De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1913 14 december pagina 3

14 december 1913 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

14 Dec. '13. No. 1903 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Remo ^ranc' Hotel Bellevue en Kurhaus Sanremo, ^? ^^^^??"^^ ? Qctober?Decembar en Mei klimatisch de beste maanden voor de Rivièra. 4 ? Beschutte stof vrtfe ligging te midden ran onde palmentninen. DIËETKÜBEN, Golf - Tennis - Antogarage*. 2OO Bedden. «7 Appartementen met Bad. Knurtljd 15 Oct. tot einde Mei. Réunions dansante». Onder dezelfde Hoofdleiding als: Hotel A Kurhaug St. Blasien en Sanatorium Lnisenheim te St. Blasfën (Schwarzwald.) f* Prospectus gratis. Intern. Verkeersbureau, AMSTERDAM, Raadhuisstraat 16. DEN HAAG, Papestraat 5. «%<S> BOUWT TE NUHSPEET. Mooie boachrijke terreinen. Spoor, Tram, Electrisch licht, Telephoon. Inlichtingen M.ü.DE VBLUWE",Nun«nert;. Voor eerste klas PIANO 10 JAAR GARANTIE KUNSTSPELenELECTR: PIANO'S. VLEUGELSisNniDRES OVKESSELS'KON.FABRIEK. TILBURG VRAAGT CATALOGUS - OOK TFRMUt/BfnilNG DEUUNJiYilELLEVILLE AUTOMOBIELEN. Hoofd-Agent voor Nederland: J. LEONARD LANG, Stadhouderskade, AMSTERDAM. IIIIIHHMMIMIItlllltlllllllllMIIIIMI 'lllllllllinitlllMlllltlllllllllllllllllllllM leken wel levenloos, en schenen nooit iets te zien. Hij wachtte totdat zij opstonden, om langs denzelfden weg weer terug te gaan. Onmiddellijk nam hij dan weer den hoed af, en hield zich roerloos-eerbiedig terzij van den weg, en eerst als zij tien pas voorbij waren zette hij den hoed weer op het hoofd, en stapte langzaam en slungelig achter zijne meesters aan. PEET BOETSER Berichten REPERTORIUM OP DE NEDERLANDSCHE TIJDSCHRIFTEN. Met ingang van het jaar 1914 wordt onder dezen titel door de afdeeling voor Documentatie der Koninklijke biblotheek een maandelijksche bibliografie bewerkt en uitgegeven van bijdragen in tijdschriften, jaarboeken, verslagen enz., voorzoover deze onvertaald en door de schrijvers onderteekend zijn. Deze bibliografie zal zoowel de zag ik den dominéin de tuin een luchtje scheppen. Ik bedacht mij niet lang om mij bij hem te voegen ik had niet de kosten van een dubbel adres gemaakt om op een sofa te gaan liggen slapen en wij begonnen een gesprek over politiek en openbare biblio theken. Een beetje zwaar-op-de-handsche conversatie, zooals je zult toegeven, maar ik lette er niet zoo heel nauwkeurig op wat hij precies zeide, zoolang ik maar het aardig gekweel van zijn onschuldige stem naast mij hoorde. Ik had eigenlijk al ge zegd moeten hebben, dat er bij de bleek een tuinbank stond; voor zoover haar middelen reikten, maakte de juffrouw het ons zoo geriefelijk mogelijk. Er was dus een bank en wij zetten ons daarop neer; en terwijl wij gezeten waren, ging de tuindeur open en naar buiten in den zonneschijn kwam een jong en mooi meisje. Zij droeg een katoenen japon, en er was geen verf of poeder op haar gezicht, en zij had oogen, die je konden leeren bidden en goed zijn. Wat? Neen, ik weet nog wat ik zeg. Ik houd me eerder in maar op mijn eerewoord zij was het zuiverste en reinste beeldje van Engelsche jonkvrouwelijkheid, dat ooit een dichter in zijn droomen heeft gezien. ,Mijn dochter', zei mijn model. Ik was zoo ontsteld, dat ik boog als een figurant-voor-een-gulden-per-avond. Ja, de juffrouw van de kamers maakte het ons wel geriefelijk er was plaats voor drie op de bank. Zij zat naast mij herscheppend het armoedig tuintje in een paradijs en ik vergat 'n half uur lang haar vader te bestudeeren. Ik vernam, waar hij woonde, en waarom zij hier hun 'vacantie doorbrachten, en ik stamelde, dat ik tooneel speler was, en was tegelijk bang, dat zij daarvan een beetje ontdaan zouden zijn. Het was erg dom van me, dat te vertellen, al schenen ze er niet van te schrikken en, ,al kwam het er heelemaal niet op aan.' Maar er was iets in de oogen van dat meisje dat tot bekentenissen dwong of je wilde of niet. Ik was n.l. van plan geweest, te zeggen dat ik op een kantoor was, maar die leugen wilde niet over mijn lippen. We maakten uitstapjes in de aardige omstreken en aan het einde der week waren wij zoo goed als den geheelen dag samen. Zij inviteerden mij te komen soepeeren in hun kamer, en na afloop van het soupee zong Marion bij de rammelende piano. Het maal was zeer eenvoudig we plukten de groenten soms zelf in den tuin maar o de stilte van die kleine dorpskamer bij het licht van de oude petroleum-lamp. De dominéen zijn dochter de godvruchtige eenvoudige man en het meisje met de diepe ernstige oogen 'en de heldere stem. En hun genegen heid voor elkaar en de gemoedelijkheid, die NIZZA HOTEL SUISSE Heerlijk besehnt gelegen. LiftJCantr. verw. Grroote tuin. Prosp. Intern. Verk.bnrean, Amst., Raadh.str. 16; den Haag, Papestr. 5. GRANDS VINS DE CHAMPAGNE Perrier-Jouet l Concessionnairesi Sauter & Polis, Maastricht. AMSTERDAM. Si^ ARNHEM VIJZELSTRAAT-HEERENGRACHT.- ROGGESTRAAT., COMBIMATIE 125OO. SALON -HUISKAMERSLA APK AMER-LOGEERKAMER Ifl VIER VOOR DIT DOEL SPE.CÏAAL INGERICHTE KAFIERS TENTOONGESTELD. tijdschriften van algemeenen als van wetenschappelijken aard omvatten en zoowel oor spronkelijke bijdragen als de voornaamste kritieken van de afgeloopen maand opnemen. * * * (Tentoonstellingen en Veilingen IN VAN STOCKUMS ANTIQUARIAAT, DEN HAAG, Prinsegracht 15, wordt van 17?19 December een veiling gehouden van oude en moderne prenten, portretten, teekeningen, enz. Tentoonstelling 13?16 December, 10?4 uur. IN HÉT LOKAAL DE ZON, AMSTERDAM, Singel 118-120, Blauwburgwal 15, zal 16 December en volgende dagen een veiling worden gehouden van Japansche kunstvoor werpen, afkomstig van de Japansche af deeling der Gentsche Tentoonstelling. Kijkdagen 14, 15 December, 10?4 uur. * * * in alles heerschte. Voor mij, her- en dertrekkend tooneelspeler, was het onvergetelijk en weldadig tegelijk om als vriend ont vangen te worden in een omgeving, die als een tehuis voor mij was. Als de repetities van 't blijspel op den bepaalden datum waren aangevangen, zou het beter voor me geweest zijn. Maar helaas, dat gebeurde niet het stuk werd uit gesteld en spoedig bleek het, dat ik meer dacht aan Marion dan aan mijn rol. Ik sprak met haar over dingen waarover ik nooit gesproken had tegen iemand, behalve mijn moeder toen ik nog 'n kind was. Ik voelde mij in het geheel niet beschaamd daarover met haar te spreken. Zij maakte een ander mensch van me. Ze hief me op. De V9etlichten waren vergeten. Oh, ik had geen recht aan haar te denken zóals ik deed. Natuurlijk niet. Wat kon ik verwachten ? Er was een wereld tusschen ons en daar was ik mij heel goed van be wust. Ik zei tegen mezelf, dat ik verricht had waarvoor ik gekomen was en dat ik nu dadelijk terug gaan moest naar de stad; ik zei tegen mezelf, dat ik gek was om te blijven. Maar ik wist, dat ik haar lief had. Ik had haar lief als ik nooit meer een andere vrouw lief heb gehad en er waren oogenblikken dat ik wel bemerken kon dat ik haar ook niet onverschillig was." Het werd nu meer en meer duidelijk dat Bagot vergeten had, hoe hij in het begin zijn geschiedenis ingeleid had met zichzelf te feliciteeren, dat er van dit huwelijk niets tekomen was. Zijn stem beefde. Wij zagen, at hij, meegesleept door de levendige voorstelling van zijn verhaal, zich op het oogenblik hield voor den Byroniaanschen held met het verwoeste levensgeluk. Maar wij omringden hem met de expressieve teekenen van ons medegevoel en hielden hem in de stemming. Op een zekeren dag bekende zij mij, dat ze van me hield", ging hij verder met een afwezigen blik. Het was de dag vór hun vertrek en wij spraken over onze vriend schap. Ik weet niet hoe het kwam, maar ik verloor 't hoofd en zij lag schreiend in mijn armen. Ik vroeg haar of zij met mij trouwen wilde. Ik bezwoer haar, dat ik haar nooit verdriet zou aandoen. Zij luisterde naar mij met haar handen losjes in haar schoot en een uit drukking op haar gezicht die ik me herin neren zal tot mijn dood. Zij was bang niet voor mij maar voor haar vader, dat hij zijn toestemming niet zou geven. Zij hadden geen onoverwinnelijke vooroordeelen tegen het theater, maar zij was er in haar heele leven nog nooit geweest; een tooneelspeler te trouwen scheen haar al te ver buiten den regel. Ik ging zonder bedenken naar hem toe. Ik iiiiiiiiliiiiMMin Nieuwe Uitgaven Onze Kinderversjes van Vroeger en Nu. Bloemlezing voor School en Kinderkamer, verzameld door S. ABRAMSZ. Met teekenin gen van JAN SLUYTERS, 3e druk, 7?11.000 tal, 128 pag. Amsterdam, Meulenhoff <& Co. Uit lichte landen. Oorspronkelijke sprookjes door JAC. VAN DER KLEI, Teekeningen van WILLEM H ARDEN BERG, J 22 pag., geb. ?1.90. Meppel, H. ten Brink. Moeder vertelt. Nieuwe verhalen voor kleine kleuters, door E. KUIPERS-VAN DER KOOGH. Met zwartjes en witjes van JAN WIEGMAN, 136 pag. Prijs gecart. ?1.25, geb. ?1.50. Amsterdam, Meulenhoff & Co. De familie van Heijningen, door J. W. v. D. BURG-HORA ADEMA, 156 pag. Prijs gecart. ?1.20, geb. ?1.35 (Juliana Bibl.) Meppel, H. ten Brink. Jong Holland naar de Kermis, door JAN RINKE. Prentenboek voor jongens en meisjes iiiiiiiiMiiiiiiiiittiimiiiMiiniliiMiiiiiMttMiiliiiiiMinmiiiiiiiliiiiiiiiiiiiii zeide hem, dat ik haar aanbad en ik smeekte hem vertrouwen in mij te hebben. Het was een harde slag voor hem; ik geloof niet dat hij eenig vermoeden had gehad, hoe de din gen stonden en hij maakte zichzelf verwij ten niet voorzichtiger geweest te zijn. Maar hij was heel hartelijk. Hij zei, dat hij zich een andere toekomst voor zijn dochter had gedroomd, maar dat hij toch ook niets wenschte dan haar werkelijk geluk; en dat als het bleek, dat zij ernstig van me hield, hij zich niet verzetten zou. En hij beloofde mij zijn toestemming zoo ze na verloop van drie jaar nog met mij wenschte te trouwen. Toen wij van elkaar gingen, beschouwden wij ons als verloofd; en den avond nadat zij vertrokken waren, keerde ik naar Londen terug. Ik ging naar Londen terug en ik vond er de aanschrijving voor de eerste repetitie van Laat 'm Loopen". Ik had aan geen tooneelzaken meer ge dacht. Ik had aan niets anders dan aan Marion gedacht. Maar dat bericht deed mij tot bezin ning komen. Ik was ontzet. Ik zag nu eerst, wat ik gedaan had en gaf mij rekenschap van den toestand. Het meisje, dat ik ge vraagd had mijn vrouw te worden, had haar vader lief, vereerde hem en ik stond op het punt, een karikatuur, potsen vam hem te maken op het tooneel. ,Neen, dat is onmogelijk, dat kan ik niet'. Niet, dat ik bevreesd hoefde te zijn, dat zij het zouden weten, want zooals ik al zei, het waren geen drukke schouwburggaanders en hun huis was een heel eind van het theater maar het was het hartelooze van de daad, dat mij kwelde. Om me te schmin ken als haar vader. Om de stupide, schijn heilige zinnen van mijn rol te zeggen met de toon van haar vader, om zijn gang en houding na te bootsen en hem belachelijk te maken voor het genoegen van een on verschillig publiek. Neen, dat was meer, dan waartoe ik me vernederen wilde. Toch was het niet zoo heel gemakkelijk om die dingen af te leeren, die ik eerst met zooveel zorg had ingestudeerd. Maar ik ging naar den schouwburg en repeteerde, zooals ik gedacht had te zullen doen voor ik hem had leeren kennen. Misschien zelfs niet zoo goed. 't Was mezelf geweld aandoen om niet op hem te gelijken, en het maakte mijn spel stroef en kleurloos. Ik repeteerde zoo den eersten dag, en twee, drie volgende dagen, en het duurde [niet lang of ik meende te bespeuren, dat de directie een beetje teleurgesteld was en ik zag Pulteney aan zijn snorharen zenuw achtig zitten plukken de oogenblikken dat ik op" was. Trouwens als een auteur een slechte rol heeft geschreven, dan kan je er zeker van zijn dat hij de schuld op den WOIiSEIiET-OARS Het bekende Engelaohe merk. C3-eIb.ee! genaJLso'h.Toog. IDirect Inlichtingen en prtfsopgave verstrekt de vertegenwoordiger voor Znid-Holland : P.OVERGAAUW, Balistraat 85-87, 's-Gravenhage. Sokken welke zes maanden gedragen kunnen worden ZIJN GOEDKOOPER dan sok&erïwelke na twee maanden versleten zijn. Verlang daarom nog heden een half dozijn AVIATA" GARANTIE-SOKKEN van Uwen leverancier. ? * , Pil d'Ecosse Fl. 4.25 en Fl. 5.40 Merino 6.00 per half dozijn* Utrechtsche Tricotage Fabriek WICHER JANSEN, Utrecht B idplaats in ZuidTirol.?Heerlijk klimaat. Seisoen September?Juni 1912/13 36,091 badgasten. Stedelijke Knr- en Badinriohting. Zanderinstitnnt. Kondwaterinrichting. Kooliunr- en alle geneeskundige baden. Zwembassin. Inhallaties. BadinmEmanatorinm. Druiven-, Mineraalwater-, terrein- en openlucht ligkuren. Kanalisatie. 4 hoogebronwaterleidingen. Theater. Sport terrein. Concerten. 20 Hotels Ie Bang. Sana toria. Talrijke pensions en villa's voor vreem delingen. Prospectus gratis bfl de Knrvoratehnng. iiiiiiiliiiiiiiliiiltliillliiiiiiiMHHlluiliiiliitiuiiiiiiliiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii om een Oud-Hollandsche Kermis zelf op te bouwen. Amsterdam, Scheltens & Giltay. K. TEN BRUGGENKATE'S Engelsch Woor denboek. Eerste deel: Engelsch-Nederlandsch. Tweede deel: Nederlandsch-Engelsch, 6e ver beterde en vermeerderde druk, bezorgd door L. VAN DER WAL, 2 deelen in linnen of l deel in half leer. Prijs ?5.40. Groningen, J. B. Wolters. I. VAN GELDEREN, Duitsch Woordenboek. Eerste deel: Duitsch-Nederlandsch. Tweede deel: Nederlandsch-Duitsch, 2 deelen in linnen of l deel in half leer, 3e verbeterde en vermeerderde druk ? 5.80. Groningen, J. B. Wolters. . F. VAN RIJSSENS' Geschiedenis der Neder landen, bewerkt door dr. A. J. VAN DER MEULEN. Nieuw geïllustreerd met 2 kaartjes en 121 afbeeldingen, ing., 2e herziene druk ?1.60. Prijs geb. ?1.90. Groningen, J. B. Wolters. J. G. v. D. HAAR, (Gedichten) 's Gravenacteur schuiven zal. Hij nam me bij 'n knoop van m'n jas ten laatste en vroeg me toch wat meer karakter in mijn rol te leggen. En ik probeerde het; maar ik wist dat het slecht bleef, want het was me onmogelijk me een ander karakter in te denken dan dat eene, en dat juist mocht ik niet kiezen. Op een morgen, dat ik in de zaal was, zag ik Pulteney en den directeur in de stalles zitten, en hun hoofden bij elkaar ste ken. Er was niet al te veel licht en zij had den mij niet opgemerkt toen ze binnen kwamen. Ik hoorde hen zoo iets mompelen van: Jammer, dat we geen West-End tooneelspeler hebben voor die rol.' Ik begreep dat zij mijn rol meenden, en dat bracht mijn tooneelspelers-bloed aan 't koken; ik wist, dat ik wie ook van die West-End meneertjes van de sokken kon spelen, als ik wilde; ik wist dat ik me dan slechts behoefde te laten gaan.' Toen ik op" moest, stond het bij me vast, dat ik ze zou laten zien, wat ik kon; stond het bij me vast, dan ik hun zou laten zien, dat zij in mij een beter comicus hadden, dan wie ook van die veertig-pond-in-de-weekhanzen. En ik bracht hen, waar ik ze wilde hebben. Ze stonden eenvoudig verstomd. ,Zie je dat', hoorde ik er een zeggen. De dames in de coulissen staakten haar dis cours over toiletten, om naar me te luiste ren. De amateurs-uit-den-gegoeden-stand van Oxford en Cambridge begonnen een beetje te zwikken in de knieën, en ik kon het hart van de eerste acteur met een bons op de planken hooren vallen; de man uit de provincie had de Londensche sterretjes dof geschenen! Deze repetitie is de zoetste overwinning van mijn leven geweest. Zij zou het nooit te weten komen. Zij zou er niets van hooren, zelfs. Dat bleef ik in mezelf herhalen. Toen de voorbereidingen zoover waren, dat ik mijn pruik bestelde, voelde ik mij zoo zeker van mijn succes als ik was van de tekst van mijn rol. Het domineetje was, lichaam en ziel, in me gevaren. Ik speelde 'm niet. Ik was 'm. Ja waarachtig ik was 'm, gezicht, tsjilp-toontjes, trippelpasjes en al. En de avond van de eerste voorstelling kwam, en ik zou nu eindelijk spelen in Londen. Ik hoorde, dat het huis nok-vol was. Al de geweldigen van de pers waren er, al de première-getrouwen en ik was zoo zenuw achtig dat de mastic trilde in mijn hand, toen ik de pruik bijschminkte, maar ik was een half uur te vroeg klaar. Ik ging naar beneden en wachtte. De portier gaf me een briefje. Wel voor den.... Het was van Marion. Een vriendin had haar een invitatie gezonden en nu waren ze in de zaal. Het duizelde me, ik dacht, dat ik zou vallen. Jullie weten iedere niet-volslagen leek weet, dat het voor een tooneelspeler 'n CANNES (Rivièra.) HOTEL SUISSE. QUARTIER DU CERCLE NAUTIQUE, Hollandsen Familie Hotel. Zeer modern ingericht. Appartem. met Bad en TV. C. Kamera met Kond- en Warmwaterleiding. Prosp. Intern. Verkeersbnr., Amst., Raad* hnlsstraat 16 en Den Haag, Papestraat 5 of door den Eigenaar A. K E L L E B. lllllllltlllllllllllllllllllfHIIIIIIIIIIIIIII hage, van der Haar en van Ketel, ANNIE LUCAS, Stad en Burcht. Een -verhaal uit den tijd der Hervormingen. 2e druk 250 pag., Rotterdam, J. M. Bredees Boekhl. en Uitg. Mij. Uit onzen Bloeitijd, Serie III No. 7, Dr. A. v. D. HOEVEN, De Letterkunde, 60 pag. ?0.40, Baarn, Hollandia-drukkerij. Levensvragen, Serie VII, No. 3, Dr. A. G. HONIG, De Religie. Het wezen der Religie, Haar centraal karakter. De Religie als Sociaal verschijnsel-. De waarde der Religie, 48 pag. ?0.40, Baarn, Hollandia-drukkerij. Kerken Secte, Serie III, No.6. Ds. S. D. VAN VEEN, Inrichting en Bestuur der Roomschkatholieke Kerk, 40 pag. 40 cent, Baarn, Hollandia-drukkerij. Een oude Dageraad"-schuld vereffend met Prof. Bolland, door DANIEL HARKINK, 55 pag. ?0.25. Gouda, Chr. W. Souffrée. Mr. G. ANDRÉDE LA PORTE, Wat is toch Vrijmetselarij ? 36 pag. ?0.25. Samarang, Soerabaija, 's Gravenhage, G. C. T. v. Dorp & Co. absolute onmogelijkheid is vijf minuten voor den aanvang iets aan zijn rol te wijzigen. Dat zou aan het miraculeuze grenzen. Ik kon het niet, het was buiten mijn vermogen, maar zelfs dan, dacht ik aan de mogelijkheid het te probeeren. Ik zou het probeeren al moest ik er mijn toekomst mee verspelen! En ik hoorde mijn wacht. Mijn eerste zinnen kwamen niet over. Ik roddelde het publiek bleef «ijs. Ik zag de menschen met verglaasde oogen naar me opkijken. Dan plotseling proestte er een lach: een beweging, een intonatie, iets dat ik had willen weerhouden, was mij ontsnapt. Die lach steeg me naar mijn hoofd en ik liet ze nog eens lachen. Ik zei tegen mezelf, dat ik het Marion zou uitleggen dat ze me begrijpen zou en me vergeven en zelfs terwijl ik dat tegen mezelf zei, wist mijn andere ik, mijn ik, die niet tooneelspeelde, dat ik loog en dat ik haar verspeelde. Maar ik kon het niet laten het lachen in de zaal maakte mij dronken. En ik speelde de rol geheel, in al de wreede details. Ik wist, hoe ik haar griefde; maar de zaal juichte; ik voelde de schaamte, die zij ondervond, in mijn eigen hart, maar de kunstenaar in mij ranselde me voort. De directeur stond in de coulissen, hijgend naar zijn adem: .Kolossaal, ontzaglijk, onovertref baar. Honderd voorstellingen op zijn minst. Ik verdubbel je gage, enz.' De stalles waren krampachtig van het lachen en de galerijen schreeuwden al mijn naam, ,Bagot' brulden ze na ieder bedrijf ,Bagot'. Pulteney wou me met alle geweld omhelzen na afloop, en de menschen sloegen hun handen stuk. Dat beteekende, dat ik Londen gewonnen had en dat mijn naam was gemaakt. Maar over de grinnekende gezichten heen meende ik de Engel te zien, die ik verloren had en de ontzetting in hare oogen." Bagot boog het hoofd. Zijn pijp was gevallen, en tranen druppelden over zijn wangen. Hij was er nu zeker van, dat hij vanaf dat oogenblik nooit opgehouden had om haar te treuren, bij den eenzamenhaard. Zij schreef mij den volgenden dag en verbrak onze verloving. Zij wou naar geen verklaringen luisteren; zij zeide dat het kunst kon zijn, maar dat het geen liefde was." Heb je haar later nog wel eens ontmoet?" vroegen wij, Ja, n keer," zei hij, jaren daarna. Zij was getrouwd met een heereboer, die er warmpjes inzat. Ik zag haar met d'r zoontje in een sjees rijden. Zij zag er erg gelukkig uit. Ja, vrouwen vergeten zoo licht." Na een pauze voegde hij daar bitter aan toe: Als een van jullie en hij keek daarbij naar den eenigen schrijver in de groep het verhaal van een werkelijk tragische liefde zou willen schrijven, dan sta ik hem toe mijn geschiedenis daartoe te kiezen."

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl