Historisch Archief 1877-1940
3 Mei '14. No. 1923
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
EEN TOEKOMSTBEELD? '
,iLe Journal", het Parijsche blad, hield gelijk met de verkiezingen een
proefstemming voor vrouwen, waarbij de deelneming zeer groot was
lllllltllllllllllllUIMIIIIIIIIIIItllllllllllllllllllllllllllllllllllHllllllllllllllllllllllltlMlllltllllllllllllllllllllMMMIIMIIIIItllMIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
dat opzettelijk doet uit luiheid en zelf
zucht."
Eén ernstige oorzaak voor de afname van
het aantal geboorte heeft Prof. K. echter
niet genoemd, een oorzaak, die nog maar
al te graag door de mannen verheimlijkt
wordt en wel deze: de groote uitbreiding
der venerische ziekten. Tengevolge hiervan
kunnen zoo vele mannen niet bevruchten en
worden zoo vele vrouwen geïnfecteerd. Zij
krijgen dan miskraam op miskraam of brengen
een kind ter wereld, dat niet levensvatbaar
is of de kiem dier vreeselijke ziekte mede
door het leven voert. De vrouwenbeweging
heeft den strijd aangebonden tegen de on
zedelijkheid en de ontzettende gevolgen
daarvan. De vrouwen willen gezonde kin
deren ter wereld brengen, voor haar geldt
de kwaliteit, niet de kwantiteit omdat zij
meenen dat n gezond mensch meer waarde
VROUWENRUBRIEK
IIIIIIIIIIIIIIHIIIIItllllllllllllllllllltlIllllltllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIII
Een onware en onwaardige aan
klacht tegen de vrouwenbeweging
Onlangs heeft Prof. Kouwer eer; rede ge
houden, waarin voornamelijk aan de vrou
wenbeweging geweten wordt dat het aantal
geboorten afneemt. De vrouwen zijn lui en
zelfzuchtig", haar wordt voor de voeten ge
worpen, dat zij niet meer geheel voor haar
gezin willen leven, doch daarnaast loonarbeid
verrichten, dat zij de heilige plichten van
het moederschap, die Prof. Kouwer blijkbaar
alleen tot het ter wereld brengen van kin
deren herleidt, niet meer willen aanvaarden.
Hij doet het voorkomen alsof in de meeste
gevallen de vrouw, die geen kinderen krijgt,
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiniiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Puck
VERVOERMIDDELEN EN KLEEDING
Vrouwenlogica in de vrouwenkleeding, voorheen en thans
UIT DE NA TUUR
Op den St. Pleters Berg
U heeft het mooiste gedeelte van de
wandeling in het Jekerdal juist niet gedaan,
zoo schreef mij Zaterdagavond een Lim
burger. U had door moeten loopen tot dicht
bij Eben, daar is het Jekerdal het schoonst."
Mijn Limburger is wat voorbarig geweest;
ik was nog niet klaar met mijn
Jekerwandeling. Want ik ben veel verder gegaan dan
den weg, dien ik de vorige week heb ge
noemd. Wel heeft mijn zegsman gelijk: het
gedeelte van het dal voorbij Cannes is wer
kelijk heel mooi. In de eerste plaats voor
den planten- en vogel vriend. Die zal er
heele velden opmerken geel van primula's
en donkergroen van herfsttijloozen, en plek
ken letterlijk blauw van de bosch-viooltjes.
Ook een mare
tak hier en daar
in een popu
lier is altijd
het opmerken
waard; al is het
maar als be
wijs , dat we
nog op ouden
krijtgrond wan
delen.
De
bloemenweelde van het
dal heeft tot ge
volg een rijke
insecten-fauna.
Vooral veel
vlinders:
dagpau woogen,
atalanta's, klei
ne vossen, en
citroenvlinders
fladderden er
op dien
Paaschmorgen zoo
loom en
haasteloos rond, als
of 't een
smoorheete
zomerdag was. De
andere
honingpuurders, d e
dikke harige
hommels, d e
korfbijen en
enkele wilde
bijen, vooral
het kleine
bloemenbijtje
'f J*
Pruimebloesem
in zijn bruinrood fluweelen buisje, allemaal
zijn ze druk bezig met drinken uit de ge
vlekte netels en op de sleutelbloem. Bij
Cannes waar de grenspalen staan, gaat de
weg over de Jeker en nu volgt er een tocht
door dorp aan dorp, aan elkaar geregen als
de plaatsen aan de Zaan.
Deze dorpswandeling liefst op een rustdag
en vooral op een zonnigen feestdag kan ik
ieder aanraden. Ze zalhaast even veel genot
aanbieden als een tochtje door bosch en veld.
De menschen daar in het Zuiden, moeten
toch van heel ander slag zijn dan onze
Noordelijke boeren. Aan een meerdere of
mindere beschaving kan het niet liggen,
aan meer of minder welstand, aan een betere
opvoeding in huis en school, ook niet. Waar
aan dan wel ? Ik weet het niet, maar die
Limburgers daar, Belgische Limburgers in dit
geval, vonden net heelemaal niet mal, dat
er een vreemde al vroeg in de morgen, een
beetje anders gekleed dan zij, door hun dorp
kwam stappen en naar alles keek wat hem
lustte; ze deden niet onverschillig in zijn
gezicht; maar ze gichelden ook niet achter zijn
rug; en aan steentjes gooien, naroepen of
pp andere wijze lastig vallen dachten de
jongens heelemaal niet. Er was ook niets
spottends in hun groet.
Precies een week later ben ik, ook op een
Zondagmorgen een paar
Noord-Nederlandsche dorpen doorgewandeld, en ik was blij,
toen ik er door was; ik erger mij niet licht,
maar het was ergerlijk en de tegenstelling
met de jongelui daar in Eymal en Eben leek
wél sterk. Het zal in den volksaard liggen,
die schijnt hier plagerig te zijn, en prikkelbaar
voor al wat ongewoon is.
Zooals ik zeide grenzen de dorpjes Can
nes, Eymal en Eben haast aan elkaar; toch
ligt er groen genoeg tusschen om de wan
deling een landelijke te doen blijven; op
de hellingen naar den berg en naar het dal
wisselen voortdurend weiland, bouwland en
boomgaarden, het weiland geel met paars
van de sleutelbloemen en pinksterbloem, de
boomgaard wit van de bloesem van pruimen,
kersen en peren. Ik zag er de echte
paaschhaas loopen. Wat ook een beetje uitheemsch
lijkt, en al wel iets zuidelijks aan het
mooi golvend landschap geeft, dat is de
kalkwitte kleur van alle huisjes; zijgevels
zoowel als voorpuien, tuinmuren en zelfs
sommige stoepen, alles is gekalkt en klaar
blijkelijk in dit voorjaar opnieuw vlak voor
de Paaschdagen. Alleen de kerken lieten de
gele of grijze tint van den natuursteen zien,
of het rossige bruin van den baksteen.
voor de maatschappij heeft dan vier of vijf
zieke. Zij willen niet maar kinderen ter
wereld brengen om dan na enkele weken
of maanden van voortdurend lijden het kindje
naar het kerkhof te moetgn draden.
De Vrouwenbeweging ziet in het moe
derschap meer, hooger dan enkel kinderen
krijgen, zij wil de kinderen opvoeden tot
lichamelijk, geestelijk en zedelijk-krachtige
menschen, en dat is een taak die kracht en
gezondheid eischt, die veel tijd vraagt, die
eischt, dat de moeder zich individueel aan elk
kind, dat op zijn beurt zijn individueelen
aard en aanleg en karakter medebrengt, zal
bezig houden, en niet maar alleen een heele
zwerm kinderen van kleeren en voedsel
voorzien, dus hen alleen lichamelijke ver
zorging geven. En die taak eischt van de
vrouw, dat zij op de hoogte zal zijn van
de groote vraagstukken, die onze maat
schappij beroeren, want die problemen en
strijdvragen kunnen van ernstigen invloed
zijn op het leven harer kinderen. Het leven
der hedendaagsche vrouw is niet meer en
kan ook niet meer zijn als dat van hare
grootmoeder en overgrootmoeder. Toen
waren de belangen veel meer in het gezin
geconcentreerd, nu vraagt de maatschappij
om ieders werkkracht, van de jongens, maar
ook van de meisjes, nu moet de moeder
haar huis uitgaan, zich van allerlei op de
hoogte stellen, wil zij niet zijn degene, die
enkel voor de boterham en de kleeren zorgt,
terwijl de kinderen met al hun belangen
naar vader gaan.
Het zijn evenmin luiheid en zelfzucht, die
de vrouw het huis uitdrijven om in loon
arbeid te gaan. In zoo heel veel gevallen
zijn het déslechte economische toestanden,
welke daar toe dwingen. De man verdient
niet genoeg om het gezin te kunnen onder
houden, daarom moet de vrouw mee helpen
verdienen. En herhaalde zwangerschappen
maken haar tot werken ongeschikt. Maar
bovendien, wie mag het de moeder euvel
duiden wanneer zij zegt: hoe kan ik van
het kleine loon veel kinderen behoorlijk
voeden en kleeden, behoorlijk onderwijs
geven? Is het niet verstandiger ons kindertal
te beperken en er flinke menschen van 1e
maken ?"
Wie, zooals ik onlangs deed, op n dag
een kinderbewaarplaats en een oude mannen
en vrouwenhuis bezoekt en zich indenkt in
het leven van die stakkerts, beginnend in
de kinderöewaorplaats met zijn gebrek aan
versche lucht, aan speelruimte, aan goede
verpleging, dan tot 12 jaar naar school, dan
mee helpen verdienen en zorgen en zwoegen
tot zij niet meer kunnen en absoluut op
gewerkt zijn, het leven eindigend in de
oudemenschenöewoarplaats met zijn even on
hygiënische en ongezellige toestanden als
in de kinderöeivaarplaats, die begrijpt, dat
de vrouw terugschrikt van het ter wereld
brengen van kinderen in wier leven zoo
weinig zonneschijn zal zijn. Die eene zaal
in het besjeshuis zal ik nooit vergeten, een
zaal zonder vensters, enkel matglas boven
licht, waarin zieke oude vrouwtjes huisden,
een zaal als een graf, erger nog dan de
cellulaire gevangenis, want de gevangene
ziet nog een stukje lucht, een ster, kan een
vogel hooren zingen, maar in die zaal hoort
en ziet men NIETS, O dat is ontzettend. En
dan verlangt Prof. K. van de vrouw uit het
volk, dat zij kinderen ter wereld zal brengen!
Om daar te eindigen! Of wanneer het jongens
zijn, hen de kans te doen loopen op het
slagveld te zien vallen; want soldaten moeten
er zijn, het gele gevaar dreigt! om dat te
bestrijden moeten de vrouwen veel kinderen
krijgen.
De vrouwen beweging heeft andere idea
len dan Prof. K., idealen van een beter en
gelukkiger maatschappij, waarin elk kind
tot zijn recht zal komen, de hem toekomende
portie zonneschijn en geluk en gezondheid
zal hebben. Wanneer dat eenmaal verwe
zenlijkt is, dan zal de vrouw zich verant
woord voelen bij het vormen van een groot
gezin.
J. C. VAN LANSCHOT HUBRECHT
Voorbij Eymal stijgt de weg naar Eben
en loopt verder over een plateau; daar wordt
hij niet mooier op. Wie tot het eind toe
een wandeling vol afwisseling in
natuurschoon wil hebben, raad ik aan, vlak voorbij
Eymal een pad links in te slaan en weer af te
dalen naar de Jeker. Dat is een kleine omweg,
en het paadje is wel smal; maar ge hebt nu
het voordeel van boven neer te zien op de
slingerbochten, die het riviertje hier maakt,
en langs een schilderachtige achterstraatje,
waar ge intieme kijkjes in het dorpsleven
kunt krijgen, weer te komen opduiken mid
den in het volgenden dorpje, in Eben, dat
op een hoogte ligt.
Hier op de bocht, waar de groote weg
van Luik naar Tongeren uitkomt, stuiven
de auto's en motorfietsen door het kalkstof
en blazen er u heele wolken van in h£t
gezicht. Om hieraan te ontkomen, kunt ge
van Eben twee wegen inslaan; de een brengt
u dwars over den Pietersberg langs
Castert naar de plek aan de Maas waar
Nederland en België grenzen, vlak boven
Petit-Lanaye; de andere is een klein voet
pad, dat aan den overzij van de chaussee
juist midden tusschen de beide cafe's op de
bocht, opstijgt tegen den berg.
Als ge dat paadje kiest, zult ge u niet
beklagen. Ge hebt al dadelijk een mooi
gezicht over den pas afgelegden weg, en ge
ziet nu alle drie kerklorentjes tegelijk boven
de kersebloesems uitsteken; de noordelijke
hellingen van het dal zijn van daar af
beboscht; maar tusschen de nog zeer ijle boom
kruinen door, ziet ge de auto's opkruipen
tegen de witte serpentines van den weg
naar Viséen Tongeren.
Volgt ge het opgegeven wegje, dan zijt
ge in een paar minuten boven op den
St. Pietersberg en wel aan zijn zuidelijk
uiteinde.
Nog maar heel weinig stijgt de weg, tus
schen sparren door; ge ziet over het uitge
strekt plateau naar het noorden de torens
van Maastricht, waar de St. Servaas en de
St. Jans, broederlijk bijeen staan als altijd.
De bovenvlakte van den St. Pietersberg is
hier n groot bouwland; het slingerpad
brengt u er in zuid-oostelijke richting in
een kwartiertje over heen. En dan, lezer, die
deze wandeling binnenkort eens doen zult,
dan hoop ik voor u, dat ge, al is het dan niet
zöonverwacht, even opgetogen zult zijn,
als ik op dien mooien Paaschmorgen, over
het uitzicht dat ge te genieten krijgt, daar
op den zuid-rand van den St. Pietersberg.
Wij bewoners van het effen land zijn niet
Mouches
Hier en daar worden deze emblemen eener
pikante ijdelheid weer gelanceerd, en wie der
dames du monde niet met het tartend
rondetje taf aandacht vraagt voor het teedere
blank harer wangen, draagt toch op zijn
minst een voile van fijne zwarte tulle met
n fel schijfje zwart. Het is een bizonder
delicate kunst de mouche op de juiste plaats
aan te brengen al spreekt zij geen aparte taal
meer als in den tijd van Lodewijk XIV. Toen
beduidde een mouche vlak bij het oog:
passie; op het midden der wang aange
bracht beduidde zij galanterie; de vrouw,
die haar brutaalheid wilde afficheeren droeg
het zwarte stipje op den neus, terwijl de
coquette het zwarte vlekje aanbracht vlak
naast het lippenrood.
In dien tijd droegen de dames aan het
Fransche hof ook wel meerdere mouches,
soms zeven of acht, en zij droegen steeds
een boïte a mouche" bij zich om mogelijke
verliezen onmiddellijk te kunnen herstellen.
De mouche was niet alleen rond, men dreef
de exentriciteit zoo ver zich te tooien met
maantjes, sterren en kometen. Tijdens de
regeering van Lodewijk XV bedaarde de
rage. Zou de mouche nu weer toekomst
hebben ?
M. C.
Allerlei
Crisis
Meer dan elders ter wereld heerscht de
dienstboden-crisis in Canada. De kinder
meisjes zijn in het geheel niet te krijgen,
om de werkmeiden wordt in Montreal en
elders gevochten en een goede keukenmeid
wordt met goud betaald.
Zouden er op de Nederlandsche kook- en
huishoudscholen niet eenige leerlingen zijn,
die in dit land der belofte eens een kansje
willen wagen ?
Een Engelsen dagblad-correspondent be
weert, dat hij te Montreal in zijn naaste
omgeving kans ziet op n dag twee-honderd
dienstboden een goede betrekking te bezor
gen en telkens met een omhelzing van de
vrouw des huizes uit louter vreugd en dank
baarheid te worden beloond. Men smacht er
naar dienstboden, en de vrouw des huizes
is uit louter vrees, dat ze weer weg zullen
gaan, de engelachtigheid in eigen persoon.
Een lastige mevrouw" is in dit land ge
woonweg iets ondenkbaars.
In Canada is over 't algemeen gebrek aan
vrouwen en de huwelijkskansen zijn er dus
zoo groot als in geen enkel ander land.
* *
*
Oude vrijster
Een aardig bakvischje heeft mij eens ge
vraagd, op welke leeftijdjmen oude vrijster
wordt", en ik moest met een dom gezicht
bekennen, dat ik dat niet wist.
Tot mijn genoegen zie ik thans, dat
er nuer menschen zijn, die dit niet
weten. Een Duitsch damesblad vertelt mij
dat de leeftijd waarop de huwelijkskansen
voor een vrouw gering werden, zich in de
loop der tijden gewijzigd heeft.
In de jonge dagen onzer overgrootmoeder
behoorde een jonge dame op 21 jarigen
leeftijd de trouwring reeds bemachtigd te
hebben, wilde ze niet achteraan komen;
huwelijken op zeventienjarige leeftijd waren
geen zeldzaamheden! Later was 25 jaar de
critieke grens voor goede huwelijkskansen,
en thans is een 21 jarig bruidje iets
buitengewoons en zijn er massa's vrouwen, die
na haar dertigste levensjaar nog dartel gaan
spelevaren op de golven der huwelijkszee.
Mijn Duitsche schrijfster schuift deze
evolutie op rekening der vrouwenbeweging,
welke de meiskens leert, dat zij eerst mondig
en rijp tot oordeelen moeten zijn voor zij
een keuze doen. Een geestig Fransch
schrijfstertje heeft eens gezegd, dat een ontwik
kelde vrouw nimmer oude vrijster wordt
parce qu'elle embrasse sa carrière."
verwend op dat punt; wij hebben zoo weinig
gelegenheid onze woonplaatsen uit de hoogte
te bekijken, of het moest van een toren of
een belvédère zijn, en dat is toch nog het
ware niet. Ik ken in 't Noorden van ons land
behalve aan den duinkant zooals de Blinkerts
bij Schoort, het kopje bij Bloemendaal en de
Papenberg bij Castricum maar weinig toppen,
waar de levende kaart van het land voor de
voeten ligt. Het Lazarusbergje bij Soest en de
Hondsrug bij Gieten, nog een paar plekjes aan
den Rijn en in hetGeuldal,daaraan denk ik altijd
met genoegen, als ik mij de mooiste plekjes
van ons land voor oogen breng. Maar geen
enkel haalt er bij het verrassend vergezicht
op en over den Maas, dat ge opeens voor
u krijgt, indien ge van Eben aan de Jeker
dwars over den berg naar het zuid-oosten
loopt, tot ge aan den Maaskant vlak boven
de steilen rand van den berg staat.
Maas op tot voorbij Visé, Maas af tot ver
voorbij Eysden, ziet ge de rivier en het
kanaal. Letterlijk onder uw voeten schutten
de booten in de Zuid-Willemsvaart; tus
schen het Kanaal en de Maas schuiven de
auto's en rollen de fietsen er in menigte,
en op de stroom trekken de kleine pittige
sleepers de groote aken voort.
Rechts voor u uit ligt het Belgisch land
van Herve met Henri-Chapelle; ge kijkt er
bovenop, en overheen naar de heuvels bij
Vaals en de hoogten van Aken en Moresnet.
Ten Zuiden van Visé,tot Argenteau.steken nog
steile rotswanden boven de
schoorsteenpijpen uit; ge onderscheidt met den kijker
duidelijk den laatsten dam in de genormali
seerde Maas, de brug voor de stad. dan
vergaat alles verder in nevel en rook.
Vlak voor u hebt ge de mooie lijnen van
het kasteel bij Eijsden, onder u ligt het dorp
Lanaken in het geboomte verscholen; zoodat
ge alleen de leien van het kerkdak ziet.
Daalt ge voorzichtig een eindje af, een meter
of vijf is voldoende, langs den steilrand van
den berg, dan kunt ge naar het Noorden,
een klein uur ver, de grillige kloven en rots
wanden volgen, die de rivier in den
krijtwand heeft uitgeslepen.
Het is volstrekt niet gevaarlijk dat eindje
dalen, al lijkt hij bar steil die helling van den
St. Pietersberg; maar ge moet nooit een stap
doen, zonder een boompje of een ste"igen
struik te omvatten; die staan zoo diep en
vast geworteld, dat geer gerust met uw volle
gewicht op kunt steunen. Deze boomen en
struiken zijn kerst boomen, sleedoorns, haze
laars en kornoeljes.
Hebt ge eenmaal goed gezien hoe mooi de
Firma Gebrs. NEFKENS
kol) OteÉlraal 26, Amsterdam,
ADLER AUTO'S
in diverse modellen voorradig.
Chineesch
Geen ongezelliger bruidspaar dan het
Chineesche. In het publiek mogen bruid en
bruidegom volstrekt niet samen spreken. Ze
zijn voor goed gecompromitteerd, wanneer
iemand ziet, dat hij tegen haar engel" of
zij tegen hem schat" heeft gezegd. Zijn
goede naam zou reeds een geduchte knak
krijgen, indien zij ten aanhoore van een derde
vroeg: wat denk je van 't weer?'!
Zwijgend gaan in het langstaarten-Iand
bruid en bruidegom naast elkander;
maarze hebben ook doorgaans elkander niet veel te
zeggen, want de ouders beschikken met on
begrensde vrijmoedigheid over het lot van hun
dochter en van liefde is bij de Chineesche
huwelijken doorgaans in 't geheel geen sprake.
Er komt evenwel thans tegen deze
barbaarsche gebruiken verzet en de meening
wint veld, dat het anders moet worden.
De zelfmoorden onder jonge vrouwen in
China zijn talrijk, want ze zien daarin vaak
het eenige middel, om zich aan de gevreesde
en gehate verbintenis te onttrekken.
Weleer
Het tafel dekken voor een feestmaaltijd
was in den ouden tijd een veel eenvoudiger
zaak dan tegenwoordig. ledere gast bracht
namelijk zijn eigen eetgereedschap mee.
Dames en heeren droegen mes, vork en
lepel in een etui bij zich. Misschien vonden
ze het wel een heel klein beetje vies om
met een vreemde lepel te scheppen. Onze
oudjes ware zoo dom niet, want bij diners
in een restaurant is daar zeker wel wat
voor te zeggen.
* . *
Teen
De Russische danseres Madame Pavlova,
die in New-York grooten opgang maakte,
deed dezer dagen een val, waardoor een
harer groote teenen eenig letsel bekwam.
En de spierkracht dezer groote teenen,
waarop ze de fraaiste passen en sprongen
maakt is haar grootste roem. Er bleek dan
ook, dat zij deze kostbare voetduimpjes op
prijs hield, want ze zijn beide verzekerd
voor twee en zeventig duizend gulden elk,
al de andere teenen staan te boek voor
36,000 gulden per stuk. Indien haar dus een
ongeval overkwam, waardoor haar beide
voeten onbruikbaar werden, zou zij in 't ge
heel een premie uitbetaald krijgen van na
genoeg een half millioen gulden.
* , *
Afgezet
Een tegenslag voor haar, die meenen, dat
de vrouw in elk beroep kan uitblinken en
dat er dus feitelijk geen onderscheid behoort
te worden gemaakt tusschen mannen- en
vrouwenberoepen, is de ontbinding van het
corps van 20 vrouwelijke politie-agenten te
Chicago. De proef met vrouwen bij de politie
wordt door de autoriteiten beschouwd als
geheel te zijn mislukt.
. * *
Duur
Menig zuinig huisvrouwtje, die afgebrande
lucifers bewaard, om er het theelichtje mee
aan te steken, of in het tweede kopje thee
niet meer dan n schepje suiker doet, zal
gesjokkeerd worden door de mededeeling dat
het huishouden van den koning van Enge
land in n jaar tijds ruim twee millioen
gulden kost. Daar nemen ze dus vermoe
delijk veel suiker in alle kopjes thee.
ALLEORA
iimiiHiiiiiniii
iiiiiiiiiiiiiiiiiii
Kersebloesem
Maas is als ze in ons land komt, en hoe mooi
ons land is waar ze het binnen stroomt, dan
zult ge misschien ook nog oog hebben voor
de bloemen, vlinders en vogels om u heen.
Dan zult ge u verbazen over de menigte
kerseboomen, die hier in het wild staan te
bloeien, zoowel de gewone kers, als de
zoete kers, de vogelkers; bijna zoo rijk als
de sleedoorns bloeien ze. En dan de vogels;
het is of ze allemaal tegelijk zitten te zingen
tegen een bovensten rand van den berg, en
of alle witjes, citroentjes en de bonte kapel
len, de schoenlappers, juist de gele potentilla's
en viooltjes, die precies langs het allerbovenste
kantje staan, hebben uitgekozen om op te
rusten of er honing te zuigen.
E. HEIMANS
* * *