Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
8 Febr. 14. No. 1911
VULKANISCHE UITBARSTING IN JAPAN
Vulkaan op het eiland Sakourachima, die bij een eruptie meer dan vijfduizend slachtoffers maakte
MIIIIIIIHIMIIimiHMIIIMIIIIIIIIIIIItlHIMUIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIMIIIIimHIIIIMIIHIIIIIIIIIHHim
Het gedicht is gedeeltelijk lyrisch, gedeeltelijk
beschrijvend en de compoiyst heeft de
lyriek vertolkt door zang, de beschrijving
door declamatie, aan de lyriek eene andere
en vollediger muzikaliteit toekennend en
waarschijnlijk ook wel bekoord door deze
verdeeling, even verrassend van vorm als
van experiment. De compositie begint met
een atmosferisch ruischen der violen, het
bijna zichtbare trillen der lucht op een h eet en
zomerdag; eene staccato-figuur der clarinet
exposeert het eerste hoofdthema, dat men
de evocatieve macht niet ontzeggen zal:
Langs ruige rotsen, door verwarde
wingerdranken,"
en later, fantastisch versomberd terugkeerend:
Maar in het Oosten, uit
onmetelijkdiepe dalen
Van Azië's binnenlanden kwam de
Duisternis,"
Na verre, bucolische tertsen intoneert de
hobo een pastoraal motief, het milieu ver
duidelijkt, nadert en verinnigt in een volgend
thema, dat onmiddellijk voor de declamatie
begint wordt aangeheven. Het is een der
mooiste van het werk, een der mooiste van
Diepenbrock's inventies, peinzend van
lineatuur, lenig en jong gebarend van rythmiek,
bijna sanglotant d'extase" in zijn peinzende
en amoureuse onbewustheid.
Zoo blijven de eerste strophen een schal
meien van hobo, hobo d'amore, cor anglais
en fluiten, gracieus mijmerende egloog, waar
over 't thema der hoorns zijgt als de eerste
verwondering, het groeien der stilte en de
aarzeling van den langzamen avond. Daar
verrijzen alle geheimenissen en alle
betooveringen over het land; diepe schaduwen dwalen
over de scherp afgeteekende aarde en hare
tempels, de maan gaat op, de schoonste luister
van den nacht, de nacht zelf met zijn sidde
rende mysteriën, welke den Lydiër onrustig
bevangen, opjagen tot een ongekenden harts
tocht, die hem de ziel zelf wekt en eene
aangrijpende muziek ingeeft: de cantilene,
welke de fagotten, bijna kreunend, bevend
in hare angstige rythmiek, den droomende
nazingen. Dit voert naar het eerste (en haast
eenige) orchestrale fortissimo, het drama
tische keerpunt der compositie: kreet van
hooge trompetten en bazuinen, met hout ge
slagen, pauken haar overweldigendste mo
ment.
Er treden dan geen nieuwe thema's meer
in; de tweede helft van 't werk kan gelden
als ontwikkeling en epiloog der eerste helft.
Langzamerhand stilt de passie van den
Lydiër tot een morgen-vrede, en geleidelijk
laat de componist meer solistische stemmen
aanheffen tegen den zingenden baryton. Hoe
vermeerdert dit in klaarte en licht! Hoe
zuiver groeien dag en leven in den jongen
morgen, de uchtend-zon, die oprijst door 't
zelfde, nu glanzende motief, waarmee zij
zeeg, en de herwekte pastorale stemmen.
Als herinnering aan 't raadsel van den nacht,
tegelijk als schaduw van den stralenden dag,
eindigt het werk rustig en onafzienbaar met
een neuriënde schalmei en paukenroffel.
De twee uitvoeringen stonden onder leiding
van Diepenbrock zelf, terwijl Gerard Zalsman
declameerde en zong. Zijne geheel origineele
manier van dirigeeren, welke bestaat in eene
absoluut-melodische opvatting van alles wat
eene compositie vormt en welke voortkomt
uit Diepenbrocks eigen stijl, heeft de auteur,
aanvankelijk tot mijn groote verbazing, ver
laten voor de manier der orchest-dirigenten.
Ik heb me dit later verklaard uit eene van
technisch standpunt zeer duidelijke bezorgd
heid voor de onverstoorde reproductie van
deze partituur, welke dirigent en orchest
door allerlei complicaties van rythme en
polyphonie (want Diepenbrock houdt niet
op zijne techniek te veredelen) meer moei
lijkheden brengt dan zijne vroegere compo
sities en onze moderne partituren. Dit is
hem gelukt en zelden hoorde men een werk
van Diepenbrock, zoo afgerond, zonder
weifelingen, ja zoo handig, waarom men het
orchest niet genoeg zal kunnen prijzen.
Dat de psyche der Lydische Nacht uit de
overwonnen moeilijkheden volledig en vol
doende te voorschijn kwam zou ik echter
niet gaarne beweren en wanneer de compo
nist zich later rustiger en veiliger voelt
tegenover het werk, zal hij ons heel wat
dichter brengen bij de zeer sublieme schoon
heden. Doch Diepenbrock trof het slecht:
Meerlo, de solo-altist, was wederom niet te
hooren, (wat doet hij eigenlijk met zijn
voortreffelijk instrument?) en Qaillard, hoe
bekwaam ook op zijne violoncel, kan Hekking
in deze muziek niet vervangen als solist.
Stokvoering met timbre zijn zoo uitstekend
als ge wilt, doch Diepenbrocks melodieën
vragen andere nuances, anderen toon, andere
expressiviteit en 't zou Qaillard tot groote
verdienste gestrekt hebben, wanneer hij dit
intuïtief begrepen had. Ik zag Zalsman ook
liever streven naarde voordracht van Hekking.
Dat de zangstem niet geheel bevredigde ligt
waarlijk niet aan de baryton-partij. Men
denke zich slechts hoe Jan Reder die zou
zingen. Zalsman beheerschte zijne rol, in
zijn stem klinkt altijd iets
bekoorlijk-welluidends, maar welke fataliteit dreef hem
om den jongen Lydischen herder te
introduceeren als Bisschop Oozewijn ?
MATTHIJS VERMEULEN
t- * *
Wat moet ik doen om goed
Kamerlid te zijn?
Wie goed kamerlid wil wezen,
Moet geregeld kranten lezen,
Letten op de zwakke zij
Van de andere partij.
Maar hier moet hij 't niet bij laten:
Hij moet bovenal veel praten.
Hij moet op de hoogte blijven
Van wat oude staatslui schrijven,
Welken kant de wind op waait,
Hoe de Driestardrijver draait,
Maar dit zou hem nog niet baten
Hij moet bovenal veel praten.
Hij moet om vrij-reizen vragen
In een eerste-klasse-wagen,
(Met zijn hoedje in zijn hand
Reist hij vrij door 't gansche land.)
Buigen diep voor treinmagnaten....
Maar hij moet vooral veel praten.
Praten moet hij zonder einde,
Of de aandacht ook verkwijnde,
Krom en recht en in 't quadraat
Praten; is hij uitgepraat
Over schepen en soldaten ...
Dan maar van wat anders praten.
Nimmer moet hij zich bedwingen;
Kilometers Handelingen
Vullen met welsprekendheid,
En den nationalen tijd
Vrij verkwisten, zonder mate,
Hij moet praten, als maar prate'.
IIIIIIMIIIIIMIIMIIIIIIIIftlllllltlllllllllllllllMIIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIUtllllllllllllllllllllllllllllllMltllllllllllllllltllllllllllllllllll
Praten moet een lid der Staten,
Zonder rustpoos of hiaten,
Zonder teugel, zonder toom,
Woordenstortvloed, woordenstroom!
Tot het klinkt als holle vaten...
Praten zal hij! als maai praten!
CHARIVARIUS
* * *
Charivari
Deelwoorden-jammer
Lettende op het karakter dier
diensttakken, hadden die kosten moeten worden
gevonden uit de andere belastingen."
(Hbl.)
Uitgaande van de afd. Zeist van den
Ned. Kinderbond, hield gisterenavond
mej. Doorman een lezing ovei
Kinderlectuur." (£7. D.)
Dat in het oog houdend moet het
opvallen, dat het telegramtarief zeer
laag is." (Het Leven)
Ik hoorde een stem achter mij, die
zeide: Mijnheer Eilers, ga uw gang
Omkijkende waren het twee dames uit
den Haag die dat zeiden." (Pr. Geld
en Ni/m. Ct.)
Finantieele interesse is verplichtend."
(Adv. Hbl.)
*
Tante Befje spreekt
De handel heeft zich niet van een
ongunstige zijde leeren kennen, en was
het jaar over 't algemeen beter dan zijn
voorganger." (U. D.)
Ongehuwde adelijke dames worden
met freule toegesproken en noemt men
haar aldus wanneer men over haar
spreekt of schrijft."
(Staatsalm. v. iedereen)
Eenige leden meenden dat de minister
het zich hierdoor bijzonder moeilijk
heeft gemaakt, 'vreezende zij hem dit
zal beletten aan het andere de noodige
aandacht te schenken." (V. V. X. N. R. C.)
In verkiezingstijden gebeurt het nog
wel, dat van roomsche zijde dezen
. indruk getracht wordt te vestigen, maar
een ernstig mensch gaat die met
stilzwijgen voorbij, al is hem dan ook
de politieke bedoeling daarvan niet
vreemd." (De Vad.)
Wij maken aanspraak op den naam van
ernstig mensch. En toch is ons de politieke
bedoeling van de indruk, dien van roomsche
zijde getracht wordt te vestigen, vreemd. Wij
gaan deze indruk niet met stilzwijgen voorbij.
Gisteren is het drijvend politiebureau
te Rotterdam omgeslagen. Het ongeluk
ontstond doordat twee tanks volliepen,.
waardoor het bureau aan eene zijde
omsloeg." (U.D.)
Bij zulke gelegenheden is het zaak alle
voorwerpen van waarde snel naar de
andere zijde over te brengen.
?
De vermaarde Dordsche geneesheer
J. v. Beverwijck zond het recept aan
Lodewijk van Nassau, heer van
Beverweert, natuurlijken zoon van prins
Maurits bij de jonkvrouw van Mechelen,
die hem er om gevraagd had." (Tel.)
Om het recept, natuurlijk.
BERNARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N SPIEGELSTRAAT ,
Tel. interc. 9739, AMSTERDAM
Moderne Schilderijen - Aqua
rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
~ Encadrementen ?
N. V. KUNSTHANDEL
]yDe Protector
Directie: G. HILHORST Azn.
Riittordam. Zuidblaak 7 O a.
Telefoon 8112.
Gedurende de maand Februari
TENTOONSTELLING
van werken door:
MARIE WANDSCHEER.
Dagelijks van 10?5 uur.
Zondags van 2?4 uur.
tOEGANG VRIJ.
PHOENIX
HOOFDGEBOUW: 446 HEERENGRACHT
tusschen Leidscheitr. en Spiegelstr.
KANTOORMEUBELEN: 76 DA M RAK)
FABRIEK: 43 LOOIERSGRACHT
AMSTERDAM. TELEF. 3978 en 84891
UITVOERIGE PRIJSCOURANTEN
MEUBELEN
PHILIPS a PROJECTOR
IMMMIlllllHlltllllHIIII
4444«-4+4444444444+4444444+44+444+4444
IKITJOSr S TH^LIsT ZD^fiTIE ^EHST.
Geïllustreerde Handleiding ten gebruike van school en buis voor
het aanleeren der technieken van Kunst- en Spoelweven op den
handweefstoeL door
ELIS. M. ROGGE
en
LOTJISE H. WILDT.
Prfls, gecart. /1.90. uitgave van TAM HOLKÏMA & WARBNDOBF, Amsterdam.
+44444++444444444++444444444+44444444
rlElT
WAN
UJAAL
.SAQ. TE.L-..
1900 DE EERSTE IQI3
INRICHTING TOT MET MEUBELEEREN
EN VERSIEREN DER WONING 15
;,T BINNENHUIS "
RAADHUISSTRAAT 48-50
LUN 3 AMSTERDAM LUN 14
DE HQÏGEBERG".
No. 10. . . f 100.?.
Tuinvaas met voetplaat.
GrnnitoGeheele hoogte 90 cM. Diameter pol 100 cNL
Vraag catalogus.
GEGARANDEEBD VOBSTVRTJ.
Diplöme d'Honneur Gent 1913.
N.V.PAERELS'MEUBILEERING M,j
AMSTERDAM,
KOKI\ 128-130 TEL E F 45*1.
SPECIALITEIT IN:
OUD-HOLLANDSCHE BETIMMERINGEN
MET GEHKELE BIJLEVERING VAN
PARKET VLOERE V, KRONEN, HA ARDEN,
ENZ. ENZ.
VRAAGT TEEKENINGEN EN PRIJZEN.
J. BAPTIST VALLEGGIA,
SIXGKL 428?433, AM8rKKl>AM.
Divans met verstelbare peJuw
? 18. J»,, ? 2O.?, ?22.?, ?25.?en ? 28.
.Divanïklet den vanaf 7.?.
444444 f444+4444444
j De bliende tataflel j
* H. VAN L.ER V& N<&Co.+
4 ARNHEM. +
1^ TELEFOON No. 1345. "*"
4Schildergen, Etsen,
^ Gravures, Encadrementen J
JAC. DE VRLfcS liz.
Kunsthandel
Steenstraat 1«9, Arnhem.
Schilderijen, Aquarellen,
Etsen, Gravures,
Encadrementen.