De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1914 30 augustus pagina 6

30 augustus 1914 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

D A M S T E R D A M M E R, ' ' < ?) -J .' . :'. ' '?WEEKBLAD' VOOR "NEDERLAND 30 Aug. '14. No. 1940 Copyright Ver. Persbureaux Amst. De hond in dienst van 't Roode Kruis. : Mei bezigt hem in Frankrijk tot het ! opsporen van gewonden. Hij heeft in 1 een open mandje steeds wat kleine . opwekkende middelen en verband bij zich opdat de gewonden zich voor; loopig kunnen helpen IIIIIIIII1IIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIII1IIIIIIIIIJMIIIIII1IIIIIIMIIIIMI loozen redacteur gereed gemaakt, dit ontwerp: ALS VELEN DIT DEDEN De firma Kiek Leidschestr&at zond drie duizend zeer fraai geïllustreerde boekjes, waarvan de tekst door Jean Richepin ge schreven is, naar onze soldaten. Als deze lectuur bevalt, volgen spoedig, naar wij vernemen, meerdere boekjes." Wat onze soldaten" met een in 't Fransch gesteld reclame-verhaaltje moeten doen is natuurlijk een raadsel. Maar wat de firma met het bericht van haar liefde voor onze soldaten" voor had, schijnt minder raadsel achtig. Als velen zoo deden" bleef zelfs in oorlogstijd geloof aan wat belangeloosheid onmogelijk. tllltllllllllllttlllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Het ontwerp Beurswet 1914 is verschenen. Wij zullen de tien artikelen daarvan niet woordelijk weergeven aangezien dit te veel plaatsruimte in beslag zou nemen, doch doel en strekking kortelijks uiteenzetten. De verschillende effecten-beurzen van ons land dan, Amsterdam, Rotterdam en 's Gravenhage komen ingevolge dat ontwerp van wet onder toezicht van den minister van landbouw etc. te staan totdat volgens diens oordeel de omstandigheden een dergelijk toezicht niet meer zullen vorderen. - Op grond van dat toezicht zal de minister bevoegd zijn te beschikken over opening en sluiten der beurzen, voorschriften te ge ven omtrent de noteeringen en de wijze, waarop de zaken zullen worden verricht. Als maatstaf ter berekening van de waarde van fondsen, strekkende tot onderpand van niet afgeloste prolongaties, voorschotten in rekening-courant e.d. welke van vór 29 Juli j.l. loopen, worden aangenomen de koersen door of vanwege den minister be paald. Indien de noteering van eenig fonds zich beneden dien door den minister bepaalden koers stelt en dientengevolge het onderpand van den geldnemer niet meer het overeen gekomen Surplus aanwijst, dan wordt even eens door den minister de termijn vastgesteld, binnen welken de geldnemer verplicht zal zijn het surplus aan te vullen. De in dergelijk onderpand liggende fond sen mogen niet zonder toestemming van den pandgever worden verkocht, tenzij de pand houder - daarop bij verkoop ter beurze een bod doet tot een koers, minstens even hoog als door den minister zal zijn bepaald. Liggen in onderpand voor een zelfde ver bintenis, fondsen die wel en die niet in de prijscourant zijn opgenomen, dan kunnen die der eerste categorie, op de door den minister gestelde voorwaarden, afzonderlijk worden verkocht. De pandhouder heeft het recht tot herbeleening, met uitzondering waar het loten en obligatiën van premieleeningen betreft. De quintessens van de wet is derhalve, dat minimum-koersen worden vastgesteld en dat een termijn wordt bepaald, waarbin nen de pandgever verplicht is het eventueel ontbrekende surplus aan te zuiveren. Al dadelijk kan hier worden opgemerkt, dat de minister de belanghebbenden in het onzekere laat omtrent de hoegrootheid van het surplus. Zal dit de usantiëele 10 pCt. zijn, of zal het 20 resp. 30 pCt. moeten be dragen, gelijk thans bij de Vereeniging voor den eldhandel? En met welke mogelijkheden zal rekening worden gehouden bij de vastelling der mi nimum-koersen? Aannemende, dat deze beneden het peil van den laatsten beursdag zullen worden gesteld en alsdan de dalings-mogelijkheden in verhoudingsgetallen zullen worden uitge drukt, terwijl bovendien het verplichte sur plus op 20. pCt. wordt bepaald, dan zullen tallooze geldnemers onmiddellijk in het geval gaan verkeeren van te moeten aanzuiveren en zulks binnen den door den minister te stellen termijn. Waarvan het gevolg zou kunnen zijn, dat eene catastrophe toch niet ware te verhoeden. Verder over dit ontwerp van wet in be schouwingen treden heeft voorloopig geen zin; bij de behandeling in de tweede kamer zal de minister zich ongetwijfeld wel over de détails nader uitspreken. Maar een enkel voorbeeld zij aangenaaid om te doen uit komen hoe moeilijk het zal zijn om koersen vast te stellen. De laatste noteering der aand. Koninklijke b.v. was ca. 500 pCt. terwijl dezer dagen voor die aandeelen 300 pCt. werd geboden. En daar juist dergelijke hooggeprijsde spe culatieve waarden de markt bedreigen, vraagt men zich onwillekeurig af, welken koers de minister daarvoor zal bepalen? Voorts is men terecht van meening, dat alle pogingen van de regeering om eene déroute te vermijden, schipbreuk zullen lijden bijaldien onze beurs wordt geopend voor en aleer de internationale beurzen hare deuren weer voor het publiek zullen hebben open gesteld. Reeds thans ligt men van Duitsche en Fransche zijde op de eerste gelegenheid te wachten om zich van een hoop, thans on nut materiaal te ontdoen en kon dit ge schieden, dan zon onze beurs de ongewilde recipiënt van groote'-massa's fondsen van allerlei pluimage worden, die de koersen op een dusdanig peil zouden brengen, dat eene nationale ramp niet kon uitblijven. Al moge deze wet ten slotre dus theo retisch volkomen aan het doel beantwoorden, in de praktijk zouden al hare bepalingen ijdel kunnen blijken te zijn, indien niét alle beurzen gelijktijdig werden geopend. Daar zou men hér dan ook heen moeten weten te leiden en mocht de geweldige krachtmeting, die thans tusschen de Europeesche volkeren plaats heeft een zoodanig verloop hebben, dat de functies der beurzen beter tot den eindefijken vrede bleven uit geschakeld, dan blijft ook ons slechts eene keuze over n.l. om de onze tevens dicht te houden. Toch liep te Londen het gerucht, dat aldaar de beurs in October zou worden heropend; zou de New-Yorksche, wat alsdan verre van onwaarschijnlijk is, tevens wor den in werking gesteld, dan ware de handel in Amerikaansche waarden tusschen Amster dam, Londen en New-York mogelijk, indien althans intusschen ook de wisseltransacties tusschen deze plaatsen weer in een meer normalen toestand waren teruggekeerd. Wij vreezen echter, dat het verloop der gebeurtenissen op de slagvelden in Oost en West-Europa geen geregeld zaken-verkeer mogelijk zal maken; hoe zegevierender de Duitschers zullen voorttrekken, des te feller het optreden van Engeland zal worden tegen den aartsvijand op economisch gebied. Het zal door allerlei maatregelen van afbreuk het wereldverkeer, hetwelk thans nog tamelijk geregeld gaat, onmogelijk maken en dus tevens het internationale beursverkeer. En zoodoende is het gansch niet onwaar schijnlijk, dat de aanstonds geboren wor dende beurswet wellicht eerst over eenige maanden in werking zal treden; mocht het eerder zijn, des te beter, voor alles. Dat van lieverlede de heele wereld eene ruïne dreigt te worden, wie zal het zich verhelen? Letterlijk alles komt in het gedrang? Zoo is b.v. Brazilië reeds in gebreke ge bleven om de Augustus-coupons van de 5 pCt. leening 1895 en de 4 pCt. dito van 1910 te betalen, terwijl deze republiek ook te kennen heeft gegeven de vervallen schatkistbilletten niet te kunnen aflossen. Dat de reeds zoo jaren lang beproefde fondsen-bezitters nog moeielijker bezoekin gen zullen moeten doorstaan, ligt voor de hand en zal ook wel niemand zich ontvein zen ; het eenige lichtpunt voor vele anderen is gelukkig, dat Indië, wat de suiker betreft, uitmuntende zaken maakt. De toestand in Amerika is niet onbevre digend te noemen; zouden inderdaad weer geregelde betrekkingen met Londen en NewYork kunnen worden aangeknoopt, dan ware voor de speculatieve Amerikaansche soorten alllicht niet zoo'n scherpe koersval te duch ten, vooral ook wijl nog al wat materiaal ongedekt is. 28 Aug. V. D. M. De Britsche Staatsverzekering van Zeeschepen in Oorlogstijd De staatkundige meeningverschillen, die in de laatste jaren in Europa zijn voorge komen, de wrijvingen tusschen de beide machtige groepen, gevormd door het drie voudig verbond en de triple entente", en vooral de na-ijver tusschen de beide voor naamste zee-mogendheden Engeland en Duitschland, met de aanhoudend! weder-t zijdsche krachtsüitbreiding hunner vloten; dit alles had reeds gedurende de laatste jaren de kwestie van de zee-verzekering in oorlogstijd tot een onderwerp van ernstige gedachtenwisseling gemaakt. Velen hebben niet kunnen vermoeden, dat helaas zoo spoedig reeds de noodzakelijkheid van een oplossing van dit vraagstuk noodig zou blijken. Kort geleden eindeJuni 1.1. behandelde een gunstig bekend deskundige, professor dr. Manes te Berlijn, deze hoogst belangrijke aangelegenheid, daarbij vooral wijzende op de gevaren, die het ontbreken van verzekeringssteun in een oorlog met Engeland moet opleveren voor de Britsche scheepvaart en de voorziening van de voor naamste levensmiddelen voor de Engelschen. Van andere zijde werd eveneens de kwestie beschouwd in verband met de groote nadeelen, welke ontstaan voor de zeevaart en de zeelieden van een land, dat met Engeland in oorlog is. Prof. Manes erkent, dat men de nijverheid en den handel van Engeland niet beschul digen kan, te spoedig zich vast te klemmen aan den Staat als redder en beschermer. Zoo ergens, dan geldt in dit opzicht de van groot zelfvertrouwen en benijdenswaardig gevoel van kracht getuigende spreuk helpt u zelven." Maar doen de industrieëelen en groote kooplieden eenmaal daarvan afstand om zich op staatshulp te beroepen, dan ver dient zulk een verschijnsel de meeste aan dacht ook buiten de grenzen van Engeland. De leidende elementen van Engelands scheepvaart hadden, als reeds voor jaren, ook nu weder de overtuiging uitgesproken dat de mogelijkheid, de Britsche scheep vaart te verzekeren tegen de gevaren van een oorlog ter zee, bij den bestaanden toe stand, was uitgesloten. Die meening was echter in strijd met een bewering, weinige maanden vroeger uitge sproken door andere Duitsche deskundigen, n.l. dat de verzekering tot dusver in alle oorlogen haar taak naar behooren heeft ver vuld en nimmer het bewijs is geleverd, dat de particuliere verzekering-maatschappijen tegen de in verband met den toestand vast gestelde premiën en voorwaarden hare ver plichtingen is te kort gekomen. De vereeniging van Engelsche reeders te Liverpool was echter een tegenovergestelde meening toegedaan en betwijfelde voorna melijk de mogelijkheid om bij een eventueelen Engelschen zee-oorlog de belangen der scheepvaart afdoende te kunnen ver zekeren. Tot deze vereeniging behooren 59 Engel sche scheepvaartmaatschappijen met een handelsvloot van bijna 1000 stoomschepen, metende tezamen ongeveer 3 millioen ton nen netto. Daar zijn de wereldbekende lijnen bij aangesloten als de White Star-lijn, de Cunard-lijn, de Pacific Steam Navigation Cy, de Ocean Steamship Company, de Canadian Pacific, de Leyland, Ellerman, Elder Demp ster en vele andere ondernemingen. De schrijver beroept zich op deze ver klaring als een bewijs voor de juistheid van zijn betoog, ook in Duitschland het vraagstuk van verzekering bij een oorlog ter zee ambtshalve te doen bestudeeren, omdat z. i. de zee-verzekering-maatschappijen niet in staat zoude»zijn datgene tot stand te brengen, dat de Britsche zee-assurantie verklaart onmogelijk te kunnen doen. Zelfs de in Engeland bestaande ver zekeringsbonden op den grondslag van wederzijdsche assurantie van eigenaren van schepen,, met het speciale doel het oorlogs risico te dekken, bepaalden., zich uitsluitend tot vergoeding daarvan voor zoover het een oorlog betreft, waartegenover Engeland neutraal blijft. Maar zoodra Engeland zelf in een oorlog werd betrokken, zou de werk zaamheid van deze assurantie ophouden. Feitelijk zouden dan de Engelsche schepen met hun geheele lading onverzekerd zijn, want de premie, die dan zou moeten worden bedongen, zou zóhoog zijn, dat ze slechts in zeer bijzondere omstandigheden en bij uitzondering zou kunnen worden voldaan. Tweemaal zijn in den loop der laatste 10 jaren in Engeland commissiën benoemd, die een aantal deskuudigen uit belang hebbende kringen hebben gehoord: reeders en assuradeurs, exporteurs en militairen, graanhandelaren en bankiers. Alles wat vór of tegen een staats-verzekering tegen de verljezen der handelsvloot bij een oorlog van Engeland in aanmerking kon komen, werd overwogen, maar een oplossing van de bij dit vraagstuk voorkomende moeielijkheden scheen niet gevonden te kunnen worden. Ter beperking van het gevaar heeft men blijkbaar de aanschaffing van een zoo mogelijk onoverwinnelijke groote oorlogsvloot noodig geacht. Niettemin bleven de Engelsche reeders bij hunne vordering, dat de Staat de eigen han delsvloot diende te hulp te komen. Zij wezen daarbij op de enorme verliezen, die de assurantie bij de oorlogen, waarin Engeland onzijdig was gebleven, reeds heeft moeten vergoeden en waarvan vele maatschappijen thans nog de terugwerking gevoelen. Volgens de statistiek van 1911 telde de Britsche koopvaardij-vloot toenmaals 4102 stoomschepen met een bruto-inhoud van 15.800.000 ton, behalve de schepen, die zich uitsluitend met de kustvaart bezighouden. Daarbij zijn nog de zeilschepen te voegen met ongeveer 500.000 ton inhoud; de stoom schepen zijn gemiddeld 8 jaren oud, de ge zamenlijke waarde wordt op ongeveer 127 millioen st. becijferd. De gemiddelde prijs van ieder Engelsch schip wordt op 34.000, de gemiddelde waarde der lading op circa 40.000 geschat. Neemt men nu het vermoedelijk grootste verliescijfer der Britsche handelsvloot in een Engelschen oorlog op 10 pCt. aan, dan zou het totale verlies 17.400.000 bedragen. Neemt men verder aan, dat dit verlies wordt geleden gedurende een tijdruimte van een half jaar, dan zou het door een verzekerings premie van 2 pCt. te dekken zijn. Maar al zou die premie tot 3 en zelfs tot 4 pCt. worden verhoogd, dan nog zou zij te dragen zijn en de aanvoer van levensmiddelen op geen andere wijze belemmeren, dan door eenige verhooging van de prijzen in normale tijden. Dit was de berekening der Engelsche vórstanders, die onvermoeid op staatsver zekering bleven aandringen. En niet te vergeefs. Want nu de ernstige toestand, zoolang besproken en gevreesd, in nog ernstiger verhouding is gekomen, heeft de Britsche regeering spoedig een einde gemaakt aan de onzekerheid, waarin handel en nijverheid in Engeland verkeerden. Zij heeft met Lloyd's assurantie-maatschappij het molestgevaar overgenomen tegen een premie van hoogstens 5 pCt., welke premie naar gelang van omstandigheden tot l pCt. kan worden teruggebracht. 28-8-'14. v. D. S. * * llllllllllllllimilllMIIIIIIIIIIIIHIIItlHIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIHIMIIIIIM Ie Twentsche Bankvereeniraf ?l W. HOME i h. KAPITAAL: f 15.221.OS5,?RESERVEN: f 6.647. 079.58 HOOFIIK 4MTOOR; AMSTERDAM, Spuistraat 138/144. (voor wier verbintenissen D« Twentsche Bankvereeniging B. W. Blfldenstein & Co., ten volle aansprakelijk is) AMSTERDAM, Prins Hendrikkade 139; LOMDEN, B. W. Blgdenstein & Co., 55-56 Threadneedlestr: ENSCHEDE, B. W. Blfldenstein Junior; ALMELO, Ledeboer & Co. RENTE VOOR DEPOSITO'S: Direct «pvorderbaar ........... ....... 3 pCt. TIen dagen opzegging ................. 3Vs Een Maand vast Gemiddelde prolongatie-koers met een maximum van 5 Drie Maanden opzegging .... 3 pCt. ) Van den dag der opzegging Zes Maanden . . . . 3^ ( af wordt Va pCt. minder Een Jaar .... 4 ) rente vergoed. De, Hollandsche Voorschotbank HAARLEM, JANSWEG 42. Bijkantoren: Amsterdam, Damrak 99. Rotterdam, Wijnhaven 129a. 's-Gravenhage,Ged.Burgw.38 Maastricht, Breedestraat 24. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van ? 5OO en verkoopt 41/»pCt. schuldbrieven in stukken van ?1000, ?500, ? 100 en?50. Standaard Hypotheekbank, U Rotterdam Directie: Mr. H. H. O. Castendjjk enJhr. H. F. Sohnarbeque Boeye. De Bank verstrekt gelden onder eerste hypothecair verband en geeft 4Vs en &% PANDBRIEVEN uit onder controle van het Algemeen Administratie en Trustkantoor te Rotterdam. :? en Vergoeding der Depositorente. Met ingang van heden wordt de rente-vergoeding vastgesteld als volgt: Met n dag opzegging ... 3 pCt (Bedragen tot ?20.000 zijn terstond betaalbaar) Met 10 dagen opzegging . . 4 pCt Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving vol gens reglement. SAFE DEPOSIT-INRICHTING, geopend: op werkdagen van 8M tot 5 uur. beursvacantiedagen 8?i 4 Loketten van ?2.50 per maand (?10. per jaar) en hooger te huur voor bij de Directie bekende of geïntroduceerde personen. Amsterdam, 21 Aug. 1914. De RENTE-CASSA, Heerengracht 179, (geb. Assoc.-Cassa), AMSTERDAM. Kapitaal .... ? 1,000,000. Reservefonds . . 1,158,713.37. De Rentevergoeding mr gelden a Deposito Met l dag opzegging (bedragen tot ?5000 direct te ontvangen) 3 pCt. n 10 dagen opzegging . 4 Voor l maand flxe ... 4 2 en 3 maanden fixe *Vt n l jaar fixe .... 3% Amsterdam, 21 Aug. 1914. Hederlandsdi-Amerikaansclie gevestigd te UITHUIZEN (prov.Gron.) OPGERICHT IN 1893. Reserves ruim Twee JHlllioen Gulden. UITGIFTE VAN ^pClPandbrievena 98pCt. in stukken vin f 1000 en f SOO. GE^r ^c. ^"-'««T/Ö^ Vorowe?>'>E ^ ._ t a«a . _ ? .-... V* 1919 ?? r V\ 5« a fitrcctlo T. Nederltad fl. 8. iEITB£ll</> J. D. l PISTORIÜS ?* r..o..i..«.,. 5S/^y > ?V/j.. j^ -A/i ^srr°^ HEERENGRACHT 560, AMSTERDAM stelt verkrijgbaar 4% pCts Pandbrieven tot den koers van 1OO pCt., gecontrasigneerd door de Nederlandsche Trust-Maatschappij. De 41/»pCts. Pandbrieven zijn binnen 5 jaar na afgifte niet uitlootbaar, terwijl de houder 10 jaar na afgifte ten allen tijde het recht heeft tot pari-koers in lossing te eischen. SAFE DEPOSIT Heerengracht 531?537, Weesperplein 2, Overtoom h/Ie Const. Huygensstr, Willemsparkweg 80, verhuurt aan bij haar geïntroduceerde personen SAFE LOKETTEN in hare Brand- en Inbraakvrije Kelders. Reglementen zijn aan bovenstaande kantoren verkrijgbaar. M.A.V. BANK.SCHIEDAM ONGEVALLENVERZEKERING 0 HYPOTHEEKBANK HOLLAND-AMERIKA. Utrecht. O\ PAMPBRlEVEar in slukkeii vau fiOO.?, f350.?, fSOO.?en f 1OOO.?. | A LEVEMSVERZEKERItSG - BANK AMSTERDAM " Directeuren- M" 'N.C.M.$.M|TS VAN OIJEN, - J.E.J BONNIKE. Adj-Dir O A.AEUELTS. Rott. Hypotheekbank v. Neder!. VolteekendMaatsch.Kapitaal/5.000.000 Reserve ? 609.920.16, Geeft geld., op eerste hypotheek zon der vooruitbetaling van rente. Inlich tingen te bekomen ten kantore der Bank, Gedempte Bierhaven 25, of bij hare Agenten. De Directie : ED.HOYER,Mr.W.V.RQSSEM,Mr.TH.REEPMAKER TIENJARIGE PANDBRIEVEN. Hypotheekbank voor Amerika O Verkrijgbaar a 100 pCt. 's-GRAVENHAGrE,

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl