Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
2 Nov. '13. No. 1897
Fig. 1. 'sLands wijs, 'slands eer. Bedienden in Engelsch-Indië, trotsch op
hun hemden en daarom onder het vest een flink stuk van toonend
De misvorming van het menschelijk
lichaam ter wille van de
mode en uit sleur
De verbetering der vrouwenkleeding
is eene der voorwaarden voor de vrij
making der vrouw, want de slavin der
mode is voor de wedergeboorte der
menschheid onbruikbaar."
LAHMANN
Er bestaat een uitstekend middel om
op sommige vraagstukken een ruimer
blik te krijgen, dat is: een stap terug te
doen, een wijderen blik te slaan op
andere volkeren of andere tijden, en zoo,
_door vergelijking, den gezichtskring te
verruimen en het inzicht vrij te maken
van die be
krompenheid,
die de tijde
lijke sleur in
eigen land en
tijd voor een
onverbreekbare wereld
orde houdt.
Deze me
thode van ver
gelijking blijkt
ook bij het
vraagstuk van
de
fichaamsmisvorming
ter wille van
de mode zeer
nuttig, want
daardoor zien
wij dat de mis
vormingen,
die de blanke
vrouwen haar
lichaam doen
ondergaan, op n lijn te stellen zijn
met de lichaamsmisvormingen, die wij bij
z.g. barbaarsche" volkeren aantreffen.
Zelfs blijkt het, dat de lichaamsmis
vorming der blanke vrouwen het ergst
van alle is, wat betreft het nadeel dat
aan inwendige organen en aan de ge
zondheid wordt toegebracht. En verder
wordt ons bij deze vergelijking nog iets
duidelijk: het verbazingwekkende, het
bedroevende, het ergerlijke feit, dat wij
zoozeer aan het zien dezer misvormde
vrouwen gewend zijn geraakt, dat wij
dez.e karikatuur van het vrouwelijke
Fig. 2. Tatoeage bij een
meisje van Nieuw-Guinea.
De V-vormige strepen wor
den aangebracht als het
meisje op huwbaren leef
tijd komt
(Customs of the World)
Fig. 3.
Litteekenversiering bij een vrouw
van den Larrakia
stam. Deze rugver
siering toont aan, dat
de vrouw weduwe is
(Women of all nations)
Fig. 4. De pepele- of
lipschijf, die door
vrouwen van ver
schillende stammen
wordt gedragen
(Customs of
the World)
Fig. 5. In het Putumayo-gebied.
Insnoeringen aan de beenen, door
metalen ringen veroorzaakt
((London News)
lichaam langzamerhand als het normale
zijn gaan beschouwen. Hoe ongelooflijk
het moge klinken, het blijkt dat zelfs
zeer vele beschaafde menschen een ge
heel verkeerde voorstelling hebben van
den natuurlijken vrouwelijken lichaams
vorm, en ten zeerste verbaasd zijn als zij
bij gelegenheid hun dwaling bespeuren.
Dat de begrippen, omtrent hetgeen
mooi of fatsoenlijk staat, op verschillende
punten van den aardbol zeer varieeren,
is bekend. Onlangs zag ik daarvan
nog een eigenaardig staaltje. Terwijl bij
ons iemand zich geneert, als de onderste
helft van zijn hemd uit zijn kleeding
hangt, schrijft mij iemand die in Tfiibet
rondreist, dat haar bedienden, en* vele
Hindoes, die een gedeeltelijk europeesche
kleeding dragen, hierop zoo trotsch zijn,
dat zij hun hemd over hun broek heen
laten hangen! Ik reproduceer ziefig. l
de foto, die zij mij tot staving van haar
woorden zendt.
Het wordt ons vreemd te moede,
wanneer wij zien op welke zonderlinge
manieren de vrouwen van allerlei
landaard haar lichaam trachten te ver
fraaien. Het tatoeëeren, bij vele volken
in zwang, is nog een der onschuldigste
verfraaiingen. Door prikken wordt indigo
of een andere kleurstof onder de opperhuid
gebracht, en worden meer of minder fraaie
figuren op het lichaam geteekend. (Fig. 2.
Let op de zijdelingsche begrenzing van
den romp. De sterke insnoering der
corsetfiguren ontbreekt en de schoone
liahaamslijn is bij deze onbeschaafde
vrouw bewaard.)
Bij talrijke stammen in Australië en
Afrika bestaat de gewoonte het lichaam
te versieren met litteekens. Met behulp
van een stomp instrument worden korte
en ook lange verwondingen gemaakt,
die men zoo laat genezen, dat er harde
dikke strengen van litteekenweefsel
overblijven. Deze litteekens worden
meestal in rijen op het lichaam aange
bracht. Bij sommige stammen (o. a. aan
den Boven-Congo) overdekt men het
geheele gelaat met kleine litteekens, die
i»gebogen lijnen rondom de oogen en
den mond worden gerangschikt. Worden
dan bovendien van de tanden er om de
andere een uitgetrokken, en de overblij
vende puntig afgevijld, dan ontstaat een
tronie, die, als zij grijnslacht, goed is
om de kinderen naar bed te jagen. Som
mige negerinnen in den Congo dragen
bovendien om den hals een zwaren
koperen ring, die dikwijls 30 pond of
meer weegt!
De litteekenversiering dient ook wel
om de aandacht op den weduwstaat der
draagster te vestigen. (Zie de lustige
Witwe" fig. 3).
Het dragen van ringen in de ooren is
ten onzent gelukkig veel minder in zwang
dan vroeger, gelukkig, omdat zeer dikwijls
de zonder voorzorgen gemaakte wond
in het oorlelletje tot langdurige infecties
leidde. Bij sommige volken wordt een
zoodanig gewicht aan ringen aan de
oorschelp gehangen, dat deze langzamer
hand uitrekt of uitscheurt, soms zóver,
dat het oorlel op de borst komt te hangen.
De zeer verspreide gewoonte van het
dragen van een pen door den neus is
bekend. Minder bekend is de pelele of
Fig. 6. Padaung-vrouwen (Burmah),
wier nek door een hoogen boord van 20
tot 30 metalen ringen wordt uitgerekt
(Webb. The heritage of dress)
Fig. 7. De leliënvoetjes" der Chineesche
dames. De voetmisvorming begint op
het 4e jaar. De schoen wordt alleen aan
den grooten teen gedragen
(Women of all Nations)
Fig. 8. Een dames- Fig. 9. De
onmisschoen, zooals men ze vormde voet, en
overal geadverteerd de misvormde
ziet en die eigenlijk voet, die
Eurovan de Chineesche niet peanen meestal
veel verschilt hebben
Fig. 10. De wieg der
PlathoofdIndianen, waardoor het voorhoofd
van het kind eiken dag mér wordt
platgedrukt
lipschijf. In n of in beide lippen wordt
op jeugdigen leeftijd een dun houten
pennetje gestoken. Dit wordt telkens
door een dikker houtje vervangen,
zoodat ten laatste een groote houten schijf
of ring in de lip een plaats vindt (fig. 4).
Bij sommige stammen zit alleen in de
onderlip een groote ring; bij het lachen
wordt de onderlip met den ring
zooFig. 11." Nog dwazer zijn sommige
modernelcorsetten, die ten doel hebben
het vrouwelijk bekken gewelddadig in
zijn groei te belemmeren en te vervormen
danig omhooggeklapt, dat de neus
daardoorheen steekt, hetgeen een onbe
schrijfelijk liefelijk schouwspel moet
opleveren.
Veel komt ook voor, dat de vrouwen
(soms ook de mannen) om armen of
beenen nauwsluitende metalen ringen
of gewonden metaaldraad dragen, waar
door dikwijls sterk misvormende
insnoeringen ontstaan (fig. 5. Uit het
Putumayogebied, bekend door de gruwelen, door
de rubber-ondernemingen gepleegd). Als
een meisje een zekeren leeftijd heeft
bereikt, worden met eenige plechtigheid
de ringen aangelegd.
Bij het plaatje van de
Putumayovrouw dient opgemerkt, dat deze vrouw
natuurlijk elke vrouw, die geen
insnoeringen in haar beenen heeft, belachelijk
vindt. Zij vindt deze taille'' in haar
beenen even gewoon als de blanke
vrouw de taille" in haar middel, die
er evenmin in hoort, maar alleen door
de insnoering van het corset ontstaat.
(Al kan er nog een hand tusschen",
toch snoert het!)
Een der gekste gewoonten is die van de
Padaung-vrouwen (in Burmah), die een
hoogen kraag van metalen ringen dragen,
waardoor hun hals op de zonderlingste
wijze wordt uitgerekt (fig. 6).
Bij de Chineesche vrouwen (althans
bij een groot deel der bevolking) wor
den de voeten systematisch vermi/fkt.
Van het 4e tot het 6e jaar toe worden de
teenen (behalve de groote teen) met kracht
zoover mogelijk onder den voet gebogen,
waarna men den voet zwachtelt. Eiken dag
wordt de zwachtel losgemaakt, de voet
gemasseerd, de vier teenen iets verder
onder de voetzool gebogen, en de voet
weer stijf gezwachteld. Na eenigen tijd
begint de tweede helft der verminking.
Midden onder den voet wordt in
dwarsche richting een koperen cylinder
gelegd, de voet daaroverheen krachtig in
voor-achterwaartsche richting
samengevouwen, en weer zoo gezwachteld. (Iets
eigenaardigs hierbij is, dat het zien van
de kleine misvormde voetjes prikkelend
op de verbeelding der Chineezen werkt,
en dat afbeeldingen van een vrouw, die.
haar voeten zwachtelt, in China als
prikkel-prenten worden verkocht, zooals
bij ons afbeeldingen van een vrouw in
zekere stadiën van haar toilet). Na een
jarenlange bewerking zijn de leliën
voetjes" (fig. 7) gereed; een klein
schoentje wordt aan den grooten teen
gedragen, en de nog steeds gezwachtelde
voet steunt op een hoog houten blokje.
De Westerlingen vinden dit nu wel
afschuwelijk en barbaarsch, maar eigenlijk
zijn zij zelf niet veel verstandiger. Vele
dames wringen haar voeten in schoeisel
van zonderlingen vorm (fig. 8), lijden
daardoor bij het loopen veel pijn, en
bovendien lijken haar voeten (door de
lange punt) veel grooter dan in een
ruimen maar korten schoen. Is het niet
teekenend, dat in onzen tijd, waarin
iedereen het heeft over hygiëne, er nog
tal van schoenwinkels zijn, waarin niet
n schoen te vinden is, die behoorlijk
om een onmisvormden voet past? (zie
fig. 9). Gelukkig wordt het den laatsten
tijd wat beter, er worden eindelijk schoe
nen van een vrij goed model gemaakt,
en ook dames kunnen zoowaar schoenen
krijgen, waarin al heur teenen een plaats
vinden zonder dat deze o ver elkaar geperst
worden. Zou het werkelijk nog eens
zoover komen, dat de meeste vrouwen
gingen inzien, dat een onmisvormde
menschenvoet mooier is dan een ver
wrongen vleeschklompje met krom en
scheefgeperste teenen, vol eeltknobbels
en eksteroogen ? Wie weet! In dat geval
zal een nobel beroep verdwijnen: de
likdoornsnijders zullen door gebrek aan
werk een ander vak moeten kiezen.
De mode, die zich over 't algemeen
niet veel aan de hygiëne stoort, gaat
voort met, als een half-toerekenbare of
heelemaal krankzinnige, maar machtige
vorstin, haar zotte bevelen uit te vaar
digen. En de massa gehoorzaamt de
suggesties van het gevaarlijke personage.
Jarenlang hebben de blanke vrouwen
(haast schreef ik: blanke slavinnen, want
zijn zij niet haast allen slavinnen van de
mode?) het middengedeelte van haar romp,
dat zich bij de ademhaling flink moet
kunnen uitzetten, zoo sterk mogelijk
samengesnoerd door middel van het corset.
Daardoor werd het schoone vrouwen
lichaam zooveel mogelijk in een
belachelijken zandloppervorm gebracht. De vrije
borst- en buikademhaling, die de vrouw
evenzeer behoort te hebben als de man
(zooals men kan zien bij corsetlooze
volken, en ook hier bij vrouwen die een
hygiënische kleeding dragen), werd be
lemmerd, en de buik- en rugspieren
werden slap doordat zij niet meer
werden gebruikt, en het stijve pantser
hun werk overbodig of onmogelijk maakte.
Om van de andere schadelijkheden van
het corset uit den tijd der wespentailles
te zwijgen!
De laatste jaren is de corset-waanzin
in een ander stadium overgeslagen. Thans
moet de bekkenstreek het ontgelden!
Was het eerst het ideaal, onder het tot
het uiterste misvormde versnoerde
middenstukje als tegenstelling de breede
heupen en bekkenstreek te toonen, thans
is slankheid het wachtwoord.
Het corset omvangt het bekken in zijn
greep en wordt verlengd tot aan de knieën,
en van extra banden voorzien, om de
heupstreek te mouleeren. Weet ge wat
dat zeggen wil?! Een ruim bekken is
immers voor de vrouw juist gunstig, met
het oog op de gemakkelijker bevalling!...
Maar ik zou u plaatjes van vreemde
volkeren laten zien. Ziehier de wieg der
Plathoofd-Indianen (fig. 10), waarin het
hoofdje van den zuigeling door een steeds
vaster aangehaald plankje wordt ver
vormd. Deze wieg wordt nog overtroffen
door het corset met den reducing-band
(fig. 11), waarmee men een ernstige en
krachtige poging kan doen bij aankomende
meisjes den groei van het bekken te
belemmeren, ter wille van de zoo vurig
begeerde slankheid. In de aanprijzing
van dergelijke corsetten leest men:
mouleert (d. w. z. vervormt) de heupen, zonder
druk uit te oefenen." (Dat is alsof men
zei: hij was stomdronken, doch in 't
minst niet beneveld). Wordt het niet
mér dan tijd, dat de verkoop en het
adverteeren van zulke schadelij'ke arti
kelen, als een gevaar voor de volksge
zondheid, wordt verboden?
Zelfs in het bad, waar, zooals men zou
meenen, zelfs de corset-dragende vrouw
haar versnoerden romp wel eens gaarne
vrij zou willen bewegen, kan zij door
een roestvrij harnas haar slankheid be
waren (fig. 13)!
Nog een laatste vergelijking: fig. 12a,
een monster van slankheid, het ideaal
van den wansmaak van dit oogenblik;
fig. 12ö, ongesnoerde schoonheid die blijft,
in alle tijden.
Op aesthetische gronden kan men het
hedendaagsche -corset niet verdedigen
(zie toch die vreemde corsetvormen in
a. b.
Fig. 12. a. Het schoonheidsideaal van
den corsettenfabrikant (Anno 1913)
b. Een bronzen beeldje van een kun
stenaar uit de 5e eeuw v. Christus
Fig. 13. Een niet-roestend bad-corset.
(Adv.)
de winkels, moet daar een menschenlijf
in passen?) Hygiënisch is het corset in
geenen deele, noodzakelijk is het ook niet:
evenmin als een man een corset noodig
heeft, behoeft een gezonde vrouw een
corset te dragen. De hedendaagsche ver
beterde vrouwenkleeding maakt het ieder
meisje en iedere vrouw bovendien moge
lijk, zich naar eigen keuze en smaak
gemakkelijk en gezond te kleeden, zonder
corset. Reformkleeding beteekent tegen
woordig niet meer: wijde soepjurk, of
hobbezak. Reformkleeding beteekent
tegenwoordig: niet n model, maar
ontelbare modellen van kleeding, wijde
en sluitende, feesttoiletten en
werkjaponnen, bontgekleurde en stemmige,
grillige en gewone, zelfs een grooter
keuze en smaakvoller kleedij dan de
Fransche modejournalen vertoonen, maar
in elk geval: een gezonde kleeding,
zonder corset.
Holland stoft dit jaar zoo op zijn
onafhankelijkheid. Het zou nu wel aardig
zijn, als in dit jaar alle Hollandscne
vrouwen de slavernij van het corset niet
langer wilden dragen l *
De bevrijding uit de Fransche
overheersching? Die zal pas komen als wij
niet meer ieder jaar slaafsch naapen wat
uit Frankrijk tot ons komt.
De Vrouw 1813?1913? Weer honderd
jaar heeft de vrouw het knellende keurs
lijf gedragen; zoo zij het eindelijk afwerpt,
zal het vooral te danken zijn aan die
vrouwen, die gestadig en onvermoeid
de nieuwe denkbeelden omtrent gezonde
kleeding hebben verspreid.
De aanhouder wint. Vele moeders
komen al vragen: hoe moet ik mijn
dochtertje nu kleeden ... want ik wil
haar geen corset laten dragen."
Langs de oude straten en grachten
een nieuwe bekoring, jonge meisjes en
vrouwen aardig gekleed, maar van het
corset bevrijd, met bewegelijk lichaam
en veerkrachtigen gang.
JOHAN ST3RCKE
* * *
Tentoonstellingen
Emile Gastemans, de jonge belgische
schilder" exposeert in den kunsthandel Kever,
N. Doelenstraat. Een landgenoot, de schrijver
Lodewijk Baekelmans beveelt ons zijn werk
dringend aan met de bekentenis, dat hij
voor dezen hél enkelen keer zijn weerzin
van de literaire liefhebberij om over
schilders, beeldhouwers en muzikanten te
schrijven," eens overwonnen heeft. Het komt
me voor, dat hij zich nu ook bezondigt aan
het spel van woorden, waarmee hij zoo menig
literator in stilte natuurlijk" zegt hij
(maar hij schrijft het toch maar) zijn onbe
voegdheid verwijt.
Hij wil trouwens geen beschouwingen
over het werk als schilderwerk" geven.
Toch moet het juist als zoodanig beoor
deeld worden, want de schilderkunstige
pretentie is er lang niet gering.
Het geliefkoosde onderwerp van dezen
jongen Belgischen schilder is het Antwerpsche
volksleven; de afwisseling van arbeid aan
de dokken, en de jool in de danshuizen van
het proletariaat, 't Zijn motieven, die hem 't
allermeest interesseerden voor zijn
schilderbedrijf, het moderne
paletmes-schilderbedrijf, veel veel verder niet. Want van
een eigenen kijk op die ruige realiteit, van
eenig diep doorwoelen dier ongefatsoeneerde,
maar bruischende levensuitingen, is er in
zijn werk geen spoor. Hij vertelt er ons van
wat we uit zooveel ander schilder-, teeken
en illustratiewerk al wel droomen kunnen,
op zijn Vlaamsch in den minder gunstigen
zin, met schor-luidruchtige stem en wilde
gesticulatie. Het schilderwerk is grof en
groeselig. Op de academie behoorde hij
misschien niet tot de onbekwaamsten, maar
dan heeft toch zeker al te ontijdig zijne
(voorgewende) persoonlijkheid zich uit het
ingespannen studiewerk losgebroken in een
verslordigde en vergrofde schilderpraktijk.
Dat er nu niets te apprecieeren valt, zal
ik niet beweren. Buiten die brallende groote
lappen, zijn er onder het klein-goed op deze
tentoonstelling, zeker eenige studietjes aan
teiwijzen met wel niet zeer belangrijke.dan toch
waardeerbare kleurkwaliteiten. Vooral in
enkele.waar een witte boot het motief is,vindt hij