Historisch Archief 1877-1940
6 Juli 'f3. No. 1880
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
HENRI ROCHEFORT, t,
de grootste pamflet-schrijver van de 19e eeuw, langen tijd de meest gevreesde
en meest gevierde journalist in Frankrijk: Schitterende bekamper van
Napoleon III (?Le Petit"). Hij was geboren in 1831 als Victor Henry Marquis
de Rochefort-Luc,ay.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIMIlnlIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHlIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIHIIIIIIinlIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIMIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIII
Monisme en opvoeding
Vele menschen, ook onder de intellektueel
meer ontwikkelden, zijn in de latere tientallen
jaren opgehouden lid te blijven van een
kerkgenootschap of zijn het niet geworden.
Dit verschijnsel heeft als oorzaak waar
schijnlijk hoofdzakelijk het door verbeterd
onderwijs, lezingen, enz. in ruimer kring
bekend worden van de natuurkundige weten
schappen en vooral de groote vooruitgang
vanidie wetenschappen in de vorige ander
halve eeuw. Kortom de laatste helft der 19de
Amsterdammers
IV Teekening van P
MR. G. A. VAN HAMEL,
Oud-Hoogleeraar in het Strafrecht
FNST.HAPPFI UKF VAR
LXXXV
Een parachute voor vliegers
Terwijl men het gevaar, dat nog steeds in zoo
groote mate verbonden is aan het gebruik
van vliegmachines, tracht te verminderen
wordt door constructie-verbeteringen die
grooter stabiliteit geven e.d., wordt het veilig
heidsprobleem van een geheel andere zijde
onder handen genomen doordat men den
vliegenier zelf voor de gevolgen van den val
tracht te beschermen,zoo dikwijls de val zelf als
een onvermijdelijk feit moet beschouwd
worFig. 1. LAPHAM IN HET BEGIN VAN ZIJN
VAL. Op zijn rug zit het valscherm nog
opgevouwen in de rugtasch. Na een val
van ruim 30 meter zal het scherm door
den luchtstroom geopend worden en den
voller veilig omlaag brengen. Dit toestel
is reeds een twintigtal keeren met goed
succes beproefd.
eeuw wordt algemeen een bloeitijdperk van
het materialisme" genoemd.
Echter de reaktie is reeds begonnen; met
groote tevredenheid konstateeren predikanten
en anderen een weer toenemend godsdienstig
leven, een vermeerderende belangstelling in
geestelijke vraagstukken. En tevens wordt
er dan gewezen op en gewaarschuwd tegen
een anderen vorm van'die reaktie : het
wederoplevend bijgeloof, dat blijkt uit de talis
mans van automobilisten en vliegeniers, uit
het stijgend getal aanhangers van spiritisme,
okkultisme, enz.
Opmerkelijk is, dat we in Nederland geen
algemeen gangbaren naam hebbenjvoor hen,
die principieel niet tot een kerkgenootschap
behooren. Voor deze inderdaad negatieve om
schrijving heeft men in Engeland het woord
f reethinker, vrijdenker dus. Dit woord blijft het
negatieve zeer duidelijk aanwijzen; men voelt
zich vrij, zeer speciaal van de christelijke
kerk, van de christelijke leer. Maar om nu
van de woorden wat verder op het wezen
lijke verschil in te gaan: we hebben hier te
maken met twee groepen van in den grond
verschillende wereldbeschouwingen, de dua
listische en de monistische. Het dualisme
kent natuur en God, natuur en Geest; het
monisme natuur alleen. Christendom en [slam
(monotheïsmen), Boeddhisme en andere
pantheïsmen, de wijsgeerige stelsels van Plato,
Kant, Hegel, zijn enkele voorbeelden van
dualistische wereldbeschouwingen. Monisten
zijn er hier en daar wel al eeuwen lang
geweest, maar Haeckel (geb. 1834) was de
eerste, die in ruimer kring gehoor vond;
hij stichtte in Duitschland de
MonistenBund, waarvan tegenwoordig vooral Ostwald
n der voormannen is.
Echter wil ik vooral niet den nadruk
leggen op welke vereeniging ook, maar
op dit feit, dat een ieder monist is, die
niet of niet meer een dualistische opvatting
huldigt (en ook geen pluralistische, heiden
den. Telkens zijn de uitvinders voorden dag
gekomen met dergelijke reddingsmiddelen,
die meestal den vorm van een valscherm
aannemen.
De uitvinders hebben, zooals gewoonlijk,
zooveel vertrouwen in hun eigen uitvinding,
dat zij de eerste willen zijn, die de deugde
lijkheid er van aantoont. De gevolgen hier
van zal iedereen zich wel herinneren; nu en
dan lezen wij de resultaten van deze proef
nemingen, en een der gevallen van recenten
datum is de proefneming geweest, waarbij
de uitvinder; van zijn valscherm voorzien,
omlaag sprong van den eersten omgang van
den Eifeltoren naar een snellen dood, die hem
roem bezorgde, maar zijn toestel niet, dat
aan de verwachtingen niet beantwoord had.
Niet alle proefnemingen loopen zoo onge
lukkig af en de uitvinder blijft ook wel leven
en ziet verschillende menschen die vertrou
wen in hem stellen, zijn uitvinding met succes
gebruiken.
A. L. Stevens te New-York heeft een draag
baar valscherm uitgevonden, dat bij verschil
lende proefnemingen reeds veel fraaie resul
taten opgeleverd heeft. Hetvalschermis,zooals
in fig. l nog wel te zien is, waar een sprong
ermee uitgevoerd wordt, opgerold in een soort
rugtasch op de schouders van den vliegenier.
Het scherm is gepakt in een vierkantstukdoek,
dat als het valscherm opengaat, vast blijft
zitten aan het stelsel van leeren riemen, dat
den vliegenier draagt; een sterke leeren gordel
is het voornaamste deel hiervan. Het val
scherm zelf is gemaakt van zeer sterke, maar
lichte zijde en weegt dan, geheel compleet,
slechts twee kilogram; toch heeft het een
middellijn van ruim vijf meter. Met zestien
koorden van Italiaansche hennep is het
vastgemaakt aan een holle stalen ring, ge
vuld met taaie vezels; deze ring komt, als
het toestel in werking is,'vijf meter onder
het valscherm te hangen. Aan deze ring is
de draagkabel bevestigd die een gewicht
van anderhalve ton (1500 Kg.) kan dragen
eer hij breekt; deze draagkabel is door stevige
touwen bevestigd aan het riemenstelsel
waarin de vliegenier hangt bij den val.
Bovendien loopen nog twee touwen van de
riemen naar het gat middenin het valscherm ;
dit gat is 3 decimeter wijd; deze beide
touwen zijn een zestal decimeter korter dan
de andere touwen en krijgen dus de
beginschok te verduren als het toestel valt. Zij
verzekeren de goede manier van openen
van het valscherm, en geven een gelijkmatige
spanning door de top van het valscherm iets
omlaag te trekken. Het valscherm wordt
eigenlijk geopend door de luchtstroom die
bij het hoe langer hoe sneller vallen, tegen
de plooien van het valscherm blaast. Deze
inrichting is zoo gevoelig gemaakt, dat binnen
een val van 33 meter het scherm reeds uit
gespreid is, dat wil dus zeggen: nadat de
val pas twee en een halve seconde geduurd
sche). Met monisme is hier dus niet bedoeld
n of ander bepaald wijsgeerig stelsel
(ook niet het materialisme, hetgeen alle
gebeuren wil terugbrengen tot beweging van
kleine deeltjes); maar uitsluitend: natuur
wetenschappelijke wereldbeschouwing.
Waar nu echter theoretisch dualisme en
monisme gelijkwaardig tegenover elkaar
staan, is er in de praktijk, in het leven een
geschiedkundige ongelijkwaardigheid. Zooals
reeds gezegd: vele monisten zijn in de eerste
plaats vrijdenkers", leggen in handel en
wandel den nadruk op het niet-kerkelijk, zui
verder niet-dualist zijn. Dit negatieve nu
uit zich o.a. in een belangrijk (en betreurens
waardig) verschil met het oudere dualisme,
dat namelijk in de opvoeding gelegen is.
Waar de christenen, zoowel katholieken als
protestanten, zoowel orthodoxen als moder
nen hun kinderen godsdienstonderwijs doen
geven, ontbreekt zulks (een juist woord is
er ook niet voor) meestal grootendeels bij
monisten. Men laat het dus aan de jongeren
geheel over, juist van de allermoeilijkste,
alleringewikkeldste en meest vér strekkende
vraagstukken op eigen houtje een oplossing
te vinden en te formuleeren. Men is hierin
tot een uiterste overgeslagen.
Voor het andere uiterste, dat men aan kin
deren het geloof en de leer kant en klaar
en met gezag toedient, is al even weinig te
zeggen, maar alleen wil ik wijzen op het
ontbreken van leiding, van voorlichting zooals
die bij moderne dualisten b.v. wél aanwezig is.
Misschien ook zijn er ouders, die meenen
dat men zich met kwesties van geloof, hetzij
dualistisch of monistisch geloof, maar
heelemaal niet meer moet inlaten, en er dus ook
met de kinderen niet over moet spreken.
Maar men moet niet meenen, dat die kinderen
dan ook wel over dergelijke zaken niet zullen
gaan nadenken; in vele gevallen zal dat,
wel degelijk toch gebeuren. En zulk een
jongmensch heeft dan extra groote kans in
het een of andere uiterste te vervallen, al
naar hij bij toeval met een goed spreker,
enthousiast vriend of boeiend schrijver kennis
maakt, die tot groote verbazing der
ouders een Roomschkatholiek of een
socialist van hem maakt.
Een eigenaardig licht werpt op deze
kwestie het feit, dat vele ouders met mo
nistische overtuiging hun kinderen naar een
dualistische katechisatie sturen; wel een
bewijs dus, dat zij de leemte in de opvoeding
kennen.'Of is dat godsdienstonderwijs ALLEEN
bedoeld om de bijbelsche geschiedenis te
leeren, omdat men daar nu eenmaal iets
van behoort te weten ? Dit laatste is op
zichzelf buiten twijfel zeer nuttig; ten eerste
als noodzakelijke aanvulling van geschie
denis- en literatuuronderwijs van H. B. S.
of gymnasium; meer nog als kennis
making met Het Boek", de grondslag
van wereldbeschouwing en moraal van
een zoo groot aantal medemenschen. Op
dezelfde gronden is ook studie van andere
godsdiensten zeer aanbevelenswaardig. Maar
het is toch wel een averechtsche methode
een kind eerst de opvattingen van anders
denkenden te doen kennen en het daarna
aan hem- of haarzelf over te laten deze
naar eigen overtuiging te vervormen en te
verwerken ! Want veel van de moraal kan
men wel onveranderd overnemen, maar de
filosofie van den bijbel niet.
Ook is deze
laissez-faire-laisser-passermethode wellicht mede een hoofdoorzaak
van den al te vroeg ingetreden teruggang
naar het dualisme.
Een andere kwestie is nog of het nu juist
noodig is de bedoelde voorlichting in den
vorm van een monistische katechisatie te
geven of dat de ouders dit beter zelf kunnen
doen.Welke weg men echter ook kiest, zooveel
is zeker, dat erover het algemeen meer steun
S
Fig. 2. LAW IN ZIJN REUSACHTIGE
VUURPIJL. Law houdt de top van de
vuurpijl in de hand. Het zwarte deel
van de pijl bestaat uit staalplaten en
bevat de kruitladin", die de pijl met
Law erin 1200 M. hoog moet blazen.
Van uit dat hoogtepunt zal hij omlaag
vallen, maar gedragen worden door
het veilighcidsvalscherm dat hij op
den rug heeft.
heeft. De man die met dat toestel omlaag
springt heeft nog een touw in de handen,
waarmee hij het valscherm ook eerder openen
kan als hij slechts een kleinen afstand heeft
waarover hij vallen moet. Het spreekt van
zelf dat een vallend vliegenier eigenlijk alleen
vertrouwen kan op het openen van het toestel
vanzelf, want bij een onverwacht ongeluk
zal hij niet veel tijd hebben om dit extra
touwtje te grijpen. Immers om het steeds
vast te houden zou hij een derde hand
noodig hebben en als hij die had, zou hij
er allicht toch wat anders mee doen dan
het touw vasthouden. Bovendien heeft niet
iedere vliegenier zooveel koelbloedigheid als
Wright, die, zooals ik vroeger reeds
beschreef,bij een zijner zweef-oefeningen zonder
motor, bovenop zijn vallend toestel klom,
tijdens den val en daardoor ongedeerd beneden
kwam. Neen, de automatische opening
zal de best betrouwbare zijn.
Dit toestel is reeds herhaaldelijk op de
proef gesteld door Law en Laphatn, twee
gegeven moet worden. Dikwijls hoort men
iemand die niet gedoopt is" zichzelf een
heiden noemen, hetgeen klaarblijkelijk fout
is. Hij of zij is monist, maar zonder dat
woord te kennen, zonder van het bestaan
te weten van menschen die ook een monisti
sche wereldbeschouwing hebben. Veelal zal
zelfs alleen al het meer bekend worden van
het woord monisme een gunstige invloed
hebben om het onnoodig sterke gevoel van
eenzaamheid (tegenover zooveel kameraden,
die gedoopt zijn en aangenomen worden, die
christen zijn) te verminderen. Hoeveel meer
zal het lezen en gezamelijk bespreken b.v.
van de Monistische Sonntagspredigten van
Ostwald (Leipzig, Akademische
Verlagsgesellschaft m. b. H.) het gewenschte resultaat
hebben.
Vaak hoort men het jongeren en ook wel
ouderen zeggen : wij hebben het heel wat
moeilijker dan de godsdienstigen, die veel
meer vastigheid en zekerheid krijgen op
katechisatie en in de kerk. Deze onzeker
heid" vindt inderdaad z'n oorsprong voor
een deel in het ontbreken van een stelsel
dogma's en deze moeilijkheid moet men niet
willen ontloopen. Dat laatste zou wel mak
kelijker zijn, maar: waarheidsliefde boven
gemakzuchtige eigenliefde ! En ten slotte
geeft de overtuiging, dat men z'n wereld
beschouwing naar eigen beste weten heeft
gevormd, een hechtere bevrediging, misschien
juist omdat er meer moeite aan besteed is.
Eerst geeft dit zelf zoeken, dit overdenken
van veel, diepgaande vraagstukken echter
dikwijls een gevoel van moedeloosheid en
daarom kunnen dan ook samenwerking en
voorlichting voor jongere menschen, die
uiteraard nog over weinig ervaringsmateriaal
beschikken, niet anders dan nuttig zijn.
J. INGERMAN
Charivari
eufscflfanb 6er
Er zijn onder de 1100 gemeenten in
ons land een verdwijnend klein aantal,
waar de zaak voldoende geregeld is."
(Min. Heemskerk Hand. I K. p. 916.)
De geachte afgevaardigde heeft die
critiek steeds in hooge mate voor
radig.' (Ibid.)
Toen werd hem een stomp tegen de
borst gegeven, en, daar hij zich niets hier
uit maakte, nog een tweede." (N. R. Ct.)
Het stoffelijk overschot zal drie
daBRINDE/ONC DE MOULINAIS,
de vlieger, die in eenige dagen gevlogen
is van Parijs naar Berlijn, St. Petersburg,
Kopenhagen, Den Haag en weer bij
Parijs neerdaalde.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllll'HIIIIIIIMIIIMII
gen lang voor het publiek opgebaard
blijven." (Avondpost.)
Uitvluchtjes op de fiets." (N. Gids)
*
Vele bladen vertellen ons een en ander
omtrent de nieuwe Kamerleden. Van den
heer Boissevain lezen wij, dat hij is: oud
voorzitter van de Vereeniging van oud
leerlingen der openbare Handelsschool Hou
en Trouw." De heer Boissevain is hierdoor
nog niet wij hebben er de wet van 12
Aug. 1890, aanwijzende de hooge en ge
wichtige betrekkingen" nog eens op nage
lezen benoembaar tot lid der Eerste Kamer.
Nagekomen portretten
MR. DR. JAN VAN BEST,
Roomsch-Katholiek,
lid van de Tweede Kamer
voor Eindhoven
Mr. P. J. TROELSTRA
Nieuwste portret van den
leider der Soc. Democratie
in Nederland, die dezen
Zaterdag door de Koningin
op het Loo ontvangen
wordt. De heer Troelstra
viert 7 Juli a.s. het zilveren
jublileum van zijn promotie
M. C. E. BONGAERTS,
Roomsch-Katholiek,
lid van de Tweede Kamer
voor Roermond
Illllllllllllllllllllllllll
halve (of heele) acrobaten,
die samen al een twintigtal
keeren met succes een
sprong ermee gewaagd heb
ben. Hun methode is ge
woonlijk deze, dat zij van
een hooge brug, of een
hoog gebouw, of uit een
vliegmachine omlaag sprin
gen. In dit laatste geval
is de sensatie van den vlie
genier, die in de vlieg
machine achterblijft nadat
zijn collega
omlaaggesprongen is, zeer eigenaar
dig. In een zoo'n geval
vertelt deze vliegenier:
toen ik 1300 Meter hoog
was gekomen, gaf ik Law
een teeken om mij te waar
schuwen als hij sprong;
ik knikte en hij sprong. Ik
zag hem niet weer voordat
ik zelf weer landde na een
achttal minuten. Law bleek
toen den vasten grond be
reikt te hebben 2!i minuut
nadat hij de sprong ge
maakt had. Toen hij
van de vliegmachine omlaagsprong, voelde
ik dat ik zelf snel omhoog ging en het vlieg
toestel gedroeg zich precies alsof het aan
een kabel hing en snel omhooggeheschen
werd schoksgewijs. Dit duurde een tiental
seconden; de vliegmachine bleef echter goed
in evenwicht." Het valscherm schijnt dus
wel goed te kunnen werken, maar absoluut
betrouwbaar is het toch nog niet, want
Lapham sprong bij een vliegfeest op 30 Mei
van een hoogte van 100 Meter omlaag uit
een vliegmachine. Het valscherm ging niet
open (vermoedelijk omdat de val te kort
was) en Lapharn zou zeker te pletter gevallen
zijn als hij niet neergekomen was op een moe
rassig stuk wei. Hij kwam echter met zoo'n
vaart neer dat hij tot zijn oksels toe in den
bodem zakte en uitgegraven moest worden.
Had hij wat meer vaart gehad dan was een
begrafenis overbodig geweest.
Het is jammer, dat deze waardevolle proef
nemingen en uitvindingen worden dienstbaar
gemaakt aan sensatie-verwekkende
waagstukjes. Law, niet tevreden met een vlieg
machine, is opgestegen met een luchtballon
boven de Hudson. Omhooggekomen liet hij
de ballon met dynamiet ontploffen, waarna
hij met het bovenbeschreven valscherm veilig
en wel beneden arriveerde. Niet minder
Amerikaansch is hij een volgend keer ge
weest. Hij probeerde omhoog te stijgen in
een reusachtige vuurpijl tot een hoogte van
een duizendtal meters, dan er uit te vallen
en met het valscherm weer veilig omlaag
te komen. Deze vuurpijl (afgeheeld in fig. 2)
was een meter in middellijn en ruim drie
Fig. 3. RESULTAAT VAN LAW'S VUURPIJLPROEF.
In plaats van de vuurpijl omhoog te drijven, sloeg het
buskruit de stalen platen aan stukken en Law viel
dadelijk, zonder dat het valscherm kon werken.Law kwam
er levend af.
meter lang. De vuurpijl-?stok" was in dit
geval een stevig houten stellage, zeven meter
hoog. Bovenin de vuurpijl zat Law binnen
in de buis en bedekt door de puntige kap,
die in fig. 2 door hem vastgehouden wordt.
De benedenhelft van de vuurpijl bestond
uit stalen platen en was gedeeltelijk gevuld
met ruim 22 kilogram langzaam brandend
kruit, genoeg, zooals men meende, om het
toestel bijna 1200 meter hoog te brengen.
Terwijl gewone vuurpijlen hun lading omlaag
hebben,had deze vuurpijl zijn lading hoogerop,
zoodat hij topzwaar was. Toen Law in het
toestel was gaan zitten en de kap bovenop
gesloten had, werd de lont aangestoken.
Deze sputterde een poosje en hierop volgde
een geweldige ontploffing. De gassen die
het brandende kruit ontwikkelde hadden niet,
zooals men verwacht had, zich omlaag uit
gezet, de vuurpijl omhoog duwend zooals
behoort, maar zij hadden het stalen hulsel
in stukken doen barsten. Law plofte op den
grond op vijf meter van het toestel af.
Natuurlijk had het valscherm geen gelegen
heid gehad om geopend te worden.
Law had gelukkig een vliegkap opgehad,
maar hij was toch leelijk verbrand door de
ontploffing. Hij had 't er echter zoo goed
afgebracht dat hij dadelijk zijn plan aan
kondigde om het binnenkort nog eens te
probeeren. Het is te hopen dat dit plan
niet doorgaat en dat de waardevolle proef
nemingen en verbeteringen van het val
scherm op een waardiger wijze worden
voortgezet.
P. VAN OLST