Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
27 Juli '13, No. 1883
Berlioz
Een der hoofdfiguranten is Lesueur, over
wien de muziekgeschiedenissen slecht op de
hoogte zijn, doch over wien Boschot zijne
bladzijden kan bevolken met inedita. Een zon
derlinge geest, die alles ontdekt en niets in
praktijk brengt, veel gecomponeerd heeft en
wiens theoretische manuscripten den omvang
hebben van tachtig volumes Madame Bovary !
Oude theologant, levenslang dilettanteerend
in mystiek, een wonder in zijn rationalistischen
tijd ; zijne muziek, overladen met speculatieve
archaïsmen, waarmee hij graag pronkte. Zijn
laatste werk, dat culmineerde in dit genre,
was La Mort d' Adam" speelde 't niet
vór den Zondvloed ! het laatste dat zijn
tijdgenooten verbaasde en boeide. Eerst
kapelmeester der Notre Dame, waar hij onder
den dienst religieuse tragedieën liet zingen,
die 's morgens begonnen, bij de vespers
hervat werden en soms eenige dagen duurden,
nieuwigheid welke uitliep op een schan
daal, (hoewel Marie Antoinette kwam luis
teren) en hem voor den eersten maal ruïneerde.
Later dirigent van de muzikale feesten der
revolutie, waar een geheel volk hymnen
zingt aan l' Etre Suprême ; vervolgens leider
in de Chapelle des Tuileries van Napoleon,
Lodewijk XVH1 en Karel X, de teksten zijner
muziek wijzigend naar de wisselende
phijpsophische of politieke stroomingen. Hij schrijft
op -een passage van Gluck bijna hetzelfde
commentaar als Berlioz dertig jaar later,
determineert de programma-muziek der 19e
eeuw, scheldt even fel tegen de contrapuntiek
als zijn leerling, ontdekt het idee fixe" gelijk
Berlioz het zal gebruiken in de Symphonie
Fantastique, noteert nog te midden van onaf
zienbare en vruchtelooze studies over de
Grieksche muziek, waarvan hij nimmer een
noot zag, enkele ideeën, welke op de verdere
ontwikkeling onzer kunst hun occultistischen
invloed zullen uitoefenen vanaf de tombe der
manuscripten. Zijn theologismen stonden vlak
naast Wagners metaphysisch commentaar op
Beethoven, toont Boschot aan, (maar, Lesueur
hadeentheologischeppleidingtotverontschuldiging, wordt sarcastisch opgemerkt) zijn per
spectieven trouwens reiken verder dan Berlioz,
die door Lesueurs theorieën nieuwe rythmen
vond, de oude tonaliteiten en populaire
melodieën leerde gebruiken als nieuw effect,
zijn tallooze vermoedens gaan verder dan
Wagner Vincent d'Indy preludeert in de
voorrede van zijn Cours de composition
musicale" op dezelfde wijze en denzelfden
toon als de devote mystagoog Lesueur in zijn
Conseils aux jeunes cpmpositeurs" en waar
Gustave Doret door inlassching van den
Stabat Mater (Les sept Paroles du Christ)
de visie tracht op te roepen van den Calvarie
berg, doet hij niets anders dan wat Lesueur
honderd jaar vroeger deed. Maar Lesueur
bleef het romantieke type van een maniak
ondanks zijn geniale eigenschappen. Zoo kon
hij in een Kerstmis-Oratorium een gezang
der eerste Christenen" aanwenden, dat door
een historicus herkend werd als
Elzasserwals (!) en niettemin met de klaarste termen
de ' expressieve tendenzen der muziek en
haar pantominisch karakter ontvouwen voor
den beminden leerling, die zal worden une
sorte de Lesueur mieux réussi."
Is het nog de invloed van Lesueur, dat
Boschot de personnages van zijn roman
leidmotievische epitheta geeft: pourquoi
certains héros ne seraient-ils pas venussur
la scène précédés par un même jeu de
sonorités ? (doceert Berlioz' leermeester) . . .
of imiteert hij den ouden Homerus, of
Wagner? Boschot bereikt er het vlugge
en juiste optreden mee zijner acteerende
imintiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii .......... mi ...... i ......... u ....... m
NSCHAPPEliJKE WR1A
LXXXVl
De regenboogbeker
Eer ik dit toestel beschrijf en de uiterst
fraaie resultaten, die ermee te bereiken
zijn, moet ik eenige natuurkundige ver
schijnselen uitleggen met behulp van een
allereenvoudigste proef. Gaat, voorzien van
twee straatsteenen, staan op een der
Amsterdamsche bruggen; wacht een oogenblik af
dat het grachtwater niet al te heftig in
beroering is, geen schuiten in de buurt zijn
en gooi beide steenen in het water op een
flinken afstand van elkaar. Dadelijk ontstaat
om elke getroffen plek een ringvormige golf,
die zich hoe langer hoe verder uitbreidt,
gevolgd door een tweede, een derde, enz.
Deze golfbeweging is in fig. l door een
lijntje aangegeven (in verticale doorsnede,
m.a.w. alsof het oog van den waarnemer in
't wateroppervlak was.) De hooge punten t
zijn de golfbergen, de lage punten d de
Fig. l. GOLFBEWEGING,
t: golf berg; d: golf dal; de afstand
tusschen twee opeenvolgende t's is
een golflengte
menschen of een lachend epigram. Soms is
het vermoeiend, dikwijls maakt het effect
(dit hangt af van de mindere of meerdere
belangrijkheid der episode) immer te lezen
van la dramatique Madame Berlioz (de
moeder van den componist) la si littéraire
Nanci, la tendre Adèle (zijn zusters) Ie
sémillant J. J. (Jules Janin de schitterende
feuilletonist derDébats) Ie bon Theo (Gautier),
over de dochters die Lesueur uit te huwelijken
heeft; of als er sprake is van den vergeten
opera-componist Kreutzer: O Génie! je
succombe, je meurs... * de aanhef van een
kinderachtigen brief, dien de jonge Berlioz
den maestro zond; het onophoudelijkeFeux
et tonnerres! de populaire uitroep van den
romanticus, en andere, ontelbare. Het bewijst
misschien dat Boschot de Wagneriaansche
crisis" nog niet geheel heeft doorgemaakt.
Men leest van alles in deze boeken, welke
ieder ongeveer 700 bladzijden hebben en
goed gedrukt zijn, behalve nieuwe feiten
zeer vele curiositeiten om het milieu te
teekenen. Hoeveel de kroning kostte van
Karel X, die eiken morgen naar de mis
ging en de kapel verliet, voorafgegaan door
tamboer en piccolo, die een vijfkwarts marsch
speelden, reminiscentie aan de middel
eeuwen; dat een violist der opera de mys
tieke" Urhan, die later in plaats van Paganini
den alt-solo zou creeëren van Berlioz' Harold,
iederen avond de dansende tutus den rug
toekeert, de te kort gerokte Balletteuses
tegen wie de surintendant des beaux arts
Sosthène de la Rochefoucauld eene actie
begon en legendair geworden is; men leest
er over la Bataille d'Hernani en Boschot
kan zelfs een nieuw document citeeren van
Hugo; hoe Berlioz schrijft aan zijne vrien
den, dat Harriet Smithson, die aan de jonge
Parüsche romantici Shakespeare releveerde
en (zij passeerde in 1829 te Amsterdam en
ik weet niet of ze er speelde) nog maagd
was (?tout ce qu'il y a de plus vierge") toen
hij haar huwde! Over den beaten triomf
van Rossini, wien vijf nobele dames eene
reusachtige suikeren lier komen aanbieden
in zijn hotel; over den hof-musicus van
Napoleon III, die Berlioz liet handenwringen
en voor geene andere muziek toegankelijk
was dan die van Offenbach en zijn nar
Vivier, hoornvirtuops, mimiker, violist, clown;
over het echtscheidingsproces van Camille
Moke, Berlioz' Adel, ter wille van wie hij
zich heeft willen zelfmoorden, die zich nu
laat mishandelen door een anderen
onstuimigen romanticus en na zulken liefdesnacht
door haar echtgenoot, den pianofabrikant
Pleyel, wordt buitengesloten. Deze bio
grafie is rijk en interessant als een roman
van Balzac!
(Slot volgt) MATTHIJS VERMEULEN
* * *
Van de Kribbe tot het Kruis"
Duizend tegen n dat hij, die in min
malsche en min zoetelijk vleiende woorden
van dezen film oordeelvellingen waagt te
geven, door een nijdige menschheid of wordt
beschouwd als geniepig spotter en schimper,
f als verfoeilijke lasteraar en bekladder van
een hoog-heilige zaak. Want het in ontzag
lijke scharen toestroomend publiek, gelokt
door ophemeling van bioscoop-onderneming
zelve en van een door-de-bank veil persje,
wil in haar opgedrongen waardeering, te
meer waar het als hier iets religieus' raakt,
niet gekwetst zijn.
Is er dan onder de Carré-bezoekers tot nu
toe haast geen enkel fijngevoelig individu
geweest, die zich over zulke smakeloosheid
als hier den volke wordt opgedischt, geïrri
teerd voelt? Of is de kunstzinnigheid der
Fig. 2 INTERFERENTIE VAN TWEE GOLFSTELSELS
De golfbergen, uitgaande van de punten A en B zijn
geteekend. De kruisjes geven de plaatsen aan waar
een dubbel hooge golf berg ontstaat; de nulletjes de
plaatsen vaar een golf berg van het eene stelsel ver
nietigd wordt door een golf dal van het andere stelsel
golfdalen, regelmatig afwisselend; de afstand
tusschen twee t's (of twee d's, wat natuurlijk
hetzelfde is) heet de golflengte. Zoodra de
twee golfstelsels, die wij in het grachtwater
gemaakt hebben, elkaar bereiken zouden we
eerst een vernieling der mooie regelmaat
verwachten, maar dat gebeurt niet! De
stelsels loopen zoo door elkaar heen/dat zij
allebei nog goed te volgen zijn, maar toch
oefenen zij op elkaar invloed uit; het water
oppervlak vertoont een zoogenaamde inter
ferentiefiguur. Wanneer n.l. een waterdeeltje
door het ne golfstelsel juist op den top
van een golfberg is en door het andere stel
sel ook op zoo'n top, dan zal de opwaartsche
verplaatsing dubbel groot zijn, dus er ont
staat een dubbel hooge golfberg. Als een
waterdeeltje juist in een golfdal ligt van
beide stelsels zal het dus ook in een
dubbeldiep golfdal liggen. Wanneer echter een
waterdeeltje volgens het eene stelsel juist
op een golfbergtop ligt en volgens het
andere stelsel juist in een golfdalbodem dan
zal de eene opwaartsche beweging de andere
neerwaartsche vernietigen en het resultaat
is, dat het waterdeeltje zich niet beweegt
(tenminste als de beide bewegingen even
sterk zijn, wat ik hier voor het gemak ver
onderstel.) In fig. 2 is deze interferentie nog
even aangegeven. A en B zijn de twee
plaatsen, waar de steenen neergekomen zijn,
en om beide punten heen zijn de
bijbehoorende golfstelsels geteekend. Voor de
duidelijkheid heb ik door de cirkels alleen
de golfbergen aangegeven; de golfdalen
liggen dan natuurlijk halverwege tusschen
twee dergelijke cirkels. Waar twee cirkels
van verschillende stelsels elkaar snijden komt
dus een golfberg van het stelsel A bij een
golfberg van B, dus een dubbelhooge berg;
enkele dezer punten heb ik aangegeven door
kruisjes. Waar een golfberg van
A een golfdal van B bereikt (of
omgekeerd een dal van A een
berg van B) zal de beweging
vernietigd worden; bij een paar
van dergelijke punten'heb ik nul
letjes gezet.
Allen hebben wij wel eens
zeepbellen geblazen; eerst krijgen
wij een doorzichtige ongekleurde
bel; als wij echter verder
blazen wordt de bel niet alleen
grooter en grooter, maar boven
dien treden hoe langer hoe fraaier
kleuren op, naarmate de zeepbel
een dunner wand krijgt, en
eindelijk barst. Deze kleuren
zijn pok een gevolg der inter
ferentie, die hierboven voor
watergolven beschreven is.
Lichtstralen zijn n.l. te beschou
wen als bestaande uit dergelijke
golfjes als de watergolven maar
nu van aetherdeeltjes. Zij hebben
evenzoo weer golfbergen en dalen
als hierboven beschreven zijn;
hun golflengte is echter zeer klein,
Hollanders, ook van de massa der Hollanders,
zoo in-kleintjes, dat dezen zich verlustigen
in de meest grove grofheden ? Want wat te
zeggen van een Christusfiguur, die, biddend,
doet denken aan een man van de straat, die
op een pruim genoeglijkjes zit te knabbelen?
Zeg niet, dat dit fantasie is; want ieder die
een visite brengt aan 't gebouw bij den
Amstel kan controleeren! Alleen zou ik
niemand willen opwekken daartoe, tenzij hij
het gevaar wil loopen zijn verbeelding
beleedigd te zien.
En indien een blad als De Maasbode" al
spreekt, dat het werk als geheel een
bioscopisch meesterstuk" mag worden genoemd,
en De Tijd" in haar verheerlijking sommige
tafereelen prijst om den uitmuntenden
smaak en zin voor fijne plastiek", terwijl
andere bladen mede aanbrengers zijn van
wierook, wij blijven voor die waardeeringen
wel wat koud, en ofschoon het min-christelijk
is iets slechts te denken van onze naasten,
kunnen wij toch niet de vermoedens, dat de
pers voor eenige zilverlingen de Waarheid
verraadt, ongeboren in ons doen sterven.
Wij zijn het volkomen met den programma
zin eens, dat in den dienst van wetenschap
en kunst de bioscoop aan tienduizenden ten
zegen kan zijn, maar tevens merken wij op,
dat hier in Carréeen schrikkelijk instru
ment" wordt gehanteerd ;q en als ge iets
waardigs verwacht, omdat de lectuur van
het Christus-verhaal bij u iets groot-poëtisch
wekte, krijgt ge een leelijken slag in uw
gezicht.
Want een geheel vermag de voorstelling
niet te geven; wanhopig gebroken raakt de
stemming, omdat vór elk bewegend beeld,
dat een episode, voorval of toestand van
Jezus' leven vertolkt, met groote letters een
tekst aan de schare wordt vertoond, die uit
bijbelbelangstelling door't schellinkje geheel,
door de andere rangen gedeeltelijk wordt
meegebromd, gemompeld en door bereid
willige commentators uitgelegd. En ter
streeling van uw illusies loopt heel den
avond een kaalhoofdige kellner rond, die
duizendmaal pardon" roept en gilt: Bier,
thee, koffie, limonade! Bier, heeren ? Bier?
Bier?" Onderwijl spreekt Jezus de
kruiswoorden ... Wel een bewijs, dat kroeg en
kerk, indien wij 't niet wisten uit ervaring
en een bekend liedje, heel geestig kunnen
worden gecombineerd!
Het streven naar een mooi doel is op zich
zelf beschouwd iets, dat dient te worden
aangemoedigd en de twee-en-veertig lieden,
die naar Palestina optrokken om daar het
historische gebeuren zoo wel mogelijk te
benaderen, zouden geruimen tijd onze rijke
dankbaarheid hebben te accepteeren, indien
zij wezenlijk kunstenaars waren geweest,
die in volledige overgave hun kunnen als
een schoonheid en kostbare schat aan de
menschheid schonken. Maar nu te
oordeelen naar hun hinderlijk theatraal beweeg van
lijf en leden onbevoegde tooneelspelers,
wien het waarschijnlijk enkellijk was te doen
om het lieve broodje (wat is te begrijpen!),
inspiratieloos er op los werkten" en als
aantrekkelijke schrikbarendheid met oogen
rolden, is de kunst aan alle handelingen
vreemd gebleven. En indien wij van de
uitvoering het waardeerbare wilden noteeren,
dan zou onze kleine lof zich bescheiden
uitstrekken" over de geslaagde
landschapbeelden; de reusachtige woestijn bijvoor
beeld en de eeuwenheugende pyramiden."
Telkens als de menschelijke actie echter in
't spel komt, wordt het opzettelijke en de
banaliteit tot ergernis zótastbaar, dat men
zich gaat afvragen: Is er dan niemand
onder de honderden, die van het leelijke
durft gewagen?"
Fig. 3. SCHEMA VAN EEN
ZEEPSOPVLIES, in doorsnede
zóklein, dat zij beneden ons voorstellings
vermogen blijft en slechts een deel van een
duizendste millimeter is. Het geheele
interferentieverhaal kan echter zonder verder
redeneeren op deze lichtgolven toegepast
worden. Maar voor beweging moeten wij
lichtindruk in de plaats zetten. Waar twee
golfbergen, van twee lichtbronnen uitgaande,
elkaar bereiken ontstaat een dubbel hooge
golfberg dus een sterker lichtindruk in ons
oog. Als een golfberg van de eene licht
straal een golfdal van de andere lichtstraal
treft, zullen de twee bewegingen elkaar ver
nietigen en in plaats van een lichtindruk
ziet ons oog niets. Wij hebben hier dus te
doen met het merkwaardige geval dat licht
-f- licht duisternis!!
Wij zijn nog niet waar wij wezen willen,
want bij deze feiten moet nog iets gevoegd
worden wat ik al meerdere malen besproken
heb n.l. dat wit licht eigenlijk bestaat uit
een samenstel van een groot aantal gekleurde
stralen, die de kleuren van den regenboog
vormen. Het is gebleken dat de kleur afhangt
van de golflengte van -de lichtstraal. De
langste golflengte heeft rood licht, de klein
ste: violet licht, en daartusschen zijn alle
overgangen van rood naar oranje, geel,
groen, blauw, enz.
Nu komen wij op de zeepbel terug. Deze
bestaat eigenlijk uit een zeer dunne laag
vloeistof (zeepsop) tusschen binnenlucht"
en buitenlucht". In fig. 3 is zoo'n zeepbel
of vloeistofplaat geteekend in doorsnee. De
uiteinden, waar zij vast zit, zijn dikker dan
het middengedeelte. Indien nu een lichtstraal
op de zeepbel valt zal hij als tegen den
spiegel teruggekaatst worden, volgens de
zelfde regel die ook een billardbal volgt.
Nu zal echter een lichtstraal niet geheel
teruggekaatst worden, maar een deel van de
straal zal ook in het zeepsop doordringen
en teruggekaatst worden tegen het ondervlak
vlies
> vlies
Fig. 4. TERUGKAATSING VAN LICHT
STRALEN tegen bovenwand (b) en
onderwand (o) van een zeepsopvlies.
Verklaring: zie bijgaand artikel.
Bij een gewone" bioscoop-voorstelling,
waarvoor de gewone" reclame wordt ge
maakt, durft men nog fluiten; nu (hoorde
men als 't volk zelf de overdreven mimiek
voelde heel even bij wijlen een onderdrukt
gelach. Want frank-uit dorst men niet scha
teren, omdat er half en half een
kerk-atmosfeer werd gesuggereerd! En in de kerk moet
je ernstig zijn, zelfs al spreekt de prediker
door zijn neus! De Lelie-bioscoop had ge
zorgd voor een plechtig' orgel... De
kaallioofdige kellner repeteerde gillend het
woord: Bier!"
Kort gesproken: de exploitanten van den
film Van de Kribbe tot het Kruis" hebben
zich schandelijk geblameerd. Want inste
van ontroerd te hebben op eerlijke wijze,
schijnt er door de ondernemers gespeculeerd
te zijn ten koste van den naam Jezus. En de
aurgers, die gaarne wat vromigheid genieten,
offeren vol genoegen hun kwartjes, teneinde
een religieusen ... uitgaans-avond te hebben.
Zij winzucht niet in 't spel en was het
streven der Lelie-bioscoop er alleen op ge
richt de menschen te verteederen of hun een
schouwspel te toonen van de Groote Figuur,
dan beklagen wij haar en hebben geen respect
voor haar smaak en ontwikkeling.
Wel wordt de techniek geprezen, maar
wij komen niet om vernuftige uiterlijkheid,
en een popularisatie van 'Christus' leven als
bij Carrézal er bij de min-ontwikkelden door
den brutalen bluf inslaan, maar een
zuivervoelend mensch ergeren.
RINKE TOLMAN
* * *
Ze zeggen het zelf
Ziehier de leden der anti-revolutionaire
partij in de Tweede Kamer.
ScHeurer
Rttgers
Van VL,iet
BrummelkamP
BEumer
MontéVer Loren
OOsterbaan
Van der MOlen
Van der Voort van Zijp
Van de VKlde
Duymaer vaN Twist
(Vaderlander)
1
*
*
Charivari
Ons geheugenstreepje
Zelfs Darwin laat het toe aan de
eenheid der oorspronkelijke levensvor
men te tornen, omdat ze zijn ontwikke
lingsleer toch niet den weg
dwarslegt." (Querido in het Hbl.)
Hoe zijn door Gods vaderliefde al
deze schitterende kleuren, al die heerlijke
geuren in zulk een weelde en rijkdom
voor de menschenkinderen uitge
strooid." (Stand.)
Langen tijd heeft het speelwerk van
den Westertoren stilgestaan om er
verbetering aan te brengen." (Hbl.)
Eenmaal werd met een mes naar een
agent gestoken, wiens pet van het hoofd
rolde doch overigens ongedeerd bleef."
(N. C t.)
*
Tante Betje aan het woord
De beschermende handelspolitiek is
bij ons minder populair dan ooit te voren,
en zoude het taktisch dwaasheid zijn
ze opnieuw op den voorgrond te plaat
sen." (Hbl.)
Wij meenden goed te doen het oude
hoofd te laten vervallen in de hoop het
van den zeepbelwand. In fig. 4 heb ik een
deel van de zeepbel uit fig. 3 veel vergroot
geteekend. AB is een invallende lichtstraal,
die voor een deel tegen het bovenvlaköder
bel teruggekaatst wordt volgens B C; een ander
deel der straal echter dringt door tot D
en kaatst tegen het ondervlak o terug als
de straal D E. Stel nu dat, zooals in dezelfde
figuur (rechts) te zien is, de lichtstraal
loodrecht invalt, dan zullen beide terugge
kaatste straaldeelen samenvallen, dus niet
in de figuur van elkaar te onderscheiden
zijn, maar iedereen zal inzien, dat het
eene straaldeel, dat tegen de ondervlakte
o is teruggekaatst, tweemaal de dikte GH
van den zeepbelwand meer moet afgelegd
hebben dan het andere straaldeel. Stel nu
dat de zeepbelwand zoo dik is, dat het
straaldeel HF een halve golflengte achter
blijft bij het straaldeel GF, dan zal telkens
een golfdal van het straaldeel samenvallen
met een golfberg van het straaldeel H F,
m. a. w. de beide straaldeelen zullen elkaar
geheel vernietigen, zoodat er geen licht meer
te zien is! Daar ten slotte de golflengten
der verschillend gekleurde stralen verschil
lend zijn, zal men wel inzien, dat een zeep
beldikte, die deze uitdooving voor rood licht
veroorzaakt, voor de andere kleuren deze
uitdooving niet zal geven; een dunner wand
die wel violet licht uitdooft, zal zoo rood
licht e. a. niet vernietigen.
Misschien zal men na deze eenigermate
vluchtige beschouwingen wel begrijpen hoe
een zeepbel aan zijn fraaie kleuren komt.
Een te dikke wand vertoont het niet (om
hier niet te bespreken redenen) maar een
dunne zeepbel wel; wordt op een plek b.v.
rood licht uitgedoofd, dan zal van wit licht,
dat op de zeepbel viel, alleen wit min rood
overblijven wat voor ons oog groen is.
Waar blauw uitdooft blijft wit min blauw
gelijk geel over, enz. enz. Elke diktewisseling
geeft ook weer kleurwisseling.
Zoo komen wij weer op den regenboog
beker, die in fig. 5 is afgebeeld. Deze beker
is een koperen trommel, die in zeer snelle
draaiing kan gebracht worden. Het is gemak
kelijk genoeg om over deze trommel een
zeepsopvlies uit te spannen. Zoodra de
trommel in draaiing gebracht wordt, wordt
dit vlies dunner, doordat de middelpunt
vliedende kracht (en ook nog andere oor
zaken!) de vloeistof weghaalt naarde kanten
van den trommel; dit dunner worden hangt
ook af van den grooter of kleiner afstand
vanaf het midden van het vlies. Zoodoende
bezit het vlies ringen van steeds afnemende
dikte en de regenboogkleuren, die een ge
wone zeepbel door elkaar heen vertoont,
zullen hier dus in ringen om elkaar heen
zich vertoonen, zooals fig. 5 aangeeft, waar
het toestel in werking gephotografeerd is.
De kleurenvolgorde is (als het dikste deel
van het vlies slechts een vijftigste m.m. dik
is): bleekgroen, roze, blauwgroen,
zalmkleur, heldergroen, rood, geelig en dan hel
der appelgroen, blauw, purper, rood, geel,
nieuwe beter zal voldoen." (Mbl. strijd
tegen Tub.)
*
Het Bloemendaalsch Weekblad geeft onder
het hoofd Voor onze dames" wekelijks
praktische wenken. Wij stellen ons voor er
van tijd tot tijd eenige van over te nemen,
met zoo noodig enkele aanvullende
opmerkingen.
Gebroken glazen voorwerpen worden
weer heel gemaakt, door een strooperige
massa van houtlijm te vermengen met
gebluschte poederkalk."
Mocht dit niet helpen, dan trachte men
de stukken aan elkaar te bevestigen.
Petroleumreuk verwijdert men, door
de handen te wasschen met bier."
Indien de petroleumreuk niet in de handen
zit, dient deze bewerking eenige dagen achter
een volgehouden te worden; na een weekje
zal de lucht verdwenen zijn.
Onder dezelfde rubriek vinden wij:
Melk wordt niet zuur door er een
weinig dubbelkoolzure natron bij te
doen."
Wie er dus zijn hart op gezet had, zal
wat anders moeten bedenken: dubbelkool
zure natron helpt niet.
*
De practische Knipkunst. Een schat
voor Dames en Dochters. Uitgave van
D. Bolle, Rotterdam."
Wij hebben het boekje eens doorgebla
derd, en het komt ons voor, dat het een
schat is ook voor een derde categorie: de
kleindochters.
*
Kostschool van den eersten rang.
Door uitstekende plaatsing in den han
del, de nijverheid of andere werkzaam
heid en door het tot dusver altijd-slagen
voor vijftien examens is het succes ver
zekerd." (Adv. N. R. C t.)
De leeraar, gewoonlijk belast met het stel
len der advertenties voor het etablissement,
is met vacantie.
*
Kan een onzer lezers ons een artikel over
den politieken toestand toezenden, waar
boven niet staat Wat nu ?"
* * *
Inhoud van Tijdschriften
De Vlaamsche Gids, No. 4: Louis Franck,
De Middenstand. Hugo van Walden, Van
twee die dienden. Pr. Leflot, Regendag
op het land. Regendag in de stad.
Julius Verbruggen, Keats. C. De Jans,
De Eenheid der Natuur. Maurits Sabbe,
Nederl. Letteren.
De Nieuwe Tijd, No. 7: R. Luxemburg,
Het Belgische Experiment, vertaald door D.
J. Wijnkoop. E. Kupers. Wettelijke be
scherming van huisarbeiders, I. Sam.
Goudsmit, Het Offer. Dr. W. v. Ravesteijn,
Intern. Verhoudingen. Jos. Loopuit, De
Juni-verkiezingen. Het Alternatief. A. B.
Soep, De Belgische staking van 1913.
De Samenwerking, Juli 1913: Daan van der
Zee, Het Christen-Socialisme. Dr. A. J.
Resink, De beteekenis der verkiezingen.
Daan van der Zee, Luiende -Klokken. Dr.
A. J. Resinkj Theosophische dompers.
H. J. Rijsewijk, De staat en het socialisme,
(slot). A. van der Tempel, Theorie en.
Praktijk der Anti-Revolutionaire partij.
* *
Fig. 5. REGENBOOGBEKER.
De gekleurde ringen van het
sneldraaiend vlies zijn zichtbaar
witachtig, staalblauw, purper, bruin,
stroogeel, wit, zwart. Elke kleur behoort bij een
bepaalde vlies-dikte; als het vlies zwart
wordt is de vliesdikte slechts een
tachtigduizendste m.m. Door het toestel plotseling
stop te zetten, snel den anderen kant uit te
laten draaien en deze manoeuvres eenige
malen te herhalen, kan men een nog dieper
zwarte kleur bereiken, die een vliesdikte
van een honderdzestigduizendste millimeter
aangeeft. Nu is opmerkelijk dat de kleinste
deeltjes, die men met een ultra-microscoop
nog zien kan slechts iets kleiner zijn dan
deze maat. Alleen maar door zijn
vlakteuitgebreidheid is het vlies dus zichtbaar, en
het zeepsopvlies nadert al heel aardig tot
een meetkundig vlak, dat alleen maar lengte
en breedte maar geen dikte heeft. Het be
kende verhaal uit het twee-dimensionale
platland" zou zich hier kunnen afspelen!
Men is zelfs in de buurt der moleculen
gekomen, want als de vliesdikte zoo sterk
afgenomen is, vinden vermoedelijk niet meer
dan een vijfhonderdtal moleculen nog plaats
op een rij tusschen de twee zeepsop-opper
vlakken !
Het doel van het instrument is niet alleen
het verkrijgen van prachtige kleureffecten.
Het hoofddoel ervan is wetenschappelijk
onderzoek der oppervlakte-spanning van
vliezen, vliesdikte, e.d.
P. VAN OLST
in een artikel over het langs telegraphischen
weg overbrengen van photographiën, heb ik
22 Juni 1.1. ten onrechte opgegeven dat vol
gens de methode van prof. Korn het over
brengen van een portret 12 uren vordert.
De heer J. W. Giltay, wien wij voor zijn
vriendelijke zending danken, en die Kornsche
seleencellen maakt, schrijft dat een tijd van
slechts 12 minuten voldoende is.
* * *