Historisch Archief 1877-1940
N°. 1872
Zondag U Mei
1913
DE AMSTERDAMMER
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
ONDER REDACTIE VAN Mr. H. P. L. WIESSINQ
Abonnement per 3 maanden /1.50, f r. p. post / 1.65
Voor Indië per jaar, bij vooruitbetaling , mail , 10.
Afzonderlijke Nummers aan de Kiosken verkrijgbaar ..... 0.125
UITGEVERS: VAN HOLKEMA & WARENDORF
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM
Advertentiën van 1?5 regels/1.25, elke regel meer . .
Advertentiën op de finantieele- en kunstpagina, per regel
Reclames, per regel
?035
.030
.0.40
INHOUD
iiitiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiitniiiiiiiiit
Blz. l: * * Sarekat Islam, Een grooter
gevaar voor onze Koloniën dan de
Chineesche beweging. Openbaar Onder
wijs j kinderen tegen hun ouders opgezet
door de R. K. geestelijkheid. Mr. J.
A. Levy over de Broederschap van Notaris
sen en zijn optreden tegen den heer Van
Dalsum te Hulst. 2: Feuilleton door
J. Huizing. Frans Coenen over Frans
Erens, naturalisme en catholiciteit.
3: Ingezonden: Frans Bastiaanse over
dr. J. B. Schepers. 5: J. H. R.:
de Vrouw 1813?1913. Allegra. E.
Heimans: Snel botten. 6: Van den
Eeckhojt over Gaston Latouche. 7:
J. D. C. van Dokkum: Pinksterfeesten.
AlbertinedeHaas: Namaak oud-Delftsch.
Fransche grafschriften. C. W. H.
Verster over 't gemutileerde beeld van
Schaepman te Rijsenburg. M. C.
over Christiaan Timmner. 8:
Charivari. '?W: Fin. Kroniek door v. d.
M. [11: Vermogensbelasting door v. d. S.
Ingezonden : Red. Nosokómos over het
externaat van verpleegsters. K. over
Brievengaarders. 13: Schaakspel door
Rud. Loman. Damspel door J. de
Haas. ?G&I&* 55^ *-?<??' *
f»Bijvoegsel Svans'Johan Braakensiek :
De politici in training.
IIIMHIIIIIHIIIIIMIIMIIIIIIIIIIIIlnlIllllllHinillllHIIMIMIIIIIUnillllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIIItllllllllMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIkllllllllllllllllllllllllltllllllllllllHIIIIIIIIIIIMIIIIIIIMIIIIIMIIIIIIintlllllll
Joh. Braakensiek op het bijvoegsel van de Amst., Wbl. v. Ned., van 26 Nov. 1911
BLIJDE BOODSCHAP AAN DR. KUYPER IN 1915
Broeder Excellentie, wij hebben het genoegen u te komen vertellen, dat door uw poging tot kerstening, Indië voor
Nederland verloren is, maar wij met ons negenen voor den Hemel behouden! ,
DE SAREKAT ISLAM"
Een ieder, die wel eens wat dieper
geneusd heeft in de geschiedenis der
wereld dan tot de oppervlakte der dingen,
weet nu al zoo langzamerhand wel, dat,
als de tijden vol en rijp zijn, de meest
conservatieve, en zelfs ook pp godsdien
stig gebied de meest fanatieke maatre
gelen de gevolgen hebben, die men er
juist door dacht te ontgaan.
Zóheeft, gelijk de heer Henri Borel
onlangs in het Indisch Genootschap"
gedemonstreerd heeft, de kortzichtige,
bekrompen onderwijs-politiek van Mr.
Pott (waarvoor deze dan ook indertijd
behoorlijk met een Leeuw gedecoreerd
is), die ten doel had, de jong-Chineesche
beweging in Ned.-Indië den kop finaal
in te drukken, precies het tegenoverge
stelde effect gehad, n.l. een vél feller
actie dier beweging, met een hatelijk
karakter, dat het niet had behoeven te
hebben zónder die politiek.. De heer
Borel had er bij kunnen zeggen, dat de
heer Abendanon, de groote
Chineezenhater, die alle Chineezen uit de binnen
landen zou willen verwijderen, en die
er steeds fel tegen was, dat Chineezen
Nederlandsch zouden spreken, eigenlijk
een der Urheber" van deze Chineesche
beweging geweest is.
En zóis ook de Sarekat Islam" in
haar ontstaan eene reactie op de
kerstenings-politiek van den gouverneur-gene
raal Idenburg, eene reactie, zeggen wij
er bij, die in de strooming der tijden
lag, anders zou zij zich niet geuit hebben.
Indien de heer Idenburg zijn geheele
leven gewacht had op het
meestjnoodlottige, het meest ongeschikte moment
om zijne kerstenings-politiek zóte be
ginnen, dat zij pnmiddelijk een hoogst
gevaarlijke opleving en reactie van den
Islam zou tengevolge hebben, zoo had hij
er geen béter kunnen uitkiezen dan toen hij
zijn drijven begon. En, hoe onaangenaam
hij het ook moge vinden, het is een
ontegenspreekbaar feit, dat de
rechtzinniggeloovige broeder" Idenburg door zijn
onhandig, fanatiek kerstenings-optreden
eigenlijk de Urheber" is van de Sarekat
Islam".... Déze verdienste, zij het ook
eene averechtsche, en misschien tevens
's mans nige, zal het nageslacht dezen,
op een noodlottig oogenblik aangestelden,
Gégé" niet kunnen onthouden.
Indien wij den blik richten naar Japan, en
naar China, en tevens naar de Chineesche
beweging in Ned. Indië, zoo zien we het
merkwaardige feit, dat de handel" daar
van 't begin afaan gebruikt is als dek
mantel voor politiek, en dat economische
handelsverenigingen" er ook steeds ge
bruikt zijn als dekmantels voor vél
serieuzer en vèrgaander associaties, met
een geheimen politieken ondergrond. Dit
kunstje is door de Sarekat Islam" van
de Chineezen behoorlijk afgekeken. De
verschillende afdeelingen en
onder-afdeelingen van deze Vereeniging zouden o. a.
de economische opheffing van den
inlander ten doel hebben, en hem willen
onttrekken aan den economischen druk
van de Chineezen. Gedeeltelijk is dit ook
zoo, zooals gedeeltelijk de Chineesche
handelsverenigingen" zich ook met de
economische belangen van den
Chineeschen handel bemoeien. Maar dit betrek
kelijk kleine gedeelte voor het geheel
houden, zou een blunder zijn, te breed
om te omvatten. Er zijn zelfs Indische
tinnengieters geweest, die deze Sarekat
Islam" een heerlijke uitkomst hebben ge
noemd om er de woelige Chineezen mede
gebreideld te houden, en hun een toon of
wat lager te doen zingen! O sancta In
dische simplicitas!
Maar wij zeggen het volgende, en
wij rekenen het een plicht te verklaren,
dat wij hierbij hebben geput uit bronnen,
die in de geheimste lagen van de
Javaansche elite-wereld vloeien: De Sarekat
Islam, zoo ze niet in de gewenschte
banen van veiligheid geleid wordt, en zoo
niet onmiddelijk een einde gemaakt wordt
aan de verderfelijke kerstenings-potltiek
van een man, die op een preekstoel in een
orthodoxe gemeente op het Hollandsche
platteland, maar niet pp den
Buitenzorgscherj troon" (!!) thuishoort, zal een
zorg baren gaan en een gevaar voor onze
koloniën opleveren, waarbij de Chineesche
beweging kinderspel zal gaan gelijken.
Een onzer vrienden uit Indië, een man
van diep-doprgronden, en
diedejavaansche bevolking in Indië kent als gén
ander, schreef ons onlangs: De toe
standen spitsen zich hier steeds meer toe.
De Sarekat Islam" wordt een grooter
gevaar, dan men wel denkt, temeer door
de domheid en onwetendheid der menigte,
wrange vrucht van ons
niet-ontwikkelensysteem. Er zullen heel gauw groote
dingen moeten gedaan worden om te doen
zien, dat de regeering de
ontwikkelingsen unificatie-idee heeft gegrepen, en de
noodige leiding geven wil om moeilijk
heden te voorkomen, die zich nu al laten
voorzien.
1*8?.-*»-'
Dat deze groote dingen perse niet
zullen gedaan worden onder een gouver
neur-generaal die, blind voor den geest
der tijden, met vuur speelt, want, die
door zijne kerstenings-politiek het fana
tisme van den Islam als 't ware stelsel
matig tracht te ontketenen, ligt voor de
hand. Zulk een man is onschatbaar in
een preekgestoelte, voor eene kleine,
doleerende gemeente in een Hollandschen
provincie-hoek, maar op den
Buitenzorgschen troon is hij een koloniaal gevaar,
dat ten spoedigste Behoort verwijderd
te worden, willen wij onze schoone
koloniën behouden. Indien blunders, zoo
als in 1912 tegenover de Chineesche be
weging in Indië begaan zijn, zich herhalen
eenige malen tegenover de
jong'Javaansche beweging van de Sarekat Islam",
duizendmaal ernstiger in de toekomst
dan de Chineesche, zoo zal de ellende
niet zijn te overzien.
Het is eigenaardig, in de Javasche
Courant" het officieele verslag te lezen
van de audiëntie, onlangs, den 29 Maart
1.1., door den Gouverneur-Generaal aan
hoofdleiders der Sarekat Islam" gegeven.
De G. G. zeide bij die gelegenheid o.a.
dat de S. I." streeft naar: hetzelfde
waarnaar ook het Gouvernement streeft,
n.l. geestelijke en stoffelijke verheffing
van de bevolking, bevordering van haar
geestelijke ontwikkeling en van haar
stoffelijke welvaart." Dit klinkt wel zeer
fraai. Maar, vraagt de nuchtere mensch
zich af, als het gouvernement voor die
belangen zoo ijverig en trouw zorgde,
waartoe was het dan noodig, dat de
S. I." zich daar nog eens apart ging
voorspannen?
Het geval hier is echter weer eenigszins
analoog met dat der Chineesche
vereenigingen! Toen de N. I. Regeering eindelijk
inzag, dat het hiermede ernst was, had zij
opeens precies hetzelfde doel als die
Chineesche vereenigingen, n.l. opheffing
en verlichting van de Chineezen! Vol
strekt niet door den nood gedwongen
deed de Regeering toen concessies en
ging zij voor onderwijs van Chineezen
zorgen! Ze had enkel maar hetzelfde
doel." Alleen, als die Chineesche ver
eenigingen zich er niet vór hadden ge
spannen, zou de Regeering per ongeluk
dat doel ergens verloren en vergeten zijn.
Als men nu in de Javasche Ct." het ver
slag dier audiëntie leest, zal men getroffen
worden door het feit, dat bij dat onder
houd het woord godsdienst" niet ge
noemd is. En toch hebben n de G. G. n
de Sarekat-Islammers zér goed geweten,
dat juist de godsdienst-kwestie een der
groote hoofdfactoren in deze
vereenigingsbeweging is. Op alle plaatsen en plaatsjes,
waar telkens afdeelingen der S. I."
op-gericht worden (tot zelfs in Bali toe),
is het godsdienstig leven en het bezoek
aan de missigits toegenomen. De indische
pers heeft hier herhaaldelijk op gewezen.
Wij lazen uit een Buitenzorgsche corres
pondentie in het Soerabaiasch Handels
blad" over de oprichting van een S. I."
aldaar: Personen, die den inlandergoed
kennen deelden mij mede, dat de op
richting dezer vereeniging het gevolg is
van de passer- en Zondags-circulaires,
en van de vrees, dat de Regeering de
inlandsche bevolking wil kerstenen. Alleen
belijders van den Islam worden aan
genomen".
Wij zijn van oordeel, dat, naast de poli
tieke en de godsdienstige, ook de econo
mische factor een overwegende is geweest,
maar dat de godsdienstige op dit oogen
blik een zér groote is, en dat de kerste
nings-politiek den onmiddelijken stoot tot
de eerste S. I."-actie geleverd heeft staat
voor ons boven twijfel. Zoodat, gelijk wij
reeds zeiden, die Christelijke propaganda
juist de oorzaak is geworden van een
verhoogd Islamitiesch godsdienstleven.
De ontwikkelde, zeer intelligente leiders
der S. I." weten k wel, wat de G. G.
Idenburg onder bevordering van geeste
lijke ontwikkeling" verstaat, en wat zij
er onder verstaan. Voor den G. G., den
man der coalitie en der anti-these, den
leerling en trouwe volgeling van den
met godsdienst politiseerenden Abraham
Kuyper, kan het ten slotte slechts
beteekenen kerstening". Maar hiervoor juist
past de S. I." Zoodat op die audiëntie
zeker wel zér wijze en ware woorden
door den G. G. gesproken zijn, welker
beteekeniswij niet willen verkleinen, maar
zoodat tevens het momenteel belangrijkste
met struisvogelwijsheid op deze confe
rentie ontweken is: de godsdienst
kwestie.
Er zou een interessante studie te
schrijven zijn over het causale verband
tusschen de jong-Chineesche beweging
en deze jong-Javaansche. Een der toen
onvoorziene gevolgen van de averecht
sche, Pott-sche onderwijs-politiek,
culmineerend in de Hollandsch-Chineesche
scholen" is b.v. geweest, dat de
inlanders daarna k overal zijn gaan roepen
om Hollandsch-Javaansche scholen, en
een antecedent ten opzichte der Javanen
is gesteld, dat toen allerminst in de be
doeling van den heer Pott kan hebben
gelegen. Het solidariteits-gevoel", het
boycotten" en andere schoone zaken
hebben de Javanen k van de Chinee
zen afgekeken. Alleen het godsdienstig
element is geheel apart Javaansch. (In
het doel der vereeniging, zooals deze
bv. te Soerabaia is opgericht, staat, vol
gens hare statuten, na drie artikelen over
handel", als 4e artikel : De bevordering
van den Islam en tegengang van hier
omtrent bestaande verkeerde begrippen).
Wat er van de S. I." en haar
toenemenden invloed op den Javaan worden
zal, is nu nog niet met absolute zeker
heid te voorspellen. Veel hangt in dezen
af van het beleid van de bestuurs- en
politie-hoofden en van de N.-I. Regeering.
Ontkend is ten stelligste, dat zij eene
politieke" vereeniging zijn zou. Het is
mogelijk, maar met het slechte beleid, dat
in Indië gevoerd wordt, moet zij het
wórden, als zij het nog niet is.
Raden Demar Said Tjokroaminoto
sprak op 25 Januari 1.1. te Soerabaia op
de door duizenden inlanders bezochte
openluchtmeeting der Vereeniging: Broe
ders, de Javaan begint te ontwaken en
wanneer een volk ontwaakt is geen
macht ter wereld in staat dit
ontwakingsproces tegen te gaan." De heer
Wignjodarmodjo sprak: De Inlander heeft ook
rechten en die moeten geëerbiedigd
worden en voor zijn rechten komt hij
nu op."
Als in dergelijke woorden, bij slecht
beleid geen politiek gevaar voor de toe
komst ligt, dan hebben wij het al zér
i mis De gezagsopvatting, die tot nu toe
! voor de ne-noodige werd gehouden
en door Idenburg wordt gehuldigd, en
1 die doorj den heer Borel laatst m het
Indisch Genootschap" is genoemd het
gezag van den hoed van Gessier," dat
gezag" is het groote gevaar. Het nieuwe
gezag, dat de rede en het recht tot uit
gangspunt heeft, behoort elk verwaten
idee van superioriteit van ras of huids
kleur uit te sluiten, en moet aansturen
pp associatie en unificatie. Deze beide
liggen in den geest der tijden, op den
weg der wereldrevolutie, welke zich thans
op gansch den aardbodem aan het vol
trekken is.
Wordt dit uit het oog verloren, dan
zien wij in de S. I." voor de toekomst
een gevaar, waarvan de omvang niet
te groot kan worden geschat. Deze be
weging kan en mag niet, als tot nu toe
de Chineesche, buiten beleidvolle, des
kundige leiding blijven, en de Regeering
zorge, op tactvolle wijze, er richting aan
te geven in de gewenschte banen. Aan
haar zelve overgelaten, met de millioenen
domme, onwetende Javanen, zoo vatbaar
voor fanatisme, kan deze beweging in
eclatante excessen buiten hare oevers
treden, en zorgen baren, oneindig moeite
voller dan de Chineesche beweging.
Het onderwerp is voor het behoud van
onze Koloniën zógewichtig, dat wij er
meermalen op zullen moeten terugkomen.
Eén ding wilden wij in dit artikel
echter in de eerste plaats vast releveeren;
de Islam behoort geëerbiedigd te worden,
en alle kerstenings-politiek is, met het
oog op de S. I." verderfelijk en nood
lottig. De Gouverneur-Generaal Idenburg
behoort f af te treden, f deze nood
lottige politiek onmiddelijk te laten varen.
En zoo hij het laatste niet verkiest, be
hoort de Nederlandsche volksvertegen
woordiging tusschenbeide te treden.
* * *
De zondige openbare school
Volgens een bericht, dat niet lang ge
leden in eenige bladen circuleerde, zou
de pastoor van Oosterbeek van den kansel
den geloovigen hebben medegedeeld, dat
hij in de catechisatie tot de kinderen
zou zeggen: Als uw ouders u naar de
openbare school zenden, behoeft ge hun
niet te gehoorzamen."
Dat het bericht waarheid bevatte, bleek
uit een schrijven van genoemden pastoor
in de Arnhemsche Courant, waarin hij
zijn standpunt verdedigt.
Na er op gewezen te hebben, dat de
Bisschoppen in hun mandement van
22 Juli 1868 het openbaar onderwijs ver
oordeeld hebben, gaat hij verder:
Zij (n.l. de ouders) mogen dit
hun kinderen dus niet opleggen, want
zij ontleenen hun macht over de
kinderen op de allereerste plaats
hieraan, dat zij zijn de door de natuur
aangewezen vertegenwoordigers der
H. Roomsche Kerk, in de opvoeding
en het onderwijs hunner kinderen,
aan welke kerk die kinderen door
het H. Doopsel behooren.
Als het dus aan de katholieke
ouders zoo streng verboden is, dan
leggen zij inderdaad hun kinderen
iets op wat streng verboden is, wat
streng ongeoorloofd is en zijn deze
dus van zelf op dit punt ontslagen
van een plicht van gehoorzaamheid,
en is het 4e gebod in casu niet toe
passelijk, want mijn geloof leert mij,
dat de kinderen hunne ouders ver
plicht zijn te gehoorzamen in alle
geoorloofde zaken." Naast en boven
het: Eert uwen vader en uwe moe
der'' staat het: men moet God meer
gehoorzamen dan de menschen." Dit
te zeggen is mijn recht en mijn plicht
omdat het volle waarheid is."
Wij kunnen het ons voor gezegd
houden. Het gezin wordt niet meer be
stuurd door de ouders, maar de ware
gezinshoofden zijn de Nederlandsche
bisschoppen, vertegenwoordigd door hun
onderhoorige geestelijkheid. Deze heeft
dus het volste recht het familieleven te
ontwrichten: de kinderen op te zetten
tot ongehoorzaamheid aan hun ouders,
de vrouw in oneenigheid te brengen met
haar man. Of zal straks ook niet door
middel van biechtstoel en huisbezoek
de vrouw de plicht worden opgelegd de
kinderen aan de openbare school te
ontnemen, als de man ze er wél heen
wil zenden? Ook dat recht heeft immers
de geestelijkheid? Men onderzoeke eens
hoe vaak reeds dit wapen is gehanteerd,
en de pastoor van Oosterbeek zou onge
twijfeld ook niet schromen er gebruik
van te maken. Alzoo: het huisgezin op
losse schroeven ter wille van de bijzondere
school, 't Gaat hier niet om een kerkelijk