De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1913 20 juli pagina 8

20 juli 1913 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 20 |uli '13..?No. 1882 SUKKELS Muziek van HERRE DE VOS re -gen, die grijs -de bij stra-Ien, Ge-jaagd door den loei-en-den ~~ ~ wind, Liep werk'-loos een werk - man te dwa - len. Zijn vrouwdroegeen zacht-sla-pend kind. Zij wa-ren van bui-ten ge ko - men. 't Had u - ren ge - duurd naar de stad. Om beurt had elk 't klein-tje ge - no -men, Dood-moe, hol van hon - ger, door - nat. Muziek van HERRE DE Vos Woorden van J. K. RENSBURQ (Nadruk verboden) In regen, die grijsde bij stralen, Gejaagd door den loeienden wind, Liep werk'loos een werkman te dwalen. Zijn vrouw droeg een zacht slapend kind. Ze waren van buiten gekomen. 't Had uren geduurd naar de' stad. Om beurt had elk 't kleintje genomen, Doodmoe, hol van honger, doornat. Soms schudde', als een vlaag aan kwam jagen, Een vloed uit de boomtoppen neer Of viel uit een dakgoot geslagen En kwelde de stakkers nog meer. Voorbijgangers ijlden gebogen ' En huiv'rend de hand aan den hoed. Elk hadvvoor zich zelf nu slechts oogen; Het noodweer dreef allen tot spoed. Eén klampte hij aan van ter zijde. 't Leek hem een goedaardige vent. Weet u voor ons kind en ons beide" Hier soms ook een volks-logement ?" Alleen mijn broers huis staat ons open." 't Is buiten. Een uur of twee, drie." Wil jullie door dat weer nog loopen?" Ja, 't mot wel met net dertig spie." De ander kon dat toch niet dulden. Ik krijg 't wel eens terug op een keer." Zelf arm gaf hij toch een paar gulden. O dank u! Bepaald hoor, meneer!" En toen hij ze 't geld toe wou reiken En zei: Doe je nou eens te goed." Joeg wind en 't zou reddeloos blijken In 't water zijn eenige hoed. Amsterdam iimiiniiiiiiMiMMiiiMiiiiiMitiiHmiimmiiiiiiiiiiiiitMiitmi IIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIltllllllHlllllllllll Le plus tempérant? Boileau. Le plus avisé? Le Sage. Le plus habile a l'escrime? Prévost. Le plus rasant (in argot vervelend) ? Barbier. Le plus incomplet? Thiers. Le plus champêtre? La Bruyère. Le plus sonore ? Chamfort. Le plus fin? Renard. Le plus pion ? Lemaitre. Le plns serre ? Lavisse. Le plus pacih'que? E. Ollivier. Le plus négligé? P. Sales. Le moins cher? Donnay. (Gazette de Hollande). ? ? * Puzzle De oplossing van den kettingpuzzle wordt nu eens door velen gevonden. Volgende week geef ik ze. Kent gij dit kunstje voor den familiekring? Laat iemand op twee opgestoken wijs vingers een touw zonder eind hangen, dat door het oog van een sleutel is gehaald. Vraag: de sleutel te bevrijden zonder dat het touw van de wijsvingers afkomt. Steek de pinken van eigen linker en rechter hand kruiselings tusschen de touwen in. Trek de touwen met de pinken kruiselings over elkaar. Leg de lus (BI) om den wijsvingertop A2. Grijp met de vrijgekomen linkerhand BI het touw boven den sleutel aan. Leg den lus over den wijsvinger van A2. Laat den pink van B2 los. Wanneer men dan aan den sleutel laat trekken, zal deze blijken vrij te zijn. M. J. p. a. Red. Amst. Wbl. v. Ned. Keizersgr. 333, Amst. Charivari De gevaren der beeldspraak. Servië is een machtige troef gewor den in het politieke schaakspel van Rusland." (N. R. Ct.) Men meent, dat Servië aan Grieken land de handen zal reiken, om dan samen op het zwakke Albanië te druk ken." (Ibid.) In Engeland hebben reeds socialisten op ministerieele zetels de doornen van het praktische staatsleven in hun vleesch voelen drukken." (Ibid.) Deelwoorden-misère. l. Grenzende aan deze afdeeling komt ge aan de inzending van de Kweekschool voor de Zeevaart." (Stand.) 2. Zou dan, erkennende dat er nog in vele behoeften moet worden voorzien, dat bedrag de oorzaak zijn, dat de rest niet zou kunnen geschieden?" (Min. Colijn, Hand. I. K., p. 937) 3. Afgaande op de ontvangst van gisterenavond, kan voor dit drama wel een zeker succes zijn weggelegd." (HU.) Brindejonc's merkwaardige antwoorden. Quand pensez vous partir?" vraagt een afgezant van Z. K. H. Sais pas," antwoordt de stedenvlieger, die onver stoorbaar doorgaat olie in de machine te gieten, zonder morsen zelfs. Quand pensez vous arriver?" A 3 heures," komt kort en kalm het antwoord. Men vraagt mij voortdurend: Hoe is u hier gekomen, en dan antwoord ik maar: Per vliegmachine, evenals een ander met den trein." Deze uitlating typeert den jongen Franschman, die geen zenuwen schijnt te bezitten, en de kalmte in persoon is." (Tel.) Brindejonc's versterkende middelen. Rustig gaat Brindejonc door met het innemen van 150 liter benzine en 30 liter olie." (Tel.) De rechterzijde had te zorgen dat het te komen ministerie van meet af zoo zwak mogelijk sta." (Prof. Fabius, Studiën) Allemaal toekomstmuziek. We zitten voor loopig nog wel een tijdje met het te gaan ministerie. * Gaat dat zien, gaat dat zien.' 1. KARDINAAL VAN ROSSUM IN SCALA." (Tijd) 2. Achter H. M. (met grijzen baard) jhr. De Ranitz." (Het Leven) Er is voorheen niet al te veel waarde ge hecht aan de beweringen van Mexicaansche zijde, dat de Yankees door hun optreden mede voor een goed deel schuldig waren aan het feit, dat de onrust in deze republiek bleef aanhouden, doch thans blijkt, dat de gezanten der overige mogendheden de Mexi canen in dezen bijvallen en voorstellen, dat hunne onderscheidene regeeringen er bij die te Washington op zullen aandringen, dat de Vereenigde Staten Huerta als president er kennen. Het gerucht, dat Bryan eerlang als Minister van Buitenl. Zaken in de Unie zou aftreden wijl Wilson z'n eigen inzichten wenscht te doen doordringen, staat wellicht in verband met deze actie der bovenbedoelde gezanten. Hoe het zij, Huerta zelve blijkt ook al van hetzelfde allooi te zijn als zijn voorgangers. Uit wat men althans verneemt van zijn op treden tegenover de National Railways of Mexico zou men hiertoe moeten concludeeren. De wrijving tusschen het bestuur van deze maatschappij en de Mexicaansche regeering moet n.l. in'! verband staan met pogingen van Huerta om zijn aanhangers goed bezol digde baantjes te bezorgen, doch daarvan blijkt de president der National Railways allerminst gediend te zijn, vooral nu het de maatschappij toch reeds alles behalve voor den wind gaat tengevolge van de langdurige stoornissen in het bedrijf. Duurt deze disharmonie voort, dan zal de president der maatschappij toch waarschijn lijk zijn ontslag nemen en op grond van deze ongewenschte verhoudingen viel deze week opnieuw een scherpe daling in de verschil lende waarden der maatschappij waar te nemen. De onderstaande noteeringen illustreeren zulks: 10 Juli 17 Juli. Nat. Railr. of Mex. 4% pet. obl. 92 pet. l.n. 87^ pet. idem 4 70 ^ 60h' Nat. Railw. of Mex. 4% pet. obl. 71 hè66 N. Rail w. 2e pr. aand. 13 lOVs . Ie 38V* 34!i Dat deze gevoelige reactie ongerustheid baart bij de houders, is alleszins verklaar baar. Met het oog echter op het feit, dat de Maatschappij onlangs voorziening heeft kunnen treffen in de aflossing der vervallen notes, meenen wij toch, dat men zich niet al te groote angst moet laten aanjagen, waar door men allicht geneigd zou zijn z'n bezit met enorm verlies van de hand te doen. Natuurlijk kan men niet voorzeggen, wat de gevolgen zouden zijn van een eventueel aftreden van den tegenwoordigen president en ongetwijfeld is de financieele toestand der Maatschappij ook alles behalve roos kleurig, doch overdreven angst is evenmin op z'n plaats. De zwakke houding der bovengenoemde waarden vormden feitelijk het eenige eve nement van beteekenis in de Amerikaansche afdeeling. De New-Yorksche markt zelve schijnt tegen woordig minder onder den druk der in wendige politiek dan wel onder dien van de Balkan verwikkelingen te staan en het komt ons dan ook niet onwaarschijnlijk voor, dat wanneer daar in het oostelijke deel van Europa de vrede eens duurzaam is bevestigd, eene op leving, ook der New-Yorksche markt, te wachten is. Op dit oogenblik echter is de toestand nog dermate verward, dat elke dag opnieuw verrassingen kan baren. Het roemlooze op treden van Rumenië schijnt toch in zooverre eene goede uitwerking te hebben, dat Bul garije, van alle kanten, zelfs van Turksche zijde bedrangt", zoo spoedig mogelijk vrede tracht te sluiten, blijkelijk ook om binnenlandsche ongeregeldheden te voorkomen. Zoo brengen dan de vroegere bondgenooten en vijanden gezamelijk den onverzadiglijken Bulgaar tot rede en zal hij, dank zij z'n hebzucht, toch nog zich met minder moeten tevreden stellen dan de Serviërs en Grieken aanvankelijk bedongen. Meer dan ooit is hier het spreekwoord van toepassing: wie het onderste uit de kan wil, krijgt het lid op den neus. Zoo is dan te voorzien dat de strijd spoedig zal zijn beëindigd en eindelijk de druk zal worden opgeheven, die reeds meer dan een jaar verlammend op Europa heeft gewerkt. Doch wat Wallstreet betreft, moeten toch eerst de gevolgen van het scheidings-proces tusschen de Union- en Southern Pacific maatschappijen over de markt zijn heengedreven. De S 88 millioen aandeelen n.l. worden j thans ter inschrijving aangeboden aan de houders van Union Pacific shares, doch daar bij zal elke poging tot vorming van een groot aandeelenbezit worden geweerd. Hun recht van voorkeur n.l. kunnen zij, indien ze het niet verkoopen, slechts op certificaten van aand. Southern Pacific uit oefenen, welke niet stemgerechtigd zijn en waarop ook geen dividenden kunnen worden geïnd. Om in het bezit der origineele aandeelen te komen, zal de certificaathouder onder eede moeten verklaren dat hij geen belang hebbende bij de Union Pacific is of handelt op last van een zoodanigen. De aandeel houder der Union Pacific zal derhalve zijn recht van voorkeur of zijn, door uitoefening van dat recht verkregen certificaat, moeten verkoopen. Dat deze rechterlijke beslissing in de praktijk heel wat moeilijkheden zal met zich brengen en die groote post aandeelen der halve lang kan wachten voor hij geclasseerd is, behoeft nauwelijks betoogd. Het is mogelijk dat deze omstandigheid de New-Yorksche markt voorloopig nog on gunstig zal beïnvloeden, doch overigens zijn er wel teekenen, die wijzen op een geleidelijke verbetering in de stemming. Industrieele waarden hadden een vrij vaste tendenz, vooral Amalgamated's, Steel's en Car's. De kopervoorraden zijn thans ongeveer even gering als een jaar geleden; ondanks dat echter kunnen de prijzen van het roode metaal zich nauwelijke handhaven. Over de catastrophe bij de American Water works is tot heden nog weinig licht verspreid en middelerwijl daalden de aan deelen verder tot ca. 40 pCt. Van sommige zijden wordt de meening gelanceerd, dat ook hier ter wille eener monopolistische financieele politiek een offer moest vallen en de Pittsburgsche Krach" werd uitgelokt om de regeering andermaal te beduiden, dat zij een anderen weg heeft in te slaan, dan zij tot nog toe gevolgd heeft. Doch ook thans werd de hulp der Regeering grootmoediglijk van de hand gewezen. Het is alles mogelijk, doch dan is dit eens te meer eene les voor de beleggers aan deze zijde van den Oceaan, om dubbel voorzichtig te zijn met naneven van de van de nieuwe wereld! De locale markt kenmerkte toch over 't geheel door eene vrij goede tendenz. Petroleum-aandeelen werden meerendeels iets hooger afgedaan, waarbij Orion's ca. 5 pCt. verbeterden, New-Schibaieff-aandeelen waren vast. Rubberwaarden konden van het geleden koersverlies flink herstellen, AmsterdamRubber kwamen van 158 op 171 pCt., Bandar van 64 op 68 pCt., Kali Telepak van 111 op 120 pCt. Preanger Rubber, na tot 70 pCt. te zijn gedaald verbeterden tot 77 pCt, Nederlandsche Rubber kwamen van 64}^ op 68 pCt., Sumatra Rubber van 111 op 115Vs pCt. Deze betere stemming stond in verband me: Londonsche statistieken over de zicht bare voorraden Para- en plantage-rubber, waarbij men tot de conclucie komt, dat het rubber verbruik, ondanks alles, aanzienlijk is toegenomen, Mijnwaarden daarentegen hadden een minder bevredigend verloop: vooral Paleleh's wijzen ditmaal een gevoelig verlies aan. Tabakken konden zich op het verhoogde koerspeil handhaven; de laatse voorjaars inschrijving is verleden week gehouden, zoodat thans de totale uitkomsten te boek kunnen worden gesteld. Wij laten die hier, wat de voornaamste maatschappijen betreft, volgen. Resultaat der 10 Sumatra Tabaksinschrijvingen vergeleken met 1912. 1913 1912 pn. ets. pn. ets. Amst. Deli Cie. 10953165 11036159 Langkat Cie. 6103 136 5443 209 Padang Cie. 2297 102 2817 102 Serdang Tab. Mij. 2774 130 2732 108 Bindjey Tabak Mij. 4117150 4132171 Deli Batavia Mij. 9763 230 10850 245 Langkat Tab. Mij.fl2026 102 2005 158 Maatschappij 54217 199 51643 206 Hessa Tabak Mij. 1666 128 1301 125 Holland Deli Cie. 565 309 1492 92 Sumatra T. Mij. 2071 143 1207 126 Medan Tabak Mij. 9961 180 7648 177 Padang Tab. Mij. cl 160 108 1792 102 Ramoenia Cult. Mij. 4141 139 3673 132 Rimboen Tab. Mij. 4107 107 3200 180 Rott. Deli Mij. 65065 132 4045 186 Senembah Mij. 16557 175 13826 198 Serdang Tabak Mij. 3702 78 4462 94 Sumatra Plantage Mij. 772 108 492 89 Tab. Mij. Krapoh" 2535 113 1879 102 Tab. Mij. Sennah" 1282 105 1289 146 Un. Lank' Plant. Cy. 11678 243 12259 253 a) 1080 pakk. geheim b) 1896 c) 414 Cultuurwaarden hadden slechts zeer onbeteekenende variaties. Aand. Nieuwe Afrikaansche Handelsven nootschap konden in den loop der week, in verband met de betere stemming voor rubber waarden, meer dan het dividend inhalen. Beleggings-waarden bleven over 't geheel eene zwakke houding aan den dag leggen. De geldmarkt had een zeer kalm verloop. 18 Juli. V. D. M. * * # De groote Zee-kanalen Gedurende een aantal opeenvolgende jaren is het verkeer door het Suez-kanaal gestadig toenemend. In 1912 bereikte het blijkens het jongste jaarverslag 't tot dusver hoogste cijfer; de bedrijf resultaten van dat jaar waren opnieuw 10 pCt. gunstiger dan die van het jaar te voren en toonen in vergelijking met de opbrengsten der twee voorafgegane jaren een verbetering van 22 pCt. aan, niettegenstaande sedert l Januari 1912 het kanaalgeld voor het transito-vervoer met 50 cent per ton werd verlaagd. In het begin van 1913 is opnieuw een verlaging van 50 eent in werking ge treden, zoodat thans §l/i francs per ton wordt betaald. Blijkbaar vreest de directie der Suez-kanaalmaatschappij van deze tariefverlaging geen mindere totaal-opbrengst, want door de jarenlange ondervinding is haar gebleken, dat het wereldverkeer ge stadig toeneemt, waardoor haar voortdurend grootere ontvangsten zijn verzekerd. Allerlei soort vaartuigen maken van het kanaal gebruik, passagiers en goederen komen en gaan, maar het meest opvallend verschijn sel in 1912 was de toenemende beweging in het goederenvervoer naar het oosten, dat 43 pCt. grooter was dan. het jaar te: voren. In deze richting was het aantal schepen talrijker dan ooit te voren en het verkeer van het noorden naar het zuiden dienten gevolge levendiger dan omgekeerd. De lading van de schepen op den uitreis bestond voor namelijk uit manufacturen, bewerkt metaal, spoorweg-materiaal, cement en katoenen stoffen. Het verkeer van het zuiden naar het noor den nam even als ieder jaar eveneens toe, maar nagenoeg in dezelfde verhouding als dit reeds een aantal jaren geschiedt. De handel van Japan breidt zich voort durend uit, Japansche schepen kiezen in steeds grooter aantal hun weg door het kanaal, ook de Chineesche schepen beginnen meer gebruik van het Suez-kanaal te maken. In 1911 bedroeg het aantal schepen, dat het kanaal passeerde 4858 met 18.050.168 ton, in 1912 nam het verkeer toe tot 5243 schepen met 19.907.239 ton lading. Over de verschillende natiën verdeeld, waren de cijfers van 1912 aldus: schepen tonnen Engeland 3274 12.629.690 Duitschland 693 2.986.425 Nederland 339 1.236.973 Oostenrijk 245 809.520 Frankrijk 228 794.941 . Rusland 125 361.660 Italië 93 272.005 Japan 64 324.931 Noorwegen 60 91.310. Turkije 50 72.552 Denemarken 46 141.551 Zweden 38 138.055 Spanje 26 72.737 Griekenland 10 25.518 Amerika 2 1.690 Ons land maakt derhalve in deze rubriek lang geen slechte figuur, vooral niet, wan neer met het bevolkingscijfer vergelijkt met dat van de beide groote Europeesche handelsnatiën Engeland en Duitschland. Een tweede groote waterweg, door menschelijk vernuft en volharding tot stand gebracht, ondanks een aantal schijnbaar onoverkomelijke hinderpalen, nadert weldra zijn voltooiing, nl. het Panama-kanaal. Bij de raming van de rentabiliteit van het daaraan ten koste gelegd kapitaal heeft men vermoedelijk rekening gehouden met de toenemende resultaten van het Suez-kanaal. De kosten van aanleg van het Panama kanaal waren indertijd op 375 millioen dol lar geschat, welk bedrag echter door de ondervonden tegenspoeden wel hooger zal worden. Neemt men daarvoor een verschil van 50 millioen dollar aan, dan komt men op 425 millioen, waarvan de renteaSpCt. $ 12.750.000 's jaars bedraagt. Volgens de overeenkomst met de Repu bliek Panama, door de regeering der Ver. Staten van Noord-Amerika gesloten, moet voor den afstand van het kanaalgebied aan dezen kleinen staat van dit jaar af een jaarlijksche rente van 250.000 dollar worden uitgekeerd. De kosten van administratie en onderhoud van het kanaal zijn op $ 3.500.000 per jaar geraamd; voegt men daarbij voor kosten van beheer van het kanaalgebied en voor gezondheidsmaatregelen, die in dit als zeer ongunstig bekend klimaat van Centraal Amerika niet gering zullen zijn, $ 500.000, alsmede nog l pCt. of $ 425.000 voor af lossing der leening, voor den kanaal-aanleg

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl