Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
19 Juli '14. - No. 1934
??"" - . '?"?'''-* :.; ? \ Pf *** '
De chapelle ardente voor wijlen Thomson aan de Handelskade te Amsterdam
Matrozen van de Noord-Brabant" dragen het lijk naar de katafalk
tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii iiiiiiiiiiiiiii mm nu ui nu i
doen in staat is, een godzalige, een blanke
ziel. Nemen we het begrip echter ruimer,
?dan zien we zoowel den heilige als den
kunstenaar als den uitstekende boven de massa
in de edelste menschelijke eigenschappen en
het verschil is misschien alleen daarin ge
legen, dat de eerste in volstrekter zelfver
loochening opgaat (volstrekt, want ook
de kunstenaar raakt, tijdelijk, in
zelfvergetenheid Kloos zei reeds: de mensch moet
sterven eer de kunstenaar leeft) en de laatste
slechts onder voorwaarde van zekere
eigenlievendheid bestaan kan. Maar beiden hebben
gemeen, dat zij uitmunten in hoedanig
heden van geweten en karakter, die de
menschelijke gronddeugden kunnen heeten,
beiden manifesteeren zich in dien staat van
goddelijke onnoozelheid, welke genie ge
noemd wordt. Wat overigens de extase bij
den heilige is, dat is de waan-zin bij
den kunstenaar.
Toen Vincent in aanraking kwam met
Mauve (die aan hem geparenteerd was) zei
deze tot hem: ik heb altijd gedacht, dat
ge een droogkloot waart, maar nu merk ik
wel, dat dit niet zoo is." Mauve had waar
schijnlijk gehoord van Vincent's voorgaande
godsdienstige dweeperijen, en hem gehouden
voor een onnoozelen femelaar, een goedigen
sul, uit gemisaan temperament en werkelijke
ambitie tot iets, niet in staat tot eenige
expansie.
Hij kwam echter weldra tot een geheel ander
inzicht van Vincents natuur, ging zich toen
bijzonder voor hem interesseeren, en gaf
zich veel moeite om hem in zijn werk te
steunen, met raad en voorlichting totdat
hij een goeden dag botste op het karakter
van den gedweeën scholier, die hem toch
zoozeer vereerde en dankbaar was. Hij ver
weet hem nu eigenzinnigheid, en mede onder
invloed van een boos gezinden kunsthande
laar, liet hij den toch zoo leergierigen en
rusteloos ploeterenden discipel aan zijn lot
over. De houding van Mauve in dit con
flict doet niet erg sympathiek aan, daar hij
Vincent bovendien om zekere
zonderlingheden in zijn voorkomen en spraak bespotte.
De groote eigenschappen van karakter ont
gingen hem, de eigenschappen waardoor
Vincent tot zijn diepe, stille, droefheid
Mauve van zich vervreemden zag.
De brief (192) waarin Vincent zich daar
over bitter beklaagt, is ontroerend en, zeer
kenschetsend. Hij was Mauve tegengekomen
en had hem verzocht toch nog bij hem zijn
werk te komen zien, vergeefsch, vervolgens...
Eindelijk zei hij: gij hebt een venijnig
karakter. Toen draaide ik mij om, het was
in de duinen, en ik ben alleen naar huis
gewandeld. Mauve neemt het mij kwalijk,
dat ik gezegd heb ik ben artist", 't welk
ik niet terugneem, omdat het van zelf spreekt,
dat dat woord in zich sluit de beteekenis
van: altijd zoeken, zonder ooit volmaakt te
vinden. Het is juist het tegenovergestelde
van: ik weet het al, ik heb het gevonden.
Dat woord beteekent voor zoover ik weet:
ik zoek, ik jaag er naar, ik ben er met
mijn hart bij."
Ik heb toch ooren aan het hoofd Theo,
als iemand zegt: gij hebt een venijnig
karakter," wat moet ik dan doen ? Ik keerde
mij om en ging alleen terug, maar met veel
droefheid in het hart, dat Mauve me dat
heeft durven zeggen. Ik zal hem niet vragen
mij zulks te verklaren, ik zal mij niet ver
ontschuldigen evenmin. En toch en toch
en toch. Ik wenschte dat Mauve be
rouw had daarover"...
In een vorigen brief had hij reeds geklaagd:
de sympathie van Mauve, die voor mij was
als water voor een half verdorde plant,
droogt op" en nog elders, als hij door
Tersteeg en anderen is opgejaagd, zoekt hij
raad bij zijn eenigen toevlucht Theo en
het klinkt als een noodroep: Vergeef me
ik er u mee lastig val, doch ge ziet, ik zit
zoo in het donker ...
Men moet van het begin af uit de brieven
Vincents leven gevolgd hebben om te beseffen
wat, in deze gewichtige periode, nu hij
eindelijk zich van zijn werkelijke bestemming
was bewust geworden, de verwijdering van
Mauve voor hem beteekende... ge weet,
ik houd veel van Mauve, en het is zoo bar,
dat van al dat geluk; dat hij me voorstelde,
niet veel zal komen" zegt hij weer elders.
Oorzaak van het geschil was, dat hij zich
niet kon schikken naar den eisch van een
stipte opvolging", en op de meest ondubbel
zinnige wijze zijn weerzin van pleisterteekenen
had tp kennen gegeven. Hierbij dient vooral in
aanmerking genomen te worden, dat Vincent
eerder een nederige dan een eigendunkelijke
houding aannam jegens schilders wier werk
hij waardeerde (en dat waren er velen
maar Mauve vooral) zelfs is het bijzonder
opvallend uit de brieven, dat hij een zoo
onstuimige en hardnekkige natuurals Vincent,
geen spoor is van opgeblazenheid of ijdele
inbeelding, anders niet zeldzaam bij
aspirant-kunstenaars! Op anderen neerzien
is hem volkomen vreemd Wie lief
heeft leeft, wie leeft werkt, wie werkt die
heeft brood. Zoo dan ben ik kalm en gerust
in dezen, en juist dat heeft invloed op mijn
werk, dat mij hoe langer hoe meer aantrekt,
juist omdat ik mij bewust ben dat ik er in
slagen zal. Niet dat ik iets buitengewoons
zal worden, maar iets gewoons" weldegelijk,
en dan bedoel ik met gewoon, dat mijn
werk gezoad en raisonnabel zijn zal, er een
reden van. zijn zal hebben, en ergens toe
dienen kunnen...." Herhaaldelijk geeft hij
den wensch te kennen in aanraking te komen
met knappe schilders om van hen te leeren.
Op Mauve echter vooral had hij zijn hoop
gevestigd toen hij uit Brabant naar den
Haag ging. ,
Onder deze omstandigheden gezien, toont
hij met zijn verzet tegen Mauve die hooge
eigenschappen van geweten en karakter te
bezitten, welke de basis uitmaken van het
plan waarop zoowel een heilige als een
kunstenaar boven de massa verheven staan
en de adel van Vincents menschelijkheid,
zijn psychische waarde, komt er misschien
nog sprekender door uit, dan toen hij bij
zijn eigen groote armoede in de Borinage,
'n paar maanden lang een verbranden mijn
werker verpleegde, een heelen winter zijn
eten deelde met een ouden man, en later, in
den Haag, die verstooten zwangere vrouw
met haar kind van de straat opraapte en bij
zich onder dak nam.
W. STEENHOFF
* * *
Een Snap-shot in Zuid-Ierland
De rose avondlucht met violetten veeren
en gouden pijlen spreidde zich uit over de
groene heuvelen, in wier dal het kleine
lersche dorp lag. De lage huisjes, van brok
ken grijze kei gebouwd, werden zacht
beglansd door het laatste licht van dien dag.
En onder de ruwsteenen brug ruischte het
riviertje over de rotsblokken, waar duiven
soms op neerstreken en hun bekje nipten in
het onstuimige water van The River Nore."
De brug was het centrum van het dorp.
De avondrust van den werkdag werd daar
genoten, hangend over de steenen leuning
en pratend over de nieuwtjes van de week.
Daar begonnen de eerste liefdesgeschiede
nissen der donkere dorpsschoonen, kuierend
op haar avondwandeling langs de mannen,
die hun pijp rookten of, wat verderop trach
ten te visschen. Thomastown lag daar dan
in het laatste licht van den dag en reeds
werd de hemel bleeker en de zachte tinten
gingen vervlieten...
Hullo Jane! Heb je je al opgegeven voor
nurse? Waarachtig ze krijgen mij anders
niet aan het vechten!" De jonge man sprong
pp en liep naar den overkant waar Jane
juist haar wateremmer neerliet over de leu
ning. Ze hield het touw met beide handen
vast en lachend omkijkend riep ze: Ik heb
het druk genoeg met al de gebroken beenen
van de kinderen. Ja, ik zal me daar soldaten
gaan verplegen! Ik zou nog liever!"
Nog liever wat?" vroeg John, brutaal
zijn arm om haar stevige leest leggend.
Maar voor hij kon vervolgen, had Jane hem
een flinke oorveeg gegeven. Nog liever jou
een opstopper geven!" zei ze. En meteen:
O, mijn emmer!"
Het touw was haar ontglipt en de emmer
was in de rivier gevallen, juist op een der
grootste rotsblokken. Wat krijg ik, als ik
je je emmer terugbreng?" vroeg John, ge
bruikmakend van den toestand.
Gauw, haal hem! Dat zal je wel zien!"
Maar John liet zich niet afschepen. Je moet
me wat beloven..." begon hij.
Zeker dat ik nurse bij de Volunteers
word," lachte Jane. Maar dat doe ik niet!
Ik blijf kalm thuis! Voor de rest beloof ik
alles, eerst mijn emmer terug!" En ze duwde
John naar den kant, waar hij begon af te
dalen naar het water. Met n arm leunend
op den ouden steenen wal, het krachtige
meisjeslichaam wat gebogen, volgde Jane
aandachtig zijn weg. Maar plotseling hief
ze het donkere hoofd op en keek uit over
den weg. Tromgeroffel en voetgestap klonk
uit de verte en kwam steeds nader. Jongens
joelden en maakten ketelmuziek. Weldra
kwamen ze den hoek om : de nationalisten
van Zuid-Ierland. Een klein groepje was het
maar, doch de dorpelingen, die de Volun
teers vergezelden, waren vol belangstelling
voor lederen voetstap van de verdedigers
van Home-Rille en door het tromgeroffel
heen klonk soms de melodie van:
O Peddy dear and did you hear
The news thats going round
The shamrock is by law forbid
To grow on Irisk ground.
De troep trok over de brug, terwijl de
mannen zonder op- of omzien doorstapten
op de maat van de trom. Nu begonnen
ook de groote koperen instrumenten muziek
te maken tot groote vreugde der straatjeugd.
De mannen droegen hun houten geweren
meestal nog zeer onhandig en sommigen
waren uit de pas. Maar vanavond was het
pas de derde keer dat de drilling" plaats
vond.
O Jimmy, how are you getting on," riep
Jane tegen een der mannen in de troep.
Maar Jimmy voelde zich gewichtig:
landsEenstemmigheid
onder 20.000 artsen
hcerscht over de uitnemende krachts
en bloedherstelfende eigenschappen van
Sanatogen.
Deze 20.000 artsen hebben schriftelijk
verklaard, dat Sanatogen voortreffelijke
diensten bewijst bij zenuw»en lichaams'
zwakte, gebrek aan eetlust, bloedarmoede,
tuberculose, tijdens het herstel
Sanatogen wordt gemakkelijk genomen
en steeds verdragen.
Sanatogen is in apotheken en dro'
gisterijen verkrijgbaar vanaf f 1.?. Men
vrage brochures bij het Generaal Agent
schap: Sarphatistraat 34, Amsterdam.
MiliiiiiiiimiiiiMiiMiliiiiimiiiiiiiiiiiiiiililimiiiiiiiiiiiiiiiiimHimi
verdediger! en keek niet om. Jane besloot
het hem later betaald te zetten.
Ze vergat John en de emmer tot het
leger" uit het gezicht was. Dan pas zag
ze John terug komen over de rotsblokken,
de emmer voor zich uit houdend. Reikend
naar hem, griste ze de emmer uit zijn hand,
en vór hij haar kon grijpen, watf ze naar
boven gesneld, waar ze lachend omkeek en
een langen neus trok. Dan wandelde ze
naar huis langs den steilen landweg den
heuvel op. In den schemer die nu over de
bergen lag, zag ze hun erf en twee donkere
figuren: haar jongste broertjes. Toen ze
dichterbij kwam, hoorde ze hen
commandeeren en lachend zag ze de kinderen oorlog"
spelen.
Ar^ you drilling?" vroeg ze, binnengaand
en hen wenkend ook te komen.
Nog was de oorlog-in-voorbereiding spel.
En niemand kon voorspellen hoe het over
eenige maanden zou uitzien in de Zuid-lersche
heuvelen, waar nu de nacht langzaam neer
daalde, dekkend alles met haar diepen vrede.
EMMY VAN LOKHORST
Thomastown-Kilkenny, Juni '14.
* * *
iiiiimniiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiHiii
05
lltllllllimilMIIIIIIIIIIMIIIIMIIirilllMIIIIIIHIMIIllllll
MtllMIMIIIIIIIMlmlIMIII
tiivltallekaarton
BAUBOEKJES. enz.
T BINNENHUIS
INRICHTINGTOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN OEN BOSCH
EN W. GIEBE.N
GE.D COMMISS?
H P BERLAGE EN L SIMONS
RAADHUISSTRAAT 48-50 AMSTERDAM
Directeuren: 8. PELTJJ. Jzn., H. F. MERTEKS B I.
RECLAMEAYE.UI.R
fckklMII.KIII
"t?
UTRECHT
TEL. 2351.
N.V. PAERELS' MEUBILEERING Mij.
Rokin 128-130-132 - AMSTERDAM Telefoon 4541 N.
MEITRILEERINGEN
EN
BETIMMERINGEN.
PLANNEN EX BEGROOTINGEN OP AAN TRAGE.
Dir. A. SCHOEMAKER.
NIEUW
PHILIPS
&WATT
IIOVOLT 200K1ARSEN
220YOLT.400KAARSEN
DAMES, DE MODE
eischt thans een mooie
BROCHE of COLLIER.
Het mooiste en ongemeenste is wel een BROCHE
ofYEANGER van COIWV^VLYIVSTEEIV in
een fijne zachte kleur. Een ruime keuze vindt gfl hierin
In den Silveren Molenbeecker",
CORK5. SCHOORL,
Kalverstraat 32.
TELEFOON N. 2149.
KUNSTDRIJVER i. tMAILUUR <
l ATELIER JAC08 ... LENNEPKADt J64. l
j AMSTERDAM j
l UITVOERING ,»EDELE t. NIET EDELf METAUN i
J.KRUGER
47?49 Noordeinde
:- 'sGRAVENHAGE -:
Moderne Scliililerijen
:- en Aquarellen -:
SIERKUnST
KEIZERSGRACHT 594
HN.5PIEGEL5TRAAT
ANTIQUITEITEN
HUNSTVOORWERPtn
MEUBELEN
AARDEWERK
R.ELIOM&Ci
CHEMIGRARSnm KUNSTINRICHTING
V/H DIRK SCHNABEL
CLICHÉ'S
VOOR ZWAKT H N KI.HURENIJKUK
ONS N l HUW PROCHDE IS
KOPERDIEPDRUK
D. OBER1NK & Co.. AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 456 b/d LEIDSCMSTRAAT
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSINGDERELECTJUCITEITOPELKGEBIED
N. V. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS & BECK.
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeurs van
Haringpatstaal.
Brandvrjj materiaal voor plafonds, vrijstaande wan
den, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen,
Eantoorgebonwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woon
huizen, Boerderijen, Stallen, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prjjsconrant wor
den op aanvraag gratis toegezonden.
VOOR
UIT\/QCRC.N
J. a DE. UJQAL
aiai.
Tfei_. «s*