Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
28 Juni '14. No. 1931
Amsterdammers
XV Teekening van P.
F. M. WlBAUT,
de eerste soc. dem. wethouder van
Amsterdam
IIIIIIMMIIIIIIIItllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIII
Joodscbe en Bargoensche termen. In alle
Nederlandsche streektalen, en ook in .het
algemeen Nederlandsen:, komen zulke woor
den sporadisch voor, maar van de
Amsterdamsche volkstaal vormen zij een wezenlijk
bestanddeel. Hierbij komen nog de talrijke
vakwoorden, in verschillende beroepen en
bedrijven, b.v. door de diamantbewerkers,
gebezigd.
I.
Tot de oudste scheppingen der
Amsterdamsche volkstaal behooren ongetwijfeld
vele straatnamen, vooral in het oudere
gedeelte der stad, en die betrekking hebben
op de bodemgesteldheid of de ligging, of op
gebouwen (kerken, kloosters enz.). Zoo her
innert b.v. de naam Gebed zonder End
(een steegje in de Nes) aan den tijd (15de
of 16de eeuw) toen de Nes een aaneenge
sloten reeks van kloosters was. Vele zijn
ontleend aan gevelsteenen en uithangborden,
of dragen den naam van een der voor
naamste burgers van de straat. Sommige
bewaren den naam van den eigenaar van
den grond waarop de straat werd aangelegd,
of van dengene die er het grootste aantal
huizen liet bouwen, of in eigendom had.
Eindelijk zijn er nog straatnamen die her
inneren aan beroepen en bedrijven, b.v. de
Houttulnen en de Teertuinen, eigenlijk de
door de overheid aangewezen plaatsen in
de stad waar hout- en teerhandelaars den
wal als stapelplaats mochten gebruiken.
De officiëele naamgeving dateert uit het
laatst der 16de eeuw. Toen werd het Singel
officieel de Koningsgracht genoemd; maar
deze naam verwierf geen populariteit, en
komt na de 17de eeuw niet meer voor;
slechts de naam Koningsplein (het plein aan
de Koningsgracht) bewaart er een herinnering
aan. Dat het volk nog altijd belang stelt in
de naamgeving, bleek nog onlangs, in het
laatst van 1913, toen de Kapelsteeg (tus&chen
Damrak en Nieuwendijk) om billijke reden
er zijn te Amsterdam meer stegen van
dien naam verdoopt werd in
Haringpakkerssteeg. De bewoners teekenden tegen
dezen prozaïschen naam protest aan, maar
het verzet, geëindigd met de veroordeeling
van n hunner, mocht niet baten. Overigens
dragen tal van wijken en straten in den
volksmond andere namen dan van overheids
wege zijn vastgesteld. Zoo kent of kende
men want sommige dier namen zijn ver
ouderd den Trippenburgwal, den
Jodenhoek, de Vinkebuurt, de Komkommerbuurt,
de Frikkedellenbuart, het Noordsche Bosch,
de Jordaan, de Braak, de Slijpsteenen,
Vlooienburg, het Varkensstraatje, het
Rottenest, het Endje van de Wereld, enz.
Bijna geheel verouderd is de
Amsterdamsche spreekwijze: 't lijkt hier de Walenhoek
wel, 't is hier zeer vol en druk. De Walen
hoek, een afdeeling van den Duvelshoek,
werd zoo genoemd naar de talrijke
Waalsche" vreemdelingen, die oudtijds als ratten
vangers, wonderdokters enz. te Amsterdam
hun fortuin zochten. Genoeg bekend daaren
tegen zijn, ook buiten de hoofdstad, de uit
drukkingen : tegen de Bierkaai vechten, een
hopeloozen strijd voeren de Bierkaai
heette het deel van de Westzijde van den
O. Z. Voorburgwal, gelegen tusschen het
Oudekerksplein en de St. Jansstraat; de
bewoners stonden bekend als ruw en ge
welddadig ? hoog-Haarlemmerdtjksch spre
ken; een haarlemmerdijkie maken, een op
stootje, een relletje veroorzaken; de bewoners
van den Haarlemmerdijk gingen door voor
recht en slecht en ouderwetsch, ook voor
lompe en ongemanierde gasten.
Tot de eigenaardigheden van de
Amsterdamsche volkstaal behoort ook de manier
waarop de Amsterdammers in hun straat
namen den klemtoon leggen. De samen
stellingen met straat hebben in het algemeen
den klemtoon op het eerste lid. Naar ik
meen zijn de eenige uitzonderingen:
Leidschestraat, Utrechtschestrdat en Haarlemmer
straat. Dat een Amsterdammer zegt: ik
woon in de Leidschestraat, is dan hieruit te
verklaren dat hij den nadruk legt alsof
Leidsche en straat twee afzonderlijke woor
den waren, en datzelfde geldt van Utrecht
schestrdat. Maar de Haarlemmerstraat heeft
den klemtoon op het laatste deel te danken
aan de nabijheid van den Haarlemmerdijk,
dus aan een tegenstelling in de namen.
Dat straat in het algemeen niet den nadruk
krijgt, zal wel hierdoor komen dat deze
benaming als de gewone werd beschouwd,
de andere als afwijkingen. Een Amster
dammer zegt: Blóemstraat en Bloemgracht
enz., verder Gasthuismolenstéeg, Balk in 't
Oogstéeg enz. Al heeft het eerste lid nog
zooveel lettergrepen, een Amsterdammer
holt er overheen, tot hij aan t woord steeg
komt, en geeft dit duidelijk hoorbaar den
nadruk. Er spreekt een neiging uit om lange
of vreemde namen door een snel jagen naar
het slot te verkorten. Men zegt b.v. M
lenpad, maar Schapenburgerpdd; Middenweg,
maar Amstelveenschewég.
De Roomolenstéeg heeft met haar
verdooping in Roomólenstraat ook den klemtoon
zien verspringen, en de Beursstéeg is een
Beürsstraat geworden. De Hagenaars echter,
die trouwens minder grillig met den klem
toon omspringen dan de Amsterdammers,
hebben indertijd bij de bevordering van de
Vliersteeg tot Vlierstraat het accent niet
veranderd.
Evenals steeg krijgt ook dijk altijd den
nadruk. Weinig Amsterdammers zullen, wan
neer zij spreken van den Zeedijk, er aan
denken dat zij den naam noemen van den
voormaligen zeedijk van Amstelland.
Het spreekt vanzelf dat de doorzichtigheid
der samenstelling bij de nieuwere namen
grooter is dan bij de oudere. Zoo behooren
de Amsterdamsche kaden bijna alle tot de
nieuwere stad, en ze zijn genoemd naar
beroemde Amsterdammers of Nederlanders.
Tegenover Mdrnixkade en Bilderdijkkade
staan Gelderschekóde n Stadhouderskade.
Tegenover Crémerplein zegt men bijvoorbeeld
Koningspléin. Sommige namen verkeeren in
een stadium van overgang, en hierbij zijn
weifelingen in den klemtoon op te merken.
Zij die op een aangewezen plaats wonen,
leggen dikwijls den klemtoon anders dan
zij die er niet thuis hopren. Velen spreken
van Mdrnixplein en Bdrentszplein, maar de
bewoners van die buurten leggen duidelijk
den nadruk op het laatste deel, en zien dus
in die namen geen samenstelling meer.
Evenmin voelt een Amsterdammer die in
Nieuwmdrkt, Noordermdrkt, Westermdrkt en
Heerenmdrkt; daarentegen wel in die namen
waarvan het eerste lid het product noemt
dat er verhandeld wordt of werd, want hij
zegt: Kdlkmarkt, Stróomarkt, Veemarkt,
Vischmarkt, Pijpemarkt. Deze namen zijn
dus blijkbaar sprekender, wat ook het geval
is met Hékelveld, Drilveld en Gdlgeveld,
tegenover Amstelvéld.
J. WOLTHUIS.
* * *
BROER
door PAUL SCHÜLER
Uit het Duitsch door S. V.
Tooneel: de kinderkamer. Handelende per
sonen: broer: n jaar oud; de kinderjuf
frouw, oud familiestuk; een tante met een
zakje lekkers; de lieve ouders en andere
bijpersonen, die zich verbeelden, dat de jon
gen het aardig vindt, als zij met den vin
ger naar hem wijzen, geluidjes maken en
met eene hooge stem: kille kille zeggen.
Wat zijn dat voor grimassen ? denkt broer:
wat moeten die flauwiteiten beduiden ?
Doen jullie toch zooals jullie zijn! Ik
geef me toch ook, zooals ik ben. En hij
strekt zijne armen naar den vader uit als
naar den eenigen, die zich waardig gedraagt
en den zoon voor vol aanziet. Vader houdt
hem vast: trots en heldhaftig, maar toch
heel erg onhandig, zooals vaders in zoo'n
toestand altijd doen.
Ondertusschen heeft tante haar zakje open
gedaan en neemt er iets ronds en bruins
uit, dat zij broer voorhoudt. Broer wil er
naar grijpen. Maar tante is plagerig en
trekt het telkens weer weg. Zoo zal het hem '
ook later gaan denkt Papa met iets
zoets, als hij de hand er naar uitstrekt.
Geef het hem nu," zegt ten slotte Mama,
omdat het kind, dat het nu al te gek vindt,
blauw wordt van kwaadheid. En de bruine
bal verdwijnt in de kleine vuist.
Wat heeft broer daar?" zegt de kinder
juffrouw met een faussetstem, Is dat een
bammetje ?"
Bammetje," kraait de njarige, want
zoo noemt hij alles wat rond is. Hij straalt,
hij gilt en hij steekt recht op het doel af
het balletje in zijn mond. >
Hoe wijs," roemt tante.
Niet waar?" stemt Mama toe: hij is al
ver voor zijn' leeftijd."
Papa kan dat niet vinden. Het kind steekt
immers alles in zijn' mond, of het nu een
knikker, een potlood, een lucifer of een
punt van een beddelaken is: Maar hij zwijgt
om geene illusies weg te nemen.
Het stuk chocolade is klaarblijkelijk te
groot: bijgevolg neemt broer het weer uit
zijn mond en nu gaat alles, zooals het gaan
moest: de bruine hand met den zacht ge
worden bal neemt haren weg langs neus,
kin en jurk en de sporen van die wandeling
bedekken deze straat. Oor- en neusgaten zijn
zwart, iedere opening, die er was is
yolgestopt. Alles is nat en bruin. Hoe klein was
de bal geweest en hoe verwoestend had ze
gewerkt! Nu komt de rest in het mondje
terug. Broer straalt. De trekken van het
genietend jongmensch klaren op, alsof hem
eene openbaring deelachtig was geworden.
Onze ziel moet toch wel sterk in de maag
geworteld zijn.
Het is de eerste keer," legt Mama uit,
dat hij chocolade krijgt. Bananen en ap
pelmoes waren tot nu toe het lekkerste, dat
hij kreeg."
Ontdekkingsvreugde?Première-genot!
Het is het voorrecht van het kind, dat het
steeds premières beleeft. Alles is nieuw
en verrassend voor hem. Jammer slechts,
dat zich van de genietingen van dit bestaan
niet of toch slechts onvolkomen bewust
wordt. Grooten, die het bewustzijn hebben,
ontbreekt weer de naïveteit, die voor het
genot noodig is. Men heeft al zooveel
Premières" beleefd, dat de vatbaarheid er
voor sterk verflauwd is. Men is blasé. Ja.
als men met de rijpheid van den volwassene
de frissche vatbaarheid voor indrukken van
het kind kon verbinden! Alle paar jaar
eens de lei uitvlakken, waarop het verleden
zooveel geschreven heeft; van voren af be
ginnen ; om zoo te zeggen een ander mensch
worden en de slechts al te bekende dingen
van het dagelij ksch leven op zich laten in
werken, alsof zij nog nooit hadden bestaan.
Want gewoonte is een vergif, dat stomp
en onverschillig maakt en de vreugde doodt.
Voor het eerst chocolade eteu: hoe heer
lijk moet dat zijn! Maar het zou met be
wustzijn moeten gebeuren. Het moest eene
chocolade der kennis zijn. En al de andere
premières beleven en dan op den juisten
tijd! Want gewoonlijk komt alles te vroeg
(of te laat). De eerste reis! Het eerste
schouwburgbezoek; Willem Teil in de
groote comedie ( De eerste kus! Het is eene fout
van de premières, dat zij niet herhaald
kunnen worden.
Maar broer, men kan zich trainen. Men
kan het zoover brengen, dat de van ouds
bekende dingen op iemand inwerken, alsof
ze nieuw waren. Er zijn menschen, die de
gave hebben tegen al het alledaagsche niet
af te stompen en de indrukken hunner om
geving steeds weer frisch in zich opnemen.
Als je dat geleerd hebt, broertje, kan je
blij zijn, want je zult altijd jong blijven, al
wordt je honderd jaar oud.
Broer werd ongeduldig. Er was iets niet
in den haak.
Och juffrouw," zei de vader, die wat
vermoedde.
Hij zal toch niet... ?" zei de bezorgde
moeder.
Hij heeft al," overtuigde .Papa zich en
gaf het pakje aan de juffrouw over ter ver
dere behandeling.
Dat was hem ook nog niet gebeurd. Ja,
men beleeft nog steeds premières.
Lezersmijmering
Ik lig in 't bosch,
Op 't zachte mos"
Boschmijmering,
Charivarius
Een week of wat geeft 't Groene blad
Geen ruize" rake zetten;
Charivari ging onder stoom,
Ligt onder een'vergroeide boom,
Maakt met ons korte metten.
Geen politiek, geen kunstkroniek
Trekt nu meer onze attentie,
Zoo'n blad dient smakelijk gekruid
Nu Chari weg is, is dat uit
Ik plaats een advertentie:
Charivari, keer weer en zie
Hoe nu de Groene saai is
Wij loopen loom en geeuwend om
Foei, wat zoo'n krant nu taai is"!
Gij ligt in 't bosch op 't zachte mos,
Spot met uw eigen streken,
Geen Deutschland" intresseert u meer
Gij steekt den draak nu nimmer meer
Met andermans gebreken ?
Gedachtenstreep" wekt uw berouw,
En Tante Bet"... 't Is larie;
Ik voel me unheimisch en vertrouw
Geen milde Charivari!
Die zoete woordjes? och het spreekt
Dat zijn maar fierlefanzen
Want als Chari de passie preekt
O, Boer pas op je ganzen!
Assen L. H*NSMA
* * *
Nieuwe Uitgaven
Dr. G. RIEDLIN, Grondoorzaken der ziekten
en de ware geneesmiddelen, 336 pag. Prijs
ing. f2.90, geb. f3.90. Baarn,
Hollandiadrukkerij.
Dr. C. J. WIJNAENDTS FRANCKEN, Van
Kaapstad tot Karthoem. Rhodesia, Oeganda,
Soedan. Met 10 schetskaarten en 20 afbeel
dingen, 200 pag. Prijs ing. f 3.25, geb. f 3.75.
Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zn.
W. H. BOOAARDT, Gouvernem
ntsbetrekkingen in Ned. Oost-Indië, 186 pag. Prijs
f 1.25. Amsterdam, C. L. van Langenhuijzen.
Interviews met merkwaardige personen van
onzen tijd. Wie het moderne bakkerbedrijf
den weg wees: PAUL C. KAISER, door C.
HARMS TIEPEN, 15 pag., f 0.25. Amsterdam,
N. V. Uitg. Mij. voorh. C. Harms Tiepen.
Vereeniging Koloniaal Instituut" 3e jaar
verslag 1913. Typ. J. H. de Bussy te
Amsterdam.
Reisgids der Stoomvaartmaatschappij Zee
land." Hollandsche, Engelsche en Duitsche
editie. Zomerdienst 1914. Kosteloos verkrijg
baar ten kantore der Mij.
JOAN v. D. HEUVEL, Gedichten, 172 pag.
Amsterdam, P. N. v. Kampen & Zn.
Verzekering tegen werkloosheid. Rapport
betreffende den stand en de ontwikkeling
der werkloosheidsverzekering en over eene
van rijkswege te treffen regeling, uitgebracht
door eene commissie, ingesteld door het
bestuur van het Nederl. Verbond van
Vakvereenigingen, Mei 1914.
Geïllustreerd Sportgedenkboek, samenge
steld door de Amsterdamsche
Voetbalvereeniging Wilhelmina Vooruit", 216 pag.,
f 0.75. Amsterdam, N. V. drukkerij De
Nieuwe Tijd."
HifiijjiiiiimiMiiitmiiifiiiimimimifimiiiiiimiiHmimiiiiiiiiiifiiim iiiiiitiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiitiiiiiifiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiMiiiiiniiiiiiifiiiiMiiiitiiHiHiiiiiiifiiiiiii
Doorloopende Tentoonstelling van mooie
SERÜARD DE VRIES
KUNSTHANDEL
N. SPIEGELSTRAAT ES
Tel. intrrc. 9739. AMSTERDAM
Moderne Schilderijen -
Aqua;rellen - Groote collectie Etsen
- Platen - Kunstvoorwerpen
Encadrementen
JAC. DB VRIES f, K
Kunstlifiiid&l
Steenstraat 109. Arnhem.
Schilderijen, Aquarellen,
Etsen, Gravures,
Encadrementen
N.V. PAERELS' MEUBILEERING Mij
Eokin 128-130-182 - AMSTEEDAM Telefoon 4541 N.
BETIMMERINGEN.
PLAK»EN Ett BEGROOTINGEN OP AANVKAGE.
Dir. A. SCHOEMAKER.
Dit fabrieksmerk
en de naarn
Continental
riyt de beste waarborg voor den langen
tevensduur vau Auto- en Rijwielbanden.
Continental-Caoutchouc- en Gulta-Percha-Co.. Amsterdam
SD.H.DEBOI5
..HAARLEM68KRUI5WLG
TABLEAUX-ESTAMPES
moderne graphiek. Bezichtiging vrjj; van
10?5 uur.
«gy»~^sf^
Luxe-Papier
?EUEFSTCMPEL - ATELIER
hivitatieltaafton
l MENU-S. BALBOEKJES, enz.
!|AteiierB.vaTMantgem|
SINGEL 562 hoek Vijzelstr.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts /'l.65 per kwartaal.
DAMES, DE MODE
eischt thans een mooie
BROCHE of COLLIER.
Het mooiste en ongemeenste is wel een BROCHE
of H A N G E R van CORIS^VLYIVSTEEIV in
een fijne zachte klenr. Een rnime kenze vindt gij hierin
In den Silveren Molenbeecker",
CORIT. SCHOOBL,
Kalverstraat 32.
TEL.EFOON N. 2149.
Geïllustreerde Handleiding ten gebruike van school en huis voor
het aanleeren der technieken van Kunst- en Spoelweven
op den handweefstoel,
door ELIS. M. ROGGE
en
LODISE H. WILDT.
Prtfs, gecart. f 1.90. Uitgave van TAI»HOLKIMA & WAHBNDOBP, Amsterdam
NIEUW
PHILIPS
&WATT
IIOVOLT 200MSEN
220 VOLT .40(teEN
VOOR
UiTvoEF*E.N
Bouair\UNQ>i&e
j. a. BC.
JAP. TtLl
8131,
~Tfel_. «iss.
'T BINNENHUIS
INRICHTING TOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN DEN BOSCH
EN W GIEBEN
GED COMMISSt
H P BERLAGE EN L SIMONS
RAADHUISSTRAAT 48-50 AMSTERDAM