Historisch Archief 1877-1940
4.0ct. '14. .Na; 1945
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
De vesting Antwerpen
Wij hebben deze schets van Antwerpen
gegeven in verband met een mogelijke aan
val der Duitschers. Deze hebben zich,
waarschijnlijk onder invloed d.er gebeurte
nissen op de slagvelden in Noord-Frankrijk,
tot nu toe beperkt tot eene gedeeltelijke
insluiting. Van den gang van zaken in
Frankrijk zal 't afhangen of Antwerpen al
of niet met kracht zal worden aangegrepen.
De stelling is het reduit van de
vetdediging van België, tevens zetel der Belgische
regeering en eerste handelshaven van dit
land. Reeds op deze gronden is het ge
wicht er van duidelijk, wat, zooals wij
vroeger opmerkten, in niet geringe mate
vermeerderd wordt door haar dreigende
ligging op de Duitsche verbindingslijnen
naar N. Frankrijk. Had Antwerpen niet op
zoo korten afstand N. W. van Leuven ge
legen, waarschijnlijk zou het met die stad
minder rampzalig zijn afgeloopen. Er moge
toch in Leuven door de burgers op Duit
sche troepen geschoten zijn, zeker is, dat
iiiiiiniiiiuitiiiniiimiiiiii
Generaal JOFFRE,
opperbevelhebber van het Fransche leger
Generaal VON KLUCK,
bevelhebber van de zoo belangrijke
Duitsche rechtervleugel in Frankrijk
.
die troepen op den noodlottigen avond in
Leuven blijk hebben gegeven van
overprikkelde zenuwen en dit waarschijnlijk als
gevolg van krachtige gevaarlijke stooten in
die dagen van uit Antwerpen in Zuid
Oostelijke richting op de Duitsche verbin
dingslijn.
In verband met de ligging der stelling
van Antwerpen heeft haar lot ook voor ons
bijzonder belang. Reeds vroeger wezen wij
op het buitengewoon gewicht van een mili
tair gebruik van de Schelde onder de gegeven
omstandigheden voor de verbondenen, zoo
lang zij meester ter zee zijn. Bovendien ligt
de stelling van Antwerpen pal op onze grenzen
van Noord-Brabant en Staats-Vlaanderen.
De forten Stalbroek en Ertbrand, Blaugaren
en Doel bijvoorbeeld liggen er ongeveer
1.5 K.M. van verwijderd. Deze geringe af
stand zou de Duitschers bij een insluiting
aan deze zijde tot schending van onze grens
noodzaken. Het is dus duidelijk, dat al wat
de stelling van Antwerpen aangaat, in ver
band met onze neutraliteit dientengevolge
vpor ons van buitengewoon gewicht is.
.^0*, allen gevalle is de stelling van Ant
werpen op sommige fronten van een groote
sterkte die zij voor een niet gering deel dankt
aan het bijna Nederlandsen karakter van het
terrein aldaar, zoodat men zelfs over
Inundaties beschikt. In zulke terreinen kunnen,
tengevolge van den slappen bodem, de ge
duchte 42 cM.-mortieren zelfs weinig effect
hebben.
* A *
Oorlog, Godsdienst, Kunst
Twee prentjes in de Groene van
voorverleden week, voorstellende: de zegening der
Duitsche legers door de roomsche geeste
lijkheid" en het trekken der vijandelijke
troepen door Brussel," gaven aanleiding tot
eenige opmerkingen, vooral het laatste. Bij
het eerste een enkel woord om het hinder
lijke der vertooning. De roomsche priester
in vol ornaat, staat daar op een verhevenheid
onder een baldakijn en heft zegenend het
Allerheiligste hoog over de regimenten, die
naar België trekken. Als we nu bedenken,
dat volgens de roomsche leer het Aller
heiligste wezenlijk en waarachtig is het
lichaam van Jesus de Jesus, die zeide :
die met het zwaard omgaat zal door het
zwaard vergaan", die ook de beschutter was
van de kleinen en verdrukten, dan behoeft
het weerzinwekkende der voorstelling geen
nadere toelichting. Zou er dan in de gedachten
van den priester, die nu zoo pompeus in
zijn kasuifel staat met de stralende monstrans
in zijn zegenende handen, niets omgaan als
hij straks op catechismusles zijn leerlingen
vraagt hem op te noemen de vier
wraakroepende zonden ? Ach, de twee grootste
georganiseerde machten in de tegenwoordige
samenleving: Socialisme en Katholicisme,
bieden thans wel *en bedroevend schouw
spel van verblindheid en ontaarding!
Het andere prentje: de Duitsche troepen
trekken langs de St. Gudule" is niet zoo
onverkwikkelijk ' om aan te zien en in
artistiek opzicht belangwekkender.
Daar zijn er, wilhet me voorkomen, die
uit dezen oorlog een herleving van de Roman
tiek mogelijk achten meenen, dat door
een geheel nieuw (of hernieuwd) onderwerp
een hoog noodig geestdrift wekkende invloed
zal uitgeoefend worden op de kunstontwik
keling. Een zielige verwachting, die, naar
het schijnt, in Duitschland vooral gekoesterd
wordt. We vernamen immers dat er nog
al wat schilders naar het oorlogsveld trek
ken met verfdoos en schetsboek" om de
natuur te bestudeeren", en ook dat er op
verschillende plaatsen tentoonstellingen van
veldslagenstukken worden gehouden. De
Keizer althans ging hier voor, want, naar
de bladen meldden, heeft hij een specialiteit
in het genre" opgedragen naar het Wes
telijk front te gaan om studie's te maken
en de noodige inspiratie's op te doen voor
later uit te voeren grootsche tafereelen.
Ik herinner me uit mijn jeugd, tijdens een
verblijf in een dorp, waar de bevolking nu
juist niet in florissante levensomstandig
heden verkeerde, dat de vrouw van een der
notabelen vriendelijk aanbood mij te ge
leiden naar enkele stulpen waar zoo schil
derachtig armoede en gebrek werd geleden,
dat ieder artiest van binnenhuizen er van
watertanden moest. Hoezeer ik ook de goede
bedoelingen der dames op prijs stelde, en
haar daarom gaarne de voldoening had ge
gund van mijn opgetogenheid over die intro
ductie", stuitte het me toch te zeer die
stumperds zich met hun armoe voor een
vreemden meneer te kijk te laten stellen op
het voor hun moeielijk afwijsbaar ver
zoek van die voorname dorpsgenoote. Zou die
specialiteit en beschermeling van den keizer
niet een soortgelijke gewaarwording hebben
gehad, toen hij met zijn schildergerei op de
terreinen van gruwel en ellende in het zoo
deerlijk gehavende België aankwam ?
Ik wil me voorstellen, dat de Duitsche
keizer even welmeenend is en te goeder
trouw in zijn Prinzipienreiterei over het
hoog houden der kunst in alle omstandig
heden des levens, als de bedoelde dame, die
wou laten zien hoe mooi dat armoelijden
was, en zoo uitnemend geschikt om
bekunst" te worden. Er is hier misschien
tusschen de kunstvereerende dame en den
idealislischen monarch, meer een gradueel
dan een essentieel verschil in aspiraties.
Ik wil nu niet beweren, dat de oorlog
thans geen aanleiding meer kan geven tot
het ontstaan van kunstwerken, of dat uit
moreele overwegingen de vatbaarheid en de
verbeeldingszin van den kunstenaar moed
willig gesloten moeten blijven voor wat nu
de gansche wereld vervult met ontzetting
en spannende verwachting van den eenen
dag in den andere. Maar het wezen van
den oorlog heeft een zoo groote gedaante
verandering ondergaan, is zózeer in over
eenstemming met de vernuftsontwikkeli»g
in de tegenwoordige beschaving, dat de
traditionneele romantische opvatting hier
zeker minder op zijn plaats is dan de ultra
moderne aanschouwings- en gevoelswijze
der Futuristen. Het is geen oorlog meer
met de opzienbarende getuigenissen van per
soonlijken moed en krachtsinspanning, maar
met de verborgen dreiging der algemeene
verschrikkingen. Ze staat in het teeken der
mathematiek, der geordendheid en der be
zinning. Op militair gebied zijn de Duit
schers dan ook de meest geavanceerden
tegenover de Franschen.die minder bezonnen,
nog te zeer de richting der...
impressionnistische krijgskunst aanhangen.
Hoedanig zal nu de conceptie zijn van
den tegenwoordigen veldslagenschilder? Hoe
zal hij het oorlogs-tafereel aanzien en over
zien ? Wat is het treffende, het markante
in de karakteriseering daarvan ? De tijden,
dat een slag beslist werd ten gunste van
een der partijen, als plotseling een held op
zijn paard juist nog bijtijds komt aanstormen,
of dat de oorlog eigenlijk bestond uit een
reeks van uitgestreden krijgspartijen, waarbij
de heldhaftige lan van enkelingen den
doorslag kon geven tot de overwinning,
beleven we niet meer.
De slag die nu in Frankrijk geleverd wordt
over een front van 'n paar honderd kilo
meter, met haar ontzaggelijke verhoudingen
van n mathematisch verdelgend gevaarte,
met haar door vernuft en beleid geregelde
combinaties van massa-bewegingen, dat is
de oorlog, de monsterachtige, de
verfoeielijke maar ook grandiose oorlog van dezen
tijd Vormen te vinden, die daarvan een
uitbeelding geven, zal in overeenstemming
met de verbijsterende onmetelijkheid en den
omvang van dit tafereel van vuur en bloed,
noodzakelijk moeten leiden tot een meer
visionnaire of zinnebeeldige, dan naturalis
tische expressie. En ook, zoo partieel uit
deze oorlog een voorval aanschouwd wordt,
zal het voor de opvatting toch in betrek
king worden gevoeld tot de geweldige
ontEen Oostenrijksch 30^ centimeter kanon, waarmede de forten van Namen en
Maubeuge beschoten zijn. Dit speelgoed geeft een idee van wat een 42
centimeter kanon zijn kan #
IIIIIIII1IIIII1IIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIHI
spanning van infernale machten daaromheen.
Nu trof me bedoelde willekeurige mo
mentopname van de Duitschers, die
langs de Ste Gudulétrokken, omdat
ik daarin vond een (toevallig)
afschijnsel van de visie, zooals ongeveer de
tegenwoordige kunstenaar van de tegen
woordige oorlogsvoering hebben zal. Geen
opvallend vertoon van krijgshaftige
krijgsverrichtingen domineeren daarin, geen con
centratie der algemeene samenwerking op
enkele dramatische momenten geen effec
ten van licht en donker. In een slingerende
beweging marcheert de troep soldaten door
de bezette stad, ordelijk en regelmatig, als
een in werking gestelde automatische
beweegkracht; van bovenaf gezien lijken die
soldaten nietige enkelingen willooze werk
tuigen, maar vervaarlijk in hun gezamenlijk
heid. In deze straat is voor de ontzette
Brusselaars, tegen hun huizenmuren opge
drongen, nu verneembaar een weerklank
van het gedreun der eindelooze heirscharen
over de groote verkeerswegen, blaast er een
tochtje tusschen de engte hunner straten van
den orkaan, die over hun vaderlandsche
velden heenstrijkt. De werkelijkheid wordt
vervormd voor de visueele aanschouwing,
lijnen nemen ongekende wendingen aan,
vormen krijgen andere beteekenis, onder den
zinsverbijsterenden indruk, dien deze ervaring
zelf der vreeselijke werkelijkheid maakt.
Ik wilde maar doen uitkomen, dat, wie
naar den ouden trant veldslagen-schilderijen
wil maken, of op het slagveld naar schilder
achtige gevallen gaat zoeken, mogelijk cu
rieuze en verdienstelijk uitgevoerde gelegen
heidsstukken zal vervaardigen, maar geen
kunst.
W. STEENHOFF
Nog steeds zwijgen de stemmen over de
regeling der beurskwestie niet.
Thans is er eene brochure van Mr. D.
van Houten te 's Gravenhage over dit zoo
uiterst belangwekkend onderwerp versche
nen, waarin eene oplossing in een eenigszins
andere richting wordt bepleit.
Men begrijpt, dat waar deze zaak zoo
van alle kanten is bekeken geworden, er
niet gansch nieuwe gezichtspunten ten op
zichte dezer materie meer opdoemen en dat
niet alle beweringen in de brochure steek
houdend blijken of althans slechts ten deele
juist zijn.
De schrijver meent n.l. dat nagenoeg de
eenige aanleiding tot het sluiten der beurs
in ons prolongatie-stelsel te zoeken was,
terwijl toch ook het verkeer met de inter
nationale beurzen, dat aanstonds volkomen
ontwricht was, mede een groote factor in
dezen was. Men kon b.v. al dadelijk geen
normale wisseltransacties meer met
NewYork doen en hoe zal men zich den handel
in Amerikaansche fondsen hier mogelijk den
ken zonder contact met Londen enNew-York?
En ook, waarom werden bijna tegelijkertijd
de andere fondsenbeurzen gesloten, terwijl
daar toch geen dergelijk prolongatie-systeem
heerscht ?
In het prolongatie-stelsel als zoodanig
imifiMiiiiiimiiti
lUMIIIIIIMIIIIIIIlIIllltllllllllllllllll
J. H. DE BOIS, - HAARLEM.
PRENTKUNST
Cat.7. RRESI)Iv,BtïHOT.IUri5I(mr,
DAlJMIER. «ANET,M.HARIS,JIA\'OL,
RfclJOX. stEI.MiES wordt franco gra
tis toegezonden.
Expositie: A. RASSENFOSSE,
Haarlem Kruisweg 68.
MOUKLIÜAMERüri.
MFFSCo.
AMSTERDAM.
MAGAZIJN VAN
[c!,te Bronzen Pendulje-Garniluren
in alle stijlen.
Yi rlich*rngs-artike'en v. gas en elec Hrht
hoofdvertegenwoordigers van het O.FEVHERE CHRISTOFLE
VEERHOFF & Co. 42 Kalverstraat.
Directeuren: G. PELT J.Jzn., H. F. MERTËNS B I.
CHEMIGRAFISCHE KUNSTINRICHTING
% DIRK SCHNABEL
AMSTERDAM.
CLICHÉ'S
VOOR ZWART- EN KLEURENDRUK
ONS NIEUW PROCÉDÉIS
KOPERDIEPDRUK
GESCHIKT VOOR ELK PAPIER
T BINNENHUIS
INRICHTINGTOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN DEN BOSC^
EN W GIEBE.N
GED COMMISSr
H P BERLAGE EN L.SIMONS
RAADHUISSTRAAT 48- 50 AMSTERDAM
L. VA* ZANTEN,
Oostxeedifih M34 Holterdau».
MODERNE SCHILDERIJEN EN AQUARFILEN
AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 1.65 per kwartaal