Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
20 Sept. '14. No. 1943
...Toch heb ie es ne keer gebeten,
Fanor: toen de agenten van het buro
gekommen zijn, om een huurder met geweld
mee te slepen. Je wist niet, wat er an de
hand was, Fanor! jij zag vier mannen tegen
n, die je kende en die z'n eigen ver
weerde, die schreeuwde en die door de
anderen aangevallen werd... je wist niet...
... Net as ik, Fanor, toen ik es ne keer
uit menens gevochten heb... Ik wist niet...
of in ieder geval kon ik m'n eigen nie
inhouwen om m'n eigen te bemoeien met een
lelik geval, waarbij gevochten moes wor
den... 't Ging om een rat, die ze uit een
kapotte rioolpijp zouwen laten kommen;
een stuk of twaalf jongens wachtten 'em
op, om 'em met straatstenen dood te gooien,
as-t-ie d'r uit kwam! ik was-t-er ook bij,
alleen maar om es te kijken, en net op het
goeie ogenblik heb ik de jacht in de war
gestuurd, omdat ik de jongen, die de rat
zeker te pletter zou gegooid hebben, een
douw gaf... hij sprong op me af, want hij
was woedend... en de anderen waren ook
tegen mij... iedereen heeft me ongelijk
gegeven
...Nou, en misschien word ik wel rijk,
Fanor! dan zal ik je terugkopen... en dan
hoef Je nooit meer bij me vandaan te gaan.
En je zal es zien: as ie rijk ben, dan zit je
an een tafel om te eten, altijd, ook 's morgens l
en jij mag dicht bij mijn stoel zitten...
...Tien francs, meneer, 't is een beste
hond... o t. u mag 'em gerust ankijken...
da's met honden net as met mensen, je kan
an d'r ogen zien, of ze vals zijn. Kijk maar
es naar de ogen van Fanor... hij kijkt je
net an, of ie je alles geven wil, wat ie kan,
alles, wat je maar van 'em wil.
...Ja, meneer, hij is erg waaks... en
dan... hij begrijpt alles...
j.. Dus u neemt 'em ? U hebt groot ge
lijk ... Zo'n hond vin je op heel de markt
niet meer...
... O, jee nee, zonder het koord an z'n
hals zou u hem nooit meekrijgen... En u
wil weten, waar m'n ouwers wonen, voor
as-t-ie soms wegloopt? Ja, je moet voor
alles oppassen. En ik zou ook graag weten,
waar u woont, dan kan ik es horen, hoe
Fanor 'et maakt, as ik toevallig voorbij kom.
... O... ja... u neemt 'm dus direct
mee ?... Natuurlik, as u me 't geld al geeft...
... Ik wil u voor 't laatst nog zeggen, dat
Fanor geen gebreken heeft... as-t-ie kwaad
doet, moet u 'em niet slaan, want dan doet
ie 'et per ongeluk... En as-t-ie soms niet
dadelik z'n eigen goed gedraagt naar uw
zin dan is 't mijn schuld... dan zal die
ongehoorzaam geworden zijn, omdat ik 'em
,wel es geplaagd heb... En as ik dan kom
om es naar 'em te vragen, kan u d'r mijn
beter voor straffen...
... Neem me niet kwalik, ik moet bukken...
o, nergens voor meneer, alleen maar om te
zien, of 'et koord goed aan z'n halsband zit...
... Gauw, Fanor, geef me nog een kus...
"lllllli iiiiiiu miiimi 11IIIIIIIIIH umi i
De eerste der oorlogvoerende Staten, die
tot het sluiten van eene groote oorlogsleenine
overgaat, is Duitschland. Ten eerste wordt
een bedrag van M. l millard aan 5 pCt.
schatkistbilletten uitgegeven, bestaande uit
5 seriën van M. 200 millioen, die zullen
worden afgelost in vijf termijnen van l Oct
1918 tot l Oct. 1920. De koers van uitgifte
is 97Vs pCt.
Daarnevens wordt een 5 pCt. leening, niet
aflosbaar voor 1924 gecreëerd, die van onbe
perkt bedrag zal zijn. Men tracht daarmede
tweeërlei te bereiken n.l. het uitschakelen
der premie-jagerij, waardoor de bonafide
deelnemers meestal een hoogst gering be
drag krijgen toegewezen, zoodat deze, willen
zij het ingeschreven bedrag erlangen, ter
beurze gemeenlijk voor hoogeren prijs moe
ten koopen en de gelegenheid waarnemen
om, met een beroep op het patriotisme der
bevolking, eene zoodanige deelneming te
krijgen, dat ettelijke milliarden zullen worden
ingeteekend.
Ook deze leening wordt op een koers van
97Vi pCt. gesteld, terwijl zij, die zich ver
plichten, hunne stukken voor een zekeren
tijdsduur niet aan de markt te brengen,
slechts 97.30 pCt. zullen behoeven te betalen.
Koopman als ook de Staat is, houdt hij
natuurlijk niet uitsluitend rekening met het
saamhoorigheidsgevoel van het Duitsche
volk; de enorme successen, welke het Duit
sche leger tot heden heeft behaald moeten
tevens als stimulans dienen en daarom acht
men juist thans het oogenblik gunstig om
met een oorlogsleening te komen. Maar
bovendien zet men alle zeilen bij om haar
te doen slagen en daarom worden allerlei
faciliteiten verleend, die de bevolking eerder
zullen doen besluiten om er aan deel te nemen.
In de eerste plaats zal de eerste termijn
van betaling niet voor 5 October worden
gesteld, ten tweede wordt aan hen, welke
geen gereede middelen, doch wel fondsen
bezitten, de gelegenheid geopend deze bij de,
onlangs in verband met den oorlog opge
richte beleeningskassen (Darlehenskassen)
in pand te geven en de daarop verstrekte
sommen te benutten ter betaling van de in
schrijving op de rijksleening. Maar het moet
een echte volks"-leening worden en met dat
doel voor oogen heeft men niet slechts ge
tracht om de bezittende klasse in al hare
geledingen en verschijningsvormen te be
reiken, doch ook de kleine luijden, zoodat
deze van af M. 100?aan het opbrengen
der middelen voor het voeren va»den krijg
kunnen deelnemen. Men heeft er zich n.l.
van vergewist, dat op de spaarbanken in
het geheele rijk voor een bedrag van ca.
M. 20. milliard is geplaatst, waarvan onge
twijfeld eenige milliarden zullen kunnnen
worden aangewend voor inschrijving op de
leening.
Ofschoon wel een oogenblik de mogelijk
heid onder de oogen is gezien om ook
deelneming in neutrale landen te verkrijgen,
heeft men aldra begrepen, dat de toestand
in die staten tengevolge van den oorlog van
dien aard is, dat op eene dergelijke deel
neming niet mag worden gerekend; het
besluit van Amerika trouwens om zich afzij
dig te houden, heeft de Duitsche regeering
doen inzien, dat zij geheel op het eigen
volk is aangewezen.
Wat in dezen ook het eenig juiste stand
punt is.
Trouwens, dat zij op succes zal kunnen
bogen, lijdt geen twijfel. Want ofschoon de
inschrijving tot Zaterdag 19 September is
opengesteld, zijn de resultaten reeds thans
van dien aard, dat de stoutste verwachtin
gen worden overtroffen.
Krupp, hoe kan het anders, schreef al
dadelijk voor M. 30 Millioen in, de firma
Mendelssohn & Co. M. 15 millioen enz.
Het zal te bezien staan of, nu ook de
nervus rerum van den oorlog voorloopig
daadkrachtig werkt, den Duitschers in dezen
worstelstrijd de eindzege zal zijn beschoren.
Hunne meest felle tegenstanders, de
Engelschen, die als een reuzenspin in een
wereldweb hen economisch zitten uit te
zuigen, hopend hen door uitputting en
krachteloosheid vanwege de voortdurende
aderlating, te overwinnen hebben voor
loopig schatkistbilletten geplaatst, waarmede
mufig aiiiaiKiaiuuicucu gcpiaaisi, wadiineue scne iirnia rmser c.au
?" '"""" "' " ' "'"" """'" il lllll M,II?III mi ,?MMIII MMMMiimim, miimmn , l , m.
ook het gebrandschatte België is geholpen;
de Fransche regeering is tevens bezig
voorloopige voorzieningen te treffen en Oosten
rijk heeft zich eveneens tijdelijk geholpen met
de plaatsing van schatkistbilletten in het
binnenland.
Slechts de groote Mogol schijnt voors
hands op de aanwezige middelen te kunnen
teren, doch lang zal, een beroep van die zijde
op den financieelen steun des volks zich
niet meer laten wachten.
Dit zijn dan de eerste bescheidene eischen,
die door de krijgvoerende machten aan de
volkeren, welke bloed en goed veil moeten
hebben voor de rechtvaardige" zaak die
ieder dier machten heet voor te staan
worden gesteld.
Tientallen van milliarden zullen moeten
worden opgebracht als eens de
verdelgingsstrijd is geëindigd en als men beseft, dai
reeds vór den oorlog eene langdurige
malaise heerschte, die o.a. oorzaak was, dat
de Zuid-Amerikaansche staten tevergeefsche
pogingen aanwendden om leeningen in
Europa te sluiten, dan kan men zich allicht
eenigermate een denkbeeld vormen van den
ruïneusen economischen toestand, die n i
den oorlog zal intreden.
En wordt de strijd geheel ten voordeele
van een der partijen beslecht, dan zal de
wederpartij zulk eene ontzaglijke oorlogs
schatting moeten, betalen, dat zij daar jaren
lang onder gebutÉ1 zal gaan.
In dat geval is het dan ook zeer wel
mogelijk, dat eene financieele crisis zal ont
staan als Europa nog nimmer gekend heeft,
zpoals trouwens ook de geschiedenis nog
niet getuige is geweest van een
volkerenbotsing als thans. Men zal natuurlijk van
weerszijden al het mogelijke doen om de in
eenstorting te beperken; dergelijke maatre
gelen als hier bijvoorbaat reeds door de
regeering zijn genomen, zullen ook door die
der oorlogvoerende staten worden getroffen,
doch of zij ten slotte eene catastrophe
zullen kunnen verhoeden, zal eerst de tijd
leeren.
Als een enkel voorbeeld van die maat
regelen diene, dat men ook
minimum-koersen voor de Engelsche Consols beoogt vast
te stellen.
Middelerwijl is hier te lande de toestand
in velerlei opzicht merkbaar verbeterd; na
tuurlijk blijft de handel binnen zeer beperkte
grenzen zoowel door de uitvoer-verboden
als door de steeds moeielijker wordende
kwestie van import tengevolge van de actie
ter zee der Engelsche en Fransche oorlogs
bodems.
Voor enkele producten echter, die nog
vrijelijk mogen worden uitgevoerd en in
Duitschland gereeden aftrek vinden, worden
eenvoudig fancy-prijzen betaald; dit is b.v.
het geval met de Java-thee, waarop bij de
veiling van deze week geboden werd tot
prijzen, die 25 a 40 ets. boven de taxatie
cijfers uitgingen.
Er werd soms f l per pond betaald d.i.
meer dan het dubbele van den normalen
prijs; al het gekochte wordt onverwijld
naar Duitschland geëxpedieerd.
Dit kan onzen Indischen theeondernemin
gen, indien de exorbitante winst niet in de
zakken der tusschenpersonen verdwijnt, ten
goede komen.
Dat onze suikerfabrieken op Java even
eens wel zijn gevaren bij den oorlogstoe
stand memoreerden wij reeds eerder; uit
een schrijven van den suiker-specialiteit
Dr. Prins en Geerlings in de Ind. Mercuur
blijkt dat Engeland, hetwelk een der grootste
suiker-consumenten is en derhalve ook een
groote afnemer van Duitsche bietsuiker,
onmiddellijk bij het uitbreken van den strijd,
overwegende dat de import uit vijandelijk
land afgesloten was 300.000 tons
Javasuiker opkocht door middel van de Engel
sche firma Fraser Eaton & Co. aldaar.
De prijzen zijn toen in enkele dagen tijds
van ruim ?7 tot ruim ?13 opgeloopen,
waardoor vele maatschappijen schitterende
zaken konden maken met den nog
onverkochten voorraad.
De bietsuiker-productie van Europa be
looft uitstekend te worden, doch de vraag
is of in de produceerende, en in staat van
oorlog zijnde landen, de grondstoffen behoor
lijk zullen kunnen worden verwerkt. Doch
Duitschland zit nog met groote en overtol
lige voorraden van den vorigen oogst; komt
dus, waarop wordt aangedrongen, opheffing
van het uitvoerverbod der Duitsche regee
ring, dan zullen de suikerprijren waarschijn
lijk weer dalen. Onze Indische suikerindustrie
heeft er dan echter intusschen van gepro
fiteerd.
Desgelijks gaat het den rubber-producen
ten, die thans prijzen tot ?3.?kunnen
maken, welke buitenlandsche koopers gaarne
besteden.
Op grond daarvan kunnen de koersen der
aandeelen van sommige der bij deze indu
strie geïnteresseerde ondernemingen zich,
getuige de enkele contante affaires die clan
destien op de oude beurs worden afgedaan.
zich flink handhaven. De meeste koersen
zijn echter nominaal, soms komt eene trans
actie in enkele Amerikaansche shares als
Amalgamateds, Steels etc. tot stand. Eerst
genoemde noteeren ca. 47Vs pCt. ex. dividend,
de laatste ca. 48 pCt. Geconsolideerde Rus
sen varieerden van 63 tot 72 pCt., aandeelen
Handelsvereeniging Amsterdam waren 200
pCt. geld.
18 Sept. v. D. M.
Automobielen en Vliegtoestellen
(Slot)
Toen men eindelijk erin slaagde meer
duurzame banden te vervaardigen, werden
de kosten per kilometer belangrijk minder.
Bij de onnibus-ondernemingen te Parijs wer
den caoutchouc-banden gebruikt, die 60000
KM. liepen en waarvan de gemiddelde duur
meer dan 45000 KM. is, hetgeen het bezwaar
van de groote onkosten minder
beteekenend maakte en ruimschoots opwoog tegen
de duurte van de benzine enz. Want men
moet niet vergeten, dat te Parijs wegens de
stedelijke belasting benzine ongeveer 65
centimes en benzol 45 centimes per liter in
normale tijden kost.
De invoer van automobielen uit het bui
tenland naar Frankrijk is nagenoeg nihil en
wat den uitvoer betreft konden alleen prima
Engelsche en Duitsche firma's erin slagen
de dure Fransche auto's te verkoopen, die het
in sierlijkheid en comfort winnen van het
fabrikaat der buitenlandsche concurentie.
Maar over het algemeen bleef Amerika de
baas, welks fabrikaat tot veel lagere prijzen
kon worden aangeboden en dientengevolge
bij het groote publiek meer afnemers vond,
terwijl aan de Fransche auto's slechts door
de meer gefortuneerden de voorkeur kon
worden geschonken.
Allengs echter werd de kwaliteit van de
Amerikaansche auto's beter en, ofschoon de
duurzaamheid minder is, werden aan de
détails meer zorgen besteed en maakten
eenige practische verbeteringen als het auto
matisch in gang brengen, de electrische ver
lichting enz. de aantrekkingskracht van deze
goedkoopere wagens voor denkoopergrooter.
De Fransche aeroplan-industrie heeft van
het begin van hare wording reeds een goe
den naam gehad en in de laatste jaren hoorde
men voortdurend van een nieuw record, hetzij
ten opzichte van de snelheid, den grooteren
afstand, meerdere hoogte of van het aantal
te vervoeren passagiers.
Hieruit bleek, dat deze industrie in Frankrijk
steeds een meer hooge vlucht nam.
Maar al spoedig behield Frankrijk niet
dit monopolie, want in het vorig jaar maak
ten verschillende landen in dit opzicht nieuwe
vorderingen en wél vooral sedert het vlieg
toestel minder uit een oogpunt vansportgenot,
dan wél wegens zijn groote eigenschappen
op militair gebied in buitengewone mate de
aandacht der verschillende regeeringen had
getrokken, die op hare beurt in het eigen land
deze industrie krachtig gingen aanmoedigen
en steunen. En bij den noodlottigen wedstrijd
der laatste jaren, om zich tot de tanden te
wapenen, kon het wel niet anders of mea
trachtte elkander, behalve te land en te
water, nu ook in de lucht te overvleugelen.
Terwijl in Frankrijk in 1912 nog 1425
aeroplan's werden vervaardigd, was het aan
tal in 1913 reeds tot 1148 verminderd. Daar
entegen hebben verschillende regeeringen
als bijv. van Rusland, Engeland en Zweden
het recht gekocht de gewenschte modellen
van Franscne vinding door de eigen
binnenlandsche industrie te doen vervaardigen.
Ook vestigde Fransche fabrikanten
filiaalfabrieken in het buitenland, zooals Blériot
in Engeland en Italië, aan welk laatste land
de fabriek te Turijn reeds meer dan 100
toestellen heeft geleverd.
De kleinere fabrieken verdwijnen meer en
meer daar voor deze de groote kosten van
het nemen van proeven en het bezoldigen
van het daarvoor vereischt deskundig per
soneel te bezwarend zijn. Maar ook de groote
fabrikanten van vliegtoestellen maken niet
altijd goede zaken. Kort vór den oorlog
bijv. waren de aandeelen eener bekende
firma (Morane-Saulnier) van 100 francs no
minaal slechts 20 francs genoteerd.
Van de goede tijden konden slechts die
firma's profiteeren, die terstond na de meer
volmaakte vindingen het meer geperfectio
neerd vliegtoestel vervaardigden, zoodat zij
den afzet daarvan nog over de geheele wereld
konden uitbreiden, zooals Blériot, Farman
en ook Voisin. Door de beide eerstgenoemden
werd meer dan de helft van het jaarlijks in
Frankrijk vervaardigd aantal aeroplan's ge
fabriceerd. Reparatie's en gedeelten van de
toestelllen vertegenwoordigen slechts 20 a 25
pCt. van de fabrieks-waarde der aeroplan's.
Ook het aantal bestuurders is althans
vór den oorlog gedaald; toen de
luchtscheepvaart aller aandacht trok, was hun
aantal allengs toegenomen. In 1912 waren
er 489, in 1913 slechts 364 Maar de
praestatie's zijn steeds toegenomen en wél van
4 millioen KM. in 1912 tot 13 millioen in
1913.
Slechts 146 hydroplan's werden in 1913
vervaardigd.
In tegenstelling met den minder
bevredigenden toestand van de aeroplan-industrie is
de buitengewone voorspoed van de fabrieken,
die zich bepaaldelijk toeleggen op de ver
vaardiging van de motor's, waarvoor bijzon
dere technische vaardigheid wordt vereischt,
waarin zooals de buitenlandsche concur
renten zelven erkennen de Franschen
meesters zijn.
Bij 1148 aeroplan's werden 2240 motor's
gefabriceerd, waarvan ongeveer 1900
rotatiemotor's, hetgeen tot dusver een Fransche
specialiteit is gebleven. Hiervan vervaar
digde de firma Gnome ongeveer 1800 en
dat zij daarmede goede zaken deed, kan
men nagaan uit het verslag over 1913, vol
gens hetwelk het aandeelen-kapitaal van
1.200.000 francs geheel is terug betaald, de
reserve 10 millioen francs is en de netto-winst
8.600.000 francs heeft bedragen.
De wreede oorlog, afnemer in het groot
van alles wat kan dienen tot verwoesting en
vernieling van wat menschelijk vernuft en
kennis heeft opgebouwd en tot stand ge
bracht, heeft op treurige wijze thans de
vliegtoestellen-industrie een ruimer arbeids
veld verschaft.
18-9'14.
V. D. S.
? ' """'" n nul 11111.1.11 mi ii?, iiinii imniiiiiimiiiii miimmn i l l m
De TwentSChe BankvePOeDtónff Ontvang- en Betaalkas.
BTTT Tftl ? t i ? */MÖWijziging der Depositorente.
IJI/ Ulii«lskM~iAi~V f]* Met ingang van heden wordt de
. w. Jjlijilensieiiiaiifl. ~ ~ "?
l A T - .*»? nr -? ^»?* .«. _
KAPITAAL: f 15.165.O52,5O EESERVEN : f 6.729.497.14
HOOFIIK AMTOOR s
AMSTERDAM, Spuistraat 138/144.
(voor wier verbintenissen De Twentsche Bankvereeniging
Jf. W. JUQdenstein & Co., ten volle aansprakelijk is)
AMSTEEDAM, Prins Hendrikkade 139;
5'56 Threadneedlestr.;
.i7v> ' *? denstein Junior:
ALMELO, Ledeboer & Co.
RENTE VOOR DEPOSITO'S:
Direct «pvorderbaar ..... 2
TIen dagen opzegging .....'.' j .........
Een Maand vut Gemiddelde prolongatie-koers niet een maximum' van 4
[?«"T' : : : : i* f j ,r±
Een Jaar ...... 4 l rente vergoed.
nrt
HEERENGRACHT 660, AMSTERDAM
stelt verkrijgbaar 4% pCts
Pandbrieven tot den koers van IOO pCt.,
gecontrasigneerd door de
Nederlandsche Trust-Maatschappij.
De 4V»pCts. Pandbrieven zijn binnen
5 jaar na afgifte piet uitlootbaar, terwijl
de houder 10 jaar na afgifte ten allen
tijde het recht heeft tot pari-koers
inlossing te eischen.
Standaard Hptiiekfaank, te Rotterdam
Directie: Mr. H. H. O. Casten dijk enJhr.
H. F. Sclmarbeque Boeye.
De Bank verstrekt gelden onder
eerste hypothecair verband en
geeft 4Vjen 4% PANDBRIEVEN
uit onder controle van het
Algemeen Administratie
enTrustkantoor te Rotterdam.
DE
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 1.65 per kwartaal
^ ^ LEVENSVERZEKERING -BANK
^?AMSTERDAM"
Directeuren- M' N.C.rtSMlTS va.i CIJEN. ? J [j BCrinmt -".dj C« D /VAEUELTS.
irivi ingang * t*ii ut.ui.ij TT %/i ui uw
rente-vergoeding vastgesteld als volgt:
Met n dag opzegging ... 2 pCt
(Bedragen tot ?20.000 zijn terstond
betaalbaar)
Met 10 dagen opzegging . . 2Vs pCt
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving vol
gens reglement.
SAFE DEPOSIT-INRICHTING,
geopend:
op werkdagen van 8% tot 5 uur.
beursvacantiedagen 8?i 4
Loketten van ?2.50 per maand (?10.
per jaar) en hooger te huur voor bij
de Directie bekende of geïntroduceerde
personen.
Amsterdam, 12 Sept. 1914.
De RENTE-CASSA,
Heerengracht 179, (geb. Assoc.-Cassa),
AMSTERDAM.
Kapitaal .... ?
1,000,000.Reservefonds . . 1,158,713.37.
Rentevergeeding T«or geldea i Deposito
Met l dag opzegging (bedragen tot
?5000 direct te ontvangen) « pCt.
10 dagen opzegging . HV2
Voor l maand fixe . . . ^Vs
. 2 en 3 maanden fixe 3i/j
l jaar fixe ....
Amsterdam, 12 Sept. 1914.
yerlandsch-Amerikaaiisclie
Hypotheekbank.
gevestigd te UITHUIZEN (prov.Oron.)
OPGERICHT IN 1893.
Reserves ruim
Twee muloen Gulden.
UITGIFTE VAN
4V*pW. Pandbrieven a 98pCt.
io stokken van f 1000 ei f 500
De
jLevensverzekering
Ongevallenv erzek ering
Billijke premiën. Coneurreerende voorwaarden.
HOOFDKANTOOR: Amsterdam, Keizersgracht 547?549.
BIJKANTOOR: Den Haag, Buitenhof 48a. Groningen,
Vischmarkt 54. Rotterdam, Wijnstraat 138a. Utrecht,
Maliebaan 84.
Bijkantoor der Amsterdamsche Mjj. van
Levensverzekering voor Ned. Indië:
SOERABAJA, S OC IET EIT ST R A A T.
M. PIMENTEL,
Accountant.
Leeraar Boekhouden H. O>
Hondecoeterstraat 7, Amsterdam
TELEFOON Zuid 8422.
te ZWOLLE.
Geeft uit4 V, pCt.P AND BRIE VKN
in stukken van ? 1000, / 500 en ? 100
a 100 Pct.
Converteert bfj loting 3y, en
t pt't. l'andbrieven in 4% p<Jt.
Pand brieven.
DF DIRECTIE:
I. JOH.VERWER, Mr. K. A. NEDERLOF
BIJ-VERDIENSTEN
Ieder, die hetzij toevallig
dan wel geregeld adressen kan
opgeven van Meeren, die een
| REIS BUITEN EUROPA |
gaan ondernemen, kan rijn inko
men aanmerkelijk verhoogen door
ons hun adres op te geven.
N1ETS-ANDERS WORDT VERLANGD.
GEHEIMHOUDING GEWAARBORGD.
Opgaven franco onder motto
Abroad" Bureau van d»Blad.
Utrecht^
verstrekt credieten op billijke voor
waarden. Geeft Schuldbrieven uit ren
tende -t1/»pCt. in stukken van ?1000,
?500 en ?100. Koers van uitgifte
98 pCt. De Directie
CORNS. LOEFF.
SAFE DEPOSIT
Heerengracht 531?537,
Weesperplein 2,
Overtoom h/Ie Const. Huygensstr.,
Willemsparkweg 80,
verhuurt aan bij haar geïntroduceerde personen SAFE
LOKETTEN in hare Brand- en Inbraakvrije Kelders.
Reglementen zijn aan bovenstaande kantoren verkrijgbaar.
Rott. Hypotheekbank T. Neder!.
Volteekend Maatsch. Kapitaal ? 5.000.000
Reserve ?609.920.16
Geeft geld op eerste hypotheek zon
der vooruitbetaling van rente. Inlich
tingen te bekomen ten kantore der
Bank, Gedempte Bierhaven 25, of bij
hare Agenten.
De Directie:
ED. HOYER, Mr.W.V ROSSEM, Mi TH.REEPMAKER