Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
14 Sept. '13. - No. 1889
Jan Toorop dien hij 's zomers in Domburg
zag, en ziet (1913). Zijne neigingen gaan
naar het luminisme, terwijl hij, wat teeken
kunst betreft, duidelijke sporen van Toorop
vertoont (b.v, in 1909). Het werk doet de
ongedurigheden van de persoon zien, maar
vertoont ook steeds dat Frater niet zonder
geschakeerd kleurgevoel ? waarneemt, en
soms met haast vermaak-volle teekenkracht
realiseert (zie een teekening indertijd op
St. Lucas: kinderen dansend in de sneeuw).
Wat Frater hier op Domburg laat zien
zijn de eenigszins flauwe, toch niet
gratielooze, voorbeelden van zijn kunnen. Er is
geestigheid in de observatie van het
landschapje met de Walchersche boerinnen, en
er is, hier en daar, van een streek om
Domburg met laag hout iets gemaakt dat
vinger-gevoeligheid voor het neerzetten der
kleur duidelijk maakt, een eigenschap ook
gevonden in een krabbel in zwart-en-wit
van 't zelfde gegeven.
Gestadigheid is Frater's grootste nood.
W. J. Schutz is een schilder van kleine
provinciale reputatie. Hij heeft, zooals dat
zulken gebeurt, enkle schilders opgeleid,
die wat verder den weg op zijn gegaan ter
schilderkunst, dan hij mocht gaan. Zelf is hij
een schepenschilder geworden en gebleven
die gaarne te veel romantische olie op zijne
zeeën stort. En dit is het werk, dit
overstorte, dat hij gewoonlijk ook in den Haag
Iaat zien. Hij kan echter nog iets levendigers
dan dit. Wat hij wellicht zelf, en niet onjuist,
studies noemt, is beter dan het voor hem
volledige schilderij. Ik ken van zijne studies,
die werklijk, tegenover dat schilderwerk
van de tentoonstellingen, haast verrassen.
Hier was een bloemstuk, en een brug van
Westhove, gemaklijk het beste.
Van de overigen zal ik geen bespreking
geven. Eene houd ik immer er buiten; andren
geven geen aanleiding. Het werk van Charl.
Fernhout-Toorop is modern (maar dat zegt
hier niet veel); dat van freule Heemskerk
vertoont iedere nieuwe strooming maar te
weinig eigen kern; L. Schelfhout's etsen
prees ik reeds om hun vlakversierende
eigenschap.
Ten slotte nog een eind-opmerking. Hoe
wel het gevaarlijk is gasten over teleevren
aan de gastvrijheid van deze tentoonstelling,
wil ik een paar noemen, dat wellicht een
ander jaar te vragen zoude zijn: Th. van
Rjjsselberghe en Bakels. Beide schilderden
op Walcheren; en dat is de alleenige eisch.
Maar ik hoop, dat deze de plaatsen krijgen
zullen, die gasten toe-komt; of is in al onzen
strijd deze oude en laatste hoofschheid ook
verdrongen; ook opgeheven door eenzijdige
waardeeringen?
Kever (bij Neuhuys, den Haag). Het is
alsof mij in den laatsten tijd telkens geluk
kige gelegenheid gegeven wordt het werk
van Kever te prijzen. Telkens hervind ik
zijn kleur-melodie; telkens op lof-wekkende
wijze. Niet in zijn binnenhuizen vindt ge
dit verrassende. Deze zijn hem de gewone
dagtaak, het dagelijksch brood. In de stil
levens tref ik het praalvoller ontroerde soms
aan; soms in de schildering van een serre
met bloemen en een tuinjongen; nu in dit
straatgezicht hier. Het lijkt een voorstelling,
waarin de open rozen van de kleur bloeijen.
Het gegeven is een boekestalletje ?, waar
vrouwen bij staan. Behalve een zeer klein
stuk lucht, is de achtergro/zrf (en opstand),
een gezicht op een deel van een straat,
ruim en gemakkelijk aangegeven, zonder
iilliliiiiiiiiiiitiiiiiiiimiifiiiiiiitiiiiiHiiiiiHiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ENSCHAPPELyKE V
LXXXVII
Nieuws op het gebied der stereoscopie
Het zien van diepte" of perspectief in
onze omgeving is een zoo heerlijke gave,
dat wij het slechts noode missen bij eenigerlei
afbeelding, gewone photographieën en
dergelijken. Zooals ik reeds eerder in deze
rubriek heb beschreven, berust het zien'van
diepte op het zien met twee oogen. Onze
beide oogen zien onze omgeving niet op
precies dezelfde wijze: maar ieder uit zijn
eigen standpunt". Onze hersenen krijgen
dus twee iets verschillende beelden van
eenzelfde voorwerp te verwerken, en maken
hiervan n beeld waarin diepte zichtbaar
is, dus waarin de onderdeelen niet schijn
baar naast elkaar maar op verschillende
afstanden achter en voor elkaar gelegen zijn.
Een photographie zien onze oogen beiden
gelijk en daardoor kunnen onze hersenen er
geen diepte in vinden. Elke photograaf weet
hoe de gewenschte perspectief te bereiken
is. Men maakt twee photo's van eenzelfde
voorwerp, maar van uit twee verschillende
standpunten, eenvoudig door de camera een
eindje opzij te schuiven tusschen de twee
opnamen in. De twee verkregen photo's,
die dus iets verschillend zijn, worden naast
elkaar geplakt en bekeken met een
stereoscoop, die zoo is ingericht dat ieder oog
slechts n photo
ziet. De hersenen
combineeren,
zooalshundagelijksch
werk is, de beide
photo's weer tot
n, maar nu met
zichtbare perspec
tief. Om deze
werkmethode te
vergemakkelijken
heeft men
stereoscoopcamera's
gemaakt.dietwee ge
lijke lenzen naast
elkaar hebben op
den gewenschten
afstand. Men kan
dus op n ge
voelige plaat da
delijk naast elkaar
de beide opnamen
tegelijkertijd ma
ken, zonder toe
stelverschuiving.
Men krijgt zoozeer
gemakkelijk fraaie
resultaten, maar
n bezwaar be
staat uit de vrij
hooge kosten van
een goede
stereose f 9
Fig. 1. LOOP DER LICHT
STRALEN IN DE
STEREAN". a, b, c, d: spiegels;
L : lens; e ? g: gevoelige
plaat. De rechter spiegels
b en d werpen de licht
stralen op de linkerhelft
e f der gevoelige plaat ;
a en c geven een beeld op
de rechterhelft f g. Zoo
doende krijgt men met
een gewone camera een
stereoscopisch stel photo's
op n plaat.
détails. In het geheel is de diepe kleur,
die levensvol alles vereent. Het geheele werk
is een doorstroomend klinken van rooden,
rijk en rijker. Het geheel is een werk, dat
het latente vertoont voor wie kleur zien en
hooren kan als een volstroomende melodieuse
aandoening.
En de vraag rees bij dit werk: Zou het
niet een verbazing brengende tentoonstelling
zijn kunnen, waar eens verzameld wierd dat,
waarvan de schilders niet typisch als makers
bekend zijn: portretten van landschap
schilders enz. ?
Zilcken (bij Arti, Scheveningen). Wanneer
ge het werk van Zilcken in uw gedachte
ziet tegenover deze schilderij van Kever,
die ik juist besprak, lijkt het of ge te vluchtig
compliment hoort na 'n breed Adagio.
PLASSCHAERT
* * *
Nieuwe boeken voor kinderen
De Canneheuveltjes, een verhaal uit
het Indisch kinderleven, door mevr.
OVINK?SOER, met plaatjes van RIE
CRAMER. Dickhoff's Uitgevers-Mij.
Den Haag.
De Canneheuveltjes" is een in prettige
soberheid opgebouwd verhaal, welks eenige,
en hoe te waardeeren!, pretentie wellicht is,
dat het in allen eenvoud na staat aan de
werkelijkheid van het diep-geschakeerde
kinderleven. Juist omdat dit leuk gedoe
van kinders, tot in zijn diepste en fijnste
teederheden bloot gelegd, in zich zelf eigen
lijk een wonder is, met rijke wisseling van
schoonheid, kan een jeugd-verhaal, dat met
toewijding en na ernstig inleven geschreven
werd, de rumoerige en bonte smuk van
ongeloofelijke avonturen en sterk overdreven
gevaren met gerustheid ontberen. Het is een
waardevol getuigenis voor de belangrijkheid
en levenswarmte van mevr. Ovink-Soer's
boek, dat het geheel vrij kon zijn van de
algemeen gangbare geforceerde en onna
tuurlijke bedenksels, en toch boeiend blijven.
Het is niet mogelijk den inhoud in 't kort
samen'te vatten, omdat een eigenlijke intrigue
ontbreekt en de auteur gelukkig niet naar
een vooraf-bepaald doel heenschrijft. De
achtereenvolgende gebeurtenissen in het
gezin der Canneheuveltjes: de moeilijkheden
met juf", het bestier der goedige tante
Letje, de komst der nieuwe mama, het
bal-masquéenz., zijn alle met groote liefde
neergeschreven, terwijl ieder kind naar
mate van zijn karakter er aandeel in heeft,
en er onder verschillende belichting uit naar
voren treedt. Het eigenaardige, kleurige
Indische leven tint al de voorvallen met een
voor Hollandsche lezers aantrekkelijke
bizonderheid.
Prettig is, dat de kinderen behooren noch
tot de fluweelige heldjes en heldinnetjes,
noch tot de traditioneele wildebrassen en
woestelingen, die na de ondeugendheid der
jeugd zijn voorbestemd tot een leven van
voorbeeldelooze plichtsbetrachting. Het zijn
gewone kinderen, wel zeer verscheiden van
aanleg en neiging, maar zonder bepaald
exentrieke eigenschappen, en dat zal den
jongen lezers meer goed doen dan de ver
bijsterende braafheid of de
navolgenswaardige ondeugd, welke laatste eigenschap
alleen in boeken oirbaar geacht wordt.
In alle kinderen is het persoonlijke en
diepere doorschouwd, hun aandriften en
coopcamera en een tweede bezwaar is het
afwerken der photo's, want na het afdrukken
moeten de twee helften met elkaar verwis
seld worden van plaats eer het oog hen goed
stereoscopisch zien kan. Beide bezwaren
zijn voor een groot deel of geheel opge
heven door een apparaatje, de sterean",
dat ik vermeld vond in de
Aanteekeningen, die de Utrechtsche firma Marius
maandelijks uitgeeft. Met een heel eenvou
dige spiegel-installatie wordt men hierdoor
in staat gesteld met elke photographische
camera steroscoopopnamen te maken zon
der dubbellens of zonder verplaatsen van
het toestel. In fig. l heb ik aangegeven hoe
de werking van de sterean ongeveer is. Met
behulp van een gummi-ring, die in de teeke
ning weggelaten is, wordt een houder (ook
niet geteekend) voorde camera-lens geklemd.
Deze houder bevat de vier geteekende spie
gels a, b, c en d. De spiegels a en 6 zijn
met hun spiegelenden kant naar de lens ge
keerd, terwijl c en d juist hun spiegelenden
kant naar voren richten. De hoeken, die de
spiegels met elkaar maken zijn zógekozen,
dat de lichtstralen die van een voorwerp
afkomen, dat voor de camera ligt, loopen
zooals door de dunnere lijnen in fig. l is
aangegeven. De lichtstralen, die op de linker
spiegel c invallen, worden teruggekaatst
naar a, die hen verder zendt naar de lens L
die er een beeld mee vormt op de rechter
helft f g van de gevoelige plaat eg. Op
dezelfde wijze maakt de rechterspiegel d met
behulp van b en L een beeld op de linker
helft e ? van de gevoelige plaat. De spiegels
c en d spelen de rol van ons linker en rech
teroog en hun onderlinge afstand is dan ook
genomen als 70 mm., wat overeenstemt met
den afstand tusschen onze werkelijke oogen.
Op de gevoelige plaat heeft men de twee
stereoscoopopnamen dus naast elkaar gekre
gen met n lens en n opname, terwijl
het toestelletje slechts ?15.?kost (en mis
schien door een handigen knutselaar nog heel
wat goedkooper zelf te maken is!) Dit
zelfde apparaat voorkomt ook het tweede
bovengenoemde bezwaar van het afwerken,
immers de beide opnamen zijn hier al van
plaats verwisseld, want wat de linkerspiegel
zag, is rechts terecht gekomen, enz. Men
behoeft dus alleen maar op de gewone wijze
een afdruk te maken van het verkregen ne
gatief; deze afdruk ka»zonder meer in een
stereoscoop bekeken worden, en levert dan
dadelijk het gezochte perspectivisch effect.
Wie reeds een stereoscopische camera
heeft en toch wel graag van het onaange
name afwerken af wil zijn, kan de stereoscoop
gebruiken, die indertijd door Elliott is uit
gevonden en verbeterd door Lockett. In fig. 2
is dit toestel afgebeeld, dat zonder heel veel
moeite ook wel zelf kan geknutseld worden.
In den achterwand van het kastje A zijn twee
ooggaten aangebracht (zonder lenzen!). Het
kastje zelf is van binnen dofzwart gemaakt
en lichtdicht; in de figuur is de bovenwand
weggelaten voor de duidelijkheid. In den
achterwand is een rechthoekige opening ge
maakt. De bodem van het kastje draagt het
verlengstuk B, waaraan het handvat D zit
en waarlangs de photodrager C kan schuiven,
neigingen zijn van groote menschelijkheid
en blijven in contact met hun daden en
gedragingen. Bizpnder fijn aangevoeld, ook
paedagogisch, lijkt mij het optreden der
tweede moeder in het woelige, haast
bandelooze gezin. Ik wijs er hier in 't bizonder
op, dat een meisje zonder muzikalen aanleg
niet, gelijk zoo dikwijls gebeurt, geforceerd
wordt, maar van dit schier overal nood
zakelijk geacht onderdeel harer opvoeding
mag afzien!
De Canneheuveltjes" is een eenvoudig
maar frisch en goed boek, met distinctie
geschreven en met distinctie verlucht. Rie
Cramer is hier m. i. wel wat heel uiterlijk,
zonder echter banaalte worden en ze verrast
telkens door een fijn-belijnd houdinkje, door
het soepel vastleggen van kinderlijke gratie.
Het werkje is prettig en smaakvol uitge
geven.
HESSEL JONGSMA
Charivari
De Inspecteur v. h. M. O., de heer ten
Bruggencate, eindigt zijn open brief aan de
commissie van toezicht op het M. O. te
Nijmegen aldus :
In plaats van zich te bepalen tot zijn
mededeelingen aan Uwe commissie,
heeft hij de couranten te baat genomen,
om het publiek in den komkommertijd
te laten smullen van een windei".
Het gedachtenstreepje is van den Inspec
teur, niet van ons. Wij zijn er te vriendelijk
voor aangelegd, om er zoo de aandacht op
te vestigen, dat hij niet precies weet wat
een windei is.
*
De leiding van den Generaal
De sterfgevallen en ongesteldheden
wegens zonnesteek die op het
oefeningsveld van Arys, onder leiding van den
Generaal van het 20ste legercorps plaats
hadden", enz. (Tel.)
De kwadratuur van den bol
Het vervult ons met trots en met
vreugde dat een zoo aanzienlijk aantal
geleerden van de vier hoeken van den
aardbol hier zich heeft willen verzame
len, ten einde in Groningen hun
driejaarlijksche besprekingen te houden".
(Rede van den burgemeester)
*
Het bericht dat ook Prinses Juliana
den historischen optocht in den Haag
in oogenschouw zal nemen uit het Pa
leis Kneuterdijk, is onjuist." (N.R.Ct.)
Het is waar dat dit bericht thans iets van
zijne beteekenis verloren heeft; het mist
actualiteit; toch hebben wij gemeend het
onzen lezers niet te mogen onthouden.
*
De ware kinderlijkheid
Vervolgens begroetten Haar de ter
ontvangst aanwezige dames en heeren,
terwijl Zij Haar Dochtertje aan de hand
hield, Dat naar alle kanten buigingen
maakte. Ieder was er over uit dat het
Prinsesje zulke lieve, echt-kinderlijke
maniertjes heeft." (n. r. et.)
(Eenige hinderlijke fouten in dit bericht
hebben wij verbeterd; zoo stond er
plompweg: dochtertje, hand, dat, maniertjes," enz.
Fig. 2. STEREOSCOOP VAN
ELLIOTTLOCKETT. Hierbij behoeven de twee
stereoscoopphoto's niet omgewisseld
te worden, terwijl geen lenzen
vereischt worden.
als bij een gewone stereoscoop. De
stereoscoopopname, die met een gewone
stereoscoopcamera gemaakt is, kan zonder verder
verknippen of verwisselen afgedrukt en in
den drager gezet worden. Men kijkt door
de ooggaten ernaar, maar sluit eerst een der
beide oogen. De drager C moet dan net zoo
lang verschoven worden tot een der stereos
copische beelden juist de geheele rechthoekige
opening vult. Opent men dan beide oogen
dan ziet men de opnamen stereoscopisch,
want het rechteroog ziet door de opening
alleen de linkeropname en het linkeroog ziet
alleen de rechteropname, juist zooals het
behoort. Het heele toestel dient eigenlijk
alleen maar om de oogassen de eenigszins
gedwongen richting te geven, die noodigis
om ieder oog naar de bijbehoorende photo
te richten.
Stereoscopie is echter nog meer dan een
amusement; in publicaties, vooral op weten
schappelijk gebied is het dikwijls gewenscht
het geschrevene te verduidelijken niet alleen
door een gewone afbeelding, maar ook door
een stereuscoopopname. Deze worden dan
gewoonlijk los bijgevoegd in het bekende
stereoscoopformaat. Men veronderstelt dan
dat de lezer wel een stereoscoop in zijn bezit
heeft. Ik mag zeker wel even een zijweg ingaan
en opmerken dat men
(T) L ook zonder een
stereoscoop toch een
stereoscoopphoto goed zien
kan, door een
tooneelkijker om te keeren en
de photo ermee te be
zien. Men ziet dan wel
iswaar een klein beeld,
maar toch mooi met
diepte! Omdat men ech
ter, om op ons onder
werp terug te keeren,
ongaarne beperkt wordt
in zijn afbeeldingen
door het kleine for
maat, dat alleen maar
bruikbaar is, heeft men
andere oplossingen
geFig. 3. SCHEMA VAN
PIGEON'S
PRISMASTEREOSCOOP. A en
B stereoscopische
opnamen ; C pris
ma; D en E oogen
van den waarnemer.
Nadruk verboden
Teekeningen op Entos van Willy Sluiter
in iitiiiiinMiimmiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiitiiimliMmiimMliiimii mimi.
Nu we er toch over bezig zijn, de N. R. Ct.
bevalt ons tegenwoordig niet meer. Het
blad is op den breeden weg, die naar Ma
jesteitsschennis leidt. Moesten wij onlangs
in de beschrijving van Het Bezoek aan
rotterdam niet tot driemalen toe lezen van
Het Koninklijk Paar, dat Het ging", terwijl
er slechts nmaal stond, dat Het schreed"?)
Wat het U. D. gewoon en niet bijzonder
vindt, is voor ons dikwijls zeer buitengewoon
en nieuw. Zoo schrijft het blad:
Van de openbare gebouwen was
voorts de Universiteit geïllumineerd.
De gewone, niet bijzonder sprekende
gasverlichting met de woorden: Viva
Taga Demia".
*
De prijs van deze is zeer laag ge
steld en bedraagt slechts 50 ets. afge
haald aan ons bureau". (N. v. d. D.)
Wie gaat er mee de 50 ets halen?!
Socialisten-haat
Ch. de G. Het kamerlid Schaper
leidt die beweging.
Hang hem op een stil plekje. Voor
het laatste raadplege u de annonce."
(Vragenbus Haagsche Ct.)
«
Gaat dat zien, gaat dat zien !
De Prins van Wales komt Zondag
middag te Berlijn bij den Duitschen
Keizer te gast. 's Avonds gaan Keizer
en Prins samen naar de opera, waar
ze Aida geven." (N. R. Ct.)
* * *
Der Tunnel (Lust. BI.)
We bore him" sagt John Buil allright r
And comes invasion under water,
We barricade the entrance-side
With Lady Pankhurst and her daughter!"
L. E.
MMiiiiiiiiMitiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiimiu
Fig. 4. STEREOSCOPISCH STEL PHOTO'S VOOR PIGEON'S STEREOSCOOP
(Schedel waarvan de beenderen losgeprepareerd zijn)
zocht. Een ervan heb ik in deze rubriek
eens uitvoerig besproken. Het bestaat uit
het over elkaar drukken der twee
stereoscoopbeelden in roode en groene inkt;
beziet men dat stel door een bril met rood
en groen glas, dan ziet men diepte. Elk
formaat is hierbij te gebruiken, maar een
verlies aan lichtsterkte is zeer merkbaar,
terwijl bij elke opname een bril behoort, die
bij de gebruikte kleuren past. Professor
Pigeon heeft nu een nieuwe methode be
dacht, die een groote stap vooruit is. Hij
heeft het stereoscoopapparaat zoo ingericht
als schematisch is weergegeven in fig. 3.
A en B zijn de beide stereoscoopopnamen.
Het eene oog (E) bekijkt de opname A
onmiddelijk zonder lens of iets; het ander oog
D bekijkt de opname B door het glasprisma
C. Dit prima doet de lichtstralen zóafwij
ken, dat zij schijnbaar ook uit A komen; dat
is te danken aan breking en totale reflectie,
die ik hier niet nader behandel. De twee
beelden vallen dus schijnbaar op elkaar en
onze hersenen zien n perspectivisch beeld.
In de practijk wordt het prisma vastgezet
op een verticaal plankje dat tusschen de twee
afbeeldingen ingezet wordt. Daar het prisma
de afbeelding B omkeert, moet men ervoor
zorgen dat, terwijl A een gewone afdruk is,
B een omgekeerde afdruk is, zooals het ge
makkelijkst verduidelijkt wordt door fig. 4,
waar een voorbeeld van een dergelijk stereos
copisch stel is afgedrukt. Bij het bekijken
draait het prisma den omgekeerden afdruk
weer recht, zoodat hij goed staat om met
A gecombineerd te worden. Heeft men een
maal een dergelijke prisma-stereoscoop, die
niet duur behoeft te zijn, dan kan men elk
stereoscopisch stel, van elk formaat er mee
bekijken, zonder dat deze opnamen los bij
gevoegd behoeven te worden. Het fraaie is
echter, dat ook met een gewone spiegel het
stereoscopisch effect te zien is, alhoewel
niet zömooi. Wanneer de lezer-(es) eert
spiegel neemt en op fig. 4 zet op de wijze
zooals aangegeven is in fig. 5, dus zoo, dat
het rechteroog onmiddellijk de rechterhelft
Fig. 5. METHODE OM FIG. 4 STEREOS
COPISCH TE ZIEN MET BEHULP VAN
EEN SPIEGEL.
van fig. 4 ziet en het linkeroog in den spiegel
kijkt naar de linkerhelft van fig. 4 dan zal
men den schedel (waarvan de* beenderen
alle los-geprepareerd zijn) zeer mooi pers
pectivisch zien. Van alle methoden, waarbij
men geen gevoel heeft zijn oogen te
forceeren, en waarbij alleen een allereenvoudigst
hulpmiddel noodig is, is deze spiegelmethode
wel de allerbeste. Alleen geeft een gewone
glasspiegel eigenlijk een dubbel beeld,
zoodat men een metaalspiegel of een glasplaat,
die aan de voorzijde verzilverd is, moet ge
bruiken, maar bij gebruik van een gewonen
spiegel is het tweede verkregen beeld zoo
zwak, dat men het onwillekeurig toch negeert.
Voor wetenschappelijke publicaties is
Pigeon's prisma-stereoscoop een onwaardeer~
bare aanwinst.
P. VAN OLST