Historisch Archief 1877-1940
19 Juli '14. No. 1934
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Jhr. mr. JOAN ROÉLL f
Vtce-president van den Raad van
State, oud-lid van de Tweede en
Eerste Kamer, oud-voorzitter van
de Tweede Kamer en gewezen
Minister van Buitenlandsche Zaken
Jhr. Mr. J. Roëll
Les rois s'en vont
Ook intellect en karakter hebben hunne
hoogwaardigheidsbekleders. In hunne
rijen neemt Roëll eene eerste plaats in.
Al hooger schrijdend, was, in ver
schillende betrekkingen, geheel zijn leven
aan 's lands dienst gewijd. Daartoe stelde
hem in staat eene, naar omvang en
diepte, uitgebreide kennis van ons staats
recht, die, waar op bijzonderheden gelet
worden moest, nooit de breede lijnen
uit het oog verloor. Men kan wijsgeer
door studie, ook wijsgeer van aard zijn.
Roëll was het laatste. Ook als woord
voerder in 's lands raadzaal, versmaadde
hij, wat nietig of beuzelachtig is, om, op
den man af, den wederpartijder, met open
vizier en onomwonden blazoen, te gemoet
te treden. Aan rhetorischen zwier faalde
het zijn woord. De kracht daarvan
school, in de smettelooze eerlijkheid zijner
-overtuiging, gelijk in de bewustheid zijner
CV
Over den Atlantischen Oceaan met een
vliegmachine
Reeds eenige malen heb ik in deze rubriek
ontwerpen besproken, die ten doel hadden
den Atlantischen Oceaan over te steken door
de lucht, hetzij met bestuurbare ballons,
hetzij mét vliegmachines. De plannen waren
fraai, maar als zij tot uitvoering kwamen
hebben zij niet aan de verwachtingen vol
daan, hetzij dat het heele plan de doofpot
inging, hetzij dat de ballon wel gemaakt
werd maar niet voldeed zooals bij de
Suchard", die in de lucht den weg zou
volgen die Columbus op zee aflegde. En als het
plan werkelijk doorgang zou hebben, mislukte
toet- door onbetrouwbaar materiaal, zooals
Wellman's tocht, waardoor een groot deel
van zijn plan tenminste verwezenlijkt werd.
Sinds de London Daily Mail 50.000 dollar
?uitgeloofd heeft voor een vliegtocht over
den Atlantischen Oceaan zijn een twaalftal
der bekendste machinebouwers en vliegeniers
reeds in de weer dit geld naar zich toe te
halen, dat echter alleen gegeven wordt als
.de tocht gelukt binnen drie etmalen (72 uur).
De hier vroeger beschreven machine van
Martin was een hydro-aeroplane, waarbij de
lange reis gemaakt kon worden, o.a. door
een vijftal motoren te gebruiken, waarvan
?er echter, naar gelang de brandstof
veribruikt werd en de machine dus lichter werd,
?enkele buiten werking konden gesteld
worden, wat natuurlijk mogelijk maakte met
hoorders, dat zijn eenig oogmerk zakelijke
overreding was. Is, voor niet weinig
staatslieden van naam, politiek de kunst
om niet al te kieskeurig in de keuze van
middelen te zijn, Roëll beoefende haar
niet. Ontzag eischte en verleende hij.
Het eerste, door de voornaamheid van
zijn optreden. Het tweede, door zijn
ongekunstelden eerbied voor iedere ernstige
overtuiging. Wien het alleen om stralenden
persoonlijken luister te doen is, betreedt
andere paden, die Roëll nauwelijks een
glimlach waard gekeurd zou hebben.
Tot tweeledige opmerking, geeft zijn
verscheiden aanleiding. Roëll heef t, waar
ook geplaatst, de liberale beginselen nooit
verloochend, steeds in toepassing ge
bracht. Zijn voorbeeld toont, hoe levens
vatbaar zij zijn. Opkomst en bloei der
antirevolutionaire partij heeft hij gezien
en gevolgd. Nooit echter maakten, hetzij
haar beklag, hetzij hare redmiddelen, op
hem eenigen indruk.
Ook hij vernam, hetgeen Groen van
zichzelf getuigde: Wanneer men ook
van ons, als een proefstuk van politieke
wijsheid, het samenstellen eener proeve
van gewijzigde Constitutie begeert,
verliest men den aard en de strekking der
staatkunde, die wij voorstaan, uit het
oog. Als ik mij beijver, aan den lijder
te doen inzien, dat de oorzaak zijner
kwaal gelegen is, niet, gelijk hij zich
voorstelt, in het kleed waarover hij klaagt,
maar in de ziektestof, die zijn lichaam
aangetast heeft; en de kranke, in plaats
van mij gehoor te geven, telkens maar
antwoordt: maar geef mij dan zelf een
ander kleed, dat in stoffaadje en kleur
en snede met uwe zienswijze overeen
komt, dan betreur ik het misverstand en
^zeg, ontbied den kleermaker en laat den
geneesheer te huis." Roëll handelde in
dezer voege, met beide die functiona
rissen. Zijn doordringende scherpzinnig
heid ontwaarde, hoe stipte naleving van
den geest onzer Grondwet, haar tot eene
nationale, kracht maken kon. En zijn
klare blik bemerkte, hoe vaak ziektestof
toegedicht, in plaats van gevonden wordt.
Ook dit laatste bevestigt zijn voorbeeld,
juist nu. Wie Roëll ongodsdienstig noemt,
lastert. Wie waant, dat hij godsdienst
zin ten toon spreidde, dwaalt. Dat zij
het zich voor gezegd houden, die, dezer
dagen, ons verrassen met eene afschadu
wing der christelijke partijen.waarvan men
HIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIHMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIMIMIIIIIMIIIIIIIIIt
evenveel benzine verder te vliegen, of met
minder benzine even ver.
Theoretisch is de transatlantische vlucht
stellig mogelijk. Om de 1800 mijlen (ruim
30.000 kilometer), die St. John van Ierland
scheidt, in dertig uur af te leggen, zou
een snelheid van 60 mijlen noodig zijn en
om deze snelheid te geven aan een toestel,
dat groot genoeg is om voldoende brandstof
mee te dragen om de geheele tocht zonder
een onderbreking te maken, is een motor
van honderdvijftig tot tweehonderd
paardekracht noodig, met een tweede dergelijke
motor in reserve als de eerste 't opgeeft.
Om een groote snelheid en een klein brand
stofverbruik (dus minder gewicht) te ver
krijgen moet de lucht-weerstand zoo klein
mogelijk zijn. Een machine van drie of vier ton
gewicht en met een oppervlak van 1200 tot
1500 vierkante voet zou ongeveer noodig
zijn. Dergelijke machines bestaan er reeds,
al zijn zij niet geschikt voor transatlantische
tochten, daar de luchtweerstand nog te groot
is; er zijn er bij die de tocht zelfs konden
ondernemen als het gewicht aan meegenomen
brandstof in de plaats kwam van de mee
genomen passagiers.?Met het oog op de vele
voorbereidende proeven die noodig zijn eer
de beslissende vlucht ondernomen wordt,
zou men geneigd zijn te zeggen dat de uit
geloofde prijs niet erg hoog is, maar men
vergete niet dat hier aan de zaak meer vast
zit dan alleen maar de groote vlooiensprong
van Amerika naar Europa. Immers al krijgt de
gelukkige winnaar van den uitgeloofden prijs
alleen maar zijn geld terug dat vooraf uit
gegeven is, dan heeft hij toch voor de ge
lukte tocht de vliegmachine zöver ver
beterd, dat de handelswaarde van het toestel
heel veel grooter is dan alleen voor trans
atlantische sportieve tochten. De oplossing
van het moeilijk probleem: op veilige wijze
passagiers te vervoeren in een vliegmachine
die uren achter elkaar kan vliegen, zonder
eenige tusschentijdsche landing, is door een
Fig. 1. MOGELIJKE ROUTES VOOR EEN TRANSATLANTISCHE VLIEGTOCHT
Het moeilijkst is de rechte route (1800 mijlen) van St. John naar Ierland, zonder
tusschenstations; gemakkelijker en stellig uitvoerbaar is het plan om de route
te nemen over Groenland, IJsland en de Faröer-eilanden, desnoods met vier elkaar
afwisselende toestellen en vlie-geniers
niet weet,of de naar buiten dan wel de naar
binnen gekeerde kant bestemd is, om in
het openbare leven dienst te doen. Men
kent Roëll kwalijk, wanneer men, voor
dit probleem, belangstelling van hem ver
wachtte. Aristocraat van geboorte en in
borst, was ook de politiek, die hij aan
hing, volkomen zelfstandig, noch ontleend
aan, noqh richting ontvangend van de
overige roerselen van het menschelijk
gemoed. Zóbetrad, zóvoleindde Roëll
zijn levensloop. In onze hedendaagsche
staatkundige geschiedenis kunnen er zijn,
die hem evenaren; die hem overtreffen,
zijn er niet.
Amst., 15 Juli '14.
* 4»*
J. A. LEVY
Brieven van Vincent van Gogh
aan zijn broeder
i.
Ziet den mensch
Dit eerste deel der brieven van Vincent
aan zijn broeder Theo een correspon
dentie, die in 1872 aangevangen, ononder
broken werd voortgezet tot aan Vincentsdood
in 1890 maakt reeds een boekdeel uit van
ruim 500 bladzijden. De hollandsche tijd is
daarmee nog niet afgesloten en er zullen nog
twee deelen volgen. Een lijvig boekwerk dus,
niet anders inhoudende dan brieven, die,
vrij van eenige litteraire pretentie, en zonder
de minste argwaan pp latere publicatie ge
schreven, gezamenlijk als 't ware uitmaken
de volledige inventaris der priv
-aangelegenheden van een menschenleven, schier van den
eenen dag op den andere gedurende 'een
lang jarenverloop... in mijn brieven moet
ge maar 't kaf van 't koren scheiden, is er
iets goed soms in, iets waars, tant mieux,
maar er is natuurlijk veel in dat onjuist is,
min of meer overdreven misschien, zonder
dat ik mij dat altijd bewust ben. Ik ben
waarachtig geen geleerde, en ik ben zoo
verbazend onwetend, och net als veel anderen
en meer dan anderen zelfs, maar dat kan ik
zelf niet peilen, en veel minder dan mij zelf
kan ik anderen peilen, en tast dikwijl mis".
(brief 164) En toch is dit boek zoo be
langrijk en rijk van inhoud als er maar heel,
heel weinig verschijnen; het is een zeld
zaam aangrijpend boek, vór alles in hooge
mate beminnenswaardig, omdat op iedere
bladzijde de levensdrift vlamt en tegelijker
een verkwikkende geur uit opstijgt van
kinderlijke oprechtheid en naïveteit tot aan
het deemoedige. Er is geen zin waarbij de
waarheid der intentie te mistrouwen is,
evenmin als er op zijn schilderijen maar n
penseelzet een ijdele schilderkunstige be
weging is.
Een inleiding gaat aan de brieven vooraf,
die een uitvoerig en zorgvuldig gedocumen
teerd overzicht geeft van Vincents zoo wis
selvallig en als in stormvlagen voortjachtend
leven. Die inleiding is echter mér dan het
nauwkeurig verhaal van het levensverloop
door een ooggetuige, ze is ook een
vporbereidingtotdemeer psychologische kennisneming
van het levensproces uit de brieven, ze werd
geschreven door de vrouw, die, als de
echtgenoote van Theo, van nabij alle weder
waardigheden heeft meegemaakt, wier eigen
leven werd, aangeraakt en geschokt door
dit levende smartelijk drama van ongemeene
broederliefde.
In een kort voorwoordje zegt de schrijfster:
het zou een onbillijkheid zijn geweest jegens
den doode, belangstelling te wekken voor
zijn persoon, eer het werk waaraan hij zijn
leven gaf, erkend werd en gewaardeerd"...
(Daarom werd de uitgave dezer brieven zoo
lang uitgesteld.)
Dit zinnetje kan ons, hier vooral, stellen
voor een gewichtig punt van overweging:
de al of niet mogelijkheid eener scheiding
tusschen den mensch en den kunstenaar in
n persoon.
Het bedrijf van den schilder Vincent wordt
thans in veel wijder kring gewaardeerd dan
voorheen , maar zeer waarschijnlijk zal
de erkenning van zijn superioriteit als mensch,
blootgelegd in deze geschreven ontboeze
mingen, nog wel meer onverdeeld wezen.
Die afzonderlijke appreciatie van het ethische
en het esthetische element bij een verschij
ning als van Gogh, lijkt me even ongerijmd
als de schoone logica in de constructie van
een bouwwerk, eerst te erkennen, maar dan,
met voorbijzien van de noodwendige gedaan
tevorming, voor den artistieken kant een
willekeurigen maatstaf te gaan aanleggen.
Als mensch is Vincent niet minder dan
als kunstenaar, en als kunstenaar niet minder
dan als mensch, deze harmonische samen
hang is de groote en nog zeer onvolprezen
waarde in zijn persoonlijkheid... en zijn
kunstenaarschap.
In beide gedaanten is hij gelijkelijk te ken
merken als de groote Fanaticus, als de Waar
achtige in den diepsten en uitgebreidsten
zin van dit woord. Meer dan een in deze
tijden van broeikaskunst, heeft hij in zijn
werken aangetoond wat het inherente deel
in een kunstuiting moet zijn: het psy
chisch organisme van den mensch, die
haar het aanschijn geeft. Want zijn kunst
is allereerst een individueele belijdenis, dan
een schildersbedrijf. Gelijk in de brieven
zijn menschelijkheid, zoo openbaart in de
tallooze schilderijen en teekeningen zijn kun
stenaarswezen zich bovenal op ontroerende
wijze.
Jhr. C. H. A. VAN DER WijCK f
oud-gouverneur-generaal van Ned.
OostIndië, oud-minister van Marine
iiiiiiimiiiiiiMiim
MIHIIItllllllllllimililMMMINMIlllll
Er zijn echter verschillende levenshoudin
gen, gelijk er verschillende kunstorden zijn.
De Correspondances" van Flaubert zijn
zeker van geheel anderen aard dan die van
Van Gogh. Ze zijn allereerst meer litterair,
meer de uiting van een in wijsheid
zelfbespiegelende menschelijkheid, van een aan
alle levensraadselen zich scherpend intellect.
De brieven van Vincent mogen minder
geestverruimend heeten,ze hebbenteenelandere
en niet minder onschatbare waarde van
zielsverkwikkend te zijn. Ze zijn tot opwek
king der diepere krachten, die in hun
grondwezen alle menschen gemeen hebben; ze
doen voelen wat de volle ernst en de hei
ligheid van het leven is. Bij hem was het
leven in letterlijken zin doodelijke ernst.
'k Herinner me uit lang verleden jaren
't was meen ik in een verdediging van
Multatuli dat van Deyssel een heilige
achterstelde bij een kunstenaar. Misschien zou hij
zich nu wel even daarover bezinnen! Zeker
zijn er nog minder heiligen dan kunstenaars
onder de menschen. Tenzij men het begrip
heiligheid zoodanig begrenst, dat daarmee
verstaan wordt een mensch met de meer
negatieve dan positieve deugd van onscha
delijk te zijn voor het welzijn van den
evennaaste een mensch die tot geen kwaad
iiiilliiiiiiimiililliiii
Fig. 2. DE WANEMAKER-VLIEGMACHINE,
waarmede de korte route (fig. 1) afgelegd zal worden, onder bestuur van Luit. Por te. Het type dezer
vliegboot is dat der Glenn-Curtiss-vliegmachines. Beschrijving: zie bijgaand artikel
transatlantische tocht tegelijk gegeven, en
zou den man die 't eerst deze tocht deed,
genoeg voordeel opleveren buiten den 50.000
dollar-prijs om. Als motoren nu reeds abso
luut betrouwbaar waren en wij een even
absolute zekerheid hadden wat voor weer
er in de eerstvolgende 36 uur zal zijn, dan
zou de vlucht reeds lang ondernomen en
volledig afgelegd zijn.
Afgezien van de bezwaren die door
luchtstroomen en vooral mist gegeven worden,
en die de oorzaak kunnen zijn van groote
richtingsvergissingen en gevaarlijke dwa
lingen op zee, is er een ding dat veel
moeilijks oplevert en dat ook haast niet te
verhelpen is, daar het geheel afhankelijk is
van den mensch zelf. Zonder twijfel zou de
noodige bemanning in een Zeppelin van 't
laatste model geen gemakken behoeven te
missen en misschien nog comfortabeler zijn
gehuisvest dan in hun eigen huis. Bij een
vliegmachine is dit heel wat anders en het
langdurig verblijf in de kleine beschikbare
ruimte gedurende den geheelen overtocht
zou het menschelijke uithoudingsvermogen
wel op een erg moeilijke proef stellen, vooral
daar dit gepaard zou gaan met een groote
geestelijke inspanning.
Zien we eens naar andere machines dan
vliegmachines, b.v. naar locomotieven van
sneltreinen, dan bemerken wij dat daar met
deze feiten beter rekening gehouden is.
Niemand zal er bij locomotieven aan denken
dat machine en menschen, die er voor noodig
zijn, een onbeperkt uithoudingsvermogen
hebben. Elke 5 a 600 K.M. verwisselt de
trein van locomotief en machinist; ook op
de groote transatlantische booten, waar het
wisselen der machines niet mogelijk is, werkt
het bedienend personeel tenminste in ploegen.
Bij het oversteken van den Atlantischen
oceaan met vliegmachines, heeft men zich
steeds verplicht gevoeld het voorbeeld der
stoombooten te volgen wat de machines
betreft en de tocht als een doorloopend geheel
te maken. Wanneer men echter het zuiver
sportieve van het oversteken in ns negeert en
alleen bedenkt hoe men met vliegmachines de
reis van Amerika naar Europa en omgekeerd
kan verkorten, dan zou men ook best het
plan van Suplee kunnen uitvoeren, die een
aantal tusschenstations wil gebruiken. In
plaats van de reis te maken, zooals het
algemeene plan is, in rechte lijn van
Newfoundland naar Ierland, zonder eenig
tusschenstation, zou een vliegmachine onder
de nu bestaande condities en mogelijkheden
gemakkelijk de volgende tocht kunnen on
dernemen: (zie fig. 1) eerst van St. John
(Newfoundland) naar Cape Farewell op
Groenland, een afstand van 940 mijlen; daar
staat een nieuwe machine gereed met een
nieuwe aviateur, om van Groenland te vlie
gen naar Reikjavik op IJsland, over een af
stand van 820 mijlen; het derde traject is
de 460 mijlen tusschen IJsland en de Far
ereilanden, vanwaar het vierde reisdeel begint,
n.l. de afstand van 420 mijlen om Bergen
in Noorwegen te bereiken. De heele reis
wordt daardoor belangrijk langer (ruim 2600
mijlen i. p. v. 1800 mijlen) maar zij eischt
niet zoo onmogelijk veel van het uithou
dingsvermogen der aviateurs, noch van dat
der vliegmachines zelf.
De eerste twee deelen dezer etappe-reis
zijn het moeilijkst, daar in deze gebieden
mist vaak optreedt, maar het zou misschien
mogelijk zijn de reisroute iets noordelijker
te laten liggen dan het gebied der zwaarste
misten. Het bezwaar tegen .deze route,
n.l. dat begin- en eindpunt voor den we
reldhandel niet van groot belang zijn en
dat de tusschenstations geheel nuttelooze
punten opleveren, beantwoordt Suplee door
er op te wijzen dat de groote handelsroutes
geen toevallige en onveranderlijke groothe
den zijn en dat zij hun eigen bestaansreden
scheppen.
In elk geval heeft dit plan echter niets te
maken met de besproken 50.000 dollars-prijs.
Binnenkort kunnen wij misschien het winnen
van dezen prijs beleven, want er is weer een
ernstige mededinger opgestaan naar de op
lossing der transatlantische-reisvraag. Zooals
ik reeds vroeger schreef is een
hydro-vliegmachine het aangewezen toestel om de tocht
mee te wagen, daar een tusschentijdsche
landing, die om een of ander reden nood
zakelijk kan zijn, daarmede tenminste mo
gelijk is. De proeven en wedstrijden in
Monaco hebben o.a. geleerd dat opvliegen
en neerkomen in betrekkelijk onstuimige
zee zeer goed mogelijk is. De transatlanti
sche vliegmachine van Rodman Wanaker
(zie fig. 2) is een hydro-plane van het Glenn
Curtiss-type, waarbij niet, zooals bij andere
hydroplanen, het geheele toestel op een paar
drijvers drijft; maar dat eigenlijk meer een
gevleugelde boot is, wat onwaardeerbare
voordeelen oplevert. Oorspronkelijk was een
ander toestel ontworpen dat een onderstel
op wielen had, dat bij het opstijgen achter
blijven zou; het zou voorzien zijn van een
schroef, die het mogelijk zou maken, bij het
gedwongen dalen in zee, de reis door zee
voort te zetten. Dit oorspronkelijke toestel is
nu vervangen door het volgende, dat
tusschenlandingen mogelijk maakt, bij niet al
te ongunstig weer. Terwijl het oude toestel
met een eigen snelheid van 60 mijlen per
uur gebruik zou maken van de bestaande
oostenwind op grooter hoogte, van 50 mijlen
per uur, en dus in een twintigtal uren Ier
land bereikt zou hebben, is bij het nieuwe
toestel besloten de hoogere luchtlagen maar
liever niet te hulp te roepen. Het vertrek
zal alleen plaats vin
den als de
Amerikaansche
Metereologische dienst ge
schikt weer verwacht
en de tocht zal gaan
volgens den kortsten
weg, maar hoog of
laag, precies zooals
de omstandigheden
het wenschelijk ma
ken.
De vliegboot heeft
twee zweefvlakken,
waarvan het bovenste
24 Meter lang is van
linker tot rechter
vleugeltop en het on
derste 15 Meter. Hun
oppervlak is onge
veer vijfhonderd vier
kante voet. Het ge
heele toestel, met
twee passagiers en
voorraden, weegt on
geveer 2.5 ton. De boot zelf is ruim 11 Meter
lang, 1.5 Meter breed, en ruim 2 Meter diep;
zij is voorzien van een gesloten kap, met
talrijke kleine ramen van celluloid in het
dak, en in voorkant en zijden, op de hoogte
der oogen van de aviateurs, die op een
bank zitten in het voorste deel der kajuit.
Dit voorste deel van de boot is
pantoffelvormig, terwijl het achterste deel de vorm
heeft van een walvisch. Het voorste deel
bevat behalve de kajuit ook de voorraden
brandstof e.d., terwijl het staartgedeelte de
horizontale en verticale sturen draagt. Het
toestel wordt voortgedreven door twee mo
toren die halverwege tusschen de twee
zweefvlakken zijn opgesteld, aan weerskanten
van de boot, ieder onmiddellijk verbonden
met haar eigen schroef. Met het oog op de
groote kracht die noodig is voor het in be
weging brengen der vleugeltoppen, geschiedt
dit, in afwijking van het gewone
Curtisstype, met de voeten. De boot is bijzonder
stevig en secuur gebouwd; de boeg is ver
ticaal scherp gebouwd, om eventueel het
water te klieven en het binnenkrijgen van
water te vermijden. De achtersteven is ovaal
in doorsnee. Dit gedeelte is door water
dichte schotten in vier compartimenten
verdeeld. De voorsteven bevat, zooals reeds
gezegd is, de brandstof, n.l. ruim 6500 liter
in vertind stalen tanks. Achter de bank voor
den aviateur is nog ruimte voor een matras,
waarop de andere aviateur kan rusten. Vór
den bank bevinden zich de controle-apparaten
en de noodige instrumenten voor de juiste
navigatie. De machines zijn twee motoren
ieder van 90 P.K. en acht cylinders; zij
geven 1200 wentelingen, en wegen zamen
ruim 300 Kgr.
Bij het op de proef stellen dezer motoren
hebben zij dertig uur geloopen, zonder
onderbreking, waabij zij samen 1400 L. brand
stof verbruikten en ruim 50 L. olie, samen
wegend ongeveer 900 Kg.
Luitenant ter zee Porte zal gedurende de
reis het commando voeren, geholpen door
een assistent. Hallett gaat mee als eerste
aviateur; hij zal op de Azoren achtergelaten
worden, om vervangen te worden door
Callan, een der instructeurs der
Curtissvliegschpol. De route zoowel als moeilijk
heden die zich onderweg kunnen voordoen,
zijn nauwkeurig nagegaan, maar veel dezer
bijzonderheden, ook der goede navigatie,
worden nog geheim gehouden. Binnenkort
zal de geheele vliegmachine zijn proeftochten
afleggen.
P. VAN OLST
* *