Historisch Archief 1877-1940
7 Juni '14. No. 1928
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
W. GOETHALS,
de hoofdingenieur en zoo goed als
dictator van het Panamakanaal, van
afkomst Nederlander, staande op een
der sluis-deuren van het voor de
kleine vaart pas geopende kanaal
«iiiiimiiiiifHiiiiiiimiiiMiiiiMimiiiiiHiiHiiiiiiiiiiiimiiHiiiiiiMiiiiimii
iantazie kan hooren loskomen, waarvan
het eigenlijk jammer is dat zij niet haar
dichter gevonden heeft.
Van deze grolligheid nu.en van de legende
van Uilenspiegel, heeft de Coster, ze
samenvoegend met de legende van den
veel-eter Lamme Goedzak, het Vlaamsche
heldendicht willen schrijven een
Vlaamsche Don Quichotte en Sancho
Pancha, en het ware hem, als hij
Philippus II met rust had gelaten, ook
heet aardig gelukt.
* *
Men ziet op de bladzijde hiernaast twee
teekeningen, die in de nieuwe uitgave
voorkomen. Ik voeg er bij een teekening
uit de oorspronkelijke Fransche uitgave
van de Coster en een afdruk van het
titelblad, zpoals de oudstbekende
Nederlahdsche Uilenspiegel die draagt; de twee
kopregels zijn er in het rood opgebracht.
En ik eindig met den wensch, dat als
de uitgever van het hier aangekondigde
boek zijn exemplaren kwijt is, hij den
geheelen cyclus van de oudste Uilen
spiegels eens samenvoege uit de ver
schillende zestiende-eeuwsche edities,
na ze te hebben laten bewerken door
een modernen Vlaamschen taalkunste
naar ware hier voor Stijn Streuvels
?HimtiliillifiiiimiHiiiiimiitimiiHiiiiiiiMiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
cm
Torpedo's
Toen Whitehead in 1868 de torpedo uit
vond, die voor 't eerst op het oorlogsterrein
diensten verrichtte in den strijd tusschen
Chili en Peru, die elkaar de kunstmest niet
gunden, was de torpedo wel een formidabel
wapen maar toch was zij niet te vergelijken
met haar afstammelingen in dezen tijd. De
eerste torpedo liep slechts drie tot vijf meter
per seconde, en was over een afstand van
hoogstens 200 M. te gebruiken. Zij voerde een
explosieve lading mede van slechts l Skilogram
terwijl de torpedo-middellijn 331 m.M. was.
Jaar in, jaar uit, heeft men dit belangrijke
strijdmiddel verbeterd, eerst door de snel
heid te vergrooten wat noodzakelijk is om
de noodige zekerheid te verkrijgen dat een
bewegend doel toch geraakt wordt. Daarop
werd ook de lading explosiefstoffen vergroot
met het oog op de versterkte scheepswand
der aangevallen schepen en de toepassing
van waterdichte schotten. Ten slotte moest,
omdat de aangevallen partij kanonnen kreeg,
die het naderen op korten afstand onmo
gelijk maakten, het traject dat de torpedo
doorloopen kan, zoo groot mogelijk gemaakt
worden. Zoodoende is men reeds gekomen
tot de volgende merkwaardige resultaten:
de snelheid is toegenomen tot een 25 tal
meters per seconde, .de lading bestaat uit
100 Kg. schietkatoen of een andere explosief
stof, terwijl de doorloopen weg een zestal
kilometers bereikt heeft. De
torpedomiddellijn is gestegen tot ruim een halve meter
terwijl verder allerlei eigenaardige en ver
nuftige hulpwerktuigen zijn aangebracht,
die de goede uitwerking moeten garandeeren.
Zooals fig. l aangeeft bestaat een torpedo
uit een aantal onderdeelen, samengevoegd
door schroeven tot n geheel, dat
sigaarvormig is en bijna 6 meter lang is, bij een
diameter van ongeveer een halve meter. De
wand bestaat geheel uit staal. De vier deelen
geen schoone arbeid ? en na ze met
teekeningen en houtsneden te hebben
doen verluchten door een fijn begrijpend
artiest.
Tot zoolang raad ik den kenners van
oud-Nederlandsch de editie aan van
Martinus Nijhoff (overdruk op steen naar
de uitgave van + 1512), en aan de min
der oudgeletterde menschheid dit verma
kelijke, ampel leerrijke deel van Charles
de Coster in de editie van S. L. van Looy.
VAN DEN EECKHOUT
* * *
Muziek in de Hoofdstad
De Tango-Prinses
De menschen zijn bezig uit Gilberts
nieuwste operette de stukken in te studeeren,
welke hunne ooren het meest aphroditisch
beroerd -hebben. In de pauzen der première
duiken reeds de eerste geluiden op, moeilijk
koerend, als van een papegaai die zijn liedje
leert, en ik raad al, welke deunen de trou
badours der oude stad mij zullen toespelen
op eene verdrietige harmonica, onder het stille
gebladerte van den melancholischen
Juliavond. Eene operette is sterker dan de
Trompetten van Jericho, zij heeft meer dan
goddelijke eigenschappen, blaast bij voor
beeld overal, en of men Styliet is in de
gonzende wereld of habituévan alle tribunes,
deze muziek intoxiqueert uwe dagelijksche
ziel en sinds enkele dagen tiereliert door
mijn hoofd:
Ja als Petrus dat zou weten
Kon hij het nooit meer vergeten..."
en even vriendelijk lonkend, met dezelfde
erotische buigingen van een verliefden doffer:
Ik dans zoo graag
Ik dans zoo graag den Tango
Men droomt zoo zoet
Men droomt zoo zoet bij d'Tango."
Deze zijn naar mijne berekening de sidde
ringen, waarmee de Memnon der
hedendaagsche beschaving het liefst zal vibreeren.
Behalve natuurlijk de genoeglijk neuriënde
lol en het heupwiegelende optimisme der
coupletten van Albert Bol, welke mij zeer
streelend klonken en nog aangenaam in de
ooren ruischen o, vierkante Sirene!
Ik heb mij zeer vermaakt in het
Rembrandt-theater. Een Mallarmist zou de ope
rette misschien eene fraaie syphilis noemen,
een Arthur Rimbaud zou wellicht zeggen:
Belle hideusement d'un ulcère a l'anus."
en men zal hen niet grif tegenspreken. Maar
ik heb alles getransponeerd tot een bekoor
lijk schoon en liefelijke gestalte. Ik had maar
weinig fantasie noodig om me van den
paarsschemerenden gelukswals" een Fra-Angelesk
tafereel te droomen en of daar
tambourineerende engelen dansten of Engelen met zijne
comparsen, was me volmaakt 't zelfde. Ik
wil ook niet nalaten de vrouwtjes, die de
Tango-prinses speelden, engelachtig te
noemen. Zij leken week als katten, huiselijk
en vurig als katten, en hare oogen, fijn ge
stileerd als het Gods-oog eener basiliek, voort
varend als poppenoogen, hebben mij meer
gezongen dan hare ietwat te nauw omsluierde
stemmen. Bovendien was de plastiek der
vrouwtjes altijd bereid het ontbrekende aan
te vullen. Mej. v. d. Lugt o. a., die zoo
slecht bij stem scheen maar me 't meest ge
noegen deed; zij kleedde zich geestig en ik
waaruit deze sigaar is opgebouwd, zijn: /.
het voorstuk, dat ongeveer een achtste der
geheele lengte beslaat, en dat de lading der
explosiefstoffen bevat, en tegelijk het appa
raat, geheel vooraan, dat bij de
aanrakingsschok, voor de ontsteking dezer stoffen moet
zorgen; 2. het tweede gedeelte dat
cylindervormig is en waarin gecomprimeerde lucht
wordt bewaard, die noodig is voor het drijven
der machines, die de torpedo voortbewegen ;
3. het deel dat de voortbewegingsmachines
bevat en de inrichtingen, die voor het regelen
van de juiste beweging dienen. De machine
is een vier-cylinder-motor, gedreven door
samengeperste lucht; de regelaars, die straks
uitvoeriger nagegaan worden, moeten zorgen
dat bij het begin de machine in werking
komt, en dat daarna de snelheid, bewegings
richting en onderdompelingsdiepte steeds
de juiste blijven, zoodat een rechte baan
doorloopen wordt. Het vierde deel eindelijk,
de staart, wordt doorloopen door de schroef
as, die de machine-beweging overbrengt op
de schroef. Eigenlijk moet ik meervoud ge
bruiken want er zijn twee schroefassen,
waarvan de eene draait binnen de holle
buitenste as. Zij draaien in tegenovergestelde
richtingen en brengen ieder een schroef in
beweging, waarvan de schroefbladen echter
bij beiden juist tegengesteld geplaatst zijn.
Deze schroefbladen draaien binnen een soort
huisje, waaraan de roeren bevestigd zijn,
n.l. een voor verticale bewegingen
(dieptestuur) en een voor horizontale bewegingen
(normale scheepsstuur). De sturen zijn door
staaldraden verbonden met de reguleerende
toestellen, die zoodoende de noodige bewe
gingen kunnen overbrengen op de
stuurvlakken.
Het lanceeren der torpedo's gaat verschil
lend naar gelang dit werk gedaan wordt
door een torpedoboot, een onderzeeboot of
een kruiser, [n elk geval wordt de torpedo
geschoven in een lanceerbuis, een soort ka
non, dat of onder de waterlijn in de
scheepwand is aangebracht of boven de waterlijn
zoodat de torpedo eerst een korten weg in
de lucht aflegt eer zij 't water bereikt. In
het eerste geval wordt voor het lanceeren
de buis verlengd door een soort lepel die
buiten de scheepswand uitstekend, de tor
pedo bij het verlaten der buis beschermt
tegen de waterstroom, door de
scheepsbeweging veroorzaakt; in het tweede geval is
ook een dergelijke lepel aangebracht, maar
DE SLUIZEN VAN HET PANAMA-KANAAL IN WERKING
In aansluiting met wat in Wetenschappelijke Varia" over de werking van deze sluizen is meegedeeld, geven wij thans een
foto, waarop men de locomotieven aan den kant bezig ziet een schip te sleepen.
min iiiimiinimi niiimii iiiiiiiiinii nu iiiiini
hoop dat men dit te Amsterdam reeds op
prijs stelt, evenals hare zeer tooiende vormen,
zacht en weifelend beweegbaar als riet. Zij
creëerde onze titelrol.
De operetten beginnen meer en meer te
neigen naar de revue en in dit verband is
de Tango-prinses voorloopig de actueelste
en de locaalste. Er waren drie tekstdichters
noodig om het onmondig gevallelje uit te
rafelen tot een luidruchtig dans- en
sportstuk, drie tekstdichters om Jacques Dalcroze
en Hellerau een weinig te parodieeren, het
Stadion te bezingen en suffragettes op te
laten treden. Het verwondert me werkelijk,
dat de librettisten, wien men helaas alle
mens divinior moet ontzeggen, aan
Weingartner geen rol toedachten in hunne Gr
newaldskolonie. En de vertalers, die het stuk
nog nader brachten tot de hoofdstad, maak
ten het zonder twijfel niet beter, want ik
vermoed, dat zij het derde bedrijf daarvoor
te veel geweld aandeden. Ik beweer dan
ook niet, dat ik de operette zag, zooals ze
behoorde te zijn en 't is me gelukkig een
reden om geen enkele scène te vertellen uit
deze onnoozelste van alle kluchten.
De wending, welke de Tango-vloed nam,
heeft mij teleurgesteld en deze wending
spiegelt zich af in het werk Gilbert. In den
Tango had de zuidelijkste tonaliteit eindelijk
kunnen zegevieren, als een voortzetting van
Carmen en vervulling van Nietzsche's wensch
II faut méditerraniser la musique", en dit
alles juist is er door de internationale com
ponisten bij ingeschoten. De rythmiek van
den Tango had in de Germaansche opvat
tingen eene belangrijke en gunstige wijziging
kunnen brengen, doch het omgekeerde ge
beurde: de eenigszins wulpsche buigzaam
heid werd geharnast in onze systematische,
het fluïdum van hartstocht en welbehagen,
dat zou ritselen uit elke noot, is handig uit
gedroogd, de Spaansche gracie en
onbenu niet naar voren gericht (naar de richting
der scheepsbeweging) maar naar boven. De
bedoeling is dan ook dat de torpedo met
een soort T-vormige vinger, die bovenop
de torpedo zit, blijft voortschuiven door een
gleuf in den lepel. Als de schroefbladen
der torpedo de lanceerbuis verlaten hebben
(dus beveiligd tegen beschadiging) is de
T-vinger aan het einde der gleuf gekomen
en dan valt de torpedo in het water.
Het lanceeren zelf geschiedt door middel
van een kruitlading, die echter alleen vol
doende is om de torpedo naar buiten te
werken, dus niet zooals bij gewoon geschut,
verantwoordelijk is voor de snelheid der
kogel gedurende de geheele doorloopen
baan. Bij het lanceeren wordt door een
hefboompje vanzelf een klep geopend die
de samengeperste lucht uit het
topedoreservoir toelaat tot de vier-cylinder motor. De
schroeven komen in beweging en geheel op
z'n eigen houtje beweegt de torpedo zich
vooruit, net zoo lang als de machines wer
ken dus zoolang als de voorraad samenge
perste lucht duurt. De lucht in dit reservoir
is samengedrukt onder ongeveer
honderdvijftig atmosfeeren (d.i. een druk van 150
Kg. op elke vierkante cm.), maar om de
snelheid niet bij het begin der reis heel
groot te laten zijn en voortdurend kleiner
te laten worden naarmate de druk vermin
dert, wordt de lucht eerst door een regelaar
gelaten die automatisch de druk vermindert
tot ruim 35 atmosfeeren zoodat langen tijd
de snelheid regelmatig blijft. Het door
loopen traject hangt van de hoeveelheid mee
gevoerde lucht af, maar door een bijzondere
inrichting heeft men een grooter werkingsfeer
verkregen met dezelfde luchtvoorraad, door
de lucht te verwarmen voor dat zij in de
cylinders der machine komt. Door deze ver
warming neemt de druk toe, dus ook de
werkkracht der lucht. Als de torpedo ge
lanceerd is en zijn schroefbladen reeds een
aantal omwentelingen hebben gemaakt, wordt
door de beweging zelf der torpedo, een
mechanisme in actie gebracht dat een patroon
doet ontbranden. Deze geeft een vlam, die
de langsstroomende lucht uit het reservoir
tot 300°verwarmt en dus meer werkkracht
verschaft om tegen de zuigers der machine
te drukken.
De doorloopen baan moet volkomen recht
zijn en dit wordt o.a. verkregen door een
gyroscoop, een toestel dat als tol uit onze
dwingbaarheid veranglicaanscht tot een
hypocriete, bitter-zoete schuifeling, zoodat
de Tango in den kortsten tijd een dommelig
spelletje geworden is.
Men tangoot overigens weinig in deze
operette. Qilbert is te veel epicureeër om een
goeden Tango te schrijven, hij zweeft lichter
op eene argelooze driekwarts-maat met hare
weemoedige en tevreden deiningen. Doch over
den niet-gederacineerden Tango ligt de
inquisitoriale onrust van een volk, dat serieus aan
de hel gelooft, van Don Juans dus, die op
eiken liefdesweg een Steenen Beeld vreezen
te ontmoeten. Het is de vereeniging van
passie en angst, van geluk en huivering, de
subconsciente onzekerheid in het zangrijkste
leven (die b.v. waart door Debussy's Pelléas),
't gaand même van alle waarlijk demonische
psyche.
Het procédéder Duitsche muziek is daar
mee geheel in strijd. Volgens dit procéd
schrijft men niet alleen 't gemakkelijkst
muziek voor stommeriken, het voert ook tot
het allerklaarste licht en de eeuwigste har
monie, het verduidelijkt alle raadselen, het
verzinnebeeldt de pure sereniteit, en den
glans van een paradijs zonder den Boom
der Kennis. Het heele geheim van dit procéd
is, dat men God thuis of bij zich in een kooitje
heeft. Het is de laatste triomf der rede,
waar de propagandisten der Rede niet aan
durfden en als Grétry (ik blijf bij mijn
operette) terugkwam, zou hij ons vele ver
wijten doen. Wij sukkelen langzamerhand
lager en lager, wij worden lederen dag
verstandiger en krijgen iederen dag minder
te verstaan. Zoo is de abominatie van een
operette-tekst reeds onbeschrijfbaar en het
wezen der muziek, het magerste betoog
van 2X2 4, eene volkomen apotheose
der stupiditeit. Wat in dit geval echter het
meest pijnigt, is de overtuiging dat het er
vroeger beter uitzag. Want van Offenbach
Fig. 1. LENGTEDOORSNEDE EENER WHITEHEAD-TORPEDO.
A Percussie-Inrichting; B lading schietkatoen; C reservoir met samengeperste lucht; D restelaar voor diepte, snelheid, enz.; E motor door
samengeperste lucht gedreven; F deel waardoorheen de twee schroef assen loopen; G staart-deel waarin de twee stel schroefbladen zitten, en
de sturen; H gyroscoop, voor het regelen der richting
kinderjaren reeds bekend is en dat in de
laatste jaren op velerlei gebied gebruikt
wordt of zal worden, waar het erop aan
komt een bepaalde stand of richting te
behouden. Dit apparaat zal zoodra de
torpedo naar links of rechts uitwijkt het stuur
voor de horizontale bewegingen in actie
brengen en de richting weer corrigeeren tot
de goede en gewenschte richting. Maar ook
omhoog of omlaag zou de torpedo kunnen
uitwijken, dus boven water uitkijken of zoo
diep gaan dat zij onder het aangevallen schip
passeert. Dit wordt voorkomen door een
zeer eenvoudige inrichting. De druk onder
water neemt namelijk toe op grooter diepte.
Hoe hooger de waterzuil is, die boven de
boot staat, des te grooter is deze druk. De
diepte-regelaar bestaat uit een cylinder met
zuiger. Het eene zuigereinde staat in aan
raking met het zeewater door toedoen
van een veerkrachtige membraan in de wand
der torpedo aangebracht. Het andere zuiger
einde drukt op een veer, die zoo geregeld
is, dat alle verdere deelen van het apparaat
juist goed staan als de boot drie en een
halve meter onder de wateroppervlakte is.
Zinkt de torpedo nu dieper in zee, dan wordt
de druk op de membraan grooter en deze
wordt iets naar binnen gedrukt. De zuiger
gaat dan ook naar binnen en drukt op een
hefboom, die deze beweging overbrengt op
het dieptestuur, dat onmiddelijk omlaag gezet
wordt, zoodat de boot iets rijst. Is, om
gekeerd, de diepgang te klein, dan wordt
de waterdruk minder, de membraan kan iets
naar buiten gaan, de genoemde veer kan
de zuiger iets omhoog drukken en de hef
boom gaat de andere kant uit, dus het
dieptestuur zendt de torpedo iets naar beneden.
Er is verder nog een hulptoestel aangebracht
dat de op- en neerwaartsche golvende be
weging die de torpedo zoo zou kunnen
krijgen, snel dempt", zoodat de beweging
weer spoedig horizontaal wordt en blijft.
Dat de werking der sturen van verbazend
groot belang is, blijkt o.a. wel hieruit: als
een der sturen niet werkt en de torpedo,
in plaats van een rechte baan, een gebogen
baan gaat doorloopen, dan komt zij weer
in haar punt van uitgang terug of dicht in
de buurt, zoodat de eigenaar der torpedo
er zelf door getroffen wordt, of een van zijn
vriendjes!
Gaat de torpedo rechtuit dan is zij een groot
gevaar voor den vijand. Immers, bij het
lanceeren was de percussie-inrich
ting vooraan de torpedo nog niet
in staat te werken door een
reminrichting, zoodat er geen gevaar
voor ontijdige ontploffing was,
maar door de beweging der torpedo
zelf brengt de waterweerstand een
schroef aan 't draaien die de per
cussie-inrichting zoodanig verandert
dat zij ontvankelijk gemaakt wordt
voor schokken. Treft dit voorste
uiteinde het aangevallen schip dan
ontploft de groote lading met zoo
veel kracht dat een stoot gegeven
wordt die vergeleken kan worden
met een hamer van 43 millioen K
ollliiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimitiliillllllHlllilliliiilllltllliiiiiiiiiiiiiH
naar Gilbert . . . Ach l Eene eeuwigheid,
welke meer dan eene cultuur schijnt ge
ruïneerd te hebben.
Maar niet te hypochondrisch ! Laten we
vlug onze mandoline nemen en met het
beminnelijkst flautato 't refreintje zingen,
waarop de melodie van den Dies Irae niet
slecht past :
Wij hadden ons doodgeschoten
Maar wij hebben later besloten
Toch liever leven te blijven."
Het lievere leven is altijd omhelzenswaard!
MATTHIJS VERMEULEN
Nieuwe boeken voor Kinderen
Prinses Evelientje, door A. C. KUIPER,
ill. van JAN SLUIJTERS. Schellens en
Giltay, Amsterdam.
Prinses" Evelientje is een moederloos,
verwend en in al haar grillen ontzien poppetje,
dat haar dorado op een Limburgsen buiten
verblijf, onder beminnelijk maar zwak regime
van twee oude dames, moet verwisselen met
een geheimzinnig-groot Amsterdamsch kan
toren-huis. Daar hebben vier ongehuwde
zelfstandige, arbeidende dames (waaronder
Evelientje's tante) haar kamers, en in dat
milieu van flinkheid en arbeidzaamheid moet
het kind afstand doen van veel wat haar
het leven begeerlijk maakte. 'De tantes" zijn
degelijk, maar tegelijk goedaardig en
Evelientje leert zich langzaam aanpassen aan
de nieuwe maar gansch niet verwerpelijke
omstandigheden.
Mej. Kuiper heeft haar gegeven heel con
sciëntieus, met toewijding en begrip be
handeld ; met de meeningen en intenties der
schrijfster worden wij niet overdreven lastig
gevallen, en in deze in zijn soort zeer goede
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiHiimiiiiiilliltiniiilliiiiiiliiiiimiiiiiiiiiitiiiii
Fig. 2. STAART EENER TORPEDO
met twee stel schroefbladen, en verschil
lende sturen voor diepte-regeling en
richting-correctie
gram, neervallend van een Meter hoog!
Tegen zoo'n hamerslag is geen pantserplaat
bestand. Er komt echter nog iets bij; door
de ontploffing wordt het omringende water
tijdelijk weggedrukt, maar het keert dadelijk
terug met dezelfde kracht waarmee het weg
gedrukt werd en slaat dus als een tweede
mokerslag tegen de reeds gekraakte scheeps
wand, er een gat inslaande van een twintigtal
vierkante meters waardoor de oceaan met
gretigheid binnentrekt.
De kosten van een dergelijk ingericht
mechanisch wonder zijn hoog, zooals wel
te begrijpen is. Het bedrag nadert tien
duizend gulden. Maar dit is nog goedkoop,
als men nagaat dat met n goed-loopende
en goed-rakende torpedo een oorlogschip
van tienduizenden tonnen, met vele kanonnen
van eenige decimeters kaliber, met een
waarde van tientallen millioenen in een paar
minuten vernietigd kan worden. Er zijn
natuurlijk wel beveiligingsmiddelen ge
vonden, o. a. de torpedonetten, die het
geheele bedreigde schip omgeven om
torpedo's tot ontploffing te brengen op een
afstand, die nog belet dat ernstige schade
aangericht wordt, maar sinds de torpedo's
voorzien. zijn van knip-inrichtingen, die de
rietten kunnen doorknippen, is er niet veel
beveiliging meer mogelijk.
P. VAN OLST
* * *