Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
30 Nov.s '13. No. 1901
?J>UTCH NIGHT-MAJFUS
p/f'tfe FIVSt^RTVAL HU.G.JtèJiJRBlEÖ'WW A ~
Fjg. l. Napoleon zendt den Hollandschen kikkers een koning 1806
Fig. 2. De Hollander nachtmerrie van Napoleon, Nov. 1813
Fig. 3. De zee is open, de handel herleeft, 21 Nov. 1813
Fig. 4. De kikkers jagen hun koning weg, 1799
Fig. 5. Internationale berooking van Napoleon met regie-tabak, Dec. 1813
Foto's C. Vreedenburgh Jr.
Fig. 6. De valsche Phoenix", Dec. 1813
Engelsche Spotprenten uit den
Franschen tijd
Het is leerzaam eens te zien, hoe in
den Franschen tijd" buitenlandsche
caricaturisten dachten over de Hollan
ders, en over de positie die Holland
toen staatkundig innam. Ondanks de
vleiende toenadering van Engeland, waar
van enkele der hier afgebeelde
teekeningen duidelijk blijk geven, beeldde men
zelfs in Engeland de Hollanders met wei
nig voorkomendheid af: bij voorkeur als
kikvorschen. Het sterkst toont dit wel de
spotprent op den mislukten aanval van
Engelschen en Russen in 1799, fig. 4.
De Hollanders, naar de meening van den
teekenaar geheel Fransch geworden, moe
ten van den vroegeren Prins niets meer
weten : The frogs rejecting their King".
Dit is een toespeling op den fabel van
Esopus, want onder de plaat was in 't
Engelsch het volgende afgedrukt: Eerst
zagen ze (de frogs") met grooten eerbied
tot hun monarch op, maar toen ze zijn
saaie en vreedzame natuur bemerkten,
behandelden ze hem ten slotte met de
grootste minachting."
Van minachting getuigen de houding
en uitroepen der Hollanders. Een vrouw
werd de taak waardig gekeurd den vorst
met een schop op een zeker zacht ge
deelte zijns lichaams uitgeleide te doen,
doch er stond hem nog erger te ver
duren. De schipper, die hem in zijn boot
wacht, roept hem al tegemoet: Loop
hard, voor den drommel, anders kan je
een steen tegen je achterste krijgen!"
De aldus versmade koning krijgt de
volgende liefelijkheid nog achterna:
Ruk uit, slaperige sukkel, wie heeft
je hier noodig? WM leeren de
Carmagnole en spreken Fransch. Geen wijde
broeken meer, sans-culottes voor altijd!"
De meest linksche persoon op de plaat
voelt bedenkingen tegen de francomanie
en vervloekt de sans-culotte-kleeding
omdat hij er niet hard in kan loopen.
De fabel van Esopus, van de kikvor
schen die hun koning wegjoegen, speelde
den niet zeer verbeeldingrijken teekenaars
meermalen door het hoofd, en het zenden
van een deputatie Hollanders naar Parijs,
om Napoleon zijn broer als koning te
vragen, was gereede aanleiding om the
frogs" nog eens in 't ootje te nemen. Op
de gravure van S. Knight (fig. 1) Jupiter
Bonney granting unto the Dutch frogs
a king" ontbreekt zelfs de traditioneele
kikvorsch niet.
Boven een wolk zit Napoleon als
Jupiter op een adelaar, die veel op
een duivel gelijkt; de keizer zendt een
gekroonde ooievaar, Lodewijk Napoleon,
naar de Hollandsche kikkers. Aan Esopus
ontleend is het onderschrift: De kikkers
zonden hun afgevaardigden naar Jupiter,
om hem te smeeken hun weer een koning
te geven. Hij stuurde hun een ooievaar,
die hen opat."
Naast Napoleon zit Talleyrand als
Ganymedes, met een Cup of Com for
their discontent" in de hand. De boom,
waarop eertijds de weggejaagde
kikkervorst (Willem V) heeft getroond, ver
toont aan een uiteinde het gezicht van
R. J. Schimmelpenninck.
Het einde van Napoleon's glorieuse
regeering geeft den Engelschen carica
turisten aantrekkelijke stof en nu beginnen
ze de Hollanders met egards te behan
delen ! De prent The Sea is open, Trade
Revives" (fig. 3) is ontleend aan de
proclamatie van 17 November, die reeds
21 November te Londen bekend was.
Een Engelsch matroos, zittend op een
bank, omarmt een Hollandsch matroos;
de eerste houdt een pot brown stout"
omhoog, de ander heeft een brandend
pijpje tabak en een kruikje Hollands"
(jenever). Beiden dragen oranjelint.
Achter hen wappert een Hollandsche
vlag met Oranje boven 1813" en een
Engelsche vlag. Rechts worden Fransche
soldaten uit Amsterdam verdreven; links
varen schepen met volle zeilen: de
herleving der scheepvaart. Met voeten
treden zij een keizerlijk decreet, ter
wijl andere imperial decreets" in vlam
men opgaan. Als symbool van den
aanstaanden voorspoed fungeeren twee
zakken, de een met ducats" de andere
met guildens". Men ziet, dat de
caricatuur-kunst niet veel verder is dan
tot de allegorie.
Van iets later tijd dateert een spot
prent, waarop Holland wordt voorge
steld als de nachtmerrie van Napoleon
(fig. 2). De keizer ligt in een vorste
lijk ledikant; een stevige Hollander, in
een bruin pak, waarmee de Hollander
steeds in die dagen werd afgebeeld, en
met groote oranjestrikken op zijn hoed,
zit, rustig zijn pijp rookend, den grooten
Corsikaan als nachtmerrie op de borst en
blaast hem dikke rookwolken in 't ge
zicht uitroepend: Orange boven."
Het onderschrift vermeldt: Holland
sche nachtmerrie, of de broederlijke om
helzing beantwoord met een Hollandschen
druk."
Funcking the Corsican" is de titel van
een plaat (fig. 5) welke op groteske wijze
spot met Napoleon's machteloosheid. De
keizer is op 't punt in een vat Real
Holland's Genever" te vallen. Hij is
woedend, omdat hem van alle zijden
dikke rookwolken van regie-tabak worden
toegeblazen door lieden van allerlei
nationaliteit; voorop links zit een Hol
lander op een vaatje Dutch herrings"
en crimp cod"; links naast hem bevindt
zich dutch cheese", rechts een
tabaccopouch". Hij vult uit het vat jenever een
kan waarop staat: Succes tohisserene
highness" (den prins van Oranje n.l.)
Ter illustratie van Napoleon's val leest
men in de hoepels: De vlieg, die zich
aan een teugje vergast, verongelukt in
de zoetigheid". De keizer poogt zijn be
lagers van zich af te houden met de
volgende bedreiging: O, jullie verachte
lijke verraders en deserteurs. Elf honderd
duizend Parijsche kerels zullen ieder van
jullie levend verbranden, zoo gauw als
ze je te pakken kunnen krijgen."
Het zoet der gemakkelijke overwinning
maakte de verachtelijke verraders en
deserteurs" volkomen ongevoelig voor
dergelijke woorden, en een Engelsche
teekenaar wist den keizer, die met zijn
Parijsche recruten het verloren terrein
poogde te herwinnen, niet beter af te
beelden dan als The mock Phoenix, or
a vain attempt to raise again", de valsche
Phenix, die te vergeefs poogt uit zijn
assche op te rijzen. Napoleon, wien rijks
appel, scepter en troon ontvallen, dreigt
nu (fig. 6) te verzinken in een vuur, dat
door een kozak met eens lans wordt
opgepookt en door een Hollander (met
grooten oranjestrik) met een blaasbalg
aangewakkerd.
Allerlei gedrochten doemen uit de
vlammen op.
Moeten zij Napoleon's laatste gedachten
symboliseeren? Het zou geen wonder
zijn, want bizonder edele gevoelens was
men niet gewoon hem toe te schrijven
in dien tijd.
* * *
llrllllllmlllllll IMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIMIMIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMllllllllltllllltllllllll
Tentoonstelling
Moderne Kunstkring
n
Indien deze tentoonstelling, naar het doel
van de vereeniging, ons een beeld geeft van
den wedloop in de modernste strevingen,
zouden we, gelijk ik verleden reeds op
merkte, er nu de teekenen van een
retireerende beweging kunnen waarnemen. Van
een groot deel der aanwezige werken krijgen
we althans den indruk,, dat de Bezinning
weer verdrongen is door de Spontaniteit.
De natuur gaat boven de leer, zou men willen
zeggen, maar er kan ook mee worden uit
gewezen, dat de tijd nog niet rijp is voor
de verwezenlijking van de moderne aspiratie's.
Het meest naar voren tredende verschijnsel
in den tegenwoordigen ontwikkelingsgang
is de neiging voor het decoratieve, het ver
sierende element (als gevolg op de verar
ming en de verschrompeling van het ont
roerende). De excessen van de Cubisten zijn
te verklaren uit dat zoeken naar stijl, naar
monumentalen bouw, naar een strenge en
grondige toepassing van het vormwezen.
Zij zijn de uiterste reactie op de
impressionnistische richting, geestdrijvers van nieuw
gevonden formules, die na een kunst van
vaag uitgesproken en ook vage gemoeds
stemmingen, met hun redematige esthetiek
de schaal weer geheel naar een tegenover
gestelde zijde doen overslaan. Na de los
bandigheid der Impressionisten, de tucht
van de Formulisten.
Het is een krasse en, naar den
hedentijdschenstaat der kunstbeoefening, noodzakelijke
tegenstelling. De uitkomsten mogen ons
niet verrassen, noch ergeren, maar we moeten
ook maar niet in argeloos vertrouwen achter
al de vreemdsoortige uitingen een moeilijk
te doorgronden diepzinnigheid raden.
We hebben al die verschijnselen van de
tegenwoordige rondtastende beweging te
zien en plein air", hun waarde te schatten in
associatie met de omgeving, zooals een
portretschilder de waarde van samenhang
kent van den achtergrond, waartegen het
beeld uitkomt.
De helderziendheid van een medium, die
voor onze zintuigen onge
naakbare beelden te voor
schijn roept, moet niet
achter al dit raadselachtige
gezocht worden ook
niet in de nu geëxposeerde
nieuwe geestelijke experi
menten van Mondriaan.
Hiermede val ik plotse
ling in een nadere be
schouwing van de tentoon
stelling, en als ik zeg, dat
nu niet als verleden jaar de
tentoonstelling in het tee
ken van het Cubisme staat,
hebben we in het werk van
den genoemde een vertak
king daarvan uitgegroeid
van Picasso, te aanschou
wen.
Mondriaan heeft in een
opeenvolgende reeks van
inzendingen op tentoonstel
lingen zich doen kennen
als een zoeker, dien ik
eerder een steunloos
rondzwalkerzou willen noemen,
een die zoekende blijft uit
wispelturigheid van zijn
zinnen. Hij dobbert doel
loos rond op den maal
stroom van richtingen; door
alle toevallige ontmoetin
gen laat hij zich, met wat
zielige goede trouw,
meetroonen. Hij wil zich aan
zichzelf opdringen, wat hij
van nature niet is: een
ontraadselaar van diepzinnigheden. Als er
een gang te vinden is in zijn opeenvolgend
werk, is het die naar een volstrekte
afgetrokkenheid ... waarvan hem echter zelf de
zin niet klaar is. Want hij is niet iemand
van omspannenden geest, noch van een sterk
temperament, maar van een diep indringend
gemoed. En vór alles meer dan eenig
ander misschien, van een blanke intentie.
En dit juist redt hem steeds van de gevaren
zijner avontuurlijke omzwervingen. Bij de
dingen van verleden jaar liet zich het schema
P. Mondriaan, Tableau
van een bepaald motief nog terugvinden;
vooral in Bloeiende boomen". Nuschijnthij
ook geheel losgelaten te hebben (uit het
inzicht zijner geestelijke onmacht) van zijn
droom eener vergeestelijkte transformatie
der werkelijkheid.
De tendenz is nu een architecturale op
bouw. Bij het hier gereproduceerde werk is
er werkelijk eenig spoor van een oprijzend
samengaan der lijnen, maar bij de andere
kan alleen aan architectuur gedacht worden
als het fragment van een afgebrokkelde