Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMStERDAMMER,- WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
26 Oct. '13. No. 1896
De plannen van Parclval Farquhar
Terwijl het democratische bewind inde
Ver. Staten van Noord-Amerika met alle
middelen strijd voert tegen het daar heer
schend trust-stelsel, schijnt een doortastend
, Yankee met veel succes in Zuid-Amerika
werkzaam te zijn voor het tot stand brengen
van een reusachtige trust, waarvan men
zelfs in het land der onbegrensde mogelijk
heden de wederga niet kan aantoonen:' een
trust nl. tot exploitatie van het spoorweg
bedrijf van een half continent en van land
streken, in uitgestrekheid gelijk aan ver
scheidene koninkrijken.
Het betreft nl. de vereeniging in n hand
'van de spoorwegen der voornaamste landen
van Zuid-Amerika, waarbij reeds vele lijnen
in Brazilië, Argentinië, Uruguay, Paraguay
en Bolivia zouden zijn aangesloten en wel
in zoodanige mate, dat de fusie reeds de
helft van het spoorwegnet dezer staten
omvat.
Brazilië heeft een net van 23000 K.M.,
?behalve eenige duizenden K.M. nog in aan
bouw of in voorbereiding, Argentinië bezit
32000 K.M., Uruguay en Bolivia ieder
3000 K.M., Paraguay 400 K.M., te zamen
ruim 60.000, waarvan reeds 25000 bij de
trust zouden zijn aangesloten. En voort
durend treden nieuwe maatschappijen toe,
men beweert zelfs dat het geheele staats
spoorwegen-net van Argentinië deel uit
maakt van deze enorme combinatie.
' De ziel van dit alles is de Amerikaan
? Parcival Farquhar, die met een staf van
' secretarissen, ingenieurs en deskundigen op
; velerlei gebied nu eens te Rio de Janeiro,
San Paulo of Montevideo vertoeft, dan weder
: La. Plata, de andere zijde van de Cordilleras,
'de woestenijen van Bolivia of de uitgestrekte
weide-velden van Paraguay bereist.
Toen de Brazilianen na tientallen jaren
van onderzoek de schijnbare onmoge
lijkheid inzagen, den spoorweg om de
stoomversnelling van de Madeira heen aan
te leggen, riepen zij volgens von
Hesse"\!/artegg, die zijn mededeelingen van den
' trust-vormer zelven ontving de hulp.in
' van Farquhar. En in de lente van dit jaar
'kon de lijn Madeira?Mamoréworden ge
opend.. Wél heeft iedere K.M. belangrijk
meer gekost dan de moeilijkste
Alpenspoorweg en heeft de aanleg meer
menschen: levens geëischt dan eenige andere spoorweg,
maar hij is er.
In dien tusschentijd was Farquhar erop
uit, zooveel spoorwegen als mogelijk was
onder zijn beheer te vereenigen en thans,
na 6 maanden, kan hij reeds wijzen op een
resultaat van niet minder dan 25000 K.M.
spoorlengte.
Van de 23000 K.M. in Brazilië zijn reeds
12000 K.M. bij Farquhar of, zooals de com
binatie officieel heet, bij den Brazil Railway
aangesloten, waarbij de grootste maatschap
pijen des lands, als de Sorocabana met
1790, de Belgische Compagnie Auxiliaire in
Rio Graude do Sul met 2169, de
Paranaspoorweg en zij-lijnen met 1630 en de
Mogyana met 926 K.M.
Van Uruguay is - niet alleen de groote
Central Railway, een Engelsche maatschappij,
ter lengte van 1569 KM., tot de trust toege
treden, maar ook de overige spoorwegen in
deze republiek.
In Argentinië sloten .zich het eerst de
Oostelijke lijnen, ten deele met het
Braziliaansch net verbonden, bij het
Farquharsysteem aan, en verder de Engelsche Argentine
Railway, ter lengte van 1175 KM.,
indeprovincièEntre Rios, de Argentine North Eastern in
-dt provincie Corrientes, de Fransche Santa
Fé-spoorweg met 1709 KM. en eenige maat
schappijen in het noorden van Argentinië.
De lijnen van Paraguay en in Bolivia
en Chili de Autafogosta Railway (1238 KM.)
werden in de combinatie opgenomen, deels
met het doel om nieuwe trans-continentale
lijnen aan te leggen in aansluiting met die
van San Paulo en dwars door het territory
Matto Gresso. Ook elders wil Farquhar den
spoorweg-aanleg voortzetten, lijnen onderling
verbinden en eindelijk door een goed aan
eengesloten net de nog zelfstandige maat
schappijen noodzaken zich bij zijn systeem
aan te sluiten.
Tot dit doel, alsook om niet afhankelijk
te zijn van haven- en dpk-maatschappijen
in verschillende landen en zich den toegang
naar zee te verzekeren, heeft deze onderne
mende en vooruitziende Amerikaan de
controle over een reeks van zeehavens weten
te verkrijgen, nl. Rio de Janeiro, de voor
naamste van Brazilië, van de Staten Parana
en Rio Grande do Sul, voorts La Paloma in
het zuidoosten vap Uruguary en lbicuy.de
haven van den Entre-Rio, aan de La Plata
boven Buenos-Aires gelegen.
Farguhar wil een einde maken aan den
sleur, de werkwisting en de onveiligheid,
die bij vele Zuid-Amerikaansche spoorweg
ondernemingen bestaan, ze op meer produc
tieve wijze exploiteere'n, net vervoer en de
ontvangsten doen toenemen.
Tot dit doel zal hij trachten de productie
van de landen, door deze spoorwegen door
sneden, te vermeerderen even als de thans
in verhouding tot de uitgebreidheid schaarsche
bevolking.
Z. i. moeten de spoorwegen in Zuid-Ame
rika nog iets meer zijn dan eenvoudige mid
delen van verkeer en dient daarmede op
dezelfde wijze te worden gehandeld als in
Noord-Amerika is geschied door mannen als
Harriman, Huntington, Hill en andere spoor
weg-koningen. Hill bijv. heeft met zijn Great
Northern niet slechts een transcontinentale
verbinding gebouwd, maar de Staten Dakota,
Mpntana en Washington feitelijk tot ont
wikkeling gebracht.
De spoorweg-maatschappijen moeten z.i.
zorgen voor een meer dichte bevolking van
het aan hare lijnen gelegen gebied, de ont
wikkeling van den landoouw en de nijver
heid, om daardoor het vervoer te doen
toenemen en de ontvangsten te vermeerderen.
Tot dusver is op dit alles in Zuid-Amerika
te weinig.acht geslagen. Daarom wil Far
quhar tevens krachtig in Europa optreden
ter bevordering van de landverhuizing,'en
landverhuizers door kosteloozen afstand van
grond blijvend aan den bodem hechten,
krediet-instellingen voor den landbouw op
richten, graan-silo's bouwen en het transport
van landbouw-producten naar de marktplaat
sen en zee-havens vergemakkelijken.
Dat het hem ernst is met zijn grootsche
plannen, blijkt uit de enorme terreinen en
landerijen, waarover hij reeds de beschikking
heeft en die in oppervlakte een aanzienlijke
uitgestrektheid beslaan. De Paraguay
Landand Cattle Cy o.a. bezit 16.700 K.M., de
San Paul &.Rio Grande 25.000 G K.M.; eenige
'reusachtige uitgestrektheden werden door
aankoop verkregen, andere maken deel uit
van vroegere landschenkingen aan de spoor
weg-maatschappijen.
Menig gebied, o.a. dat van Matto Grosso,
is nog onbewoond en het zal misschien vele
tientallen jaren duren, vór zich daar een
zelfs schaarsche bevolking zal hebben ge
vestigd. Maar daarop wordt minder gerekend,
dan op de mogelijkheid van veeteelt in het
groot, waarvoor deze uitgestrekte terreinen
zeer geschikt worden geacht. Men vindt dan
pok aan de oevers der Matto Grosso reeds
talrijke kudden, de Brazil Railway zou aldaar
reeds % millioen runderen bezitten.
Parana is rijk aan bosschen, die het
noodige leveren aan de stoom-zagerijen, die het
Farquhar-Syndicaat reeds nabij het stroom
gebied van den Iguassa .heeft inwerking
gesteld, maar waarvan de bedrijfsresultaten,
wegens de groote moeielijkheden aan het
hout-transport verbonden, nog weinig bevre
digend zijn.
Het syndicaat wil in alle groote steden
van Brazilië moderne hotels, pp Europeesche
wijze ingericht, bouwen en exploiteeren en
is begonnen met alle aandeelen der
Compenha dos Grandes Hotels de Sao Paulo,
voor 8 millioen francs, op te koopen.
Ter uitvoering van dit alles zijn milliarden
noodig, maar de uitvoerbaarheid wordt
blijk, baar erkend door het groot-kapitaal in de
oude en de nieuwe wereld, waarvan de
kranige ondernemer krachtdadige financieele
medewerking ondervindt.
Puzzle
OVERSPRING-PUZZLE
De opgave luidde als volgt:
24/10 '13.
v. D. S.
tt * *
Bovenstaande tien lucifershputjes moeten
tot groepen van twee gelegd worden, echter
op zoodanige wijze, dat men met n lucifer
telkens over twee andere heenspringt.
Het bleek, dat het maken van
zorgvuldigafgepaste en nauwkeurig berekende sprongen
nog niet ieders werk was, al vond blijk
baar menigeen de opgegeven vraag te een
voudig om eenigen tijd te besteden aan
het zoeken naar een juist antwoord. Naar
verhouding was het aantal foutieve oplos
singen grooter dan bij een der vorige puzzles.
Bij sommigen berustte de fout in het
antwoord blijkbaar op verkeerd of haastig
lezen, terwijl anderen werkelijk dolle sprongen
maakten of aan het schuiven en manoeuveeren
togen met de stapeltjes van twee. Er zijn
twee, hoewel weinig verschillende, typen van
oplossingen,' welke beide eenige variatie
toelaten in de volgorde der sprongen.
Dit is de eerste:
123456789 10
l
ll l
II l l l
il l l l
II l l! l
l
4
6
8
2
10
over
en 3 op l
en 8 9
en 7 3
Men merkt op, dat het hier de met even
getallen genummerde luciferhoutjes zijn, die
den sprong doen, terwijl de tweetallen
gevormd worden op de plaatsen der oneven
cijfers. Men behoeft echter geen voorkeur
voor even of oneven te betoonen. Door de
oneven genummerde luciferhoutjes aan het
overspringen te 'doen deelnemen, komt men
ook tot het gewenschte resultaat, aldus:
1234 56 7 8 910
l M l l
l l
l l l
l l l
III III
l l
l
II
2
3
Gelijk
groepen
over 3 en 4 op 2
8 en 9 10
4 en 6 8
5 4
8 6
men ziet, zijn in beide figuren de
van twee ten opzichte van elkaar
op g'elijkerf afstand geplaatst.
Wij mochten vrij veel oplossingen ontvan
gen, al onttrokken zich van onze geregelde
medewerkers eenigen aan de mobilisatie.
Goede oplossingen zonden in:
V. d. B., Zutphen (na ongeveer 10 min.);
J. Fokke, Coevorden (12 min.); J. Jaspers,
Hattem (pl.m.* '/* min.); Van der Mey de
Bie, Rotterdam; R. N., Rijswijk; L.
Nieuwenhuijze, Oosterland (pl.m. 5. min.); H.
Oosterling, Oenkerk (20 min.); J. H. Otto,
Bennekom (l min.); J. W. Romeyn,
Ouwerkerk (Zeel); F. K. Stephan, Haarlem (inden
trein tusschen Utrecht en Haarlem); Theo,
Raalte (5 min.); H. Verhaegen, Roermond
(binnen 4 min.); Mevrouw W., Den Haag
(30 min.)
Damspel
Illlllllllllllllllllllllltlllinnilllllllllllll l minimi
10e Jaargang 26 October 1913
Redacteur: J. DE HAAS
Graaf Florisstraat 15J, Amsterdam
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
ONZE CURSUS
Er is een spreekwoord Goed begonnen
is half gewonnen". Met betrekking tot het
damspel bevat dit spreekwoord maar ten
deele waarheid. Al heeft men een tiental
zetten (de opening) goed gespeeld, is er
daarom van half gewonnen" geen sprake.
Doet men in den aanvang eener partij
echter een foutieven zet, tegen een speler
die van dezen fout weet te profiteeren, dan
kan de partij bij den aanvang reeds half
verloren zijn. Tegen een zwakkeren tegen
stander zal men zich van een openingsfout
vaak kunnen herstellenrdoch bij een sterkeren
partner zal dit bezwaarlijk gaan, waarom
men deze typeslagen dan ook goed
bestudeeren moet, eensdeels om ze te kunnen
toepassen, aan den anderen kant ze te kunnen
ontwijken, al zijn ze ook nog zoo eenvoudig.
De schijven dus weer op het bord en
gespeeld als volgt:
Wit1. 33-28
39-33
31-26
26:17
44-39
36-31
31-27
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Zwart
18-23
20-24
17-21
12:21
15-20
10-15
21-26
41-36 24-29
Nog al avontuurlijk.
33:24 20:29
50-44 14-20?
Loopt in een eenvoudig zetje.
ZWART
WIT
11. 37-31 26:37
12. 32:41 23:21
13. 34:25
Wit heeft nog al gemakkelijk een schijf
gewonnem
OPLOSSING VAN HET VRAAGSTUK
Zwart 14 schijven op 4, 7/11, 16/18, 20,
21, 24/26.
Wit 14 schijven op 27,31/37,40/42,44/46.
Wit Zwart
1. 33-29 24-33
2. 42-38 33:42
3. 37:48 26:28
4. 35-30 21:32
5. 30-24 20-29
6. 34:5
Goede oplossingen ingezonden door: D.
van Nieuwkerk, Frits Spoon te Rotterdam;
H. R. O. Schlüter te Scheveningen; Lucas
Smid te Amsterdam.
CORRESPONDENTIE
Beste Lucas. Nu maar de HoIIandsche
Opening onder handen nemen.
Als vraagstuk voor deze week een stand,
die j.l. week in onze seance te Utrecht ge
geven, voorkwam en waarin wijeendamzet
deden.
De vraag is, hoe maakt wit-dam?
ZWART
WIT
Zwart 12 schijven op 3, 6, 8, 9, 12/16, 18,
20, 26.
Wit 13 schijven op 24, 25, 27/29, 32, 33,
37, 38, 42, 45, 47, 48.
WEDSTRIJD OM HET KAMPIOENSCHAP
VAN NEDERLAND
Deze wedstrijd, uitgeschreven door den
Nederlandschen Dambond, zal morgen te
Amsterdam in een der bovenzalen van
café,, de Karseboom," Kalverstraat aanvan
gen met de volgende deelnemers: H. Hoog
land Jr., Utrecht, Wereldkampioen; A. C. van
Wageningèn, Rotterdam; I. J. de Jong en
J. de Haas te Amsterdam. Hoewel er
slechts 4 deelnemers zijn. vergoedt de kwali
teit minstens het gemis aan kwantiteit.
Vooral het deelnemen van den jeugdigen
Wereldkampioen maakt den strijd zeer be
langwekkend. De deelnemers spelen ieder
3 partijen met de overigen. Er wordt gespeeld
volgens het reglement van den Nederlandschen
Dambond met 25 zetten per uur en 2 partijen
per dag. De deelnemers kampen allen om
den titel. De heer I. Meijer, Secretaris van
het V. A. D., de bekende leider van den
Internationalen Wedstrijd, te Rotterdam ge
houden, is leider. Een waarborg voor de
deelnemers dat de leiding in uitmuntende
handen is. De wedstrijd vangt aan des
morgens 10 uur; 2de ronde 6 uur.
DE NOTATIE
(Voortzetting)
Waarde heer De Haas!
Hiermede voldoe ik gaarne aan uw verzoek
mijn bevinding te geven over de door u in
uw laatste rubriek aangegeven vier notaties.
Het systeem Manoury en het, om het eens
zoo te noemen, verdubbelde systeem Manoury
ontloopen elkaar weinig.
Voordeelen van de verdubbeling zijn: men
heeft slechts even cijfers en men vindt in
de verticale lijnen achter elkaar volgend de
getallen eindigend op 2, 4, 6, 8 en O, terwijl
dit bij Manoury minder regelmatig is l, 6,
2, 7 enz.
Nadeelen zijn: de getallen in dezelfde
verticale lijn onder elkaar verspringen thans
met 20 en men heeft twee lijnen naast elkaar
van dezelfde cijfergroep. Ook is het gebied
waarin de cijfers zich bevinden verdubbeld.
Dat tusschen deze voor- en nadeelen een
verschil zou bestaan ten gunste van de studie
van het een of het andere systeem, geloof
ik niet.
De systemen van Felix Jean (Petit) en de
letternotatie zijn eveneens nagenoeg dezelfde.
Dat de vervanging van de 10-tallen door
letters een vereenvoudiging zou zijn, waag
ik zelfs te betwijfelen. Het wil mij voorkomen
dat men de horizontale lijn gemakkelijker
met het tiental dan met de letter terugvindt.
Ook bij het schaken vergeleken is deze
letternotatie een nadeel, aangezien het schaken
niet de horizontale lijnen, maar de verticale
lijnen lettert. Wil men dit bij dammen ook
doen, dan wordt de notatie nog veel inge
wikkelder. Wijkt men ter vereenvoudiging
af en lettert men de horizontale lijnen, dan
sticht men een ernstige verwarring met de
schaaknotatie, hetgeen vooral spelers die
tegelijk dammen en schaken, zullen moeten
ondervinden.
Na deze meer technische opmerkingen nog
iets meer algemeen. Dat de oorzaak van
slecht noteeren terug te voeren is op het
systeem geloof ik niet. De hoofdzaak is wel
daarin gelegen, dat de partij te zeer alle
aandacht in beslag neemt, met als tweede
factor zooals reeds door u aangegeven, dat
men doorgaans de notatie oefent, voor de
witte schijven gezeten. Tegen gebrek .aan
aandacht bij het noleeren is wel geen systeem,
zelfs niet het allereenvoudigste, bestand. Dat
bij het schaakspel te dien opzichte gunstiger
omstandigheden bestaan, leek mij vór het
lezen van uw artikel niet waarschijnlijk.
Waar dit, zooals u schrijft, wel het geval
is, kunnen dan daartoe geen zeer bijzondere
factoren meewerken ? Noteert men bij het
schaken als regel niet slechts n vak, n.l.
dat waarheen het stuk zich beweegt? Dat
is n.l. een vereenvoudiging, die ongetwijfeld
zich zal moeten doen gelden, maar bij het
damspel is zulks practisch niet uitvoerbaar.
Na deze verschillende overwegingen moet
ik mij dus een voorstander blijven betoonen
van het systeem Manoury.
Hoogachtend,
A.' C. v. WAGENINGÈN
FERRIS BRENGT MODELLEN
VOOR EL KEN LEEFTIJD, VOOR
ELK FIGUUR.
EISOHT BOVENSTAAND MERK
11-15 jaar. WEIGERT NAMAAK.
#0,227.
IN ALLE 18TE KLAS ZAKEN
VERKRIJGBAAR.
Importeurs: J. POLAK 6RÖDEL, Amsterdam.
Zoo juist vorschein:
Mr. B. D. H. TELLEGEN,
DeWedergeboorte
van Nederland.
Tweede vermeerderde druk,
bezorgd door
Dr. H. T. COLENBRANDER.
Prijs ? a.»O, g«b. ? 3.5O.
Uitgave van P. NOORDHOFF
te Groningen.
Abonneert U op
I>ie Woehe.
Prijs per 3 mud. ?2.30. Losse NOS. 20 ot.
Vertegenw. voor Ned. en Kol.:
A
WONING-BUREAU, Overtoom 459.
Te HUUR of Ie KOOP:
Heereo huizen Wlnkelhuizen diverse
Burgerhuizen in verschillend»prijzen
jBaara Soest Soe&tdifk
nabij de Boswchen en Stations.
Tl koop of to huur: ruime VILLA'S met grooten of kleinen tuin. Gunst'g gologon
BüUWTtRREIH, BEMEUBELOt zomerverblijven. Betrouwbare PENSIONS.
lul makelaar W. IIO P.
Kantoor: Niouwstraat hoek Turf straat F141, Baarn. Tolof. Int. 217.
BELANGRIJKE VEILING
van Boden en Instrumenten.
in het Verkooplokaal van
H G BOM.
Warmoesstpaat 35, Amsterdam.
van Dinsdag 28 October lot
Zaterdaar 8 November 1913,
des a von d s te ha l f ze ven uren .
Kjjkdagen: Zaterdag
Maandag. 25 en 27 Oct.
van 10 tot 3 uren.
Catalogi Boehen, 2900 Nrs.
20 cent, en Instrumenten,
500 Nrs. 10 cent.
K.H. Belangstellenden zeer
aanbevolen.
en
Koldeweij & Corbière
Donzen en
Wollen Dekens
Grootste Sorteering.
Telephoon 1752.
Prima Qualiteiten.
30 LeidscheBtraat.
DE «OM i
Drops en Caramelbonbons
zijn met zuiver (loodvrij) citroenzuur en de
fijnste vrucht-extracten bereid, derhalve
gelarandfierd onschadelijk.
A R N IIE Jü, schoonste gedeelte van Nederland.
Restanrant SS fflnsis Sacrain,
F. 8OION, Directeur-Pachter.
Bruno Muller,
Kleedermaker.
ROK1N 6a, AMSTERDAM
TELEFOON 3514,
altijd de
NIEUWSTE NTOFFEBT
voorradig.
ABONNEMENTEN vanaf ?140.
1ste klasse afwerking.
GEOPLMD van 8?6 uur.
DE AMSTdR JAMMER
WEEKBLAD voor NEDERLAND
kost slechts^.50 p. kwartaal
franco per post ? 1.65.