De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1914 20 september pagina 6

20 september 1914 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 20 Sept. '14. No. 1943 ...Toch heb ie es ne keer gebeten, Fanor: toen de agenten van het buro gekommen zijn, om een huurder met geweld mee te slepen. Je wist niet, wat er an de hand was, Fanor! jij zag vier mannen tegen n, die je kende en die z'n eigen ver weerde, die schreeuwde en die door de anderen aangevallen werd... je wist niet... ... Net as ik, Fanor, toen ik es ne keer uit menens gevochten heb... Ik wist niet... of in ieder geval kon ik m'n eigen nie inhouwen om m'n eigen te bemoeien met een lelik geval, waarbij gevochten moes wor den... 't Ging om een rat, die ze uit een kapotte rioolpijp zouwen laten kommen; een stuk of twaalf jongens wachtten 'em op, om 'em met straatstenen dood te gooien, as-t-ie d'r uit kwam! ik was-t-er ook bij, alleen maar om es te kijken, en net op het goeie ogenblik heb ik de jacht in de war gestuurd, omdat ik de jongen, die de rat zeker te pletter zou gegooid hebben, een douw gaf... hij sprong op me af, want hij was woedend... en de anderen waren ook tegen mij... iedereen heeft me ongelijk gegeven ...Nou, en misschien word ik wel rijk, Fanor! dan zal ik je terugkopen... en dan hoef Je nooit meer bij me vandaan te gaan. En je zal es zien: as ie rijk ben, dan zit je an een tafel om te eten, altijd, ook 's morgens l en jij mag dicht bij mijn stoel zitten... ...Tien francs, meneer, 't is een beste hond... o t. u mag 'em gerust ankijken... da's met honden net as met mensen, je kan an d'r ogen zien, of ze vals zijn. Kijk maar es naar de ogen van Fanor... hij kijkt je net an, of ie je alles geven wil, wat ie kan, alles, wat je maar van 'em wil. ...Ja, meneer, hij is erg waaks... en dan... hij begrijpt alles... j.. Dus u neemt 'em ? U hebt groot ge lijk ... Zo'n hond vin je op heel de markt niet meer... ... O, jee nee, zonder het koord an z'n hals zou u hem nooit meekrijgen... En u wil weten, waar m'n ouwers wonen, voor as-t-ie soms wegloopt? Ja, je moet voor alles oppassen. En ik zou ook graag weten, waar u woont, dan kan ik es horen, hoe Fanor 'et maakt, as ik toevallig voorbij kom. ... O... ja... u neemt 'm dus direct mee ?... Natuurlik, as u me 't geld al geeft... ... Ik wil u voor 't laatst nog zeggen, dat Fanor geen gebreken heeft... as-t-ie kwaad doet, moet u 'em niet slaan, want dan doet ie 'et per ongeluk... En as-t-ie soms niet dadelik z'n eigen goed gedraagt naar uw zin dan is 't mijn schuld... dan zal die ongehoorzaam geworden zijn, omdat ik 'em ,wel es geplaagd heb... En as ik dan kom om es naar 'em te vragen, kan u d'r mijn beter voor straffen... ... Neem me niet kwalik, ik moet bukken... o, nergens voor meneer, alleen maar om te zien, of 'et koord goed aan z'n halsband zit... ... Gauw, Fanor, geef me nog een kus... "lllllli iiiiiiu miiimi 11IIIIIIIIIH umi i De eerste der oorlogvoerende Staten, die tot het sluiten van eene groote oorlogsleenine overgaat, is Duitschland. Ten eerste wordt een bedrag van M. l millard aan 5 pCt. schatkistbilletten uitgegeven, bestaande uit 5 seriën van M. 200 millioen, die zullen worden afgelost in vijf termijnen van l Oct 1918 tot l Oct. 1920. De koers van uitgifte is 97Vs pCt. Daarnevens wordt een 5 pCt. leening, niet aflosbaar voor 1924 gecreëerd, die van onbe perkt bedrag zal zijn. Men tracht daarmede tweeërlei te bereiken n.l. het uitschakelen der premie-jagerij, waardoor de bonafide deelnemers meestal een hoogst gering be drag krijgen toegewezen, zoodat deze, willen zij het ingeschreven bedrag erlangen, ter beurze gemeenlijk voor hoogeren prijs moe ten koopen en de gelegenheid waarnemen om, met een beroep op het patriotisme der bevolking, eene zoodanige deelneming te krijgen, dat ettelijke milliarden zullen worden ingeteekend. Ook deze leening wordt op een koers van 97Vi pCt. gesteld, terwijl zij, die zich ver plichten, hunne stukken voor een zekeren tijdsduur niet aan de markt te brengen, slechts 97.30 pCt. zullen behoeven te betalen. Koopman als ook de Staat is, houdt hij natuurlijk niet uitsluitend rekening met het saamhoorigheidsgevoel van het Duitsche volk; de enorme successen, welke het Duit sche leger tot heden heeft behaald moeten tevens als stimulans dienen en daarom acht men juist thans het oogenblik gunstig om met een oorlogsleening te komen. Maar bovendien zet men alle zeilen bij om haar te doen slagen en daarom worden allerlei faciliteiten verleend, die de bevolking eerder zullen doen besluiten om er aan deel te nemen. In de eerste plaats zal de eerste termijn van betaling niet voor 5 October worden gesteld, ten tweede wordt aan hen, welke geen gereede middelen, doch wel fondsen bezitten, de gelegenheid geopend deze bij de, onlangs in verband met den oorlog opge richte beleeningskassen (Darlehenskassen) in pand te geven en de daarop verstrekte sommen te benutten ter betaling van de in schrijving op de rijksleening. Maar het moet een echte volks"-leening worden en met dat doel voor oogen heeft men niet slechts ge tracht om de bezittende klasse in al hare geledingen en verschijningsvormen te be reiken, doch ook de kleine luijden, zoodat deze van af M. 100?aan het opbrengen der middelen voor het voeren va»den krijg kunnen deelnemen. Men heeft er zich n.l. van vergewist, dat op de spaarbanken in het geheele rijk voor een bedrag van ca. M. 20. milliard is geplaatst, waarvan onge twijfeld eenige milliarden zullen kunnnen worden aangewend voor inschrijving op de leening. Ofschoon wel een oogenblik de mogelijk heid onder de oogen is gezien om ook deelneming in neutrale landen te verkrijgen, heeft men aldra begrepen, dat de toestand in die staten tengevolge van den oorlog van dien aard is, dat op eene dergelijke deel neming niet mag worden gerekend; het besluit van Amerika trouwens om zich afzij dig te houden, heeft de Duitsche regeering doen inzien, dat zij geheel op het eigen volk is aangewezen. Wat in dezen ook het eenig juiste stand punt is. Trouwens, dat zij op succes zal kunnen bogen, lijdt geen twijfel. Want ofschoon de inschrijving tot Zaterdag 19 September is opengesteld, zijn de resultaten reeds thans van dien aard, dat de stoutste verwachtin gen worden overtroffen. Krupp, hoe kan het anders, schreef al dadelijk voor M. 30 Millioen in, de firma Mendelssohn & Co. M. 15 millioen enz. Het zal te bezien staan of, nu ook de nervus rerum van den oorlog voorloopig daadkrachtig werkt, den Duitschers in dezen worstelstrijd de eindzege zal zijn beschoren. Hunne meest felle tegenstanders, de Engelschen, die als een reuzenspin in een wereldweb hen economisch zitten uit te zuigen, hopend hen door uitputting en krachteloosheid vanwege de voortdurende aderlating, te overwinnen hebben voor loopig schatkistbilletten geplaatst, waarmede mufig aiiiaiKiaiuuicucu gcpiaaisi, wadiineue scne iirnia rmser c.au ?" '"""" "' " ' "'"" """'" il lllll M,II?III mi ,?MMIII MMMMiimim, miimmn , l , m. ook het gebrandschatte België is geholpen; de Fransche regeering is tevens bezig voorloopige voorzieningen te treffen en Oosten rijk heeft zich eveneens tijdelijk geholpen met de plaatsing van schatkistbilletten in het binnenland. Slechts de groote Mogol schijnt voors hands op de aanwezige middelen te kunnen teren, doch lang zal, een beroep van die zijde op den financieelen steun des volks zich niet meer laten wachten. Dit zijn dan de eerste bescheidene eischen, die door de krijgvoerende machten aan de volkeren, welke bloed en goed veil moeten hebben voor de rechtvaardige" zaak die ieder dier machten heet voor te staan worden gesteld. Tientallen van milliarden zullen moeten worden opgebracht als eens de verdelgingsstrijd is geëindigd en als men beseft, dai reeds vór den oorlog eene langdurige malaise heerschte, die o.a. oorzaak was, dat de Zuid-Amerikaansche staten tevergeefsche pogingen aanwendden om leeningen in Europa te sluiten, dan kan men zich allicht eenigermate een denkbeeld vormen van den ruïneusen economischen toestand, die n i den oorlog zal intreden. En wordt de strijd geheel ten voordeele van een der partijen beslecht, dan zal de wederpartij zulk eene ontzaglijke oorlogs schatting moeten, betalen, dat zij daar jaren lang onder gebutÉ1 zal gaan. In dat geval is het dan ook zeer wel mogelijk, dat eene financieele crisis zal ont staan als Europa nog nimmer gekend heeft, zpoals trouwens ook de geschiedenis nog niet getuige is geweest van een volkerenbotsing als thans. Men zal natuurlijk van weerszijden al het mogelijke doen om de in eenstorting te beperken; dergelijke maatre gelen als hier bijvoorbaat reeds door de regeering zijn genomen, zullen ook door die der oorlogvoerende staten worden getroffen, doch of zij ten slotte eene catastrophe zullen kunnen verhoeden, zal eerst de tijd leeren. Als een enkel voorbeeld van die maat regelen diene, dat men ook minimum-koersen voor de Engelsche Consols beoogt vast te stellen. Middelerwijl is hier te lande de toestand in velerlei opzicht merkbaar verbeterd; na tuurlijk blijft de handel binnen zeer beperkte grenzen zoowel door de uitvoer-verboden als door de steeds moeielijker wordende kwestie van import tengevolge van de actie ter zee der Engelsche en Fransche oorlogs bodems. Voor enkele producten echter, die nog vrijelijk mogen worden uitgevoerd en in Duitschland gereeden aftrek vinden, worden eenvoudig fancy-prijzen betaald; dit is b.v. het geval met de Java-thee, waarop bij de veiling van deze week geboden werd tot prijzen, die 25 a 40 ets. boven de taxatie cijfers uitgingen. Er werd soms f l per pond betaald d.i. meer dan het dubbele van den normalen prijs; al het gekochte wordt onverwijld naar Duitschland geëxpedieerd. Dit kan onzen Indischen theeondernemin gen, indien de exorbitante winst niet in de zakken der tusschenpersonen verdwijnt, ten goede komen. Dat onze suikerfabrieken op Java even eens wel zijn gevaren bij den oorlogstoe stand memoreerden wij reeds eerder; uit een schrijven van den suiker-specialiteit Dr. Prins en Geerlings in de Ind. Mercuur blijkt dat Engeland, hetwelk een der grootste suiker-consumenten is en derhalve ook een groote afnemer van Duitsche bietsuiker, onmiddellijk bij het uitbreken van den strijd, overwegende dat de import uit vijandelijk land afgesloten was 300.000 tons Javasuiker opkocht door middel van de Engel sche firma Fraser Eaton & Co. aldaar. De prijzen zijn toen in enkele dagen tijds van ruim ?7 tot ruim ?13 opgeloopen, waardoor vele maatschappijen schitterende zaken konden maken met den nog onverkochten voorraad. De bietsuiker-productie van Europa be looft uitstekend te worden, doch de vraag is of in de produceerende, en in staat van oorlog zijnde landen, de grondstoffen behoor lijk zullen kunnen worden verwerkt. Doch Duitschland zit nog met groote en overtol lige voorraden van den vorigen oogst; komt dus, waarop wordt aangedrongen, opheffing van het uitvoerverbod der Duitsche regee ring, dan zullen de suikerprijren waarschijn lijk weer dalen. Onze Indische suikerindustrie heeft er dan echter intusschen van gepro fiteerd. Desgelijks gaat het den rubber-producen ten, die thans prijzen tot ?3.?kunnen maken, welke buitenlandsche koopers gaarne besteden. Op grond daarvan kunnen de koersen der aandeelen van sommige der bij deze indu strie geïnteresseerde ondernemingen zich, getuige de enkele contante affaires die clan destien op de oude beurs worden afgedaan. zich flink handhaven. De meeste koersen zijn echter nominaal, soms komt eene trans actie in enkele Amerikaansche shares als Amalgamateds, Steels etc. tot stand. Eerst genoemde noteeren ca. 47Vs pCt. ex. dividend, de laatste ca. 48 pCt. Geconsolideerde Rus sen varieerden van 63 tot 72 pCt., aandeelen Handelsvereeniging Amsterdam waren 200 pCt. geld. 18 Sept. v. D. M. Automobielen en Vliegtoestellen (Slot) Toen men eindelijk erin slaagde meer duurzame banden te vervaardigen, werden de kosten per kilometer belangrijk minder. Bij de onnibus-ondernemingen te Parijs wer den caoutchouc-banden gebruikt, die 60000 KM. liepen en waarvan de gemiddelde duur meer dan 45000 KM. is, hetgeen het bezwaar van de groote onkosten minder beteekenend maakte en ruimschoots opwoog tegen de duurte van de benzine enz. Want men moet niet vergeten, dat te Parijs wegens de stedelijke belasting benzine ongeveer 65 centimes en benzol 45 centimes per liter in normale tijden kost. De invoer van automobielen uit het bui tenland naar Frankrijk is nagenoeg nihil en wat den uitvoer betreft konden alleen prima Engelsche en Duitsche firma's erin slagen de dure Fransche auto's te verkoopen, die het in sierlijkheid en comfort winnen van het fabrikaat der buitenlandsche concurentie. Maar over het algemeen bleef Amerika de baas, welks fabrikaat tot veel lagere prijzen kon worden aangeboden en dientengevolge bij het groote publiek meer afnemers vond, terwijl aan de Fransche auto's slechts door de meer gefortuneerden de voorkeur kon worden geschonken. Allengs echter werd de kwaliteit van de Amerikaansche auto's beter en, ofschoon de duurzaamheid minder is, werden aan de détails meer zorgen besteed en maakten eenige practische verbeteringen als het auto matisch in gang brengen, de electrische ver lichting enz. de aantrekkingskracht van deze goedkoopere wagens voor denkoopergrooter. De Fransche aeroplan-industrie heeft van het begin van hare wording reeds een goe den naam gehad en in de laatste jaren hoorde men voortdurend van een nieuw record, hetzij ten opzichte van de snelheid, den grooteren afstand, meerdere hoogte of van het aantal te vervoeren passagiers. Hieruit bleek, dat deze industrie in Frankrijk steeds een meer hooge vlucht nam. Maar al spoedig behield Frankrijk niet dit monopolie, want in het vorig jaar maak ten verschillende landen in dit opzicht nieuwe vorderingen en wél vooral sedert het vlieg toestel minder uit een oogpunt vansportgenot, dan wél wegens zijn groote eigenschappen op militair gebied in buitengewone mate de aandacht der verschillende regeeringen had getrokken, die op hare beurt in het eigen land deze industrie krachtig gingen aanmoedigen en steunen. En bij den noodlottigen wedstrijd der laatste jaren, om zich tot de tanden te wapenen, kon het wel niet anders of mea trachtte elkander, behalve te land en te water, nu ook in de lucht te overvleugelen. Terwijl in Frankrijk in 1912 nog 1425 aeroplan's werden vervaardigd, was het aan tal in 1913 reeds tot 1148 verminderd. Daar entegen hebben verschillende regeeringen als bijv. van Rusland, Engeland en Zweden het recht gekocht de gewenschte modellen van Franscne vinding door de eigen binnenlandsche industrie te doen vervaardigen. Ook vestigde Fransche fabrikanten filiaalfabrieken in het buitenland, zooals Blériot in Engeland en Italië, aan welk laatste land de fabriek te Turijn reeds meer dan 100 toestellen heeft geleverd. De kleinere fabrieken verdwijnen meer en meer daar voor deze de groote kosten van het nemen van proeven en het bezoldigen van het daarvoor vereischt deskundig per soneel te bezwarend zijn. Maar ook de groote fabrikanten van vliegtoestellen maken niet altijd goede zaken. Kort vór den oorlog bijv. waren de aandeelen eener bekende firma (Morane-Saulnier) van 100 francs no minaal slechts 20 francs genoteerd. Van de goede tijden konden slechts die firma's profiteeren, die terstond na de meer volmaakte vindingen het meer geperfectio neerd vliegtoestel vervaardigden, zoodat zij den afzet daarvan nog over de geheele wereld konden uitbreiden, zooals Blériot, Farman en ook Voisin. Door de beide eerstgenoemden werd meer dan de helft van het jaarlijks in Frankrijk vervaardigd aantal aeroplan's ge fabriceerd. Reparatie's en gedeelten van de toestelllen vertegenwoordigen slechts 20 a 25 pCt. van de fabrieks-waarde der aeroplan's. Ook het aantal bestuurders is althans vór den oorlog gedaald; toen de luchtscheepvaart aller aandacht trok, was hun aantal allengs toegenomen. In 1912 waren er 489, in 1913 slechts 364 Maar de praestatie's zijn steeds toegenomen en wél van 4 millioen KM. in 1912 tot 13 millioen in 1913. Slechts 146 hydroplan's werden in 1913 vervaardigd. In tegenstelling met den minder bevredigenden toestand van de aeroplan-industrie is de buitengewone voorspoed van de fabrieken, die zich bepaaldelijk toeleggen op de ver vaardiging van de motor's, waarvoor bijzon dere technische vaardigheid wordt vereischt, waarin zooals de buitenlandsche concur renten zelven erkennen de Franschen meesters zijn. Bij 1148 aeroplan's werden 2240 motor's gefabriceerd, waarvan ongeveer 1900 rotatiemotor's, hetgeen tot dusver een Fransche specialiteit is gebleven. Hiervan vervaar digde de firma Gnome ongeveer 1800 en dat zij daarmede goede zaken deed, kan men nagaan uit het verslag over 1913, vol gens hetwelk het aandeelen-kapitaal van 1.200.000 francs geheel is terug betaald, de reserve 10 millioen francs is en de netto-winst 8.600.000 francs heeft bedragen. De wreede oorlog, afnemer in het groot van alles wat kan dienen tot verwoesting en vernieling van wat menschelijk vernuft en kennis heeft opgebouwd en tot stand ge bracht, heeft op treurige wijze thans de vliegtoestellen-industrie een ruimer arbeids veld verschaft. 18-9'14. V. D. S. ? ' """'" n nul 11111.1.11 mi ii?, iiinii imniiiiiimiiiii miimmn i l l m De TwentSChe BankvePOeDtónff Ontvang- en Betaalkas. BTTT Tftl ? t i ? */MÖWijziging der Depositorente. IJI/ Ulii«lskM~iAi~V f]* Met ingang van heden wordt de . w. Jjlijilensieiiiaiifl. ~ ~ "? l A T - .*»? nr -? ^»?* .«. _ KAPITAAL: f 15.165.O52,5O EESERVEN : f 6.729.497.14 HOOFIIK AMTOOR s AMSTERDAM, Spuistraat 138/144. (voor wier verbintenissen De Twentsche Bankvereeniging Jf. W. JUQdenstein & Co., ten volle aansprakelijk is) AMSTEEDAM, Prins Hendrikkade 139; 5'56 Threadneedlestr.; .i7v> ' *? denstein Junior: ALMELO, Ledeboer & Co. RENTE VOOR DEPOSITO'S: Direct «pvorderbaar ..... 2 TIen dagen opzegging .....'.' j ......... Een Maand vut Gemiddelde prolongatie-koers niet een maximum' van 4 [?«"T' : : : : i* f j ,r± Een Jaar ...... 4 l rente vergoed. nrt HEERENGRACHT 660, AMSTERDAM stelt verkrijgbaar 4% pCts Pandbrieven tot den koers van IOO pCt., gecontrasigneerd door de Nederlandsche Trust-Maatschappij. De 4V»pCts. Pandbrieven zijn binnen 5 jaar na afgifte piet uitlootbaar, terwijl de houder 10 jaar na afgifte ten allen tijde het recht heeft tot pari-koers inlossing te eischen. Standaard Hptiiekfaank, te Rotterdam Directie: Mr. H. H. O. Casten dijk enJhr. H. F. Sclmarbeque Boeye. De Bank verstrekt gelden onder eerste hypothecair verband en geeft 4Vjen 4% PANDBRIEVEN uit onder controle van het Algemeen Administratie enTrustkantoor te Rotterdam. DE Weekblad voor Nederland kost slechts f 1.65 per kwartaal ^ ^ LEVENSVERZEKERING -BANK ^?AMSTERDAM" Directeuren- M' N.C.rtSMlTS va.i CIJEN. ? J [j BCrinmt -".dj C« D /VAEUELTS. irivi ingang * t*ii ut.ui.ij TT %/i ui uw rente-vergoeding vastgesteld als volgt: Met n dag opzegging ... 2 pCt (Bedragen tot ?20.000 zijn terstond betaalbaar) Met 10 dagen opzegging . . 2Vs pCt Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving vol gens reglement. SAFE DEPOSIT-INRICHTING, geopend: op werkdagen van 8% tot 5 uur. beursvacantiedagen 8?i 4 Loketten van ?2.50 per maand (?10. per jaar) en hooger te huur voor bij de Directie bekende of geïntroduceerde personen. Amsterdam, 12 Sept. 1914. De RENTE-CASSA, Heerengracht 179, (geb. Assoc.-Cassa), AMSTERDAM. Kapitaal .... ? 1,000,000.Reservefonds . . 1,158,713.37. Rentevergeeding T«or geldea i Deposito Met l dag opzegging (bedragen tot ?5000 direct te ontvangen) « pCt. 10 dagen opzegging . HV2 Voor l maand fixe . . . ^Vs . 2 en 3 maanden fixe 3i/j l jaar fixe .... Amsterdam, 12 Sept. 1914. yerlandsch-Amerikaaiisclie Hypotheekbank. gevestigd te UITHUIZEN (prov.Oron.) OPGERICHT IN 1893. Reserves ruim Twee muloen Gulden. UITGIFTE VAN 4V*pW. Pandbrieven a 98pCt. io stokken van f 1000 ei f 500 De jLevensverzekering Ongevallenv erzek ering Billijke premiën. Coneurreerende voorwaarden. HOOFDKANTOOR: Amsterdam, Keizersgracht 547?549. BIJKANTOOR: Den Haag, Buitenhof 48a. Groningen, Vischmarkt 54. Rotterdam, Wijnstraat 138a. Utrecht, Maliebaan 84. Bijkantoor der Amsterdamsche Mjj. van Levensverzekering voor Ned. Indië: SOERABAJA, S OC IET EIT ST R A A T. M. PIMENTEL, Accountant. Leeraar Boekhouden H. O> Hondecoeterstraat 7, Amsterdam TELEFOON Zuid 8422. te ZWOLLE. Geeft uit4 V, pCt.P AND BRIE VKN in stukken van ? 1000, / 500 en ? 100 a 100 Pct. Converteert bfj loting 3y, en t pt't. l'andbrieven in 4% p<Jt. Pand brieven. DF DIRECTIE: I. JOH.VERWER, Mr. K. A. NEDERLOF BIJ-VERDIENSTEN Ieder, die hetzij toevallig dan wel geregeld adressen kan opgeven van Meeren, die een | REIS BUITEN EUROPA | gaan ondernemen, kan rijn inko men aanmerkelijk verhoogen door ons hun adres op te geven. N1ETS-ANDERS WORDT VERLANGD. GEHEIMHOUDING GEWAARBORGD. Opgaven franco onder motto Abroad" Bureau van d»Blad. Utrecht^ verstrekt credieten op billijke voor waarden. Geeft Schuldbrieven uit ren tende -t1/»pCt. in stukken van ?1000, ?500 en ?100. Koers van uitgifte 98 pCt. De Directie CORNS. LOEFF. SAFE DEPOSIT Heerengracht 531?537, Weesperplein 2, Overtoom h/Ie Const. Huygensstr., Willemsparkweg 80, verhuurt aan bij haar geïntroduceerde personen SAFE LOKETTEN in hare Brand- en Inbraakvrije Kelders. Reglementen zijn aan bovenstaande kantoren verkrijgbaar. Rott. Hypotheekbank T. Neder!. Volteekend Maatsch. Kapitaal ? 5.000.000 Reserve ?609.920.16 Geeft geld op eerste hypotheek zon der vooruitbetaling van rente. Inlich tingen te bekomen ten kantore der Bank, Gedempte Bierhaven 25, of bij hare Agenten. De Directie: ED. HOYER, Mr.W.V ROSSEM, Mi TH.REEPMAKER

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl