Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR ? NEDERLAND
18 Jan. '14. No. 1908
boodschap van den President in zake de
nieuwe antitrustwet en vond men hierin
aanleiding de toekomst met meer vertrouwen
tegemoet te zien.
Welke trouding zich in eene betere tendenz
der New-Yorksche markt kenbaar maakte.
Oorspronkelijk hadden hierbij de
industrieele waarden de leiding, vooral Steels, welke
trouwens reeds geruimen tijd een vasten
grondtoon hadden, wijl de toestand in de
staalnijverheid iets beter is geworden.
Doch ook andere soorten ondervonden
eene flinke koersverheffing o.a. de gewone
Studebakers in verband met zeer bevredi
gende berichten in de auto-industrie, die de
onlangs gelanceerde volkomen tegenspreken.
Naderhand volgden ook de spoorwegshares
onder leiding van Union's en vallen zoo
doende yoor het meerendeel koersverbe
teringen te constateeren, die van meer
beteekenis zijn dan sedert lang.
Wij laten hier de noteeringen der voor
naamste soorten volgen :
8 Jan. en 15 Jan.
Amalgamated Copper 73 74V«
Amer. Car & Foundry 45% 47% ei.-d.
Beet Sugar 24 27
Hide & Leather 22'A 22%
n Smelting & Ref. 64V, 66%
United Cigar's 46% 49^
States Steel 60Vs 62% «i.-i
Atchison Topeka 95 V8 96%
Baltimore & Ohio 90% 91%
Denver & Rio 17% 18Vs
Erie 28 V8 30
Kansas City & Southern 25 26
Missouri K. Texas 20 21%
Rock Island 14 15%
Southern Rails 23% 25 Vi
Pacific 92 93Vs
Union Pacific 1591/2 158% ex.-d.
Ook Rock Island-waarden hadden eene
goede stemming, die werd toegeschreven
aan meerdere ontvangsten der maatschappij,
waardoor het gevaar voor complicaties, 't
welk men eenige maanden geleden zeer
duchtte, kans heeft te worden afgewend.
Deze ommekeer in de New-Yorksche markt,
zoolang verbeid en eindelijk toch nog meer
bij verrassing . gekomen wie zou 't nu
verwacht hebben, terwijl de economische
tijdingen uit de Unie zódesolaat luiden
was oorzaak, dat grootere omzetten dan
voorheen ? in de Amerikaansche afdeeling
vielen op te merken.
Maar ook in de locale markt blijft meer
dere levendigheid te bespeuren.
Tabaksaandeelen zette hunne lente-hausse voort,
waarvan de onderstaande koersnoteeringen
getuigenis afleggen.
8 en 15 Jan.
Amsterdam Deli 250 248
Langkat gew. 298 303
pref. 360 363
a Serdang 89
Bindjey Tabak 107
Deli Batavia 455
Cultuur 165
Maatschappij 570
Medan Tabak 219
Krapok 86
Rotterdam Deli 234 M!
Serdang Tabak 111
Senembah Mij. 536
Tabak My. Arendsburg 580 l.n. 625
United Lankat 528 529
Zelfs de aandeelen der ondernemingen,
die Javatabak produceeren, gingen mee, of
schoon de berichten omtrent deze tabak
wederom ongunstig luiden.
De hoogste koersen konden echter niet
behouden bl'jven.
Inheemsche petroleum-waarden hadden
een onbeteekend verloop; daarentegen wer
den de Russische soorten alle belangrijk
hooger afgedaan blijkens onderstaande koersen :
8 Jan. 15 Jan.
Bibi Eybat 65 l.n. 76
Russian-petroleum 37 V8 42 Vs
In den loop der week werden hier geïn
troduceerd de aandeelen der Deutsche Erdöl
Aktien Qesellschaft te Berlijn, eene maat
schappij met een uitnemend rendeerend
boor-raffinage- en distributiebedrijf; eerste
koers 232 pCt., dividend ca. 20 pCt.
In de overige speculatieve .waarden ging
nagenoeg niets om.
Staatswaarden onveranderd : het besluit
der Mexicaansche regeering om de rente
betaling op de staatsschuld voor de eerst
volgende termijnen te staken had een verder
nadeelig koersverloop der betrokkene fondsen
tengevolge ; de 5 pCt. Binnenl. Mexicanen
daalden 3 pCt.
Ter inschrijving kwamen heden 6 millioen
4Vj pCt. obligaties Rotterdam h lOOVs, ter
wijl de leening van / 1 millioen der gemeente
Utrecht tegen denzelfden koers werd gegund.
Donderdag was de inschrijving opengesteld
op 3 millioen 4 H pCt. obligaties der Nederl.
Centraal Spoorweg Mij. a 100 pCt. en Dinsdag
a.s. kan worden ingeschreven op 1 500,000
aand. Wester-Suikerraffinaderij i 160 pCt.,
met voorkeursrecht van aandeelhouders in
verhouding van 6:1. Voorts stelt de
Staats460 l.n.
1 63 K
578
217',s
90
243Va
111
535
BRIEVEN VAN OOM LOUIS
in
Aan alles komt een einde en zoo be
hoort het jaar 1913 ook weer tot het
verleden. Hoe dikwijls zuchtten wij niet
zachtkens het woord des dichters
Verweile, du bist so schön", het baatte niet:
het jaar had geen tijd en snelde ons
per zandlooper voorbij. Een enkele oester
schelp en een stuk uitgeknepen citroen
wijzen nog de plaats aan, waar het uit
ons gezicht verdween ... helaas!
Het was een prachtjaar. Nu ja, de
beurs was eigenlijk flauw, maar de
geestdrift voor het ideëele heeft er niet
onder geleden.
Ziehier eenige statistische cijfers:
80 Prinsen van Oranje spoelden uit
zee aan,
217,000 Nederlanders liepen in een
t historischen optocht,
35,317 Nederlanders bestuurden een
tentoonstelling,
300 gedenksteenen werden gemetseld,
2 onafhankelijkheids-vlaggen werden
geheschen,
16 douanehuisjes werden verbrand (het
vee werd gered),
18 socialisten werden in de Tweede
Kamer gekozen,
O caféhouders failleerden,
spoorweg Mij 30 Jan. a. s. de gelegenheid
open om op / lO.millfoen obligaties a 100M
pCt. in te teekenen.
16 Jan. v. D. M.
CORRESPONDENTIE
H. Laat u vooral niet met dergelijke, in
anonyme advertenties groote winstbelovende
personen in. Ge zoudt stellig van den regen
in den drup komen.
** .
De Koopvaardijvloot in 1913
Het Bureau Veritas" zorgt elk jaar door
de uitgifte van een Algemeen Register van
de handelsvloot van alle landen voor een
uitgebreid overzicht van alle stoomschepen
met een inhoud van meer dan 100 bruto
register ton en van alle zeilschepen van meer
dan 50 ton netto inhoud.
Blijkens de jongste uitgave, nl. die van
November 1913, telt de stoomvaar t-vloot
der wereld 17.135 bodems met een inhoud
van 39.843.841 bruto reg. ton, d.i. sedert 1910
een toename met 1310 stoomers en 3.874.518
ton, of 10.8 pCt.
In deze vermeerdering deelen verschillende
landen, maar aan de spits staat natuurlijk
Engeland en wél in zoodanige verhouding,
dat de helft van die toename onder Britsche
vlag stoomt. Ofschoon Engeland's handels
vloot slechts met 7 pCt. in die 3 jaren is
uitgebreid, is die uitbreiding tegenover andere
zee varende natiën toch degrootste.nl. 1.296.928
reg. ton.
Duitschland neemt de tweede plaats in;
wél is de toename veel kleiner dan die van
Engeland, maar niet te min waait thans van
het 10e deel van alle stoomschepen der
wereld der Duitsche vlag, hoewel de Britsche
handelsvloot vier maal zoo groot is als die
van Duitschland, van welke laatste de ver
meerdering sedert 1910 800.667 reg. ton of
20.7 pCt. bedraagt.
Daarop volgt Noorwegen, welks
stoomvaartvloot thans sterker is dan die van
Frankrijk, dank zij een toename van 428.000
reg. ton of 30 pCt.
Maar percentsgewijze heeft de Grieksche
vloot de grootste uitbreiding ondergaan, al
bestaat deze ook slechts uit 130.000 reg.
ton, zijnde 39 pCt.
Wel heeft België daar tegenover een toe
name van 196.000 reg. ton aan te wijzen
maar deze vertegenwoordigt slechts 6.7 pCt.
van het geheel, terwijl Turkije 5 pCt. van.
zijn handelsvloot heeft verloren wat het
aantal schepen betreft, doch aan inhoud
zijner stoom vaartuigen 7800 ton of 7.4 pCt.
heeft gewonnen.
Van de handelsvloten met meer dan 100.000
ton inhoud is de Chineesche de kleinste.
Onderstaande tabel vermeldt de verschil
lende stoomvaart-vloten, boven 1.000.000 ton
inhoud, met bijvoeging van de toename, die
zij sedert 1910 hebben ondergaan:
vermeerd.
Landen: aantal br. reg. ton br. reg. ton
Engeland 6594 18.863.652 1.296.928
Duitschland 1510 4.665.491 800.667
N.Amerika 1103 2.261.663 370.111
Noorwegen 1266 1.824.762 428.611
Frankrijk 692 1.739.255 325.159
Japan 803 1.507.145 398.302
Italië 537 1.270.521 299.516
Nederland 451 1.249.340 278.431
Ons land behoort dus tot de grootste
zeevarende natiën en kan op een naar ver
houding flinke toename van zijn stoom
schepen gedurende de laatste 3 jaren wijzen.
Voor de minder groote vloten geldt de
volgende tabel:
vermeerde
ring
Landen aantal br. reg. ton br. reg. ton
Oostenrijk 345 986.592 209.953
Zweden 940 951.757 165.006
Rusland 622 889.302 69.405
Spanje 438 824.364 84.054
Denemarken 470 700.456 56.761
Griekenland 342 686.054 191.799
België 132 311.379 19.600
Brazilië 257 284.023 73.808
Argentinië 147 156.533 27.998
Turkije 96 113.207 7.815
China 66 102.137 11.878
Het aantal zeilschepen is sedert 1910
verminderd. Maar het Bureau Veritas" maakt
slechts melding van zeilvaartuigen met een
inhoud boven 50 ton netto en maakt onder
scheid tusschen schepen met hulpmotoren
en die zonder machines; het aantal met
motoren boven 50 ton inhoud is echter
betrekkelijk klein.
Sedert 1910 is het aantal zeilschepen boven
deze tonnenmaat van 24.162 tot 21.924, de
inhoud van 6.411.611 tot 5.629.952 ton terug
gegaan, een vermindering dus van 2238
schepen en 781.669 ton of 12.2 pCt. in 3
jaren.
Uit een opgave van de vloten van meer
dan 50.000 ton blijkt, dat slechts van 3 landen
de zeilvloot is toegenomen en wél die van
Rusland met 2% pCt. of 13.700 ton, die van
Turkije met 1.6 pCt. op 3270 ton en die
Hogendorp was bijna even populair
als Prins Hendrik en aan Napoleon heeft
goddank niemand gedacht.
Jammer, dat het voorbij is!
welk een overgang in het prozaïsche
jaar 1914! Niets in het verschiet te heb
ben dan het vuurwerk aan den Amstel
op Koninginnedag.
Niets? En zou dan zooveel geestdrift
onbeloond blijven? Wij kunnen, wij
willen het niet gelooven. Het hooge
woord moet er uit: waar blijven de
lintjes? Onafhankelijkheid en Oranjehuis,
't is alles heel mooi, maar met de
jubileumpostzegels en. de
onafhankelijkheidsstuivers alleen kan men het vaderlands
lievende volk niet afschepen; die kan
men niet in het knoopsgat steken. Van
deze Regeering valt het geducht tegen.
Wat heeft men, en E. N. f. O. S., nu aan
een liberaal ministerie, dat zoo weinig
liberaal handelt? DanwasdeTheo-cratie
toch anders en onder Kuyper... enfin!
Is het soms een pretje allerlei rommel
bij elkaar te sleepen, zooals pestmuggen,
malariaratten, gelekoortstorren,
cholerabacoven, het rijwiel van De Ruyter enz.
en daarmede een half jaar aan het
Tolhuis te zitten koekeloeren?
Is het soms een pretje een geheelen zomer
aan den Buiten-Amstel te overwinteren om
de menschen wijs te maken, dat
buitenvan Brazilië met 11.6 pCt. of 7063 ton, welke
toename echter meerendeels uit kleine vaar
tuigen bestaat.
Zoowel relatief als percentsgewijze heeft
de Engelsche zeilvloot de grootste vermin
dering ondergaan en wél met 371.000 ton
of 28.4 pCt. Voor Duitschland is een af
name van 14.962 ton of 3.4 pCt. te vermel
den. Voor de grootste natiën is, wat de
uitgebreidheid der zeilvloot betreft, de volg
orde onveranderd gebleven. Nog steeds staan
de Ver. Staten van Noord-Amerika met ruim
1.200.000 ton bovenaan.
Verder vermeldt onderstaande tabel van de
voornaamste landen het aantal zeilschepen
met inhoud en toename sedert 1910.
Landen: aant. inh.-n.reg.t.-vermind.
N. Amerika 2993 1.214.974 142.815
Engeland 4945 935.467 371.376
Noorwegen 861 600.714 7.296
Frankrijk 877 434.289 48.559
Duitschland 1041 426.979 14.962
Italië 934 279.366 99.868
Japan 1308 167.119 6.023
Zweden 1117 162.289 40.604
Griekenland 808 142.585 2.701
Denemarken 615 78.514 19.979
Argentinië 175 52.277 4.986
Het aantal tank-stoomschepen blijkt in de
laatste 3 jaren belangrijk te zijn toegenomen,
nl. van 264 tot 341, waarvan Engeland 150
tegen 114 in 1910. Daarop volgen America
met 50 tegen 32 en Duitschland met 39
tegen 28. Voorts hebben Rusland en Neder
land 40 resp. 30 tankschepen.
Het aantal der groote zeekasteelen van
meer dan 20,000 ton is 15, waarvan de
gezamentlijke inhoud 449,220 ton bedraagt.
Hierin zijn tevens begrepen de reuzen-vaar
tuigen, die nog niet in dienst gesteld, doch
reeds van stapel geloopen zijn.
Engeland bezit 7 van deze stoomers, nl.
5 van de White Star- en 2 van de
Cunardlijn, gevolgd door Duitschland, dat in deze
rnbriek is vertegenwoordigd door
Vaterland", Kaiserin Auguste Victoria", Impe
rator", Amerika", van de Hamburg?Amerika
Packetfahrt, alsmede George Washington"
van de Norddeutsche Lloyd.
Nederland, Frankrijk en Noord-Amerika
hebben elk zulk een reuzenschip bij hun
koopvaardijvloot.
De grootste inhoud heeft .?Vaterland", nl.
56000 ton; het Engelsche stoomschip
Olympic" meet 46359 ton, de Rotterdam" (Neder
land) 24149 ton, de France" (Frankrijk)
23666 ton en Minnesota" (Amerika)
20718 ton.
Voorts heeft de Cunard-lijn 2 stoomers
van meer dan 19000 ton, evenals de Lloyd;
de Cunard-lijn en de Hamburg-Amerika
bezitten elk 2, de White Staren de Red Star
elk een schip van meer dan 18000 ton,
terwijl er 4 schepen van meer dan 17000 ton,
8 van meer dan 16000 ton en 9 van meer
dan 15000 ton inhoud bestaan.
16/1 '14 v. D. S.
Ingezonden
Onze Spoorwagens
De heer Schorer matigt zich in De Am
sterdammer van 28 Dec. j.l. een oordeel aan
over den bouw en inrichting der Hollandsche
rijtuigen, Waarbij hij zeer veel oordeelt, maar
niets bewijst. De nieuwste rijtuigen hebben
wel de doelmatige inrichting van den
Duitschen waggon, maar staan in hechtheid van
bouw daarbij ten achter, is zijn merkwaardige
uitspraak, die, om zijn gewichtigheid, cursief
gedrukt had moeten worden. Dat merk
waardige verschil in hechtheid is deskun
digen evenwel onbekend. Het is dan ook
te hopen, dat de heer Schorer de zwakke
punten in de constructie der Nederlandsche
rijtuigen spoedig bekend maakt. Ik twijfel
er niet aan, of zijn uitspraak zal hem
beroemd maken en een geheel nieuwe richting
geven aan de constructie der rijtuigen. De
wagens der verschillende maatschappijen
kunnen niet veel in hechtheid verschillen,
omdat ze alle volgens een zelfde systeem
zijn gebouwd. En zou die hechtheid der
wagens niet de oorzaak zijn, dat nog zoo
veel oud materieel dienst doet? De wagens
zijn nog te hecht en gaaf om ze af te keuren,
hoewel hunne inrichting niet meer aan de
tegenwoordige eischen voldoet.
De inwendige inrichting van de Hol
landsche en Duitsche wagens is gelijk, geeft
de heer Schorer genadig toe, de afwerking
der Hollandsche rijtuigen overtreft die der
Duitsche, had hij moeten toevoegen. De
binnenbetimmering der Hollandsche rij
tuigen is uitgevoerd in Amerikaansch
grenenhout, blank gelakt, de wagon ziet er
inwendig net en degelijk uit. De
binnenbetimminering der Duitsche wagons is geel
geverfd, in imitatie eikenhout. De dikke
plemuur en verflaag bedekt geheel of ver
vaagt de grenslijnen der samenstellende
deelen, waardoor het karakter van den
bouw verloren gaat, terwijl de imitatie
iiimiMiiiinmii
ook
gewoon mooi gekleede vrouwen
reden van bestaan hebben?
Ja, Meneer Stuart heeft een leeuw
gekregen voor een buitenlandsche ten
toonstelling. Maar daar zal wel meer
achtersteken.
Mr. Stuart is een groot man in de
politiek. Hij heeft een enormen invloed
op de kiezers tusschen het
Thorbeckeplein en het Rembrandtplein. Daarbij
zegt men, dat hij zeer machtige relaties
aan het Hof heeft wegens zijn afstam
ming van Karel 1. Volgens de overleve
ring zou deze na zijn onthoofding naar
Holland gevlucht zijn, waar hij onder
een valschen naam en gemaskerd, met
een Hollandsche dame in het huwelijk
zou zijn getreden. Uit dit huwelijk
zouden de Amsterdamsche Stuarts stam
men. Hoe het ook zij, al zou Mr. Stuart
ook van een gewonen Engelschen Steward
met een hoofd afstammen (iets dat overi
gens zeer onaannemelijk is), men schijnt
hem in den Haag te moeten ontzien.
Intusschen blijven wij hopen, dat de
Regeering alsnog ook de anderen zal
gedenken.
Maar ondanks alles zal 1914 niet te
vergelijken zijn met 1913.
Misschien loopt er nog een kloek schip
van stapel, door een kloeken bouwmees
ter voor een kloeke Nederlandsche
maateikenhout, waarbij de namaak er wel wat
al te dik opligt, de rest doet om het geheel
er smakeloos te doen uitzien.
Wanneer de heer Schorer weer eens de
Duitsche lokaalbanen langs onze grenzen
gaat bereizen, moet hij eens per Noord
ooster naar Coevorden gaan en daar over
stappen in de Bentheimer Kreisbahn. Zijne
bewondering voor de Duitsche lokaalbanen
zal dan wel wat bekoeld zijn. Die banen
en hun materieel zijn trouwens altijd een
dankbaar onderwerp geweest voor de
Duitsche humoristische bladen, hetgeen niet
pleit voor hunne volmaaktheid.
Er zijn in ons land, als overal, oude en
nieuwe rijtuigen, de nieuwe worden zooveel
mogelijk voor de sneltreinen gebruikt, de
oudere voor personentreinen, hoewel deze
scheiding bij abnormale drukte niet steeds
gehandhaafd kan worden. De Hollander reist
in het buitenland langs hoofdlijnen met
snel- en D-treinen, in het eigen land langs
alle lijnen met alle treinen, en gaat dan
vergelijkingen maken, die geheel verkeerd
zijn.
Het materiaal C 500, C 600, C 700, C 1300
der S.S. en 500, 700, 800, 1100, 1400 der
H. S. M. voldoet aan de hoogste eischen
van den tegenwoordigen tijd, het nieuwe
materiaal wordt steeds volmaakter.
G. F. BERG.
W. I.
* * ?
ONDERSCHRIFT.
Een vriend was op 30 December 1913
rijdende van Arnhem naar Nijmegen; ver
trek van Arnhem 9 uur en 9 min. Door de
zoldering van den waggon viel lichte sneeuw,
zoodat eene juffrouw op weg naar Eindhoven
van plaats moest veranderen. Het tochtte
zeer sterk in het rijtuig, dat zoo goed als
niet verwarmd was.
J. H. S.
*
*
Inhoud van Tijdschriften
De levende Natuur, afl. 17: B. E. Bouw
man, Kakkerlakken en wespen. M.
Pinkhpf, Huisspinnen. J. Metzelaar,
Trawlervisschen. Marie Gijsen, Gerrit. W. H.
D., De verzwakking bij Hopsten en het
Zyen-Veen.
Ons Tijdschrift, afl. 12: Jhr. Mr. W. H.
de Savornin Lohman, Uit Groen's jeugd
1801?1827. J. H. Tollig, Verzen.
Willem de Mërpde, De Alchimist. De
lersche Onderwijspolitiek III. H. Armin,
De begrafenis van het kindje. C.
Gerretsen, Sociale Kroniek. Terugblik door
***. G. Schrijver, Van boeken.
De Hollandsche Revue, no. 12: Wereld
geschiedenis. Belangrijke onderwerpen :
minder eten meer verteren. De omvang
der vakbeweging. De Lommerds.
Kerstversieringen. Karakterschets: C. E.
van Koetsveld. Revue der Tijdschriften.
Het boek van de Maand : Wat is toch
Vrijmetselarij" door Mr. G. Andrède la Porte.
De Vlaamsche Gids, Jan.-Febr. '14 : Maurits
Sabbe, De Finnen en hun cultuurstrijd.
Franz De Backer, Het Goede Schoone Leven.
Ellen Corr : Op het Scheldeterras. Sture
Lente. Wolkenvlucht. Brugge.
Prpsper Leflot, Naar drie schilderijen van Emiel
Claus. Lentemorgen. Zomerpracht.
Herfstavond.?M. B. Ledegou wer, Apotheose
quelconque. Jos. Malville, Liedjes. Leo
van Riel, Fransche Letteren. Frans
Delvaen, Duitse Letterkunde. M. Basse,
Engelse Letterkunde.
\egetarische Bode: Prof. Rubner over het
eiwit- en vleeschvrnagstuk. A. Perdeck,
Interview met bekende Nederl. vegetariërs,
L, T. Domela Nieuwenhuis. Plato over
Vegetarisme. Miss Wilkens, Invloed van
het vegetarisch dieet op de bevalling.
Onderl. gedachtenwisseling. Wetenswaar
digheden, enz.
Levenskracht, No l : Leven van mijn Leven
(Fagore). L. v. Mierop, Verbreding van
Terrein. Jac. F. S. Mossel, Encore plus
que des actes. Frans Coekkelbergen, Ze
wil van geen kinderlast.
Damspel
?MIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIMIMMIMtlHIIIIIUUIIIIIIIIIIIIHIIIHIIItlllllllllllll
lle Jaargang 18 Januari 1914
Redacteur: J. DE HAAS
Graaf Florisstraat 15*, Amsterdam
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
ONZE CURSUS
Hekstelling
De typeslag van heden geeft ons aanleiding
bij eenige zetten een opmerking te maken,
die u zal doen zien, waarom het in deze
schappij gebouwd, misschien wordt er
in Gouda een kaashoogeschool opgericht,
misschien worden er eenige moordenaars
gevonden....
Politie en Justitie te Amsterdam gaan
er evenwel niet op vooruit. Nauwelijks
is de bekwame hoofdcommissaris ver
trokken of het bericht komt, dat Mr.
Meinesz als vice-president der Recht
bank zal aftreden. Hij heeft dan veertig
jaar gezeten, n.l. in 't Paleis v. Justitie.
Er schijnen voorbereidingen te zijn ge
troffen, om hem bij zijn afscheid een
eigenaardige hulde te brengen. De com
missie zetelt in Leeuwarden, omdat het
meerendeel harer leden tot de vaste in
gezetenen van die stad behoort. Onder
geheimhouding kan ik hier mededeelen,
dat verschillende stoffelijke blijken van
waardeering zullen overhandigd worden,
zooals:
1. een couvert met inhoud, bestaande
uit valsche bankbilletten, waaraan de
aftredende magistraat naar eigen keuze
een bestemming kan geven. (Naar wij
vernemen is er een zér aanzienlijk be
drag bijeengebracht).
2. een zilveren theeservies, vroeger
toebehoord hebbende aan den wethouder
Delprat.
Ten slotte een hulde-adres, waarbij
hem opzettelijk wederrechtelijk,
bedriegesoort partijen eigenlijk gaat. Alle schijven
dus maar weer in den aanvangsstand en
gespeeld als volgt:
. Wit Zwart
1. 31-26 17-22
2. 37-31 20-24
3. 32-27 19-23
4. 33-29
Wit is wel genoodzaakt, tot het uitruilen
van deze schijf, daar zwart anders in dezen
hekstelling met 23-28 ruit 28 bezetten zou
en dit juist moet wit in den hekstand ver
hinderen.
4. 24:33
5. 39:19 14:23
6. 35-30 10-14
Bezet zwart ruit 28, dan ruilt wit dadelijk
af met 38-33.
7. 30-25 4-10
Ook nu baat zwart het gaan op 28 niet,
daar wit 34-30 en 38-33 spelen zou.
8. 41-37 11-17
9. 38-32
Dit is nu juist geen sterke zet. Indien
zwart nu maar onmiddellijk antwoord met
13-19, dreigend 23-28 en 19:28 dan krijgt
deze uitstekend spel.
9. 6-11
10. 44-39 13-19?
Loopt hiermede in de val.
ZWART
WIT
De slagzet die nu volgt is niet diep doch
leuk. Bovendien bedriegelijk doordat zwart
op verschillende manieren slaan kan, doch
zooals men weet gaat meerslag voor.
11. 32-28 22:35
12. 27-21 16:27
13. 31:4
VRAAGSTUK VAN DETMEIJER
ZWART
WIT
Stand:
Zwart 5 schijven op 8, 19, 23, 34, 38.
Wit 5 schijven op 11, 17, 22, 32, 43.
Wit speelt en wint door een slagzet.
Een eenvoudig doch bijzonder mooi vraag
stuk van heel ouden datum. Het is alleen
maar jammer dat de stand van wit niet
mooi is.
OPLOSSING VAN HET VRAAGSTUK
Stand:
Zwart 14 schijven op 1/4, 8, 9, 12/14, 16,
18, 22, 23, 25.
Wit 14 schijven 24, 27, 31, 33, 34, 36/41,
43, 44, 48.
Wit
1. 24-19
2. 34-30
3. 44-40
4. 39:10
5. 27-21
6. 33-29
7. 43-39
8. 37-17
9. 31:4
Zwart
13:24
25:45
45:34
4:15
16:27
23:34
34:32
12:21
Goede oplossing ontvangen van D. v.
Nieuwkerk te Rotterdam.
Er kwamen nog 6 oplossingen in van een
damslag, die echter niet bedoeld wordt.
CORRESPONDENTIE
J. O. te U. Als nieuwe gast heet ik u
welkom, hoewel u voor mij geen onbe
kende bent.
* * *
lijk, valschelijk en listiglijk een langdurig
otium cum dignitate wordt toegewenscht.
Wij twijfelen niet, of Mr. Meinesz zal
diep getroffen zijn.
Veel goeds heeft het nieuwe jaar dus
tot heden niet gebracht, al spreekt het
van zelf, dat de plaats van Mr. Meinesz
op waardige wijze zal vervuld worden
door een scherpzinnig magistraat, wiens
heldere adviezen in de raadkamer steeds
op hoogen prijs worden gesteld en wiens
humaniteit slechts overtroffen wordt door
zijn werkkracht, door iemand op wiens
bereidvaardigheid nimmer vergeefs een
beroep wordt gedaan enz."
Laat ons dus opgewekt blijven en ons
vast verheugen op 1915. Dan is er weer
heel wat honderd jaar geleden. Dan
leveren wij in alle gemeenten boven
3000 inwoners nog eens den slag bij
Waterloo, die, zooals iedereen weet,
eigenlijk door den Prins van Oranje is
gewonnen; dan zullen de vreemdelingen
herwaarts stroomen naar de tentoon
stelling De Klepbroek 1815?1915"
door reek en Cloppenburg in hun
Dampaleis, met toestemming der hooge
geestelijkheid te organiseeren, dan bren
gen wij Abraham Bonaparte naar
Schokland, het St. Helena der stille Zuiderzee
en verplichten hem dagelijks het Han
delsblad te lezen.