Historisch Archief 1877-1940
13 April '13. .- No,
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD V 00 R .NEDERLAND
3
I?VMSTERDJ\M l VLfZELSTRAAT-56 5J& 60 j
HEERENGR 4Ö-f(T ITJO ONllLl JÖ^ROfiGESTRMT-M
INRICHTING TOT HET M EUBILEEREN-EN VER.SIER.ENDER WONING
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
Perrier-Jouet
c, Epernay.
Concessionnaires,
Sauter & Polis,Maastricht.
Allereersten rang. Te midden van eigen groot oud park, HET AUGUST A VICTORIA BAD, Geneesheer-Directeur Dr. Med. G. HüLSEMANN,
meest moderne comfort. 40 privébadkamers met directe is met het Hotel verbonden ten dienste der gasten, die niet verplicht ziin een kuur te ondergaan.
toevoer van het warme bronwater uit de hoofdbron. Een uit 18 afdeelirgen bestaande, volledig ingerichte pshysicalisch-orthopaedische kuurinrichting
Warm en koud water in alle kamers Auto-Garage. ter speciale behandeling van spier- en gewrichtsziekten, zenuwziekten, verlammingen, enz.
In het hotel afzonderlijke eetzaal voor JICHT-DIEET. Prospect gratis. Int. Yerkeersbur Raadhuisstraat 16, Amsterdam.
DELAÜNAY BELLE1LE
AUTOMOBIELEN.
Hoofd-Agent roor Nederland t
J. LEONARO LAKG,
114 Stadhouderskade,
AMSTERDAM.
Mohammed's optreden, zijn leer en haar uit
breiding is uiterst oppervlakkig behandeld,
wanneer wij die behandeling vergelijken bv.
met het eveneens voor leeken geschreven
werkje van Hartmann's landgenoot, H.
Reckendorf, Mohammed und die Seinen 2). Haast
even oppervlakkig, d.w.z. aan het uiterlijk
gebeuren klevend, is de behandeling der
ontwikkeling van den Islam na Mohammed.
Aan de wetenschappelijke juistheid der daar
genoemde feiten twijfelen wij geen oogen
blik, maar het is den schrijver niet gelukt,
het geheel dier ontwikkeling tfe plaatsen in
het wereld-historisch milieu, waar zij ont
stond, en de evolutie van dat wereldhisto
rische proces in groote trekken te schetsen.
Wij leeren noch de verhouding van den
Islam tot de Christelijke wereld in het
Westen, noch die tot de Chineesche en
Indische kultuur-werelden in het Oosten, noch
de wereldhistorische beteekenis van de
expansie van den Islam in de latere eeuwen
over een geheel nieuw werelddeel, Afrika,
kennen en ten slotte wordt het belangrijkste
probleem, dat den Islam van het heden en
van de naaste toekomst betreft, weliswaar
even aangeraakt, doch zoo vluchtig, dat de
meeste lezers van de beteekenis ervan geen
denkbeeld zullen krijgen.
Met dit probleem bedoelen wij datgene,
wat vooral door den grooten Franschen
Islam-kenner, den uitgever der Revue du
Monde Musulman", Prof. Le Chatelier be
handeld is, of namelijk de Islamitische wereld
bezig is, zich door middel van den geeste
lijken band, die al haar aanhangers van de
stranden van den Atlantischen Oceaan tot
China nog omvat, door middel van econo
mische aaneensluiting te versterken tegen
het al meer en meer haar overheerschende
Europeesche kapitalisme. Le Chatelier ziet
duidelijke aanwijzingen voor dat proces en
ook Hartmann schijnt geneigd te zijn, aan
te nemen, dat zich een bizonder Islamitisch
kapitalisme, gericht tegen het Europeesche,
bezig is te ontwikkelen. Hij geeft daarbij aan
de Islamitische landen, die nog in staat zijn,
zelfstandig deze ontwikkeling ter hand te
nemen, den raad zich vooral niet tegen de
socialistische arbeidersorganisatie als nood
zakelijke aanvulling van het kapitalisme en
noodzakelijke voorwaarde voor een goed
functionneerend kapitalisme, dat snel winst
afwerpt, te verzetten. Een goede raad, die,
vreezen wij, ook hier in den wind zal blijken
gesproken te zijn. Maar Hartmann gaat geen
oogenblik in op de wereldhistorische be
teekenis van deze, toch ook door hem ver
moede, evolutie van de Islamitische wereld,
die evenals de parallelle ontwikkeling in de
Oost-Aziatische en welhaast in de Indische
kultuurwereld het Europeesche kapitalisme
FEUILLETON
MATCH
DOOR
G. J. NIEUWENHUIS
't Is onhebbelijk warm in de groote leeszaal
van het Britsch Museum, nog geen 12 uur,
en nu al onhoudbaar.
Ik heb voorrecht van de vroegkomers
de koelste plaats gezocht, vlak bij de deur,
niet achter de glazen tochtschermen, maar
n rij verder.
In de reuzenkoepel hangt een zwoele atmos
feer, die de boeken langs den cirkelwand
dooier maakt dan ooit.
Er is minder geloop dan anders, minder
gekuch, minder gefluister zelfs, 't Is te warm
voor dat alles. De vaste klanten in mijn
buurt zitten er weer: de elergyman voor
zijn kunstgeschiedenis, de oude kreupele
dame achter stapels Fransche gedichten, een
jonge bronzen Brit over een kaart van
KleinAzië gebogen.
De meneer naast me heeft genoeg van
zijn werk. 'k Kan niet goed zien wat het is,
maar veel soeps lijkt het me niet. Een gids
van een of andere museumafdeeling met een
werk waarin ik een prentje van een sabel
zie: wapenkunde alzoo. Hij lijkt me een
oude majoor toe: hoogroode kleur, de
traditioneele krijgmanssnor, borstelige wenk
brauwen.
Hij puft maar, meer om zijn nijd te
demonstreeren, dan om verlichting te vinden. Zijn
beide groote handen, op de tafel, zijn
witgebroekte beenen uitgestrekt, kijkt hij
wezenW T 5F W A 1T
-*- *? MA ^ 'm-~ *J* Zeer geliefd Toorjaarsverblijf.
.r S1FK«H OlCl Cll z|jni twee voorname Hotels, prach
Hotel Vitznauerhof
Br. BOi i< ook eig T h BStnl Rigi-First
op t»Kigi, Mimtta Huase te St, ffloiitz.
Prospectus gratis van den Eig.' A. BON
en Int. Verh bnr , Amst., Kiin<l!ini->tr. 10.
BOUWT TE NUNSPEET.
Mooie boschriike terreinen.
Spoor, Tram, El««tri««h licht, Telephoon.
nlichtingen M.ij .DE VELU WE",Nunspeet.
Bruno Muller,
Kleedermaker,
Rokfn 6a, Amsterdam
TELEFOON 8614,
bericht de ontvangst der
NIEUWSTE STOFFEN
voor bet naderend seizoen.
ABONNEMENTEN vanaf / 130.-.
Geopend van 8?6 uur.
Uil tMIIMIIMlmMIIIMIlmUI<nlllll"MIIMII
de levensader dreigt af te snijden. Hoe zou
-lartmann dit ook kunnen, waar zijn dwaze
heorie hem, door
nationalistisch-kapitalis:ische belangen gedreven, de
ontwikkelingsmogelijkheid van den Islam tot hoogere
vormen van productie en cultuur a priori
heeft doen ontkennen?
Het boekje van Hartmann is merkwaardig
als voorbeeld van den noodlottigen invloed,
dien het moderne imperialisme en kolonialisme
zelfs op de schijnbaar onpartijdige wetenschap
uitoefent. Ten onzent kan het degenen, die
de beteekenis van de ontwaking van den
Islam in Insulinde onderschatten, een waar
schuwing zijn.
W. VAN-RAVESTE1JN
1) Zooals bv. in Die Arabische Frage.
2) Leipzig, Quelle und Meyer, 1907.
* * *
Muziek in de Hoofdstad
Eerste Symphonie van Gustav Manier
Het is twee jaren geleden dat Mahlers
eerste symphonie werd uitgevoerd door
Mengelberg. Er werden dien dag
vliegdemonstraties gegeven te Watergraafsmeer,
de zon scheen, men zag nauwlijks vier
honderd menschen in de zaal om het werk
te begroeten, de muziek kreeg een klein
applausje. De tijden wisselden en er klinkt
nu een andere grondtoon die anders
resonneert. Pas hoorde men 't eerste Evoeh in
stemmen en nu vraagt men zich reeds af
waar al die feestelingen vandaan komen om
mee te trekken in den zegevierenden stoet
van den meester en zich zulke intellectueele,
ver-ziende enthousiasten betuigen. Want het
scheelt niet veel of Mahler is het jongste
wachtwoord geworden.
Als dit zoo blijft (het ligt slechts aan
Mengelberg en ik hoop dat hij deze gelegen
heid niet weder voorbij laat gaan) dan
beginnen we een vruchtbaren cultus en eene
schoone periode; deze psyche immers zal
gaarne wijder uitbloeien en doordringen,
deze betere wereld, door Mahler ge
naugureerd, kan nieuwe horizonnen uitspreiden,
welke nieuwe lentes zullen overwelven, waar
de volle tonen der melodieën den mensch
omademen en verblijden met een nieuw
geluk en eene nieuwe liefde. De vreugde
dezer muziek is even sterk als haar wee
moed, haar weemoed even sterk als haar
glans, haar glans welke den hoorder bevangt
als een zomer en zijn diep licht.
Dit is, beschreven zonder de emotie, die
men, zulke muziek herdenkende, moeilijk
van zich afschuift, de verdienste van Mahlers
Eerste Symphonie, dat zij inleidt tot een
stijl, eene aesthetica, welke buiten de
geheele levensbeschouwing valt der
negenloos tegen de lessenaar. Hij neemt een krant
en hindert me met zijn voortdurend open
en dichtgefrommel alleen' hij maakt
lekker wind. Dan gaat hij genoeglijk zitten
in werkhouding, tracht wat wijs te worden
uit zijn gids, geeft het gauw op en doet de
oogen dicht. Die is weg.
Aan de andere kant een clergyman:
roodgemarmerd gezicht, cleanshaved en borstelig
haar. Hoe lang zou die het uithouden? Af
en toe draai ik mijn ooeen in zijn richting,
maar hij schijnt onaantastbaar. De heer
schappij over het vleesch schijnt hem mak
kelijker te vallen dan mijn linker buurman:
invloed beroep op karakter. Iets voorover
gebukt, 't hoofd op een vuist, de linkerhand
op 't boek, oogen geheel open ; wat ik zie
als ik mijn linker veter in de schoen stop.
Onbeweeglijk blijft hij doorwerken; wat een
beheersching. Even bukken en naar zijn
oogen zien, je kon eens niet weten. Waar
achtig, ze zijn dicht: Zoo'n huichelaar. Maar
weg is hij.
De oude heer naast hem heeft voor 't
gemak het gladde rose hoofd tusschen twee
stapels verhandelingen ingevlijd. Zijn oogen
zie ik niet, maar zijn rustige ademhalingen
zijn bol, die als een dalende zon achter de
verhandelingen wegnijgt, zijn onfeilbare
aanduidingen: die moet al een poos weg zijn.
No. 2 links van me is wijzer. Die is even
naar beneden gegaan, zich wat wasschen
allicht. Jawel, daar komt hij weer, met
glimmend roode neus van 't wasschen en
nieuwe moed in de oogen.
Dat wordt een geduchte concurrent.
Een hoop dames komen binnen met een
gids, gapen wat rond bij de deur, verbazen
zich over de grootte van de koepel, gichelen
lllltUIIMIMIIIIIIIIIllllMllllllinil
tiende en twintigste eeuw. Het was een
bijzondere eigenschap van dezen componist,
dat hij elk thema van uit een mystischen
gezichtshoek kon opteekenen, weergeven en
illustreeren, dat hij bij de conceptie eener
symphonie slechts van n beginsel kon
uitgaan : de psyche, en, waar zij ook aan
vangt, hare ontwikkeling en emanatie tot
de uiterste grenzen der aarde, hare goddelijke
zending over de schaduwen en vreugden,
over elke beving van het onomvankelijke
leven. In zijn muziek is alles gespiritualiseerd
en alles het buigzame, onderworpen middel
geworden, de vorm, het rythme, het timbre,
de harmoniek, de orchestratie, ja zelfs de
persoonlijkheid van den componist, alles wordt
dienende, alles verzinkt in den gloed of in
de bekoorlijkheid van den Geest, die zweeft
boven elke conceptie van dezen meester.
Haar hoogtepunt bereikt de eerste sym
phonie in het derde deel. Gelijk in 't eerste
de melodiën ontrijzen uit de evocatie van
een natuurtafereel, een zacht stralende
attnospheer, vogelgeluiden en fanfares, die als
't ware uit de verre aarde de betoovering
van het leven toezingen, een natuurtafereel
zoo schoon van droom en verlangen als men
bij geen enkel meester aanwijst, gelijk in
't tweede deel der zangen schetterend
opvonken uit de zware attaque der bassen,
zoo ontluikt het plechtige adagio uit de
schemering der nevelige kleur van den con
trabas-solo, der gedempte pauken, en de
melodiën, eenmaal aangeheven, volgen elkaar
op als de vele tinten van den avond. Het
is eene andante amoroso, eene stemming,
welke Mahler zeer lief had en waarin hij
zich het geniaalst heeft geuit. Ik weet het
niet. Ik weet ook niet of het laatste deel de
harmonie, de eenheid verbreekt en wat zelfs
de bewonderaars van hen meester erkennen.
zou ik gaarne tegenspreken; zij zeggen im
mers, dat hier de tragedie begint en eene
te realistische (individualistische) visie. Maar
wanneer men de schoonheid der vorige
deelen ondergaan heeft, krijgt de finale een
ander coloriet en vooral wanneer zij gejaagd
vlamnxend en ononderbroken gespeeld wordt
als Donderdag onder Mengelberg. Hier be
reikte de dirigent zijn hoogtepunt en ik
herinner mij niet hem zoo magnifiek te heb
ben zien heerschen over zijn orchest, onder
den golf van geluid, welke hem bemachtigde.
De andere deelen zijn kristallener en
broozer, men breekt er gauw het accent en
wijl alles-ziel is, schrijnt alles wat niet vol
maakt in de stemming der melodie wordt
gezongen. Dat er enkele zwakke passages
voorkwamen noem ik daarom haast onver
mijdelijk, en ik zal ze niet nagaan, evenmin
als de leege momenten, welke voor de
hoorders trouwens gedekt zijn door een
wat om de slapers. Mijn linkerbuur wordt
wakker. Die dames kunnen ook nooit d'r
gemak houden, zelfs niet in een respectable
reading-room.
't Wordt weer stil, de Cook-bende is weg
en een oogenblik komt er niemand binnen.
De warmte wordt grooter, nu er niemand
tocht maakt: mijn buurman probeert niet
eens te worstelen.
Alsof het de natuurlijkste zaak van de
wereld was, als een kind dat, wakker ge
maakt, rustig de oogen weer sluit, gaat hij
kalm weer onder zeil. Fatsoen schijnt een
kwestie van temperatuur.
Daar is me No. 3 pas gewasschen
ook in den dut geraakt: mijn kansen stijgen.
Alleen twee jongelui in mijn rij werken nog,
werken ongelooflijk, ongevoelig flink. Tee
kenen af en toe wat aan in een bloc-note,
bladeren om, zitten of het 60°was. Beiden
zijn blond: waar blijft de theorie van don
kere rassen en weerstand tegen zonnewarmte.
De majoor is in den tijd, dat ik rechts
keek, van pose veranderd, of liever?heeft
een pose aangenomen. Zit nu met zijn
handen aan het boek, klaar om omteslaan
maar de oogen dicht. Zou je, als de uil in
het sprookje, niet even lekker kunnen slapen
met open oogen ?
No. 3 slaapt waarlijk bekoorlijk ; zijn ge
zicht nog rood van 't wasschen,'t lijf keurig
rechtop, zonder eenige schommelbeweginj;
of slaapgeluid. Engelschen bewaren altijc
het decorum. In Duitschland had ik allang
een snorkduet gehoord, had de majoor af
stellig zijn vest boven zijn buik losgeknoopt
had o wee, daar slaat de klok twaalf
De heele pan wordt me wakker. Waarvoor
moet nou een klok in een leeszaal slaan 7
LUG-ANO
Bristol.
(ITALIAANSCHE MEREN). Schoonste
Winter- en Yoorjaargverblijfplaatg. 1ste kl.
Hotel, prachtig gelegen, met gr. Panorama.
Kamers vanaf fr 4?. Pension vanaf fr. 9.?.
Big.: C. CAMENZIND. Prosp. gr. en fr.
Intern. Verkeersbur. lUadhuisstr. 16, Amst.
l T. EERSTE NEDERL. F»EK TAN ASBESTCEM1TPLATEN
ttartinit".
MAETINITPLATEIf zfln:
brand-, trek- en
Vraag-t prijzen en monsters».
ADRES:
Crnqiasweg 113, Amsterdam.
Voor hartziekten, jicht, rheumatiek, zenuwen, ruggemergziekten,
scophulose( vrouwenzitkten, bezoekt mes, het door de geneeskrachtige werking zijner baden
Deroemde
BAD-NAUHEIM.
1912 86,OOO bezoekers, 49O.OOO baden. Seizoen van 16 April tot 15
October. Drinkbrpn-, badzont- en moederloogverzending Prosp. gr. door de
KurverRaH Naiiheim PB h°t Int. Vflrknersbnr, Raadbui«str. 16 hij het Singel, Amsterdam.
IIIIIIIMIIIIIIIMIimillllltllllllMIMlIMIIIIIIII
buitengewoon verzorgd samenspel.Het orchest
komt uit zulk een partituur altijd verjongd
te voorschijn en ik wensch het voor den
zooveelsten keer: mocht er onophoudelijk
deze moderne" muziek gemaakt worden,
waarin de dirigent en de instrumentalisten
op ongeëvenaarde wijze uitmunten.
Het is wonderbaar, dat Manier deze
schoonheid heeft kunnen redden uit een
radelooze cultuur, uit een tijd dat Hunnen
en Vandalen de rijken van den Geest over
weldigen en verwoesten. Slechts langzaam
en aarzelend schijnt deze Magiër het wer
kelijke leven te zijn genaderd en aarzelend
ontving hem het bittere leven. Weliswaar
werd de onvergelijkelijke bedoeling van deze
compositie, welke de bloeiende aarde schijnt
te willen herscheppen in een puur Elysium
van muziek, eerst verwezenlijkt in zijne
vierde symphonie, wel zou men misschien
een andere apocalyps mogen wenschen van
die teer schaduwende serenades dan de
felle dag der bruischende finale, maar wie
weerstaat aan dit doorbreken van klank in
koperen accoorden van trompetten, bazuinen
en hoorns, bij welke zich geïsoleerd eene
cornet voegden en een tenor-tuba (inval van
Mengelberg) om dien phantasmagorischen
tempel van geluid te wimpelen met nieuwe
resonancen?
Wat ik deze symphonie eerbiedig zou
willen verwijten is, dat zij te kort duurt.
De betoovering wijkt niet, het fluïdum der
muziek is haastig en alles vliegt snel voorbij,
daar de rijkdom van dit werk niet beschreven
kan worden: de een prijst Mahlers onbegrensde
liefde, de ander zijn onbegrensde phantasie
en sinds Shakespeare vond men deze elementen
niet meer zoo sterk en mysterieus vereenigd
in n mensch, dien men voorloopig niet
genoeg kan huldigen.
MATTHIJS VERMEULEN
* * *
Berichten
EEN ORIGINEEL PRIJSVRAAG waarvoor een
bedrag van 100.000 Mark aan prijzen werd
uitgeloofd, is door het tijdschrift Zeit im
Bild uitgeschreven. In het nummer van
2 April, waarin ook alle bizonderheden
omtrent die prijsvraag voorkomen, begint
dat tijdschrift met de publicatie van een
detective-roman van den schrijver Otto
Soyka: Das Glück der Edith Hilge.
Het slot van dezen roman zal in Juli ver
schijnen. Er wordt het begaan van een mis
daad in beschreven ; de moordenaar wordt
echter door den schrijver niet genoemd.
De schuldige blijft onbekend en verschil
lende personen geraken onder verdenking
den moord bedreven te hebben. De lezers
Zou de architect de slaap der lezers bij uren
hebben willen indeelen : alle uur een dutje?
Over een uur is het lunchtijd, en dan wordt
toch iedereen wakker, maar misschien slapen
ze voor die tijd nog wel weer in. Even
voorzichtig opstaan, en kijken hoe het in
de andere rijen is. 'k Beken, de match is
niet eerlijk gespeeld ; mijn wakende werkers
ploeteren door, en ik loop rond, wat je een
voorsprong geeft. Het valt me tegen: er
slapen er minder dan ik dacht. Als ik het
percentage naar mijn rij genomen had, zou de
statistiek niet geheel juist zijn geweest. Dames
slapen geen van alle: meer uithoudingsver
mogen, of grootere ijdelheid ? De kwestie
is me te ingewikkeld om nu op te lossen.
Mijn drie slapers zijn gelukkig weer onder
zeil, en warempel de eene blonde werker
is op het punt. Hij staart in zijn boek; ik
zie dat hij niet denkt. Hij heeft zijn oogen
op 't onderste gedeelte van de rechter blad
zijde klein formaat boek, en daar blijft hij
l, 2 minuten, tweemaal 60 seconden.
Nee hoor, dat is geen werken. Hij kijkt
op, doet of hij wat memoreert, maakt
prevelbewegingen ja, je houdt mij voor den
gek kijkt weer in zijn boek, maar ver
geet om te slaan. De vinger gaat terug, 't
hoofd schokt even, de oogen neen de
oogen, ja toch daar gaat hij.
En nu de laatste, een lamme taaie vent:
smalle lippen met eigenwijze beslistheid,
een neus om in een boek te boren, geel
haar in een platte plakscheiding. 'k Geloof
vast, dat hij de match in de gaten heeft;
hij draait even zijn hoofd, en, neen lacht
niet dat doet een Engelschman niet, als
hij je niet kent maar hij beweegt zijn
lippen in de richting van een glimlach. Wat
moeten naar de in den roman gegeven aan
wijzingen zelf beslissen en er het bewijs
voor leveren, wie als de dader moet worden
aangemerkt. Noch de schrijver, noch de
prijsrechters hebben eene vooropgestelde meening
over den persoon van den dader.
Niemand kent alzoo den moordenaar. De
lezer mag naar eigen dunken den persoon,
op welke zijn verdenking valt, veroordeelen.
Hij moet zijn oordeel echter zoo scherp
mogelijk motiveeren.
De eerste zes prijzen bedragen 50.000,
20.000, 5000, 3000 en 2000 Mark.
Bovendien zijn er nog tien troostprijzen
van 1000 Mark elk. Het totaal-bedrag van
100.000 Mark is gedeponeerd bij het filiaal
van de Deutsche Bank te München.
Voor hen, die graag Sherlock Holmes
spelen, een aardige kans om zonder eenig
gevaar een flinke bijverdienste te maken.
PRESIDENT POINCARËdenkt er blijkbaar
niet aan om voor de plichten hem opge
legd als hoofd der Fransche Republiek,
zijne letterkundige studieën in den steek te
laten. Een biographie over een zijner voor
gangers, Thiers, wordt ter verschijning aan
gekondigd in Hachette's nieuwe serie
Figures du passé." Andere werken welke in
deze serie zullen opgenomen worden zijn:
Louis Philippe door Denys Cochin;
Monsignor Dupanloup door Emile Faguet;
Metternich door H. Welschinger en Madame de
Pompadour door Pierre de Nolhac.
* * *
Inhoud van Tijdschriften
Onze Eeuw, April '13: Gerard van Eckeren,
Naspel. Mr. R. A. Fockema, De Betee
kenis van F. K. von Savigny voor den
tegenwoordigen tijd (slot). Prof. dr. P.
D. Chantepie de la Saussaye, Christendom
en Cultuur (111). Dr. H. H R. Leopold,
De Godsdienstige ontwikkeling van Rome
(I). P. Otten, Verzen. H. S., Econo
mische Kroniek. Buitenland. E. B. K.,
H. S. en K. K., Leestafel.
Groot-Nederland, April '13: Johan
Wesselink, Peterken met zijn bok. Maurits
Wagenvoort, Jacob Canasova in Holland.
Lita de Ranitz, Het Sprookje van Veere.
A. Roland Holst, De belijdenis van de Stilte
(gedicht). Gustaaf d'Hondt, Onrust.
Heinrich Petermeijer, Goslar (gedicht).
Frans Coenen, Dramatisch Overzicht.
Hendrik van der Wal, Lirteatuur.
De Vlaamsche Gids, Maart?April 1913:
Henri van der Mandere, Een en ander be
treffende het rijk der Zwarte Bergen.
j. Boonen, De twee molens. A. W. Grauls,
Blonde kerels van de Kempen, enz, enz.
zou hij studeeren ?
Litteratuur waarschijnlijk, poëzie denk ik,
want de marge van zijn boek is zoo breed
als 't bedrukte vlak. Vast geen dichter zelf;
die zou in zoo'n zwoele droomstemming
niet zóbespottelijkk zitten te werken. Een
criticus dan, die over nieuwere dichtkunst
moet schrijven. Maar die zal niet zoo lang
in n boek werken. De 90°F. sluiten elke
gedachte aan dilettantisme uit hij zal dus
een litteratuur-student moeten zijn, die in
de werken van een dichter nakijkt of
wat hij van diens leven geleerd heeft klopt.
Hij blaadt nog niet om, nog steeds niet
dat is een goed teeken brengt zijn hand
naar de wang, buigt het hoofd wat, mooi
zoo, ga door, nog wat juist... O help,
daar komt een kerel aan met kraakschoenen,
krk, krk, wel ja, nog harder, krk krk, toe
maar, krk krk heidensche goden, mijn
litterator beurt zijn hoofd weer op. 'k Heb
nooit kraakschoenen kunnen uitstaan, ik kan
er nu wel op spuwen.
Maar weer wachten: 'k heb alle tijd. Vór
lunch doe ik toch niets meer; wat prof.
Steinmetz over Endokannibalismus zegt, kan
ik net zoo goed in Amsterdam lezen. En
laat ik nu sterk zijn; als ik toegeef aan
opwellingen van plichtsgevoel, val ik vast
in slaap.
Die stoelen moesten ze veranderen; je
glijdt er voortdurend mee achteruit. De
leuning gaat wel; iets naar achter, quite
comfortable ... but...
Pats daar rolt mijn boek op den grond,
en ik schrik op.
De blonde Engelschma^i kijkt naar me
en lacht.
* * *