Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21 Juni '14. No. 1930
De Bugra" te Leipzig
De Halle der Kultur", een gebouw in gewapend beton, overgebleven
van de Bouwvaktentoonstelling in 1913
Over de tentoonstellingen van
het Boek
DE BUGRA" TE LEIPZIG
? De hoofdredakteur verzocht mij in een
algemeen artikel een overzicht te willen
geven van de grafische tentoonstelling
te Leipzig. Zoo eenvoudig deze vraag is,
zoo moeielijk is hierop het bescheid.
Doch ik wil trachten in een kort over
zichtelijk 'beeld iets weer te geven van
mijne indrukken.
De tentoonstelling is veelomvattend,
zeer uitgebreid; men Jieeft niets verzuimd,
letterlijk niets vergeten. Alles is bijeen
gebracht wat ook maar eenigermate
verband houdt met het schriftwezen,
met het boek, met de teekenen waarmede
de eene mensen aan den anderen mensch
iets van zich zelven en van anderen
mededeelde. Om dit nu de wijze
waarop de menschheid steeds en altijd
bezig was haar indrukken vast te leggen
van meet af te laten zien, heeft men
in n groot gebouw, een huis dat over
bleef van de in 1913 op hetzelfde terrein
gehouden Bouwvak-Tentoonstelling en
at eigendom is geworden van de stad
Leipzig, een prachtig overzicht gegeven
van hetgeen alle volkeren, van af de
holenbewoners tot de menschheid van
dezen tijd, op grafisch, op
schriftteekenkundig gebied vermochten. In deze Halle
der Kultur" let wel: een
reclame-betonbouw van een Duitsche
ijzer-betonmaatschappij, waarvan de kosten een
kolossale som bedroegen en dat de
stad Leipzig voor eenige luttele tien
duizenden mark kon overnemen kan
men in de benedenzalen zien, natuur
getrouw met grot en al nagebootst, hoe
de grotbewoners het reeds verstonden
uiterst nauwgezette afbeeldingen van
dieren in het harde rotsgesteente te
griffelen (eenige afbeeldingen hiervan
hebben vroeger in dit Weekblad, rubriek
Uit de Natuur", gestaan), hoe de
NoordAmerikaansche Indianen, de Azteken, de
Assyrie'rs, de Egyptenaren, Japanners,
Indiërs meeningen, begrippen, op de steen,
op de papyrusrol vermochten te brengen,
hoe daaruit de schriftkunst ontstond.
Hier ook wordt een overzicht gegeven
van de teekenkunst, van de beeldende
schrijfkunst van het kind en vastgesteld
dat de kinderen van alle tijden, van alle
volkeren, in hunne eerste primitieve
uitingen absolute overeenkomstigheden
hebben. Men ziet hier teekeningetjes,
naïeve krabbels, van Japansche naast
Europeesche, Indiaansche, Hollandsche,
Indische kinderen en allen, allen zonder
uitzondering, plegen zich op merkwaardig
eendere wijze te uiten. En zoo gaat men
verder, verder met de ontwikkeling en
het overzicht der prentschijf klimt op
tot deze dagen. Als einduitkomst wordt
in dit zelfde gebouw een inzicht gegeven
(in haar liefst 12.000 nummers) in de
grafische kunst, de etskunst, de litho en de
houtsneêkunst van ongeveer alle landen
der wereld ook Holland is hier na
tuurlijk vertegenwoordigd en zelfs vrij
uitgebreid en zeker niet slecht, doch het
zou te veel plaatsruimte eischen, indien
ik u in details een begrip moest geven
van al het schoone prentwerk dat is uit
gestald.
Maar deze Halle der Kultur, niettegen
staande zijn reusachtigen opzet, is als het
ware slechts een aanloop tot het heden.
Het heden, vooral neergelegd in het boek,
de schrift-, de boekkunst, om tevens te
betoogen dat Leipzig is het centrale punt
van het boekwezen in Duitschland, neen,
van de gansche wereld. Leipzig waar de
Deutsche Börsenverein, een lichaam als
bij ons de Vereeniging tot bevordering
van den Boekhandel, is gevestigd. Leipzig
dat nu viert het honderd en vijftig jarig
jarig bestaan van de Academie voor Boek
kunst en grafiek. Wij, arme Nederlanders
hebben, 150 jaar na de oprichting van
deze instelling, nog niets wat daarop
gelijkt.
Ter gelegenheid dezer tentoonstelling
is een klein handig boekje verschenen,
in de overal geplaatste automaten voor
de somma van tien pfenning te krijgen.
Het werkje heet Leipzig het middenpunt
van den boekhandel. Tal van inlichtingen
en statistische gegevens doen een denk
beeld krijgen van de groote beteekenis
van Leipzig als boekenstad. Ik doe er
een paar grepen uit: In Leipzig klom in
1913 de omzet van de boekverkoopingen
tot een bedrag van ruim een millioen. Er
verschenen 3662 muziekwerken. Het
geheele duitsche spraakgebied omvatte in
1908 het getal van 28.403 nieuwe boek
werken. In Leipzig verschenen daarvan
5233 of 20 pCt. Op elke 60 inwoners
van Leipzig, behoort er een tot den boek
handel of aanverwante vakken. 32 mil
lioen kilogram boeken werden per spoor,
12 millioen per post verzonden, enz. enz.
Doch ook zonder dit boekje van veel
zeggende cijfers, begrijpt men op deze
tentoonstelling al heel gauw dat de
germaansche landen in het bijzonder
Duitschland aan de spits staan van
de boeknijverheid, het boekwezen en de
boekkunst. Want behalve Italië, maken
de latijnsche landen nu juist geen schit
terend figuur. Rusland daarentegen zou
mettertijd wel eens kunnen blijken het
land te wezen van de nieuwste begrip
pen. De boekverzorging is in Duitsch
land buitengewoon. Letterlijk geen uit
gever of hij heeft begrepen dat een boek
een kunstwerkje in zijn uiterlijke ver
schijning heeft te zijn. Er is in de
lettergieterijen een nieuw brandend leven,
heerlijk om te zien en belangwekkend
is ook de enorme belangstelling om niet
te spreken van de trots van alle
Duitschers in deze beweging.
' Meermalen hoort men de bewering en
ze is in sommige opzichten waar, dat
de andere kleinere landen, door hun
geringeren omzet zich niet kunnen
veroorlooven hetgeen een groot land
doet. Maar er is zoo'n vurige, zoo'n
opwindende geest in het volk zelve
ook en die vindt men bij ons en anderen
niet. En hoe vindt ge het fiere woord
van een der grootste Duitsche uitgevers:
Als ik de overtuiging heb dat een boek
ten goede zal komen aan de cultuur van
het Duitsche volk, dan geef ik het uit,
al weet ik te voren dat ik er finantieel
schade door zal lijden.
En dit is niet alleen maar een trotsch
woord. Meer dan n uitgever
bewaarheidt deze woorden. Het is een prachtige
geest, waarvan ik wel gaarne door andere
volkeren het onze in de eerste plaats
wat zag overgenomen. De Hollandsche
De Bugra" te Leipzig
Bibliotheek in stijl Louis XV afgestaan
door Frau von Schoeller
afdeeling slaat overigens geen kwaad
figuur en behalve Zwitserland blijkt Hol
land tusschen de staten, die in een zelfde
huis gevestigd zijn, n.l. Spanje, Zweden,
Noorwegen, Denemarken, er hoe langer
hoe meer de beste te zijn. Veel draagt
daartoe bij de goede inrichting der zaal
en niet het minst de afdeeling toegepaste
grafiek, door De Roos ingericht. Ja, eigen
lijk alles wat in Holland door kunstenaars
raadgevingen tot stand kwam is goed,
soms voortreffelijk. Een ernstige waar
schuwing voor hen, die meenen geheel
op eigen wieken te kunnen drijven. Weet
men wel dat hier het leeuwendeel der
uitgevers en lettergieterijen hun specialen
artistieken raadgever hebben en dat de
aangeboden manuscripten niet door de
uitgevers zelven doch door een kunst
zinnig lector worden gewikt en gewogen?
Onder de goede afdeelingen behoort
eveneens: Het huis der Vrouw. Mooi
komt de vrouwenarbeid hier uit. Holland
is ook vertegenwoordigd, maar dat had,
dunkt mij, nog beter gekund. Ook het
gebouw van het Huis der Vrouw is door
een vrouw ontworpen; eveneens -de
binnenversiering, zoo goed als ik nimmer
zag. Ik geef hier de namen dezer twee
voortreffelijke vrouwen. Het zijn Emilie
Winkelmann (Berlin) en Cornelia
PaczkaWagner. En men is niet karig met de
ruimte ook geweest. Het Huis der Vrouw
is zeer uitgebreid. Er zijn afdeelingen
van vrije en toegepaste grafiek, muziek,
boekerijen, kunsthandel, de pers, het
schrift, de wetgeving. Als men vermoeid
is van het kijken kan men in de gaande
rijen een smakelijk kopje thee drinken.
Zoo nu en dan geeft men daar iets over
de vrouwenbeweging ten beste. En dan
de vrouwen zelf, die hier inlichtingen
geven, zijn zoo buitengewoon smaakvol
gekleed. Alle blauwkouserij is verre.
Werkelijk het is een genot hier te zijn,
te mogen zien en te mogen hooren.
Nu ik het toch over de vrouw heb,
moet ik nog memoreeren de prachtige
verzameling oude boeken en oude gra
vures die in bruikleen zijn gegeven door
Frau von Schoeller. Deze verzameling
is evenwel niet in het Huis der Vrouw
doch in het hoofdgebouw van Duitsch
land. De boekerij is daar in zijn geheel
d.w.z. met de geheele, fraaie Lodewijk
Vijftien betimmering. Om een denkbeeld
te geven van de waarde dezer
boekenschat: het geheel is verzekerd voor
anderhalf millioen mark. Er zijn tal
van origineele Dürers en Dürerboeken
met gravures en houtsneden. Veeltijds
eenige of zeer bijzondere exemplaren.
Dan een origineele Teuerdank-editie, een
H. Sachs uit 1530, een Hollandsche bijbel
met gekleurde gravures uit 1494.
De afdeeling van het Kind en de School,
weer in een groot afzonderlijk gebouw,
omvat alles wat men maar denken kan
op dit gebied en men is verbaasd van
wat niet al de Duitschers een studie
maken. Teekeningen van kinders, dansen
van kinders. Met behulp van gegevens
voorgesteld hoe groot men het kind moet
leeren schrijven, welke de gemiddelde
grootte der letter zal zijn, hoe de banken
moeten ingericht zijn, hoe men blinden
leert schrijven en lezen, hoe het onder
richt in de schrijfkunst in andere landen
is, tot in China, Japan en in negerlanden
De Bugra" te Leipzig
Tentoonstellingsgebouw Der Kaufmann", duidelijk symbool dat de tentoonstelling
niet uitsluitend staat in het teeken van de Kunst
incluis. Men heeft een paar dagen ge
leden een aparten Kinderdag gegeven.
Maar dit scheen toch maar voor de pret
te zijn en de organisatie daarvan liep
een beetje in de war. Want de
Wandervögel" een soort vereeniging van
openlucht-jongelieden, die zich afharden en
andere gaarne de behulpzame hand bie
den en die den Kinderdag zouden regelen,
lieten een half uur voor den aanvang
weten, dat ze verhinderd waren. De
kinderkens, die zich voor het huis der
School verzameld hadden, wachtten met
hunne vlaggetjes en potsierlijk-duitsche
mutsjes vergeefs op hunne leiders en
begonnen later ietwat ongeregeld de ten
toonstellingsterreinen te verontrusten.
Ook de machinehallen hebben voor
den vakman veel interesse. Kranten wor
den er gedrukt op neg snellere rotatie
persen dan een paar jaar geleden.
Steendrukken kan men zien maken. Enveloppen
vervaardigen. De papierfabrikatie is in
volle werking en zelf is er een heele
drukkerij van behangselpapieren. Dan is
iets heel nieuws: een snelpers om gravures
(etsen) te drukken. Machines die
schoonen weerdruk tegelijk geven enz.
Aan het Plakaat, de affiche, is een heele
afdeeling gewijd. Ook de Postzegel is
niet vergeten. Zeer gunstig, veel logi
scher dan de rest, staat de jubileum
postzegel van de Bazel tusschen allerlei
andere nieuwe uitgaven op philatelistisch
gebied.
De terreinen der tentoonstelling zijn
buitengemeen van aanleg. Men bejam
mert steeds dat dit slechts tijdelijk hier
is opgesteld. Later wordt het terrein tot
villapark ingericht. Er is veel in
ijzerbetonbouw. De platte grond is een groot
latijnsch kruis door een cirkel omsloten.
De lijnen van het kruis vormen de hoofd
wegen en tuinterrassen. Hier zijn de
luisterrijke tuinen gemaakt met de
ruischende fonteinen en schitterende bloe
menvelden; vanaf het eindpunt van de
langste balk van het kruis (waar de
hoofdingang tevens is) strekt zich deze
baan uit tot aan een langzaam stijgend
terrein, waar trappenreeksen naar een
hooger gelegen plein voeren, dat omzoomd
is door met steenen zuilen geschraagde
gaanderijen. Aan het eind van dezen
hooger gelegen weg (de bovenzijde van
den langsten kruisbalk) verheft zich het
hooge Völkerschlachtdenkmal. En des
avonds als de feestelijke lichtguirlandes
zijn ontstoken, de fonteinen lichten, waant
men zich in een tooverplaats. Naast de
gaanderijen zijn gelegenheden, aardig met
bloemen versierd, waar men op zijn ge
mak iets kan drinken en kan droomen
over de sprookjesstad die beneden glanst
in het nachtelijk blauw.
Ten slotte, er is ook nog voor het
genoegen gezorgd. De student (er is in
Leipzig ook een universiteit) kan gaan
fuiven in een imitatie Oud-Heidelberg"
en de niet-student in het Vergn
gungspark. Maar ik kan u moeilijk bezig hou
den met al de prachtnummers op
pleziergebied, die hier worden gegeven. Een
nummer, dat ik zoo mocht denken dat
ook in het vroolijke Park hoorde, heeft
men daarbuiten gehouden. Ik mag dit
dus ernstiger opnemen en wil u vertellen
dat dit een Undina-bad is, waar men een
overdekt zeebad met Wellenschlag" en
zachte zoute prikkels kan nemen. Een
paar reclame-zwemmers en -zwemsters
vroolijken den heelen dag deze zee binnen
vier muren op en het publiek schijnt
meer voor 't kijken te voelen. Althans.
op de promenoirs is het druk en de
kunstzee bespoelt een uiterst gering
minimum Leipziger dames en heeren.
J. G. VELDHEER
* * *
Twee tentoonstellingen
l Rol. Lary (in den Protector te Rotterdam).
Het werk van dezen schilder van koeyen,
van landschap en van portret vertoont overal
en op elke plek de degelijke voorbereiding;
nauw na-gaande studie en een vermogen
om iets niet los te laten zonder het daarom
in de technische omhelzing te kleineeren.
Hij is vol vast beraad, maar toch is Lary
een van die talenten, waarbij onophoudelijk
de vraag rijst: wat ontbrak, om hem grooter
te maken?" Was het een te-kort aan prik
kels, die een grooter stad dan Dordt van
zelve geeft ? Was het een gebrek aan lieden,
waar-mee hij kon wedijveren en waardoor
in hem alle rustende vermogens en alle
neigingen, die gauw sluimeren, in dien wed
ijver, tot volop leven gejaagd en gedwongen
worden; waardoor alles in den oorspronke
lijke zin van het woord: gemobiliseerd
wordt? Het is gedeeltelijk dit, en gedeeltelijk
is het ook, dat Lary niet groot genoeg was
om als een kristal, in stille eenzaamheid
liggend, zachtkens en voortdurend aan te
schieten en zoo zijn kracht vergrootend al
het doorvallend licht in veelvuldige wisse
ling te breken. De innigheid van Lary was
wel van iets te romantischen aard. Maar
niettegenstaande deze waarheid en niettegen
staande een tekort aan scherp leven, is op
deze tentoonstelling werk te waardeeren om
boven aangegeven qualiteiten, en zijn die
hoedanigheden van dien aard, dat ze zeker
gemis in ander werk doen betreuren.
De schilderij met koeyen vertoont hier
Lary op zijn krachtigst. Het beste werk
schuilt onder den naam Studie" (No. 18, A)
hoewel het eer een schilderij is. De voor
stelling : op een brink waarvan ge de kleurige
huizen ziet, bewegen zich vier koeyen met
een vrouw op het eerste plan, naar den toe
schouwer toekomend. Veel is hierin te prijzen.
Het geheel vertoont kleur en soliditeit van
den vorm; de gang der dieren is goed ge
geven; de vrouw er tusschen is juist gezien.
Het werk lijkt verwant met werk uit de Belgi
sche school; het is dit door vastheid der obser
vatie en ook door den aard van het kleurenspel
(dat hier werkelijkekleur geeft). Soms
wordt bij Lary evenals bij de Belgische
schilders zijn materie niet tot licht; in dit
schilderij is dit wel het geval. Naast deze
studie (?) en naast een studie van een
Zwarte Koe (18 B) trof mij de teekening"
van den Stal in Brabant (No. 7). Dit werk
is romantisch. Er is geen andre naam voor
te vinden; er is geen andre naam aan te
geven. Deze romantiek is echter een ware.
Zij gaf zwellenden vorm en rijke ruimte.
Zij vond in het zwart en wit niets oneigens
voor haar aard; integendeel. Haast
bloeiendkleurig is Mijn Tuin", een pastei (No.27)
verwant met Verster's werk uit Oegstgeest
in 't zelfde materiaal. Zij is bijna onstuimig
tegenover 't andere werk. Een onstuimig
heid van actie (ook dat is niet onroman
tisch) gaf Lary indertijd in de trekkende
Dieren op de tentoonstelling te Dordt.
Geheel en al is de nieuwe tijd dezen
schilder niet voorbijgegaan. In het latere
werk merkt ge de inwerking der nieuwere
lichtproblemen in bescheiden mate. Ge vindt
deze in zijn schildering van gedeelten van
boerenhoeven, en ook niet altijd gelukkig
De Bugra" te Leipzig
Tentoonstellingsgebouw: Das Kind und die Schule, waar ondergebracht
is alles wat in betrekking staat tot het lezende en schrijvende kind
De Bugra" te Leipzig
Een kijkje in de lengte van het tentoonstellingsterrein,
op den achtergrond het Völkerschlachtdenkmal
De Bugra" te Leipzig
Afzonderlijk gebouw voor de inzendingen
uit Frankrijk