Historisch Archief 1877-1940
r
.,,f*
~\~ ,v
D"E 'AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
- 15 Nov. '14. No. 1051 ,
* \
W?*^'
?*?*?//> i S \
? De St. Maarten te Yperen. Achterzijde
<. *. ?. '
voerd en het is nog zoo gaaf als op den
''dag der bouw!
Voor ons Hollanders is er nog een stuk
geschiedenis vast aan Yperen. De stad
werd in zestienhonderd door ons om
muurd; in latere tijden werden deze ver
dedigingswerken weer verwijderd. Maar
' daar is nog zoo hél veel, wat het
Nederlandsche hart goed doet: men is hier
-geheel tehuis, de namen der groote man
nen die hier geleefd hebben, de namen
< der straten, de namen der huizen, de
namen der omliggende dorpen, ze zijn
' allen goed Zuid-Nederlandsch.
? Het nieuwe gedeelte in de zeventiende
eeuw aan den Lakenhal gebouwd heet
' Nieuwerck" en is gebouwd door Jan
? Sporeman. Onder de Bélfried is de Don
ker Poort" Karel van Yper (1500) was
, een der roemruehtigste schilders hier;
'? een der bekendste bisschoppen noemde
zich De Visscher". Het hospitaal van
Onze Lieve Vrouwe kreeg een dotatie
'van Piet Langsaem en zijn vrouw
Elisabeth Pauwelijn". Een andere donatrice
heet weer Isabella van Haelewijn. Het
? hujs Biebuyck" is een der prachtigste
' geconserveerde gothische woningen. In
net museum , hangen naast schilderijen
: Van Rubens en van Dyck, werk van
' B. van der Helst en A. van de Velde.
c'Dwaalt men door de omstreken van
Yperen en gebeurt dit toevallig op een
goeden Zondag, volg dan eens den
? menschenstroom. Ge komt dan
inZelle- beke, Brielen of ook wel in Dickebosch,
. ,waar ge in de vijvers de lieden krek lijk
. onversneden Jordaners in Zandvoort, ziet
pootje baden en lollen... Thielt en
Dixmuiden, waar het nu zoo spookt, liggen
=' veel verder van Yperen. Te ver om ze tot
de omstreken te rekenen. Maar nu brandt
" reeds de strijd om Yperen*). Wat zal het
; noodlot deze schoonste Zuid-Vlaamsche
vétad brengen? Zal zij ook weer het offer
. wordett van het voortwoekerend cynisme
s dat nood alle wetten breekt, zal de nood
???? die nu wet noch gebod meer kent,
ook deze plaats, van Vlaamsche vlijt,
' Vlaamsche kunst, Vlaamsche geschiede
nis slaan, trappen, ranselen en verwoes
ten tot alles bij den aardbodem is vlak
' geplet? Want de vreeze is groot, nu
. net gansene kaartenhuis onzer kunstige
samenleving ineenenstort, dat ook deze
parel aan den kroon van
Zuid-Neder? landsche vlijt en kunstzin, ons ontroofd
zal worden.
, De oorlogsdorschmachine vaart nu
' zengend door de gouden velden van het
-. ridderlijke en gulhartige Vlamingenland,
het land, klein in oppervlakte, doch dat
in gans,ch Europa bijkans zijn
even; knie niet vindt in zoo grootsche
bescha?' ving en kultuurgeschiedenis. De veelkop
pige oorlogsdraak lekt zich nu zat aan
' het roode bloed en het vergruizelde
Vlees'ch van mensch en.dier, en zijn
vlam(' mentongén laaien met loeiend geluid over
rStèden en landen en hoeyen. Het mon
ster, dat men oorlog heet en dat
ver. hitte breinen ons aannemelijker willen
voorstellen door het een noodzakelijk
? kwaad te heeten, ontrooft nu in een
maand, een dag, een uur de geschiedenis
van gansch een volk. Deze wreedste aller
krijgen ontsteelt ons het verleden, zij wil
' de herinnering uit ons brein lichten om een
gloednieuwe beschaving te stichten, die
r 'net individu wil vernederen tot een slaaf,
- tot een waardelooze marionet wil maken
? van een gemeenschap, louter stoelend op
het grove geweld.
.Bij de liefde voor al wat was en is,
hier past een verzet tegen het gewrongen
' toekomstbeeld, dat van ons wezen den
i valschen schijn van het zijn zou geven.
^ J. G. VELDHEER
, *) Volgens de laatste, gelukkig nog niet
afdoend bevestigde berichten staat Yperen
Jn brand en is de St. Maartenskerk gedeel
telijk verwoest.
Allerheiligen
Ik pluk een blaadje van den almanak:
l November, ALLERHEILIGEN. Droomend blijf
ik staan, en kijk naar buiten, vorschend naar
de hoogtij-stemming die op zulk een dag
over de stad gespreid ligt. Helder grijs is
de lucht, eentonig grijs het licht, geen gehiid,
geen klank beiert door den ijlen Zondag
ochtend. Waar blijft thans het feestelijk
klokgeklank van Allerheiligendag dat galmt van
toren tot toren ? Alles blijft grauw, doodsch
en kil. Over de eendelijke straat gaan geene
vrome menschen ingetogen ter kerke in
paaschbeste kleedij, alles is eenzaam, ver
laten; er zijn geene'levenden om de geliefde
dooden te herdenken.
Mijn vuur knettert helder, de eerste maal
dit najaar; het legt schitter-roode
lichttintelingen door de kamer. Ik denk terug
aan andere jaren: in langen stoet gingen
de menschen naar 't kerkhof in paaschbeste
kleêren, devotelijk sierden zij de graven van
hunne duurbare dooden met kleurrijke
chrysanten, en vrome handen, onder het
prevelen van naïeve gebeden, ontstoken
lichtjes ^>p elk graf, flauw gele vlammetjes
die rustig branden in den killen November
dag, de arme zielen der afgestorvenen ter
eere.
Vandaag is het weerom Allerheiligen,
maar niemand gaat naar't kerkhof: vreemde
soldaten staan aan de poorten van de stad
en beletten iedereen bulten de veste te gaan.
Maar deze dag spreidt eene doodsche
stemming over 't land, over 't arme Bel
genland, dat nu n graf is waar ontelbare
geliefde dooden rusten. Hier en daar in de
verte branden in den grijzen lichtdag huizen
en hoeven, lichtjes door den vijand ontstoken
voor de dooden die wij beweenen; de jeugd,
de kracht, de hoop van heel ons land.
Laat thans de klokken maar zwijgen.
Laat zware rust komen over ons
diepbeproefde vaderland en over hen die blij
ven mochten.
Antwerpen, Allerheiligendag 1914
L. J. K.
Oom Theodoor
, Il réalisait Ie type d'un de ces
Allemands nouveau style, qui affectent de
répudier avec des railleries Ie vieil idealisme
de la race, et, grises par la victoire, ont
pour la force et Ie succes un culte qui
montre qu'ils ne sont pas habitués a les
voir de leur cöté. Mais, comme il est
difh'cile de transformer d'un coup la nature
séculaire d'un peuple, l'idéalisme refoul
ressortait a tout moment dans Ie langage,
les fagons, les habitudes morales, les
citations de Goethe a propos des moindres
actes de la vie domestique et c'était un
singulier mélange de conscience et d'intérêt,
un effort bizarre pour accorder l'honnêtet
de principes de l'ancienrie bourgeoisie alle
mande avec Ie cynisme des nouveaux
condottieri de magasin: mélange qui ne laissait
pas d'avoir une odeur d'hypocrisie assez
répugnante, car il aboutissait a faire de
la force, de la cupiditë, et de l'intérêt
allemands Ie symbole de tout droit, de toute
justice et de toute vérité."
Aldus typeert Rotnain Rolland oom Theo
door van Jean-Christophe. Il faisait partie
d'une grande maison de commerce, qui
avait des affaires avec l'Afrique et l'Extrême
Oriënt."
Bij het lezen van deze karakteristiek her
kende ik, in tal van brieyen over uw hoofd
artikel aan Duitsche vrienden, oom
Theodoor's pseudoniemen.
Rotterdam M J. B.
It 's a long, long way to Tipperary
De Mof", de Duitse leeraar op onze
H. B. S., was een jeugdige grijsaard. Grijs
haar had hij, maar ook levendige ogen,
bruine, glanzende kijkers, een regelmatig
typies-Duits gezicht, waarin de grijze snor
vriendelik wegdook onder de kleine pittige
neus. Houding altijd kaarsrecht.
De laatste dag vór de vakantie, als de
hoofden niet meer naar schoolwerk stonden,
vleide nummer n" van de klas: Bitte,
Herr Lehrer, erzahlen Sie noch einmal von
der Schlacht bei Königgratz..."
Hij deed het zelden, maar als het er van
kwam, deed hij het goed., En n van zijn
mooiste verhalen was het ontwaken in het
legerkamp; de zon kwam op over de dui
zenden soldaten en die zongen:
Morgenroth, Morgenroth.
Leuchtest mir zum frühen Tod.
Bald wird die Trompete blasen,
Dann musz ich mein Leben lassen,
Ich und mancher Kamerad.
Zachtjes zong hij het met zijn oude stem
en de bruine ogen glansden vochtig bij het
herdenken. Stil als muizen zaten wij te
luisteren, met die vrome aandacht voor
avonturen, die sommigen nooit in hun leven
meer verliezen. En als om zichzelf te
kalmeren vertelde hij er dan met zachte
stem achter, dat toch niet allen bij het zin
gen van dit lied zo vol doodsgedachten
waren. Ach nein, man sang es eben weil
man gerne sang..."
1914. Wat zingt men nu? It 's a long,
long way to Tipperary." Lewis Hind vertelt,
dat hij erbij geweend heeft; want allen
meent hij vatten de lange weg naar de
Ierse stad Tipperary op, als de weg naar
de overwinning...
Moeten we dit gelooven? Nooit. Vroeger
zongen ze een poëties lied-mèt-inhoud om
dat men gaarne zong." Doch lied en leven
beide zijn er inhoudlozer op geworden en
tans zingt men de mop, de tingeltangelmop
en nog wel de-eerste-de-beste, de
musichall-singsong die eerst in Londen geen succes
had, omdat het een mop was zo als er
honderd in een lood gaan, maar die via
Amerika, het land van business-roes en van
geestelike onbeduidendheid naar Londen
terugkwam, net in een tijd dat duizenden
soldaten Leicester Square en Piccadilly
moesten vaarwel zeggen en er dus iets in
werd -aangestipt, dat henzelf raakte. Good
bye Piccadilly, farewell Leicester Square,"
zegt de vijfde regel. Er zat deun, dreun,
grillig ritme in.
Genoeg voor de Amerikaan om 't ding te
slikken. Genoeg voor de Engelse soldaat
om erop te marcheren; de linkervoet valt
eerst op long," dan op way," dan op de
wijd uitgehaalde e-klank van Tipperary."
Kijk hij loopt al in de pas! Hoor, hij zingt
het al. De woorden van de coupletten zijn
nonsens. Hindert hem niet.
Alles is immers nonsens. Up to mighty
London came an Irishman one day," en op
dat banale gegeven van Kruimeldam-in-Parijs,
het afgezaagde gegeven van duizend variét
liedjes, borduurt het voort, enkel afgewisseld
door het Chorus" wanneer dat invalt:
It 's a long way to Tipperary
It 's a long way to go.
It 's a long way tp Tipperary
To the sweetest girl I know.
Natuurlik, zij komt erin voor: the sweetest
girl I know," lang en sentimenteel op
de melodie uitgerekt; het goedgebouwde
Engelse meiske: kinderogen, expressie-loos,
onbeduidend, regelmatig knap gezichtje zon
der trekken, zonder karakter. Hét model van
zijn sweetest girl".
Good bye Piccadilly! Farewell Leicester
Square!
It 's a long, long way to Tipperary,
But my love is there!"
Zo de woorden, zo de melodie: bazarwerk
uit het Paleis" waar alles een halve shilling
kost. De melodie weet na twee regels met
zichzelf geen raad meer, vervalt in herhaling
tot ze door 't refrein wordt afgelost, zo als
een stelletje kanonniers dat mortieren heeft
bediend z'n kameraden komt aflossen, die
bezig zijn vijftien-kort" af te schieten.
Geen poëzie van het slagveld meer. Geen
brallende en geen eerlik-gevoelde. Het métier
zelf is grof en poëzie-loos, de soldaat vecht
niet voor iets dat hem aan het hart gaat,
maar omdat het moet of omdat het in 't
geval van Tommy Atkins zijn vak" is.
En daarom kan de tingeltangel-deun dienst
doen. In vredestijd zou hij in de fabriek
gezongen worden, waar de" werkman, de
onpersoonlike het (telkens als een refrein
weerkerende) stelletje handgrepen verricht.
Tans, in oorlogstijd: de handgrepen van het
soldatenvak, een vak dat als regel evenmin
naar zijn individuele eigenschappen vraagt.
Hij is een lid van de massa, samen met
hen allen doet hij het fabriekswerk, galmt
hij de machinale deun, met het zinloos
brokkel-ritme'
Scheepskanonnerj in een
n i min nu UMI IIMHIIIIMIIIII muil»m
Het morgenrood en de vroege dood breken
enkel nog door, wanneer hij met
potloodhanepoten een briefje aan zijn lieve vrouw
krabbelt, dat hij gauw weer tuis bij haar
en de kinderen hoopt te zijn; denn der Krieg
ist eine ble Sache".
ED. COENRAADS
? ? *
Nieuwe Uitgaven
COR VAN OSENBRUGQEN, De tweelingen
Flip en Henk. Met platen van B.
MIDDERIQHBOKHORST, 123 pag. Prijs ing. f 0.90, geb.
f 1.40. Gouda, G. B. van Goor Zonen.
Engelsche marinewerf
imilliiiMllliiiiulllllllllllilllllllimiiillllllliiiilllllllilliliilllllllllllllllllllli
Kleuterboekje. Versjes van ANNA SUTORIUS.
Teekeningen van B. MIDDERIOH-BOKHORST,
16 pag., f 0.45. Gouda, G. B. v. Goor Zonen.
B. MlDDERIGH-BOKHORST CH S.
MAATHUISILCKEN, Benni's prentenboek. Prijs f 1.90. '
ALBERT DORRINGTON, De raduim-duivel,
deel l en 2. Uit het Engelsch door C.
MORESCO-BRANTS. Prijs f 1.90. Den Haag,
J. Morks.
Groote Mystieken", serie II, No. 5:
Tersteegen, 48 pag., f 0.40. Baarn,
Hollandiadrukkerij.
Ons Tooneel." Geïllustreerd Jaarboek
onder hoofdredactie van H. DB BOER, 69
pag. 's Gravenhage, M. M. Couvée.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiliiiHiiMiilillimtimumiiiiiiiiilillllliillluiilllinill
De PHILIPS' fabrieken
leveren nu
NIEUWE
% WATT LAMPEN
VOOR ELKE BINNENVERLICHTING
GROOTE STROOMBESPARING.
J. H. DE BOISJ- HAARLEM.
P K E K T K
S T
Het maandberichtvanNov.bPvat een
magazijn-catalogus van oorspr. etsen
etc., «elke den i»rrjs van vijftien gulden
niet overschrijden en bewijzen d»t ook
voor een betrekkelijk klein bedrag
goede artistieke en ooi spr. prontkimst
verkrijgbaar is. Toezending franco.
Haarlem Kruisweg 68.
KEIZERSGRACHT 594
Hft.SPIEGELSTRAAT
AMTIQUITEITEM
KUNSTVOORWERPEN
MEUBELEN
AARDEWERK
R.ELLIOn&Ci
D. OBERINK & Co.. AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 456 % LEIDSCHESTRAAT
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSING DER ELECTR1CITEIT OP ELK GEBIED
VEEIHOFFSCo.
AMSTERDAM.
MAGAZIJN VAN
Echte Bronzen Pendule-Garnituren
in alle stijlen.
Verlichtings-artikelen v. gas en elec. licht
Hoofdvertegenwoordigers van het ORFEVRERIE CHRISTOFLE
VEERHOFF & Co. 42 Kalverstraat.
?WWfWWWWfWfWWWWfWIW
.CHEMIGRAFISCHE KUNSTINRICHTING ;
% DIRK SGHNABEL
; AMSTERDAM:"
'GLIGHÉ'S';
VOOR ZWART.' EN 'x. LEJU RENDR K
KOPERDlEPDkUK
GESCHIKT VOOR ELK PAPIER
'T BINNENHUIS
INRICHTINGTOT
MEUBELEËRING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN OEN BOSCH
EN W. GIEBEN
GE.D COMMIS57
M P BERLAGE EN L SIMONS
RAADHUISSTRAAT 48*50 AMSTERDAM