 1.90. Uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDÓRF, Amstor-lann. Magazp Oud-Holland" Directie P. C. PAERELS Rokin 13O, Amsterdam - TKLKU'OON 4541 Voorhanden een groote voor raad origineel antique meubelen, klokken en andere voorwerpen, tegen zeer lage prijzen (met garantie voor echtheid). In imitatie-voor werpen een groote kenze in alle prgzeu. \M3TUHQ1NRICHTINCEM ?k iJ^-A ilLJJLr «AJU l\AM^Ll y <2rm ' &TELEPHOON-3384.J ROTTERDA/V\j jrRAiscoLtaraeiNG1 IDOOR GEHEE5U! NEDERLRND. Moderne Schilderijen en Aquarellen C. n. VAM GOGH Rokin 115 = Amsterdam.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl