Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
8 Nov. '14. No. 1950
De oorlogsleening is ditmaal the! topic
, of the day." Of liever, het gaat nog meer
'daarom wie men in de eerste plaats voor
' de buitengewone uitgaven, welke de mobi
lisatie heeft vereischt, zal laten opkomen.
? En nauw verbonden daarmede is de kwestie
, op welke meest billijke wijze men de
in, komsten des rijks hooger kan opvoeren.
Met die billijke wijze" wordt natuurlijk
bedoeld een weg en een middel te vinden,
dat de categorie van landgenooten wordt
getroffen, welke in en door den oorlog bij
zondere voordeelen is te beurt gevallen.
Tot op heden heeft men nog slechts vage
aanduidingen omtrent dg nieuwe leening
gekregen, welke echter afwijken van wat
men dienaangaande vór eehige weken bij
geruchte vernam.
Toen immers werd gesproken van eene
gedwongen leening, waaraan de meest ver
mogenden, van een zekere grens af, zouden
- .verplicht zijn deel te nemen; na de voor
lichting echter, die de Minister Treub van
de haute finance" heeft ontvangen, trad
, meer omlijnd de gedachte eener vrijwillige
?; leening op den voorgrond, waarbij dan ech
ter zoodanige voorwaarden zouden worden
bedongen, dat indien geen volledig succes
werd bereikt, de meest vermogenden
aanspra,. kelijk zouden blijven voor het ontbrekende.
Nu dit geheele plan volgens de allerjongste
berichten reeds weer op losse schroeven
- staat, zou men het onbesproken kunnen laten,
'. ware het niet, dat het toch een treurig
ver? schijnsel moet worden genoemd indien in
tijden als deze de meest met aardsche
goe. deren gezegenden, zoo weinig blijk van
solidariteit ten toon spreiden als men de
zer dagen heeft kunnen waarnemen.
Men vreest b.v. dat wat gedwongen moet
? worden genomen, later zoo spoedig moge
lijk aan de markt zal worden gebracht en
zoo iets een hoogst ongunstigen en
ongewenschten invloed op het koersverloop der
leening zou hebben. Waaruit dan moet blij
ken, dat de onvaderlandslievendheid der
hooger en hoogstaangeslagenen als eene
conditio sine qua non wordt beschouwd. En
dit wordt inderdaad bevestigd door meer
dan eene stem uit dat kamp.
Wij zullen die houding maar niet
kwali. ficeeren; dat ze ons echter, mochten we in
den waan verkeeren van roerende eenheid
en eensgezindheid in deze bange tijden,
deerlijk ontnuchtert, behoeft geen verder
betoog. Of de minister ten slotte heeft inge
zien, dat het toch maar verstandiger is, geen
dwang op te leggen, wijl deze noodzakelijk
nieuwen dwang zou uitlokken door de ver
plichting om de stukken gedurende eene
zekeren tijdsduur niet aan de markt te bren
gen of dat hem, met de voorlichting der
haute finance, de deugdelijkheid eener vrij
willige boven eene gedwongen leening, dui
delijk is geworden wij laten dit in 't
midden, vooral nu wellicht het geheele
leeningsplan weer van de baan zal zijn. De
oppositie daartegen van zekere kamerfrac
ties onder leiding van Dr. Bos is n.l. in de
laatste dagen zoo krachtig geworden, dat
indien minister Treub bij zijne
leeningsplannen blijft, hiervan wel eens eene kabinets
kwestie het gevolg zou kunnen zijn. Die
kamerleden n.l. wenschen eene oorlogsbe
lasting of schatting te laten heffen, door de
bezittende klasse op te brengen.
Waarvoor alles te zeggen is, want het
voornaamste argument er tegen n.l. dat men
daardoor ne categorie van Nederlanders
voor alle buitengewone uitgaven des Rijks
zou laten opkomen, terwijl toch allen bij
de getroffen maatregelen baat vinden, mag
in dezen geen doorslag geven. De progressie
methode heeft bij het belastingwezen reeds
lang ingang gevonden; de billijkheid daarvan
is dus erkend en de buitengewone omstan
digheden waarin het Rijk thans verkeert
rechtvaardigen, dat bij de oorlogsbelasting
die progressie-idee nog eenigszins in de
aangeduide richting worde geforceerd. Boven
dien blijft het Rijk dan geene leening te
zijnen laste houden.
Het dezer dagen medegedeelde nieuws,
dat een uitvoerrecht van 8 pCt. zal worden
geheven van sommige artikelen, welke over
de grenzen gaan, doet vermoeden, dat de
Minister er voorts naar streeft om de Rijks
middelen te versterken op zoodanige wijze,
dat daartoe bijdragen diegenen, welke in
en door den oorlog goede zaken" hebben
gemaakt. En dat zijn er niet weinigen. Moge
dit in 't algemeen als een verblijdend ver
schijnsel worden aangemerkt, het valt toch
eensdeels te bejammeren, dat de breede
massa hiervan niet profiteert, gelijk het ge
val zou zijn geweest, indien de industrie
partij had kunnen trekken van den oorlogs
toestand. Het tegendeel is echter het geval,
maar in de handelswereld heeft men in de
afgeloopen drie maanden zeer stellig eene
zoete winst" kunnen boeken. Daarvan heeft
de Minister zich natuurlijk ook wel ver
gewist en uit dien hoofde acht hij het niet
meer dan billijk, dat diegenen, welke door
den bijzonderen toestand waarin ons land
tengevolge van oorlog is gekomen groote
winsten hebben gemaakt, een deel daarvan
afstaan aan de gemeenschap.
Helaas komt het plan wat laat. Dat kon
natuurlijk niet anders. In de eerste plaats
kon de Minister niet aanstonds voorzien,
dat op die wijze grove winsten zouden wor
den gemaakt en ten tweede moest hij
voorloopig zijn geheele aandacht zoo
concentreeren op den finabcieelen toestand des
lands, dat eerst toen eenige herademing
kwam aan de belangen der schatkist kon
worden gedacht.
Intusschen is den fiscus reeds ontglipt,
wat een rijke vangst had beloofd en boven
dien zouden, ware het mogelijk geweest
die .uitvoerrechten dadelijk te heffen, inder
daad degenen, welke ongewone winsten
maakten, getroffen zijn geworden, terwijl
het thans de vraag blijft of werkelijk zij de
nieuwe belasting zullen opbrengen, die deze
grove winsten maken.
Wellicht zijn het n.1. Ihans niet meer de
exporteurs, die een abnormaal hooge marge
opstrijken, doch degenen, welke op de vroe
ger gekochte voorraden zitten en deze van
lieverlede aan de exporteurs overdoen.
Ook zouden zij in het gedrang kunnen
komen, die reeds hebben gecontracteerd en
natuurlijk geene rekening gehouden met de
8 pCt. welke, is eens het wetsontwerp aan
genomen, in de calculaties zullen worden
begrepen en op het buitenland afgewenteld.
Dit zijn echter nevenzaken; in beginsel
is de heffing zeer billijk en moet men dan
ook met verbazing lezen hoe in de
Rotterdamsche Kamer van Koophandel stemmen
tegen deze ontwerpwet zijn opgegaan omdat
daar zekere industrieën onder zouden lijden,
terwijl men toch moet weten, dat het hoofd
zakelijk gaat om de bovenbedoelde hande
laren te treffen. Doch met die Kamer van
Koophandel betwijfelen wij, of de minister
uit die belasting, gelijk hij veronderstelt,
wel anderhalf mjjliden per maand zal halen,
vooral omdat het ons voor wil komen, dat
de grootste winsten reeds behaald zijn.
Intusschen schijnt tijdelijk de uitvoer
geheel stop te zullen worden gezet, 'ten
einde de exporteurs geene gelegenheid te
geven zich voor het in werking treden der
Wet van groote voorraden te ontdoen.
Met de afwikkeling, n£den oorlog of na
heropening der beurs, van de prolongatie
verbintenissen houdt men zich nog steeds
bezig, zoowel hier als elders. Een blijkbaar
niet officieel plan bepleit de oprichting van
een administratiekantoor van rijkswege,
waarbij alle bestaande panden zouden wor
den ondergebracht en dat, in een tijdsver
loop van vijf jaren de geleidelijke afwikke
ling van alle verbintenissen zou ten uitvoer
brengen.
Het denkbeeld van een dergelijk orgaan
is reeds eerder opgeworpen, doch naar wij
meenen, door den minister als min gewenscht
niet nader in studie genomen.
6 Nov.
V. D. M.
De kosten van den Wereld-oorlog
Als tegenhanger van het artikel omtrent
de vermoedelijke kosten van dezen oorlog
voor Engeland, onlangs door het weekblad
Truth" gepubliceerd, kan een studie dienen
van Dr. Alfred Semerau, eenige weken
vroeger in Duitschland openbaar gemaakt,
waaraan het volgende is ontleend.
De schrijver wijst op het moeielijke van
die poging, waar het geldt een juiste en
zoo nauwkeurig mogelijke raming te maken
van de kosten van een oorlog als de tegen
woordige, waarin 5 groote landen en een
paar kleinere staten zijn betrokken. Om de
vraag, wat zulk een oorlog zal kosten, te
kunnen beantwoorden, dient men rekening
te houden zoowel met de directe, als indi
recte offers, welke moeten worden gebracht.
Daarbij is de grondslag voor zulk een
kosten-berekening in den loop der tijden
geheel veranderd. Laat men de gegevtns
van den Napoleontischen oorlog geheel
buiten beschouwing en houdt men rekening
met de groote oorlogen in de tweede helft
der 19e eeuw en die, welke daarna zijn
gevoerd, dan komt men al spoedig tot de
overtuiging,dat de oorlogskosten veel grooter
zijn geworden.
Volgens de bestaande'gegevens heeft de
Fransch-Duitsche oorlog behalve de
oorlogsschafting van 5 millarden aan Frankrijk
1300 millioen francs en aan Duitschland
ruim 1500 millioen rijksmark gekost, hoewel
hij betrekkelijk kort heeft geduurd.
Maar de Zuidafrikaansche oorlog- was
veel kostbaarder, duurde 31 maanden en
vorderde van de Britsche schatkist een uit
gave van 211.000.000 pd. st.
Daarna kwam de oorlog tusschen Japan
en Rusland, die IVs jaar duurde en aan
Japan 4060 millioen, aan Rusland ongeveer
6000 millioen rijksmark heeft gekost.
De kosten-rekening begint reeds met de
de mobilisatie; welke uitgaven daaraan zijn
verbonden, kan de groote massa moeielijk
nagaan. In Duitschland werd tot dit doel
door den Rijksdag voorloopig een crediet
van vijf milliarden rijksmark toegestaan, een
verbazend groot bedrag, dat men voldoende
zou achten om gedurende geruimen tijd in
het voor den oorlog benoodigde te voorzien.
Maar bij nadere becijfering komt men al
spoedig tot andere gedachten. Het leger van
het Duitsche rijk, uit 25 legerkorpsen be
staande, telt 5.000.000 man, waarbij een
oorlogsmarine van 318 bodems met 3427
stukken geschut en 78.000 schepelingen.
Voorts dient gelet op de handelsbeweging:
in 1912 vertegenwoordigde Duitschland's
invoer een waarde van ruim 10.690 millioen,
de uitvoer een van bijna 8957 millioen rijks
mark; verder op de waarde van de product!e
van landbouw, minerale voortbrengselen en
industrie; voegt men daarbij den veestapel,
die in 1912 4.516.300 paarden, 20,158.740
runderen f en 21.885.070 varkens telde, dan
heeft men althans de voornaamste gegevens
voor de te maken schatting.'
Volgens het .oordeel van deskundigen
kost ieder soldaat in oorlogstijd minstens
6 rijksmark per dag, waarbij nog komen
de kosten der mobilisatie, uitrusting, pro
viand, ammunitie, vervoermiddelen enz.,
zpomede die van schadeloosstellingen, pen
sioenen en andere, als gevolg van den oorlog
noodige uitgaven.
Op dezen grondslag zou een oorlog, die
6 maanden duurt voor een gemobiliseerd
leger van 2 millioen man reeds minstens
36CO millioen.rijksmark kosten.
Een Engelsche deskundige, die eenige
maanden nog vór dezen strijd de kosten
van een toekomstigen oorlog trachtte te be
cijferen, meende dat Duitschland, de grootste
militaire mogendheid, in de eerste 6 weken
na de oorlogsverklaring minstens 2500 mil
lioen rijksmark noodig zou hebben, en voor
een groote mogendheid in het algemeen de
direkte oorlogsuitgaven gedurende de eerste
3 maanden op 2 milliarden rijksmark zijn
te schatten.
Thans duurt de oorlog reeds ongeveer
3 maanden; voor een deel voorziet het ver
overd of bezet gebied in de onderhouds
kosten van het bezettingsleger. Maar de
directe oorlogskosten vertegenwoordigen
slechts de helft van het totaal. Behalve het
geen het leger te velde noodig heeft, moet
van overheidswege worden voorzien in de
ondersteuning van de gezinnen der uitge
trokken strijders, waarbij doorgaans slechts
met het hoognoodige kan worden rekening
gehouden, hetgeen niettemin toch nog een
enorm bedrag vertegenwoordigt.
Dan komen de schadeloosstellingen van
allerlei aard en verder zullen de oorlogs
kosten in belangrijke mate stijgen door de
materieele schade, die de staat lijdt in zijn
weermiddelen, het verwoesten van vestin
gen, het verloren gaan van oorlogsschepen,
geschut, vliegtoestellen enz.
Dit alles zijn nog directe oorlogskosten.
Voegt men daarbij de indirecte, nl. de
nadeelen aan handel en nijverheid toegebracht,
dan wordt het totaal voor een groot land
angstwekkend.
Want in elk oorlogvoerend land wordt al
spoedig het verkeer in hooge mate belem
merd en de handelsbeweging met het bui
tenland voor een groot deel tot stilstand
gebracht.
Zelfs bij een met goed gevolg gevoerden
oorlog, zijn de verliezen voor den handel
en het nationaal vermogen buitengewoon
groot. Men mag zonder overdrijving aan
nemen, dat het. nationaal vermogen een
waarde-vermindering ondergaat, vanlOpCt.
30 Oct. '14.
v. D. S.
i niitniiiiiiiiiiitHiniiMHHuiriniHMintiiMiiiiHiMMiiiMiiiMinMiiimiMijMmimiii
De Twentsche Baiikvereeniging
B. W. Blijdeiisteiii&Cü.
'KAPITAAL: f 15.165.O52,5O EESERVEN: f 6.729.497,14
HOOFilK AWTOOR;
AMSTERDAM, Spuistraat 138/144.
MMIItmilllMllmmiMIMHIlmlIIIIMIIlmillllMUIIMIIMMnlllllllllllH MIIIIIIMIIMIIIlmlIIIMIMIIIIIIIIIIIIMIIIIIIimlIMIMMIIIIIIlmlMIHIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII
(voor wier verbintenissen De Twentsche Bankvereeniging
B. W. Bltjdenstein & Co., ten volle aansprakelijk is)
AMSTERDAM, Prins Hendrikkade 139;
LOMBEN, B. W. Blijdenstein & Co., 55-56 Threadneedlestr.:
ENSCHEDE, B. W. Blijdenstein Junior;
ALMELO, Ledeboer & Co.
RENTE YOOR DEPOSITO'S:
Direct opvorderbaar 3 pCt.
TIen dagen opzegging 3'4
Een Maand vast Gemiddelde prolongatie-koejs met een maximum van 4
Van den dag der opzegging
af wordt Va pCt. minder
Drie Maanden opzegging .... 3 pCt.
Zes Maanden
?Een Jaar
.. 4
rente vergoed.
NILLMIJ
OPGERICHT IN
1859.
VERZEKERD BEDRAG ruim ? 50 MILLIOEN
Ultimo 1913 TOTAAL UITGEKEERD 27
UITGEKEERDE WINST ± 3»/2
Kantoren in Nederland te
'sQRAVENHAQE, Veenestraat I hoek Groenmarkt.
AMSTERDAM, UTRECHT,
* Weteringschans 229. Minrebroederstraat 22.
Ft ederlandsch-lndische I^evensverzekering- en
Residentie Hypotheekbank
O/ Anna Paulownastraat 97,
o HYPOTDEEKBRIEVEN
Na 10 jaren door den houder a pari opeischbaar.
Te verkrijgen tegen den koer-s van IOO pCt.
A LEVENSVERZEKERING -BANK
. AMSTERDAM
"
, Directeuren. M" N.C.M.SMITS
wtiOUEN.'Adj -0<r O A.AEIJEUS
Wijziging der Depositorente.
Met ingang van heden wordt de
rente-vergoeding vastgesteld als volgt:
Met n dag opzegging ... 3 pCt
(Bedragen tot ?20.000 zijn terstond
betaalbaar)
Met 10 dagen opzegging . . 3M pCt
Voor andere termijnen op nader
overeen te komen voorwaarden.
Open en gesloten bewaargeving vol
gens reglement.
bAFE DEPOSIT-INRICHTING,
geopend:
op werkdagen van 8% tot 5 uur.
beursvacantledagen 85i 4
Loketten van ?2.50 per maand (?10.
per jaar) en hooger te huur voor bij
de Directie bekende of geïntroduceerde
personen.
Amsterdam, l Nov. 1914.
Standaard Hfpothaakliank, (e Rotterdam
Directie: Mr. H. H. O. Oastfludi|k en Jhr.
H. F. Sohuurbeque Boeye.
De Bank verstrekt gelden onder
eerste hypothecair verband en
geeft 4Vsen 4% PANDBRIEVEN
uit onder controle van het
Algemeen Administratie en
Trustkantoor te Rotterdam.
?»+? =
44Bott. Hypotheekbank v. Neder!.
Volteekend Maatsch. Kapitaal /'S.OOO.OOO
Reserve ?609.920.16
Geeft geld op eerste hypotheek zon
der vooruitbetaling van rente. Inlich
tingen te bekomen ten kantore der
Bank, Gedempte Bierhaven 25, of bij
hare Agenten.
De Directie:
ED. HOYER, Mr.W.V.RosSEM, Mr.TH.REEPMAKER
De RENTE-CASSA,
Heerengracht 179, (geb. Assoc.-Cassa),
AMSTERDAM.
Kapitaal .... ? 1,000,060.
Reservefonds . . 1,158,713.37.
Rentevergeeding voor gelden i Deposito
Met l dag opzegging (bedragen tot
?5000 direct te ontvangen) « pCt.
10 dagen opzegging . «%
Voor l maand fixe . . . fcVs
2 en 3 maanden fixe 3V
l jaar fixe .... 3%
Amsterdam, 12 Sept. 1914.
HEERENGRACHT 560, AMSTERDAM
stelt verkrijgbaar 4% pCts
Pandbrieven tot den koers van IOO pCt.,
gecontrasigneerd door de
Nederlandsche Trust-Maatschappij.
De 41/»pCts. Pandbrieven zijn binnen
5 jaar na afgifte niet uitlootbaar, terwijl
de houder 10 jaar na afgifte ten allen
tijde het recht heeft tot pari-koers in
lossing te eischen.
De HoIIandsche Voorschotbank
HAARLEM, JANSWEG 42.
Bijkantoren: Amsterdam, Damrak99.
Rotterdam, Wijnhaven 129a.
's-Gravenhage,Ged.Burgw.38
Maastricht, Breedestraat 24.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van ? 5OO
en verkoopt 4V»pCt. schuldbrieven in
stukken van ? 1000, ? 500,/l 00 en ? 50.
Verschenen:
HetGoÉreEWvoerperSprwei
Inlichtingen ten dienste van het publiek.
Met tal van Bijlagen
DOOR
R. J. BOTMAN
Commies H. IJ. S. M.
PRIJS 60 CENTS
Uitgave van
VAN HOLKEMA & WARENDORF, A'DAM.
H. A.V. BANK.SCHIEDAM
ONGEVALLENVERZEKERING
SAFE DEPOSIT
Heerengracht 531?537,
Weesperplein 2,
Overtoom h/Ie Gonst. Huygensstr.,
Willemsparkweg 80,
verhuurt aan bij haar geïntroduceerde personen SAFE
LOKETTEN in hare Brand- en Inbraakvrije Kelders.
Reglementen zijn aan bovenstaande kantoren verkrijgbaar.
?V',, IM!\l>HltlJ]% I^V
der K.V. DE CRKDIKT-HYPOTHEEKBANK te 's-Gravenhage
(Noordeinde 43) zijn verzekerd voor rente en aflossing door de assurantie
maatschappij Alederlandsclie Eiloyd te Amsterdam.
Verkrijgbaar a OOi/2 /
De Directie:
G. J. VAN INGEN. Mr. H. VAILLANT.
IJ frecht, Hootttfitraal 1&. Vel.
De Bank geeft uit: 4y3 pCt. Pandbrieven tegen IOO pCt. in
stukken van ? 1OOO.?, ? GU.-, ? IOO?en ? O.?.
A. DIKS Rzn., G. J. ELLERMAN.
De
lieveitsverzekeriDg
Ongevallenverzekering
Billijke premiën. Concurreerende voorwaarden.
HOOFDKANTOOR: Amsterdam, Keizersgracht 547?549.
BIJKANTOOR: Den Haag, Buitenhof 48<z. Groningen,
Vischmarkt54. Rotterdam, Wijnstraat 138a. Utrecht,
Maliebaan 84.
Bijkantoor der Amsterdamsche Mij. van
Levensverzekering voor Ned. Indië:
SOERABAJA, S O i I J] T K I T S T K A A T.
bÜErdamsche
Maatschappij van verzekering op nefleven
O u de haven k^a de N r. 1. Plan C, Rotter dam. .
Telefoon No. 1240 (voor de Directie No. 1239)
TARIEF XI (Kapitaal op vasten
termijn met weesenpensioen).
Directies P. R. MEES, J. BRUNSTIKG.
Hoofdvertegenwoordigster voor
Nederlandsch Oost-Indië:
firma C d STEE T. VOOEHOUT & Co, Soerabaia.