Historisch Archief 1877-1940
D A M S T E R D A M M E R,
' ' < ?) -J .' . :'. '
'?WEEKBLAD' VOOR "NEDERLAND
30 Aug. '14. No. 1940
Copyright Ver. Persbureaux Amst.
De hond in dienst van 't Roode Kruis.
: Mei bezigt hem in Frankrijk tot het
! opsporen van gewonden. Hij heeft in
1 een open mandje steeds wat kleine
. opwekkende middelen en verband bij
zich opdat de gewonden zich
voor; loopig kunnen helpen
IIIIIIIII1IIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIII1IIIIIIIIIJMIIIIII1IIIIIIMIIIIMI
loozen redacteur gereed gemaakt, dit ontwerp:
ALS VELEN DIT DEDEN
De firma Kiek Leidschestr&at zond drie
duizend zeer fraai geïllustreerde boekjes,
waarvan de tekst door Jean Richepin ge
schreven is, naar onze soldaten. Als deze
lectuur bevalt, volgen spoedig, naar wij
vernemen, meerdere boekjes."
Wat onze soldaten" met een in 't Fransch
gesteld reclame-verhaaltje moeten doen is
natuurlijk een raadsel. Maar wat de firma
met het bericht van haar liefde voor onze
soldaten" voor had, schijnt minder raadsel
achtig. Als velen zoo deden" bleef zelfs in
oorlogstijd geloof aan wat belangeloosheid
onmogelijk.
tllltllllllllllttlllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Het ontwerp Beurswet 1914 is verschenen.
Wij zullen de tien artikelen daarvan niet
woordelijk weergeven aangezien dit te veel
plaatsruimte in beslag zou nemen, doch
doel en strekking kortelijks uiteenzetten.
De verschillende effecten-beurzen van ons
land dan, Amsterdam, Rotterdam en 's
Gravenhage komen ingevolge dat ontwerp van
wet onder toezicht van den minister van
landbouw etc. te staan totdat volgens diens
oordeel de omstandigheden een dergelijk
toezicht niet meer zullen vorderen.
- Op grond van dat toezicht zal de minister
bevoegd zijn te beschikken over opening
en sluiten der beurzen, voorschriften te ge
ven omtrent de noteeringen en de wijze,
waarop de zaken zullen worden verricht.
Als maatstaf ter berekening van de waarde
van fondsen, strekkende tot onderpand van
niet afgeloste prolongaties, voorschotten in
rekening-courant e.d. welke van vór 29
Juli j.l. loopen, worden aangenomen de
koersen door of vanwege den minister be
paald.
Indien de noteering van eenig fonds zich
beneden dien door den minister bepaalden
koers stelt en dientengevolge het onderpand
van den geldnemer niet meer het overeen
gekomen Surplus aanwijst, dan wordt even
eens door den minister de termijn vastgesteld,
binnen welken de geldnemer verplicht zal
zijn het surplus aan te vullen.
De in dergelijk onderpand liggende fond
sen mogen niet zonder toestemming van den
pandgever worden verkocht, tenzij de pand
houder - daarop bij verkoop ter beurze een
bod doet tot een koers, minstens even hoog
als door den minister zal zijn bepaald.
Liggen in onderpand voor een zelfde ver
bintenis, fondsen die wel en die niet in de
prijscourant zijn opgenomen, dan kunnen
die der eerste categorie, op de door den
minister gestelde voorwaarden, afzonderlijk
worden verkocht.
De pandhouder heeft het recht tot
herbeleening, met uitzondering waar het loten en
obligatiën van premieleeningen betreft.
De quintessens van de wet is derhalve,
dat minimum-koersen worden vastgesteld
en dat een termijn wordt bepaald, waarbin
nen de pandgever verplicht is het eventueel
ontbrekende surplus aan te zuiveren.
Al dadelijk kan hier worden opgemerkt,
dat de minister de belanghebbenden in het
onzekere laat omtrent de hoegrootheid van
het surplus. Zal dit de usantiëele 10 pCt.
zijn, of zal het 20 resp. 30 pCt. moeten be
dragen, gelijk thans bij de Vereeniging voor
den eldhandel?
En met welke mogelijkheden zal rekening
worden gehouden bij de vastelling der mi
nimum-koersen?
Aannemende, dat deze beneden het peil
van den laatsten beursdag zullen worden
gesteld en alsdan de dalings-mogelijkheden
in verhoudingsgetallen zullen worden uitge
drukt, terwijl bovendien het verplichte sur
plus op 20. pCt. wordt bepaald, dan zullen
tallooze geldnemers onmiddellijk in het geval
gaan verkeeren van te moeten aanzuiveren
en zulks binnen den door den minister te
stellen termijn.
Waarvan het gevolg zou kunnen zijn, dat
eene catastrophe toch niet ware te verhoeden.
Verder over dit ontwerp van wet in be
schouwingen treden heeft voorloopig geen
zin; bij de behandeling in de tweede kamer
zal de minister zich ongetwijfeld wel over
de détails nader uitspreken. Maar een enkel
voorbeeld zij aangenaaid om te doen uit
komen hoe moeilijk het zal zijn om koersen
vast te stellen.
De laatste noteering der aand. Koninklijke
b.v. was ca. 500 pCt. terwijl dezer dagen
voor die aandeelen 300 pCt. werd geboden.
En daar juist dergelijke hooggeprijsde spe
culatieve waarden de markt bedreigen, vraagt
men zich onwillekeurig af, welken koers de
minister daarvoor zal bepalen?
Voorts is men terecht van meening, dat
alle pogingen van de regeering om eene
déroute te vermijden, schipbreuk zullen lijden
bijaldien onze beurs wordt geopend voor en
aleer de internationale beurzen hare deuren
weer voor het publiek zullen hebben open
gesteld.
Reeds thans ligt men van Duitsche en
Fransche zijde op de eerste gelegenheid te
wachten om zich van een hoop, thans on
nut materiaal te ontdoen en kon dit ge
schieden, dan zon onze beurs de ongewilde
recipiënt van groote'-massa's fondsen van
allerlei pluimage worden, die de koersen op
een dusdanig peil zouden brengen, dat eene
nationale ramp niet kon uitblijven.
Al moge deze wet ten slotre dus theo
retisch volkomen aan het doel beantwoorden,
in de praktijk zouden al hare bepalingen
ijdel kunnen blijken te zijn, indien niét alle
beurzen gelijktijdig werden geopend.
Daar zou men hér dan ook heen moeten
weten te leiden en mocht de geweldige
krachtmeting, die thans tusschen de
Europeesche volkeren plaats heeft een zoodanig
verloop hebben, dat de functies der beurzen
beter tot den eindefijken vrede bleven uit
geschakeld, dan blijft ook ons slechts eene
keuze over n.l. om de onze tevens dicht te
houden.
Toch liep te Londen het gerucht, dat
aldaar de beurs in October zou worden
heropend; zou de New-Yorksche, wat alsdan
verre van onwaarschijnlijk is, tevens wor
den in werking gesteld, dan ware de handel
in Amerikaansche waarden tusschen Amster
dam, Londen en New-York mogelijk, indien
althans intusschen ook de wisseltransacties
tusschen deze plaatsen weer in een meer
normalen toestand waren teruggekeerd.
Wij vreezen echter, dat het verloop der
gebeurtenissen op de slagvelden in Oost
en West-Europa geen geregeld zaken-verkeer
mogelijk zal maken; hoe zegevierender de
Duitschers zullen voorttrekken, des te feller
het optreden van Engeland zal worden tegen
den aartsvijand op economisch gebied.
Het zal door allerlei maatregelen van
afbreuk het wereldverkeer, hetwelk thans
nog tamelijk geregeld gaat, onmogelijk
maken en dus tevens het internationale
beursverkeer.
En zoodoende is het gansch niet onwaar
schijnlijk, dat de aanstonds geboren wor
dende beurswet wellicht eerst over eenige
maanden in werking zal treden; mocht het
eerder zijn, des te beter, voor alles.
Dat van lieverlede de heele wereld eene
ruïne dreigt te worden, wie zal het zich
verhelen? Letterlijk alles komt in het gedrang?
Zoo is b.v. Brazilië reeds in gebreke ge
bleven om de Augustus-coupons van de
5 pCt. leening 1895 en de 4 pCt. dito van
1910 te betalen, terwijl deze republiek ook
te kennen heeft gegeven de vervallen
schatkistbilletten niet te kunnen aflossen.
Dat de reeds zoo jaren lang beproefde
fondsen-bezitters nog moeielijker bezoekin
gen zullen moeten doorstaan, ligt voor de
hand en zal ook wel niemand zich ontvein
zen ; het eenige lichtpunt voor vele anderen
is gelukkig, dat Indië, wat de suiker betreft,
uitmuntende zaken maakt.
De toestand in Amerika is niet onbevre
digend te noemen; zouden inderdaad weer
geregelde betrekkingen met Londen en
NewYork kunnen worden aangeknoopt, dan ware
voor de speculatieve Amerikaansche soorten
alllicht niet zoo'n scherpe koersval te duch
ten, vooral ook wijl nog al wat materiaal
ongedekt is.
28 Aug. V. D. M.
De Britsche Staatsverzekering van
Zeeschepen in Oorlogstijd
De staatkundige meeningverschillen, die
in de laatste jaren in Europa zijn voorge
komen, de wrijvingen tusschen de beide
machtige groepen, gevormd door het drie
voudig verbond en de triple entente", en
vooral de na-ijver tusschen de beide voor
naamste zee-mogendheden Engeland en
Duitschland, met de aanhoudend! weder-t
zijdsche krachtsüitbreiding hunner vloten;
dit alles had reeds gedurende de laatste
jaren de kwestie van de zee-verzekering in
oorlogstijd tot een onderwerp van ernstige
gedachtenwisseling gemaakt.
Velen hebben niet kunnen vermoeden, dat
helaas zoo spoedig reeds de noodzakelijkheid
van een oplossing van dit vraagstuk noodig
zou blijken. Kort geleden eindeJuni 1.1.
behandelde een gunstig bekend deskundige,
professor dr. Manes te Berlijn, deze hoogst
belangrijke aangelegenheid, daarbij vooral
wijzende op de gevaren, die het ontbreken
van verzekeringssteun in een oorlog met
Engeland moet opleveren voor de Britsche
scheepvaart en de voorziening van de voor
naamste levensmiddelen voor de Engelschen.
Van andere zijde werd eveneens de kwestie
beschouwd in verband met de groote nadeelen,
welke ontstaan voor de zeevaart en de
zeelieden van een land, dat met Engeland
in oorlog is.
Prof. Manes erkent, dat men de nijverheid
en den handel van Engeland niet beschul
digen kan, te spoedig zich vast te klemmen
aan den Staat als redder en beschermer.
Zoo ergens, dan geldt in dit opzicht de van
groot zelfvertrouwen en benijdenswaardig
gevoel van kracht getuigende spreuk helpt
u zelven." Maar doen de industrieëelen en
groote kooplieden eenmaal daarvan afstand
om zich op staatshulp te beroepen, dan ver
dient zulk een verschijnsel de meeste aan
dacht ook buiten de grenzen van Engeland.
De leidende elementen van Engelands
scheepvaart hadden, als reeds voor jaren,
ook nu weder de overtuiging uitgesproken
dat de mogelijkheid, de Britsche scheep
vaart te verzekeren tegen de gevaren van
een oorlog ter zee, bij den bestaanden toe
stand, was uitgesloten.
Die meening was echter in strijd met een
bewering, weinige maanden vroeger uitge
sproken door andere Duitsche deskundigen,
n.l. dat de verzekering tot dusver in alle
oorlogen haar taak naar behooren heeft ver
vuld en nimmer het bewijs is geleverd, dat
de particuliere verzekering-maatschappijen
tegen de in verband met den toestand vast
gestelde premiën en voorwaarden hare ver
plichtingen is te kort gekomen.
De vereeniging van Engelsche reeders te
Liverpool was echter een tegenovergestelde
meening toegedaan en betwijfelde voorna
melijk de mogelijkheid om bij een
eventueelen Engelschen zee-oorlog de belangen
der scheepvaart afdoende te kunnen ver
zekeren.
Tot deze vereeniging behooren 59 Engel
sche scheepvaartmaatschappijen met een
handelsvloot van bijna 1000 stoomschepen,
metende tezamen ongeveer 3 millioen ton
nen netto. Daar zijn de wereldbekende lijnen
bij aangesloten als de White Star-lijn, de
Cunard-lijn, de Pacific Steam Navigation Cy,
de Ocean Steamship Company, de Canadian
Pacific, de Leyland, Ellerman, Elder Demp
ster en vele andere ondernemingen.
De schrijver beroept zich op deze ver
klaring als een bewijs voor de juistheid
van zijn betoog, ook in Duitschland het
vraagstuk van verzekering bij een oorlog
ter zee ambtshalve te doen bestudeeren,
omdat z. i. de zee-verzekering-maatschappijen
niet in staat zoude»zijn datgene tot stand
te brengen, dat de Britsche zee-assurantie
verklaart onmogelijk te kunnen doen.
Zelfs de in Engeland bestaande ver
zekeringsbonden op den grondslag van
wederzijdsche assurantie van eigenaren van
schepen,, met het speciale doel het oorlogs
risico te dekken, bepaalden., zich uitsluitend
tot vergoeding daarvan voor zoover het een
oorlog betreft, waartegenover Engeland
neutraal blijft. Maar zoodra Engeland zelf in
een oorlog werd betrokken, zou de werk
zaamheid van deze assurantie ophouden.
Feitelijk zouden dan de Engelsche schepen
met hun geheele lading onverzekerd zijn,
want de premie, die dan zou moeten worden
bedongen, zou zóhoog zijn, dat ze slechts
in zeer bijzondere omstandigheden en bij
uitzondering zou kunnen worden voldaan.
Tweemaal zijn in den loop der laatste
10 jaren in Engeland commissiën benoemd,
die een aantal deskuudigen uit belang
hebbende kringen hebben gehoord: reeders
en assuradeurs, exporteurs en militairen,
graanhandelaren en bankiers. Alles wat vór
of tegen een staats-verzekering tegen de
verljezen der handelsvloot bij een oorlog van
Engeland in aanmerking kon komen, werd
overwogen, maar een oplossing van de bij
dit vraagstuk voorkomende moeielijkheden
scheen niet gevonden te kunnen worden.
Ter beperking van het gevaar heeft men
blijkbaar de aanschaffing van een zoo mogelijk
onoverwinnelijke groote oorlogsvloot noodig
geacht.
Niettemin bleven de Engelsche reeders bij
hunne vordering, dat de Staat de eigen han
delsvloot diende te hulp te komen. Zij wezen
daarbij op de enorme verliezen, die de
assurantie bij de oorlogen, waarin Engeland
onzijdig was gebleven, reeds heeft moeten
vergoeden en waarvan vele maatschappijen
thans nog de terugwerking gevoelen.
Volgens de statistiek van 1911 telde de
Britsche koopvaardij-vloot toenmaals 4102
stoomschepen met een bruto-inhoud van
15.800.000 ton, behalve de schepen, die zich
uitsluitend met de kustvaart bezighouden.
Daarbij zijn nog de zeilschepen te voegen
met ongeveer 500.000 ton inhoud; de stoom
schepen zijn gemiddeld 8 jaren oud, de ge
zamenlijke waarde wordt op ongeveer 127
millioen st. becijferd.
De gemiddelde prijs van ieder Engelsch
schip wordt op 34.000, de gemiddelde
waarde der lading op circa 40.000 geschat.
Neemt men nu het vermoedelijk grootste
verliescijfer der Britsche handelsvloot in
een Engelschen oorlog op 10 pCt. aan, dan
zou het totale verlies 17.400.000 bedragen.
Neemt men verder aan, dat dit verlies wordt
geleden gedurende een tijdruimte van een
half jaar, dan zou het door een verzekerings
premie van 2 pCt. te dekken zijn. Maar al
zou die premie tot 3 en zelfs tot 4 pCt.
worden verhoogd, dan nog zou zij te dragen
zijn en de aanvoer van levensmiddelen op
geen andere wijze belemmeren, dan door
eenige verhooging van de prijzen in normale
tijden.
Dit was de berekening der Engelsche
vórstanders, die onvermoeid op staatsver
zekering bleven aandringen.
En niet te vergeefs. Want nu de ernstige
toestand, zoolang besproken en gevreesd,
in nog ernstiger verhouding is gekomen,
heeft de Britsche regeering spoedig een
einde gemaakt aan de onzekerheid, waarin
handel en nijverheid in Engeland verkeerden.
Zij heeft met Lloyd's assurantie-maatschappij
het molestgevaar overgenomen tegen een
premie van hoogstens 5 pCt., welke premie
naar gelang van omstandigheden tot l pCt.
kan worden teruggebracht.
28-8-'14.
v. D. S.
* *
llllllllllllllimilllMIIIIIIIIIIIIHIIItlHIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIHIMIIIIIM
Ie Twentsche Bankvereeniraf
?l W. HOME i h.
KAPITAAL: f 15.221.OS5,?RESERVEN: f 6.647. 079.58
HOOFIIK 4MTOOR;
AMSTERDAM, Spuistraat 138/144.
(voor wier verbintenissen D« Twentsche Bankvereeniging
B. W. Blfldenstein & Co., ten volle aansprakelijk is)
AMSTERDAM, Prins Hendrikkade 139;
LOMDEN, B. W. Blgdenstein & Co., 55-56 Threadneedlestr:
ENSCHEDE, B. W. Blfldenstein Junior;
ALMELO, Ledeboer & Co.
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct «pvorderbaar ........... ....... 3 pCt.
TIen dagen opzegging ................. 3Vs
Een Maand vast Gemiddelde prolongatie-koers met een maximum van 5
Drie Maanden opzegging .... 3 pCt. ) Van den dag der opzegging
Zes Maanden . . . . 3^ ( af wordt Va pCt. minder
Een Jaar .... 4 ) rente vergoed.
De, Hollandsche Voorschotbank
HAARLEM, JANSWEG 42.
Bijkantoren: Amsterdam, Damrak 99.
Rotterdam, Wijnhaven 129a.
's-Gravenhage,Ged.Burgw.38
Maastricht, Breedestraat 24.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van ? 5OO
en verkoopt 41/»pCt. schuldbrieven in
stukken van ?1000, ?500, ? 100 en?50.
Standaard Hypotheekbank, U Rotterdam
Directie: Mr. H. H. O. Castendjjk enJhr.
H. F. Sohnarbeque Boeye.
De Bank verstrekt gelden onder
eerste hypothecair verband en
geeft 4Vs en &% PANDBRIEVEN
uit onder controle van het
Algemeen Administratie en
Trustkantoor te Rotterdam.
:? en
Vergoeding der Depositorente.
Met ingang van heden wordt de
rente-vergoeding vastgesteld als volgt:
Met n dag opzegging ... 3 pCt
(Bedragen tot ?20.000 zijn terstond
betaalbaar)
Met 10 dagen opzegging . . 4 pCt
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving vol
gens reglement.
SAFE DEPOSIT-INRICHTING,
geopend:
op werkdagen van 8M tot 5 uur.
beursvacantiedagen 8?i 4
Loketten van ?2.50 per maand (?10.
per jaar) en hooger te huur voor bij
de Directie bekende of geïntroduceerde
personen.
Amsterdam, 21 Aug. 1914.
De RENTE-CASSA,
Heerengracht 179, (geb. Assoc.-Cassa),
AMSTERDAM.
Kapitaal .... ? 1,000,000.
Reservefonds . . 1,158,713.37.
De Rentevergoeding mr gelden a Deposito
Met l dag opzegging (bedragen tot
?5000 direct te ontvangen) 3 pCt.
n 10 dagen opzegging . 4
Voor l maand flxe ... 4
2 en 3 maanden fixe *Vt
n l jaar fixe .... 3%
Amsterdam, 21 Aug. 1914.
Hederlandsdi-Amerikaansclie
gevestigd te UITHUIZEN (prov.Gron.)
OPGERICHT IN 1893.
Reserves ruim
Twee JHlllioen Gulden.
UITGIFTE VAN
^pClPandbrievena 98pCt.
in stukken vin f 1000 en f SOO.
GE^r
^c. ^"-'««T/Ö^
Vorowe?>'>E
^ ._ t a«a . _ ? .-... V*
1919 ?? r
V\
5«
a
fitrcctlo T. Nederltad
fl. 8. iEITB£ll</>
J. D. l PISTORIÜS ?*
r..o..i..«.,. 5S/^y
> ?V/j.. j^ -A/i
^srr°^
HEERENGRACHT 560, AMSTERDAM
stelt verkrijgbaar 4% pCts
Pandbrieven tot den koers van 1OO pCt.,
gecontrasigneerd door de
Nederlandsche Trust-Maatschappij.
De 41/»pCts. Pandbrieven zijn binnen
5 jaar na afgifte niet uitlootbaar, terwijl
de houder 10 jaar na afgifte ten allen
tijde het recht heeft tot pari-koers in
lossing te eischen.
SAFE DEPOSIT
Heerengracht 531?537,
Weesperplein 2,
Overtoom h/Ie Const. Huygensstr,
Willemsparkweg 80,
verhuurt aan bij haar geïntroduceerde personen SAFE
LOKETTEN in hare Brand- en Inbraakvrije Kelders.
Reglementen zijn aan bovenstaande kantoren verkrijgbaar.
M.A.V. BANK.SCHIEDAM
ONGEVALLENVERZEKERING
0 HYPOTHEEKBANK HOLLAND-AMERIKA. Utrecht.
O\ PAMPBRlEVEar in slukkeii vau fiOO.?, f350.?, fSOO.?en f 1OOO.?. |
A LEVEMSVERZEKERItSG - BANK
AMSTERDAM
"
Directeuren- M" 'N.C.M.$.M|TS VAN OIJEN, - J.E.J BONNIKE. Adj-Dir O A.AEUELTS.
Rott. Hypotheekbank v. Neder!.
VolteekendMaatsch.Kapitaal/5.000.000
Reserve ? 609.920.16,
Geeft geld., op eerste hypotheek zon
der vooruitbetaling van rente. Inlich
tingen te bekomen ten kantore der
Bank, Gedempte Bierhaven 25, of bij
hare Agenten.
De Directie :
ED.HOYER,Mr.W.V.RQSSEM,Mr.TH.REEPMAKER
TIENJARIGE PANDBRIEVEN.
Hypotheekbank voor Amerika
O Verkrijgbaar a 100 pCt. 's-GRAVENHAGrE,