De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1914 18 januari pagina 10

18 januari 1914 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

10 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR ? NEDERLAND 18 Jan. '14. No. 1908 boodschap van den President in zake de nieuwe antitrustwet en vond men hierin aanleiding de toekomst met meer vertrouwen tegemoet te zien. Welke trouding zich in eene betere tendenz der New-Yorksche markt kenbaar maakte. Oorspronkelijk hadden hierbij de industrieele waarden de leiding, vooral Steels, welke trouwens reeds geruimen tijd een vasten grondtoon hadden, wijl de toestand in de staalnijverheid iets beter is geworden. Doch ook andere soorten ondervonden eene flinke koersverheffing o.a. de gewone Studebakers in verband met zeer bevredi gende berichten in de auto-industrie, die de onlangs gelanceerde volkomen tegenspreken. Naderhand volgden ook de spoorwegshares onder leiding van Union's en vallen zoo doende yoor het meerendeel koersverbe teringen te constateeren, die van meer beteekenis zijn dan sedert lang. Wij laten hier de noteeringen der voor naamste soorten volgen : 8 Jan. en 15 Jan. Amalgamated Copper 73 74V« Amer. Car & Foundry 45% 47% ei.-d. Beet Sugar 24 27 Hide & Leather 22'A 22% n Smelting & Ref. 64V, 66% United Cigar's 46% 49^ States Steel 60Vs 62% «i.-i Atchison Topeka 95 V8 96% Baltimore & Ohio 90% 91% Denver & Rio 17% 18Vs Erie 28 V8 30 Kansas City & Southern 25 26 Missouri K. Texas 20 21% Rock Island 14 15% Southern Rails 23% 25 Vi Pacific 92 93Vs Union Pacific 1591/2 158% ex.-d. Ook Rock Island-waarden hadden eene goede stemming, die werd toegeschreven aan meerdere ontvangsten der maatschappij, waardoor het gevaar voor complicaties, 't welk men eenige maanden geleden zeer duchtte, kans heeft te worden afgewend. Deze ommekeer in de New-Yorksche markt, zoolang verbeid en eindelijk toch nog meer bij verrassing . gekomen wie zou 't nu verwacht hebben, terwijl de economische tijdingen uit de Unie zódesolaat luiden was oorzaak, dat grootere omzetten dan voorheen ? in de Amerikaansche afdeeling vielen op te merken. Maar ook in de locale markt blijft meer dere levendigheid te bespeuren. Tabaksaandeelen zette hunne lente-hausse voort, waarvan de onderstaande koersnoteeringen getuigenis afleggen. 8 en 15 Jan. Amsterdam Deli 250 248 Langkat gew. 298 303 pref. 360 363 a Serdang 89 Bindjey Tabak 107 Deli Batavia 455 Cultuur 165 Maatschappij 570 Medan Tabak 219 Krapok 86 Rotterdam Deli 234 M! Serdang Tabak 111 Senembah Mij. 536 Tabak My. Arendsburg 580 l.n. 625 United Lankat 528 529 Zelfs de aandeelen der ondernemingen, die Javatabak produceeren, gingen mee, of schoon de berichten omtrent deze tabak wederom ongunstig luiden. De hoogste koersen konden echter niet behouden bl'jven. Inheemsche petroleum-waarden hadden een onbeteekend verloop; daarentegen wer den de Russische soorten alle belangrijk hooger afgedaan blijkens onderstaande koersen : 8 Jan. 15 Jan. Bibi Eybat 65 l.n. 76 Russian-petroleum 37 V8 42 Vs In den loop der week werden hier geïn troduceerd de aandeelen der Deutsche Erdöl Aktien Qesellschaft te Berlijn, eene maat schappij met een uitnemend rendeerend boor-raffinage- en distributiebedrijf; eerste koers 232 pCt., dividend ca. 20 pCt. In de overige speculatieve .waarden ging nagenoeg niets om. Staatswaarden onveranderd : het besluit der Mexicaansche regeering om de rente betaling op de staatsschuld voor de eerst volgende termijnen te staken had een verder nadeelig koersverloop der betrokkene fondsen tengevolge ; de 5 pCt. Binnenl. Mexicanen daalden 3 pCt. Ter inschrijving kwamen heden 6 millioen 4Vj pCt. obligaties Rotterdam h lOOVs, ter wijl de leening van / 1 millioen der gemeente Utrecht tegen denzelfden koers werd gegund. Donderdag was de inschrijving opengesteld op 3 millioen 4 H pCt. obligaties der Nederl. Centraal Spoorweg Mij. a 100 pCt. en Dinsdag a.s. kan worden ingeschreven op 1 500,000 aand. Wester-Suikerraffinaderij i 160 pCt., met voorkeursrecht van aandeelhouders in verhouding van 6:1. Voorts stelt de Staats460 l.n. 1 63 K 578 217',s 90 243Va 111 535 BRIEVEN VAN OOM LOUIS in Aan alles komt een einde en zoo be hoort het jaar 1913 ook weer tot het verleden. Hoe dikwijls zuchtten wij niet zachtkens het woord des dichters Verweile, du bist so schön", het baatte niet: het jaar had geen tijd en snelde ons per zandlooper voorbij. Een enkele oester schelp en een stuk uitgeknepen citroen wijzen nog de plaats aan, waar het uit ons gezicht verdween ... helaas! Het was een prachtjaar. Nu ja, de beurs was eigenlijk flauw, maar de geestdrift voor het ideëele heeft er niet onder geleden. Ziehier eenige statistische cijfers: 80 Prinsen van Oranje spoelden uit zee aan, 217,000 Nederlanders liepen in een t historischen optocht, 35,317 Nederlanders bestuurden een tentoonstelling, 300 gedenksteenen werden gemetseld, 2 onafhankelijkheids-vlaggen werden geheschen, 16 douanehuisjes werden verbrand (het vee werd gered), 18 socialisten werden in de Tweede Kamer gekozen, O caféhouders failleerden, spoorweg Mij 30 Jan. a. s. de gelegenheid open om op / lO.millfoen obligaties a 100M pCt. in te teekenen. 16 Jan. v. D. M. CORRESPONDENTIE H. Laat u vooral niet met dergelijke, in anonyme advertenties groote winstbelovende personen in. Ge zoudt stellig van den regen in den drup komen. ** . De Koopvaardijvloot in 1913 Het Bureau Veritas" zorgt elk jaar door de uitgifte van een Algemeen Register van de handelsvloot van alle landen voor een uitgebreid overzicht van alle stoomschepen met een inhoud van meer dan 100 bruto register ton en van alle zeilschepen van meer dan 50 ton netto inhoud. Blijkens de jongste uitgave, nl. die van November 1913, telt de stoomvaar t-vloot der wereld 17.135 bodems met een inhoud van 39.843.841 bruto reg. ton, d.i. sedert 1910 een toename met 1310 stoomers en 3.874.518 ton, of 10.8 pCt. In deze vermeerdering deelen verschillende landen, maar aan de spits staat natuurlijk Engeland en wél in zoodanige verhouding, dat de helft van die toename onder Britsche vlag stoomt. Ofschoon Engeland's handels vloot slechts met 7 pCt. in die 3 jaren is uitgebreid, is die uitbreiding tegenover andere zee varende natiën toch degrootste.nl. 1.296.928 reg. ton. Duitschland neemt de tweede plaats in; wél is de toename veel kleiner dan die van Engeland, maar niet te min waait thans van het 10e deel van alle stoomschepen der wereld der Duitsche vlag, hoewel de Britsche handelsvloot vier maal zoo groot is als die van Duitschland, van welke laatste de ver meerdering sedert 1910 800.667 reg. ton of 20.7 pCt. bedraagt. Daarop volgt Noorwegen, welks stoomvaartvloot thans sterker is dan die van Frankrijk, dank zij een toename van 428.000 reg. ton of 30 pCt. Maar percentsgewijze heeft de Grieksche vloot de grootste uitbreiding ondergaan, al bestaat deze ook slechts uit 130.000 reg. ton, zijnde 39 pCt. Wel heeft België daar tegenover een toe name van 196.000 reg. ton aan te wijzen maar deze vertegenwoordigt slechts 6.7 pCt. van het geheel, terwijl Turkije 5 pCt. van. zijn handelsvloot heeft verloren wat het aantal schepen betreft, doch aan inhoud zijner stoom vaartuigen 7800 ton of 7.4 pCt. heeft gewonnen. Van de handelsvloten met meer dan 100.000 ton inhoud is de Chineesche de kleinste. Onderstaande tabel vermeldt de verschil lende stoomvaart-vloten, boven 1.000.000 ton inhoud, met bijvoeging van de toename, die zij sedert 1910 hebben ondergaan: vermeerd. Landen: aantal br. reg. ton br. reg. ton Engeland 6594 18.863.652 1.296.928 Duitschland 1510 4.665.491 800.667 N.Amerika 1103 2.261.663 370.111 Noorwegen 1266 1.824.762 428.611 Frankrijk 692 1.739.255 325.159 Japan 803 1.507.145 398.302 Italië 537 1.270.521 299.516 Nederland 451 1.249.340 278.431 Ons land behoort dus tot de grootste zeevarende natiën en kan op een naar ver houding flinke toename van zijn stoom schepen gedurende de laatste 3 jaren wijzen. Voor de minder groote vloten geldt de volgende tabel: vermeerde ring Landen aantal br. reg. ton br. reg. ton Oostenrijk 345 986.592 209.953 Zweden 940 951.757 165.006 Rusland 622 889.302 69.405 Spanje 438 824.364 84.054 Denemarken 470 700.456 56.761 Griekenland 342 686.054 191.799 België 132 311.379 19.600 Brazilië 257 284.023 73.808 Argentinië 147 156.533 27.998 Turkije 96 113.207 7.815 China 66 102.137 11.878 Het aantal zeilschepen is sedert 1910 verminderd. Maar het Bureau Veritas" maakt slechts melding van zeilvaartuigen met een inhoud boven 50 ton netto en maakt onder scheid tusschen schepen met hulpmotoren en die zonder machines; het aantal met motoren boven 50 ton inhoud is echter betrekkelijk klein. Sedert 1910 is het aantal zeilschepen boven deze tonnenmaat van 24.162 tot 21.924, de inhoud van 6.411.611 tot 5.629.952 ton terug gegaan, een vermindering dus van 2238 schepen en 781.669 ton of 12.2 pCt. in 3 jaren. Uit een opgave van de vloten van meer dan 50.000 ton blijkt, dat slechts van 3 landen de zeilvloot is toegenomen en wél die van Rusland met 2% pCt. of 13.700 ton, die van Turkije met 1.6 pCt. op 3270 ton en die Hogendorp was bijna even populair als Prins Hendrik en aan Napoleon heeft goddank niemand gedacht. Jammer, dat het voorbij is! welk een overgang in het prozaïsche jaar 1914! Niets in het verschiet te heb ben dan het vuurwerk aan den Amstel op Koninginnedag. Niets? En zou dan zooveel geestdrift onbeloond blijven? Wij kunnen, wij willen het niet gelooven. Het hooge woord moet er uit: waar blijven de lintjes? Onafhankelijkheid en Oranjehuis, 't is alles heel mooi, maar met de jubileumpostzegels en. de onafhankelijkheidsstuivers alleen kan men het vaderlands lievende volk niet afschepen; die kan men niet in het knoopsgat steken. Van deze Regeering valt het geducht tegen. Wat heeft men, en E. N. f. O. S., nu aan een liberaal ministerie, dat zoo weinig liberaal handelt? DanwasdeTheo-cratie toch anders en onder Kuyper... enfin! Is het soms een pretje allerlei rommel bij elkaar te sleepen, zooals pestmuggen, malariaratten, gelekoortstorren, cholerabacoven, het rijwiel van De Ruyter enz. en daarmede een half jaar aan het Tolhuis te zitten koekeloeren? Is het soms een pretje een geheelen zomer aan den Buiten-Amstel te overwinteren om de menschen wijs te maken, dat buitenvan Brazilië met 11.6 pCt. of 7063 ton, welke toename echter meerendeels uit kleine vaar tuigen bestaat. Zoowel relatief als percentsgewijze heeft de Engelsche zeilvloot de grootste vermin dering ondergaan en wél met 371.000 ton of 28.4 pCt. Voor Duitschland is een af name van 14.962 ton of 3.4 pCt. te vermel den. Voor de grootste natiën is, wat de uitgebreidheid der zeilvloot betreft, de volg orde onveranderd gebleven. Nog steeds staan de Ver. Staten van Noord-Amerika met ruim 1.200.000 ton bovenaan. Verder vermeldt onderstaande tabel van de voornaamste landen het aantal zeilschepen met inhoud en toename sedert 1910. Landen: aant. inh.-n.reg.t.-vermind. N. Amerika 2993 1.214.974 142.815 Engeland 4945 935.467 371.376 Noorwegen 861 600.714 7.296 Frankrijk 877 434.289 48.559 Duitschland 1041 426.979 14.962 Italië 934 279.366 99.868 Japan 1308 167.119 6.023 Zweden 1117 162.289 40.604 Griekenland 808 142.585 2.701 Denemarken 615 78.514 19.979 Argentinië 175 52.277 4.986 Het aantal tank-stoomschepen blijkt in de laatste 3 jaren belangrijk te zijn toegenomen, nl. van 264 tot 341, waarvan Engeland 150 tegen 114 in 1910. Daarop volgen America met 50 tegen 32 en Duitschland met 39 tegen 28. Voorts hebben Rusland en Neder land 40 resp. 30 tankschepen. Het aantal der groote zeekasteelen van meer dan 20,000 ton is 15, waarvan de gezamentlijke inhoud 449,220 ton bedraagt. Hierin zijn tevens begrepen de reuzen-vaar tuigen, die nog niet in dienst gesteld, doch reeds van stapel geloopen zijn. Engeland bezit 7 van deze stoomers, nl. 5 van de White Star- en 2 van de Cunardlijn, gevolgd door Duitschland, dat in deze rnbriek is vertegenwoordigd door Vaterland", Kaiserin Auguste Victoria", Impe rator", Amerika", van de Hamburg?Amerika Packetfahrt, alsmede George Washington" van de Norddeutsche Lloyd. Nederland, Frankrijk en Noord-Amerika hebben elk zulk een reuzenschip bij hun koopvaardijvloot. De grootste inhoud heeft .?Vaterland", nl. 56000 ton; het Engelsche stoomschip Olympic" meet 46359 ton, de Rotterdam" (Neder land) 24149 ton, de France" (Frankrijk) 23666 ton en Minnesota" (Amerika) 20718 ton. Voorts heeft de Cunard-lijn 2 stoomers van meer dan 19000 ton, evenals de Lloyd; de Cunard-lijn en de Hamburg-Amerika bezitten elk 2, de White Staren de Red Star elk een schip van meer dan 18000 ton, terwijl er 4 schepen van meer dan 17000 ton, 8 van meer dan 16000 ton en 9 van meer dan 15000 ton inhoud bestaan. 16/1 '14 v. D. S. Ingezonden Onze Spoorwagens De heer Schorer matigt zich in De Am sterdammer van 28 Dec. j.l. een oordeel aan over den bouw en inrichting der Hollandsche rijtuigen, Waarbij hij zeer veel oordeelt, maar niets bewijst. De nieuwste rijtuigen hebben wel de doelmatige inrichting van den Duitschen waggon, maar staan in hechtheid van bouw daarbij ten achter, is zijn merkwaardige uitspraak, die, om zijn gewichtigheid, cursief gedrukt had moeten worden. Dat merk waardige verschil in hechtheid is deskun digen evenwel onbekend. Het is dan ook te hopen, dat de heer Schorer de zwakke punten in de constructie der Nederlandsche rijtuigen spoedig bekend maakt. Ik twijfel er niet aan, of zijn uitspraak zal hem beroemd maken en een geheel nieuwe richting geven aan de constructie der rijtuigen. De wagens der verschillende maatschappijen kunnen niet veel in hechtheid verschillen, omdat ze alle volgens een zelfde systeem zijn gebouwd. En zou die hechtheid der wagens niet de oorzaak zijn, dat nog zoo veel oud materieel dienst doet? De wagens zijn nog te hecht en gaaf om ze af te keuren, hoewel hunne inrichting niet meer aan de tegenwoordige eischen voldoet. De inwendige inrichting van de Hol landsche en Duitsche wagens is gelijk, geeft de heer Schorer genadig toe, de afwerking der Hollandsche rijtuigen overtreft die der Duitsche, had hij moeten toevoegen. De binnenbetimmering der Hollandsche rij tuigen is uitgevoerd in Amerikaansch grenenhout, blank gelakt, de wagon ziet er inwendig net en degelijk uit. De binnenbetimminering der Duitsche wagons is geel geverfd, in imitatie eikenhout. De dikke plemuur en verflaag bedekt geheel of ver vaagt de grenslijnen der samenstellende deelen, waardoor het karakter van den bouw verloren gaat, terwijl de imitatie iiimiMiiiinmii ook gewoon mooi gekleede vrouwen reden van bestaan hebben? Ja, Meneer Stuart heeft een leeuw gekregen voor een buitenlandsche ten toonstelling. Maar daar zal wel meer achtersteken. Mr. Stuart is een groot man in de politiek. Hij heeft een enormen invloed op de kiezers tusschen het Thorbeckeplein en het Rembrandtplein. Daarbij zegt men, dat hij zeer machtige relaties aan het Hof heeft wegens zijn afstam ming van Karel 1. Volgens de overleve ring zou deze na zijn onthoofding naar Holland gevlucht zijn, waar hij onder een valschen naam en gemaskerd, met een Hollandsche dame in het huwelijk zou zijn getreden. Uit dit huwelijk zouden de Amsterdamsche Stuarts stam men. Hoe het ook zij, al zou Mr. Stuart ook van een gewonen Engelschen Steward met een hoofd afstammen (iets dat overi gens zeer onaannemelijk is), men schijnt hem in den Haag te moeten ontzien. Intusschen blijven wij hopen, dat de Regeering alsnog ook de anderen zal gedenken. Maar ondanks alles zal 1914 niet te vergelijken zijn met 1913. Misschien loopt er nog een kloek schip van stapel, door een kloeken bouwmees ter voor een kloeke Nederlandsche maateikenhout, waarbij de namaak er wel wat al te dik opligt, de rest doet om het geheel er smakeloos te doen uitzien. Wanneer de heer Schorer weer eens de Duitsche lokaalbanen langs onze grenzen gaat bereizen, moet hij eens per Noord ooster naar Coevorden gaan en daar over stappen in de Bentheimer Kreisbahn. Zijne bewondering voor de Duitsche lokaalbanen zal dan wel wat bekoeld zijn. Die banen en hun materieel zijn trouwens altijd een dankbaar onderwerp geweest voor de Duitsche humoristische bladen, hetgeen niet pleit voor hunne volmaaktheid. Er zijn in ons land, als overal, oude en nieuwe rijtuigen, de nieuwe worden zooveel mogelijk voor de sneltreinen gebruikt, de oudere voor personentreinen, hoewel deze scheiding bij abnormale drukte niet steeds gehandhaafd kan worden. De Hollander reist in het buitenland langs hoofdlijnen met snel- en D-treinen, in het eigen land langs alle lijnen met alle treinen, en gaat dan vergelijkingen maken, die geheel verkeerd zijn. Het materiaal C 500, C 600, C 700, C 1300 der S.S. en 500, 700, 800, 1100, 1400 der H. S. M. voldoet aan de hoogste eischen van den tegenwoordigen tijd, het nieuwe materiaal wordt steeds volmaakter. G. F. BERG. W. I. * * ? ONDERSCHRIFT. Een vriend was op 30 December 1913 rijdende van Arnhem naar Nijmegen; ver trek van Arnhem 9 uur en 9 min. Door de zoldering van den waggon viel lichte sneeuw, zoodat eene juffrouw op weg naar Eindhoven van plaats moest veranderen. Het tochtte zeer sterk in het rijtuig, dat zoo goed als niet verwarmd was. J. H. S. * * Inhoud van Tijdschriften De levende Natuur, afl. 17: B. E. Bouw man, Kakkerlakken en wespen. M. Pinkhpf, Huisspinnen. J. Metzelaar, Trawlervisschen. Marie Gijsen, Gerrit. W. H. D., De verzwakking bij Hopsten en het Zyen-Veen. Ons Tijdschrift, afl. 12: Jhr. Mr. W. H. de Savornin Lohman, Uit Groen's jeugd 1801?1827. J. H. Tollig, Verzen. Willem de Mërpde, De Alchimist. De lersche Onderwijspolitiek III. H. Armin, De begrafenis van het kindje. C. Gerretsen, Sociale Kroniek. Terugblik door ***. G. Schrijver, Van boeken. De Hollandsche Revue, no. 12: Wereld geschiedenis. Belangrijke onderwerpen : minder eten meer verteren. De omvang der vakbeweging. De Lommerds. Kerstversieringen. Karakterschets: C. E. van Koetsveld. Revue der Tijdschriften. Het boek van de Maand : Wat is toch Vrijmetselarij" door Mr. G. Andrède la Porte. De Vlaamsche Gids, Jan.-Febr. '14 : Maurits Sabbe, De Finnen en hun cultuurstrijd. Franz De Backer, Het Goede Schoone Leven. Ellen Corr : Op het Scheldeterras. Sture Lente. Wolkenvlucht. Brugge. Prpsper Leflot, Naar drie schilderijen van Emiel Claus. Lentemorgen. Zomerpracht. Herfstavond.?M. B. Ledegou wer, Apotheose quelconque. Jos. Malville, Liedjes. Leo van Riel, Fransche Letteren. Frans Delvaen, Duitse Letterkunde. M. Basse, Engelse Letterkunde. \egetarische Bode: Prof. Rubner over het eiwit- en vleeschvrnagstuk. A. Perdeck, Interview met bekende Nederl. vegetariërs, L, T. Domela Nieuwenhuis. Plato over Vegetarisme. Miss Wilkens, Invloed van het vegetarisch dieet op de bevalling. Onderl. gedachtenwisseling. Wetenswaar digheden, enz. Levenskracht, No l : Leven van mijn Leven (Fagore). L. v. Mierop, Verbreding van Terrein. Jac. F. S. Mossel, Encore plus que des actes. Frans Coekkelbergen, Ze wil van geen kinderlast. Damspel ?MIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIMIMMIMtlHIIIIIUUIIIIIIIIIIIIHIIIHIIItlllllllllllll lle Jaargang 18 Januari 1914 Redacteur: J. DE HAAS Graaf Florisstraat 15*, Amsterdam Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek betreffende, aan bovenstaand adres te richten. ONZE CURSUS Hekstelling De typeslag van heden geeft ons aanleiding bij eenige zetten een opmerking te maken, die u zal doen zien, waarom het in deze schappij gebouwd, misschien wordt er in Gouda een kaashoogeschool opgericht, misschien worden er eenige moordenaars gevonden.... Politie en Justitie te Amsterdam gaan er evenwel niet op vooruit. Nauwelijks is de bekwame hoofdcommissaris ver trokken of het bericht komt, dat Mr. Meinesz als vice-president der Recht bank zal aftreden. Hij heeft dan veertig jaar gezeten, n.l. in 't Paleis v. Justitie. Er schijnen voorbereidingen te zijn ge troffen, om hem bij zijn afscheid een eigenaardige hulde te brengen. De com missie zetelt in Leeuwarden, omdat het meerendeel harer leden tot de vaste in gezetenen van die stad behoort. Onder geheimhouding kan ik hier mededeelen, dat verschillende stoffelijke blijken van waardeering zullen overhandigd worden, zooals: 1. een couvert met inhoud, bestaande uit valsche bankbilletten, waaraan de aftredende magistraat naar eigen keuze een bestemming kan geven. (Naar wij vernemen is er een zér aanzienlijk be drag bijeengebracht). 2. een zilveren theeservies, vroeger toebehoord hebbende aan den wethouder Delprat. Ten slotte een hulde-adres, waarbij hem opzettelijk wederrechtelijk, bedriegesoort partijen eigenlijk gaat. Alle schijven dus maar weer in den aanvangsstand en gespeeld als volgt: . Wit Zwart 1. 31-26 17-22 2. 37-31 20-24 3. 32-27 19-23 4. 33-29 Wit is wel genoodzaakt, tot het uitruilen van deze schijf, daar zwart anders in dezen hekstelling met 23-28 ruit 28 bezetten zou en dit juist moet wit in den hekstand ver hinderen. 4. 24:33 5. 39:19 14:23 6. 35-30 10-14 Bezet zwart ruit 28, dan ruilt wit dadelijk af met 38-33. 7. 30-25 4-10 Ook nu baat zwart het gaan op 28 niet, daar wit 34-30 en 38-33 spelen zou. 8. 41-37 11-17 9. 38-32 Dit is nu juist geen sterke zet. Indien zwart nu maar onmiddellijk antwoord met 13-19, dreigend 23-28 en 19:28 dan krijgt deze uitstekend spel. 9. 6-11 10. 44-39 13-19? Loopt hiermede in de val. ZWART WIT De slagzet die nu volgt is niet diep doch leuk. Bovendien bedriegelijk doordat zwart op verschillende manieren slaan kan, doch zooals men weet gaat meerslag voor. 11. 32-28 22:35 12. 27-21 16:27 13. 31:4 VRAAGSTUK VAN DETMEIJER ZWART WIT Stand: Zwart 5 schijven op 8, 19, 23, 34, 38. Wit 5 schijven op 11, 17, 22, 32, 43. Wit speelt en wint door een slagzet. Een eenvoudig doch bijzonder mooi vraag stuk van heel ouden datum. Het is alleen maar jammer dat de stand van wit niet mooi is. OPLOSSING VAN HET VRAAGSTUK Stand: Zwart 14 schijven op 1/4, 8, 9, 12/14, 16, 18, 22, 23, 25. Wit 14 schijven 24, 27, 31, 33, 34, 36/41, 43, 44, 48. Wit 1. 24-19 2. 34-30 3. 44-40 4. 39:10 5. 27-21 6. 33-29 7. 43-39 8. 37-17 9. 31:4 Zwart 13:24 25:45 45:34 4:15 16:27 23:34 34:32 12:21 Goede oplossing ontvangen van D. v. Nieuwkerk te Rotterdam. Er kwamen nog 6 oplossingen in van een damslag, die echter niet bedoeld wordt. CORRESPONDENTIE J. O. te U. Als nieuwe gast heet ik u welkom, hoewel u voor mij geen onbe kende bent. * * * lijk, valschelijk en listiglijk een langdurig otium cum dignitate wordt toegewenscht. Wij twijfelen niet, of Mr. Meinesz zal diep getroffen zijn. Veel goeds heeft het nieuwe jaar dus tot heden niet gebracht, al spreekt het van zelf, dat de plaats van Mr. Meinesz op waardige wijze zal vervuld worden door een scherpzinnig magistraat, wiens heldere adviezen in de raadkamer steeds op hoogen prijs worden gesteld en wiens humaniteit slechts overtroffen wordt door zijn werkkracht, door iemand op wiens bereidvaardigheid nimmer vergeefs een beroep wordt gedaan enz." Laat ons dus opgewekt blijven en ons vast verheugen op 1915. Dan is er weer heel wat honderd jaar geleden. Dan leveren wij in alle gemeenten boven 3000 inwoners nog eens den slag bij Waterloo, die, zooals iedereen weet, eigenlijk door den Prins van Oranje is gewonnen; dan zullen de vreemdelingen herwaarts stroomen naar de tentoon stelling De Klepbroek 1815?1915" door reek en Cloppenburg in hun Dampaleis, met toestemming der hooge geestelijkheid te organiseeren, dan bren gen wij Abraham Bonaparte naar Schokland, het St. Helena der stille Zuiderzee en verplichten hem dagelijks het Han delsblad te lezen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl